crysol
25. apr 2017
1681 

Je vaše dieťa autista?

DETSKÝ AUTIZMUS

Želaním každého rodiča je, aby bolo jeho dieťa zdravé. Aj keď sa zdá, že je všetko v poriadku, do troch rokov môže rodičov čakať nevítané prekvapenie s menom autizmus. 

Autizmus nie je v dnešnej dobe ľahká téma, no každým rokom počet detí s týmto ochorením dramaticky stúpa. Ak ste v rodine už takýto prípad mali, máte 3% riziko jeho zopakovania aj vo vašom prípade.

  • Autizmus je vývinová porucha, ktorá je definovaná prítomnosťou narušeného vývinu, kedy sa dieťa uzatvára do seba. 

 Laicky povedané, ide o triádu poškodení v oblasti sociálnej interakcie, imaginácie (predstavivosti) a komunikácie.

SOCIÁLNE INTERAKCIE

Dieťa nevenuje pozornosť cudzím ľuďom, vníma ich ako keby neexistovali. Nereaguje na rovesníkov, nemá rád kontakt s inými ľuďmi a ak k nemu dôjde, tak sa správa pasívne. Z prítomnosti blízkych málokedy prejavuje veľkú radosť, no potom pre neho prestáva existovať.

KOMUNIKÁCIA

Autisti komunikujú , no nezaujímajú sa o pocity druhých ľudí. Neexistuje pre nich tzv.reč tela. Vnímajú len fakty.

Príklad: keď na dieťa kričíte, autista nedokáže vydedukovať, že sa hneváte. Deti s autizmom majú problémy s komunikáciou. Majú problémy s pochopením toho, čo si myslia a cítia ostatní ľudia. Preto je pre nich veľmi ťažké vyjadrovať sa buď slovami alebo gestami, výrazmi tváre, či dotykom.

PREDSTAVIVOSŤ

Dieťa vníma nepodstatné detaily. Nedokáže zapojiť do predstavivosti  fantáziu.

Príklad: zdravý jedinec dokáže z kociek poskladať obrázok a vytvoriť stavbu, autistické dieťa urobí len to, čo mu ukážete.

Dieťa nejaví záujem o veci, ktoré sa okolo neho dejú, netúli sa, nedokáže vás identifikovať, nepýta si hračky, nevníma podnety. Toto sú však len všeobecné ukazovatele.

Autizmus nezistíte testom

Diagnostikovať autizmus nie je jednoduché. V lekárstve sa nepoužívajú žiadne testy stanovujúce výsledok. Bežný rodič sa v problematike orientuje ťažko, preto prichádza na pomoc pediater  a detský psychiater.

Autistické deti prejavujú menej pozornosti sociálnym stimulom, usmievajú sa, pozerajú sa na ostatných menej často a reagujú menej na svoje vlastné meno. Autistické batoľatá sa výraznejšie líšia od sociálnych noriem. Napríklad majú menej očného kontaktu a otáčania a nemajú možnosť používať jednoduché pohyby, aby sa vyjadrovali, napríklad poukazujú na veci.

Deti s vysoko funkčným autizmom trpia intenzívnejšou a častejšou osamelosťou a to aj napriek spoločnej viere, že deti s autizmom preferujú byť samé. Vytváranie a udržiavanie priateľstva sa často ukáže ako ťažké pre tých, ktorí majú autizmus. 

Deti, ktoré majú autizmus, môžu mať opakujúce sa stereotypné pohyby tela. Môžu mať nezvyčajné reakcie na ľudí, pripútanosti k objektom, odolnosť voči zmenám v ich rutine. Občas sa zdá, že si vo svojom okolí nič nevšímajú. Niektoré deti s autizmom môžu mávať záchvaty, ktoré môžu pretrvávať až do dospelosti.

Niektorí ľudia s autizmom sú do určitej miery znevýhodnení. Na rozdiel od typickej kognitívnej poruchy, ktorá sa vyznačuje pomerne rovnomerným oneskorením vo všetkých oblastiach vývoja, ľudia s autizmom vykazujú nerovnomerný rozvoj zručností. Môžu mať problémy v určitých oblastiach, najmä schopnosť komunikovať a vzťahovať sa k iným. Ale môžu mať neobvykle rozvinuté zručnosti v iných oblastiach, ako je kreslenie, tvorenie hudby, riešenie matematických problémov, alebo zapamätanie faktov. To sa odzrkadľuje na vysokej inteligencii (IQ).

Symptómy autizmu sa zvyčajne objavujú počas prvých 2-5 rokov života. Niektoré deti vykazujú známky od narodenia, iné sa často rozvíjajú postupne. Autizmus je u chlapcov štyrikrát častejší ako u dievčat. Nepozná žiadne rasové, etnické alebo spoločenské hranice. Ako je to v dnešnej dobe, rodinné príjmy, životný štýl, alebo vzdelávacie úrovne neovplyvňujú šancu dieťaťa byť autistom.

Autizmus je len jeden syndróm, ktorý radíme do porúch autistického spektra .

Ochorenia klasifikované pod spomínanou diagnózou zahŕňajú:

a)Autistická porucha.

Toto si väčšina ľudí myslí, keď počujú slovo "autizmus". Vzťahuje sa na problémy so sociálnymi interakciami, komunikáciou a nápaditosťou u detí mladších ako 3 roky.

b)Aspergerov syndróm.

Tieto deti nemajú problém s jazykom - v skutočnosti majú tendenciu mať všeobecnú inteligenciu. Prejavuje sa hlavne u chlapcov. V medziľudských  vzťahoch ich vidíme ako  „zvláštnych“. Môžeme ich označiť pojmom „ vedátorský typ“.

c)Pervasívna vývojová porucha alebo PDD 

Tiež známy ako atypický autizmus. Ide o deti, ktoré majú nejaké autistické správanie, ale ktoré nezapadajú do iných kategórií.

d)Detská dezintegračná porucha.

Tieto deti sa normálne vyvíjajú minimálne dva roky a potom strácajú väčšinu svojich komunikačných a sociálnych zručností. Ide o extrémne zriedkavú poruchu a jej existencia ako samostatného stavu je vecou diskusie medzi mnohými profesionálmi v oblasti duševného zdravia .

e)Rettov syndróm

Je potvrdené, že Rettova príčina je genetická. Deti s Rettovým syndrómom, predovšetkým dievčatami, sa začínajú vyvíjať normálne, ale potom začnú strácať svoje komunikačné schopnosti a manuálne zručnosti spojených so spomalením rastu hlavy. Začínajúc vo veku od 1 do 4 rokov opakované ručné pohyby nahrádzajú účelné používanie rúk. Deti s Rettovým syndrómom sú zvyčajne ťažko kognitívne narušené.

Čo spôsobuje autizmus?

Pretože autizmus sa vyskytuje v rodinách, väčšina výskumníkov si myslí, že určité kombinácie génov môžu predurčiť dieťa k autizmu. Existujú však rizikové faktory, ktoré zvyšujú šancu mať dieťa s autizmom.

Pokročilý vek matky, alebo otca zvyšuje pravdepodobnosť autistického dieťaťa.

Niektoré prípady vzniku  sú silne spojené s určitými infekciami počas tehotenstva. Keď je tehotná žena vystavená určitým drogám, alebo chemikáliám (výfukové plyny, pesticídy, ortuť, chemikálie vo výrobkoch pre domácnosť,alebo  látky znečisťujúce vzduch z priemyselných fabrík, spôsobujúce zúženie tepien a zníženie prietoku krvi a kyslíka do srdca a tým aj do mozgu), je väčšia pravdepodobnosť narodenia dieťaťa s autizmom. Medzi tieto rizikové faktory patrí požívanie alkoholu,  diabetes, obezita a lieky zo skupiny antidepresív, medzi ktoré patria napríklad Zoloft, Celexa, Prozac, , či Lexapro.

 V niektorých prípadoch sa autizmus spájal s neliečenou fenylketonúriou a rubeolou (nemeckou osýpkou ).

Hoci sa niekedy cituje ako príčina autizmu , neexistuje žiadny dôkaz o tom, že očkovanie spôsobuje autizmus .

Presný vznik nie je doposiaľ známy. Výskumníci nemajú žiadny dôkaz, že psychologické prostredie dieťaťa - ako napríklad spôsob, akým rodičia zaobchádzajú s dieťaťom - spôsobuje autizmus.

Príklady reálneho života pre špeciálne záujmy 

Postupom vývoja sa hry a koníčky dieťaťa menia. Autisti mávajú osobité záujmy, ktoré postrádajú sociálny aspekt, majú idiosynkratické vyjadrenia (používanie niektorých bežných pojmov alebo fráz pre nich v špecifickom ponímaní) a venujú im veľa pozornosti.

Tieto špeciálne záujmy zahŕňajú:

-Lietadlá a doprava fascinujú mnoho autistických ľudí, najmä vlaková a železničná doprava.

-Domáce zvieratá sa môžu stať fixáciou pre autistických ľudí. Oni sú vždy okolo domu a nemôžu hovoriť. Najmä psy môžu mať ukludňujúci vplyv na autistiku a na tento účel sa bežne používajú ako služobné zvieratá.

-Určité bábiky sa môžu stať veľmi blízke autistickému človeku. Napríklad taká, ktorá vyzerá ako dieťa, alebo hovoriace bábiky, pretože sa zdá, že s nimi komunikujú, a tak poskytujú interakciu s nízkym stresom, ktorú nemusia mať s ostatnými.

-Fantasy veci ako víly, jednorožce a tak ďalej sú často aj fixácia.

-Kreatívne záujmy , ako napríklad písanie, hudba a umenie, sú tiež bežné. Niektorí ľudia s autizmom vykazujú pozoruhodné umelecké zručnosti už v mladom veku.

-Sociálne problémy môžu byť atraktívne pre autistických ľudí v dôsledku silného zmyslu pre morálku a sociálnu zodpovednosť.

-Karty / Športové fakty ako futbalové karty a informácie z tabuľky môžu prilákať autistický záujem.

-Autizmus a práva súvisiace s autizmom môžu prilákať autistických ľudí, ktorí sa najprv pozerajú na pochopenie seba, potom pomáhajú druhým.

-Zaujímavosti ako korytnačky, huby, africkí diktátori, holokaust, graffiti atď., Môžu tiež prilákať autistický záujem.

VZDELÁVANIE AUTISTICKÝCH DETÍ

U väčšiny autistických detí je treba asistenciu v podobe špeciáneho pedagóga.

V súčasnosti sa zakladajú školy pre autistov, alebo sú zaraďovaní do špeciálnych tried v rámci škol. Pre funkčných autistov je takéto umiestnenie nevyhovujúce, nakoľko sa ich intelekt vyvíja takmer rovnako ako u ich rovesníkov. To, či autista bude profitovať zo špeciálnych foriem vzdelávania závisí najmä od pomoci, ktorú daná škola poskytuje.

AUTIZMUS JE PRÁCA JEDNÉHO RODIČA NA PLNÝ ÚVÄZOK

Čo teda znamená žiť s autizmom?

Pri najťažšom stupni postihnutia je veľmi dôležitá ruka rodiča. Vzhľadom k tomu, že dieťa sa nedokáže samo najesť, či umyť, používa ruku dospelého ako nástroj. Prostredníctvom neho dokáže úkon urobiť, alebo si dopomôcť. Aby aspoň niečo dokázalo dieťa samo, obnáša to každodenné venovanie sa rodiča svojmu dieťaťu. Autizmus tak mnohí považujú za zamestnanie jedného rodiča na plný úväzok.

Komplexným problémom riešenia autistických detí sa zaoberajú diagnostické centrá a zariadenia sociálnych služieb:

  • Akademické centrum výskumu autizmu
  • Autistické centrum Andreas® n.o.
  • Domov sociálnych služieb Karola Matulaya
  • Diagnostické centrum pre deti v Bratislave
  • OZ Drahuškovo
  • Domov sociálnych služieb Symbia 
  • Regionálne centrum autistov Žilina
  • Autistické centrum Rubikon
  • Súkromná základná škola s materskou školou pre žiakov a deti s autizmom Francesco

Zdroje:

najmama.aktuality.sk

andreas.sk

www.webmd.com

autisti.sk

mamaaja.sk

helpguide.org

detskechoroby.rodinka.sk

autizmus.info

Foto:

babyweb.sk

SpecialNeeds.com

stuartduncan.name

Začni písať komentár...

Odošli