Dnes som bola svedkom jedneho zaujimaveho rozhovoru, a nestihala som sa divit. Bola to dost velka skupina mamiciek, ktore maju aspon jedno dieta plus minus v skolkarskom veku.
A nestihala som sa divit. Z rozhovoru vyplynulo, ze moj syn (v novembri bude mat 5) ako jediny nevie citat, a uz vobec nie plynulo, a nechodi na ziadne kruzky, nehovori po anglicky, nevie pocitat do sto a ine mat. ukony.
Niektore pismena pozna, ale o viac nejavi zaujem. vie sa tlacenym podpisat. Na kruzky v skolke chodit nechce, povedal ze sa chce radsej hrat a nahanat, tak sme ho nechali. Keby chcel, napr. citat davno vie, ale nechce, ked sme sa ho pytali, ci ho doucime ostatne pismena, odmietol.Povazujem svoje deti obe za primenane inteligentne svojmu veku, bystre a zvedave. Ale po tomto zacinam mat pocit , ze dieta ktore nie je nadpiemerne nadane je vlastne asi nenormalne. Co uz nie su bezne deti?
ked som sa nad tym tak zamyslela, tak aj u mojich znamych su deti najneskor od 4 rokov tvrdo drilovane, a vacsinou vsetky vedia citat este pred nastupom do skoly.
ake mate skusenosti? vedia vasi skolkari citat, a naucili sa to sami, alebo ich to natvrdo ucite? ci ja rozmyslam divne, ked ho nenutim?
@xlucia moje zkušenost je taková, že začínám být alergická na děti (tedy spíš jejich rodiče, že 😒 ) co ve 3 letech čtou, počítají, mají angličtinu a tolik dalších kroužků, že jim vlastně nezbývá volný čas. Podle mě je to brzy (i v těch 5 letech) Co budou pak dělat děti tyto děti ve škole? Budou se tam jenom nudit a budoou zlobit. A k čemu je to vlastně dobré? Často mám pocit, že jen k rodičovskému chlubení... podle mě by si děti měli opravdu užít svoje dětství, protože to utíká strašně rychle a pak už s tou školou se na ně začnou valit povinnosti. Fandím Tobě i tvým dětem co ještě zatím nepočítají rovnice!
😀 nezvyknem sa zapajat do takychto rozhovor, ale neda mi...
vcera ma suseda oboznamila s postrehom svojej kamaratky, ktora ma 13 rocnu prax ako ucitelka na prvom stupni: udajne dnesne deti su ovela zaostalejsie, ako boli deti pred desiatimi rokmi. vraj keby im dala z matematiky vypocitat tie iste priklady, tak dnes by nemohla dat ani jednu jednotku. najlepsie na tom je, ze podla tejto pani ucitelky su na vine rodicia, ktori venuju svojim detom prilis malo casu, respektive mnohi im nevenuju svoj cas vobec...
takze
@xlucia asi by sme mali nase deti natvrdo zacat ucit citat a pocitat, lebo v skole ich to zrejme naucit nedokazu 😉
Kazde uz 4-5 rocne dieta sa vie naucit citat, to nie je ziadna veda a ani o nadani. Uskodit im to neuskodi, pokial sa to neuci drilovanim. Normalne dieta mam doma aj ja - vie toho sice hodne viac, ako deti slovenske - ale to robi skola od 4 rokov a to, ze sme multi kulti rodina a momentalne vyrasta trojjazycne.
Normalne dieta? Ano je. Nevynika pre mna nad priemer. Ale keby sme ju postavili do rady k inym detom, co taketo "moznosti" sa toto naucit nemaju, asi by s toho vysla lepsie.
A ucenie nie je o nuteni, niektore deti maju proste zaujem sa ucit... niektore skor, ine neskor...
Ehm a nie, nemyslim si, ze je dcerka nadpriemerne nadana ;) Len tak na margo pozamky od @bertica.h
Vseobecne si myslim, ze je to slovensky NEDUH/CHOROBA porovnavat, vie/nevie, ma/nema a to vo vsetkych oblastiach zivota - vratane vlastnych deti.
Myslím, že děti, které předškolní věk využíjí (díky svým rodičům) na to, aby se naučili už spoustu vědomostí, tkeré patří do období 7+, a nemají možnost se tolik věnovat prožívání svými smysly, které je pro věk 0+7 normální a potřebné, jsou ve finále ochuzeni. Pamatuji si, jak mi jedna moudrá ředitelka mateřské školky řekla, že děti jsou jako květinky, v předškolním věku mají pestíky citlivé na prožívání - výtvarné, hudební, dramtické, fantazijní a toto prožívají svými pěti smysly naplno, pokud se jim to umožní, jejich potřeba po tomto prožitku se naplní,. což se odrazí v jejich pozdějším životě, v emocionální stabilitě...Pokud se tato potřeba nenaplní, pak květinka se uzavře, opadne a později v životě už se to nedá dohnat...Mě se třeba líbí, když to poznávání písmen, počítání probíhá stylem montessori, které je založené na smyslech, ale takové to drilování tříletých dětí - že napočítej do deseti, co je tohle za písmenko - to se mi zdá dokonce škodlivé, tuším se přišlo i na to, že děti, které jsou přehlcené informacemi v předškolním věku, pak o vědění a poznávaní ztrácí zájem...
@anjelicek26 to není jenom slovenský neduh - je to asi všude
@anjelicek26 len mi prosím vysvetli aký je rozdiel medzi dietatom zahraničným a slovenským..nechápem.
Moje známá učí v první třídě a říká, že první pololetí učí spoustu dětí, které už umí číst a počítat, zavazovat si tkaničky, smrkat, nasvačit se, pořádně se obléknout apod. A to ani nemluvím o jejich pohybových schopnostech.
Já jsem ale šla do první třídy a podle mojí mamky jsem už rok taky uměla číst, prostě jsem se to naučila (nikdy mě to cíleně neučil, všichni chodili do práce a stavěl se dům, takže o nějakém drilování čtení nemůže být řeč). Ale ve škole jsem se pak hrozně nudila 😠
@bertica.h - no ziaden, len to slovenske dieta v zahranici musi zvladat viac jazykov a skolu castejsie od veku nie 6/7 rokov, ale od 4/5 rokov. To som tym chcela povedat. Dieta je a zostane rovnake, len su na neho kladene ine naroky.
@anka. - nikde som sa s tym porovnavanim a zavistou medzi sebou, neprajnictvom nestretla tolko, ako na Slovensku. A zila som tam predsalen takmer 21 rokov. V anglicku taketo nieco vobec nepoznaju. V nemecku hm, ta nejaka zavist tam asi bude, ale oni nie su tak otvoreny, aby spolu rozpravali drby na margo niekoho, tak sa to tazko analyzuje..
buď v klidu.. můj muž je učitel.. on sám nemá nic proti tomu, když se dítě nenásilně učí číst už v předškolním věku. jenže problém nastane ve škole, když se dítě nudí, nesleduje a prošvihne tu chvíli, kdy se děti začínají učit to, co on ještě nezná.. pak se ty děti i jejich rodiče diví.. je lepší, když je dítě od prvních dní školy zvyklé, že se musí soustředit, že se tu učí NOVÉ věci, že je třeba se doma připravovat.. jen ať si tvůj drobek hraje a ty se snaž "neslyšet" tyhle rozhovory
Teď jsem si to po sobě přečetla a zděsila se. Chtěla jsem říct, že dnes je módní děti zahlcovat informacemi, učit je anglicky a číst a počítat, ale dost se zapomíná na to ostatní (hygienické návyky, sociální dovednosti, emocionální stránka,fantazie apod.) Takže po nástupu do školy mají učitelky paradoxně nelehký úkol, i když podle osnov už spousta dětí učivo zvládla.
Moja dcera nema ešte ani dva a vie abecedu po anglicky, ukazuje štáty na mape, pozná takmer všetky písmená, a počíta do 14. najvšie sa pýta- že aká je to farba. Je zvedavá až prílíž. Nikto ju ale do toho nenútil- berie to celé ako hru a teší sa ked može ukázať co vie. Mne osobne je luto ked sa stretávam s mamkami čo maju deti v jej veku a len krutia hlavou, že ich takmer ani nerozprávaju a naša plynulo rapotá celé vety. Každé dieťa je iné. Predtým sme mali tri detičky z detskeho domova v profi rodine a ich vývoj sa nedá s našou ani porovnať a to k nám prišli v útlom veku 5 mesiacov, 11 mesiacov a 2,5 roka.
Netráp sa tým a bud rada, že si tvoj synček vie povedať čo chce a myslím, že si vybral dobre. 😉
@kammka ja nie som nervozna. stojim si za svojim nazorom, ze v skolke sa ma dieta hrat, a v skole ucit. ale som v soku v akej miere sa dnes deti pretazuju.
v synovej skolke to dokonca zaslo tak daleko, ze prvakom, druhakom a tretiakom neumoznili sa prihlasit na ziadny kruzkok okrem anglictiny, lebo to v min. rokoch dospelo do takeho stiadia, ze troj a stvorrocne deti mali v skolke kazdy den kruzok. 😲 . a nie jedno dieta plakalo ze nejde, ze sa chce len hrat a rodicia to odmietali akcetovat 😖
cize na kruzky sa mozu prihlasit len predskolaci, t.j. min 5 rocne deti.
kym toto povedala riaditelka na rodicovskom, mala si vidiet, kolko rodicov prvacikov, ich chceli hned hlasit na tenis a pod.
odmietali akceptovat, ze je to na deti este skoro a vela. tak to jednoducho zatrhla
keby len deti... ja som si pripadala zaostala, ked som sa na zapise do skoly spytala ucitelky, ci to nie je na dnesnych prvakov privela, ked maju anglicky jazyk od 1.rocnika. 😀 boli sme obe prekvapene, ucitelka z toho ze sa vobec na to pytam...pretoze to vyzaduju rodicia a keby nemali v ponuke anglicky jazyk od prvej triedy, tak by nebol zo strany rodicov zapisat dieta do takej triedy.....
nechcem uraziť, ale ak rodič driluje svoje dieťa, určite sa to odzrkadlí neskôr
tie deti,ktoré vedia čítat v 5rokoch to neučili rodičia,naša staršia vie písat aj čítat od 4,5roka.
Je divné,ked ich rodičia nutia,niesom zástancom učenia detí pred školou.
Ale zas nehádz všetky čítajuce deti do jedného vreca s tým,že rodičia ich nutili.
Mna osobne to tak trochu uráža 😉
na kružok chodí od 4rokov-pretože ju to baví-chodí do Hudobnej školy na flautu.
nikdy sme ju nenutili,ona je skor taklý stolový typ,nožnice,papaier,neustále vytahuje pracovné zošity a vypracuvava sama riešenia.