Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
redlola
6. feb 2017
44405 

Kedy sme prestali chcieť naše deti?

Život je dar. Dar si nemožno vynútiť, je dobré ho prijať. Lebo nie každému je dopriaty. Mať deti je fajn. Aj viac ako dve štandardné, spoločnosťou akceptované. Keď ich je viac, už máte problém. Teda vy nie, oni majú - oni okolie, ony babky, oni susedia, ony kamarátky, oni kolegovia - všetci oni. 

Vydýchať sa, vypustiť paru 

Niekedy mám plné zuby mojich troch darov. A potrebujem vypustiť paru.

Na koni už asi nemám odvahu jazdiť, moje jazdecké obdobia idú totiž v sínusoide - jazdím, jazdím, paráda, všetko pekné, však najkrajší pohľad na svet zo sedla, že áno, a potom sa zrazu niečo stane. Raz ma povlečie za nohu dostihová kobyla, inokedy mi stúpne podkutý ťažný kôň na topánočku, nezaujato naďalej na nej stojí pozerajúc na mňa veľkými tmavými očami. Ja zatiaľ plánujem pekný večer za dve eurá na pohotovosti, predstavujem si ako ma po dvojhodinovom čakaní ožaruje röntgen a ďalšiu hodinu čakám, kým prídem na rad so snímkom. Veď on ten kôň raz preloží nohu a uvoľní tlak. Šesťsto kilogramov živej váhy delené štyrmi - vidíte aj to, čo neexistuje.

Môže ma pohrýzť aj malý poník do ruky, lebo malé telo, veľký duch a jemu sa nechce ísť do boxu, keď idem pre neho do ohrady s ohlávkou v ruke. Rezáky sa pre niečo tak volajú. Ich silu si pripomínam ešte niekoľko týždňov, keď sa pozriem na farebné, tvrdé hrče na ruke.

Či v cvale ma vyhodí zo sedla plemenný žrebec, ktorý nechce jazdiť, ale kŕmiť sa na čerešniach a ja som až príliš často používala bičík. Potom sa nemôžem hýbať niekoľko dní, lebo mám takú narazenú chrbticu, že spím na Ježiša z Ria... aspoň mám celú manželskú posteľ iba pre seba. Nech sa mi manžel pokojne vysmieva, ja sa aj tak zasmejem, keď ho uvidím ráno kráčať dolámaného vďaka gaučovému spánku. Hoci uvidíme, kto sa smeje naposledy, keď vstúpi do miestnosti najprv moja ruka, potom telo nabok a nakoniec druhá ruka. Netreba ísť ani do Brazílie, aby videl siluetu slávnej sochy. Vypustiť paru treba, no ako matka a priemerný jazdec už asi radšej volím bezpečnejšiu formu.

Hurá na obchody!

Obchod. Mikroténové vrecká a regál s čiernym korením celkom dobre plnia účel. Už poznám všetkých výrobcov a viem tam stráviť dostatočný čas na upratanie myšlienok. Prednedávnom som bola na dámskej jazde sama so sebou a so svojou hudbou v obchode. Keď som prechádzala okolo pultu s rybami a lahôdkami, nejako mi prišlo nevoľno z toho pachu. Zvláštne. Možno sa mi zazdalo niečo. Prešla som ešte raz. A o chvíľu ešte raz. Na kamerách to muselo vyzerať zábavne. To snáď nie, stále mi bolo nevoľno. Tento pocit poznám, naposledy sa po prvý raz objavil v novembri 2015. Nina sa narodila na prelome júla a augusta 2016.

Fúúú, to bude iná kávička! Možno sa len mýlim, možno si nahováram. Neuzavreli sme síce s manželom definitívny počet detí, ale takto skoro? Veď najmenšia nemá ešte ani polroka. Chúďa malé, ešte len bude mať 15 mesiacov, keď maminu pozornosť uchmatne iné, menšie stvorenie. Zvládneme to nejako, deti sú radosť, deti sú dar.

Tí druhí, oni

Prebehne mi mráz po chrbte a obleje ma studený pot. Nie kvôli počtu detí štyri, ale kvôli nim. Tým, ktorí majú najväčší problém s našimi deťmi. Tí druhí.

Pri štvrtom dieťati sa už nevymýšľajú žiadne kreatívne oznámenia, fotky z ultrazvuku pod stromček, malé topánočky v darčekovej krabici, či vlastnoručne vyrobené pohľadnice v grafickom programe. Vidím sa ako s malou dušičkou hovorím, že sa rozrastieme. Trochu kriesim rodičov, ne-odpovedám na otázku: "A čo budete robiť, keď vám niektoré ochorie, či jeden z vás zomrie?". Vidím samoľúby pohľad môjho gynekológa s nevysloveným konštatovaním do priestoru: "Nehovoril som to?", či nenápadné vyzvedanie od susedov: "Čo sa šmyklo, alebo ste plánovali?" A desiatky ďalších situácií, do ktorých sa viete vďaka deťom a tehotenstvám dostať.

Zo zvedavosti som sa popýtala známych, ktorí majú viac ako tri deti a aj žien zo skupiny Mnohodetné rodiny tu na Modromkoníku, s akými poznámkami okolia k počtu svojich detí sa stretli. Navarte si kávičku, usaďte sa do kresla a pozorne čítajte.

K počtu:

Toľko detí?!

To máte tak radi deti?

Bolo vám treba ďalšie?

Všetky sú vaše?

To bolo plánované?

Fakt nechápem, načo je v dnešnej dobe ľuďom viac ako jedno dieťa...

Daj si urobiť niečo s maternicou! (K tomu sa viaže zábavná odpoveď: "Ja mám maternicu v poriadku, čo by som s ňou mala robiť? Vy si dajte niečo urobiť s hlavou!" A boli sme so svokrou porozprávané na dva mesiace.)

Také malé deti a zasa ďalšie... Dúfam, že už posledné (To dúfam aj ja)

A to ste chceli?

... že sa vám chcelo... (áno, aj ďalšie ešte plánujeme)

To máte s jedným/s jednou?

Sa pretekáte, ktorá viac urodí?

Z pracovnej oblasti a oblasti vzdelania:

Nechce sa ti pracovať?

Nechce sa ti do roboty?

Ako budeš chodiť do roboty, keď ti odrastú? Budeš to stíhať?

Dúfam, že ste s tými experimentami už skončili a budete sa venovať vede! (pokiaľ som bola doktorant na prírodovedeckej, do dizertačky sa mi narodili 4 deti)

Načo sú ženy na vysokej škole - na doktorantskom, keď potom sa vydajú a sedia doma s deťmi - nič nepublikujú, nič neskúmajú

Prečo ste študovali takú ťažkú školu, keď len rodíte deti? (matka je magistra farmácie, má štyri deti. To nevadí, že po materskej dovolenke bude pracovať ešte ďalších 30 rokov, ak nie viac)

Kde pracuje manžel, že si ich toľko môžete dovoliť?

Katastrofické scenáre:

Čo ak zomriete, čo bude s deťmi?

Čo ak niektoré ochorie, ako to zaplatíte?

To ste si zle načasovali!

V takejto zlej dobe priviesť na svet deti...

Do takéhoto zlého sveta priviesť deti...

Etnická podtéma:

Ste ako cigáni, len rodíš a rodíš!

Náboženská téma:

Vy ste takí veriaci?

Všetci veriaci majú veľa detí a robia si z nich kapelu.

Veriacich spoznáš podľa množstva detí

Nejako vážne ste vzali tie slová: Milujte a množte sa.

No ňemali by sce teľo tych fararoch sluchac (povedala babička, čo len do kostola chodí)

Športová téma:

Zostavujete futbalovú jedenástku?

Bude hokejový tím?

Bavia vás tímové športy?

Prírodovedná téma:

Ako taká jabloňka! Každý rok zarodí!

Aj ekonomická oblasť im leží na srdiečku:

Zachovávaš demografickú krivku?

Prečo si nedala dcéru do škôlky? Bolo by to pre teba veľa peňazí?

Už dosť, lebo skrachujeme na darčekoch!

A z čoho to chcete živiť neskôr?

Už by hádam aj stačilo, kto sa bude o to starať?

V Európe je iný štandard (rozumej jedno alebo dve deti)

Už sa môžete venovať aj tvorbe HDP!

Ako to finančne zvládate? Máte dosť jedla?

Posielajú vám ľudia peniaze?

To im kupujete vy oblečenie alebo dostávate od iných? (Majú dvojičky 3. a 4. dieťa, ktoré chodia väčšinou rovnako oblečené)

Štyri deti?? Prepána... A čo im dávate na raňajky? Ja dvom som nevedela čo pripraviť... ( moja odpoveď: to isté, čo dvom, len dvakrát)

"Mne kedysi jedna susedka stále nosila veci, ktoré boli asi 35-ročné. Ešte z čias socializmu po jej deťoch. Máme sa dobre - dve autá, dom - jednoducho nám nič nechýba. Ale ona mi stále dávala zatuchnuté veci po jej 35-ročných deťoch... Niektorým ľudom nevysvetlíš. Proste viac detí = socka. To je teraz také zmýšľanie"

K výzoru, či spôsobu života sa tiež dá čo-to podotknúť:

Si ako z gumy, porodíš a hneď sa stiahneš, aby si mohla mať ďalšie.

Zničia ťa tie deti. Pozri sa na seba ako vyzeráš...

Na to, že máš toľko detí, celkom dobre vyzeráš...

Ani nevyzeráš na toľko detí... (A teraz čo? Vyzerá dobre, vyzerá zle?)

Kedy chceš, prosím ťa, žiť?

Chúďa! Toľko detí vám narobil... (lebo ona pri tom asi nebola)

Nemáte doma televízor?

Aj tak nič nedávajú večer v telke...

Nemáte čo robiť po večeroch?

Ste veľmi nezodpovední...

Veď ty si stále len tehotná! Alebo len dojčíš, aby si mohla byť o pár mesiacov znovu tehotná!

Akí ste rozkošní!

Ako také malé káčatká!

Krásna rodinka!

Veru, odvážni ste!

Rezolútne riešenia:

Tak už ste hádam skončili s plodením detí!

A už by hádam aj stačilo!

Dosť bolo rozmnožovania!

Musíte sa chrániť!

Adresované otcom:

Ani doma nie si, a ona je tehotná...

No po kom to je - ani na teba, ani na ňu sa nepodobá toto posledné...

Sprav si uzol.

Nevieš vytiahnuť?

Nevieš kedy skončiť?

Ty si ale kanec!

Ty si ale zviera!

Čo som to len zabudol? Jáj, motúzik na podviazanie!

"Manžel dostáva často od kamarátov balík prezervatívov. Myslia si, že sú vtipní"

Poznámky k pohlaviu detí:

Chceli by ste chlapca, však? (keď sú dievčatá)

Jaj, dievčatko by sa vám zišlo (keď sú len chlapci)

Škoda, že vám to tak vyšlo... (samí chlapci/samé dievčatá)

Len na vložky budete robiť...

Nebudete stíhať variť. Chlapci zjedia aj vás.

Piaty bude už určite chlapec

Stále neprichádza vytúžený hokejista?

Škoda, že zase dievčatko...

Škoda, že zase chlapček...

Určite stojí za zmienku aj článok používateľky Rebeka s podobnou témou - klikajte.

Jedna pani mi napísala:

Keď sme s radosťou oznamovali štvrté tehotenstvo, mali sme radosť len my... Reakcie boli chladné, takmer žiadne. Svokra, ktorá ma vždy v tehotenstve obskakovala, varila to, na čo som mala chuť, aby bábätku nič nechýbalo a stále mi pripomínala všelijaké povery, čo môžem a čo nie... Teraz nič! Ignorácia. Ako keby som ani nebola tehotná. Až ku koncu to nejako zobrala. A aj teraz, keď sa náhodou omylom posťažujem, že som unavená alebo tak, väčšinou sú odpovede typu: 'To si mohla vedieť, keď si chcela štvrté dieťa'...

Plachá, skromná, úrodná

Raz som prechádzala so svojimi deťmi cez priechod pre chodcov. Štvorročiaka a dvojročnú som držala za rúčky, oproti stála postaršia Trnavčanka s nákupom. Usmievala sa na nás a z diaľky mi kričí (čítaj tvrdo): "Pani, dobre si ich držte, také maličké dzeci na ceste. Veru, úrodná ste, že také dve malé dzeci po sebe máte..."

"Joj pani, a to ešte neviete, že tuto v kabáte mám v šatke aj štvormesačné bábätko..." - odpovedala som, hneď ako sme prešli na druhu stranu cesty.

"Fíha, to vás mosí velice ten váš muž lúbit! Aj trikrát vás polúbil! Chudátko..."

"Keby len trikrát... my sa lúbime silno! A všetky sú chcené" - odvetila som a s prianím pekného dňa vykročila ďalej so štebotajúcimi drobcami.

"V tejto zlej dobe..." - začula som za sebou.

Aby som bola objektívna, nie vždy je všetko len pekné. Keď celú rodinu chytí chrípka, deti si to valia v horúčke cez 40 stupňov Celzia a všetky chcú byť samé v náručí svojej matky. Matky, ktorá vníma svet tak na tri frejmy za sekundu, namiesto obvyklých dvadsaťpäť. Otec nie je na tom oveľa lepšie a tiež má stroboskopické videnie. Vtedy veľmi prehodnotíte, čo by ste robili bez pomoci babiek a dedkov, ktorí vám priniesli navarené jedlo, či kúpili lieky a doniesli to do toho brlohu vírusov. Aj prehodnotíte, či bol dobrý nápad takto si za sebou "nasekať" potomkov, lebo nespíte niekoľko nocí, vo vani ste viac ako v posteli (však mechanické zrážanie teploty všetkých detí) a musíte si písať časy podania liekov, aby ste náhodou jedno nepredávkovali ibuprofenom alebo paracetamolom. Lenže choroba pominie a vy máte zase ruku hore - deti sú naďalej rozkošné, občas sa klbčia za maličkosti, milo vám lezú na nervy... dobré veci sú aj tak v prevahe nad zlými. Tak pomaly zabudnete na tie horšie chvíle.

Kedy...

Vráťme sa do obchodu. Celú cestu domov rozmýšľam, čo sa bude diať, predstavujem si katastrofické scenáre, aj ako to poviem manželovi, i vyššie uvedené otázky okolia. A tak rozmýšľam, kedy sa väčšia rodina stala stigmou manželského páru? Kedy sa stal spoločenským ideálom manželský pár s jedným chlapčekom a jedným dievčatkom po boku? Prípadne iba s jedným dieťaťom, ktoré ma 150-percentnú pozornosť milujúcich rodičov?

Kedy sa zmenil obraz ženy z Matky na úbohú Socku, ktorá je LEN deťmi obťažkaná? Kedy sa zmenil pohľad spoločnosti na materiálne zabezpečenie?

Je naozaj nutné prihlásiť deti na päť krúžkov, aby rástli? O aký rast ide? Je nutné chodiť na drahé dovolenky v drahých rezortoch? Nie je pre deti lepšie rásť v kruhu svojich súrodencov a upevňovať vzťahy? Spoznávať svojich rovesníkov a rovesníkov svojich bratov a sestier a tak budovať širokú sieť vzťahov do budúcna? Kedy sme začali klásť svoj komfort pred naše potomstvo?

Koľkokrát šla na potrat žena tehotná s tretím alebo štvrtým dieťaťom, lebo sa jej až tak nehodilo do plánov s jej životom? A nešlo pritom ani o znásilnenie, incestné spojenie, či maloletú matku? Dôvody, ktorými sa ľudia radi oháňajú. Nebolo to len preto, lebo už chcela ísť do práce, hoci to nebolo nutné z dôvodu nedostatku peňazí, či preto, lebo si chceli s manželom kúpiť nové auto alebo mali rozostavaný dom? Žiadne asociálne podmienky, žiadny nedostatok financií, času, či ohrozenie života matky. Jednoducho sa nehodilo do plánov. Spýtajte sa gynekológov, s akými dôvodmi sa stretávajú. Viete, aká bola prvá otázka gynekologickej sestričky po tom, čo som  oznámila, že čakám tretie dieťa a chcem sa objednať na termín poradne?

"Dobre... a chcete si to nechať?"

Kedy sa spoločnosť nastavila na to, že je správne mať najviac dve deti a všetko ostatné svedčí o nezodpovednosti dvoch dospelých ľudí? A toto nastavenie spôsobuje, že ľudia sa pozerajú cez prsty na tých, ktorí sa nebáli a mali viac detí? Kedy sa natoľko zvýšili nároky ľudí, že ich vlastné deti sa im stali príťažou? V dobe, keď je väčšina tovarov a služieb dostupná, žijeme v mierovom stave a stredná vrstva sa v zásade nemá zle...

Na toto všetko nepoznám odpoveď. Len mi je smutno, keď počujem niektorú z tých poznámok. Pretože to svedčí o tom, ako veľmi sme už rozmaznaní. Že si nevážime život a to, čo nám prináša. Neberieme ho s plusmi aj mínusmi a myslíme iba na seba. A pritom život je taký krásny a taký krátky. A to nehovorím o tom, s akými poznámkami sa potýkajú páry, ktoré by možno aj chceli deti, ale nedarí sa im počať...

Mimochodom, tehotenstvo sa nepotvrdilo, asi to bola len súčasť popôrodných hormonálnych výkyvov. Môžeme si vydýchnuť 🙂

Krajina, z ktorej pochádzajú Kelly Family

Nedá mi nepridať skúsenosť jednej multimatky žijúcej v zahraničí:

"Tu v Írsku nie sú mnohodetné rodiny žiadnou raritou a každý berie veľkú rodinu úplne normálne. Tu matky nie sú doma 3 roky na materskej, takže také poznámky, či sa mi nechce do práce, mne nehrozia. Stretávam sa tu len s pozitívnym prístupom k veľkej rodine a aj keď sa niektore poznámky zdajú byť smiešne, mne do smiechu pri vašich príspevkoch nebolo. Vidieť úroveň ľudí okolo vás a to je žiaľ veľmi smutné. Mali by si viac vážiť rodiny, ktoré "majú gule" vychovať viac detí. Deti sú budúcnosť národa. Málo detí = malá budúcnosť pre krajinu.

Obchody su plné rodín, čo im 3 - 4 decká behajú kade tade ako naše. Pred školou zaparkované maminky a samé 7-miestne autá. Bývam v malom mestečku (asi ako Malacky), ale máme 9 základných škôl. Proste Írsko ma budúcnosť v deťoch - tu sú na prvom mieste. Síce niektoré zákony sú už pritiahnuté za vlasy, ale berú všetko okolo ochrany a bezpečia detí veľmi vážne."

Až na tú dĺžku rodičovskej dovolenky, ktorá mne na Slovensku plne vyhovuje, asi nemám čo iné k tomu dodať. Iba: nebojte sa, nebudete ľutovať. Obdarujte deti súrodencami, vo väčšine prípadov vám budú vďačné.

#rodina #materstvo

    Krasne spracovanie,za seba dakujem,mozem este podotknut,ze moja gyndoska po otazke ktore je to tehu poznamenala toto:mlada,deti odrastu,ak kazdy bude mat jedno dieta slovensky narod zahynie a ostanu len etnika rozmnozene,no co dodat...ma pravdu

    6. feb 2017

    Ja som sa vďaka Bohu s takými poznámkami nestretla a ak áno - rýchlo som zabudla, zasmiala sa a bolo, nezranili ma.
    Netreba im venovať viac pozornosti, ako si zaslúžia.
    Ten kto už raz stratil - navždy si bude vážiť život - nech bude aj x- tý.
    Takže toto je len na svedectvo pre ľudí, ak ho prijmú dobre, ak nie ... možno ich Boh ešte raz osvieti nejako ináč.

    6. feb 2017

    😊 celkom trefne, ale ja sa stretavam aj z mnohymi pozitivnymi reakciami, napr vcera nas jedna starsia pani oslovila s tym, ze aka sme krasna rodina😊 A stava sa mi to pomerne casto😊 A teraz cakame piate babatko, zatial som sa s negativnou reakciou nestretla - a keby aj, negativne reakcie su mi ukradnute, cudzich ludi neriesim 😊

    6. feb 2017

    Moj muz hovori,ze kazdy par by mal mat minimalne 3deti.Jedno za muza,druhe za zenu a tretie,aby nas narod nezanikol 👍😀

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @dasiacik toto iste vravi aj manzel. ze standard by mali byt tri deti.
    @cammille hej, aj my mame castokrat pozitivne reakcie. tie deti su este male, rozkosne (teda ak sa nahodou niektore neplieska o zem a nerobi cirkus)m tak aj okoliu sa pacia, ked sa usmeju 🙂

    6. feb 2017

    @redlola Krásne si to napísala. A úplne ma dostal úvod. Pred nedávnom to vyzeralo na ďalšie tehotenstvo, ale ja som sa vyslovene bála, ako to povieme rodičom.

    Čítala som rozhovor Alfonzom Juckom - vraj vždy, keď "to" meškalo, kúpili šampus. Keď sa tehu nepotvrdilo, oslavovali. Keď sa tehu potvrdilo - oslavovali 🙂

    6. feb 2017

    Super clanok! Velmi trefne napisane🙂

    6. feb 2017

    @dasiacik presne tak! 😊 Aj podla mna by standad mal byt tri deti😊

    6. feb 2017

    Mam 2 deti, tieto hlasky pocuvam uz teraz. S manzelom sa len smejeme. Keby tak vedeli.....😁 Ale nase plany do buducnosti nerozoberame radsej s nikym. Mne je ludi s tym nazorom luto, maju pomylene hodnoty.

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @rebeka u nás je to umocnené aj tým, že manžel nie je zdravotne úplne ok. je po ťažkých operáciách a z hľadiska lekárov nemal ani žiť - https://www.modrykonik.sk/blog/redlola/article/ked-sa-vsetko-rozsype-a-zostane-len-mala-nodjbk/
    preto to niektorí berú ako zahrávanie sa s čertom
    máme vieru, že to zvládneme. a že sa nesmieme báť. nič iné nám neostáva

    6. feb 2017

    Krásny článok. A zaujímavé, že to vždy trápi najviac ľudí, ktorí k tým deťom ani vstávať nemusia a ani vychovávať. To je také slovenské, kaziť ľudom radosť aj z detičiek. 🙂 Ja som vždy chcela aspon tri deti, bohužiaľ nedá sa, som vdačná aj za dve.

    6. feb 2017

    naaadherny clanok=)
    Neviem co viac dodat=)
    naozaj krasny...nemam ziadny super komentar=) my by sme chceli 7 deti=)
    zatial tu mame 2 a 1 v nebicku...
    ...trosku mam strach z tych komentov o vacsom mnozstve deti... ale verim, ze s Bozou pomocou zvladneme a ze cim dalej tym viac ludi bude mat odvahu mat viac deti=) ...aj ked popravde niekedy je to na prasky...no myslim, ze to je skvele=) zelam vela vela sily=)

    6. feb 2017

    👏👏👏

    6. feb 2017

    @dasiacik tak idete Daska na tretie? 😀

    6. feb 2017

    Krásne napísané my máme dve dievčatá a veeelmi by sme chceli aj tretie dieťatko uvidíme ako na tom budeme zdravotne 🙂 Som vďačná Bohu, že moje dve tehotenstva skončili úspešne a moje baby sú zdravé, krásne, dokonalé ..... Pre mňa je krásne keď je veľká rodina. Ja mám dvoch súrodencov ale malo nás byť 5.....

    6. feb 2017

    zijem v CH a v nasej stvrti same rodiny s 3 detmi a viac. Svajciari, nie pristahovalci. Ja s mojimi 2 princeznami len pocuvam otazky: kedy bude tretie? alebo poznamky: no uz je cas na tretie... Iny kraj...

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @anula tak áno, ak to Vám vyhovuje a necítite sa na tri, tak naco to siliť... proste sa len chrániť🙂 ľudia sa budú vždy pýtať niečo iné🙂

    6. feb 2017

    @moonica Cielene zatiaľ nie 😀

    6. feb 2017

    Pozname, tiez mame tri 😉 Som ako taka kralovna, mam 4 chlapov okolo seba 😉 Dlho trvalo, kym ma drahy "ukecal" na tretie, mysleli sme, ze sa aj dievcatka dockame, ale uz by som najmensieho vajciaka nedala ani za nic 😉 A obcas mi aj polichoti, ked niekto povie: Ty mas 3 deti?!!! 😉

    6. feb 2017

    Velmi trefny článok,aj ked svojim sposobom smutny.poznamok som zazila veeela aj su v clanku spomenute.a je pravda ze som sa stretla aj s milymi komentarmi,obdivom a prianim stastia.od cudzich ludi,co sa pri nas len tak zastavili 🙂no vzdy to bolo od starsich ludi,zvacsa v dochodkovom veku.to velmi zahreje pri srdci

    6. feb 2017

    veru🙂 a nedate toho štvrtého chlapca?

    6. feb 2017

    Boli sme dve sestry. Pred rokom sestra zomrela a odvtedy sa cítim ako taký prst na svete. Mám síce muža a deti, niekto taký kto pozná vaše detstvo, poviete pol vety a už sa chichúňate, lebo len vy viete 😃... spoločné žarty, 30 rokov zážitkov, fotky kde malé dieťa nesie ešte menšie... štvorručné hry na klavíri...
    veľmi mi je ľúto, že sme neboli aspoň traja, štyria súrodenci....

    6. feb 2017

    fakt, kedy sa takou "normálnou" stala rodina s dvoma deťmi? hlavne posledný odsek ma dostal, lebo veľa vecí som donedávna tak aj ja mala vo svojej hlave nastavené... ďakujem 🙂

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @deninka233 to mi je veľmi ľúto:(
    Aj my mame takýto prípad v rodine. V 20tich rokoch nešťastne zomrel po havárii. Každému sa môže stať. Jeho sestra mi viackrát spomínala, že sa cíti veľmi osamelo. Lebo si boli blízki.
    Aj pre toto vravime, že aspoň tie tri deti.
    Aj môj manžel takmer zomrel ako 26rocne dieťa a brat niekoho. Vtedy som videla veľkú súdržnosť a vzájomnú podporu v rodine. Nešťastia sa deju, tomu sa nevyhneme, ani sa na ne nepripravime. Ale ak ich mame s kým zdieľať, možno sa to trochu ľahšie prekonáva...

    6. feb 2017

    @redlola ..super putavo napisane, milujem ,,tvoj styl" pisania a vyjadrovania, si super mamina a manzelka👍❤

    6. feb 2017

    @redlola ja som si uz tiez preskakala kadecim a mozem ti povedat, ze ci ostat sama s jednym dietatom alebo s troma, je to na hovno tak ci tak, akurat ked je tych deti viac, mas viac dovodov ist dalej ty... to na margo tych katastrofickych scenarov. My cakame tretie, cakala som viac reakcii typu, ci sa pritrafilo, ale prevazuju reakcie, aby to bolo dievcatko, hold, asi dalsieho chlapca budem musiet utopit ako maca. Ja tvrdim, ze v dnesnej dobe si za peniaze kupis aj pohlavie, zdravie nie, tak nech je to co chce, len nech je to zdrave, a my s nim, ked uz sa mozem tak skromne zviezt. Ludia podla mojho nazoru spohodlneli, casto sa stretavam s tym, ze my mame jedno dieta, lebo mu chceme dat vsetko. Hej, vsetko, len surodenca nie. A pritom kto ma viac deti vie, ze tie vztahy, ktore deti maju medzi sebou ako surodenci, im nenahradi ziaden kolektiv, ani kruzky, ani rodicia. A co teda, boli dve ciarocky?🙂

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @senta_sofia nie, nie sme tehotni 🙂 prave citam Odsúdení prežiť. o troch zenach, ktoré prezili koncentraky ako tehotné, prezili selekcie, hlad, chlad, bitky a pri zivote ich drzala myslienka na dieta. to bolo velmi tazke obdobie, nie to, co zijeme my.
    suhlasim s tym, ze vzdy je na figu, ked ostane rodic sam s dietatom. uz akykolvek dovod to ma. lepsie je detom v harmonickom manzelstve ako ked v nom neziju. to vieme vsetci. inak gratulujem ku tretiewmu babatku a zelam nech vsetko dobre dopadne 🙂

    @savelia joj jooooj, ja mam velmi daleko od super matky a super manzelky... chcela by som stat na tom stupienku, ale cesta zarubana...

    6. feb 2017

    Milión lajkov odo mňa...Veľmi správne položené sociologické až filozofické otázky. My máme síce zatiaľ len dve dievčatá (viac sa zatiaľ žiaľ nepodarilo). Ale spomínam si, ako som raz manželovej mame spomínala, že by nebránime tretiemu dietatu...Jej odpoveď bolo len suché a strohé "nuž ako myslíte...". 🙂

    6. feb 2017

    @redlola
    ja by som sa aj citila, ale v juni budem mat 44 😒. a na mladsi pokladik sme cakali 7 rokov. Som vdacna aspon za tie 2, s jednou som mala pocit, ze je nasa rodina nekompletna.

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @anula niekedy si nepomôžeme:-/ Mám veľa známych, ktorí sú vďační aspoň za jedno dieťa. Aj by chceli viac, ale majú pádne dôvody, prečo to nejde. A nie je to kúpa auta. Verím tomu, že keby mohli, aj všetkého by sa vzdali pre to, aby mali ešte ďalšieho potomka.
    O to viac si vážime, že máme tieto naše deti, relatívne zdravé a jeden druhého. A dúfame, že aj zostanú zdravými, my tiež.

    6. feb 2017

    @redlola mne utkvel v pamati jeden vyrok pani na ulici po obligátnej otazke: to su vsetko vase?...nasledovala veta: je to pekne vyjadrenie nazoru.... to sa mi pacilo. Inak sa stretavam s pozitívnymi reakciami s výnimkou vlastnych rodicov.....:o(( idem im ten clanok preposlat.

    6. feb 2017

    @redlola kedy? ked sa zacali vyrabat auta a vsetky rodinne balicky vstupeniek, dovoleniek atd. sa predavaju ako 2+2 :o(( veeelka cest vynimkam, ktore sa najdu.
    tri deti je malo, ked treba dobiehat demografiu za rodicov, surodencov :o))

    6. feb 2017
    redlola
    autor

    @beton no nasi rodicia to vidia asi vzdy najhorsie. lebo vidia aj tu temnu stranku viacnasobneho rodicovstva a vidia aj to, ze niekedy nam ani tri kavy za sebou nestacia a sme schopni zaspat uprostred velkej bujarej oslavy 🙂

    6. feb 2017

    my mame 4, a co je mi divne, najblbsie reakcie boli pri tretom, lebo ze ako naco ho chceme ked uz mame aj babu aj chalana...ze aky rozmar...a ked som cakala stvrte, presne pre tieto reci okolia a tiet na ulici a v obchode a sestriciek u lekara a pod. som sa snazila pomaly kanalmi chodit🙂
    a nebudete mi verit, ale praveze som zazila uz len same pozitivne komenty, lebo ved stvrte sa vam uz len tazko "smykne", to si ini davaju fakt ze pozor po tom max.druhom.
    a normalne ma dojimali ludia na zastavkach, anesteziolog na sale pri porode a ine...
    plus moj muz ma efektny odpis, ked niekto zasne, ze Ty mas az styri deti????si normalny? odpoveda > No vies, ja si to MOZEM dovolit...
    😎

    6. feb 2017

    Super napisane. Cakame tretie a tie reakcie boli velmi podobne tym v clanku...

    7. feb 2017

    Od druhej v polospánku kojim svoje jedine dieta, ktore nie a nie zaspať, v ťažšej chvíľke, kým sa dotackam po ibuprofén (viem nemala by som, žiaľ bez neho sa nedá) mi na okamih napadne "bolo ti to treba".......no po prečítaní clanku viem, že toto a podobne rána sú to najlepšie, čo sa mi mohlo stať.... Ženy, ktoré máte viac detí, ste mi vzorom, inšpiráciou a máte môj veľký obdiv. Viem, že ked sa teraz pozriem von, za každým zasvietenym oknom je možno jedna z vás a robí to neviditeľné množstvo vecí, za ktoré nik nepodakuje, no majú väčší význam ako čokoľvek iné..... je mi cťou, že sme v tomto spolu 😘

    7. feb 2017
    redlola
    autor

    @anarx to je stav, kedy som veľmi zlá na všetkých naokolo. Aj na tie milovane deti. A potom ma to mrzí... neboj, tento čas prejde a budeš na neho spomínať už iba v dobrom🙂

    7. feb 2017

    @redlola Odsudeni prezit je super, ja ju mam tiez uz precitanu, nevydrzala by som ani desatinu toho, co tie zeny...

    7. feb 2017
    7. feb 2017

    Krasne povedane, ja som si tiez uzila svoje. Mam 6 deti, a reakcie ludi boli a su strasne. A aj ked ma det vedia niekedy dobre vytocit, nedala by som ich za nic na svete. A hoci maju ludia blbe reci, mojim detom nic nechyba.😉

    7. feb 2017

    Mám troch chalanov, a najhoršiu reakciu od svokry... pár mesiacov sme sa nerozprávali, stále do nás skákala, načo nám je tretie... hnus ako sa správala... občas sa niekto z rodiny škodoradostne smial, keď som povedala, že aj tretie bude chlapec... kašlem už na nich, a navyše teraz nám malého závidia, je taký krásny a šikovný. Kebyže som zdravá, nebránila by som sa ani štvrtému... a držím paste uvedomelým matkám, ktoré vedia, že len život plný detí a lásky je ten správny život ŽENY. Dostali sme to krásne privilégium, aj keď často bolestné, porodiť deti. Niktorá z matiek nezabudne na ten výnimočný deň zrodenia svojho drobca....

    7. feb 2017

    @laduska79 Krasne povedane, som rada ze niekto zdiela moje myslenie. Ja som mala takuto reakciu od svokra. Nie je toho dna, aby mi nevycital deti. A az teraz ked ochorel na rakovinu, su mu vzacne. Zrazu chce s detmi travit viac casu🙂. A u mna v robote ma pri poslednom tehotenstve, zavolala riaditelka a navrhla mi potrat, vraj je to pre mna najlepsie riesenie, ved uz mam deti dost. Ked som odmietla zhorsili si nase vstahy na pracovisku. Nakoniec som skoncila na rizikovom oddeleni, a o maleho som takmer prisla. Pretoze vzdy ked som chcela ist k lekarovi, nebol vhodny cas, az kym sa proti nej postavil jeden z mojich klientov,lekar, so slovami ci chce aby som potratila, a ci banka padne ak pojdem na PN. Nastastie vsetko dobre dopadlo a drobec ma uz 1,5 roka. A dom bez detskeho dzavotu si ani neviem predsatavit. 🙂

    7. feb 2017

    @dasiacik aj mne to o troch deťoch vravel môj muž, vtedy sme este spolu len chodili, no a ja som to uznala ako rozumný argument 🙂 takze sme sa na tom dohodli este pred svadbou a nam tento plán aj vyšiel, hoci na prvé dieťa sme čakali dlhsie, nakoniec mame troch zdravých synov a ja som nemusela prežiť ani žiadny potrat ani nijaké vážne komplikácie v tehotenstvách. Takze sme v tomto mali ozaj šťastie a som za to vďačná

    8. feb 2017

    @laduska79 no ja som mala taku "blbu" babku-nevlastnú (bola to otcova macocha), my sme boli dvaja súrodenci, mna mala babka veľmi rada, môjho brata uz menej, čím som bola staršia, tým viac som si to uvedomovala. Ked som uz bola dospela, tak mi moja mamka porozpravala, ze ked prisla s bratom z pôrodnice domov tak ju babka privítala slovami, ze načo ho vôbec mali, ze ja som im stačila a ze ona ho aj tak nikdy nebude mat tak rada ako mna ☹ ona bola zrejme nejaká zatrpknuta, vlastne dieťa nemala žiadne, nevieme ci nemohla mat, ci o nejaké nešťastne prisla, asi to ju poznacilo ...

    8. feb 2017

    Musím to napísať, ten pocit, čo som nadobudla po ďaľších príspevkoch.... sami sme si na vine, že si k nám takto dovolia... mali by sme si synov vychovať, aby mali k nám takú úctu, ako napr. v Taliansku chlapi k svojim matkám.... sú uctievané, chránené a milované... hneď by bol aj u nás svet žien iný....

    8. feb 2017

    @laduska79 áno a talianska vláda robí opatrenia aby "mladých" slobodných mužov dostala z rodičovských domov, lebo doma u mamky maju full service a odmietajú sa osamostatniť 🙂 a zase tu na MK tiez si prečítaš kopec srdcervucich príspevkov každý den o tom, ako muž viac pomáha matke (rozumej svokre) než žene, a pod. Ja netuzim byt svojimi synmi uctievana, to som si užívala donedávna, kým boli škôlkari a chceli sa so mnou oženiť 🙂 teraz mi uplne stačí ked ma budú ľúbiť a zdravo rešpektovať, takze v tomto s tebou zial nesúhlasím. Navyše, podľa mojich skúsenosti, sa k tehotenstvam a počtu deti iných žien v drvivej väčšine vyjadrujú ženy.

    8. feb 2017

    @laduska79 chlapi by si mali svoje matky vazit a postarat sa o nich v starobe, ale ja svojich synov vediem k tomu, aby na prvom mieste milovali a chranili svoju manzelku. Mam v pamati ako moja mama casto plakala, lebo otec vzdy v prvom rade "uctieval, chranil a miloval" svoju matku, manzelka bola az druha v poradi, a to je zle...takze suhlasim s
    @adelusha

    8. feb 2017
    redlola
    autor

    @cammille
    @adelusha
    @laduska79 tak celkovo by si ľudia mali viac vážiť iných ľudí🙂

    8. feb 2017

    @redlola no to áno. A potom, co som prečítala vcera v noci tvoj príspevok o babyboome a tu kopu otrasných, urážlivých a nenavistnych komentárov od iných žien pod prispevkom, tak mi bolo az zle. Väčšina z nich vôbec nechápala alebo ani nechcela chápať, co si tým chcela povedať. Len si tvrdo a velakrat aj drzo a úplne necitlivo obhajovali to svoje pomýlené presvedčenie, ustavičným opakovaním zaužívaných fráz ☹ Cely život (a odkedy som tu na MK dupľom) mam pocit a skúsenosti s tým, ze ženy vedia byt strašne hnusne voči iným ženám. Podľa mna viac omnoho viac ako chlapi.

    8. feb 2017
    redlola
    autor

    @adelusha ja som tu diskusiu v sebe uzavrela s tým, že ony nevedia a želám im aby zažili to pekne, aby ich to posilnilo a spomínali na to v dobrom. Nie ako na katastrofu, na ktorú treba zabudnúť. Život je krátky, treba ho prežiť naplno a snažiť sa prežiť čo najlepšie, aby sme mali pekne obrázky v hlave keď odchádzame - to o obrázkoch bolo v zoznámte sa, joe black, ak si pamätáš 🙂

    8. feb 2017

    @adriana006 To myslíš vážne s tým návrhom od nadriadenej ?😨👎

    8. feb 2017

    @redlola áno, tiež to tak podobne cítim a tiež mam rada ten film. Ja ta aj obdivujem, s akým nadhľadom si to brala. Ja uz tiež viem svoje, u mna čím vyššie cislo pôrodu, tým to bolo viac prirodzene a po treťom uz viem, ze aj tie predošlé dva mohli a mali byt lepšie a jednoduchšie. A to ani nemam na mysli pôrod doma, ani do vody, ani pri sviečkach a podobne spôsoby o akých sa tam s opovrhnutím vyjadrovali. Len obyčajný nemocničný. Raz o tom napíšem článok, vcera v noci som si ho začala skladať v hlave, do štvrtej som preto nemohla zaspať 🙂

    8. feb 2017

    @redlola a prepáč mi to odbočenie od témy článku 🙂

    8. feb 2017
    redlola
    autor

    @adelusha píš píš. Zaslúžime si to🙂

    8. feb 2017

    Perfektne vystizne,.My sme sa po 7 rokoch manzelstva dockali vytuzeno babetka narodeneho so ❤. Sme velmi stasny zmenil sa nam zivot, cely rok sme mali vianoce.
    A najlepsie bolo ked sa mi niekto stazoval ze caka dalsie babo a neplanoval ho. No ja som planovala a stale planujem, len Pan Boh ma asi ine plany 😉

    8. feb 2017

    @jenoveva krasne 🙂 prajem ti nech máte takto Vianoce ešte viackrát, ak po tom túžite 😉 my mame troch synov, pri prvom si muž (a vlastne trochu aj ja) želal dcéru-nevyšlo, pri druhom ked mi povedali, že bude další chlapec, tak som bola par dni dost sklamaná (z čoho som potom mala aj výčitky svedomia), no ale pri treťom som mohla s čistým svedomím úprimne každému hovoriť, že som si želala mat radšej tretieho syna, než dceru 🙂 asi mi niektorí neverili, ale ja som si fakt nevedela predstaviť že budem mat po dvoch synoch dievča 🙂 a popravde ja nie som veľmi ženský typ, nemám zvlášť záľubu v móde ani liceni a ani nie som veľmi citlivá, takze sa mi viac hodia chlapci, proste to tak malo byt

    8. feb 2017

    ked sme cakali tretie, nejak som nestretavala negativne poznamky, skor take obdivne, ze si na to trufame a tak to je aj doteraz.... Jedine, co som ako taku otazku pocuvala pocas tehotenstva od menej znamych ludi, ze naco nam je tretie, ked uz mame aj chlapca aj dievca.. akoby tretie mali povolene len ti, ktori maju deti rovnakeho pohlavia 🙂
    A najblizsia rodina sa tesila s nami, len moja mamka mala trochu obavu, ci sa moje telo s tym vysporiada. Ale mame rozdiely po tri roky, takze sa to dalo. Ale stvrte uz neplanujeme, no keby sa stalo napriek ochrane, urcite by sme neuvazovali nad ziadnym inym variantom okrem láskavého prijatia 🙂

    8. feb 2017

    Ja mám dcérku a syna a aj ten bol po 5 rokoch, staršiu sme mali ja v 17.- ke a môj muž v 18.-ke. 🙂 Takže som študovala, kúpili sme si byt... Proste sme nad súrodencom nerozmýšľali prišiel až keď som doštudovala na vysokej škole a zamestnala sa. Mám o 6 rokov mladšiu sestru a mám s ňou skvelé vzťahy, tak som nemala potrebu ani som nebola zvyknutá mať mnoho súrodencov. Ale to je naša vec, nikdy som neodsudzovala tých, ktorí majú viacero detičiek, pokiaľ ich vedia uživiť. Tí čo na to majú mi absolútne neprekážajú. Ale u nás sú aj rodiny, kde ich 5-7 maloletých zvyknú žobrať pri Tescu a mamka si rodí ďalej. A sú bieli. Takže tak 🙂

    8. feb 2017

    Ja mam "len" tri ďalšie neplanujem nejak to psychický už nedam ale už pri tretej boli blbe reči a najviac ma vytaca že ak mam tri tak som jablonka ktorá urco da ešte dve tri a o otazkach planovania by som vedela rozprávať pol dna

    8. feb 2017

    krásne napísané..my máme tri detičky (4,5,3 a 2,5mesiaca) a tiež som sa postretávala s rôznymi vyššie uvedenými poznámkami...pobavili🙂

    8. feb 2017

    V dnešnej dobe musia mať mladí najprv vlastný byt,auto,kavičky,dovolenky

    ...A trasú sa či by zvladli uživiť jedno dieťa...😔

    9. feb 2017

    ja mám velkym vekovym rozdielom..16..8..4...A aj tak som vypočula ked sme chceli tretie..😝 😀.

    9. feb 2017

    s takymito poznamkami mam svoje skusenosti..ked sme čakali tretie,dost sa ma dotykali,aj som si poplakala priznam sa,ale teraz po piatom sa uz len pousmejem,aj ked to občas naozaj zrani.Ale som štastna,ze mame velku rodinu,je to krasne ...

    9. feb 2017

    K teme populacie, mne sa strasne pacilo toto, ajked trochu dlhe video a nie vsetko je podla mojho presvedcenia, ale ponuka to zaujimave fakty na zamyslenie, je to po anglicky, narychlo som nenasla so slov. titulkami. https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

    16. feb 2017

    @kacsena hlavne od 19 minuty to je take oci otvarajuce. Tie statistiky som fakt nevedela a nejak som si to nedala dokopy.

    16. feb 2017

    nádherné, trefné....mám tri deti. Posledné dve majú 15 mesačný rozdiel medzi sebou...presne som pri tretom tehotenstve prežívala tie útoky okolia a začudované ksichty, keď sa dozvedeli, že som "znova v tom"...dnes už sa na tom len smejem a pohrávame sa s myšlienkou na štvrté 😉

    21. feb 2017

    Baby, a ja mám, paradoxne, v poslednej dobe opačnú skúsenosť - máme 2 deti a každý sa nás pýta, že či nechceme ešte tretie 🙂 Aj by sme sa na to dali, ale vekovo nemám celkom v tomto istotu - mať tak o 3 roky menej, tak by som asi neváhala toľko, plus potrebujem teraz trochu oddych od čisto mamičkovských povinností a trochu pracovať v dospeláckom kolektíve, ale také reakcie ma milo prekvapili 🙂

    21. feb 2017

    Žiaľ, tak nejako je nastavená naša spoločnosť. ☹ Podľa mňa je to tým, že niektorí ľudia sú pohodlní mať vôbec deti, alebo mať viac ako jedno, či dve deti a považujú to za normu. A mnohodetné rodiny sú pre nich tŕňom v oku, lebo vidia, že niekto iný sa rozhodol ináč. Ľudia sa radi ospravedlňujú pred sebou spôsobom: "Veď to tak robí každý..."
    Top poznámka, s ktorou som sa stretla v okolí bola: "Veď sú ako králici!"- o rodine, kde sa narodilo 4. dieťa.
    My sme sa nedávno, keď sme išli s manželom a dcérkami na návštevu, stretli s pre nás úplne cudzím človekom, ktorý sa nás začal vypytovať, aké sú staré dievčatá. Keď sme povedali, že 2 roky a 1 rok (máme rozdiel 17 mesiacov), tak nám začal hovoriť, kedy bude tretie a či už náhodou nie som tehotná a že po 600nedelí sa už môže. :-/ Mali sme mu povedať, že sa do toho hneď pustíme. 😉

    22. feb 2017
    22. mar 2017

    Super článok😊 Ja by som chcela ešte (aspoň) tretie, a ak sa teda neskôr zadarí (momentálne máme doma novorodenca), tak to bude s tzv. vekovým bonusom, lebo už teraz mám 38 rokov😆 To budú poznámky😂
    Našťastie mojej mame sa tento nápad pozdáva, sama ľutuje, že mala len dve deti😉

    22. mar 2017

    pekný článok ja mám síce len zatiaľ jedno a už sa ma ľudia vypytujú kedy bude ďalšie alebo či už náhodou ďalšie nie je na ceste 🙂

    22. mar 2017

    Vynikajúci článok, "zaťal" presne, kde mal👍👍 mám 4 a s niektorými vecami, ktoré spomínaš som sa stretla..

    10. apr 2017

    Ja mám 4 deti - 5 a pol, 4, a 1,5 dvojičky. Raz sme vyšli z knihkupectva, prihovorila sa nam a začala kráčať s nami, počas "výsluchu" a po otázke " no hádam už ďaľšie neplánujete" nám odporučila "tam neďaleko je kostol oni vám poradia ako sa chrániť". Úplne cudzí ľudia sa nás začnú vypytovať tie najintímnejšie otázky. To ako by som sa ja niekoho len tak na ulici začala vypytovať, či má pravidelnú stolicu. 🙂

    28. máj 2017

    Fantastické...u naších rodín bol šok už pri druhom 😞...a just, keď Boh dá, tak si prosíme ešte dve ďalšie 😀

    29. sep 2017

    Tak som sa v tom nasla😀.Nasho 3.drobca-synceka lubim rovnako,ako zabky.A pracujem popri vsetkych 3 tak,ako nam doma vyhovuje.A ostatni su mi ukradnuti😇.Drzim palce🙂

    16. okt 2017