Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
mykaellle
30. okt 2017
230 

Stres & krízové stavy. Ako z toho von?

Každý z nás sa aspoň raz za život stretne s udalosťou, ktorá mu absolútne zmení život. Rozdelí sa na dve polovice. Pred a po. Nič nebude ako predtým. Z krízovej situácie totiž nikdy nevyjdete rovnakí, akí ste boli, keď ste sa do nej dostali.

Nikto z nás si niečo také nevyberie dobrovoľne, avšak aj tá najväčšia tragédia nás môže niečo poučiť. 2. novembra, na Pamiatku zosnulých, by mal náš syn, Lukáš rok. Nebude sfukovať sviečku na torte, ale vietor sfúkne sviečky na jeho malom hrobe. Včera som bola na prednáške ukrajinskej psychoterapeutky Tatiany Zinčenko, ktorá má 17-ročnú prax v oblasti psychoterapie.Téma šokových tráum a krízových stavov sa ma bytostne týkala. Preto som tam išla. Vzala som si teda papier a pero a robila som si zápisky. A naozaj mi to dalo veľa.

Každá traumatická udalosť v sebe ukrýva skryté nebezpečenstvo. Buď je to strach životných istôt (strata zamestnania, blízkej osoby, statusu, majetku), či psychické alebo fyzické násilie. To, čo sa dialo, sa nedá ospravedlniť. Nemôžeme zmeniť to, čo sa stalo, môžeme však zmeniť náš postoj k tomu. A to je posolstvo semináru. Možno osobný či duchovný rast by sme inak robili roky, ale práve traumatická udalosť nám dáva možnosť urobiť ho oveľa rýchlejšie. 

5 etáp prežívania strát, ktorými si prejde každý z nás

  1. Ustrnutie: Je to určitá vnútorná anestézia, obranná reakcia organizmu. Telo sa nám jednoducho zmrazí, pretože to, čo sa stalo, je priťažké, aby sa to dalo len tak beztrestne spracovať.
  2. Popieranie:  V tomto štádiu odmietame prijať stratu. Odmietame, že ten, koho sme milovali, tu jednoducho nie je. preto sa obklopujeme fotografiami, rozprávame sa so zosnulým, nechápajúc, čo sa vlastne deje. 
  3. Hľadanie vinníka: Aj týmto si prejde každý z nás. Hľadáme vinníka, alebo sa začneme obviňovať zo straty my sami. Väčšinu však toto sebaovinenie nikam nevedie. 
  4. Prijatie toho, čo sa stalo. Pocit hlbokého smútku a žiaľu. Fáza smútku netrvá dlho, pokiaľ neprejde do úzkosti/smútku/žiaľu a beznádeje. Po čase každý smútok prestane byť produktívny.
  5. Pochopenie získanej skúsenosti. Po čase príde pochopenie. Nájdete novej inšpirácie. Niekto môže začať maľovať, iný piecť. Ďalšieho sa konečne rozhodne urobiť dôležité zmeny. Dokáže po čase spomínať na svojho blízkeho s láskou a vďačnosťou. A to je ten najväčší dar. 

Podľa Tatiany čím skôr prejdeme týmito štádiami, tým to bude lepšie pre nás. Avšak určite by sme bolesť a smútok nemali popierať. V prvotných štádiách je dôležité o strate čo najviac rozprávať. Ak nemáte partnera, ktorý by vás vypočul, tak píšte denník. Nesnažte sa však danú situáciu vytesniť. Nikam to nevedie a smútok by vás aj tak dohnal. Vyhýbajte sa však zúženému pohľadu na svet a nehrajte sa na rolu obete. Teda, chvíľočku si v nej môžete hovieť, no nedá sa to robiť donekonečna. Pozrite sa na svet vôkol seba. Nájdite nový dych. Váš milovaný je tu s nami. Jeho život neskončil, len zmenil formu. A láska je to, čo vytrvá. 

V skutočnosti máme len dve komodity, ktoré sa nedajú obnoviť. Čas a pozornosť. Na čo ich využijeme, záleží len a len na nás.

#pomoc #smrt #strata #zmyselzivota

    Ten 5.bod nejako neprichadza 😢

    30. okt 2017
    6. nov 2017
    7. nov 2017

    😘❤

    7. nov 2017

    Ďakujem za tento článok

    12. nov 2017
    12. nov 2017

    @mykaellle moja mozno neveris ale velakrat si na teba spomenim...bola si snami v decembrovky 2016...je mi to velmi ľúto,nechápem ako sa to mohlo stať.čítala som o tom aj tvoj pribeh a revala jak mala pritom.bud silna💜

    6. apr 2018

    @veronika1603 ďakujem ti veľmi pekne za podporu. Práve vyberáme pomník pre nášho krtka ❤️

    6. apr 2018

    @mykaellle ked sa mozen spýtať preco zomrel,ved uz bolo vsetko v poriadku,

    6. apr 2018

Odporúčame

Boj o život(y) 37
4.12.2019 • 2020