Príspevky pre registrovaných používateľov sa ti nezobrazujú.
    emma_932
    29. jan 2016    Čítané 224x

    Biznismamky academy - prieskum trhu

    Ďakujem za námet @keira a nech sa páči, ako na prieskum trhu „na vlastnú päsť“:

    1. Cieľová skupina - V tejto fáze už predpokladám viete, čo budete predávať, ponúkať a komu. Vašou úlohou je zistiť kde nájdete svoju cieľovú skupinu a ako s ňou budete komunikovať. Ako na to? Pridajte sa k nim. Zistite, na aké stránky chodia, o čom diskutujú, aké problémy riešia, ako o nich píšu, aký „jazyk“ používajú, komu sa zverujú so svojimi problémami, koho žiadajú o pomoc, koho počúvajú, čo čítajú. V akej téme je najviac diskusií na sociálnych portáloch /napr. tu na MK/. Ľudia o sebe veľmi radi rozprávajú a zdieľajú informácie /len sa pozrite na úspech tzv. selfi – foto ideme na výlet, ideme variť, ideme sa kúpať, ideme kamkoľvek, všetko zdieľame. Tí, ktorí nemajú potrebu zdieľať každý okamih svojho života /neuveriteľné, ale sú aj takí 🙂 /, tak tých sa opýtajte. Normálne, narovinu, netreba chodiť okolo horúcej kaše. Spýtajte sa ho čo potrebujete vedieť a oni vám odpovedia. Zvýšite si šance na odpoveď, ak im za to niečo ponúknete. Napr. svoj produkt/službu ako výhru. Netreba sa zľaknúť cieľová skupina je, ako aj názov ukazuje, skupina ľudí s podobnými záujmami, takže nemusíte sa registrovať a chodiť na denne na 500 strán, aby ste každého „vymákli“, stačí sa sústrediť na tú vašu tému. /poznámka: vyšší level je úzka cieľová skupina – napr. ak predávate krémy na tvár, tak si vyberiete len ženy s mastnou pleťou. Alebo len ženy so suchou pleťou. Len zrelú pleť, atď. A hľa, zrazu nemáte žiadnu konkurenciu ;)/
    1. Konkurencia – kto je vaša konkurencia, asi viete. Stačí si otvoriť tabuľku excel a po jednom analyzovať a ohodnotiť všetky konkurenčné firmy. Čo ponúkajú? Akú majú webstránku /grafika je prehľadná? sú texty zamerané na zákazníka? Aký je u nich proces objednávania? Je na stránke možnosť registrovať sa? /takto zistíte, či si aktívne budujú databázu/ Objavujú sa médiách? Majú blog? Pracujú so svojou webstránkou? /pravidelne prispievajú, alebo posledné info majú spred 5 rokov/. Môžete sa im ozvať ako zákazník a zistíte, ako komunikujú so zákazníkmi. Ak zadáte do googla kľúčové slová, aké majú umiestnenie?  

    Pekný večer a veľa úspechov 🙂

    emma_932
    24. aug 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - SEO

    Teraz som si všimla v jednej diskusii, že som sľubovala článok o SEO, no nejako som na to zabudla. Btw. dievčatá, kľudne napíšte o čom chcete čítať, skúsim to dať dokopy.

    Takže SEO. Čo je to vlastne? „Optimalizácia pre vyhľadávače alebo SEO (search engine optimization) je súbor techník na zlepšenie pozície, na ktorej sa optimalizovaná webstránka zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania v internetových vyhľadávačoch. SEO zahŕňa linkbuilding, linkbaiting, social media marketing, virálny marketing, on-line PR v kombinácii so sémantickým kódovaním webu. Kľúčové slová sú najdôležitejšou časťou SEO, postup ako optimalizovať konkrétne webové stránky pre vyhľadávače.“ /zdroj: wikipedia/

    Kto mi urobí SEO? Nuž, SEO vám urobí napr. reklamná agentúra, keď robí webstránku. Existujú agentúry, ktoré sú zamerané na online marketing . Alebo si ho urobíte samé.

    Potrebujem vôbec to SEO? Ak chcete výsledky, tak áno. Takisto, ak nemáte neobmedzený rozpočet na reklamu.

    Čo to všetko znamená, alebo poďme si to poskladať:

    Rozhodli ste sa pre podnikanie, máte produkt/službu, chcete ho/ju spropagovať online. Môžete ísť aj do offline propagácie, ale je to veľmi drahé a menej efektívne ako online reklama.

    Prvý krok vo vašom online biznise bude webstránka. Môžete ju objednať, ale najlepšie bude, ak sa to naučíte samé. Prečo? Lebo ak chcete mať výborné SEO, teda byť stále na očiach, budete musieť s tou stránkou /a v prvom rade s obsahovou časťou/ pracovať. Zo začiatku denne, neskôr tak týždenne. Darmo vám urobí akákoľvek agentúra dobré SEO, ak sa tomu nebudete systematicky venovať, aktívnejší konkurent vás raz-dva predbehne.  

    Vďaka wordpressu a spol. to nie je nič zložité, dá sa to naučiť za chvíľu.  Potom je potrebné venovať sa pravidelne „svojej téme“. Ak chcete byť úspešné, musíte mať vo svojom odbore prehľad ako nikto z konkurencie. A rozhodne si to nenechajte pre seba! Píšte o svojom odbore – zaujímavosti, odborné informácie, o sebe, o svojej práci, vzdelávajte svoju cieľovú skupinu. Na čo je to dobré? Jednak, veľa textu = veľa obsahu a veľa kľúčových slov. To sa rovná výborné umiestnenie vo vyhľadávači. Okrem toho, ak píšete o svojom odbore, získavate imidž odborníka na danú problematiku a verte či nie, pre ľudí, skôr ako cena, je dôležitejší fakt, od koho nakupujú. Ak sa vyskytne problém, na ktoré ponúkate riešenie, už budete v ich „hlave“, takže v prvom kroku si od vás nechajú poradiť a v tom druhom aj nakúpia.

    Malá poznámka k tej pravidelnosti: ak chcete mať dobré SEO, musíte aktívne pracovať s obsahom na vašej stránke, ako som písala, zo začiatku 1x denne, neskôr 1x týždenne pridať buď nejaký článok alebo aspoň pár poznámok. Výhodou wordpressu /neviem ako inde, ja používam iba WP/ je, že môžete napísať naraz napr. 53 článkov, nahádzať ich tam a pri každom jedinom článku nastaviť dátum a presnú hodinu, kedy sa to objaví na stránke.  A hľa, máte urobenú ročnú prácu ;)

    Ja to tu samozrejme uvádzam veľmi zjednodušene, jednak preto, lebo ťažko sa takéto niečo vysvetľuje cez písmenká, najlepšie je to ukázať na pc /skúsim urobiť nejaké video, ale zatiaľ nič nesľubujem/ a táto téma spolu s marketingom /a to hovoríme o marketingu pre malé firmy/ je na celú knihu.

    Tak či onak, platí, že 90% ľudí hľadá tovar/službu na internete, dokonca aj keď potrebujú riešiť nejaký problém, takisto sa obracajú na google. A tu je veľmi dôležité to SEO a obsah na vašej stránke.  Keď váš zákazník zadá do googla kľúčové slovo, čím viac textu máte, tým je väčšia šanca, že vaša stránka bude medzi prvými výsledkami. Ak, samozrejme, používate správne kľúčové slová. Ako zistíte, ktoré sú tie „vaše“ kľúčové slová? O tom je článok „Dobrý nápad“.

    A keď toto všetko funguje na 100%, platenú reklamu prakticky nepotrebujete. Len produkt/službu, a chuť pracovať. ;)

    emma_932
    8. jún 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - Koľko času?

    Tento článok bude rozdelený na dve časti:

    1. Koľko času máte denne
    2. Koľko času potrebujete na dosiahnutie prvých ziskov

    Koľko času máte denne.

    O tomto som už čo-to popísala /aj som si čo-to vypočula/, ale mohli by sme si to zhrnúť takto: niekedy kľudne aj dve hodiny, inokedy ani minútu. Práve z toho dôvodu radím nedávať si denné, ale týždenné úlohy. Nebudete nervózne, ak jeden deň nič nespravíte, dobehnete to druhý deň. 

    Čo s tým časom, ktoré máte k dispozícii? /teda, nemáte k dispozícii, ale myslíte na seba aj svoje dieťa, tak  verím tomu, že si urobíte/. Či už máte hodinu, alebo polhodinu, alebo hocikoľko, rozdeľte si to na polovicu. V prvej polovici sa učte – študujte oblasť, ktorej sa venujete, pátrajte po novinkách, študujte marketing,  aplikácie na založenie a prevádzkovanie webstránky, robte prieskum trhu, analýzu kľúčových slov,  konkurencie, naštudujte si marketingové nástroje, ktorých je nespočetné množstvo.

    Všetka teória je vám ale na dve veci, takže v druhej polovici všetko čo ste sa naučili, preneste do praxe.  To znamená, začnite písať texty na svoju stránku /príp. na začiatku na svoj blog/, analýzu kľúčových slov spracujte v exceli, aby to bolo prehľadné a aby ste to mali poruke, keď sa naučíte novú aplikáciu, vyskúšajte ju na svojej stránke /takto pomaly budujete svoju webstránku/ a keď sa zoznámite s nejakým novým marketingovým nástrojom, aplikujte to vo svojom biznise.

    Ak to budete robiť systematicky a pravidelne, uvidíte aj výsledok svojho snaženia. Výsledok bude fungujúci biznis a pár eur navyše. Či to budú desiatky, stovky, tisícky, závisí len od vás.

    Kedy ale prídu tie eurá? O tomto bude druhá časť článku.

    Ťažko tu uviesť  všeobecný rozvrh, lebo keď viete zakladať webstránky, práve ste ušetrili týždeň. Keď ale zoberieme príklad, že o marketingu viete dokopy toľko, že letáky výborne slúžia na čistenie zemiakov, na prácu máte tých 7 hodín týždenne, pôjde to o čosi pomalšie.

    Tak či onak, teória marketingu od začiatku po finálne práce na vašej stránke sa dá zhrnúť do 40 hodín. Odkiaľ to viem? Pracujem na materiáloch a toľko mi vychádza aj s rezervou ;)

    Toto je ale iba prvá polovica. Ešte raz toľko času potrebujete na prácu, to znamená ďalších 40 hodín. To je dokopy 80 hodín teórie a praxe, pri hodine denne to je 80 dní, teda 3 mesiace. Zhruba po troch mesiacoch môžete očakávať prvé výsledky.

    Otázka za milión: a určite prídu tie výsledky? Tak, moje milé, určitá je iba smrť a dane . Ale ak sa niečomu seriózne venujete a pracujete na tom, myslím, že výsledky vás neminú. A aj keď si poviete, že toto nie je cesta pre vás, namiesto „materská dovolenka“ môžete uvádzať v životopise projekty a pre každého zamestnávateľa praktické vedomosti. Lebo byť na materskej je krásne, ale obávam sa, že okrem vás to málokto ocení, hlavne váš zamestnávateľ, ktorého stojíte nemalé peniaze.

     Malý bonus:

    Keď už je to článok o čase, povedzme si kedy sa vrhnúť na ten trojmesačný program.  Resp. nepovieme, lebo to viete len a len vy samé. Môžete dva mesiace po pôrode, po roku dieťaťa aj po dvoch rokoch dieťaťa. Je to na vás. Ja som na výber nemala, no mala som obrovské šťastie, že moje dieťa svoj prvý rok prespalo. Ale už od roka spal iba raz denne /doobedňajší a poobedňajší spánok nám nič nehovorí/ a nemal ani dva roky, keď prestal spať cez deň.  

    Dôležité je, aby ste nezačali na poslednú chvíľu ale mali čas v pohode rozbehnúť svoj big biznis ;)

    Želám veľa úspechov a krásny slnečný deň 🙂

    emma_932
    2. jún 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - Dobrý nápad

    Sľúbila som vám článok o nápadoch, lenže nápad o nápadoch neprichádza. Čo je vlastne dobrý nápad? Ťažko povedať. Poďme na to inak, z praktickejšej stránky, no a možno ma niekedy pobozká múza a bude aj článok o nápadoch. Zatiaľ keby ste mali nejaký nápad na nápady, dajte ho pls do komentu. Alebo nedajte a zarobte na ňom ;)

    Niekto má veľmi veľa nápadov, niekto nemá žiadny nápad. Tak tejto druhej skupine by som pripomenula jedno cvičenie, ktoré som uviedla v mojom prvom článku:

    Spoznajme sa!

    2 x 10 minút – vypnite mobil, pc, tablet a zvonček, zoberte si papier a pero a zodpovedajte otázku: čo ma naozaj zaujíma? Napíšte si toho čo najviac, bez rozmýšľania. O pár dní to zopakujte, ale tentokrát odpovedzte na otázku: čo by som chcela robiť? Napíšte si všetko od kozmonauta po smetiara, bez ohľadu na realitu. O pár dní porovnajte tieto dva papiere, bude veľká šanca, že nájdete pár nových myšlienok.

    Zistite, čo zaujíma ľudí – okrem toho, že máte stále otvorené oči, sledujte fóra, blogy, média, o čom sa píše, o čom sa diskutuje, ktoré témy vyvolávajú najbúrlivejšiešie diskusie. Na medialne.sk zistíte informácie o slovenských médiách a sledovanosti médií. Užitočné sú aj rubriky „najpredávanejšie knihy“, resp. bestsellery v internetových kníhkupectvách /napr. keď kliknete na odkaz nižšie, zistíte, že sú tam hneď 3 knihy o diétach. To znamená, že táto téma patrí jednoznačne medzi top témy, čo v konečnom dôsledku potvrdzuje aj rebríček popularity tu na MK /.

    http://medialne.etrend.sk/grafy-a-tabulky.html

    http://www.pantarhei.sk/najpredavanejsie

    http://www.google.com/trends/topcharts

    Dôležité je aj to, o čom by ste rady písali vy. Viackrát som spomínala, že alfou a omegou návštevnosti aj odbornosti je množstvo textu, ktoré budete musieť napísať vy. Tiež nie je na škodu, keď poznáte svoju cieľovú skupinu, boli ste už v „ich koži“, hovoríte „ich jazykom“.

    Tabuľka excel, vaša nová kamoška

     Tu si, do stĺpca, zapíšte svoje nápady, čo máte /a určite máte/ nemusíte len online nápady, píšte aj tie offline a kľudne aj 20 – 25. Aj blbosti, resp. čo vám sa zdá ako blbosť. Je to len pre vás, okrem vás to nikto neuvidí,  buďte kreatívne!

    Teraz tie nápady ohodnoťte a ku každému priraďte nejaké hodnotenie. Toto hodnotenie musí byť objektívne a pomôže vám google keyword planner.

    Tu zadáte svoje kľúčové slovo, a uvidíte aký je o danú tému záujem. Vyzerá to takto:

    Zadala som kľúčové slovo „práca na doma“, vidíte, že hľadanie na toto slovo je dosť vysoké /2900 za mesiac – to je celkom dobrý výsledok/ a konkurencia je tiež vysoká. To znamená, že veľa firiem inzeruje na toto kľúčové slovo.  A keď inzeruje veľa firiem, evidentne sa to oplatí, takže na tomto trhu je vysoká kúpna sila.

    Ďalším nástrojom v tom istom plánovači je „nájdenie nových kľúčových slov“, keď zadáte vaše kľúčové slovo a google vám navrhne podobné kľúčové slová. Toto vyzerá takto:

    Pomocou týchto nástrojov zistíte, koľko ľudí sa zaujíma o danú tému, aká je konkurencia a vysoká je kúpna sila na danom trhu.

    Čo robiť s výsledkami?

    Nízke hľadanie a nízka konkurencia nás nebude zaujímať, nízke hľadanie a vysoká konkurencia /aj takéto sú/ tak tieto firmy by mali vyhodiť svojho marketingového manažéra ;)

    Ostáva vysoké hľadanie a vysoká konkurencia a vysoké hľadanie a nízka konkurencia. Na prvý pohľad sa môže zdať, že to druhé je to pravé orechové, ale nie je to tak. Môže to tak byť, áno, je možné, aj sú také firmy, ktoré melú len to svoje a nezaujíma ich, čo vlastne ich zákazníci chcú, nič o nich nevedia. Ale môže to byť aj znakom, že napriek vysokému hľadanie je kúpna sila príliš nízka a neoplatí sa inzerovať.  Čo robiť v tomto prípade?

    Testujte svoj nápad. Píšte blog, pýtajte sa vo svojom blogu, spoznajte svoju cieľovú skupinu, zisťujte, čo ich trápi a navrhnite jej riešenie.  Motivujte ich na komunikáciu, na spätnú väzbu. A nezabudnite prispôsobiť svoj produkt/službu k ich potrebám. Ak s nimi pravidelne komunikujete, bude to jednoduché.

    Čo robiť v prípade, keď je vysoké hľadanie aj vysoká konkurencia? Je to dobrá správa, lebo trh existuje a čo je dôležité, aj kupuje.  Hm, lenže aj konkurencia je vysoká, že?

    Riešením je ukrojiť si z veľkého trhu a vytvoriť si vlastný, menší trh, kde budete len vy. Tento trh ale musíte obslúžiť na 100%, to znamená, musíte byť odborníkom, vedieť  o tejto problematike skutočne všetko. Pozor ale na jednu vec, tento trh nemôže byť príliš malý, lebo by ste nemali dostatok zákazníkov.  Zopár príkladov: ak chcete radiť v oblasti diéty, môžete radiť len ženám nad 40 rokov. Alebo len deťom /obezita je bohužiaľ rozšírená aj medzi deťmi/. Alebo len mamičkám zhodiť popôrodné kilá. Alebo radiť len ľuďom s veľkou nadváhou /30kg a viac/. Kozmetiku len pre zrelú pleť. Možností je naozaj veľa.

    Ak učíte angličtinu, môžete učiť len business english. Alebo len deti. Len bábätká s mamičkami. Len dôchodcov, ktorí majú rodinu v zahraničí. Alebo len robotníkov, ktorí idú pracovať do zahraničia – naučíte ich základy, ako sa dohovoria v hoteli, so zamestnávateľom, v obchode, ako vyplnia papiere.

    Nemusíte sa báť, že prídete o nejaké zákazky. Poviem vám príklad. Ja keď čakala svojho syna, vedela som, že budem chcieť ešte jedno bábo. Snažila som sa kupovať unisex veci, kočík máme béžový, jedálenský set zelený, obliečky do postele žlté, atď. Ale oblečko bolo buď ružové alebo vyslovene chlapčenské. Tak nech sa páči, predsa len jeden nápad: eshop s unisex vecami pre bábätká. LEN s unisex vecami.

    Cieľová skupina, ktorú si vyberiete, dostávala doteraz veľmi všeobecné ponuky a informácie. Keď pripravíte užitočnú stránku pre špecifickú skupinu ľudí, budú vám vďační, verte mi, navyše vďaka skvelým textom vás budú považovať za odborníka. Ale pozor, tu sa nestačí tváriť ako odborník, ale musíte ním aj byť!

    Veľa úspechov a krásny slnečný deň želám 🙂

    emma_932
    21. máj 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - Zamestnankyňa alebo podnikateľka?

    Pod jeden môj článok napísala mima4 zaujímavý koment: „Nie kazdy kto tu tvrdi, ze si chce zarobit, aj chce realne nieco robit, niekam sa posunut, niecomu sa venovat a to kvalitne a zodpovedne. Vacsina ludi chce sa na forach stazovat..nie hladat riesenia, nieco preto robit“

    Dlho som nad tým rozmýšľala a čiastočne je to pravda. Sú aj takí ľudia, nepochybne. Ale pri väčšine je iný problém.  Že stále rozmýšľa hlavou zamestnanca. Čo im ale nemôžeme vytknúť, lebo keď sa obzrie späť, aspoň tá naša generácia, ktorá vyrastala za socializmu, nemá vo svojom okolí príklady, ako byť nezávislý. Naši rodičia boli zamestnaní, aj my sme sa  po škole zamestnali, a povedzme si pravdu, tí, ktorí začali po prevrate podnikať /česť výnimkám/ často postavili svoj „biznis“ na kontaktoch, v prvom rade politických a slovko „podnikanie“ nemalo dobrú povesť.

    Teraz sa to pomaly mení, ale na Slovensku je stále dosť málo podnikateľov a tým pádom aj  príkladov, ktorí začali od nuly /rozumej neprebrali od ocka a pod. firmu aj s kontaktmi/, a podarilo sa im vytvoriť niečo naozaj hodnotné.

    Keď sa pozriem do tém ako si privyrobiť popri materskej, najväčší úspech majú tí, ktorí sľubujú pár eur za to, že budete klikať. Alebo predávajte moje výrobky, poviem vám presne, ako na to. Ja som dostala najviac otázok ohľadne môjho tipu „virtuálna sekretárka“, resp. prepisovanie textov. Sú to pozície, kde vás niekde postavia, povedia čo máte robiť a vašou úlohou je urobiť to bez rozmýšľania.

    Napadol mi jeden vtip: Šéf prichádza ráno do práce na novom ferrari, všetci ho obdivujú a šéf im povie: keď budete celý rok tvrdo makať, budúci rok si kúpim ešte lepšie.

    Či sa to dá zmeniť? Samozrejme. Naučíte sa pár vecí a je to. Problém je v tom, že sme zase pri tej komfortnej zóne, ale /budem trochu ironická/ to je dobré pre nás, ktoré chceme. Ostatné  nech sa vyhovárajú a makajú na cudzie ferrari ;) /už sa teším na komenty :P/

    Takže pre tie, ktoré chcú:

    1. Porozmýšľajte ČO vlastne chcete robiť  - čo vás baví, o čom by ste chceli písať, čo by ste vedeli vyrobiť alebo vytvoriť. /článok o nápadoch bude neskôr. Ale bude, sľubujem :D – a keby som to nedodržala, hľadajte ma v parlamente ;) /
    2. Poobzerajte sa na webe, či má váš nápad trh. Ak nemáte potenciálnych zákazníkov, síce môžete robiť, čo vás baví, ale peniaze z toho mať nebudete. Na to je kopec nástrojov zadarmo /google plánovač kľúčových slov, štatistiky na medialne.sk, na alexa.com a pod./
    3. Testujte svoj nápad. Na toto vám postačí aj blog na nejakej stránke, kde ho máte zadarmo. Treba sledovať, v prvom rade akú máte čítanosť, další level sú „lajky“, väčšiu hodnotu má zdieľanie /to znamená, že váš článok je natoľko dobrý, že niekto ho chce poslať pod svojím menom/ a najväčšiu hodnotu majú komenty. Tu si už nájdu ten čas, aby k tomu vyjadrili svoj názor. Pozor! počítajú sa aj negatívne komenty. Totiž môže to byť naozaj konštruktívna kritika, ktorú by sme si mali vážiť, ale aj tie „rýpajúce“, veď si to prečítali a vyjadrili sa k tomu, to znamená min. toľko, že táto problematika ich zaujíma a rozmýšľajú nad ňou.
    4. Komunikujte so svojou cieľovou skupinou – zisťujte ich problémy, potreby a ponúknite im riešenie.
    5. Píšte! – veľa. Veľmi veľa. Jednak, budujete si svoj brand, vďaka dobrému obsahu vás budú brať ako odborníka a sami za vami prídu so svojim problémom /a ušetria vám kopec času na googli/ a dobrý obsah miluje aj google. Pri rozumnom používaní kľúčových slov sa ľahko dostanete na popredné miesta a to znamená relevantných návštevníkov, resp. potenciálnych záujemcov – zadarmo.
    6. Budujte si databázu kontaktov – takáto databáza má pre vás neskutočnú hodnotu. Môžete posielať newslettre, obchodné ponuky, robiť prieskumy, atď. Zadarmo vám ale svoju mailovú adresu nikto nedá, musíte im za to niečo dať. Napríklad zľavový kupón, ebook zadarmo alebo nejakú štúdiu.

    Nabudúce o nápadoch. Pekný večer 🙂

    emma_932
    14. máj 2015    Čítané 0x

    Materská z môjho pohľadu, alebo nie je to len o plienkach

    Ži a nechaj žiť. To je motto tohto článku a budem rada, keď sa pri čítaní tohto článku toho budete držať.

    Som mamina 4 ročného Tomáška. Som manželka môjho o niečo staršieho Martina. Som kolegyňa. Som žena. Ani v jednej oblasti nie som dokonalá, uvedomujem si to, pracujem na tom, ale s vedomím, že dokonalé to nikdy nebude. Veci sa stále menia, a podľa môjho názoru je rozumnejšie zmeny prijímať a prispôsobovať sa im, ako zubami-nechtami trvať na niečom, čo nefunguje a zdokonaľovať to .

    Tento článok píšem ako reakciu na negatívne komenty na moje články. Istý čas už píšem o biznise, snažím sa poradiť, ako si privyrobiť pár eur, príp. ako si vybudovať niečo trvalé. Prečo som s tým začala? Pre toto:

    „Dve veci ma inšpirovali k napísaniu tohto článku. Prvá je množstvo tém na tomto fóre, ktoré majú rovnakú podstatu, a to je ako zarobiť popri materskej. Druhá je novootvorená téma užívateľky seemani „ako začať od nuly“. Sama som si všimla, že je tu veľa mamičiek, aj nemamičiek, ktoré sú v nezávideniahodnej situácii, aj by menili, aj by odišli, ale nemajú kam a za čo a pod.“

    Ak sa tu trochu poobzeráte, je tu plno tém, ako si privyrobiť, a je veľmi zaujímavé, že tieto ženy nikto neobviňuje z karierizmu a zanedbania dieťaťa. Mňa áno, pričom jediný rozdiel je v tom, že ja pracujem väčšinou oveľa menej /už aj preto, že nemusím nikam chodiť/, ako napr. tie, ktoré chodia na brigády a zarobím oveľa lepšie, veď celý zisk je môj.

    Áno, pracovala som už druhý deň po príchode z pôrodnice? Bolo to tu označené za choré. Takto. Problém bude podľa mňa v tom, že väčšina ľudí vníma „pracovanie“ tak, že ráno vstanem, oblečiem sa, idem do práce, večer sa vrátim domov. Ale dá sa to aj inak. Ráno nikam nevstávať, v pohode sa obliecť /kľudne aj do riflí, doma predsa nebudem behať v sukničke/, v pohode pri tom obliecť dieťatko, zapnúť PC a maily /nie, nie facebook a spol. ale maily/, očami prebehnúť , skonštatovať, že toto všetko počká, kým malý zaspí ;) áno, občas sa tam nájde aj niečo súrnejšie, ale odpovedať na jeden mail, príp. ho preposlať trvá cca 3 – 5 minút. Keď idem na stretko, je s ockom. A na tomto nevidím absolútne nič zlé a nepripadá mi to choré.

    Choré mi pripadá, že sa tu prezerajú a komentujú albumy, ktoré sú ukradnuté stiahnuté z Facebooku. Že sa riešia vymyslené problémy a klamstvá chorej ženskej, ktorá má, podľa jej slov, doma tri deti, ale sú dni, keď cca každých 5 minút napíše koment. Kamkoľvek sa pozriem, všade jej komentáre. Ak toto je podľa vás ok /a podľa sledovanosti je/, tak prosím, ja vám to neberiem. Ak sú vaše priority klamstvá cudzej ženskej, máte na to plné právo.

    Ale poďme sa na to pozrieť aj inak. Niektoré písali, že keby mali čas, urobia si VŠ. Predpokladám, že nejakú sociálnu prácu. Takto, ja mám Fakultu manažmentu UK, globálne som spokojná, ale podľa mňa bez tej školy by som bola na tom rovnako. Okrem toho, či mám školu alebo nie, stále sa učím. Vždy je niečo nové a a jednoducho, ak chcem byť v obraze, musím sledovať nové trendy a neustále sa učiť. /súdruh Lenin by bol som mnou určite spokojný :D /

    Poďme rozmýšľať trochu dopredu. Tri roky sa plne venujete svojmu dieťaťu, ktoré je zvyknuté, že v momente, keď pípne, mamka skočí. Čo bude potom? Ostanete doma? Ak na to máte financie, super. Pôjdete do práce? Predvčerom som stretla jednu kamarátku. Má super robotu, je spokojná, dobre zarába. Má doma dvoch škôlkarov. O pol siedmej budí deti, utekajú do škôlky, potom do práce, potom z práce, do škôlky pre deti, večer variť, aspoň trocha upratať a spať. A takto dookola. Chcem vidieť, ako sa v takejto situácii vykašlete na bordel, na varenie, keď vaše dieťa pípne. A ono pípne, lebo bude zvyknuté, že tri roky stačilo pípnuť a mamka utekala. Aj moje dieťa ma potrebuje, to áno. A keď ma potrebuje, tak sa mu venujem, má zodpovedané všetky otázky, hráme sa spolu, keď potrebuje s niečím pomôcť. Inak sa hrá sám. Na čom nevidím nič zlé, vzhľadom k tomu, že sú tu hračky pre DETI. A ja sa necítim ako dieťa. Spoločných aktivít máme dosť iných – človeče, pexeso, čítam mu z kníh, prezeráme si obrázky, rozprávame sa o nich, kreslíme, lepíme a mohla by som pokračovať do aleluja. A keď mu poviem, že teraz si potrebujem na pár minút sadnúť, či už k PC, alebo do kresla vypiť si svoj čaj, nič si z toho nerobí. Pomoc si žiada, až keď si už naozaj nevie rady a myslím, že má lepší pocit z vecí, ktoré zvládne sám.

    Verím tomu, že to, že teraz miesto večerného seriálu pracujem a nechávam malého hrať sa samého, príp. že je aj s ockom, starými rodičmi, atď. mu jednak nijako neublíži a z dlhodobého hľadiska sa vyplatí. Starostlivosť o dieťa sa predsa nástupom do škôlky nekončí a pracujem na tom, aby som nemusela chodiť do práce, aby moje dieťa čakal teplý obed, či večera po príchode zo školy a aby som nebola nervózna a mala naňho čas, keď ma bude po škole potrebovať. Nebojíte sa, že vaše dieťa bude zmätené z toho, že doteraz stačilo pípnuť a mamka bola pri ňom a zrazu je mamka furt unavená a nemá na nič čas? To moje je takto vychovávané tak, aby vedel, že je na prvom mieste, ale vie aj to, že aj mama má právo si sadnúť a že má aj určité povinnosti.

    Na záver len toľko: môj syn má niečo cez štyri roky, je samostatný, vie si poradiť, je odvážny /niekedy až moc/ a nebojí sa cudzích ľudí. Hocikoho osloví na ulici /nebojte sa neunesú ho, mám ho stále na očiach/, keď máme návštevu, zapája sa do debaty. Pýtame sa ho na jeho názor, aj ho vie povedať, v rôznych veciach rozhoduje on /kam na prechádzku, čo si oblečie, čo si upečieme na olovrant/ áno, aj on má svoje dni, vie aj hysáčiť, ale myslím, že to patrí k tomu.

    Nekomplikujte si svoj život, take it easy ;) Krásny deň.

    emma_932
    13. máj 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - Tipy, ako si nájsť čas na prácu

    Ako by ste opísali svoj denný režim s malým dieťaťom/s malými deťmi?

    Ak ste odpovedali „chaotické“ – zlá odpoveď. Chaotické je to, čo už vám  vymklo z rúk. Ja používam radšej termín flexibilný režim;)  Kedy si teda nájsť čas na prácu? Zopár užitočných rád:

    1. Nikdy neviete dopredu KEDY a KOĽKO práce urobíte v ten deň – berte to ako fakt. Ak vaše dieťa spí od jednej do tretej, počítajte s tým, že zajtra sa to môže zmeniť.  Týka sa to celého vášho režimu, ten sa pri malom dieťati mení každú chvíľu. Skúste teda robiť týždenné plány. Predpokladám, že máte cieľ, ktorý chcete dosiahnuť, máte plán, ako to dosiahnete, rozdeľte si úlohy na týždne, nie na dni. Môže sa stať, že budete mať zlý deň /alebo ho bude mať vaše bábo/, príp. ochorie/te/, takto sa nebudete stresovať. Keď niektorý deň nestihnete splniť nejakú úlohu, nič sa nestane,  druhý deň to dobehnete.
    2. Príliš veľa úloh a rolí – ste matka, manželka, staráte sa o domácnosť, jednoducho máte kopec povinností, navyše, ako som už písala vyššie, denný režim dieťatka sa stále mení, a to vy sa musíte prispôsobovať. Za takýchto okolností nie je ťažké ustúpiť od pôvodných cieľov a mamkine záujmy sú  väčšinou odsunuté na druhú koľaj.  Čo s tým? Musíte sa rozhodnúť ČO naozaj chcete a pracovať na tom, napr. či si chcem len privyrobiť na materskej, alebo  si chcem niečo vybudovať, čo ma uživí a nebudem sa musieť  vrátiť do práce. Potom si  naplánujte jednotlivé kroky ako to dosiahnete. Úlohy si dávajte na týždne, dôvod je napísaný vyššie.
    3. Rozmýšľajte! – a kúpte si malý zošit /ako za starých čias/. Rozmýšľať môžete kedykoľvek pri akejkoľvek činnosti /pri varení, kojení, upratovaní, na ihrisku, na prechádzke atď/. Zapíšte si všetky dobré nápady, takže keď sa dostanete na počítač, nebudete musieť vtedy rozmýšľať, čo by som vlastne mala urobiť. Len to urobíte.
    4. Nájdite si „svoj“ čas /a trvajte na ňom/ - všetky máme voľnú hodinku – dve, kedy môžeme pracovať. Pre mňa sú to večerné hodiny, ráno mi to jednoducho nemyslí. Ale večer, keď malý zaspí /príp. ocko uspáva/, pc je môj a môžem sa realizovať. Áno, občas to nevyjde. Nestresujte, buďte radšej flexibilné. + 1 dobrá rada: občas si doprajte dovolenku. A hlavne si ju užite J
    5. Stále neviete, kam vtesnať tie hodiny na prácu? Vyhoďte telku a vypnite sociálne siete. Nemať TV je v dnešnej dobe in, my sme ju vyhadzovali z iných dôvodov /neznášam tuctové veci a davovú psychózu/už pred 5 rokmi a je lepšie, oveľa lepšie, verte mi. A nezáviďte susede, že oná pozerá večer seriál, kým vy pracujete. Uvidíte aký je to pocit, že nie ste závislá od cudzej firmy, od šéfa, nemáte problém ostať doma, keď vám dieťa ochorie a každý deň ho môžete čakať s teplým obedom, keď príde zo školy. Toto všetko vám vynahradí večere pri práci.

    Príjemnú prácu.

    emma_932
    12. máj 2015    Čítané 0x

    Prečo začať podnikať na materskej?

    Fakt, že si potrebujeme privyrobiť k 200 eurám asi netreba spomínať. Tak potom prečo? Aby ste nedopadli ako ja.

    Pred pár rokmi som sa rozhodla rozbehnúť vlastný biznis. Istý čas som už fungovala v rôznych reklamkách, tak pár kontaktov som mala, no bolo jasné, že na to, aby som sa uživila, to nestačí. Tiež som potrebovala nejaký fixný príjem už na začiatok, tak som sa zamestnala na skrátený úväzok. Dohodla som sa klientmi, s ktorými robím už pomaly desiaty rok a išla som do neznáma. Založila som si firmu, klienti našťastie ostali, chodila som do práce, nech mám pokryté aspoň mesačné náklady a zháňala som nové zákazky. Už druhý mesiac vo „vlastnej“ som mohla dať v práci výpoveď, keďže sa perfektne darilo. Mala som kopec zákaziek od „starých“ aj nových klientov a presne tri mesiace po založení firmy /ešte vo výpovednej dobe/ som otehotnela. Nič, na dieťatko som sa tešila, a povedala som si že tehotenstvo predsa nie je choroba, prečo by som nemohla pracovať. Každá, ktorá mala čo i len raz tehotenskú  nevoľnosť, pozná odpoveď. U mňa tá nevoľnosť trvala 3 mesiace. Bez prestávky aspoň na to, aby som sa v kľude nadýchla. Fixný príjem som už nemala, len fixné náklady, noví klienti ako prišli, tak aj odišli /bodaj by nie, keď som sa  na nich vykašľala/. Tí ostatní ostali len preto, lebo sme už mali za sebou niekoľkoročnú spoluprácu a boli s mojou prácou spokojní. /a takisto sa tešili na bábätko, veď niektorí dostali aj svadobné oznámenie 🙂 /

    Zbytok tehontenstva už bol našťastie ok, nevoľnosti prešli, o tom ako som zvládla prácu pri bábätku, si môžete prečítať v článku „Ako si privyrobiť popri materskej“, nebudem sa opakovať. Dodala by som možno len toľko, že dostala som kopec negatívnych reakcií, keď som uverejnila, že deň po príchode z pôrodnice som už pracovala.  Tiež by som dodala, že keby som si mohla vybrať, začnem až zhruba v pol roku dieťatka. Ale nemala som na výber. Nepochopte ma zle, nesťažujem sa, naopak, mala som šťastie, lebo moje bábätko prespalo prakticky svoj celý prvý rok, takže na robotu som mala času koľko som potrebovala.

    Čo chcem ale týmto článkom povedať? Využite roky na materskej /aj/ na sebarealizáciu, možno rozbehnete niečo čo vás uživí po dlhé roky, možno zabezpečíte aj svoje dieťa, a keď nie, tak aspoň ste to skúsili. A po skončení rodičovskej dovolenky nebudete sedieť na pohovore /ak sa nemáte kam vrátiť/ a s minimálnou šancou bojovať o miesto s mladou bezdetnou konkurentkou, ale budete mať za sebou svoj projekt, nové poznatky a to najcennejšie pre každého zamestnávateľa – skúsenosti.

    O tom, kedy to všetky stihnúť, som už písala. Dokonca na jednom fóre som si dovolila napísať, že mamičky na materskej majú dosť času, za čo som čelila vlne kritiky. Ale stojím si za svojím tvrdením. Všetko je otázka manažmentu a priorít. Kto chce nájde si cestu, kto nechce nájde výhovorku. A, obzrite sa tu, na koníkovi. Je tu 80% mamičiek na MD, ak by nemali tak toľko času, myslíte, že by tu prispievali? Že by pridávali fotky, komenty, články, atď? Ja si myslím, že nie.  To je už potom na zvážení každej jedinej mamičky, či sa vo svojom voľnom čase bude venovať sebe, alebo neznámej žene na MK, o ktorej ani nevie, či rieši skutočný problém, alebo len vymyslený.

    Prajem krásny deň a veľa úspechov. 🙂

    emma_932
    11. máj 2015    Čítané 0x

    Biznismamky academy - Pár slov o pasívnom príjme

    Aké máte príjmy?

    Máte dve možnosti: ak pracujete, dostávate od svojich šéfov /od svojho šéfa/ výplatu, v prípade, že podnikáte, dostávate peniaze od svojich klientov, zákazníkov za svoje služby alebo predaný tovar. Princíp je v tom, že zarobené peniaze nie sú vždy v priamej úmere s vynaloženou energiou a časom na prácu.

    Fixný príjem/mesiac – najviac zamestnaných pracuje za fixnú mzdu, ktorá nie je nikdy postačujúca. Je jedno, či zarábate 500 alebo 5000 eur, väčšina ľudí zarobené peniaze minie, prax ukazuje, že so zvyšujúcou sa mzdou sa zvyšujú aj naše nároky.

    Flexibilný príjem/mesiac – mnohé firmy ponúkajú flexibilnú mzdu na základe odvedenej práce. Čo sa môže zdať zaujímavé a spravodlivé, ale po čase človek zistí, že síce zarobí, ale občas by bolo fajn zájsť si na dovolenku, alebo odísť v piatok o druhej domov. Tak sa vrátia k fixnej, ale nižšej mzde, nech majú pokoj.

    Najhoršia varianta /ale existujúca/, keď veľa pracujete, ale nemáte z toho príjem. Napr. keď niekto robí obchody – chodí po stretnutiach, pripravuje cenové ponuky, no zisk z uzavretých obchodov ledva pokryje jeho náklady. S týmto sa stretávajú aj malé firmy, ktoré v konkurenčnom boji znižujú svoje ceny, a, síce majú dosť klientov, sú stratoví, lebo ich nízke ceny nepokryjú náklady na prenájom, personál atď.

    Existuje aj varianta, keď zarábate oveľa viac ako pracujete. Toto sa volá pasívny príjem. Pozor! Neznamená to, že nerobíte vôbec nič a peniažky začnú naskakovať na účet. Znamená to, že si zarobené peniaze odrobíte na začiatku. Ako? Rozbehnete fungujúce podnikanie, kde všetci vedia čo majú robiť, máte  jeden fungujúci systém a potom postačí tento systém udržiavať a on bude fungovať za minimum vašej práce. Bude fungovať aj vtedy, keď odídete na dva týždne na dovolenku, alebo keď vám ochorie dieťa a budete sa venovať práci oveľa menej.  Ako zistíte, že zarábate naozaj pasívne? Napr. keď odídete na tú dovolenku, tak vám nebudú každú chvíľu vyzváňať s otázkou, čo máme teraz robiť. 

    Najjednoduchšia verzia je online podnikanie. Keď podnikáte cez internet, viete si vybudovať automatizovaný systém, ktorý robí reklamu na váš výrobok/službu aj keď dovolenkujete – napr. cez bannery, cez blog, vďaka kľúčovým slovám a dobre napísaným textom záujemcovia stále chodia na vašu stránku a váš produkt sa stále predáva /aj bez vás/  takisto cez vašu stránku, kde ho vedia objednať cez objednávací formulár. Newslettre /ktoré „posielajú“ potenciálnych zákazníkov  na vašu stránku a tým pádom aj predávajú/ môžete nastaviť aj na  rok dopredu. Ak chcete posielať týždenne 1 list, stačí, ak napíšete 53 newslettrov, nastavíte si to na stránke a na rok máte urobený kus práce.

    Nie každé podnikanie sa dá plne automatizovať, ale je dobré, keď aspoň časť príjmov je pasívnych. Napr. kaderníčka môže predávať prípravky na vlasy.  Internet ponúka plno možností na vytvorenie pasívnych príjmov, len to treba využiť. 🙂

    Pekný večer.

    emma_932
    17. mar 2015    Čítané 0x

    Uviesť v životopise roky na „materskej“?

    Jednoznačne áno. Nie som personalista, ani žiadneho nepoznám, no vždy „som mala pocit“, že áno, treba to tam napísať. Nepriamo mi to potvrdila užívateľka @salonkaa, ktorá pridala príspevok tu na MK k jednej otázke, citujem: "Pytala som sa na to kamosky z HR sektoru a vyslovene mi odporucala matersku tam nechat."

    Ale určite to nerobte takto: 2005–2010 – XY, s. r. o., asistentka, 2010–2013 – MD a RD

    Prv, než napíšete životopis, si vyjasnite, aké sú vaše ciele, skúste rozmýšľať hlavou vášho budúceho šéfa. Tak ako pre vás je dôležitá práca, ktorá vás napĺňa a zabezpečí finančne, pre neho je dôležité, aby zamestnal zodpovedného človeka, ktorý má prehľad o danej problematike a na ktorého sa môže spoľahnúť.

    Prv, než napíšete životopis, si vyjasnite nasledujúce otázky: odkedy dokedy je moje dieťa v škôlke? Na ktorú hodinu som schopná byť každé ráno v práci? Dokedy môžem byť v práci? Môžem zobrať aj nadčasy? Kto mi postráži dieťa ak bude choré? Budem musieť zostať doma ja? Či môže manžel /svokra, mamka, suseda a pod./? Toto všetko sa vás personalista, resp. váš budúci šéf opýta. Tak buďte pripravené! Ak vás tieto otázky nezaskočia a rozumne ich zodpoviete, vaše šance na prijatie budú omnoho vyššie.

    Čo teda s „hluchými“ /aspoň teda pre zamestnávateľa/  rokmi na  materskej? Choďte na nejaký kurz, zapojte sa do projektov /trebárs aj dobrovoľných/, vzdelávajte sa vo vašej oblasti, choďte na konferencie a pod. Alebo urobte online prezentáciu svojich hand-made vecičiek, kde nebudú len fotky ale aj nápady, ako a kde ste ich predávali, aký marketing ste tomu urobili a ako ste to celé manažovali. Nemusíte utekať hneď z pôrodnice, ale keď máte do konca RD rok – dva, už môžete niečo podniknúť. Aj vám bude lepšie, keď trochu vypadnete z domácnosti a zo stereotypu a profesijne to bude mať pre vás vysokú hodnotu.   

    Takže áno, napíšme si do životopisu roky na materskej. Veď aj dieťa nás čo-to naučí: zodpovednosť, time-manažment, trpezlivosť. Toto všetko využijete aj v práci. Prajem úspešné hľadanie práce!

    emma_932
    9. mar 2015    Čítané 0x

    Hľadáme si prácu - časť 1.

    Kde si nájsť prácu?

    V inzerátoch, áno. Ale vedeli ste, že viac ako polovica voľných pracovných miest sa v inzerátoch neobjaví? Inzeráty sú totiž drahé, výber cez inzerát je časovo náročný, veď niekto tie životopisy musí vytriediť, pozvať uchádzačov na pohovor, porozprávať sa s nimi a atď. Pričom má dosť svojej roboty.

    Čo sa teda deje, keď sa vo firme uvoľní pracovné miesto?

    1. Poobzerajú sa vo firme, koho by povýšili, ak ide o vyššiu pozíciu.
    2. Poobzerajú sa vo firemnej databáze, kde majú uložené životopisy, či im niekto nevyhovuje.
    3. Popýtajú sa spoľahlivých zamestnancov a známych, či by nevedeli niekoho odporučiť.
    4. Poobzerajú sa na sociálnych sieťach. Mám na mysli hlavne LinkedIn, je to totiž jediný pracovný portál – už sama som dostala cez neho zopár pracovných ponúk.
    5. Dajú inzerát.

    Čo z toho vyplýva? Buďte aktívne a viditeľné.

    Neseďte doma ani keď ste na „materskej“. Zapájajte sa do menších projektov, urobte si nejaký kurz /čo sa týka vašej profesie/, choďte na konferencie, sledujte novinky.  Ak o tom aj napíšete /vo svojom pracovnom blogu/, budete aj viditeľné. Blog môžete mať aj zadarmo, ak sa rozhodnete pre vlastný, vyjde vás to do 20 € ročne. Registrácia na LinkedIne je zadarmo. Je to niečo, ako pracovná verzia facebooku, môžete tam mať svoju prezentáciu, a pridávať informácie o nových alebo ukončených projektoch.

    Ako písať blog je popísané v predchádzajúcich článkoch.

    Výsledkom bude nielen omnoho vyššia šanca na získanie výborného pracovného miesta, ale je veľká pravdepodobnosť, že prv než si začnete hľadať, oslovia vás s ponukou na základe vašich článkov, vášho profilu, vašej prezentácie a dobrých referencií.

    Ako zapôsobiť?

    Výborné rady a cvičenia mám od marketingového riaditeľa PricewaterhouseCoopers, Johna Timperleya, tak vám ich posuniem 🙂

    Výskum psychológov a odborníkov na reč tela ukázal, že mnohé úspešné osobnosti majú prirodzenú schopnosť veľmi rýchlo si získať sympatie a úctu okolia. Vyvolávajú v ľuďoch pocit pohody a bezpečia a dávajú im najavo svoj záujem. Svojím vystupovaním priťahujú ľudí ako magnet. Majú to, čomu sa hovorí „sila osobnosti“. Ľudia, z ktorých vyžaruje sila osobnosti, vysielajú pozitívnu energiu. Vyzerajú živo a o všetko sa zaujímajú. Svojím sebaistým a suverénnym správaním ovládajú priestor.

    Ako silná osobnosť pôsobíte vtedy, keď máte správne držanie tela, správny postoj, správne gestá a správnu mimiku. Venujme teda pozornosť tomu, ako zdokonaliť svoje „základné ja“ a zvýšiť svoj osobnostný rating.

    Vystrite sa! – držanie tela môže výrazne vylepšiť dojem, ktorým pôsobíte a rovnako ho môže aj pokaziť. Osvojte si správne držanie tela a budete pôsobiť energicky, váš hlas bude znieť lepšie a výrazne  prispeje k obrazu, ktorý chcete vyslať do okolia. Ale pozor! rozhodne to nepreháňajte, hneď v mojom okolí mám dvoch ľudí – jeden chodí akoby prehltol pravítko a druhý zas ako tehotný nosič melónov :P. Tu je cvičenie, aby ste našli tú „zlatú strednú cestu“:

    Postavte sa pred zrkadlo a podržte si dlaň tesne nad temenom hlavy /bližšie k zátylku/. Pozerajte sa pred seba a stojte uvoľnene. Zároveň sa vystrite tak, aby ste sa temenom hlavy dotkli dlane. Ak ste postupovali správne, bude sa vám zdať, ako keby ste narástli a ako keby sa vám predĺžila šija. Opakujte tento cvik niekoľkokrát denne, stále si to pripomínajte a už o týždeň uvidíte a pocítite rozdiel.

    Je len málo osobných atribútov, ktoré sú také príťažlivé ako žiarivý pohľad a iskra v očiach. Všímajte si niekoho, kto sa cíti nesvoj – jeho pohľad nie je sústredený na to, čo sa okolo neho deje. Pôsobí tak, akoby jeho majiteľ bol duchom neprítomný a vidno mu to na očiach. Ak chcete rozvinúť silu svojej osobnosti, musíte sa tohto pohľadu zbaviť a natrénovať si „periférne videnie“.

    Periférne videnie znamená rozšírenie zorného poľa až do šírky 180 stupňov. Bez toho, aby ste pohli hlavou, dokážete vidieť strop, dlážku a ďalšie detaily, ktoré sa nachádzajú v tomto 180 stupňovom rozpätí. Vidíte veci v celkovom kontexte. Keď sa na niekoho pozeráte týmto spôsobom, vidíte nielen človeka, ktorý stojí pred vami, ale aj jeho najbližšie okolie. Je to niečo celkom iné, ako keď sa mu uprene dívate do očí. S periférnym videním dokážete vnímať celú scénu a čo je veľmi dôležité, vaše oči tak budú pôsobiť mäkším, menej agresívnym dojmom.

    Určite ste sa už stretli s ľuďmi, na ktorých vidno, že nechcú byť tam, kde práve sú. Sú znudení, čo dávajú najavo rečou svojho tela, signalizujúcou nezáujem, pohľadom blúdiacim po celej miestnosti alebo „sklenými očami“. Prihodilo sa to už každej z nás, tak sa netvárte, že ten pocit nepoznáte J Porovnajte to s čulosťou, živým záujmom, ktoré sa zračí na vašej tvári, keď sa ocitnete v situácii, z ktorej sa naozaj tešíte, s ľuďmi, ktorých máte naozaj radi.

    Skúste cvičenie „Dávno som ťa nevidel“ – Predstavte si, že známy, s ktorým sa máte najbližšie stretnúť, je váš starý priateľ, s ktorým ste si boli zamladi veľmi blízki, ale stratili ste s ním kontakt a už roky ste sa nevideli. Teraz vás táto príležitosť opäť zblížila. Toto cvičenie vám umožní precítiť zmenu postoja a môže výrazne zmeniť váš vzťah k rozhovoru s cudzím človekom. Môžete si človeka pred sebou doslova predstaviť ako priateľa, ktorého ste dávno nevideli, a táto vizualizácia vám pomôže pôsobiť srdečnejším dojmom. Črty tváre budú mäkšie, reč tela bude naznačovať väčšiu otvorenosť a vy budete oveľa viac naladené na rozhovor.

    Snažte sa prejaviť záujem, nie byť zaujímavý – niektorí ľudia si myslia, že zapôsobiť na druhého znamená okúzliť ho svojím vrodeným šarmom a vtipom. Postoj v zmysle „no nie som úžasný??“ je však riskantná stratégia. Profesionáli sa vydajú opačnou a jednoznačne úspešnejšou cestou – nechajú sa očariť svojim partnerom, tým, že im kladú osobné otázky, pýtajú sa na rodinu, na jeho názory a zážitky, dovolenky, koníčky, proste na čokoľvek, čo sa zdá obom zúčastneným zaujímavé. Zároveň by ste ale mali prezradiť čo-to aj o sebe, aby sa partner necítil ako pri vypočúvaní.

    To najdôležitejšie – usmejte sa! Úsmev signalizuje, že ste srdečné, otvorené a priateľské. Úsmev vyjadruje vašu osobnosť, rozjasňuje vám tvár a pridáva vášmu oku iskru. Usmejte sa tak, aby ste svojím úsmevom dali najavo: „Som naozaj rada, že vás vidím“ ešte skôr, než otvoríte ústa.

    Zároveň si ale dávajte pozor, aby ste sa neusmievali príliš veľa a príliš často. Ide o to, aby ste vyčarili zvláštny úsmev pre jedinečného človeka, ktorý stojí pred vami, nie automatický úškľabok pre každého, koho stretnete. Strnulý úsmev pre všetkých bude vaše okolie vnímať, ako falošný, aj keď bol myslený úprimne. Takže ako vždy, zvolíme si zlatú strednú cestu!

    Čo si preberieme nabudúce: 

    Ako sa obliecť na pohovor?

    Ako sa líčiť na pohovor?

    emma_932
    5. mar 2015    Čítané 0x

    Čo ďalej?

    Zasekla som sa, priznávam. Mám na vás, dievčatá, otázočku: o čom by ste chceli čítať?

    O online podnikaní by sa totiž dali popísať knihy. Základ som napísala, môžeme si to zrekapitulovať:

    1. Dobrý nápad – najlepšie niečo čo vás baví. Inak je malá šanca na úspech.
    2. Určenie cieľovej skupiny a prieskum trhu
    3. Dobrá webstránka – bez toho sa nepohnete. 
    4. Dobrý blog – veľmi vám pomôže, aby ste boli viditeľné.
    5. Marketing /dobrý marketing, ako inak/

    Ako na to, si môžete prečítať v predchádzajúcich článkoch. Moja otázka znie: ktorú oblasť mám viac rozobrať?  O čom by ste sa chceli dozvedieť viac? Alebo čo vám nie je úplne jasné z predchádzajúcich článkov? A to najdôležitejšie: je vás aspoň zopár, ktoré ste ochotné vypnúť telku, Facebook, či modrého koníka /sorry, admini/ a venovať sa sebe -  svojmu rozvoju a biznisu? Lebo ak mám ísť hlbšie do tejto problematiky, obávam sa, že to už články nebudú napísané za 10 min. a nerada pracujem zbytočne.  Takže, ako ďalej, moje milé?

    Teším sa na vaše návrhy a prajem krásny večer J

    P.S.: také malé info – už mám nachystaný článok „Hľadáme si prácu“ – tipy, kde si nájsť prácu, ako zapôsobiť na pohovore /môžete to ale použiť vo všetkých sférach života/, ako sa obliecť a líčiť na pohovor a neskôr do práce.

    Už čoskoro ;)

    emma_932
    24. feb 2015    Čítané 0x

    Ako si privyrobiť popri materskej - 4. časť - online marketing

    Úspešný online marketing – krok za krokom

    1. spravíte si webstránku a dáte na ňu dobrý obsah
    2. na stránku umiestnite návnadu a začnite budovať databázu kontaktov
    3. naplánujete systém objednávania, pripravíte podstránku na predaj
    4. pripravíte reklamnú kampaň /podľa možností zadarmo alebo za malé náklady – áno, aj takto sa dá/

    1.  Stránka a texty

    Vlastná webstránka – majte na pamäti len jednu vec: nerobíte ju pre seba, ani pre profesora v škole, ani pre svojich priateľov a rodinu. Robíte ju len a len pre svojich zákazníkov. Tak pri jej tvorbe rozmýšľajte ich hlavou. Nelámte si hlavu nad dizajnom /grafici, kľudne ma zabite/. Dôležitý je obsah. Nepíšte vety tipu „vítame vás“ a „sme radi, že ste tu“. Napíšte ako viete pomôcť. Píšte o svojich zákazníkoch. O téme, čo ich zaujíma. Stručne povedané, stránka nech nie je o produkte ale o problémoch vášho zákazníka.

    99% stránok vyzerá takto: to som, toto predávam, toľko to stojí. Buď si to kúpiš alebo nie. Urobte to inak: ak máte na stránke kvalitný blog /s dobrým SEO/, je veľká pravdepodobnosť, že váš potenciálny zákazník sa tam dostane oveľa skôr, než jeho problém začne byť akútny. Postupne vás spozná, začne vám dôverovať a keď sa rozhodne pre nákup, nebude hodiny hľadať na internete, lebo vie, kam, za kým má ísť, vie, že u vás bude spokojný.

    Váš web by mal byť osobný –  stručne sa predstavte , najlepšie aj s fotografiou. Nie z občianskeho preukazu a nie z poslednej dovolenky. Nejakú peknú fotku, kde ste upravené a pekne sa usmievate 🙂

    Buďte na stránke prítomné aj inak – majte tam kontakty na seba, odpovedajte na otázky, na maily, zapájajte sa do diskusií ak je na stránke takáto možnosť. Prosto komunikujte!

    Prezraďte niečo o sebe. Ale len s mierou! Stránka predsa nie je o vás, ale človek na druhej strane musí vedieť, že ste odborník ale aj normálny človek a môže vám dôverovať.

    2. Databáza

    Budujte si databázu – vypýtajte si ich mailovú adresu, takáto databáza má pre vás neskutočnú hodnotu. Ako na to? Predsa s tou návnadou, čo som spomínala na začiatku ;) Dajte im za to niečo – nejaký darček, ebook, čo si môžu zadarmo stiahnuť /ak zadajú mailovú adresu/, prípadovú štúdiu, hocičo, čo má pre vašich zákazníkov skutočnú hodnotu. Ebook, test /výsledky mailom – info o zákazníkoch/, videá /prvé video na stránku, ostatné si môžu stiahnuť, ak vám dajú email/, časopis /mesačne im pošlete alebo štvrčročne/, knižnica /môžete dať  viac  ebookov, nech si každý nájde ten svoj/

    +na blogoch sa neskutočne veľa dozviete o zákazníkoch, potom len pošlete ponuku priamo pre nich.

    Existuje viacero ciest ako zvýšiť počet registrovaných užívazeľov /čo vám dali/dajú mail/

    -          Dajte tú návnadu na uvítaciu stránku. Tip: najlepšie je, ak sa môžu hneď prihlásiť na odber newsletterov

    -          Dajte ju na koniec všetkých  článkov v blogu

    -          Uvádzajte ju v reklamách

    ---------------------------------------------------------------------

    Ale ja neviem písať! – pred mesiacom som si to myslela aj ja. Čo sa zmenilo? Nič, sadla som si k počítaču a napísala som svoj prvý článok. Potom ten druhý, tretí a tak ďalej. Uvedomte si, že píšete normálnym ľuďom, píšte ľudsky, zrozumiteľne. Ak nemusíte, nepoužívajte odborné slová, nepíšete seminárku ani diplomovku. Klídek, treba len začať. A písať o 106, lebo cvičenie robí majstra, však áno? Nič netreba prekomplikovať, normálne napíšte, čo máte v hlavičke. Hotovo.

    Píšte pravidelne! Aspoň 4 – 5 x týždenne, ale kľudne aj každý deň.

    Odlíšte sa! – ako na to? Nech sa páči, zopár tipov:

    -          Buďte niekto iný – môžete mať maskota, napr. váš blog o chudnutí môže písať pupkatý macko, ktorý rozpráva, ako bude mať tehličky na bruchu, prasiatko môže písať blog pre vegánov ;)

    -          Odlíšte sa formátom – ak každý píše, môžete urobiť videoblog

    -          Aj váš blog môže mať „zvyky“ – napr. každý piatok sa môžu pýtať,  odpovedáte na otázky, každý utorok píšete o rovnakej téme /napr. pri gastro o zákuskoch/, každú sobotu môžu hlasovať o niečom, každý piatok niekoho vyžrebuješ a dostane malý darček, a pod.

    TIP: tento tip vám pomôže aj v prípade, že nemáte tému – napr. každý pondelok môžete napísať sumár z iných blogov, o tom, kto napísal minulý týždeň ten naj článok, udalosti minulého týždňa – nebudú musieť čítať kopec blogov, aby boli v obraze, stačí, keď budú čítať ten váš.

    Pár dobrých rád:

    Ako som naznačila aj vyššie, váš blog by mal byť aj tak trošku osobný. Áno, je to pracovný blog, píšete v prvom rade o práci a k téme, ale budete mať so svojimi čitateľmi /resp. potenciálnymi zákazníkmi/ bezprostrednejší vzťah, budete sympatickejšie, ak o sebe čo-to prezradíte, ak im dovolíte tak trochu nazrieť do svojho súkromia. /koniec koncov preto je bulvár najčítanejší, všakže/

    Tie osobné prvky môžu byť rôzne. Jednak podstránka s tvojimi kontaktnými údajmi a fotografiou, kde uvediete aj zopár informácií o sebe /stačí máličko/. Môžete tam uviesť aj svoje obľúbené blogy, obľúbené citáty k téme, obľúbených autorov, proste čokoľvek, čo uznáte za vhodné.

    Pridajte do blogu niečo osobné. Napr. keď na prechádzke s rodinkou vás napadne dobrá téma, kľudne napíšte: večer som bola na prechádzke s rodinkou, keď ma napadlo, že ....., alebo pred pár rokmi som bola na dovolenke v Brazílii a spomenula som si na jeden zvyk, ktorý ma napadlo, keď som čítala včerajšie komenty.

    Uvádzajte príklady zo svojej praxe. Jednak, prax je úplne iná, než teória, na prípadových štúdiách lepšie pochopíme princípy z teórie. Ak budete uvádzať vlastnú prax, uvidia, že nehovoríte do vzduchu a budete aj dôveryhodnejšia.

    Názor – môžete napísať svoj názor k nejakej téme

    Niečo iné – občas sa stane, že sa chceme podeliť s niečím banálnym ale pre nás veľmi dôležitým. Problém je len v tom, že sa to vôbec netýka našej profesie ani témy. Nevadí. Kľudne to napíšte, ale upozornite ich, že „tento článok bude o niečom úúúúplne inom“. Vaši čitatelia si to ocenia, že sa s nimi podelíte o drobné radosti.

    Majte sa krásne  🙂

    emma_932
    23. feb 2015    Čítané 0x

    Ako si privyrobiť popri materskej - 3. časť - o marketingu

    O marketingu. Lebo bez toho to naozaj nepôjde.

    O čom je marketing? Trochu /naozaj len trochu/ nudnej teórie pre lepší prehľad a aby ste lepšie pochopili neskoršie články 🙂

    Takže o čom je marketing? O otravných reklamách pri obľúbenom filme/seriáli, o otravných telefonátoch z Topshopu /ja im už nedvíham telefón/ a díleroch, čo vyzváňajú po večeroch pri vašich dverách? Nie. Teda, nielen. Súčasťou marketingu je aj reklama, ktorá predáva /v tom lepšom prípade/, ale predaj je posledným krokom v marketingovom procese. Ešte zo skrípt si pamätám vetu „predaj je iba vrchol marketingového ľadovca“.

    Čo sú teda kroky predchádzajúce?

    Produkt alebo služba

    Predávate produkt alebo službu? Chyba. Vaši zákazníci nehľadajú tovar ani službu, potrebujú vyriešiť svoj problém. Ani vy nekupujete chlieb aby ste ho vzápätí hodili do koša, ale jednoducho ste hladné. Nepotrebujete auto. Potrebujete sa dopraviť z miesta na miesto. To, že chcete najnovší model Mercedesu E, je už v prvom rade o brandingu, a čiastočne o marketingu. /pozor! písala som chcete a nie, že potrebujete, všimli ste si? ;)

    Čo mám predávať? To musíte vedieť samé. Podľa možnosti niečo, čo viete vyrobiť sama, najlepšie s minimálnymi alebo žiadnymi nákladmi. S minimálnymi nákladmi sa dajú vyrobiť hand-made šperky, sklené predmety, ušiť šaty, prakticky bez nákladov môžete predávať svoje vedomosti – napísať e-book, nahrať CD-čko s textom alebo videonávodom/napríklad virtuálny kurz/ alebo môžete ponúkať výrobu  na objednávku /materiál môžete kúpiť zo zálohy/.  

    Cieľová skupina, alebo KOMU budem predávať?

    Firmám alebo súkromným osobám? Veľkým firmám, či malým? Ženám, mužom, starým, mladým, s deťmi alebo bez? aký majú príjem? kde žijú? čo potrebujú? aké sú ich priority? čo ich trápi, kvôli čomu nemôžu v noci spávať? komu dôverujú? Toto všetko by ste o nich mali vedieť, jednak aby ste pre nich vedeli urobiť dobrú webstránku  a aby ste vedeli presne nastaviť reklamnú kampaň /či budete inzerovať online, offline, v akých médiách a pod./

    Prieskum trhu

    Vyberte si svoj cieľový trh, a v rámci toho si vyberte špecifickú skupinu. Príklad: chcete predávať bielizeň – predávajte podprsenky veľkosti C a viac, chcete predávať mobilné telefóny – predávajte mobily pre mamičky /odolné ale ľahké, dobrý foťák, aby mohli fotiť svoje ratolesti, internet, aby nič nezmeškali a pod./, poradenstvo o kráse /kozmetika len pre zrelú pleť, môže byť drahšia, alebo len mamičky – cenovo dostupná kozmetika, nevyžaduje veľa času/, oblečenie pre deti – len unisex.

    Treba si ale dať pozor na jednu vec: tento trh nemôže byť ani príliš malý ani príliš veľký. Ak je príliš malý, jednoducho nebudete mať komu predávať, ak je príliš veľký, hrozí, že už je tam moc konkurentov.

    Prieskumom trhu by ste mali získať prehľad o:

    1. Konkurencii – čo robí konkurencia, aké má ceny, akú má reklamu, ako komunikuje so svojimi zákazníkmi /môžete ich osloviť a tváriť sa ako zákazník/.  Akú majú stránku? Snažia sa odlíšiť? Darí sa im v tom? Kde inzerujú?
    2. Trhu samotnom – či je dostatočne veľký, či je na ňom dosť zákazníkov.
    3. Potenciálnych zákazníkoch – čo robia, čo ich baví, čo ich trápi, čo kupujú, na základe čoho kupujú /na základe ceny, referencií, impulzívne/. Na toto sú perfektné rôzne fóra, kľudne sa ich opýtajte. Ľudia veľmi radi o sebe rozprávajú, radi vyjadrujú svoj názor. Stačí len položiť otázku a bude vám odpovedané. Veľmi dôležité: nepýtajte sa mamy, susedky, manžela a pod. Nevychádzajte ani zo seba. Ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí. Možno vaša suseda by v živote nekúpila sójové párky, pritom majú svoje miesto na trhu. Komunikujte so svojimi potenciálnymi zákazníkmi. Ich názor vás zaujíma. To isté sa vzťahuje aj na písanie či už reklamných textov alebo obsahu webstránky: píšte pre zákazníkov! Nie pre seba, pre kolegov, nepíšete diplomovku ani seminárnu prácu. Musí to byť zrozumiteľné a jasné.

    Pozicioning

    Prečo je to dôležité? Lebo vás odlíši od ostatných. Spomeňte si, čo ste si prečítali v predchádzajúcom článku o brandingu. Lebo tieto veci úzko súvisia. Ak vybudujete nejaký brand, teda značku a náležite s tým pracujete /to znamená ste stále viditeľné- samozrejme v tom pozitívnom mysle/ ľudia si na vás spomenú v momente, ako sa vynorí problém, ktorý potrebujú riešiť /a s riešením vy viete pomôcť/, okamžite si na vás spomenú. Nie na vašu konkurenciu, ale na vás.

    Predstavte si situáciu: potrebujete účtovníčku. Oslovíte zopár účtovníčok, vypýtate si prezentáciu, ktoré sú – okrem dizajnu – prakticky rovnaké. Kde som študovala, čo ovládam, čo robím pre klientov a za koľko. Ktorú si vyberiete? Presne, aj ja. Tú najlacnejšiu.

    Aké je teda riešenie?

    Odlíšte sa – môžete mať nejaký jedinečný zvyk – napr. ako komunikujte so svojimi zákazníkmi. Špeciálny pozdrav na úvod alebo na rozlúčku, tipické výrazy, čo používate len vy, článok na stránke každý štvrtok. Hlavne, robte to inak ako konkurencia.

    Ak konkurencia nemá na stránke ceny, dajte ich tam. Ak má jednotkové ceny, vy dajte balíky a naopak.

    Dajte o sebe vedieť – každý deň! Nemusíte každý deň písať román, stačí krátka poznámka, alebo nejaká zaujímavosť, príp. nejaká príhoda z práce.

    Preto musíte budovať svoju značku a neustále s ňou pracovať. Tá značka môže byť vaša firma, ale aj vy sama. Self branding /keď ste značka vy sama/ je lepšia z toho hľadiska, že je konkrétna. Ľudia vás vidia, počujú, ste jedna z nich, z mäsa a kostí.

    Keď budujete svoju značku online, máte to prakticky zadarmo. Vkladáte do svojho biznisu len a len svoju prácu. Ako na to? Písať písať a písať. Články, správy, blog. Ľudia hľadajú informácie až potom nakupujú, tak im tie informácie dajte. Ak nájdu na vašej stránku všetko od A po Z, čo sa týka ich problematiky, nepôjdu inam.  Ak budete mať dobrý obsah, hneď to má aj niekoľko ďalších výhod:

    1. Výborné SEO – okrem iného, SEO závisí aj do obsahu, aj do toho ako často prispievate na stránku, ako často ju „updatujete“
    2. Ak máte naozaj dobrý obsah, ktorý má pre ľudí hodnotu, zdieľajú ho na sociálnych sieťach, čo v konečnom dôsledku takisto zvyšuje návštevnosť a počet potenciálnych zákazníkov.
    3. Môže to byť  aj určitý PR – novinári tiež hľadajú informácie na webe, ak u vás nájdu užitočný obsah, pozvú vás do svojho časopisu, novín ako odborníka na danú tému.

    Dobrá rada: ak neviete o čom písať, spýtajte sa svojich čitateľov! Napr. môžu hlasovať o akých témach chcú čítať. Alebo môžu poslať svoje otázky a k určitému dátumu im ich zodpoviete.

    Po teórii vám sľubujem, že v ďalšom článku budú len a len praktické informácie, bez slovíčka teórie a omáčky ;)

    Pekný večer  🙂

    emma_932
    16. feb 2015    Čítané 0x

    Ako si privyrobiť popri materskej - 2. časť

    Sú ľudia, ktorí vám predajú aj „teplú vodu“. Sú ukecaní, spoločenskí, majú kopec známych a kontaktov, a neustále získavajú nové a nové kontakty. Sú z nich perfektní obchodníci, sú úspešní trebárs aj v MLM biznise - ak to robia seriózne. Pozor! Nehovorím teraz o tých zúfalcoch, ktorí sa snažia predať za každú cenu a z každého ich slova cítiť túžbu zarobiť. Ale o skutočných extrovertoch, ktorým sa darí vďaka širokému okruhu kontaktov a schopnosti predávať.

    Ak patríte medzi nich, ani nemusíte ďalej čítať, určite sa vám výborne darí, o prácu nemáte núdzu. Nuž, ale ja už také šťastie nemám. Nehovorím, že som úplný introvert, ktorý pred dvomi ľuďmi už neotvorí pusu, ale že by som bola mimoriadne spoločenská, tiež nemôžem tvrdiť. A to už pomaly desať rokov fungujem v reklame, kde sú komunikácia aj kontakty veľmi dôležité.

    Pre nás všetkých, ktorí nedisponujeme hromadou kontaktov a darom predávať teplú vodu, je výborným riešením online marketing. Ako som už napísala v predchádzajúcom článku, žijeme v treťom tisícročí, ľudia hľadajú služby aj tovar na internete. Tak prečo to nevyužiť?

    Vyrastala som na malej dedine, kde každý každého poznal /no áno, malo to aj svoje nevýhody :D /, ale keď sa nám pokazila telka, volali sme uja Števa /mimochodom ocka môjho spolužiaka/, na zabíjačku jednoznačne uja Fera /ocka bratovej spolužiačky/, šaty nám opravovala /a krásne šaty šila!/ teta Evka /mamka dievčaťa, ktoré som nepoznala :D / a keď neštartovala škodovka, prišiel ujo Jano.

    Toto dnes /bohužial/ vystriedal facebook, linkedin, twitter, ale aj modrýkoník.  Často sme si anonymní a dominujú virtuálne priateľstvá a známosti. Verím tomu, že napriek tomu všetkým nám ešte zostalo zopár – tých najlepších – kamarátov, s ktorými si občas sadneme pri víne, a môžeme ísť rovno na výhody, ktoré prináša virtuálny svet pre biznismamky ;)

    1. Pre váš biznis stačí virtuálny priestor, ktorý je oproti klasickému prenájmu neporovnateľne lacnejší. Potrebujete prakticky len priestor pre svoj web, či blog, čo predstavuje do 20 eur ročne.
    2. Môžete začať podnikať viac-menej bez rizika, do podnikania nevkladáte okrem svojej práce žiadne alebo minimálne finančné prostriedky.
    3. Ak nie ste extrovert, o akom píšem v úvode článku, bude pre vás jednoduchšia  komunikácia cez internet /blog, maily, skype a pod./, nemusíte sa trápiť s face to face komunikáciou. Aj odmietnutie je v takomto prípade znesiteľnejšie .

    Ako budovať svoju značku?

    Ak používate internet, ste registrované na sociálnych sieťach, urobili ste prvý krok k vytvoreniu svojho brandu, teda svojej značky. Určitým spôsobom sa tam totiž prezentujete, zdieľate svoj názor, svoje pocity a ľudia vás istým spôsobom vnímajú, určitým spôsobom si vás zapíšu, zapamätajú. Vaša práca je priebežne budovať svoju značku.  Čo k tomu budete potrebovať?

    1.   Profil na sociálnych sieťach – Facebook, LinkedIn, Twitter, kľudne aj Modrý koník ;)

    2.    Blog alebo vlastná webstránka  - Začnite sa venovať  téme, ktorá vás zaujíma – či už na verejnom blogu /táto možnosť je zadarmo, takže okrem vlastnej práce naozaj nepotrebujete iný kapitál/ alebo na vlastnej webstránke.  Mnohí majú pocit, že vlastná stránka je drahá záležitosť, veď treba zaplatiť priestor na webe /okolo 20 € ročne/, treba platiť človeka, ktorí sa o to stará a títo veru nebývajú lacní. Nuž pravda je taká, že ak ste ochotné venovať tomu trochu času, trochu si to naštudovať, tak to zvládnete aj samé. Môj obľúbený editor je wordpress, kde vytvoriť a editovať webstránku zvládne naozaj každý.

    Poviete si, že to vyzerá jednoducho? Ono je to naozaj jednoduché ;)

     Čo, keď mám hotovú stránku, resp. založený blog? Tak s tým pracujte. Každý, každučký deň. Keď dieťatko spinká /ten môj od 1,9  roka nespal cez deň vôbec a prežili sme to – obaja/. Píšte články, pýtajte sa svojich zákazníkov na ich názor, pridávajte zaujímavosti, informácie o svojej službe/produktoch, pravidelne aktualizujte obsah aby sa zákazníci vracali. A motivujte ich k nákupu. Ponúknite im niečo. Najklasickejšia klasika je zľava alebo malý darček k nákupu, a áno, stále to funguje. Ale môžete pridať aj inú hodnotu, napr. vzdelávajte ich, dajte im niečo zo svojich skúseností, tipy z praxe. Môžete nájsť partnerov a pribaliť k nákupu ich vzorku a naopak, aj oni môžu posielať referencie na vás. Ani vizitka nemusí byť klasická 9x5 cm, zapojte svoju fantáziu, inšpirujte sa a pridajte tam aj motto firmy. A nezabudnite využiť zadnú stranu vizitky, pridajte tam niečo užitočné, aby ju ľudia nevyhodili, ale naopak, brali ju stále do rúk.

    Aby sa ľudia dostali na vašu stránku, budete sa musieť zoznámiť aj s ďalšími nástrojmi ako sú kľúčové slová, SEO, online inzercia /napr. google adwords/ Tej inzercie sa nemusíte zľaknúť, nemám na mysli inzerciu v Eve na druhej strane obálky za 7000 eur, pri PPC /pay-per-click/ platíte len za reálnych návštevníkov, a je to len pár centov na zákazníka. Dá sa nastaviť aj celková suma, ktorú chcete investovať.

    3.   Portfólio – nebuďte zbytočne skromné. Pochváľte sa svojou prácou a výsledkami.  Či už chcete podnikať  alebo sa zamestnať, musíte sa predať. Mnohí napíšu do životopisu frázu „mám 5 ročné skúsenosti so zákazníckym servisom“. Lenže toto píše každý, toto vás neodlíši od ostatných. Napíšte konkrétne výsledky, pre koho ste pracovali, na akých projektoch, môžete pridávať fotky, videá, prípadové štúdie.

    4.  Mailová adresa – seriózna. Nie macicka2157 a evuska563 ale meno.priezvisko!

    Mamičky, ktoré sa chcete po „materskej“ vrátiť do práce alebo si hľadať novú prácu, dávajte si pozor aby ste „nevypadli“ z práce na 4-5-6 alebo viac rokov. Občas môžete zobrať nejakú menšiu prácu, zapojiť sa do nejakého projektu, alebo aj napísať nejaké články, názory týkajúce sa vašej práce.  Budete mať neporovnateľne atraktívnejší životopis bez niekoľkoročnej pauzy a budete stále v obraze.

    Tak hor sa  do budovania svojej značky. Nabudúce si napíšeme čo-to o marketingu. Lebo bez toho to nepôjde.

    emma_932
    13. feb 2015    Čítané 0x

    Ako si privyrobiť popri materskej?

    Dve veci ma inšpirovali k napísaniu tohto článku. Prvá je množstvo tém na tomto fóre, ktoré majú rovnakú podstatu, a to je ako zarobiť popri materskej. Druhá je novootvorená téma užívateľky seemani „ako začať od nuly“. Sama som si všimla, že je tu veľa mamičiek, aj nemamičiek, ktoré sú v nezávideniahodnej situácii, aj by menili, aj by odišli, ale nemajú kam a za čo a pod.

    Čo s tým?

    Po prvé, chcite a robte – možné je naozaj všetko. Nemám teraz na mysli ten americký optimizmus v zmysle, seďme na zadku a čakajme na kufrík s euráčmi a on príde. Lebo on nepríde.  Musíte sa zdvihnúť a tie euráče si odmakať.  Takže dôležitá je druhá časť tej vety – robte. Dá sa to pri dieťati? Samozrejme. Nebude to vždy ružové, úplne isto budete musieť zmeniť niektoré svoje zvyky ale stojí to za to.

    Prečo píšem, že všetko je možné? Mám reklamnú agentúru, sezóna, keď mám najviac práce trvá od septembra do Vianoc. Začiatok roka býva taký „lightový“ Keď som bola tehotná so synom, termín pôrodu som mala koncom februára. Povedala som si výborné, sezónu zvládnem a pred pôrodom budem mať pokoj. Lenže človek mieni, klient mení. Februárová realita bola taká: v pondelok ráno som odovzdala poslednú zákazku, odišla som do pôrodnice, v utorok som bola na vyšetreniach, v stredu ráno som porodila. V nedeľu sme došli z pôrodnice, maily som vybavila už v nedeľu večer a od pondelka som normal fungovala.

    Malý mal dva týždne, keď som mala dohodnuté stretko, išlo len o odovzdanie zákazky. Manžel nestihol prísť, tak som naložila bábo do auta a išlo sa. Takže, keď som písala, že je všetko možné, myslela som to naozaj vážne.

    Stálo to za to? Určite áno. Obišla ma tzv. „materská demencia“, vedela som sa porozprávať aj o inom, než pokakaných plienkach a ogrckaných bodynkách, tiež nebolo od veci vymeniť raz za čas rifle-tričká-tenisky za sukničku, pančušky a ihličky a čo je najdôležitejšie, syn /momentálne 4-ročný/ je šikovné a hlavne samostatné dieťa, keďže nie je zvyknuté, že v momente, keď pípne je maminka pri ňom. Pomoc si žiada, až keď si už naozaj nevie rady a myslím, že má lepší pocit z vecí, ktoré zvládne sám.

    Samozrejme, malo to aj negatíva – synove prvé narodeniny /nie oslavu, samozrejme/ som presedela u klienta nad projektom, na prvého Mikuláša som mala stretko kdesi za Martinom /ale večer som bola doma! /, „nočné“  som ťahala väčšinou kvôli práci /syn od začiatku prespí noc/.

    Takže výhovorky zrušené ;) a môžeme ísť na to.

    Čo robiť popri materskej a kedy to robiť?

    Začnime s tým druhým, to bude jednoduchšie. Takže kedy? Keď dieťa spí. Príp. si privstanete, zostanete večer dlhšie, zaangažujete maminu, babičku, susedku, manžela. Ja som bola sama, manžel chodil neskoro z práce, keď prišli naši, poslala som ich kočíkovať, inak som pracovala, keď malý spal. Chce to trochu plánovania, ale aj to berte s rezervou. Veď to poznáte: mamička mieni, dieťa mení ;) Nebudete mať každý deň dve – tri hodiny pri PC, takže dôležité je aby ste spravili niečo KAŽDÝ deň. Niekedy sa povenujete práci 10 minút, inokedy dve hodiny. Dôležité je aby ste stále napredovali.

    Budete musieť študovať a pracovať. To čo sa naučíte, preneste do praxe. Že čakáte, že to bude dokonalé? Nečakajte, ono to dokonalé nebude. NIKDY. Začnite čokoľvek, preneste to hneď do praxe a priebežne to budete upravovať, prispôsobovať a zdokonaľovať. Neustále.

    A teraz to dôležité, ČO robiť aby sme si privyrobili k tým 200 eurám, čo nám náš štát uštedrí. Hocičo, čo môžete robiť z domu a flexibilne. Každá z nás má iné možnosti, silné a slabé stránky, tak skúste nájsť niečo, čo vyhovuje práve Vám.

    1. Virtuálna sekretárka – už v malej sro-čke je množstvo administratívnej práce /vlastná skúsenosť/ ale firiem si nemôže dovoliť zamestnať sekretárku /tiež vlastná skúsenosť J /. Pre nich je výhodná taká „virtuálna sekretárka“, ktorá je k dispozícii flexibilne, keď ju firma potrebuje. Môžete sa dohodnúť na hodinovej mzde, s tým, že zadania odovzdáte do 48 hodín. V prípade, že sa vyskytne niečo súrne, urobíte do do 12 hodín za 50% - nú prirážku. Môžete  fungovať cez maily a skype. 
    2. Hobby – vyučovanie – ak vás niečo baví, vyznáte sa v tom, môžete svoje vedomosti odovzdať ďalej. okrem vyučovania u seba doma môžete napísať e-book, video na youtube alebo nahrať inštruktážne DVD /jedno aj druhé zvládnete doma pri PC/.
    3. Stráženie detí – ak máte doma dosť priestoru, môžete postrážiť detičky. Dnes, keď sú škôlky preplnené, súkromné škôlky drahé, pre niektorých je to vítaná možnosť.
    4. Doučovanie – mám pocit, že je to tak trochu zabudnutá vec, ale o to užitočnejšia. Odovzdáte svoje vedomosti, pri väčších detí sa to dá vyriešiť aj cez skype.
    5. Organizovanie osláv – oslavy všetkého druhu sú teraz veľmi populárne, nie každý má čas a zmysel pre detaily. Môžete robiť tematické oslavy, resp. ponúkať zopár tém, na ktoré potom dodáte všetko od torty  cez oblečenie po výzdobu.
    6. Oprava kožených predmetov – tiež trochu zabudnuté, pritom sa to dá propagovať cez internet, pokazenú vec jednoducho pošlete poštou. Je to aj lacnejšie a rýchlejšie, ako precestovať pol mesta.
    7. Predaj darčekových predmetov – tiež je to dobré urobiť tematicky, blížia sa Vianoce, Veľká noc, Mikuláš, babičkine, dedove meniny, narodeniny a tak ďalej. Veľa ľudí má problém vymyslieť vhodný darček, čakajú do poslednej chvíle, pre tých bude váš obchodík vykúpením.
    8. Šitie – ale aj opravovanie šiat, individuálne šitie. Veľa ľudí nemá rád tuctové veci, nemá konfekčnú postavu a pod.
    9. Poradňa krásy, štýlu – môžete si vybrať  cieľovú skupinu, napr. dámy 50+, manažérky, a pod. Podľa cieľovej skupiny si môžete vybrať aj modelku.
    10. Aranžérka kvetov – môžete na internete propagovať svoje produkty, napr. vianočné, veľkonočné, narodeninové, meninové alebo smútočné väzby. Dá sa to riešiť nielen lokálne, ale v tom prípade sa vám bude hodiť zmluva s nejakou kuriérskou spoločnosťou.  
    11. Catering – ak dobre a rady varíte, robíte krásne studené misy, torty, sladkosti,  môžete zabezpečovať catering na súkromné a firemné akcie.  Budete potrebovať kvalitný blog, SEO, referencie, prosto propagáciu na webe.
    12. Vybavovačky – sem patria všetky vybavovačky na úradoch, napr. stavebné povolenie, predaj auta, vybavovačky pre podnikateľov, materská, rodičovská.  Musíte si naštudovať, k čomu čo treba, aby ste vedeli poradiť a aby ste urobili všetko na 100%. Tiež je dôležitá dôvera, tú istí dobrá zmluva.  
    13. Hand – made vecičky – tu vám môže pomôcť špecializácia na úzku cieľovú skupinu, napr. darčeky pre bábätká, pre mamičky, pre staršie deti, len pre chlapov.
    14. Webshop – predaj cez internet má výhodu, že nepotrebujete vlastný produkt. Čo ale potrebujete, je vynikajúce SEO a kvalitnú databázu, aby ste boli aktívne v kontakte so svojimi zákazníkmi.
    15. MLM marketing – nemá najlepšiu povesť,  ale sama som registrovaná v dvoch MLM spoločnostiach, a síce to aktívne nepredávam, ale používam ich výrobky a som s nimi veľmi spokojná. Tu je dôležité, aby ste nezatajovali, že robíte MLM, ale jednali s ľuďmi seriózne a dodržiavali presné pravidlá firmy, ktoré bývajú férové voči zákazníkom.

    Ako na to? Určite vám nie je cudzie pojem self-branding. Ponúkate tovar alebo službu, ktorý, ktorú chcete predať a ktorý ponúka aj x ďalších firiem. Takže v prvom rade si musíte získať dôveru zákazníka. Ako? Presvedčte ho o svojej odbornosti, majte prehľad o problematike, váš zákazník si musí byť istý, že VY jeho problém skutočne vyriešite.

    Jedna dobrá rada: robte len to, čo vás naozaj baví a napĺňa. V opačnom prípade vás to bude otravovať, navyše bude z toho cítiť chcem-len-zarobiť-inak-ma-to-otravuje a týmto si zákazníka nezískate.  Ako zistiť, čo vás baví? Skúste tento test:

    Spoznajme sa!

    2 x 10 minút – vypnite mobil, pc, tablet a zvonček, zoberte si papier a pero a zodpovedajte otázku: čo ma naozaj zaujíma? Napíšte si toho čo najviac, bez rozmýšľania. O pár dní to zopakujte, ale tentokrát odpovedzte na otázku: čo by som chcela robiť? Napíšte si všetko od kozmonauta po smetiara, bez ohľadu na realitu. O pár dní porovnajte tieto dva papiere, bude veľká šanca, že nájdete pár nových myšlienok.

    Prvé, čo by ste mali urobiť je vytvorenie pracovného profilu na internete. Žijeme v treťom tisícročí, ľudia googlia keď niečo potrebujú a raz-dva vygooglia aj vás. Facebook /kým si na ňom nezaložíte zvlášť profi stránku/ si nastavte len pre priateľov /už aj kvôli bezpečnosti/ a vytvorte pracovný profil na LinkedIn-e, Twitteri a blogu, resp. na vlastnej webstránke.

    Čo keď je to všetko vytvorené? Tak s tým pracujte. Komunikujte so svojimi aktuálnymi aj potenciálnymi zákazníkmi. Študujte, píšte články o danej problematike, pridávajte fotky, odborné články, linky na iných autorov a zaujímavosti, výsledky vašej práce.

    A týmto sa postupne dostávame k online marketingu, ale o tom nabudúce ;)