Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
montemotherone
31. okt 2019
3777 

Výlev učiteľky č.1

Učím v škôlke. Nie, nehrám sa tam s deťmi. Učím. Ale o to teraz nejde. Od začiatku mojej praxe doteraz, som si odbehla na materskú, vrátila sa a mám pocit, že mojim starším kolegyniam musím dať za pravdu. Je to stále horšie. Nie, nejdem tu točiť o platoch, či papierovačkách pri ktorých trávime viac času ako pri deťoch a hlavne, svojho voľného času (aj tak to nikoho nezaujíma).

Ide mi o deti. Vždy išlo. Napíšem vám teda čo vidím. Bez toho, aby som sa chcela niekoho dotknúť. Prečítajte, porozmýšľajte a robte pre svoje dieťa to najlepšie čo viete. Lebo to je vaše poslanie, milí rodičia.

- vidím deti, ktoré nepoznajú žiadne pravidlá

- deti, ktoré nepoznajú slovo NIE (lebo po ňom nasleduje niečo, s čím si neviete dať rady)

- deti, ktoré nikto nevedie k slušnému správaniu (pekne pozdraviť, poďakovať, poprosiť, neskákať do reči...)

- deti, ktoré nerešpektujú nikoho, nič (kamarátov, učiteľku... ale ani vlastných rodičov)... a nie sú k tomu vedené. Naproti tomu rodičia vyžadujú maximálny rešpekt pre ne a ospravedlňujú ich nesprávne konanie... často až po pubertu, keď si s nimi nebudú vedieť dať rady 

- vidím deti, ktoré neovládajú ZÁKLADNÉ SEBAOBSLUŽNÉ ČINNOSTI (a nie sú k nim vedené). Rodičia im pomáhajú s činnosťami, ktoré by ich deti dávno ovládali, ak by to za ne neustále nerobili. V zhone, v strese...  Deti sú obliekané, kŕmené, nosené tam, kde majú trénovať svoje svaly a koordináciu (ale samozrejme je to pre rodiča pohodlnejšie a rýchlejšie, hlavne ak zase dobiehate do škôlky na poslednú chvíľu)

- vidím ale tiež generáciu, ktorá to bude mať omnoho ťažšie ako my pred nimi. Idú do neistoty, kedy hodnoty strácajú svoje pevné miesto, kedy prežijú len najschopnejší... Nie najdrzejší, ale NAJSCHOPNEJŠÍ.

Schopní pracovať na sebe, schopní komunikovať so svojím okolím, schopní spoznať sami seba, svoje pocity a pracovať s nimi tak, aby žili dobrý život. Ten sa s nimi totiž maznať nebude. Od vás, milí rodičia, potrebujú hlavne absolútne prijatie takých akí sú, aj s ich temperamentom, tým, čo ich naozaj baví, tým ako vidia svet... 

Ale potrebujú hlavne VEDENIE, ruka v ruke s láskavou a pokojnou prísnosťou. Rodiča, ktorý stojí pevne na zemi a chce zo svojho dieťaťa vychovať silnú, pevnú, spravodlivú a rovnako láskavú bytosť. Nevyrábajte u svojich detí neexistujúci hendikep. Majú ruky, nohy, schopnosti o ktorých netušíte... Pracujte na ich výchove, spolupracujte s človekom, ktorý je s vašim dieťaťom celý deň a väčšinou to s ním myslí naozaj dobre 😉 Dám ruku do ohňa za seba, ale aj mnohé moje kolegyne, ktoré sú vysoko kvalifikované a zatiaľ ich drží nasadenie robiť svoju prácu najlepšie ako vedia.... Zatiaľ.

Svet sa totiž mení, nasadenie a poctivosť pri výkone akejkoľvek práce tiež. Vážte si, ak sa tá vaša pani učiteľka v škôlke ešte rozčuľuje a niektoré veci jej vadia. Ak príde aj do tohto povolania apatia, skončili sme všetci 😕

Milí rodičia, buďte so svojimi deťmi, rozprávajte sa s nimi (kým o to stoja), dajte im čas (kým ho máte), vytvárajte si priestor na spoločné zážitky (a nemusia to byť prevratné akcie, deti sú najšťastnejšie, keď s vami SÚ a počúvate ich chvíľu), spomaľte... 

Len vy sami si tvoríte svoj život. Žiadna "doba." 

Len VY SAMI....

    Velmi pekny clanok.Pravdivy.Tyka sa i mna,i ked sa snazim a mam deti (podla mna)vychovane,no niekedy su presne take,na ake som sa pozerala cez prsty.
    Najhorsie,ze je to tak,si 90%rodicov neprizna....stale je vinny pedagog....a nie su deti horsie,ja si myslim,ze rodicia su horsi.

    31. okt 2019

    Parádne napísané 👍🏻 Mám síce obe deti doma, ale dcéra začala chodiť do zuš na kolektívny predmet. A dozvedela som sa od susedky, ktorá je kamarátka s pani učiteľkou v zuš, že naša dcéra je jediná, ktorá hneď ochotne ponúkne ostatným deťom (všetky sú škôlkari) pomoc, resp. pomôcky, ktoré nemajú, že sa pozdraví, že nevyrušuje, že tam také dieťa ešte nemala...nechválim sa, ale hreje ma pri srdci ten pocit, že päť rokov, ktoré sa venujeme deťom, majú svoje opodstatnenie. Že je to tá najväčšia investícia do ich budúcnosti. Áno, sú situácie, ktoré by som s odstupom času riešila inak, ale nie vždy možno byť dokonalým rodičom... obdivujem všetky učiteľky, v mš, na ZŠ, v zuš... sama som učiteľka zuš a vidím aj z tejto pozície, ako veľmi sú deti formované prístupom rodičov. Držme si palce, deti si zaslúžia milujucich, ale aj prísnych rodičov.

    31. okt 2019

    @popoluskaxy veru, držme si palce. Spravodlivý hnev pedagógov nie je vždy o slabých nervoch, či o tom, že nemajú radi svoju prácu... Ja sama mám dieťa škôlkara (druhú už staršiu), vždy to vnímam globálne. Toto všetko sa totiž prejaví o niekoľko rokov v našej spoločnosti. A dotkne sa to každého. Či už drogové závislosti, kriminalita... Vnímam to ako problém NAŠICH detí. Všetci sme jedna veľká komunita a malo by nám na tom záležať ✊♥️

    31. okt 2019

    Krásne napísaný článok.Pracujem v ZŠ a toľkých sebcov som v živote nevidela.Za to môžu rodičia .Nik iný.Len sa čudujem,že rodičia sú moja generácia,ktorá si vazila prácu učiteľa,a teraz svojim deťom hovoria,že učiteľ je nikto.Deti sa ničoho neboja a keď dostanú zápis,myslia si,že sú "frajeri triedy " .Na druhý deň doletom potom rodič do triedy a sťažuje sa 🤦🤦🤦.

    31. okt 2019

    @amel myslím že neexistuje bezchybný rodič 😉 Chyba je MYSLIEŤ SI, že som bezchybný a nepracovať na sebe 😉 Držím palce ♥️

    31. okt 2019
    31. okt 2019

    @zuzin78 vieš, ja to vnímam tak, že kedysi sme zažili iný extrém. Všetko čo učiteľ povedal bolo sväté. Deti sedeli bez šance na vlastný názor... Z jedného extrému ideme do druhého. Ale pravda je niekde uprostred. Deti aj učitelia sú ľudské bytosti a potrebujú rešpekt. Ja "moje deti" vediem presne touto cestou. Napríklad nemajú problém prísť k môjmu pracovnému stolu a zobrať z neho niečo. Dostanú otázku: Beriem ti ja tvoje veci bez tvojho dovolenia? (Samozrejme že nie 😉 Tak to nerob ani ty 🤷
    Skáčem ti do reči? Nechám ťa dohovoriť? To isté chcem od teba. Pravidlá, pravidlá, pravidlá...a ich dodržiavanie za každú cenu. To sú tie mantinely, ktoré nás na prvý pohľad obmedzujú, ale tiež chránia a dávajú pocit istoty, že "niekto tu na tomto svete ešte niečo aj garantuje" 😁

    31. okt 2019

    Clanok dna, tyzdna, mesiaca, roka....u mna uz vyhral. Ja som LEN rodic, ale kedze svoje deti som vzdy viedla k sposobom, ako viedli mna a nezatvarala som oci pred vsetkym, co je vytykane v dnesnej dobe, tak to vidim aj z tej strany "satne", rodicovskych zdruzeni (ktore uz par rokov nezvladam a radsej chodi muz), ja radsej vychovavam deti (teda uz len jedno). Nezvladala som show rodicov, ktori mali potrebu sa predvadzat, co vsetko skolka/skola musi, ze vychovne zariadenie je na vychovu a tak nech si laskavo svoju ulohu plnia. V skolach / skolach nesamostatne jednotky a namiesto povodneho edukativneho ucelu bola plnena funkcia pokusov o socializaciu, naucenie zahladnych hygienickych navykov, zakladov slusneho spravania. Avsak...ked je doma rodic, ktory sam vacsinu zakladov neovlada, je to doslova festival pre....ho casu a ukratenie casu pre tych, ktori su dostatocane socializovani a pripraveni na edukaciu....dufam, ze niekto v dohladnej dobe zriadi dovychovavanie rodicov, aby nerobili vrtulniky alebo kosacky svojim detom, lebo im tym len skodia a hlavne, povolanie ucitela bude v kratkej dobe zaradene na zoznam rizikovych povolani, slebo ohrozeny druh, kedze to uz nik robit nebude.
    Osobne by som ucitelkou byt nemohla, nemam na to bunky a ano, vlastne deti me dokazali dat zabrat. Preto obdivujem kazdeho, ktory investuje svoj cas, zdravie a volu do nasich potomkov

    31. okt 2019

    Úplne s tebou súhlasím-tiež učím v škôlke 😊

    31. okt 2019

    Suhlasim, stretla som vela rodicov, ktori ked pocuju, ako vravim detom nie, ma maju za tu najhorsiu...ja to nechapem, a oni tiez nechapu, ze tym len detom ublizuju....

    31. okt 2019

    Pekny clanok. So vsetkym suhlasim.
    Povolanie ucitela je narocne. Nie kazdy na to ma povahu a cit. A ked aj ja v skolke obcas zacujem, na co vsetko su rodicia schopni sa stazovat, tak mi vlasy dupkom stoja.
    Ano, bohuzial aj ja a manzel casto svojim detom pomahame pri obliekani (aj ked mimimalne starsia to zvlada bez problemov, len neskutocne pomaly). Ucim svoje deti vzdy pozdravit, podakovat, poprosit. Neviem kde sa stala chyba, ale sam od seba to povie len mladsi syn. Dceru musim stale upozornovat.
    Uvedomujem si, ze asi by som mala nieco vo vychove zmenit, lebo sice vacsinou obaja celkom pekne posluchaju, ale niekedy ani krik nepomaha a idu si svoje. Su tvrdohlavi ako barani a ja sa desim puberty uz teraz (a to maju 4,5 roka a 2 roky).

    31. okt 2019

    Stále sa všetci vyhovárajú na dobu, ale je to celé o rodičoch, do poslednej bodky súhlasím.

    31. okt 2019

    @jajanka2211 moje deti do 6 rokov nepozdravili ani keby som sa na hlavu postavila. A "pani učiteľka" 😁 tak si vieš predstaviť ako som sa cítila... Až postupne som si uvedomila (aj dočítala sa), že sa to veľmi viaže na povahu dieťaťa. Oni sú obaja tvrdohlavci. Just keď som pri nich a očakávam to, neurobili to. Ale keď som bola mimo, fungovali. Dôležitý je vzor rodiča a všetko príde 😉 U dcéry to vidím. U syna si ešte počkám. Stačí, ak ich usmerňuješ. V podvedomí sa vytvorí "archetypu matky" ktorá pri nich bude, keď ty budeš kilometre ďaleko a pri každom konaní zaklope na ich svedomie "čo by povedala na toto mama" ... A teraz je len podstatné, aby naozaj niečo povedala. Inak nebudú mať na čom stavať. Neboj, nič, čo do nich dávaš nie je zbytočné, aj keď výsledok nevidíš hneď, budú ťa stále prekvapovať 😊

    31. okt 2019

    @jajanka2211 vieš, ono ani nie je dobré ak deti "poslúchajú na slovo". Ja osobne ten pojem veľmi neobľubujem. Skôr "dodržiavajú pravidlá". Znie to síce jednoducho, ale predchádza tomu pochopenie nutnosti ich dodržiavania, uvedomenie si vplyvu každého jednotlivca v skupine na život skupiny (triedy, rodiny...), vnímanie komunity a toho, že každý člen môže prispieť k dobrému a príjemnému životu v nej. Moderná predškolská pedagogika už smeruje k naozaj sofistikovanému riešeniu bežných problémov medzi deťmi, keď sa neapeluje len na nič nehovoriace "slušne sa správaj, pekne sa správaj, nehnevaj..." Takéto vyjadrenia dieťaťu nič nehovoria. Potrebujú počuť čo a prečo sa od nich očakáva. Aký je následok ich neuváženého konania. A to chce veeeeeeľa komunikácie, diskutovania, vysvetľovania... V škôlke na to bohužiaľ nie je toľko priestoru (22-24 detí 😰 ani času (do poslednej minútky naplánovaný čas na edukáciu, jedlo, pobyt vonku- ja na to využívam práve prechádzky 😊...) K tej "pomalosti" dcérky.... Z nášho pohľadu, z našich zručností, skúseností (cca 30 rokov obliekania, viazania šnúrok...) je to pomalé. Dcérka tieto pohyby vykonáva ako dlho? 😉 Tak sa na to skúšaj pozerať z jej optiky. Vyhraď si na to viac času a ste v pohode obe. Naháňanie detí je niečo, čo sa na ich nervovej sústave podpíše a vezie veeeeľmi dlho. Ale to celospoločenský problém. Ja sa zameriavam viac na kvalitu, ako kvantitu. Kam sa tak ponáhľame? ČO nám to ujde? .... NIČ. Ale chvíle, keď sme s deťmi, tie nám ujdú, ani nevieme ako. A potom už to nepôjde vrátiť späť. Keby si len vedela, čo všetko musí prebehnúť v mozgu dieťaťa aby vykonalo tak zložité pohyby, dokázalo sa správne a v správnom poradí (😁) obliecť! Je to jeden veľký zázrak. Mamičky postihnutých detí, ktoré sa tešia ak dieťa dokáže samostatne jesť lyžicou by nám to všetkým hneď vysvetlili 😊

    31. okt 2019

    @montemotherone Dakujem za povzbudenie.
    Moja dcerka sa vie obliect velmi rychlo...ak sa jej chce. Len cim viac sa ponahlame, tym vsetko robi pomalsie. Normalne mam pocit, ze to robi naschval. Poviem jej, ze nech sa poponahla a ona este aj tempo chodze spomali.
    Snazim sa vela vysvetlovat, povedat, co bude nasledovat, ak nieco urobia alebo neurobia. Ked od nich nieco ziadam, tak pouzivam slovko "prosim". Len ked to nepomaha, tak kricim. Ticho spominam na obdobie do cca 2,5 rokov mojej dcery, kedy som nemusela kricat vobec, lebo bola dovtedy velmi dobre dieta. Stacilo niekolkokrat vysvetlit a pochopila ci smie a co nie. A potom prisla skolka a zistila, ze aj vynucovat veci krikom, placom a ignorovanim sa da.
    Syn je odmalicka tazsia povaha. Ten aj tisickrat vyskusa, ci som na nieco nezmenila nazor a ci teda by to mohol robit. Co je to hadzanie o zem som zistila az pri nom. Ale slusnost a velka apatia mu veru nechyba.

    31. okt 2019

    @jajanka2211 robím v škôlke ale priznám sa, nekricim nikdy, pri tak malickych deťoch sa skús ovládať, staviam celú vyuku na dodržiavaní pravidiel, nikdy nemusím kričať, vždy poukazem, preco to robíme. V rodine to samozrejme nemusí byť také striktne ako pri 25 deťoch, stačí láskavý rozhovor, objatie. Ak sa stane, že musím niekomu niečo povedať ráznejšie, idem priamo k nemu, nikdy nekricim po ňom. Z očí do očí môj rozhovor naberá na väčšej váhe, ako kričanie. 😄

    31. okt 2019

    Ako ucitelke v Mš si mi tieto slova ako keby z ust vzala. Presne vystihnute, zialbohu je to smutna realita.

    1. nov 2019

    Súhlasím na milión percent ja som tie deti mala resoci 🙈 chýba im to čo sme.mali my. Respekt, láska, povinnost, režim, morálka,..

    1. nov 2019

    Ja sa tiez nejdem chváliť ale malý chodil k psychologicke. A ta my povedala ze v dnešnej dobe nájsť také dieťa ako je náš je rarita že je slušný láskavý citlivý. A ze práve to môže byť pre neho ťažké lebo škola je plná deti s ostrými laktami. A také ako nás to tam majú ťažké. Tak je mi s toho smutno. Ze v dnešnej dobe byť slušný je vlastne handikep.

    11. jan 2020

    Smutný článok.😐 Moje tri deti, našťastie, patria vždy do skupiny slušných, vychovanych a bezproblémových detí. Ale je to drina a vytrvalosť ako moja, tak môjho manžela. Keď som išla do materstva, túžila som po vôňavom bábätku. Ďalej moje oči nedovideli... Teraz vidím aká je to náročná "práca." Základ vidím v určovaní hraníc. Som prísna, ale milujúca. Denno denne vtlkam detom, že slušnosť je základ a že nemôžu a nebudú mať všetko. Nemám problém povedať deťom NIE. Neviem, prečo sa z tohto slova stal strašiak. Čo sa týka učiteľov, majú môj obrovský obdiv. Keď vidím, čo všetko musia v MŠ a ZŠ zvládnuť, klobúk dole. Keď čakám na deti v škole a vidím a počujem ako sa k sebe ostatní správajú... Je to frustrujúce. Stále viac si uvedomujem, že nie sú dôležité známky a vtlkanie do hláv často nezmyslov. Základom je slušnosť, rešpekt, úcta, empatia, vedieť byť nápomocný, priateľský... Až potom majú váhu vedomosti.

    11. jan 2020

    Láska, rešpekt....

    11. jan 2020

    Deti sa nerodia podľa našich predstáv...ale vieš čo je taká doba...uponáhľaná že podaktorí ani nemajú čas vychovať svoje deti,lebo ich musia v prvom rade uživiť.Mna sa to netýka ale vidim druhé rodiny a nechápem ako to dávajú,a deťom nestačí povedať keby aj každý deň aby sa správali slušne ...mne sa tento článok nepáči...aj keď mám slušné deti bezproblémové...ale chápem druhých čo napr.ty asi nechápeš

    11. jan 2020

    Brat má na to svoju obľúbenú vetu: "Keby sme vedeli dopredu do čoho ideme, VYMRELI BY SME."

    11. jan 2020

    Mozem iba suhlasit....ucim uz 18r.,

    11. jan 2020

    @zuzin78 ...a často rodič dobehne ešte v ten deň😅

    11. jan 2020

    Úplne trefne si vystihla situáciu v školstve...a to nie len škôlku i školu. Je to čoraz horšie aj z môjho pohľadu. A je to smutné..🤔

    11. jan 2020

    Deti len kopiruju svojich rodicov a to co vidia. Ani dospeli dnes nie su ako "za mojich mladych cias". Vyvoj ide dopredu, a spravanie ludstva sa tiez vyvija. Ci spravnym smerom to neviem. Coraz castejsie sa stretavame s aroganciou, bezohladnostou, sebectvom. Staci sa pozriet na tych ktori nam vladnu. Na zakony ktore neplatia na kazdeho rovnako, na to kam idu nase dane, kto a ako o nich rozhoduje. Kazdy den vidime ako sa doslova mrhaju finacie a na druhej strane ti ktori by to potrebovali zbieraju plastove vrchnaciky. Ludia-rodicia su casto frustrovani a deti to nasavaju ako spongie. Naco vychovavat slusne, ohladuplne, pravidla respektujuce dieta ked pride do sveta kde toto nikto nedodrziava? Naco od neho vyzadovat slusnost ked v skolke ho vsetci drzo predbehnu a odstrcia? Obcas aj tu citam ze rodic nevie co robit lebo jeho dieta dlhodobo sikanuju. Skola, skolka - mrtvy chrobak (nema paky ani na problemove dieta ani na jeho rodicov) a kym sa to "riesi oficialnou povolenou cestou" tak decko trpi a chodi domov nestastne.
    Vychovat slusne dieta pre tento svet? Naco, ked tam vonku ho caka svet "kto z koho", svet ostrych laktov, moci penazi a zakonov ktore neplatia na kazdeho rovnako. Najprv sa musia zmenit dospeli az potom sa mozu zmenit deti.

    11. jan 2020

    Od augusta som nastúpila pracovať do škôlky, ale do kancelárie, ale vidím ako to aspoň funguje.uvedomujem si, že musím byť prísnejšia čo sa týka samoobsluznych činnosti.malu ráno obliekam doma, aj v šatni ju vyzliekam, ale je to o tom že sa ponáhľam a ona je veľmi veľmi pomalá (downov syndróm, je v bežnej škôlke)som ale veľmi prísna a obidve moje deti majú hranice.neexistuje, aby mne deti rozkazovali ako to teraz funguje bežne.vcera som sa dozvedela že overal teraz v zime je pre učiteľky kriz, takže od pondelka dávam dcére oteplovaky a bundu.😁😁😁človek sa stále učí.a byť rodičom je najťažšia praca.

    11. jan 2020

    Super článok ,mám 2deti a poviem pravdu je to strašne náročné so staršou dcérou,predskolackou ,už dakedy nezvladam, nie je samostatná už neviem čo s ňou ,keď ju neobleciem nepôjdeme do škôlky snáď ani do 9 tej taká tvrdohlavá skúšame na ňu všetko aj pekne aj krik aj občas dostane ,ale mladší o rok syn sa oblečie je oveľa poslusnejsi pokornejší ,s dcérou to je ťažké stále vysvetľujem ale na druhý deň akoby zabudla ,nerozmaznaame ich len proste samostatnosť je pre ňu náročné poraďte baby

    11. jan 2020

    Článok je veľmi pekný a pravdivý, ale mne napadla aj iná vec..nielen s rodičmi je to horšie, ale aj s učiteľkami..česť výnimkám, ale ja som častokrát som veľmi nepríjemne prekvapená z toho keď vidím aké učiteľky učia v škôlkach a školách..nie je nič výnimočné vidieť učiteľky s výraznými tetovaniami, piercingami, vyzývavo oblečené atď..neviem, možno som príliš konzervatívna, ale pamätám si, že kedysi učitelia vyzerali inak, a aj tak nejako prirodzene nám boli vzormi..častokrát som znechutená aj z toho, že počujem ako sú na učiteľky na prechádzke s deťmi a nahlas sa bavia o tom s kým boli na rande a podobné témy..myslím si, že zamyslieť by sa mali nad sebou všetky strany

    11. jan 2020

    Ako mne stačí keď niekoho povie : keď nezvládala svoje dieťa daj ho do skolky, budeš mať pokoj... A v tej škôlke čo ?? Fakt vám to nezávidím ako učiteľke keď tam sú takéto deti bez rešpektu... Už som sa aj ja s tým stretla keď.mi suseda čo má dve deti zjavne nezvládnuté vravila nech dám svoje dve do škôlky a budem mať kľud a.na celý deň šak keď ti nesprávajú sa naučia alebo tam budú.lezat ..... To ma.nutilo zamyslit sa nad otázkou či sme si tie deti tak zle vychovali že s.nimi nemôžeme vydržať !!?

    11. jan 2020

    @montemotherone Svätá pravda!akurát som nad tým rozmýšľala, lebo dcérka bude mať o mesiac 2 roky a začína skúšať hranice, hovoriť nie, začína aj rôzne priania vyjadrovať a maminka utekaj a nos mi veci a rob mi sluhu... bojím sa, že už teraz urobím chybu, ktorá sa s ňou bude niesť celý život... niektoré deti už len zo svojej povahy celý život spochybňujú hranice a autority, ale teraz je to epidémia, lebo rodičia naozaj robia všetko čo im na ociach vidia, nepoznaju nie vôbec tie deti..i

    11. jan 2020

    Je to pravda, niekedy si aj ja a sebe všímam, že som, taká, že sa snažím dieťaťu pomôcť a mám o neho prehnaný strach, ale snažím sa s tým bojovať. Možno by som aj podotkla, že ty helikopterovi rodičia sú aj z dôvodu dnešnej doby. Keďže veľa rodičov má problém počať či donosiť dieťa a presne z toho dôvodu sú potom aj rodičia veľmi ustráchaní často krát aj potom prehnane milujú svoje deti. Ono je to aj pre rodičov ťažké a najťažšie je pre rodiča potlačiť svoj strach.

    11. jan 2020

    Prosiim, ako naucit dieta neskakat do reci? Od malinka mu to vysvetlujem, napominam a stale to nevie pochopit. Ma 6r v septrmbri ide do skoly. Psychologicka z cppp povedala, ze on ma taku povahu, ale aj tak ho to treba naucit.

    11. jan 2020

    Je to tak, niesi jedina, poznam ludi co pracuju v školkach...a každa vravi že to je des 🤭 nerešpektuju autoritu,nemaju hranice...a ked je ich z 18tich 12 takych...da to zabrat, samozrejme že su medzi nimi aj mile a vychovane detičky 🥰

    11. jan 2020

    Súhlasím a nepoteším Ťa - také tie deti zostanú aj na ZŠ, len rodič sa zhorší. Pretože už pôjde o známky. Mne srdce trhá, keď vidím plakať prvostupniara, lebo dostal 2 či 3 a nechce ísť domov. To odkedy musí byť každý jednotkár? Deti sú stratené, lebo rodičia im nedajú hranice, nevysvetlia pravidlá a nenechajú ich robiť chyby. Vedú ich k egoizmu a nesamostatnosti - potom dieťa trpí v konfrontácii s inými deťmi. Nie sú takto nastavení všetci, ale je ich rok čo rok viac a ja už mám veľký problém nachádzať medzi deťmi pozitívne príklady.

    11. jan 2020

    Uplne suhlasim.Mam 5 deti -mozem povedat ze sme s mm vychovali slusne a dobre deti.Boli vychovavane skromne atak ako ja a mm.Nikdy sme ich neucili na drahe dary ale na to aby si pomahali a aj druhym..aby boli tolerantni a slusni.Zatial sa za nich mozem hrdo postavit ,lebo sa vedia v zivote pbracat.Aj vdaka tomu,ze odmslicka boli vedeni k samostatnosti a k tomu,ze nic nie je zadarmo a vsetko si treba zasluzit.Odmalicka pomahali v donacnosti a za roky ,kedy chodili do skoly ci skolky som na nich nemala ziadne staznosti.Ale taktiez aj ked mali nejaky problrm v skole a zdalo sa im ze im ucitel krivdi mala som zasadu,ze pred detmi na ucitelov nikdy nrvymudrm kydat Co dnes u mbohych rodicov nie je problrm aj ked je viditelne ,ze chybu na dieta a nie ucitel.Vidim tiez velky rozdiel s odstypom rokov-4 deti su starsie uz dospele a najmladaia chodi teraz do 2 rocnika.Uz v skolke mi povedali ,ze moja vtedy 3 -rocna dcera bola jedna z mala z teiedy,ktora sa vedela sama obliect najest a umyt si zuby a ako jedina si v tom veku vedela sama zasnurovat snurkt.Ostatne deti mali suche zipsy..vraj je to jednoduchsie .To co teraz vidim v skole kde chodi sa mu vobec nepaci.Hlavne v jej triede..dnes je doslova moderne ze pomaly polovica deti z triedy ma nejaky problem...pritom staci tak malo-rodic ktory urci pravidla a dodrziava ich.Priklad:neodsudzujem ,len mi to pride velka chyba vo vychove:dieta ma problrm s nadvahou a aj nakriek tomu rano vidim mamu denne kupovat7 tomu dietatu cocacolu a cipsy z bufetu a hned tam ich to dieta aj konzumuje 😕.Potom si v triede nevie rady a robi zle,kwd sa nemoze napit koly alebo sj dat cipsy..vadia mi mobilne telefony a tablety.ktore tak male deti nosia so sebou dk skoly a hraju sa s nimi aj cez vyucovanie.A dalej ..dalej . Dalej..
    @zuzkaz91 vravus,ze je uponahlana doba? a to je chyba? Nie ano je uponahkana ,ale to nie je vyhovorja na to.ze nestiham vychovavat svoje dieta.Nahlime sa totiz za hmotnymi vecami ..vran preto aby sme uzivili rodinu tak nemame xas na deti? Aka to lahka vyhovorka..Keby dnesni rodicia mladsi odo mna teoska polavilui zo svojich barokov a viac sa venovali vychove deti,urobili by ovela lepsue.Ank nahlia sa aby mali prijem za tie peniaze kuoilj drahe hracky a deti aby im dali pokoj..alebo idu na vykety drahe dovolenky a ci tam? Sadnu a cumia do mobilu a deti sa nahanaju hlava nehlava a nersoekruju nikiho a nic- vidim ti bezne na detskom ihrisku a som ta ck nrma kroblem na to rodica upozornit.Chceme mat diokonale domacnosti a vsetky najnovsie midne vychytavky namiesto toho, aby sme sa uskromnili a venovalj sa detom .Aj ja chodim do prace a denne vstavam rank o 5.00 a prichadzam ubavena j 17.30.Ale to nie je vyhovorka na yo aby som teraz dcere kuouka ci zaziada a nevenovala sa jej..Vudim to denne v praci., kedy mi starsie chodime aj ked name este skolopovin e deti , do prace aj 20-30 minut skir a sme na pracovisku vcas bohuzial tie mladsie castokrat na pksledny chvilu oridu taxikom a meskaju..vraj nestihaju zaspali a pod.Raz z za cas ano ale nie 4x do tyzdna.A pritom maju deti vo veku od 6-14 rokov...tak kde je problem..ak toto vidua deti tak si myslia, ze je to o.k a oresne tak lristuju aj ini k svojim povinnostusm.
    Vzdy platilo a plat-co vidi dieta doma to di berie do zivota.Rodic je hlavny a prvy vyxhovavatel a ostatni cu uz ucitelia stari rodicia len pomahaju a zdokonaluju ak mozu.
    Ja nie som ucitelka...ale velmi ma mrzi ako sa deti a rodicia k ucitelom spravaju.
    Ucme svoje deti ucte pokore pochopeniu tolerantnosti skromnosti a dlusnosti.Co do svojich deti vlozime teraz ked su male vrati sa nam v dospelost.
    Kedxteraz na nich nebudeme mat mi cas verte ked budeme stari oni nebudu mat cas ba nas a odlozia bas tak aki ich odkladame castokrat mi teraz.☺

    11. jan 2020

    ako mam 3 ucitelky v rodine a to 2 v MS.Jedna by za deti dychala, vsade ich vozi ,su rozmaznane ,zafnukane do slolky im nosila flase s mliekom este aj ked boli predskolaci lebo inak nevedeli zaspat ucila uz vtedy v tej skolke ked nechceli spat dali im pod perinou mobil s rozpravkou aby boli ticho, druha p.uč.do troch rokov nevedela odplienkovat svoje deti po vulgarizmy nejde ona ani jej deti daleko pretoze vyhovorka je to ze su takej povahy ze do dnesnej doby musia byt deti priebojne drze papuluje jej potom ich vyplieska deti si este pytaju a drzo na nu pozeraju ze este si udri ALE tie iste zeny ked zacnu ropravat ako matky detm davaju plienky,ako su deti rozmaznane ako nadavaju deti a co vsetko my rodicia robime zle a co nase deti nevedia a co maju vediet je MI vzdy do SMIECHU ja svoje deti ucim pravidlam a nemaju dovolene vsetko vieme povedat NIE a ano je vela rodicov ktorych vychova je podla mna nenormalna ale aj ucitelky v skolky PONIEKTORE by sa mali zamysliet ci aj ich deti sa spravaju podla pravidiel ake ocakavaju ony nie len na jazyku lebo ja poznam malo deti ucitelov co sa spravaju tak ako ich rodicia ocavakaju od deti inych CEST VINIMKAM nehadzem do jedneho vreca a fandim ucitelom v dnesnej dobe a obdivujem ich pracu s detmi a nervy s detmi v dnesnej dobe

    11. jan 2020

    Ospravedlnujem sa za preklepy snad ma pochopite...zabudla som si okuliare..☺

    11. jan 2020

    Ahoj,vďaka za článok, vnímam to tak isto,veď je to také ľahké dieťaťu "neodporovať"! Len čo potom neskôr...zaplačú všetci, ktorí neuznávajú "ohýbaj má mamko pokiaľ som ja Janko". Samozrejme,že s dieťaťom vediem dialóg,zaujíma ma,čo si myslí a cíti, ale zároveň ho učím,že poslúchať treba,lebo ho máme radi a chceme pre neho len dobro. Mám 8r a 1,5r synov,keď som rodine zo zahraničia povedala,že sa snažím malého učiť na nočník,tak sa zhrozili,že prečo tak skoro,veď najprv má pochopiť, že sa potrebuje vyprázdniť (urobí to do plienky) a až potom keď mu to začne vadiť sa začne pýtať na wc. Hoc aj 5 ročný! U nich v škôlke dávajú deťom plienky a nemajú problém. No servus,takže učiteľka je vlastne opatrovateľka pokakanych a pocikanych detí. Tak som si povedala,ako dobre,že to máme u nás na Slovensku zariadené inak! A lepšie musím povedať!
    Prácu učiteľov na ktoromkoľvek stupni vzdelávania si vážim a obdivujem. Je to skôr poslanie než zamestnanie. Prajem veľa energie a radosti v nej!

    11. jan 2020

    Súhlasím, deti síce ešte nemám ale vidím ich správanie v spoločnosti. Prázdne detské ihriská alebo deti ktoré vonku síce sú ale tukaju do telefónu... hrešia. V ich veku ma mama učila že napr. suseda v činžiaku je slušné pozdraviť, teraz? 0 bodov, ide to bohužiaľ celkovo so všetkým dolu vodou.

    11. jan 2020

    Dolu vodou ide aj rodinny zivot. Srari rodicia, rodicia v praci, kde sa pozaduje 100% vykon, skola pozaduje doma cas straveny nad ulohami, zasa asistuje rodic, zdrave telo zdravy duch...treba aj sporty, plus domacnost...dnes aby sa matky rozkrajali. Zial, niekde sa to musi prejavit. Smutne, ze na detoch. Nova doba. Uz nestaci lepit pirohy a okopat zemiaky s krdlom deti pri sukni.

    11. jan 2020

    Pekne napísaná pravda.

    11. jan 2020

    Dokonale napísané 💜💜💜

    11. jan 2020

    Velky palec hore! Mne moja babke vzdy povie ze deti drzim nakratko. A potom pridu zvinku a povie, vies on sam zastal na bicyklinpri ceste nic dom nemusela povedat. On sam zjedol polievku a kyk som porozpravalasom susedou tak si odbehol a neskakal do reci. Som dacna za zdravy rozum a s pani ucitelkami neustale komunikujem. Pytam sa ci je vsetko ok, ci na niecom zapracovat. Nie my rodicia sme stredom vesmiru ani nase deti a nikdy sa kolo ich zsdku svet tocit nebude.

    11. jan 2020

    @petruska1212 mala som znamu ta ked sa mala toho uz plne zuby zobrala maleho ako bol v pyzame a isli peso do skolky. Bolo teplo. Raz to stacilo ze spravila😁 pomohlo okamzite miesto 1000xdohovarania

    11. jan 2020

    @kotulicek velky suhlas, neviem zvladnut vlastme dieta a cudzi ho zvladne? Nemam slov. Dieta si vychovam tak aby som sa neobavala ked otvori usta a ked niekde prideme aby sme boli ok. A nie ze ho dma na prevychovu do skolky.

    11. jan 2020

    @leni1007 bohužiaľ, deti zrkadlia našu dobu ☹ Ja sa rada porozprávam s ľuďmi na ulici, som psíčkarka, takže občas sa vyskytne príležitosť, ale bohužiaľ už len so staršou generáciou 😔 Keď spomínaš ten činžiak, tiež sme tak žili. Dnes keď pozdravím suseda, pozerá na mňa vyjavene a zmätene odzdraví, alebo aj neodzdraví 😔 Stále hľadám nádej v mladších ľuďoch, v generácii, ktorá si uvedomí, že sa netreba vyhovárať na "dobu", ale začať utvárať komunity, plánovať spoločné aktivity, zaujímať sa o svoje okolie, o život iných, ale v tom najlepšom zmysle. (Starať sa do života iným a tešiť sa z ich nešťastia, to nám celkom ide). Taký skutočný záujem o človeka ktorého stretávam, vídavam, či pracujem s ním... Na to sme akýsi unavení, vyčerpaní. A k tej únave nám pomáhajú sociálne siete a životy ktoré na nich žijeme a prežívame. Potom už naozaj neostáva priestor ani na rodinu, deti, partnera, či blízku komunitu. Vidím to tak, že by nám veľmi pomohol jeden pekný black out. Späť k prírode. Zrazu by sme začali vnímať ľudí s ktorými žijeme 😏

    11. jan 2020
    11. jan 2020

    @betunka39 nedocitala som čo si má označila lebo píšeš pre mňa hlúposti už v druhej čili koľkej vete ale pre všetky ...POZNAM KOPU UČITEĽOV KTORÝ MAJÚ NESKUTOČNE DRZÉ NEVYCHOVANE DETI a pohoršuje sa nad inými...takže za mňa je tento príspevok celý smiešny.

    11. jan 2020

    Deti sú odraz nás rodičov co od nich čakáme keď naše správanie je akoby nič okrem nás jedincov nič neexistovalo. Zdravý úsudok a vzájomná tolerancia sa už stratila. Rešpekt a svedomie - čo to je?

    11. jan 2020

    @betunka39 krasne si to napisala, hlavne pravdivo 👍🍀❤👌

    11. jan 2020

    @betunka39 ďakujem veľmi za názor. Matka ako ty o tom musí niečo vedieť 😊 klobúk dolu. Ja mám svoje len 2 a padam niekedy na hubu ustáť to 😁

    11. jan 2020

    @basska_b držím palce zotrvať v láskavej neoblomnosti a stáť si za svojim. Vráti sa ti to v podobe dieťaťa ktoré bude vedieť kde je sever 😊👍

    11. jan 2020

    @mrnoska3 ...rozdiel len je, že ty tie deti tých učiteliek vychovávať nemusíš, takže ti to môže byť jedno. Učiteľ si ale zlízne všetky chyby rodičov a zázraky sa dejú len v rozprávkach. Príde mi to, akoby si od lekára chcela, aby žil úplne zdravo, inak ti nemôže radiť ako žiť zdravší život a vyliečiť sa 🤔😏 Všetci sme len ľudia a aj učiteľky sú len matky.

    11. jan 2020

    @janage dobrý tip možno aj vyskúšame 🙂 akurát ja nosím ich autom lebo ja potom ponáhľam do prace ale dobrý nápad

    11. jan 2020

    uplne s tebou suhlasim, sama mam dve deti a viem, co obnasa praca ucitela (sama som ucitelka, hoci nie v MS). Poprosila by som ta o radu, neviem, co robit. Mam 5 rocnu dceru a od septembra by mala ist do skoly. Doteraz som nikdy nic podobne nemusela riesit, ale od septembra 2019 sme museli najst pre dceru novu skolku (kedze stara sa prestahovala mimo mesto) a poviem ti, vobec nie som spokojna.... maju 2 pani ucitelky, su uz starsie, jedna podla mna uz v dochodkovom veku a druha asi tesne pred dochodkom. Nepaci sa mi, ze pani ucitelky malo rozvijaju grafomotoriku, okrem volneho hrania sa s hrackami, zvyknu kreslit farbickami na predvolebne letaky, od semtembra ani raz nekreslili stetcom a farbami, noznicky v ruke nedzali a ani farebne papiere, ani lepidlo. Kreslia vacsinou poobede, po olovrante a kazdy si kresli, co sam chce, moja dcera kresli dokola duhu. Maju este pracovne zosity, kde obcas cosi robia. Mozno som narocna, ale mne to pride malo, hlavne, ked vidim, nastenky inych tried. Pytam sa dcery kazdy den, co robili v skolke, jej odpoved je kazdy den: hrali sme sa, alebo pozerali TV. Dcera bola v decembri chora a za ten cas sme doma stale cosi vyrabali, kreslili, velmi rada maluje stetcom, isto si hovoris, ze to moze robit aj doma, ale ruku na srdce, ani dospelakovi sa mnohe cinnosti uz nechcu robit o 17:00 ked dojde domov, navyse som na materskej s 1,5r dcerou, pri ktorej jednoducho nie je sanca, aby som vytiahla noznice, ci stetce..... cize vsetky taketo cinnosti robim so starsou cez obed, kym mala spi. To sa da takto realizovat cez vikendy resp. ked je starsia doma (chora). Co by si robila na mojom mieste, nechat tuto situaciu tak? ci to riesit? Pani ucitelky nie su najprivetivejsie, podla mna o deti nemaju velky zaujem, ked sa nieco chcem opytat, vidim, ze in je zatazko vstat zo stolicky a prist k dveram, napr. mi pride zvlastne, ze sa nam rodicom vobec nepredstavili v prvy den, ale ani na rodicovskom zdruzeni. Dcera vedela meno jednej asi po mesiaci a to ako sa vola druha ucitelka som sa dozvedela od inych rodicov. Keby dcera nemala rada deti, nechybal jej kolektiv, tak ju mozno necham doma, nechodila by do skolky, ale vidim, ze kamarati jej chybaju, len ma mrzia tie vyssie popisane veci...

    11. jan 2020

    Veľmi veľmi pravdivý článok. Všetci vrtulnikovi rodičia ktorí sa neustále vznášajú nad svojimi deťmi si raz uvedomia, že to bola chyba. Už bude ale asi neskoro.

    11. jan 2020

    je to pravda veru, no mne vadi jedna vec,... a citala som na tu temu vela clankov. ze skolky a skoly hlavne su zamerane dievcata. a vidim ti aj v realite, aj od viacerich rodicov. Proste byt ticho, drzat hubu a krok, najlepsie nebehat, neskakat, posluchat na slovo. Take cvicene opicky alebo ovce do buducna. Aj rozhovor Duseka s Katkou z nevychovy s tym len suhlasi. Pridat hodinu naviac vytvarnej alebo hudobnej. Cez prestavku najlepsie nech deti sedia a jedia a potom na hodine zas len sedia. Skor telesnu by im mali pridat. Ano mam dvoch chlapcov a sama vidim, ze su zdravi stastni normalny, no ak budu prilepeni na riti a potichu tak to nebude dobre. Chlapec nevie kreslit pol hodiny, teda vacsina. nakreslia a idu sa besnit nahanat skakat.. v skolke. Uxitelky maju radsej dievcatka co sedia vn piesku, kreslia si, potisku sa hraju. Chlapci sa postrkuju, provokuju, v ranci hry. su hlucni, hulakaju. zvedavi, vela rozpravaju atd. Som zvedava co nas caka na zs, lebo teraz ma problem ucitekka, ze vela rozprava a ze sa s nim neda vydrzat!!! wtd. proste zdrave stastne 6rocne dieta, do 3r nehovoril, a to su ine stresy a ked nerozprava zle je, ked rozprava zle je 🙈 vadi, ze starsi rozprava a mladsi skoro 3r hovori 7slov.zas zle. inak s clankom suhlasim. Proste mi pride, ze deti maju malo pohybu a radsej aby boli ticho a sedeli poslusne.

    11. jan 2020

    @gemini255 súhlasím,chlapci sú živší,neposední,ale treba s nimi chodiť do prírody,na vychádzky, s tatom nech hrajú futbal,v zime korčuľujú, nech chodia na plávanie... a to je ťažké, lebo to zase musíme zabezpečiť my rodičia. Ale myslím,že táto investícia času a energie do vlastného dieťaťa sa oplatí. Zase je to o tom,ako si nastavím priority. Nemyslím tým dať ich na 5 krúžkov. Zdravo unavené dieťa je šťastné dieťa a má spokojných rodičov.

    11. jan 2020

    @kikulienkadd veru jeden kruzok staci, starsi, chodi na plavanie. a inak sme stale von, v lese, na vylete, prechadzke, kolo, mladsi firstbike, kolonezky, lopta, striedame to. Len ma mrzi, ked sa bavim s rodicmi co maju uz deti v skole, ako to tam funguje. Ze zo zivych deti sa robia adhd deti a podobne. dieta ma vela energie a ma sportovat a nie pol dna sediet na zadku a ak nesedi, tak nosit poznamky, ze vyrusuje... jasne, ze sa musi chovat, mat respekt, urcite pravidla dodrziavat. ale naozaj potrebuju pohyb. je to prirodzene a fyziologicke.
    a aj ako v kazdom povolani ako je rozdiel lekar a lekar, knaz a knaz, kuchar a kuchar, tak je aj rozdiel ucitel a ucitel. su rozny ucitelia. napr mladsi je v sukromnej skolke a tam ma tak uzasnu pani ucitelku, ze nechapem ako taka existuje. a je to skolka, ktora chodi von za kazdeho pocasia, takze ma tam prsiplast a gumaky atd. chodi domov zablateny, ze periem aj bundu aj gate skoro stale. a je pravda, ze aj toto aa rodicom nepaci, tak tam svoje deti nedavaju. lebo chcu dat princeznu v sukni a v leginkach a chodila by spinava amokra. su rodicia co daju do vedlajsej skolky, kde zas s detmi chodia von skoro vobec...

    11. jan 2020

    Veľmi pekné a pravdivé. U nás v rodine sa neposlušnosť označuje ako ADHD. On má adhd on za to nemôže, on má adhd, tak preto to urobil a tak podobne. Náš syn 1,5roka je veľmi živý a už nám hovoria, že tiež bude adhd. Aký máte názor? Ide ma z toho klepnúť 😂

    11. jan 2020

    @montemotherone nie nemusim a ano su to tiez matky ale ked ich pocujem ako stale poucaju a ako len ich nazor a rady na vychovu su tie najlepsie a ako vsetko ony vedia najlepsie a pritom vidim ich vychovu mimo skolky tak zrazu uz neplatia ani pravidla ani ich mudre rady je mi z toho zle a na smiech a sme spolu casto a casto aj ich deti u nas takze dobre viem o com hovorim ale ako som pisala nehadzem vsetky do jedneho vreca a obdivujem pevne nervy ucitelov

    11. jan 2020

    Úplne súhlasím. Ja som tiez učiteľka a vnímam to rovnako.

    11. jan 2020

    @mrnoska3 A poradit si dam aj deti ucim ze ucitel je autorita.Tu sa zase ukazuje ze len ucitel vsetko vie najlepsie a vsetko robi spravne.Ale suhlasim ze dieta ma zaklady hyg.a slusneho spravania vediet pred nastupom do skolky. Vy mate nazor na deti a rodicov a nepaci saVam ked rodic nesuhlasi.Tak ako sa rodic chce branit aj ucitel to ja uplne chapem.

    11. jan 2020

    @dada125 figu adhd, ale zdrave zive aktivne dieta. a nie je dobre aby dieta posluchalo na slovo, ale respektovalo pravidla. lebo raz sa my budeme cudovat, koho vsetkeho bude pocuvat. ani v partnerskom vztahu nie je dobre aby z dietata vyrastol clovek co bude drzat hubu a krok.

    11. jan 2020

    Súhlasím, som učiteľka aj matka a súhlasím s každým slovom v tomto článku. Táto generácia rodičov by sa fakt mala zobudiť lebo ich raz preplesknu vlastné deti ale to už bude pozde

    11. jan 2020

    @gemini255 tak toto sú také predsudky, že chlapci si neposedni, mám triedu plnú bab, sú uskriekane, nevedia sa sekundu hrať, stále lietajú, behajú, nič ich nezaujme. Zato chlapci stávajú, pekne sa medzi sebou hrajú. Málokedy sa hádajú. Ale zase sú dievčatá ktoré sa pekne hrajú, aj chlapci co robia bordel, pozrieš rodiča, vidíš záujem jeho o dieťa, vidíš koľko času mu venuje keď prídu domov, vidíš a vieš prečo. Takže asi tak.

    11. jan 2020

    Ja s vami ako matka súhlasím. Mam dvojročné dieťa plynule hovorí. Dokonca keď sme vonku a niekto sa nám pozdravy dobrý deň, jeho reakcia je každý deň. Ľudia naňho potom nechápavo pozerajú... Poďakuje za všetko keď nie tak mu poviem ze zabudol si na niečo a v tom povie ďakujem. Reakcia je okolia asi taká že načo ho nutim také veci hovoriť však má len dva roky. Môj názor je, že keď sa to teraz nenaučí tak už nikdy. Vie povedať o sebe všetko ako sa vola kde býva koľko má rokov ako sa vola rodičia sestra atď. Nemyslite si ze som ho biflovala jednoducho ako sme sa hrávali a čítali knižky tak sa občas niečo spýtal ze ako sa oň vola a takto sa to naučil. Dokonca s týmto schoval do vrecka aj 6rocneho bratranca ktorý to nevedel o sebe povedať. Momentálne máme obdobie že sa chce sa umývať obliekať. Ja mu ten čas doprajem mne nevadí ze budme 15 min meškať lebo ta radosť v očiach že to dokázal sám je krásna. Poviem tu prihodu5naly sa sám obliekol pančuchy tepláky mikinu a vetrovku. Išli sme sa kúpať. Prišli do šatne dal si dole tepláky a tam kamarát 7 rokov že ma malý naopak pančuchy. Moja reakcia to absolútne nevadí on si ich obliekol sám. Kamoška na mňa pozrela ako na debila že ako môžem nechať 2rocne dieťa obliekať sama. Prišiel čas ísť domov a hľa čo sa nestalo 7 ročný chlapec a mama mu obliekla pančušky a trištvrte veci. A vraj ja som tu ta divná ako mi bolo minule povedané 🤔🤦‍♀️

    11. jan 2020

    Pani učiteľka ma pravdu.suhlasim s nou

    11. jan 2020

    @majusska202 ja poznám 8 ročného, ktorého mama odvedie až k lavici a vytiahne mu veci, ešte ho predtým aj vyzula a vyzliekla 🤦‍♀️ Nie sú takí všetci rodičia, no je ich čoraz viac a viac...

    11. jan 2020

    @majusska202 👏👏👏 presne v tomto období sa kladie základ samostatnosti a uvedomenia si kompetentnosti. Ak sa dieťa nenabaží a nenasýti, nedáme mu využiť svoje aktuálne s schopnosti a možnosti, nenechám ho dostatočne konať, pracovať rukami... prichádza to známe obdobie vzdoru v tom najnepríjemnejšom zmysle. Čiže trucovanie, vyhľadávanie konfliktov... Deti sú naozaj veľmi schopné a nič sa v histórii nezmenilo na fakte, že 5 ročné dieťa by dokázalo ísť na koniec dediny pásť húsky a za pár hodín by ich doviedlo aj domov 🙂
    Ak dostáva of mala dostatok možností na sebarealizáciu. Bohužiaľ, zmenil sa ale prístup a niekedy "neprístup" k deťom. Kedy vedľa rodičov len tak prežívajú, vegetujú, bez usmernenia, bez vedenia vtedy, keď to potrebujú.

    11. jan 2020

    @mooonika1975 inak ale nemala by som, ale ja mám ozaj radšej prácu s chlapcami 😊 Dievčatá sú strašne komplikované povahy. Nie vždy, ale naozaj to naberá, že sú hašterivé, vyvolávajú konflikty, sú nákladové... Znaky psychickej šikany vidím skôr u nich, veľmi kalkulujú, vyzerajú (s tebou sa nebudeme hrať, s ňou sa nebudeme hrať, Iba ak...) Fakt brutálne. Na druhej strane, chalani začali byť v poslednej dobe viac ukecaní a sú menej zruční v technických činnostiach, čo býva práve ich doména. Nuž, mieša sa to, tak ako celý svet, hore nohami 🥴

    11. jan 2020

    @montemotherone ja ani neviem, či by som vyselektovala, či dievča či chlapec, každé má niečo do seba. Dievky su také slniečka, plne radosri aj keď ma z nich niekedy hlava boli, 😄, chlapci majú zase dobré nápady, sú stalejsi v správaní. Ale v podstate je to fakt jedno. 😅😍🤗

    11. jan 2020

    @dada125 ADHD (porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou), alebo ADD (porucha pozornosti) sú naozaj existujúce diagnózy. Bohužiaľ, ich diagnostika je tak zložitá ako všetko čo sa psychológie, či neurológie týka a často je tento pojem zneužívaní rodičmi aj laikmi 🤷‍♀️. Každopádne, dá sa istejšie diagnostikovať až vo veku okolo 4-5 roku. Na správanie dieťaťa vplýva veľa faktorov a okrem genetického základu (v tomto prípade nezrelosti CNS) temperament aj výchovné prístupy. S istotou sa vie, že množstvo cukru (aj skrytého v jedlách, nápojoch...) vplýva na aktivitu dieťaťa, ale rovnako tak režim dieťaťa (preťažovanie, ktoré sa nestrieda s pokojom, oddychom), príliš veľa podnetov (tv, koncerty, akcie, tablet, hry interietové herne, ale aj záujmové krúžky v nízkom veku...)...to všetko zaťažuje nervovú sústavu a mentálne zdravie dieťaťa ohrozuje. Dieťa nedokáže takéto podnety zdravo spracovať, a potom sa ani sústrediť na nejakú činnosť dlhší čas. Jedna z najdôležitejších potrieb dieťaťa predškolského veku je pohyb. Ale tým sa nemyslí len besné behanie, či bláznenie na ihrisku 😉 ale vôbec činnosť ako taká. Už som to tu na MK spomínala veľa krát. Dieťa musí byť zamestnané, ale aj reálnou prácou (!), činnosťou, vedľa vás, s vami. Dokáže byť vo veľmi útlom veku samostatné, ale aj nápomocné. Treba to využiť. Podaj, prines, odnes, umy, utri, vyčisti... vrámci jeho možností mu treba dopriať činnosti rôzneho druhu a nechať jeho rúčky pracovať. Tak sa totiž tvorí jeho osobnosť. Tak sa naučí ukotviť v realite (nie vo fantázii a virtuálnom svete), tak si vytvorí korene na ktorých môže neskôr stavať celý svoj svet, život. Dieťa netreba vo fyzickej aktivite brzdiť, stačí občas usmerniť, trochu obmedziť, ponúknuť pokojnú tvorivú aktivitu, a znova popustiť. Postupne si svoju trpezlivosť bude posilňovať. Takýmto prístupom sa nič nepokazí ani u detí, u ktorých je podozrenie na ADHD, či ADD. Len bude potrebnej viac trpezlivosti 🤷‍♀️

    11. jan 2020

    @montemotherone a v neposlednom rade, mám kamošku , robila výskumy ohladom adhd a prekvapivo zistila, že v prípade diagnostikovaných deti bol narušený vzťah dieta -matka v utlom detstve. Narušený môže mať milión podôb. Tak ma tu nikto neberte za slovíčka a nie je to u všetkých deti a paušálne.
    Ale za mňa. Keďže máme také deti skoro kazdy rok, tak áno. Musím to potvrdiť.

    11. jan 2020

    Nuž žienky, ale úprimne vám poviem, že ma prekvapil záujem a toľko laikov na tento článok, dnes som to fakt potrebovala 😊 Brala som to tak, že idem s kožou na trh a že ma tu zožeriete zaživa😁, ale povedala som si, že to risknem, aby ste veci videli aj z našej strany. Záleží mi na tom. Fakt vám môžem seriózne potvrdiť, že je v našich radoch veľa inteligentných kolegýň, ktoré to myslia s deťmi dobre, sú úžasne tvorivé a aktívne, vzdelávajú sa, posúvajú, hľadajú nové spôsoby, sú schopné sebareflexie.. . Dnes mám akurát taký pracovný víkend a je toho na mňa fakt dosť. Sedím v papieroch a nadávam na tých našich "odborníkov" ktorí nám vymýšľajú toľko byrokracie, že práca s deťmi je už pre nás len čerešnička na torte. Fakt potrebujeme viac podpory rodičov aj na tomto fronte. Menej detí v triede, aby sme sa im mohli viac a zmysluplnejšie venovať, aby to nebolo len také preháňanie z jednej aktivity do druhej a nevychovávali sme tak ďalších neurotikov do našej spoločnosti, ktorí budú zas len utvárať ďalšiu besnú dobu. Ono peňazí v školstve je celkom dosť, ale bohužiaľ sa lejú všade možne, len nie tam, kde majú 😡 Tak by bolo aj na viac škôlok, na viac učiteľov a tým aj pokojnejšie prostredie pre deti. Nezdieľam názor, že "pred 30 rokmi bolo v triede po 30 detí na učiteľku a tu sme"... Myslím že by mali byť vytvorené dôstojné podmienky, aby každé dieťa malo priestor na sebavyjadrenie, KAŽDODENNÝ rozhovor (aj viac) s učiteľkou... Ale nemá 😔 Často je to naozaj tak, že na niektoré deti mi čas neostane. A to sa fakt snažím. A oni potrebujú zdieľať svoj svet, preberať, uvažovať... Niektoré potrebujú menej času, niektoré viac 🤷‍♀️ Je to naozaj o držku. Dôchodkyne odchádzajú a mladé učiteľky často ujdú po prvých mesiacoch. Je to naozaj náročné, a aj keď už dávno neočakávam od rodičov úctu, či nebodaj vďačnosť, zľahčovanie a zhadzovanie našej profesie sa ma občas ešte vie dotknúť. S tým najlepším vedomím robíme často veci, ktoré nie sú v našich kompetenciách, za ktoré nám nikto nikdy nezaplatí, pracovný čas nie je ani zďaleka taký, koľko času v tejto práci strávime 😉 ... Často ak chceme aby trieda "fungovala", klepneme sa aj po vlastnom vrecku a presviedčame sami seba (a niekedy aj manžela 😁 že je to o.k. a "naša odmena je v nebi"
    Ešte raz ďakujem že ste tento článok nebrali ako kritiku, ale skôr ako apelovanie tesne pred narazením na ľadovec 🥴

    11. jan 2020

    @mooonika1975 a to je to, ze chlapec, ktory beha lieta a neposedi je oznacovany, ze robi bordel. a to sa mi nepaci. jasne, ze existuju aj take dievcatka. kamaratka ma taku a je to super. mna mrzi akurat to, ze ked je dieta aktivne, akcne, tak je hned neposedne, robi bordel, adhd, hyperaktivne. pritom je uplne normalne zdrave. nie kazde dieta sa hra s autickom na koberci pol. hodiny. ja chodim deti von predunavit, vybehat a potom nie je problem kreslit, lepit, plastelina. ale urcite nemozem po zobudeni a ranajkach chciet aby sedeli. co aa mi paci aj v tej sukromnej skolke. je fakt velika, takze pride mladsi vezme si plastovu motorku a nahanaju sa, maju tam velku telocvicnu, opiciu drahu, cvicenie. a az potom idu k stolecku a tvorit. a tie deti spolupracuju. niekde to robia naopak a divia sa

    11. jan 2020

    Pekný článok no nieje učiteľ ako učiteľ 😔 som zlá matka alebo sme mali šťastie na zlého učiteľa ? Bola som svedkom toho ako sa učiteľka smiala môjmu synovi keď recitovali básničku a bol versik pozadu ,deti ho bili resp.jedno dievčatko a učiteľka to neriešila .....syn celé dni presedel v kútiku lebo mu bolo za mnou smutno ( sama učiteľka mi to povedala 😥) nakoniec to zašlo do extrému kedy sa syn začal zajakavat 😔 . Okamžite sme škôlku zrušili a vybavili novu ....zmena škôlky,zmena dieťaťa ..... Pomocou učiteliek a psychológa sme sa zo zajakavania dostali .....učiteľky boli naozaj perfektne ! 👍 .

    11. jan 2020

    @montemotherone Určite áno a v prvom rade musí mať v hraniciach jasno rodič. Nie byť takým tým moderným rodičom s mobilom v ruke, ktorému je jedno, čo robí jeho dieťa.

    11. jan 2020

    Krásne napísané ,tak to cítim a vnímam aj ja ,úplne 👍 učím 20 rokov,svoju prácu milujem ,žijem škôlkou ❤️...Ale žiaľ posledné roky je to hrozné....rodičia si na seba šiju bič ..žiaľ ,všetko je na nás ...🙏

    11. jan 2020

    @montemotherone myslíš že je to ľahostajnosťou a pohodlnosťou rodičov? Alebo to môže byť aj populárna "rešpektujúca nevýchova“ a podobné smery? Vieš čo myslím? Pripadá mi, že keď sa rodič vzdeláva o výchove, môže prísť k rôznym aj protichodným metódam, vyberie si, čo považuje za správne.. Ale aspoň sa zaoberá sebou a dieťaťom, takže hocičo je lepšie ako ľahostajnosť..alebo nie? Môže byť aj nejaká "vedomá" výchovná metóda škodlivá?

    11. jan 2020

    Krásna pravda...mňa zahreje pri srdci keď sefka povie,,Maria vy máte vychované deti,, ... kolegyňa tiež z SK tiež...že vidieť,ze maju rešpekt a sú dobré.... ja Ani nechcem aby ich niekto iný vychovaval...stačí,ze učiteľka naučí učivo čo ma...od výchovy som ja rodič...ani by som nezniesla aby sa niekto staral do výchovy...otec raz skúsil-skúsil....verím,ze to nemyslel zle,ale ja som matka moj manzel je otec a nás musia deti poslúchať.. keď manzel niečo povie a nepocuvnu mne sa stačí opýtať ,,čo povedal tato,, a hneď skáču ze to spravia...žiadne podkopavanie manžela alebo mňa...držíme spolu a to je hlavne...ja som povedala dievčatám,ze naseru tatina tak to ako keby mňa nastvali....a fakt sú zlaté

    11. jan 2020

    @vtaca v určitých komunitách som sa stretla s mamičkami ktoré fandia "nevýchove". Ono je to dosť zložitý prístup aj keď pôsobí jednoducho. Pohybuje sa na tenkej čiare medzi anarchiou, až zanedbávaním. Takže takýto rodič musí mať túto problematiku veľmi dobré zmapovanú. Veľa rodičov si ju mýli s ultraliberálnou výchovou, čo je v podstate len akýsi filozofický základ (J.J.Rousseau), z ktorého sa dá čerpať inšpirácia, ale len do istej miery (to je ten spomenutý extrém, keď dieťa, ktoré ráno trucuje a nechce sa obliekať, pocíti následky svojho správania a ide do škôlky v pyžame 🙂 V istých situáciách sa tým dá inšpirovať, ale nedá sa na tom postaviť celý výchovný prístup 🤷‍♀️ Ak nechceme aby dieťa nezomrelo pri rozbitom okne na zápal pľúc 🥴
    Ja osobne som za utvorenie archetypu v podvedomí dieťaťa. Matky, otca (akejkoľvek materskej osoby) ktorá je akýmsi pevným pilierom, neskôr svedomím, ku ktorému sa človek podvedome vracia v momente, keď narazí na problém, životný konflikt.
    Autoritatívna ale aj liberálna, až apatická výchova sú dva extrémy. Osobne mi to vychádza na akúsi zlatú strednú cestu a tvrdú prácu na rovnocennom vzťahu rodič-dieťa, ktorý je postavený na dôvere, partnerstve, komunikácii a spoločnom hľadaní správnej cesty (pričom rodič musí mať tak trochu jasnú predstavu, ale dieťa pocit, že hľadajú spolu 😉

    11. jan 2020

    @montemotherone toto mi pises s duse presne toto sa snazim vysvetliť svokre ze nase deti maju ruky aj nohy vedia sa obsluzit vziat si pohar aj sa obliect len staci zavolat babka a.... Lebo su malicky presne pre toto sa dohadujeme stale jej vysvetlujem doba je ina treba im pomoct ale nie spravit vsetko za nich lebo babka...

    11. jan 2020

    A to tu bola pred pár dňami diskusia, že 13-ročný chlapec pozerá na mobile porno, mama mu vzala mobil, a všetky matky na koníku sa do nej navážali, že aká je prísna moralistka, a že to je jeho PRAVO, že ved už má na to vek.... Kam sme sa to dopracovali... Hej, to už nie je škôlka, ale moja poznámka k tomu, že kde sú hranice, pravidlá, morálka...

    12. jan 2020

    My,teda ja,sa detom venujem maximalne a som este ,,stara skola,, no starsia dcera velmi nezdraví, tiez potom vyzeram ze je nevychovana, ona vravi ze sa predomnou hanbí,
    chodi do sukromnej skolky a nastastie si rodicia,aj ti zámoznejsi daju od uciteliek povedat, nikto na nikoho nekydá 🙂
    Mne je luto deti vecer sa tulajucich v parku s mobilom,nikto ich nehlada,nikomu nechybaju :( Oni chcu len kusok nasho casu a pozornosti, preto su take, ake su ☹

    12. jan 2020

    @montemotherone vsetko je o ludoch, my mame v sirsom okoli pekne vztahy, velakrat ma cakal kolac,kava pred dverami 🙂 byvame v panelaku v BA, vinice priroda okolo, vela chodime peso, tablety nas nebavia, chceme zit zdravo a aktivne este velmi dlho, vsetko sa da,len treba Chciet 🙂

    12. jan 2020

    100% sa s tebou stotožnujem 🙂

    12. jan 2020

    Presne s vami suhlasim, a ked rodicov upozornue ako ja ze nech detom doma vysvetlia ze pismievat sa mojej dcere za vetu ;" dakujem pani kucharka za desiatu/obed/ olovrant. Bolo to fajne" nie je spravne... No ked vidim rodicov ddeti su uch zrkadlom...je to smutne no je to tak... V nasej treiede z 23deti su 3 nirmalbe zvusok sa vyhovara na dnesnu dobu...ale minca ma dve strany... Aj 2ucutelky mame ktore sa predskolakom nevenuju vobec a vkuse im davaju malovat omalovanky 🤦🤦🤦

    12. jan 2020

    @zuzin78 pracujem v skolstve.Dnesne deti su citlivejsie ako v minulosti, nie su horsie, su deti, na kt tu vsetko pada.Milion podnetov, smerov, moznosti, dospelacky zvet, kt sa ich dotyka viac ako kedysi, rodicov, kt nevedia koncentrovat svoju pozornost na ich citove a vztahove potreby a skolstvo kt sa neprisposobilo pristupu k jednotliv, k individualnemu rozvoju dietata.Rodicia a ucitelia.zamerani na vykon, bez empatie a bez citov.ako chceme od deti aby boli empaticke, ked vychova k vyjadreniu pocitov neexistuje.
    Ucitel ani rodic nema cas na rozhovor.Komensky radi Skola hrou, ale skola hrou stale nie je a pritom staci len odhodlanost, netreba ziadne specialne Montessori kurzy.
    V skolke ucitelky su casto tvrde ako kamen, mam cest to odsledovat, ustipacne poznamky, tvrdy ton, kt ma zabezpecit autoritu.aj ucitelky v skolke by mali byt ako druhe mamicky, objat..
    Deti sa ucia zrkadlenim, ked vidia odmietave reakcie, naucia sa, ze to je sposob komunikacie

    12. jan 2020

    @meandbaby krasne 😍 aj moja jednej obrazky vyraba je ako jej mama a zvysne su.. ako opisujete ako kamen

    12. jan 2020

    @meandbaby Stacilo by tak malo, robit veci spolu ako rodinka,spolu sa najest za 1stolom a Komunikovať..
    Problem byva ked mama nahradza otca, potom nema silu a energiu donekonecna byt napomocna,a velakrat rodicia nevedia ako na deti-ich ako malých odohnali na dvor, pri placi a vzdori ho poslali do detskej izby :( Emocie isli bokom, je to tazke,ale musim zacat od seba
    Pochvala a slovko lubim ta, sikovny si,ideme sa spolu hrat atd. maju nesmiernu váhu🥰

    12. jan 2020

    @adreen omg... Cele zle

    12. jan 2020

    @meandbaby no uplne presne je toto pravda. preto ma mladsi syn tak rad jednu ucitelku. on ide mat tri roky a slovna zasoba skoro ziadna.. ona ho vidi a hned Daviii, a on bezi za nou a vystiska ju, hladi na nu ako na sviatost oltarnu, vsetko co povie spravi, pytala som sa. lebo proste presne toto si deti ziska. ked nie je ucitelka len autorita.

    12. jan 2020

    úplne súhlasím

    13. jan 2020

    Pani učiteľka, všade je to čoraz náročnejšie, nielen v škôlke. A na margo toho, že rodiča chodia na doraz do škôlky, uvedomte si, že pracujú s cestami cca 9,5 hodiny a je logické, že sú stále v zhone. Mám kvalifikáciu v oblasti školstva aj inej oblasti a verte mi, že pri mojich malých deťoch by som išla radšej do školstva. Aj v oblasti mimo školstva sa večer pripravujem do práce cca 1,5 hod. Poznám mladé učiteľky, ktoré nemajú vlastné deti a do práce sa tešia. Máte drobcov doma aj v práci, verím, že Vás musí poriadne z hluku bolieť hlava... Ale to platí v globálne nezávislé od povolania... Čiže asi si nevyberiete, máte povolanie aj prácu učiteľ MŠ. Veľa šťastia. Ospr. sa za preklepy, píšem z mobilu...

    14. jan 2020

    @pamaja poznám vysoko postaveného manažéra, ktorý sa do práce teší. Poznám predavačku v Lidli, ktorá je so svojou prácou aj ohodnotením (!)veľmi spokojná. Tak sa teda aspoň vyjadrili.... Len teraz neviem, čo to má spoločné s týmto článkom 🤔 O svojej spokojnosti s prácou totiž nepíšem. Píšem o výchove detí a jej vplyve na našu spoločnosť. A zamyslime sa úprimne, to, či auto, ktoré vyjde z PS Trnava, bude máte jedno svetlo nakrivo, obchodný zástupca predá o 100 produktov menej ako minulý mesiac, či účtovník, úradník vypíše nesprávne písemko, na spoločnosť v globále vplyv nemá a väčšina z týchto prešľapov sa dá opraviť, nahradiť... Ide totiž hlavne o biznis. Nejde o život.
    Nerada porovnávam rôzne povolania. Veľa z nich je pre spoločnosť, každodenný život potrebných a niekto ich musí robiť, (veľa, a stále viac je umelo vytvorených, aby sme nejako vytvorili zamestnateľnosť a vôbec náš konzumný štandard). Vážim si každého poctivého človeka na akejkoľvek pozícii. (Skôr sa stretávam s neúctou k učiteľskému povolaniu všeobecne)
    Mám skúsenosť s rôznych oblastí, takže Ja to aj reálne dokážem porovnať a názor "známych" nepotrebujem 😉...
    Skúste si predstaviť (a buďte k sebe úprimná) ísť len na 3 hodiny denne (nech nie som krutá) medzi 20ks 3-ročných detí, 5 dní v týždni, v plnom nasadení, pričom im musíte poskytnúť všetko čo potrebujú, len vy sama (2 učiteľky sú s deťmi len v čase obeda a vychádzky).... Bez ohľadu na to, ako sa cítite, či sa vám dnes chce, alrbo nechce s nikým komunikovať, či vôbec máte hlas, budete komunikovať celé 3 hodiny. ... A hýbať sa, ci máte 30, alebo 60. Okrem toho budete riešiť všetky tie boliestky, plače, konflikty medzi deťmi, okakané ocikané pančušky (nemáme na to asistentov ako inde)... ale "vyžeriete" si aj to, čo som spominala vyššie. Budete učiť deti, to, čo ich dávno mali naučiť rodičia. Podľa hesla: "veď ťa to v škôlke naučia" 🤷‍♀️
    Dnes nie je ojedinelé, že 3 ročné dieťa je doma kŕmené, namiesto toho, aby používalo svoje rúčky. O 3 roky, by tými rukami malo písať. Tieto veci spolu totiž súvisia... Takže skúste si to predstaviť a zamyslieť sa.
    To, ako náročná je táto práca pochopia len rodičia, ktorí sa o deti skutočne zaujímajú, starajú bez, alebo len s malou pomocou starých rodičov, a sú k sebe skutočne úprimní. Z praxe môžem potvrdiť, že tí aj najviac spolupracujú. Vďakabohu za nich. Inak by som tu už naozaj nebola. Bolo by to nosenie vody v koši.
    Mimochodom, radi vás privítame v našich radoch 🤗 Záujem o toto povolanie klesá stále viac. Takže do toho! 😉
    Táto práca má totiž jednu obrovskú výhodu, ktorú som nenašla nikde inde. Vždy keď na mňa doľahne ťažoba rokov a príde na mňa chvíľa rekapitulácie, môžem si s istotou povedať, že robím niečo, čo má skutočne zmysel. Aj bez ovácií, bez slávy, bez veľkých peňazí... denne som svedkom množstva zázrakov 😊❤ Takže chvíľu mi to trvalo, ale ja som napriek všetkému spokojná 😉

    15. jan 2020

    @montemotherone mas veru pravdu, ale ma to aj vyhody, suseda pod nami je ucitelka v ms a logopedka, a 6h pracovna doba, nemusi varit, upratovat ako doma, ale, "len" vymysla program, tvorenie, idu von a pridu a uz je navarene,.. 8t dovolenky, takze vykryje leto a neriesi kam so svojimi detmi. sama mi vravi, ano su tazsie dni, ale inak je to super. kedze ma dvoch chlapcov tak sama vidi, ze ako som pisala vyssie, detom treba pohyb, vybehat sa a zrazu su poslusne a dobrucke vsetky deti ❤️

    15. jan 2020