Recenzia športového kočíka Petite&Mars Royal: vylepšený krásavec s kráľovskou strieškou
Tentokrát sme testovali Petite&Mars Royal, a to vynovenú verziu 2021 v limitovanej farebnej kolekcii Heritage Voda. Námornícky 'vodný' farby, kvapkový vzor spodnej časti striešky, ako aj pásikavú podložku doplnila “kvapková” sklenená fľaša zdarma ku kočíku. Okrem podložky Royal v balení obsahuje prebaľovaciu tašku pre maminu, ako aj nánožník, teda je komplet vybavený aj na obdobie jeseň/zima. Čím ešte prekvapil a potešil? A čo by ešte mohlo byť lepšie? Čítajte vo veľkej, podrobnej recenzii športového kočiarika P&M Royal nižšie.
Plusy a mínusy kočíka Petite&Mars Royal 2021:
+ obrovská XXXL strieška s pridaným magnetickým okienkom
+ dlhé sedadlo s vysokou, 25kg nosnosťou priestranné aj pre štvorročné dieťa
+ mnohé mamičky poteší skladanie sedadlom dovnútra (podobné napr. modelu Valco Snap)
+ jednoručný systém skladania
+ veľká, zladená prebaľovacia taška, podložka a nánožník súčasťou balenia
+ vylepšené gumové kolesá s dezénom, čo nenachytajú kamienky a prejdú aj trávu
+ predĺžené popruhy bezpečnostných pásov sadnú aj väčším deťom
+ nastaviteľná - otáčacia - rukoväť pomáhajúca ťažisku
+ elegantné koženkové poťahy rukoväte a detského madla, príjemné na dotyk aj na čistenie
+ odpružené kolesá s pružinami vzadu
- nie je to ani najľahší, ani najmenší kočík po zložení (je každopádne dostatočne ľahký a skladný aj do menšieho auta)
- detské madlo sa neodklopí úplne, ale len 90 stupňov (takže si treba dať pozor, aby ho dieťatko nezlomilo pri nastupovaní)
- sed nie je kolmý, ale to ani pri pásovom polohovaní nebýva (nie je ani šikmý, a oproti Britax-om je úplne v pohode - dieťa sa mi každopádne nešmýkalo)
- pláštenka nie je v cene
- umelejšie tkaniny - nie je to bavlna
Podľa počtu mínusov by mohlo byť hneď jasné, že nový P&M Royal je naozaj veeeľmi pekným pomerom ceny a výkonu. Podobne ako Petite&Mars Street+ z predchádzajúcej recenzie, Royal ma prekvapil extra priestranným sedadlom, kde nebol absolútne nijaký problém voziť aj štvorročného. Ten sa v ňom aj pohodlne vyspal. Ďalším obrovským plusom je neskutočná, velikánska a plne krycia strieška proti slnku so šiltom, ktorú keď roztvoríš, zakryješ skoro celé dieťako. A to aj v ľahu.
Ako som už spomínala, Royal bol pre verziu 2021 vylepšený. Mamičky sa sťažovali na kratšie popruhy a ramená a chýbajúce náhľadové okienko v strieške. Obe boli update-ované - popruhy, poslušne hlásim, aktuálne poslúžia aj štvorročnému chlapcovi (testovali sme bez zimného overalu, ale tak predstavu z fotiek mať budete 😉), a strieška má v novej verzii sieťované vetracie/náhľadové okienko s magnetickým, teda tichým uzatváraním.
Vynovené boli aj kolesá, ktoré už nie sú EVA penové, ale pekne gumové s dezénom. Sú tak ako odolnejšie, tak aj o niečo terénnejšie. Royal každopádne nie je kočík do terénu, ale bežné nerovnosti, trávu, vyšľapanú cestičku a pod. sme s ním bez problémov prešli.
Ďalšou novinkou je koženka v novom štýle, ktorá je na rodičovskom aj detskom madle - nehrozí teda odretie peny, a aj sa lepšie drží či otiera. Nehovoriac o tom, že celý kočík s hnedými koženkovými akcentami fakt o dosť lepšie vyzerá 😍
A poslednú vec, ktorú spomeniem, sú k novej kolekcii patriace nové farby - maminy dievčatiek poteší pastelová ružová Rose Pink s kvetovanými detailmi podložky a vnútra striešky…
Naša testovaná verzia zasa bola limitka Heritage Voda, čo je edícia odkazujúca na základ života, prostredia, všetkého - vodu. Pre tento odkaz je Heritage voda vyrobená z komplet recyklovaných textílií, a je k nej dodávaná sklenená, opakovane použiteľná dizajnová fľaša zladená s kvapkovým vzorom.
Royal, či už pôvodný, alebo vynovený, je kočík čisto športový. Hlbokú vaničku ani autosedačku preto nepojme. Ľah je ale dostatočne hlboký aj pre malé bábätko, s ktorým, ak by si ho chcela používať, určite odporučím minimálne tú podložku, ale ideálne nejakú uni vložnú vaničku alebo hniezdo. Každopádne je to kočík ideálny skôr pre staršie dieťa, ktorému bude stačiť ako nosnosťou, tak aj priestorom. Mojou voľbou by bol tak okolo roka+ dieťatka, keď už chce pozerať skôr von, a ty chceš ľahší pokračujúci kočík, čo vydrží až do konca kočíkovania.
Čo sa doplnkov týka, okrem dodávanej prebaľovacej tašky, podložky, nánožníka a pri Heritage verzii aj sklenenej fľaše na vodu toho už veľa potrebovať nebudeš. Dokúpiť si môžeš pláštenku, prípadne univerzálny držiak na pohár.
Prvú vec, čo som s kočíkom spravila mimo nasadenia kolies, bolo prevážanie v aute. Veď ho treba nejak dostať domov, či..? 😊 Už pri skladaní som si, mimo podobnosti systému skladania s líniou Snap od Valco Baby, všimla, že je na vnútornú veľkosť relatívne ľahký. Áno, sú aj ľahšie kočíky (váži niečo cez 9 kg), ale keďže je vovnútri obrovský (a obrovskú má aj striešku), myslím si, že relatívne k tomu je aj ozaj ľahký. Do mikro kufra Kia Picanto vošiel, ale odklikla som zadné kolesá. Myslím, že by som ho narvala aj s nimi, ale nechcela som rvať 😄 A tak som ich (rýchlo a bez problémov) odňala a kočík zmestila v pohodičke. Ľahký a dostatočne skladný v pomere k funkciám by bol teda začiatok menovania jeho vlastností.
Neskôr, pri používaní s 20kg, 4r. synom, som si uvedomila, že je aj ozaj obratný. Nebol problém ani so zatáčaním, ani s vykladaním na obrubník (na toto som ja osobne mimoriadne citlivá), a ani som do neho s mojimi 176 cm nezakopávala. Chválim otočnú rúčku, ktorá príjemnému ovládaniu a ťažisku dosť pomáha (odporúčam rukoväť mať v najnižšej možnej pre “vodiča” pohodlnej pozícii).
Vďaka novým gumovým kolesám a odpruženiu sme prešli v podstate všetko. Nebol problém s trávou ani s mačacími hlavami, aj keď samozrejme úplne ťažký terén pre Royal nebude vhodný. Na veľmi veľmi nerovnom povrchu typu malé kocky v centre mesta predné kolesá trochu počuť budú - to je dané ako počutím materiálu o materiál, ako aj náročnosťou terénu (ešte som, mimo obrovských nafukovačiek, nenašla kolesá, čo by na tomto povrchu trochu počuť nebolo)… No čokoľvek, čo sme prechádzali, sme prešli, a to aj trávu, vyšľapané cestičky či ozaj rozbité chodníky. Takže, v rozumnom množstve, je aj relatívne (v rámci možností) terénny.
Posledné, čím za mňa športiak Petite&Mars Royal 2021 je, je pohodlný predovšetkým pre väčšie dieťa. S tou dlhou ložnou plochou, obrovitánskou strieškou, polohovaniu do ľahu a dlhou opierkou na nohy mamine, ktorá potrebuje niečo ľahšie a skladnejšie, ale stále dostatočne plnohodnotné a praktické, ponúka pohodlné riešenie takmer všetkého, čo potrebuje.
Dinko, 4r.
K výzoru… Je mi jasné, že ten je silno subjektívny. Mne prišiel Petiťácky Royal čistý, hravý, zameraný skôr funkčne ako luxusne, a primerane k cene s prepracovanými (magnet na strieške, vnútorné vzorovanie, koženkové poťahy rúčky a madielka) či menej prepracovanými (suchý zips na uchytenie nánožníka či zadnej časti striešky) detailmi.
Textílie boli skôr umelejšie, ale nie tvrdé, a Dinko sa v sedadle napriek horúcemu dňu nespotil. Plusom je, že sú ekologické - u Heritage vyrobené z recyklovaných PET fliaš, podobne, ako to robí podstatne luxusnejšia napr. značka Easywalker. Vnútorné vzorovanie je za mna obrovské plus (podobné nájdeš napr. u značky Cosatto). Najmä menším deťom kvapky či kvietky urobia nielen radosť, ale zároveň stimulujú zrak a mozog.
Ako som už spomínala, strieška Royal-u je potiahnutá koženkou (rovnakou, akou je potiahnuté aj detské madlo). Rúčku kočiara možno nastavovať otáčaním, čo mi v rámci optimalizácie ťažiska kočíka vyhovuje. Ja som ho mala v nižšej strednej polohe, a to mám 176 cm. Muž (186 cm) ho mal vyššie a nesťažoval sa na kopanie do kočíka. Predpokladám, že 190+ centimetroví basketbalisti budú musieť prispôsobiť krok, ale pre každý bežnejší vzrast bude, verím, Royal výškovo vyhovovať.
Strecha kočíka je jednou z jeho top vlastností. Je totiž nielen pekná (vovnútri vzorovaná), ale aj obrovská! Teda, samozrejme s možnosťou skrátenia, ak dieťatko nepotrebuje tienenie, ale skôr výhľad. Hutný, hrubší šilt je možné sklopiť dovnútra a dozadu taktiež, aj keď ja som to skôr nerobila - nezavadzia. Novinkou na slnečnej strieške je pridané náhľadové okienko s vetracou sieťkou, ktoré možno otvoriť či zavrieť v tichosti, na magnet.
Zadná časť striešky skôr visí, ale vďaka suchým zipsom si ju pekne pripevníš, taže celkový look je dostatočne čistý. Do budúcna by som možno na zadnú časť pridala vrecko, ale to je už len maličkosť.
... aj sedemročný chcel skúsiť. Vošiel. Samozrejme, už sa nevozieva. Asi aj preto bol zvedavý 😊
Čo sa týka veľkosti sedadla, fakt, že štvorročný sa v ňom vedel vyspinkať, a hlavička mu nešúhala striešku ani nepadala dozadu - dala sa pekne oprieť - svedčí o tom, že je to fakt kočiarik aj pre veľké deti. Nebol problém ani so zmestením dieťatka, ani s ovládaním kočíka s dietkom približujúcim sa maximálnej váhovej kapacite.
Sedadlo má okrem dlhej opierky chrbta (46,5 cm) a priestoru k strieške aj dostatočne dlhú opierku na nôžky, čo je taktiež plus, a absolútne veľkorysú šírku aj na zimný fusak (37,5 cm šírky v prednej časti sedáku).
Čo by som mu vytkla dizajnovo je možno suchý zips na sedadle (ale tá mäkká časť, takže sa nezachytáva o oblečenie, o to pokoj), ktorý tam ale, na druhú stranu, je na jednoduché uchytenie nánožníka. Keďže nánožník je automaticky pribalený, budeš za rýchle upínanie rada.
Bezpečnostné pásy sú relatívne klasické, a ako som už v začiatkoch avizovala, po novom pre verziu 2021 aj predĺžené. Nemali sme s nimi nijaký problém - držia pekne, dieťatko sa samo nerozopína a neuteká 😀
Je to síce puzzle systém - spodné bedrové pásy treba zastrčiť do horných ramenných popruhov a zakliknúť do pracky. Spolu to vcelku drží, takže to nie je nijaká zásadná oštara, zapínať a pracovať s popruhmi.
Madlo je relatívne jednoduché, klasické, a teda, v novom 2021 šate potianuté koženkou v novom štýle. Dá sa ako kompletne odňať, tak aj odklopiť na stranu.
Mínusom by tu možno mohlo byť, že sa nedá komplet odklopiť, ale len cca 90 stupňov, a teda, pri extra živom dieťatku, čo sa na odklopené madielko zavesí, sa môže stať “nehoda”. Už len fakt, že odklopiť ide, je za mňa ale fajn, a pri nastupovaní je maminka vždy niekde okolo, takže ako nejaký zásadný problém to nevidím. Skôr to stresovalo môjho muža 😀
Mne prišiel P&M Royal ako ľahší kočík, a teda nie nejaký ultrapevný “ťažný kôň.” Ako ľahký kočík bol teda asi menej pevný a odolný, ako nejaká 15kilová kombinácia, ale držal dobre, nemala som pocit, že by hrkal či vŕzgal, a spokojná som bola aj s jazdými vlastnosťami. Jazdili sme prevažne v mestskom prostredí, a ako mestský kočík ho aj môžem odporučiť. Do ťažkého terénu, no, občasne áno, najmä ak hovoríme o tráve či hrboľatých chodníkoch… Každodenný tankdróm by som ale riešila väčším, ideálne trojkolesovým modelom.
Skladanie je jednoručné, aj keď pri (strednej) veľkosti kočíka budeš skôr používať dve, ako len jednu ruku. Je každopádne jednoduché - posunúť palcom zaisťovaciu páčičku, stlačiť zvyšnými prstami tlačidlo z druhej strany rukoväte, a začať skladať - tlačiť rúčku dopredu.
Je to systém veľmi podobný rade Valco Snap, a rovnako ako Snapíky, aj Royal sa skladá sedadlom dovnútra. Viem, že mnohé mamičky to z pohľadu čistého sedadla preferujú, a ak patríš medzi ne, Royal ťa tiež poteší.
Samotný zložený kočík je istený zaisťujúcou páčkou, aby sa samovoľne pri nakladaní/vykladaní z auta nerozložil, a pri otváraní kočíka ju rukou treba povoliť. Rozmer zloženého kočíka je primeraný a relatívne bežný pre túto veľkostnú a váhovú kategóriu. Nie je najmenší, ale s takým priestorom v sedadle sa na najmenšiu veľkosť na svete samozrejme nezloží. Skladný za mňa každopádne je dostatočne. Ak ti ale ide o mikro cestovateľský rozmer, určite sa treba poobzerať po niečom menšom (ale aj menej priestrannom).
Do mikro kufra Kia Picanto som ho zmestila, aj keď teda, pre ušetrenie miesta som odňala kolesá (len stlačiť gombík a stiahnuť). Vošiel by aj bez toho, myslím si. Do stredného či väčšieho kufra ho dáš bez problémov.
Kolesá línie 2021 a vyššie už sú pokryté gumou s dezénom, a teda nechytajú kamienky ako klasická EVA pena. Jazdia fajn - zatáčanie ani nerovnosti nerobili problém, aj keď teda počuť ich na mačacích hlavách, tak ako akékoľvek iné kolesá, trochu budeš. Veľká výhoda je za mňa ako ich váha, tak aj bezúdržbovosť a relatívne štýlovejší look, ak to porovnám s penou, čo sa časom veľmi znehodnocuje.
Odpruženie kočíka je na typ dostatočné - nárazy tlmí, ale hojdať dieťa veľmi nepohojdáš. Ale ani to nie je ten typ kočíka.
Brzda Petite&Mars Royal 2021 ostáva rovnaká ako predtým, a teda praktická kolísková. Znamená to, že si o ňu nezoderieš topánky, keďže sa aktivuje i deaktivuje našliapnutím zhora. Nachádza sa v strede zadnej časti konštrukcie, každopádne sme do nej ani ja, ani muž nekopali. Nemám veľmi čo vytknúť, brzda je proste OK.
Brzdí a šetrí obuv. 😉
S veľkosťou i prístupnosťou do košíka na náupy som takisto nemala problém. Košík je priestranný a nie je uzavretý, takže do neho zmestíš v podstate hocičo, čo bežne potrebuješ.
Ak by som ho mala vylepšovať, určite by som pridala gumičkové okraje po bokoch pre ešte jednoduchší prístup, a možno nejaké menšie vrecko zo zadnej či bočnej strany. To sú ale mikro vylepšenia a s celkovou funkčnosťou košíka som bola v rámci kategórie spokojná.
Berúc do úvahy všetky vlastnosti, plusy, mínusy, výbavu a cenu, Petite&Mars Royal 2021 by som zhodnotila na 90 %. Sama som prekvapená 😊 Ale malý bol v ňom rád, tlačil sa mi extra jednoducho, a celková funkčnosť ma v ničom neodradila. K tomu velikánska strieška a dlhá plocha na spanie, a máš kočík, čo ti vydrží naozaj, naozaj až do konca. Môžem ho skutočne odporúčať.
V porovnaní s konkurenčnými modelmi... Royal ja vidím ako doplnenie toho, čo chýba športiaku Petite&Mars Street+ Air, alternatívu pre mestskejšie mamičky s potrebou extra veľkej striešky.... Street Air má oproti Royalu vo verzii s nafukovacími kolesami naviac, čo sa týka terénnosti. S nafukovačkami toho proste prejde viac, a je to aj trochu väčší, teda pevnejší kočík. Royal má oproti nemu plusy v oblasti striešky, ktorá je jednoducho ozaj väčšia; skladanie smerom dovnútra; a teda aj menší zložený rozmer a nižšiu váhu.
Oproti Valco Snap línii, s ktorou P&M Royal zdieľa podobný štýl skladania smerom dnu, vidím výhodu v pevnejšom kočíku s odpružením. Tieto vlastnosti Valcu veľmi chýbajú, z mljho pohľadu. Royal oproti nim proste vydrží dlhšie a lepšie, bez kamienkov kolesách.
Konkurenciu vidím aj u obľúbených Joie Litetrax a Mytrax, ktoré možno vynikajú tým, že sú známe, dobre polstrované, a ich košíky na nákup sú proste top... Royal je ale oproti nim OMNOHO priestrannejší a prakticky aj ľahší.
Je to celé o preferenciách a potrebách teba a tvojej rodiny, samozrejme 😉 Ak výbavu nepotrebuješ a dieťatko máš drobnučké, aj menší kočík postačí, to je jasné.
Rozmery rozložený: 108x57x87 cm
Rozmery zložený: 75x57x28cm
Výška rukoväte: 96 - 106 cm
Rozmery sedacej časti (ložnej plochy): 46,5 cm (chrbtová opierka), 37,5 x 22 cm (plocha sedáku), 96 cm (celková dĺžka v ľahu)
Priemer kolies vpredu: 17 cm
Priemer kolies vzadu: 24 cm
Rozmery nákupného košíka: 40 x 35 x 17 cm
Nosnosť v športovom sedadle: 22 kg
Nosnosť košíka: 3 kg
_____
Recenzia nebola zaplatená a všetky názory a hodnotenia športového kočíka sú moje vlastné, zohľadňujúce reálne výhody, ale aj nevýhody testovaného kočíka Petite&Mars Royal (2021) vo verzii Heritage Voda. Cieľom je skutočne iba snaha sprostredkovať každej mamičke, ktorá o tomto - či akomkoľvek inom - kočíku uvažuje, jeho reálne silné i slabé stránky.
Vidíme sa na pri kočíkoch, Instagrame, alebo len tak.
Pozdravuje
Eli
Recenzia kočíka Petite&Mars Street+ - vylepšený "pouličník" má čo ponúknuť v meste aj teréne
Pôvodný športový kočík Petite&Mars Street samotný vychádzal z dizajnu Streetu značky Monza. Je to jednoznačne (a iba) športový kočík s viacerými limitujúcimi faktormi - teda nie pre všetky vekové kategórie. Najviac sa hodí práve pre staršie deti. Pre tie bol extra testovaný na vyššiu, 22kg nosnosť (+ 3 kg v košíku na nákupy). A aj keď platí, že vyššia nosnosť nie vždy korešponduje s veľkosťou dieťaťa, čo kočík naozaj unesie... V tomto prípade je dvadsaťdva kilogramov absolútne odôvodnených, lebo do kočíka štyri- až päťročáka narveš (fakt!). Pre ešte lepší ľah (oproti ne-pluskovej verzii) samozrejme zvládne aj menšie detičky a bábätká. Aj keď - úplne od narodenia by som ho asi nepoužívala, pre pidi midi detičky je asi príliš priestranný.
Tak v čom má + (Plus) verzia česko-slovenského dizajnu Street-u naviac, a čo by sa ešte dalo vylepšiť? A je to taký rozdiel, ak človek má Air a ne-Air verziu? Odpovede prináša veľká recenzia športového kočíka Petite&Mars Street+ v Air i ne-Air (ja by som ju nazvala Classic) verzii.
+ cena - je to jeden z tých dostupnejších športiakov, a pomer cena-priestor pre dieťa-výkon sú proste wau (výkon by som podčiarkla najmä v Air verzii)
+ pohodlné ťažisko a vďaka nemu jednoduché ovládanie; nemala som problém ani s obratnosťou ani s podvihovaním na obrobník
+ možnosť výberu penových (základných) kolies alebo príplatkových Air nafukovačiek
+ veľmi priestranné sedadlo s vysokou nosnosťou, v ktorom sa odviezol aj päťročný syn
+ dobre krycia strieška so šiltom a zadným vreckom napr. na kľúče
+ otočná ukoväť - preferujem ju (oproti teleskopickej), ale je to samozrejme subjektívne -> každopádne pridáva na obratnej manipulácii
+ personalizácia - možnosť obmieňania farieb striešok (aj skutočne limitovaných na 100 ks celosvetovo) + poťahových setov na popruhy (a ešte sú v ponuke aj zladené doplnky)
____
- jeden z tých väčších neotočných športových kočíkov, takže aj po zložení nejaké to miesto zaberie (nie je to extrémne, ale je to viac, ako napr. nejaký Oyster Zero či TFK Dot 2)
- podstatne lepšie jazdné vlastnosti s nafukovacími kolesami (čo je plus), no tvrdší, omnoho menej terénny model so základnými penovými kolesami (ale teda aj za nižšiu cenu)
- polohovanie opierky nôh je pomerne náročné/žťažkopádne, aj keď pôsobí jednoručne
- podnožka pod opierkou na nohy: žiaľ, pre výhodu polohovacej opierky je spodná časť, kde si staršie dieťa pokladá nohy, takmer neexistujúca, nemá si ich tam ako pohodle oprieť
- niekomu by mohlo prekážať, že sa kočík skladá sedadlom smerom von
V prvom rade by som rada porozprávala o rozdieloch oproti predchádzajúcej, základnej Street (bez +) línii.
Dôležitou zmenou je samozrejme vizuálna. Okrem koženkovej rukoväte, ktorá je proste luxusnejšia, je rozdielom aj upínanie látky striešky vzadu. Už "neplandá", ako to bolo predtým, ale je pekne prizipsovaná o vrch. Vetrateľný zad je prekrytý čiernou látkou s vreckom zaistenou suchým zipsom, ktorý nie je súčasťou striešky.
S tým súvisí aj sieťka za chrbtovou opierkou, ktorá ide až hore. Bráni proti náhodnému zošmyknutiu dieťata, a umožňuje tiež jednoduché vetranie v lete. K tomu ešte aj lepšie vyzerá, keďže nekončí po pár cm. Stačí odpojiť kraje so suchým zipsom, vyhrnúť a zachytiť zadnú časť sedáku (pri sklopenej pozícii).
Ďalšia, aj keď skoro neviditeľná vec, je spevnenie rukoväte (a striešky, ktorú drží) stredovou tyčkou. Tá spája rukoväť a kočíku tak dodáva extra spevnenie. Je tiež dôvodom, prečo striešku Street+ nedokážeš použiť na Street neplusový (a naopak) - je to jednoducho iné (= lepšie) konštrukčné riešenie.
Aj ľah je ešte hlbší. Asi ako u každého ľahšieho neotočného športového modelu, nie je to 180 stupňov. Každpádne, je to skoro to - a je to rozdiel, ak si pozrieš Street a Street+ vedľa seba.
Eko-kožený poťah rukoväte je jednoznačným plusom a omnoho príjemnejší, než penová rúčka u staršieho modelu. Pena sa môže jednoduchšie poškodiť, a aj na dotyk, napr. v lete, je do ruky o dosť menej komfortná. A to nehovorím o to, že aj podstatne lepšie vyzerá. Na druhú stranu, ako nejaký životne dôležitý fakt to zasa netreba brať, lebo aj na penovú rúšku P&M Street-u je vždy možné kúpiť či dať ušiť kožený / koženkový návlek.
V prvom rade šikovný, odolný, priestranný. Taký stred, keď po kombinácii hľadáš niečo ľahšie, ale nechceš golky, ultraľahký či cestovný - ultraskladný model, ale zároveň nechceš ani nejaký ťažký, neskladný tank.
A pekný, keď si farbu/vzor vyberieš podľa svojho vkusu - a správne doladíš. A je si z čoho vyberať.
Street+ je kočík mnohých tvárí, aj ked sa teda nikdy nejedná o kombináciu. Obvykle si kupuješ základ - konštrukciu so sedadlom v čiernej farbe (buď klasiku Street+ s kolesami z peny ~ 160+ eur, alebo Street+ Air s nafukovacími pneumatikami ~ 230 eur), a samostatne dokúpiš set striešky a zladeného polstrovania (~ 30-50 eur). Okrem nadčasových jednofarebných, kovom lemovaných farieb máš na výber aj rôzne sezónne farbičky (znovu, na žiadosť toľkých, vyšiel aj komplet v čičmanskom vzore Heritage Folk), ako aj limitované verzie Limited 100. Neskutočné na tom je, že aj keď sa značka Petite&Mars predáva vo viacerých krajinách, limitka 100 ks je na všetko DOKOPY. Skutočne tak budeš mať limitovanú edíciu striešky iba ty a ďalších 99 ľudí na celom svete, nie viac. Rovnaký kočík tým pádom bežne len tak nestretneš (jedine že by ste sa s kamoškou dohodli na rovnakej limitke 😊).
My sme testovali Carbon Grey, ktorá v niektorých svetelných podmienkach trošku zelenou šmrncnutá, a k nej Limited 100 Toucan verziu. Toucan Limited je krásne veselá, farebná, a najmenšiemu Ferdinandovi sa nesmierne páčila. Aby som tomu tiež fotkám dala nejakú logiku, Toucan limitku som mala "oblečenú" na kočíku vždy s Air nafukovacími kolesami, a Grey sivú farbu som zasa párovala s klasickými ne-Air, penovými mestskejšími kolesami.
Spárovaním základu + farebného setu máš komplet kočík, ktorý tak vyjde v mestskej verzii cca 200 eur, a v Air verzii cca 270 eur.
Ako čisto športový kočík neponúka Street+ ani konfiguráciu s adaptérmi a autosedačkou, ani možnosť pripojenia hlbokej vaničky. Za to sú však dostupné všakované doplnky, ktoré poväčšinou nie sú myslené jedine a len na tento kočík, ale obvykle fungujú univerzálne. Patrí k nim univerzálny nánožník Street, Street+, Royal, Move (< 20 eur) alebo dečka, pláštenka (áno, dokupuje sa, ~ 10 eur), prípadne rôzne druhy P&M podložiek. Čisto na Street+ sediace sú potom len sety striešok, a ešte set nafukovacích kolies Air. Ak si teda kúpiš základný StreetPlus a rozmyslíš si neskôr kolesá, "sterénnenie kočíka" Air nafukovačkami ťa vyjde na cca 100 eur. Poraď sa vždy v predajni, kde si kočík kupovala/kupuješ.
Podložku Memory s pamäťovou penou, ktorú sme testovali v Toucan vzore, úplne v pohode využiješ takmer vo všetkých ďalších kočíkoch. Jej obrovskú výhodu vidím okrem príjemných materiálov mäkkých na dotyk aj v stredovom výreze. Diera v ohybe znamená úplne bezproblémové skladanie kočíka aj s vloženou podložkou. Vložka do sedadla stojí cez 30 eur, ak by ťa to zaujímalo.
Dizajn športiaku P&M Street + je spravený múdro. Ako je múdro, pýtaš sa? Oblo, čisto, a tak, že v podstate nemá prečo vadiť či nepáčiť sa absolútne nikomu. Veľkosť, aj keď nie je najmenší, takiso sadne drvivej väčšine ľudí - nižší budú vidieť, kam idú, vyšší nebudú pri mini kúčíku zhrbený (napomáha aj nastaviteľnosť rúčky 😉 ). Moderný, pekný športový kočiar olejších línií, funkčného dizajnu. Samozrejme jednoduchší - asi ako keď si kúpiš auto za 12 tisíc, nebudeš čakať, že bude na pohľad aj pocit rovnaké, ako auto za 35 tisíc. Silno oceňujem prvky hravosti, veselosti. Tú dodávajú práve meniteľné striešky a fakt rôznorodé farby na výber.
Materiály sú umelejšie, ale nie v zlom zmysle slova. Polyesterová tkanina nie je nedýchavá, takže nehovoríme o materiále, kde by sa dieťatko spotilo... skôr sú fajn v tom, že sa ľahko otierajú vlhčenými utierkami. Ako, so Street-om kupuješ si kočík cenovo dostupný, a ako taký ho aj hodnotím a beriem do úvahy. Porovnávať ho s nejakým ultra-luxusným moelom nechcem, a ani som, pravdupovediac, nič extrémne nečakala. Možno aj preto som bola z množstva výhod a fungujúcich detailov kočíka veľmi pozitívne prekvapená (no a čo nie je potrebné, to nemá). Spokojnosť s materiálmi je, verím, dosť o tvojej preferencii a potrebe. Ale teda podložky, ak by si chcela ešte mäkší pocit na koži tvojho pokladíku, sú vždy možným riešením.
- látka je na výzor a dotyk rovnaká u striešok limitiek i klasických farieb
Rodičovská rúčka je, ako som už vyššie spomínala, potiahnutá luxusnejšie pôsobiacou koženkou. Nie je jej veľmi čo vytknúť - ide dostatočne nízko a vcelku vysoko, a potom sa dá ešte zahnúť (viď obr.) 😉 Muž (186 cm) si široké možnosti otáčania ozaj užíval a praktikoval aj tzv. "závodnícky" mód. Nastavovanie - regulácia rúčky sa ovláda bočnými dvoma tlačidlami, a rozsah výšok je od 78 do 110 cm výšky rúčky (mnou namerané). Nastavovanie rukoväte nie je jednoručný spôsob, ale vyhovoval priamočiarosťou. Problém som s ním nemala.
Niekomu ultravysokému (195+ cm) by mohlo prekážať, že sa iba otáča - nevysúva, tým pádom by mohol zakopávať dlhými krokmi o kočík. Mne sa to stalo za celý čas asi dvakrát (176 cm) pri ponáhľaní sa. Partner sa nejak nesťažoval a do kočíka nekopal. Takže pohoda.
Striešky klasickej i limitovanej edície majú rovnaký tvar, kryciu schopnosť (= veľkosť) a kvalitu poťahových materiálov. Nemám veľmi čo vyčítať. Novinky Pluskovej edície športového kočíka Street+ som už nejaké spomenula vyššie - no tu, v detailoch, ešte dodám, že aj na "čistote dizajnu" bolo strieške pridané. Strieška, aj keď podobnej (dobrej) veľkosti, ako predtým, sa teraz už nezazipsováva/nerozzipsováva pre jej zväčšenie/zmenšenie. Má viac polôh, a tak si ju otvoríš tak, ako potrebuješ. Plus vyklopíš alebo založíš dovnútra šilt. Takto sa majú robiť striešky, 'za mě dobrý'. 😊
Ako plus určite treba uviesť aj pomerne veľké náhľadové okienko, v ktorom je sieťka. Takže ho možno, spolu so zadnou krytkou pri sklopenom sedadle, využívať aj na prúdenie vduchu počas teplých dní. Mínusom okienka je zasa zapínanie na suchý zps, keďže pri lepších modeloch sme zvyknutí na magnetické alebo iné nehlučné systémy. Je to ozaj maličkosť, a pri cene kočíka naozaj jednoduchá odpustiť.
Ako som už naznačila, sedací priestor je naozaj veľmi štedrý. O moc väčšie to už pri kočíkoch, veľmi nebýva. Chrbtová opierka má 48 cm na výšku (+ kopa priestoru k strieške), sedacia plocha na šírku 35 cm, na hĺbku 23 cm, a celková dĺžka ložnej plochy - dĺžka celého sedadla v ľahu je 95 cm. Ja som v kočíku bez problémov vozila 3 a pol ročného, a aj päť a polročný sa do neho stále zmestil.
Pri tak staršom dieťati (vozil sa pre testovacie účely, inak sa už nevozí) samozrejme vidno, že už je to veľké dieťa. Ale vojsť vojde, cez striešku mu hlava netrčí, a ak je unavené (napr. nejaké dieťatko so zdravotným postihnutím), bez ťažkostí sa odvezie. Toto, skombinované s 22kg nosnosťou sedáku, je jednou z veľkých predností kočíka. Ak nechceš priveľa investovať a jednou z tvojich najhlavnejších priorít je, aby (pokračovací) športový kočík vydržal až do úplného konca kočíkovania... priestorovo Street+ vydrží. Aj s fusakom. Aj v zime (a po snehu, ak máš Air nafukovacie kolesá).
Prosím, vezmi do úvahy, že sme v kočíku vozili väčšie deti zámerne. Je dobré vedieť si predstaviť, ako kočík vyzerá s dieťatkom, ktoré má práve váhu, ktorá je uvádzaná ako maximálna nosnosť kočíka. Maličké dieťatko sa predsa vojde do úplne každého kočíka - a mamičky skôr zaujíma, dokedy reálne kočík môžu používať.
Sedadlo nie je úplne kolmé, ale ak nehľadáš úplne pravý uhol, budeš myslím si spokojná. Vzpriamená poloha je OK. Mechanizmus regulácie - nakláňania opierky chrbta je pásový - áno, viem, nie každá taký preferuje - a každopádne bol vynovený. Pri staršom P&M Street-e bolo treba spojené pásy držať a druhou rukou posúvať plastovú klipsu. Pri novšom Street+ sú jednotlivé pásy polohovania oddelené, takže ich od seba možno ťahať jednoduchšie a opierku chrbátika posunúť vďaka tomu trochu vyššie (treba trošku použiť silu). Za mňaa moje decká bola chrbtová opierka kolmá dostatočne, nesťažovali sa. Tiže mi príde výrazne kolmejšia než napr. u Britax B-Agile a B-Motion línií. Úplne kolmá (90 stupňov) samozrejme nebola, ale to pri pásovom polohovaní ani nejde.
Mínus vidím vo vylepšení opierky nôh. Dizajnéri to mysleli dobre a chceli to urobiť jednoručné - preto je pod opierkou dvojitá páčka, ktorú stlačením z oboch strán (akoby "zoštipnutím") uvoľníš. Vtedy opierka nožičiek môže ísť nadol. Problém je, že tá ruka, čo klip pod sedadlom uvoľnila, tam ešte stále je, a tak sklopeniu nožnej opierky bráni. Je to celkovo dosť ťažkopádny, nie úplne proces. Aj keď vidím, o čo sa výrobca snažil (a chválim myšlienku), praktické používanie ešte nie je úplne vychytané. Radšej by som to robila rukami dvoma - ale bez problémov.
S opierkou nôh súvisí aj druhý mínus, ktorý je nutné si uvedomiť. Podnožka, teda priestor pod nožnou opierkou, je takmer neexistujúca. Podnožkou myslím tú platformu, kde si staršie dieťa pri spustenej opierke nožičiek položí nohy.
Tým, že sedadlo je polstrované, a taká je aj opierka nôh, zaberá táto "doska" opierky nôh pomerne dosť priestoru - a na podnožku tým pádom akosi neostalo miesto. Dieťatku tým pádom pri sklopení visia nohy. Tu, nižšie na obrázku je to s veľkým dieťatkom, naschvál trochu extrémnejšie kázané, nech vieš, o čom hovorím. Ani jeden syn sa, pravdupovediac, nesťažoval, ale je to škoda. Podnožka by ozaj mala byť prítomná, je to jednoducho vyšší komfort. Sťažuje totiž aj samostatné nastupovanie dieťaťa do sedadla - keďže si "nemá kam stúpnuť", treba mu vždy trochu pomôcť.
Sedadlo teda možno polohovať ako nekorýtkové, teda samostatne chrbtovú a nožičkovú časť. Pre neotočné športiaky typické a vhodné. Opierka chrbta má zv. "nekonečný náklon", teda ako na pás regulovateľná má v podtate neobmedzený počet polôh, do ktorých ju nakloníš. Polohovanie nahor je, ako som spomínala, ťahaním pásov od seba plus vytlačenie opierky nahor (teda dvojručné). Nadol ti stačí jedna ruka, ktorá zatiahne za "šupátko" = väčšie plastové očko na pracke, do ktorého navlečieš prst a zatiahneš. Jednoduchšie to už moc nejde, čo je super.
Opierka nôh má počet polôh limitovaný na tri - spustená, v medzipolohe a úplne nahor - teda aby dieťatko pri ležaní malo nôžky rovno.
- Dinko (3,5 roka) spinká (vždy) s mierne dvihnutou chrbtovou opierkou - opierka sa dá ešte spustiť, no on preferuje byť trochu vyššie
Pri sklopenej polohe možno vzadu vytiahnuť krytku, zrolovať a nechať prúdiť vzduch. No ak to neurobíš, pútko na zaistenie sa možno zíde, na... kľúče..? 😉
_____
Nastavovať sa dá aj výška ramenných popruhov päťbodových bezpečnostných pásov. Nastavuje sa to trochu old-school systémom pretiahnutia cez pútko (v troch výškach). Ten každopádne funguje a nie je ťažký na pochopenie - takže prečo nie. Popruhy sú OK dĺžky a aj väčšie dieťatko sa zmestilo.
Vždy je samozrejme ešte o čosi lepšie, najmä kvôli fusaku, mať pre väčšie deti v zásobe ešte pár centimetrov, ale tak - mohlo by to byť horšie. Nám v zimnej kombinéze a s väčšími chalaňmi fakt stačili, aj keď to už bolo ltt (len tak tak).
Päťbodové popruhy samotné sa zapínajú systémom, ktorý mi vyhovoval. Každá strana sa samostatne zaklikne do hlavnej pracky. Vrché časti nie sú vo forme puzzle do spodných, ale majú samostatnú pracku - pútko, o ktoré sa do spodných pekne zakliknú a nevyšmyknú sa. Chválim. Naopak, polstrovanie popruhov, aj keď super, že je zladené so strieškou, by som uvítala nejaké zaistiteľné o vrch. Takto sa totiž pri navliekaní/vyberaní dieťatka z a do kočíka šmýka. Najmä medzinožné polstrovanie sa vie aj vyvliecť. Cvok alebo inézaháknutie by to vedeli vyriešiť.
Detské madlo je také základnejšie, a trochu tam cítiť cenu kočíka. Je super, že je potiahnuté koženkou ako rukoväť - pekne to spolu ladí. Plasty sú ale také - no, plastové. A madlo sa neotvára do strany úplne, ale len cca 90 stupňov. Na nastupovanie to stačí... no mama sa potom bojí, či sa pri otvorení madla a nastúpovaní dieťaťa krpček o madlo nezaprie a neulomí ho.
Druhá vec, ktorá je zároveň pozitívom aj negatívom, je mechanizmus zaklikávania madla. Musíš to robiť dvoma rukami a trafiť sa: Najprv je potrebné odhrnúť gumovú časť poťahov, a potom nájsť správne miesto a úchyt madla nakliknúť. Toto riešenie bolo iste vymýšľané s estetickým hľadiskom na mysli, pretože to vyzerá čistejšie, a to dokonca aj keď a rozhodneš madielko nepoužívať. Robí to ale zbytočnú námahu naviac - a niekedy sa človek v rýchlosti proste nevie trafiť (a želá si, aby to bolo jednoduchšie).
Samotný fakt, že kočík má madlo v cene, to madlo je koženkové a dokonca sa okrem odnímania dá aj odklápať, je na cenu kočíka fajn - a nerada by som kočík za toto nejak extra penalizovala. Len mi to prišlo dobré spomenúť.
Súčasťou sedadla je aj popruh skladacieho mechanizmu, pre ktorý je aj uspôsobená Memory podložka.
Skladanie kočíka nie je žiadna veda - akurát niektorá by mohla povedať, že sa jej nepáči, že sa skladá sedacou časťou do von. Ja som s týmto nemala nikdy väčší problém, viac mi vnútro zašpinilo keď tak dieťa ako kufor auta. No a za to rýchle skladanie mi to stálo. Pre tie, ktoré to ale nemusia, to asi ale môže byť deal-breaker (dôvod, prečo kočík nekúpiť).
Proces zloženia kočíka pozostáva z dvoch jednoručných krokov. Zaklikneš poistku na zadnej časti konštrukcie vľavo (malé potlačenie na odistenie), a potom kočík potiahneš rezkým pohybom za popruh na sedadle dohora. To je celé. Keď tak na konci zatlač k sebe, nech je poskladané balenie kočíka čo najploskejšie, a nakladáš do kufra.
Rozkladanie tiež nie je v ničom problematické - odistíš poistku zaisťujúcu, že kočík ostane zložený, a rozklápaš. Otvorený kočík klikne, že je zaistený, a môžeš kočíkovať.
Zložený kočík nie je najskladnejším na trhu v rámci typu. To je fyzika daná pomerne priestranným sedadlom a konštrukciou vhodnou aj na veľké nafukovacie kolesá. Každý bežný, aj menší (akurát nie mikro) kufor auta bude s kočíkom P&M Street+ v pohode. Mooožno bude treba odňať madlo v prípade šetrenia miesta.
Petite et Mars Street nebude pre teba, každopádne, vhodný, ak je naozaj prioritou model športiaku fakt čo možno najmenší.
Možnosť výberu dvoch typov kolies je nepopierateľnou výhodou tohto modelu, a jedným z dôvôdov jeho u nás skutočne prevažujúcej popularity. Skúšali sme obe - najprv nafukovacie Air kolesá, a potom nenafukovacie - z EVA peny.
Nebudem sa tajiť názorom, že silno odporúčam kolesá Air - nafukovacie (toto prekvapilo aj mňa, seriózne). Ja som totiž obvykle zástancom radšej ľahších - bývam v meste, oceňujem ľahšie, obratnejšie kočíky... Ale skutočne bola manévrovateľnosť na "rovnostiach" aj nerovnostiach jednoducho lepšia. Aj na mužovi bolo vidno, že si jazdu s nafukovacími pneumatikami užíval viac. Rovnako ich robustnejší tvar a veľkosť bude tvojím kamarátom na snehu, štrku a pod. Predné nafukovačky majú priemer 21 a zadné nafukovacie kolesá 30 cm.
Čo sa penových kolies týka, sú, presne podľa predpokladu, jednoduchšie. Menej terénne, trošku hlučnejšie (je to proste dané menšou veľkosťou a materiálom), a aj pocit z odpruženia je razom slabší. Na jednoduché jazdenie, mestské chodníky, nákupy - či na výlety bez náročného (napr. lesného) terénu sú pre ich nižšiu váhu a celkový zložený rozmer kočíka jednoducho vhodnejšie. Aj ak je u teba cena veľmi zásadným kritériom, pôjdeš skôr do kolies penových. Predné majú priemer 17 cm, zadné 24 cm.
Odnímanie kolies funguje takisto jednoducho - stlačíš vrchné tlačidlo za kolesom a ideš. Aretácia kolies sa aktivuje spodnejším tlačidlom za kolesom - jeho posunutím do strany.
Kolesá zabrzdí brzda kolískového typu, takže neodierajúca topánky. Tie sú už pomerne štandardom, a fungovala nám bezproblémovo.
Čo je ešte na kolesách dobrou zmenou - vylepšením - je ich stredový upínací mechanizmus pri oske. Ty to pri používaní neuvidíš, vovnútri ale je tam taký vytŕčajíci plastík, ktorý tým, že vytvára tlak na spoj, mierne znižuje hlučnosť spoju kolesa. Jasné, že v tejto cenovej kategórii nehľadaj kočík, čo jazdí prakticky sám a bez akéhokoľek zvuku. Budeš príjemnejšie prekvapená - v porovnaní s očakávaním dokonalosti v každom detaile kočíka za dobrú cenu.
- kolesá nenafukuj prislabo, ale určite nie viac, ako 2 bary, čo je optimum. Mnoho mamín a tatinov si poškodí kolesá na automatike na pumpe, ktoré koleso prefúkne a rám kolesa poškodí. Radše nafukuj ručne - myslím to vážne. Kontrolovať tlak treba tak raz mesačne, raz za dva mesiace.
Ku košíku toho veľa čo povedať nie je. Problémy sme nemali, dostupný je - tak priemerne... mohlo by to byť lepšie (stredová tyč je pomerne vysoko, takže prístup s veľkým balíkom nie je optimálny). Vylepšenie tejto situácie by vyriešili okraje pružnejšie, nech sa doň dá ľahšie dostať (možno to neskôr príde). Veľkosť je tiež primeraná: orientačné rozmery 52 x 34 x 15 cm - d x š x h. Proste taký bežný košík bežného kočíka. Postačí.
Na rozdiel od napr. Valco Snap som Streeťácky košík po zemi a obrubníkoch nešúchala. Takže môže byť.
Odkladací priestor kočíka je okrem nákupného košíka doplnený aj vreckom na zadnej časti opierky. To je ale dostupné skôr pri sklopenej opierke, teda ležiacom či pololežiacom dieťatku.
Napriek nijakým špeciálnym očakávaniam, a okrem kopy pozitívnych aj viacero recenzií pôvodného Street-u naznačujúcich, že kočík je to skôr tvrdý, som zo športového kočíka Petite&Mars Street+ bola veľmi príjemne prekvapená. Jasné, že prevedenie cenovo dostupného modelu bude jednoduchšie, čo sa týka materiálov, detailov... Ale vieš čo? Ono to je kočík aj pekný, aj praktický. Vozil sa mi dobre, a to aj na tráve či snehu (najmä s nafukovačkami. Aj dieťa bolo spokojné. Čo viac za tú cenu chcieť?
Keď vezmem do úvahy všetky jeho vlastnosti, výhody, nevýhody PLUS cenu, vychádza mi hodnotenie 80 %. A 8/10 je na kočík za 200-270 eur (plus prípadná zľavička za registráciu či nejaké sezónne zľavy) veľmi, veľmi super. Sama by som si kočík po kombinácii kúpila, áno, ak by som teda nepotrebovala niečo vyslovene mikro. A môžem ho tým pádom tým, čo sa trafí funkčnosťou aj výzorom, odporučiť. Ešte pár nových generácií s malými praktickými vylepšeniami, a možno aj nedostihnuteľný vo svojej cenovej kategórii bude (ak teda ešte nie je).
P&M Street+ mne osobne príde najbližšie takým ABC Design Okini či Gesslein S4, kde každý má niečo navrch, ale niečo slabšie (Okini nemá nafukovačky a je skôr mestskejší, aj keď teda ľahší, a S4-ka je odpruženejšia, ale drahšia a s tenším materiálom striešky).
Oproti napríklad Britax-u B-Motion 4 Plus, čo je v kategórii u nás asi jeho najväčší konkurent, je Street+ za mňa lepšie ovládateľný kandidát s vyhovujúcejším ťažiskom, a tiež vhodnejší pre vyšších rodičov. Oproti Oyster Zero je zasa o čosi menej štýlový, podstatne ťažší a menej skladný, ale zasa s dlhšou ložnou plochou, nastaviteľnou rukoväťou a možnosťou terénnych Air kolies.
Najmä tie kolesá sú obrovským prínosom pre maminy, čo nechcú veľký tereňák, ale niečo také strednejšie, čo aj po štrku, poľnej ceste občas bez problémov prejde. Pre takéto maminy, a detičky, čo už nepotrebujú plnú kombináciu, je Street Plus určený a absolútne vhodný. O to viac, ak je rozpočet obmedzený. Potvrdzuje to aj fakt, že je to jeden z najpredávanejších športových kočíkov svojho typu v našich končinách. Chápem, prečo - je to stred všetkého, čo si môžeš želať, za príjemnú cenu. Takže taký "ľudový" kočík, ale v šate, za ktorý sa nemusí hanbiť ani štýlovejšia mamina.
Mojím osobným odporučením je určite si Air kolieska zaobstarať (asi vždy okrem prípadov, že naozaj kočík plánuješ používať len do obchodov a na nenáročné trasy). Najmä po rozbitých mestských chodníkoch sa mi s ním kočíkovalo ozaj lepšie - dodávali manévrovateľnosť aj istú dávku prirodzeného odpruženia, akú len nafukovačky vedia dodať. Ak veľmi chceš aj tie ľahšie penové, objednaj ho s obomi. Ale pravda je tiež, že to ho trochu zbytočne predraží.
_____
Zhrnutie v číslach:
Rozmery rozložený: 108x56x87 cm
Rozmery zložený: 75x56x28cm
Výška rukoväte: 78 - 110 cm
Rozmery sedacej časti (ložnej plochy): 48 cm (chrbtová opierka), 35 x 23 cm (plocha sedáku), 95 cm (celková dĺžka v ľahu)
Priemer kolies vpredu: 17 cm penové, 21 cm nafukovacie Air kolesá
Priemer kolies vzadu: 24 cm penové, 30 cm nafukovacie Air kolesá
Rozmery nákupného košíka: 52x34x15 cm
Nosnosť v športovom sedadle: 22 kg
Nosnosť košíka: 3 kg
_____
Ďakujem značke Petite&Mars za možnosť dôkladne ho odskúšať v reálnych podmienkach nášho domova i okolitého prostredia.
Recenzia nebola zaplatená a všetky názory a hodnotenia športového kočíka sú moje vlastné, zohľadňujúce reálne výhody, ale aj nevýhody testovaného kočíka Petite&Mars Street + (Air). Cieľom je skutočne iba snaha sprostredkovať každej mamičke, ktorá o tomto - či akomkoľvek inom - kočíku uvažuje, jeho reálne silné i slabé stránky.
Vidíme sa na pri kočíkoch, Instagrame, alebo len tak.
Pozdravuje
Najlepšie kočíky do 300 eur (leto 2018)
Jednou z najdôležitejších súčastí výbavy pre dieťatko je nepochybne kočík. A práve s výberom detského „vozidla“, ktoré by nám vyhovovalo po všetkých stránkach, môže byť spojená celkom slušná dilema. Mamičky obzerajúce sa po kočíku majú rôzne deti, rôzne výšky, rôzne požiadavky, prechádzajú sa po rozličných “terénoch”. Pre niektoré je dôležité, či má kočík aj otočnú športovú časť, pre iné nie. Ak je bábätko ešte malé, mamička bude pravdepodobne preferovať kombinovaný alebo aspoň hlboký kočík, kde bude krpčiatko usalašené v pohodlí vaničky. Iste sa však nájdu aj mestské mamičky, ktoré vaničku nevyhľadávajú, hoci majú novorodeniatko. Napríklad také letné bábo môže vaničku vynechať, ak má v športiaku možnosť úplného ľahu. Koniec koncov, na západe ide o čoraz populárnejší trend – bábätko sa vozí v športiaku prakticky od narodenia, a dokonca otočené v smere jazdy. Každému však vyhovuje niečo iné. Pri výbere kočíka je na nezaplatenie riadiť sa vlastnými špecifickými požiadavkami a pri každom modeli zvážiť všetky pre a proti. V opačnom prípade sa môže stať, že si mamička po pár jazdách uvedomí, že takto to ďalej nepôjde a bude musieť hľadať iný typ. Ktovie, koľký v poradí… 😉
Ak si určíme tento - pomerne nízky - cenový limit, aké sú tie najlepšie modely na trhu? Čo môže moderná mamička s obmedzeným rozpočtom očakávať, ak nechce úplne najlacnejšiu a najjednoduchšiu možnosť? Prinášame ti stručné zhrnutie toho, čo je u mamičiek aktuálne obľúbené, a to s ohľadom na najlepší pomer cena - výkon, aký môžeš na trhu momentálne nájsť.
Valco Snap 4
Ľahký, mestský, obľúbený
orientačná cena: 180-190 eur
váha: 6,2 kg
maximálne udávané zaťaženie: 20 kg
rozmery (rozložený): 103 × 52 × 77
rozmery (zložený): 80 × 52 × 36
Dá sa povedať, že Snap je medzi mamičkami už legendou. Je nesmierne ľahký, pritom však priestranný a pre dieťa pohodlný. Za pomerne nízku cenu (menej než 200 eur) ponúka veľa muziky, a to čo sa príjemného dizajnu, i výkonu týka. Ak natrafíš na akciu, nájdeš ho za ešte nižšiu cenu, prípadne aj vo verzii Sport s terénnejšími nafukovacími kolesami. O tej určite porozmýšľaj, pretože jedným z najväčších nedostatkov kočíka sú práve kolieska - tvrdá jazda v dôsledku chýbajúceho odpruženia, ale aj rýchlo zapichnuté kamienky v pene. Nie každému tiež vyhovuje ťažisko, ktoré sa pre nepolohovateľnú rukoväť nemení a môže spôsobovať oštaru napríklad pri vychádzaní na obrubník. Napriek nedostatkom sa vďaka rýchlemu skladaniu sedadlom smerom dovnútra a nízkej váhe, ktorú mestské mamičky vedia vyvážiť zlatom, stal Snap 4 takým obľúbeným, že ho v uliciach stretneš denne. Veľkou výhodou je aj možnosť využiť ho od narodenia, a to s dokúpiteľnou vaničkou s adaptérmi, autosedačkou s adaptérmi, prípadne aj s vkladateľnou taškou na sedadle. Ak sa chceš odlíšiť, Snap 4 je dostupný tiež v prémiovej Tailormade edícii, či vyššom rade Trend Tailormade - tie sú však cenovo o niečo vyššie. Ďalšou možnosťou radu Snap je otočný Snap Ultra Tailormade, ktorý tiež stojí za zmienku.
+ nízka váha
+ príjemná cena a v pomere k nej aj dobrý výkon
+ variabilita
- chýba odpruženie
- neotočné sedadlo
- nie každému vyhovuje ťažisko
2. Cybex Eezy-S Twist
Ultra skladná novinka s otáčajúcim sa sedadlom
orientačná cena: 280 eur
váha: 7,7 kg
maximálne udávané zaťaženie: 17 kg
rozmery (rozložený): 103 × 45 × 85
rozmery (zložený): 56 × 45 × 26
V našom prehľade nemôžeme opomenúť tohtoročnú (2018) novinku. Cybex Eezy-S Twist je otočným, t.j. ešte zaujímavejším bratom ultra skladného modelu Eezy S či Eezy S+. Eezy S-Twist je totiž prvým a jediným ľahkým športiakom na svete, ktorý zároveň umožňuje otáčať sedadlo. A aj to robí špecificky - otáčaním na konštrukcii, z čoho je odvodený aj jeho názov. Za túto vlastnosť “platí” tým, že nemá opierku nôh - menším deťom to prekážať nebude, tie väčšie si budú musieť nechať nôžky visieť, prípadne si ich neskôr oprieť o podnožku v spodnej časti. Popri otočnom sedadle ťa možno ohromí aj fakt, že zložený kočík sa zmestí do rozmerov príručnej batožiny! Rodičom - cestovateľom tak ponúka unikátne a praktické riešenie už od narodenia, keďže na kočík možno nasadiť dokúpiteľné vkladateľné hniezdo na spôsob mäkkej vaničky, a tiež pripojiť akúkoľvek Cybex alebo GB autosedačku, prípadne aj inú značku s koncovkou Maxi-Cosi.
+ ultra kompaktný a ľahký
+ využiteľný od narodenia
+ kvalitné, mäkké odpruženie kolies s viditeľnými pružinami
- nemá opierku nôh
- pre menšie kolesá vhodný naozaj len do mesta
3. G-Mini Grand
2v1 kočík “na začiatok”
orientačná cena: 240 eur
váha: 12,6 kg
maximálne udávané zaťaženie: 15 kg
rozmery (rozložený): 102 × 66 × 77
rozmery (zložený): 69 × 66 × 35,5
Grand českej značky G-mini je výnimočný praktickým riešením 2v1, ktoré si pre priaznivú cenu a príjemný dizajn slovenské a české mamičky mimoriadne obľúbili. V jednej nadstavbe ponúka priestrannú hlbokú vaničku, ktorú neskôr, keď bábätko z vaničkových čias vyrastie, popruhmi prerobíš na korýtkové sedadlo. Je to jednoduché, efektívne, a nevyžaduje skladovanie práve nepoužívanej časti. Nevýhodou tohto riešenia je však sedadlová časť, ktorá nepatrí k tým najväčším. Pokiaľ teda tvoje bábo nie je práve najdrobnejšie, je pravdepodobné, že do druhých narodenín sa budeš musieť obzerať po inom kočiari (čo ale nemusí byť práve nevýhoda 😉). Kočík sa tiež chváli štýlovou, do rôznych odtieňov ladenou konštrukciou. Tá je v zadnej časti pomerne široká, na čo si treba dať pozor, ak žiješ v dome s užšími než klasickými 70 cm dverami. Zadné kolesá sú nafukovacie, čo kočíku dodáva prirodzené pruženie, predné sú však menšie, umelé a vyslovene mestské. Keďže je kočík potrebné skladať až po odňatí sedadla, nie je po zložení úplne najmenší - pri častom cestovaní je vhodné mať v zálohe skladný športiak alebo golfky (ktoré sa ti tiež zídu neskôr). Celkovo Grand ponúka mnoho funkcií bez toho, aby zaťažil tvoju peňaženku, a je preto výborným “štartovacím” kočíkom pre najmenšie bábätko.
+ veľmi dostupná cena za dvojkombináciu
+ moderný dizajn
+ variabilita
- malé športové sedadlo
- široká zadná náprava
- konštrukcia sa ľahko oškrie a po zložení nie je úplne najmenšia
4. Baby Jogger City Mini
Alternatíva golfiek s vysokou nosnosťou
orientačná cena: 260-280 eur
váha: 7,6 kg
maximálne udávané zaťaženie: 23 kg
rozmery (rozložený): 105,5 × 61 × 100,5
rozmery (zložený): 78,5 × 61 × 25
Baby Jogger je prvou značkou, ktorá prišla na trh s dnes už dobre známym jednoručným skladaním kočíka potiahnutím za popruh. Práve vďaka nemu, a tiež priestrannému sedadlu a pohodlnej jazde, sa stal BJ City Mini takým populárnym. Napriek priestrannosti a skutočne vysokej nosnosti je tento mestský kočík šikovný a relatívne kompaktný – od toho je odvodený aj jeho názov. Zaoblená rukoväť a predné dvojkoliesko ti umožňuje tlačiť ho bez problémov aj jednou rukou, a to aj v prípade, že je plne naložený. Keďže sedadlo sa dá polohovať až do ľahu, kočík je využiteľný prakticky od narodenia. Pre najmenšie bábätká môžeš pomocou adaptérov ku konštrukcii pripojiť aj autosedačku, alebo niektorú z ponuky hlbokých vaničiek Baby Jogger (kompaktná Compact, alebo pevná Deluxe). Niektorým by mohlo chýbať polohovanie nožičiek, ktoré City Mini nemá. Šikovné mamičky si však tento malý dodatok dokupujú univerzálny, alebo si polohovanie dávajú ušiť. Ak nie si fanúšikom trojkoliek, v ponuke je aj v príplatkovej štvorkolesovej City Mini 4 verzii. Za spomenutie stojí aj terénnejšia vyššia (ale aj o niečo drahšia) verzia City Mini GT s tromi nezdvojenými kolesami s penou plnenými pneumatikami.
+ ľahký športiak už od narodenia
+ jednoduchá manipulácia
+ skladanie v jednom kroku
- všetko príslušenstvo vrátane madla je nutné dokúpiť osobitne, čo cenu môže značne navýšiť
- širšia zadná náprava
- skladanie smerom von, ktoré z dôvodu znečistenia neobľubuje každý
5. Oyster Zero
Ľahký a priestranný mestský favorit
orientačná cena: 290 eur
váha: 7,9 kg
maximálne udávané zaťaženie: 20 kg
rozmery (rozložený): 102,5 × 58 × 89
rozmery (zložený): 70 × 58 × 36
Jedným z aktuálne najobľúbenejších modelov je pre svoj vynikajúci pomer cena - výkon práve Oyster Zero. Napriek tomu, že disponuje širokým, priestranným sedadlom, je zároveň veľmi ľahký a kompaktný. Kočík je do mesta ako stvorený - či už na doplnkové, alebo každodenné využitie. Okrem sedadla, ktoré mimochodom možno polohovať až do ľahu, je veľkou prednosťou Zero aj obrovská strieška s UV šiltom. Po kompletnom roztiahnutí kryje dieťa kompletne, takže ani najprudšie slnko mu nebude svietiť do očí. Na hrboľatých chodníkoch sa zíde aj odpruženie všetkých kolies - ak ho náhodou necítiš hneď od začiatku, pocítiš ho, čím viac budeš jazdiť. Niektoré mamičky sa sťažujú na kvalitu kolies - tento rok ich však výrobcovia vylepšili. Pridané boli aj rôzne limitované edície s efektne farebným madlom a rodičovskou rúčkou či v štýlovej melange. Zero je využiteľný už od narodenia, a to napríklad aj s dokúpiteľnou vaničkou či autosedačkou s adaptérmi, vďaka ktorým dokáže vytvoriť aj plnohodnotnú trojkombináciu. Podobne ako Baby Jogger City Mini popísaný vyššie, aj Oyster Zero sa skladá smerom von, a to jednou rukou po odistení bočnej poistky.
+ polohovanie do ľahu a kompatibilita s vaničkou/autosedačkou
+ priestranné sedadlo s obrovskou strieškou
+ rýchle a kompaktné skladanie
+ odpruženie
- menšie, umelé kolieska
- neotočné sedadlo
- skladanie smerom von
6. Petite&Mars Easy
Dobrý výkon za cenu, ktorá nezaťaží tvoju peňaženku
orientačná cena: 110-150 eur
váha: 9 kg
maximálne udávané zaťaženie: 15 kg
rozmery (rozložený): 103 × 53 × 100
rozmery (zložený): 95 × 53 × 30
Jedným z najlacnejších modelov vo výbere je práve P&M Easy česko-slovenskej značky Petite&Mars. Napriek veľmi dostupnej cene (niečo vyše 100 eur) totiž ponúka pohodlnú funkcionalitu, pre ktorú je veľmi pozitívne hodnotený. Vzhľadom na menšie, tvrdšie kolieska je jednoznačne mestským vozidielkom - ak plánuješ all-terrain využitie, zváž novinku roka 2018 Petite&Mars Easy Air v cene len o pár desiatok eur vyššej. Easy (ani Easy Air) nie je vyslovene vhodný na vozenie novorodeniatka, aj keď polohovanie sedadla do ľahu by to v doplnkovej úlohe umožnilo. Je to predovšetkým vychádzkový kočík pre staršie, aspoň polročné dieťa, so svojím XXL košíkom vhodný napríklad aj na nákupy. Nie je však práve z najskladnejších, preto ho pri častom skladaní do auta zvažuj iba v prípade, že máš k dispozícii veľký kufor. Jednou z posledných vecí, ktoré stoja za zmienku je fakt, že okrem základných moderných melange prevedení je Easy dostupný aj v rôznych vzorovaných limitovaných edíciách, ktoré ho robia ešte zaujímavejším.
+ cena
+ XXL nákupný košík i strieška
+ do ľahu polohovateľné sedadlo
- tvrdé penové kolieska
- veľký po zložení
7. Britax B-Motion
Do mesta aj do terénu
orientačná cena: 240-280 eur
váha: 11 kg
maximálne udávané zaťaženie: 17 kg
rozmery (rozložený): 100 × 58 × 105
rozmery (zložený): 70 × 58 × 27
Britax B-Motion, či už v trojkolesovej, alebo v štvorkolesovej verzii je už dlhé roky klasikou pre tých, ktorým záleží na kvalitnej značke, terénnom výkone a zároveň relatívnej spratnosti do auta. Rad B-Motion totiž zvládne viac ako len bežné mestské chodníky, a to vďaka väčším, nafukovacím kolesám a odpruženiu. Na rozdiel od nižšieho, mestskejšieho B-Agile radu môžeš už v základnej verzii B-Motion polohovať rukoväť, čím si prispôsobíš výšku a čiastočne aj ťažisko, ktoré nemusí vyhovovať každému. Neotočné sedadlo zvládne viac než klasických 15 kg, a je dostatočne priestranné aj pre väčšie dieťa. Polohovanie do ľahu je možné len v chrbtovej časti - opierku nôh však možno maximálne vyduť pre o niečo pohodlnejší sklon. Plnohodnotne polohovateľnú opierku nôh a ešte vyššiu nosnosť nájdeš pri o niečo drahšom B-Motion Plus. Rovnako ako on, aj nižší B-Motion je kompatibilný s hlbokou vaničkou i autosedačkou, ktoré na konštrukciu nasadíš pomocou adaptérov. Využívať sa tak dá plnohodnotne už od narodenia.
+ nafukovacie kolesá s odpružením do mesta i do terénu
+ veľké, priestranné sedadlo
+ využiteľný už od narodenia
- sedadlo je aj vo vzpriamenej polohe mierne naklonené
- kočík je mohutnejší pred aj po zložení
- pri niektorých farbách dochádza pôsobením slnka k výraznému vyblednutiu
8. Greentom Upp
Ekologický krásavec
orientačná cena: 240-280 eur
váha: 7,3 kg
maximálne udávané zaťaženie: 18 kg
rozmery (rozložený): 104 × 55 × 77
rozmery (zložený): 72 × 55 × 25
Greentom Upp je vo viacerých ohľadoch jedinečným kočíkom. Okrem unikátneho, neopozeraného dizajnu láka aj faktom, že je kompletne vyrobený z recyklovaného materiálu. Vyzerať trendovo, šetriť prírodu, a zároveň nebyť prehnane drahým je kombinácia, ktorou presvedčil mnoho mamičiek. Originálna plastová konštrukcia je, aj keď sa to možno nezdá, dostatočne odolná a aj keď nie je vybavená klasickým odpružením, pruženie má zabezpečené vlastným flexom. Nevýhodou môže byť menší nákupný košík, dokúpiť si však môžeš rozširujúcu pripojiteľnú nákupnú tašku, a to dokonca v ladiacich farbách. Plusom je tiež skutočne priestranné sedadlo, ktoré na rozdiel od pôvodnej verzie môžeš od ročníka 2017 nakloniť pomerne hlboko. Je to hlboký, stále však nie úplný ľah - novorodeniatko preto zrejme radšej umiestniš do samostatne dokúpiteľnej vaničky, na rám ktorej tiež možno pripevniť textílie otočného sedadla Upp Reversible. Vanička a následne otočná športová časť však nevydržia až do troch rokov dieťaťa, preto sa zrejme skôr či neskôr vrátiš k neotočnému Classic sedadlu, ktoré je, mimochodom, dostupné v mnohých farbách. Spolu s tromi farbami rámu máš nespočetné množstvo farebných možností a kombinácií, ktoré môžeš jednoducho obmieňať.
+ unikátny dizajn
+ ekologický faktor
+ priestranné sedadlo
+ variabilita farieb i konfigurácií
- opierka nôh sa nedá polohovať
- nenastaviteľná rukoväť
- príslušenstvo ku kočíku sa dokupuje osobitne
9. Bebetto Nico
Mohutný teréniak
orientačná cena: 210 eur
váha: 13,8 kg
maximálne udávané zaťaženie: 15 kg
rozmery (rozložený): 112 × 61 × 92
rozmery (zložený): 82 × 61 × 33
Ak hľadáš niečo robustné a vhodné aj do terénu a neplánuješ s kočíkom chodiť na módne prehliadky, modelom na zváženie by mohol byť aj poľský Bebetto Nico. Za relatívne málo peňazí prináša množstvo funkcií vrátane priestranného, otočného, do ľahu polohovateľného sedadla s veľkou strieškou či mäkko odpružených nafukovacích kolies. Tie oceníš tak na popraskaných mestských chodníkoch, ako napríklad aj na dedine. Nico nie je práve najvhodnejší do maličkých kufrov áut. Ak však máš miesta dosť, bude pre teba dobrým spoločníkom v rôznych obdobiach života dieťaťa i v rozličných situáciách. Môžeš ho totiž využívať aj v plnohodnotnej dvoj- či trojkombinácii s dokúpiteľnou vaničkou či autosedačkou s adaptérmi. Za zmienku stojí aj kompletná základná výbava v balení (vrátane návlekov na kolesá), takže na rozdiel od mnohých kočíkov vrátane modelov z tohto zoznamu, z príslušenstva budeš prikupovať nanajvýš fusak.
+ odpružené nafukovacie kolesá do každého terénu
+ priestranné otočné sedadlo polohovateľné do ľahu
+ výbava v cene
+ výborný pomer cena - výkon
- mohutný pred aj po zložení, ťažkopádny
- vysoká váha
10. Joie Litetrax 4 Air
Pohodlná jazda
orientačná cena: 220-250 eur
váha: 10,72 kg
maximálne udávané zaťaženie: 15 kg
rozmery (rozložený): 103 × 59,4 × 93
rozmery (zložený): 82 × 59,3 × 31,6
Joie Litetrax 4 Air je ďalším z kategórie relatívne ľahkých, rýchlo skladateľných kočíkov s možnosťou kombinácie. Oproti podobným z tejto skupiny je Litetrax Air o niečo ťažší - môžu za to v prvom rade terénnejšie kolesá, ktoré sú vzadu nafukovacie, vpredu plnené penou (a teda bezúdržbové). K miernemu odpruženiu konštrukcie dodávajú ďalšie, prirodzené pruženie a umožňujú prechod aj náročnejším, než len úplne hladkým terénom. Moderný dizajn kočíka myslí aj na tienenie či vetranie strieškou, ktorú možno predĺžiť, či pohodlie dieťatka od narodenia vďaka sedadlu polohovateľnému do ľahu. Okrem toho môžeš k nasadenému sedadlu pripojiť aj hlbokú vaničku Ramble, prípadne tiež autosedačku Joie či inú značku autosedačky so zakončením Maxi-Cosi.
Ak ťa Litetrax 4 Air zaujal a váha pre teba nie je najzásadnejším kritériom, obzrieť sa môžeš aj po vyššom modeli Mytrax, ktorý sa tiež vojde do 300 eur. Je približne o kilogram ťažší, no prináša viac funkcií vrátane polohovateľnej rukoväte či kompletne odnímateľného sedadla.
+ praktický dizajn
+ pohodlná jazda aj v zhoršenom teréne
+ využiteľný už od narodenia
- menšie sedadlo
- predĺženie striešky jedine sieťovanou časťou
- vanička sa nasadzuje iba s prítomným športovým sedadlom
Recenzia Rockit hojdadla na kočík AKA ako udržať dieťa uspaté za pomoci malej raketky
Nedávno som sa zúčastnila na veľtrhu For Kids v pražskom PVA Expo v Letňanoch. Videla som mnooožstvo detských a mamičkovských vecí, niektoré nesmierne zaujímavé, iné úplne obyčajné a občas dokonca aj z kategórie zbytočných či predražených. Mala som popritom možnosť byť poradným hlasom pri výbere víťazných finalistov zo zúčastnených o výherný, najzaujímavejší ponúkaný produkt. S porotkyňami som sa zhodla v tom, že najoriginálnejšia a zároveň funkčne vyzerajúca idea bola raketka pripevniteľná na kočík Rockit - hojdadlo, ktoré kočík mierne hojdá za vás. Kuk prípadne aj oficiálnu stránku. A tak sa Rockit stal výherným produktom tohto ročníka výstavy For Kids.
Možno to znie ako zbytočnosť. Ja sama som, keďže mám doma ročného drobca, ktorý rád spinká v kočíku, premýšľala o kúpe tejto milej pomôcky. Nakoniec som sa pre iné povinnosti k tomu nedostala. Na stánok som si spomenula po návrate domov, kde sa o maličkých tých pár dní, čo som bola preč, staral samozrejme tatík. Vítajúc ma sa mi rovno posťažoval, že krpatý je akýsi nervný a jediné, čo reálne pomáha ak už je zle, je hojdanie ho v kočíku. Vtedy som si spomenula na raketku a ľutovala, že som sa k tomu nedostala. Po pár dňoch mrzutého dieťatka som si od kolegyne pýtala kontakt na výherný stánok. Našťastie ho mala, a ja som s malou dušičkou, keďže Rockit tam výnimočne bol len v predpredaji a oficiálne bude dostupný až v júni, napísala majiteľovi Yookidoo, či mu náhodou nejaká raketka na predaj neostala. Veľmi oceňujem jeho milý prístup a ochotu mi Rockit poskytnúť, vďaka čomu mám možnosť tento výmysel modernej doby otestovať a na základe toho aj zrecenzovať.
Popíšem najprv prvé dojmy, aj keď nie mňa, ale môjho muža. Ten totiž nevydržal počkať na mňa, kým prídem z práce (momentálne je na materskej dovolenke on), a rovno otvoril a testoval. Písal mi medzitým, aké je to zlaté, a tiež, že po tom, čo bábo uspal, krpatý v kočíku rovno pospal dvakrát dlhšie, než je obvyklé.
Keď som prišla domov, mohla som si ho konečne obzrieť zblízka. Je to plastová, pomerne ťažká vecička, niečo ako veľké ťažítko. Na kočíku vyzerá ako hračka či doplnok. Dá sa ľahko zložiť, s tým, že na konštrukcii ostane plastový pásik na ktorý sa pripína. Musím vás varovať, dajte pozor, aby se raketku založili smerom dovnútra konštrukcie, nie do von - pri prechádzaní dverami by ste ju mohli pobúchať či pri prílišnej sile odlomiť. Predavačky v obchode a známe sa pozastavili akurát nad tým, čo za novú hračičku malý Ferďo má.
Čo sa týka mňa, musím skonštatovať, že je super, že to existuje. Nie, nie je to zázrak, nečakajte, že položíte dieťa a ono to za vás dieťa uspí a udrží v spánku a prípadne aj nakŕmi a vyumýva 🙂 ALE! Ak je dieťatko nakŕmené a prebalené a je čas jeho spánku, no zo spania sa stŕha keď prestanete kočíkom hojdať, tak s Rockitom to už nerobí. Krpček mi spinká ďalej a keď sa to po polhodinke vypne, môžem pustiť znovu, alebo aj nie, ak chcem, aby sa mi už pomaličky zobudil. Tiež je to neoceniteľný pomocník na ihrisku, kde malý už spinká, a ja chcem ísť pomôcť strednému šmýkať sa zo šmykľavky či preliezať vysoké preliezky namiesto hojdania a chodenia. Posleným výborným využitím je moment - a ten poznajú iste mnohé z nás, čo majú viac detičiek - keď z toho ihriska prídeme domov a kočík zaparkujem nabok, dieťatko sa bežne ako naschvál v tej chvíli prebudí s plačom. Samozrejme treba vtedy vyzúvať a vyzliekať a umývať ruky starším, a do toho samozrejme rev, že si malého nevšímame. Teraz, s Rockitom, spinká ďalej, lebo je ešte stále jemne hojdaný. Vytkla by som možno nutnosť trochu tuhšie zatlačiť zapínací gombík (časom je to už lepšie), a chýba mi možno nejaká jasnejšia signalizácia slabej baterky. Verím tomu, že sa nájde kopa ľudí, čo si o tom myslí svoje a zahundre si, že sme ľudia leniví a na čo také hlúposti a pod... Ale ten ocko, čo to vymyslel má určite viac detí, pretože aj keď na prvý pohľad sa to ako zbytočnosť zdala aj mne, pri troch chlapcoch viem oceniť ten moment, keď mi dieťa ešte zo dvadsať minút nemrnčí, prípadne ak mám voľné ruky na niečo iné. Ak je vaše dieťatko rovnako kočíkovo pozitívne a ste v podobnej situácii, myslím si, že je to jedna z investícií, ktorá sa v pomere k ušetreným nervom vyplatí.
Za poskytnutie Rockitu a celkovo skvelý prístup a komunikáciu ďakujem českému www.yookidoo.cz, u nás sa zatiaľ zohnať nedal. Testovali sme už niekoľko týždňov a plánujeme aplikovať, kým bude fungovať 🙂
Na predstavu veľkosti, v ženskej ruke.
Takto vyzerá pripevnený.
Po odpojení na konštrukcii nezavadzia. Upevnenie je plast, nie kov, nepoškriabe kočík.
Na kočíku.
A s vyloženými nohami. Komu je lepšie 🙂
O čom sú vlastne tie Vianoce? A o čom nie sú?
Prišli Vianoce, aj keď vlastne ony prichádzajú pomaličky už od jesene. Často vidím, čítam, počujem názory, ako je to zlé a ako niekto na nás niečo tlačí a nás vlastne znásilňuje. Vždy ma pri tom napadne iba vzťah ponuka-dopyt. Verte mi, že ak by ľudia vianočné veci, ozdoby, sladkosti, čokoľvek nekupovali, nezaujímalo by ich to, tak by to nebolo. Ak niekto niečo nechce, nedonútiš ho, ak to nie je vyslovene slabučká povaha. A verím, že väčšina z nás sme plnohodnotní, svojprávni ľudia. A na základe nás, našich preferencií a (aj nákupných) zvykov je to celé tak, ako to je. Ja sa nesťažujem. Nevadia mi ani vianočné reklamy, dekorácie, svetielka. Komu vadí, že je tým v predvianočnom období zaplavený, môže predsa úplne bez problémov TV, počítač predsa nezapnúť, na nákup poslať radšej ocina, alebo ho objednať až domov, dnes sa dá už všeličo. Sťažnosti typu chcel/a by som mať doma rodinnú pohodu bez toho a toho a reklamy a pod... však ale kto tú TV kúpi? Pustí? My televíziu nemáme a vôbec mi nechýba. Vianočné reklamy vidím iba pár sekúnd na youtube, ak púšťam deťom piesne a pod. podľa môjho výberu (a po 5s ich viem vypnť, ak sa mi nepáči, a bola by som schopná aj youtube nepustiť ak by mi to vadilo), a potom vidím tie, ktoré si dobrovoľne vyhľadám, lebo sa mi páčia alebo mi ich niekto odporučil (a potom sa mi páčia) 🙂
Čo sa výzdoby a svetielok týka, mňa vždy zahrejú pri srdci. Moje deti ich tiež milujú. a neprechádza ich to po 2, 10 ani inom počte dní, naopak sa bojím že budú plakať keď konečene stromček (čo my sme si vyzdobili na zač. decembra) dáme po novom roku dole. Každé ráno ma syn budí a prosí ma, aby som svetielka na stromčeku zapla. A menší ho zasa ide skontrolovať, či teda fakt poriadne svieti a je to ten, čo včera. Každé ráno, odkedy ho máme 🙂 Je to krásne a milé, pozerať sa na ich rozsvietené očká. (Potom pokračujú a ukazujú, aby som zapla aj svetielka na oknách, aj keď ja by som ich najradšej zapla až večer 😀). Ak má niekto chuť vyzdobiť si strom neskôr, alebo až na Štedrý deň, alebo si ho hoc aj nechať celý rok, je to predsa jeho voľba. Pretože ja to vidím tak (a aj všetky vianočné piesne, ktoré mi idú hlavou už od novembra), že Vianoce sú o radosti, šťastí, láske. A ak niekomu niečo, čokoľvek, robí radosť, tak prečo nie? Prečo nepočúvať takú peknú radu, ktorá nám je spievaná čím ďalej tým častejšie, čím bližšie sme Vianociam? Prečo by sme mu do toho mali hovoriť? Urobme si tak, ako nám to vyhovuje a nás teší, a on zasa tak, ako to teší jeho.
Nemávame doma Ježiška. Nie sme veriaci tak sa snáď nebudeme na niečo hrať - deti to vycítia. Naopak, keby ste videla ako sa moje deti tešia, ako im každý deň žiaria očká, ako rozumejú Vianociam a rozprávame si o všetkom... U nás je jednou z hlavných zásad pravda a ak v niečo neverím, nebudem si vymýšľať a tváriť sa a hrať sa na niečo. To by nebolo ani trochu vianočné, ani kresťanské, ani nijaké iné pozitívne. A ak neverím v boha ani ježiša ani nič podobné, nebudem snáď presviedčať deti, že nejaký ježiško niečo nosí cez okno. Naopak - u nás je toľko lásky, malý vie že darčeky si dáme lebo sa ľúbime a aj on, keď bude chcieť, nám dá darčeky /nakreslí niečo napr., ale samozrejme nemusí, je to na ňom.../ Ježiško mne osobne nikdy, ani ako dieťaťu, neprišiel ako niečo uveriteľné alebo niečo wau, práveže (pre mňa) to celé bolo mätúce, plus v reklamách mikuláš, ježiško, santa, mne to príde funny, ako tie deti vlastne vedia čo a ako. Holt internacionalizácia - ale to je v poriadku, to je dnešný svet, inak to byť nemôže, keď je internet a všetko okolo. A ja to akceptujem, nemienim bojovať so svetom ako je, my si ho taký predsa robíme a je to úplne ok. Tradície sú rovnako dôležité, ako aj pokrok. Nedá sa to zastaviť. Pre nás sú Ježiško, Santa, Mikuláš rozprávky, čo mu rada hovorím, ale je vždy jasné, že si hovoríme príbeh. A naše Vianoce, náš domov, naša rodina sú realita. Keď som ja ako malá zistila že ježiško nie je (4r.) (verte mi všetky deti to zistia, skôr či neskôr, a to je tiež úplne v poriadku) - nám to povedala učiteľka v škôlke, iným to povie ujo ako som poznala kamošku, alebo hocikto, kamoš to zistil sám ako malé dieťa), bola som akurát zmätená, že prečo taká zbytočnosť, však čo je zlé na darčekoch a láske od rodičov, prečo nejaká postava ktorú som si ani nevedela predstaviť (bábo niečo podáva cez okno? alebo ako?). ALE - je to zasa o ľuďoch a ich radosti a šťastí. Takže ak niekto chce túto ježiškovskú tradíciu mať, je to absolútne na ňom a je to zasa raz v poriadku a správne. Lebo ja verím, že správne je to, čo nikomu neubližuje, ale naopak nosí radosť. Ja som maximálne spokojná s našimi Vianocami a zvykmi, ktoré niektoré preberieme, a iné si prispôsobíme, ďalšie si zasa vytvoríme vlastné - sú nádherné a hlavne deti sa tak tešia, že nič iné tak v roku nie je také žiarivé a radostné, ako naše Vianoce - spolu so svetlami, hudbou, zdobením, pečením, spievaním si, čítaním si... u nás proste "ježiško" nefunguje a ani nám nechýba, nemá prečo - a ani santa ani iná imaginárna postava, a na iných miestach títo sú zasa nevyhnutní, tak, ako to kto cíti. U nás je radšej ešte viac lásky a tešíme sa, ako pozerám na svojich synov, snáď ešte viac ako iné deti. Ja milujem Vianoce a Flori je v tomto zdá sa úplne po mne (menší ešte uvidíme, predsa len najviac ho zatiaľ teší stromček, lebo to má pred nosom)... my sa len prechádzame po vonku a Flori je celý nadšený, tam sú svetielka, tam je stromček, bude snežiť (to si želá veľmi), nahé opadané stromy (ako padalo lístie si to všimol a každému to rozpráva, že ide zima stromy sú nahé a príde sniežik - a ideme električkou a on na celú električku vykrikuje "Vianoce!" "Svetielka!" "Stromček!" keď ich vonku vidí, a aj zamračení ľudia sa pousmejú...). Vianoce je top časť roka a nemusíme byť veriaci, boli aj pred vierou, a je na nich toľko čara že "čarovný ježiško" je pre nás naviac. To je môj názor a podľa neho sa riadim, tak, ako sa každý má a bude riadiť zasa tým svojím. Že Vianoce majú byť pre každého také, ako mu urobia naviac radosti. A je jedno, či ježiško, či santa, či morská víla s hlavou chobotnice, alebo lietajúci svetielkujúci pes - ak sa z toho tešia deti, ak im žiaria očká, ak aj dospelí sú s tým spokojní, tak kľudne. Peace on earth hlavne, tak, ako to odkazujú aj kresťanské, aj nekresťanské (nielen) vianočné songy.
Myslite si o tom, čo chcete, no jedna vec, čo nechcem týmto článkom vyvolať, sú hádky. Čo ma totiž dostalo v poslednom čase je napr. aj názor, že neveriaci by nemali vianoce riešiť a nemajú ich čo oslavovať. Prosím, tento názor, ak ho máte (nech sa páči) si nechajte pre seba, lebo nikomu radosť neurobí, akurát hádky a tie sú zbytočné. Tento článok má byť o tom, že Vianoce sú o radosti, šťastí, pohode, pokoji a láske. Preto sa k nemu už viac radšej sa nevyjadrím, iba zopakujem, že stromčeky, darčeky, oslavy boli aj pred kristom, a kresťanské sviatky z nich spravili až postupne a niečo pomenili (v podstate taký starodávny "marketing", aj ten anglický názov christ-mas vznikol až neskôr a je to práve z toho istého "marketingového" kresťanského dôvodu, aby do sviatku tak silno toho Krista zasadili... ale každý, hlavne kresťania, si samozrejme môžu myslieť čo chce ak mu to spraví radosť či sebavedomie...). A hlavne, čokoľvek robíme ako rodičia, si myslím že je pre šťastie svojich detí, pre mňa aj Vianoce (a tiež pre moju radosť ale tá je druhoradá...) a ako vravím, treba hlavne robiť každý, čo mu urobí radosť po jeho, a neriešiť a nezakazovať druhým čo teší ich, nemudrovať do nich, čo majú či nemajú robiť, ale hlavne im nechať ich pokoj, ich radosť, ich dobrú náladu, hlavne ak nikomu neubližuje (sranda, ale hlavne takí tí zarytí kresťania majú potrebu stále niečo zakazovať prikazovať a mudrovať, jasné - je to od človeka k človeku - a chválim tých, čo to nerobia, no ja ako neveriaca osobna nemám potrebu ani moslimovi, ani kresťanovi, ani nikomu inému hovoriť, ako má byť šťastný a čo nemá robiť aj keď mu to radosť robí a iným neubližuje... ale to som ja...). Ak im hoc aj imaginárni bubuláci robia radosť, nech si slávia tých... ako dieťa som do kostola chodila a aj v zbore kostolnom spievala, tak ma netreba poučovať čo ako funguje... aj v kresť. piesňach sa spieva mier, a preto to tu s toľkou vervou opakujem - lebo to je posolstvo vianoc, prvoradé... nechaj ostatných v pokoji a aj ty buď...
Ak totiž napíšem, že ten a ten by niečo nemal, vlastne mu to implicitne zakazujem a robím z toho niečo, čo akoby robí "zle". Ja rešpektujem a nemám problem ani negatívny názor na tých, čo v ježiska že nosí dary veria (rovnako santu a vo Francúzsku Pere Noel a tak ďalej) a pritom mi (mne, nevravím iným, každý si to rozhoduje sám) to príde v podstate ako klamstvo - no absolútne ho akceptujem, ak je niekto pre toto rozhodnutý a robí tým radosť, a nikdy by som si nedovolila povedať že by to robiť nemali... lebo nie sú veriaci/alebo Francúzi aj ked vo Fr žijú/ alebo takí či onakí... naopak by som bola rada ze sú radi... nikto nemá predsa patent na dávno slávene sviatky a aj zvyky a rozum tak celkovo... treba jednoducho ostatných a ich zvyky akceptovať alebo sa aspoň do nich nepchať, ak s nimi mám problém ... "názor", ktorý však ostatných, keby ho počúvli, ich má obmedziť, zbytočne... neviem si predstaviť tak žiť. Skúste aj vy doma tak nežiť a žiť v pokoji a akceptácii a doprajte radosť všetkým, akýmkoľvek spôsobom.
Preto prajem tie najšťastnejšie i najveselšie sviatky vám všetkým, maminy, babiny, tatovia, detičky. Pokoj, všade, doma i inde. A zariaďte sa akokoľvek, len aby ste boli šťastní. Všetci doma. A aj ostatní ako bonus. Ak náhodou nebudú umyté okná, absolútne to nevadí. Ale ak sa nebudete pri večeri usmievať, alebo budete (hlavne maminy) padať únavou, to vadí, tomu sa radšej vyhnite, hm? Nech vás zdobí tá najkrajšia ozdoba, úsmev na tvári, a netreba to s ničím preháňať, max. s pozornosťou deťom, o nich to predsa hlavne je, či? Veselé Vianoce! Užite si ich najviac, ako sa dá! Plné lásky hlavne.
Rozšírený slovenský menný kalendár
Január
Február
Marec
Apríl
Máj
Jún
Júl
August
September
Október
November
December