• Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO
  • Odporúčame: Mojasvadba.skModrastrecha.sk
  • Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO

Vegetariánske dieťa. Skúsenosti, postrehy

24. septembra 2016 
@kacenkaharris
Ja by som poprosila o viac informácii o tom
12. okt 2013 o 10:05  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@kacenkaharris aj mne hoď info do ip, ak by sa to vo fóre adminom nepáčilo, možno sa to raz zíde.
15. okt 2013 o 07:51  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Moze 8-mesacne babo pomlete slnesnicove, tekvicove, sezamove, konopne a lanove semienka? Su niektore z tychto este nevhodne? Dakujem.
15. okt 2013 o 19:48  •  1 dieťa  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@kacenkaharris sezamove by som nedavala, ostatne po troske aj ano .. konopne a lanove su tie iste :wink:
15. okt 2013 o 22:01  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@zojec Lan a konope je to iste?? :confused:
16. okt 2013 o 00:55  •  1 dieťa  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@kacenkaharris no celkom nie, ale su dost podobe:wink: lanove semienko je viac vyuzivane ako konopne .. aspon teda v mojej kuchyni , lebo konopne nepozuzivam vobec..
16. okt 2013 o 07:16  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@zojec Ja mam radsej konopne, je vyzivnejsie, len dost drahe :rolling_eyes:
16. okt 2013 o 21:12  •  1 dieťa  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
tie lanove su bezpecne pre deti? a v akom mnozstve. pretoze aj pri dospelych sa uvadza nejake obmedzenie mnozstva - tusim 2 polievkove lyzice denne maximalne. A to pre lignany, ktore lanove semiacka obsahuju. Aky mate na toto nazor? Pretoze aj so sojou sa snazim narabat opatrne a detom/chlapcom ju davam iba prilezitostne.
16. okt 2013 o 21:54  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@demo sóju nejedávame kvôli fytoestrogénom, a namiesto ľanových semienok, dávam deťom jesť jogurt pomiešaný s extra ľanovým olejom. Keď sa pomieša jogurt alebo tvaroch s rastlinným olejom s obsahom omega 3 (ľanový olej, konopný olej, extra ľanový olej - Camelina sativa), tak organizmus využije potenciál týchto olejov. Človek si dobíja svoje baterky. Napríklad jesť ľanový olej samotný sú vyhodené peniaze, telo ho nedokáže poriadne spotrebovať, preto ho treba kombinovať vždy mliečnymi produktmi alebo kapustovinami alebo cibuľovinami. Odporúčam knihu Lněný olej od Dr. Johanny Budwig.
19. okt 2013 o 23:54  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
Ak to nemáte do Zvolena a B. Bystrice ďaleko, nenechajte si ujsť prednášky Dr. Kahleovej:

MUDr. Hana Kahleová, PhD. (IKEM Praha): Vegetariánska strava v liečbe cukrovky

viac informácií:
http://www.zivotazdravie.sk/aktuality/kahleova-slovensko-2013/
22. okt 2013 o 16:14  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
zopár otázok z rozhovoru s ňou:

na otázky odpovedá MUDr. Hana Kahleová, PhD. (IKEM Praha):

- Z vašej iniciatívy sa podarilo zorganizovať štúdiu o tom, aký vplyv má vegetariánska strava na liečbu cukrovky. Môže ovplyvniť liečbu pacienta trpiaceho na diabetes vyradenie mäsitej stravy z jeho jedálnička?

Výskyt cukrovky 2. typu je nižší u vegetariánov, než u bežnej populácie. Klinické intervenčné štúdie dokázali, že vegetariánska strava vedie k väčšiemu váhovému úbytku a poklesu glykémie nalačno než konvenčná diabetická diéta, ďalej k väčšiemu zlepšeniu kompenzácie cukrovky, poklesu LDL-cholesterolu a väčšiemu zníženiu liekov na cukrovku. Naša štúdia navyše ukázala úbytok objemu viscerálneho tuku (hlboko uloženého tuku v oblasti brucha) a väčšie zlepšenie citlivosti na inzulín a markerov oxidačného stresu v porovnaní s konvenčnou diabetickou diétou.

- Aká je momentálna situácia v tejto oblasti? Využíva súčasná medicína pri liečbe tohto ochorenia vegetariánstvo? Ak nie, do akej doby by sa mohlo podariť aplikovať výsledky vašej štúdie v praxi?

Americká diabetologická asociácia (r. 2009), Kanadská diabetologická asociácia (r. 2003) i Svetová zdravotnícka organizácia (r. 1991) vydali oficiálne prehlásenia, že dobre plánovaná vegetariánska strava (vrátane stravy striktne vegánskej) je zdravá, obsahuje dostatočné množstvo živín a môže byť prospešná v prevencii i liečbe niektorých ochorení vrátane diabetu 2. typu. Vegetariánska strava bola tiež v roku 2012 zaradená do odporúčaní Českej diabetologickej spoločnosti ČLS JEP ako diétna alternatíva pre pacientov s diabetom.

- Má diéta význam aj v rámci prevencie?

V prevencii je strava mimoriadne dôležitá, môžeme zabrániť rozvoju cukrovky obzvlášť u tých, ktorí majú dedičné sklony k nadváhe, obezite, metabolickému syndrómu a cukrovke.

- Viete o tom, či sa výsledky štúdie prejavili aj v rámci liečby pacientov trpiacich cukrovkou v Českej republike?

V Českej republike došlo k posunu a Česká diabetologická spoločnosť podporuje vegetariánsku stravu ako alternatívnu v liečbe diabetu.
22. okt 2013 o 16:18  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron cize diabetik nemusi jest nevyhnutne maso?? Spravne chapem? Lebo my v rodine cukrovku mame a. Ebodaj by som ju ja ci sestra raz dostali... Toho som sa vzdy obavala, ze budem musiet to nenzvidene maso jest..
22. okt 2013 o 21:22  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@siska53 áno, presne tak, neprimeraná spotreba mäsa (obzvlášť spracovaného) je rizikovým faktorom cukrovky 2. typu (či už priamo alebo nepriamo), samozrejme nestačí iba nejesť (obmedziť) mäso

mäso sa kedysi odporúčalo cukrovkárom, pretože neobsahuje sacharidy, to však viedlo ešte k zhoršenoiu stavu (srdcovo-cievne ochorenia a pod.)

Tu je napr. časť Diabetes Mellitus zo stanoviska Americkej dietetickej asociácie a Dietológov Kanady k vegetariánskej strave:

Vegetariánská strava splňuje požadavky na výživová doporučení při léčbě cukrovky (187) a některé výzkumy potvrzují, že strava založená na potravinách rostlinného původu snižuje riziko vzniku diabetu 2. typu. Ve sledované populaci Adventistů sedmého dne byl nižší výskyt cukrovky než v ostatní populaci a mezi Adventisty sedmého dne se cukrovka ve skupině vegetariánů vyskytovala méně než ve skupině nevegetariánů (188). V této studii, s vyloučením vlivu věku, bylo riziko vzniku diabetu mužů vegetariánů 1,00, semivegetariánů 1,35 a nevegetariánů 1,97 a riziko žen bylo 1,00 vegetariánek, 1,08 semivegetariánek a 1,93 nevegetariánek (4). Mezi možná vysvětlení protektivního vlivu vegetariánské stravy patří nižší BMI vegetariánů a vyšší příjem vlákniny, když oba tyto faktory zlepšují inzulínovou senzitivitu. Nicméně mezi muži ze sledované populace Adventistů sedmého dne bylo riziko vzniku diabetu stále o 80% vyšší u nevegetariánů ve srovnání s vegetariány, i po přepočtu na tělesnou hmotnost. Konzumace masa byla v přímém vztahu s narůstajícím rizikem vzniku diabetu mužů. Riziko vzniku diabetu žen stoupalo pouze při konzumaci masa větší než pět porcí týdně (188).

Tiež si môžeš pozrieť príspevok o veg. strave a cukrovke Dr. Kahleovej z IKEM Praha v tomto videu:
http://www.mojemedicina.cz/vysetrovaci-a-lecebne-metody/zajimave-pristupy-v-lecbe-cukrovky-video/
(zhruba od 11.30 min)
22. okt 2013 o 21:46  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@siska53 dôležité sú vyvážená prevážne rastlinná strava, dostatok pohybu a nepribrať, samozrejme to všetko na základoch zdravej psychiky, zvládania stresu a pod., to môže pomôcť napriek zlej gen. predispozícii, aby si sa cukrovke vyhla alebo ju aspoň čo najviac oddialila
22. okt 2013 o 21:50  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
to je dobré a často aktuálne... :slight_smile:
23. okt 2013 o 11:15  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (7)
otqzocka: od akeho veku mozu deticky sojove maso? dakujem.
25. okt 2013 o 14:14  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@siska53 našla by si na internete aj názory, že najradšej nikdy :slight_smile:
ale, inak sója zhruba od 1 roka, čiže tak nejako by som povedal aj sójové mäso
tofu je najlahšie stráviteľné, môže byť už zhruba od 10 mesiacov, tiež, keď sa porovná tofu a sójové mäso, tofu je jednoznačne prírodný produkt, ľahko stráviteľný, kdežto so sójovým mäsom je to už trochu horšie, nechcem tým povedať, že je to nejaký strašiak alebo čo, je to tiež jedna z dobrých alternatív mäsa, ale malým deťom by som najradšej odporúčal tofu a potom neskôr, keď už dávame jedla ako dospelým a nepoužívame mäso, tak aj to sójové mäso občas, hlavne keď chceme urobiť nejakú chuťovú "klasiku" (napr. guláš)

my sme práve včera mali sójové rezance so šampiňónmi, zemiakovým pyré a zeleninovým šalátom, tej mladšej to veľmi chutilo (aj staršej, ale tej mladšej veľmi :slight_smile:)

Spomínam, keď som chodil s manželkou, že som veľmi rád mal, keď robila práve to sójové mäso so šampiňonmi a šťavou a pyré zemiaky. Dnes, keď to raz za čas znova urobí, tak sa smejem, že "ty si ma chceš znova získať" :slight_smile:
25. okt 2013 o 14:48  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
Dakujem velmi pekne! maly ho uz raz mal, ale to uz mal cez 3 roky, mala ma coskoro 19 mesiacov, tej som zatial davala len tofu, aj to az po roku.., tak super. Ved ja len obcas, nemyslim nejake kazdodenne napchavanie sa. Soju ako-taku som ani nerobila, ani ju doma nemam.
25. okt 2013 o 15:31  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@siska53 viac menej sóju v prirodzenom stave nepoužívame ani my, iba naozaj výnimočne, ale nie preto, že by som ju považoval za nezdravú alebo čo, iba čisto z praktických dôvodov
používame pravidelne sójové mlieko, tofu skoro ako Japonci v Okinawe :slight_smile: (asi 50 - 60 kg na rodinu za rok) a občas to sójové mäso (sójový guláš, občas na prírodno s tými hríbikami a pod.)
25. okt 2013 o 15:46  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron si mi urobil chúťky, že sójový guláš, mňaaaam :grinning:
25. okt 2013 o 18:38  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@luciauk veru, netajím sa tým, že mi občas chutia také obyčajné klasiky, obyčajné jedlá, len trochu ozdravené
napr. by som si strašne dal plnenú papriku v paradajkovej omáčke, mňam :slight_smile: (samozrejme vegetariánsku)
25. okt 2013 o 19:28  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
aj my sme prave teraz po dlhom case mali sojove fasirky s pyre, hoci, soji a ani zemiakom velmi neholdujeme. inak k tym sojovym potravinam iba doplnim, ze sa odporucaju jest najma fermentovane sojove vyrobky - to znamena napr. tempeh, tofu a asi aj prava sojova omacka.
25. okt 2013 o 19:31  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron mi robíš chute takto na večer :grinning:
25. okt 2013 o 19:43  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@jaron to sa chysta moja mama,robit buduci tyzden!
25. okt 2013 o 20:53  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@demo ja sojovu pouzivam,ale nie pre deti,je moc,slana. Ci je aj nejaka,neslana,verzia?
25. okt 2013 o 20:54  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@siska53 neviem o neslanej verzii. pouzivam ju aj pre deti, ale s mierou samozrejme.
25. okt 2013 o 20:58  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Len ja mam,este velmi male deti,malej solim len,vynimocne,ked uz ma,cez rok,my si,vzdy dosalame,pripadne dochutime korenim.
@demo
25. okt 2013 o 21:03  •  2 deti  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@katcok , ak má moja malá arergiu na bielkoviny kravského mlieka a teda ho neje, s čím iným ako s jogurtom by som mohla ten olej pomiešať kôli lepšej využiteľnosti, ďakujem
25. okt 2013 o 22:03  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@adriana7 odpoviem ja,lebo som akurat tu. dobre je poliat nim zeleninu s obsahom siry (alebo siri?) - kapusta, kel,ruzickovy kel,por a pod. Info mam priamo od vyrobcu, resp. jeho asistentky. Zelenina by ale mala byt bohuzial surova, co asi pre deti nebude nejaka delikatesa.
25. okt 2013 o 22:14  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@siska53 no nakoniec, bez sojovky sa da tiez zit :slight_smile:. Je tusim iba jedno jedlo,v ktorom je uplne nevyhnutna a to prazene cinske rezance.
25. okt 2013 o 22:15  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Choď na stranu:   Zruš
Tvoj príspevok