• Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO
  • Odporúčame:  Mojasvadba.sk Modrastrecha.sk
  • Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO

Vegetariánske dieťa. Skúsenosti, postrehy

24. novembra 2017 
@dejka77 to záleží, čo považuješ za seriózny zdroj informácií, či napr. Americký inštitút pre výskum rakoviny http://www.aicr.org/foods-that-fight-cancer/soy.html alebo pochybné stránky typu "badateľ." Pozri si napr. aj tento rozhovor s Dr., ktorý je pravdepodobne najväčší odborník na výskum sóje a jej vplyvu na zdravie: http://www.zivotazdravie.sk/aktuality/soja-messina-rozhovor/. Dve z miest dlhovekosti na našej planéte tzv. Blue zones sú známe aj relatívne vyššou konzumáciou sóje a sójových výrobkov ako tofu, mlieko a pod. (Okinawa v Japonsku a Loma Linda v USA).

My doma máme sóju, keď to spriemerujem, takmer každý deň (alebo aspoň väčšinu dní v týždni). Buď v podobe tofu, alebo sójového mlieka (nie práškového, ale klasické tekuté). Používame ho však skôr na prípravu jedál, napr. na ovsenú kašu a pod. Tiež občas zakysaný sójový nápoj (ten je fermentovaný). Sójové mäso len výnimočne.
Denne jedna dávka ako súčasť zdravej stravy je úplne bezpečná a skôr zdravotne prináša benefity (napr. do 200 g tofu alebo do 500 ml mlieka).
25. máj 2016 o 12:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron Uprimne nejako som sa o to nezaujimala kedze soju nekonzumujem. Taky prvy clanok o nej som citala od jedneho fitness trenera, ktory sa stravuje zdravo a zaujima sa aj blizsie o zlozenie, vyskumy - on takisto spominal, ze treba konzumovat len fermentovanu soju. Aj neskor som narazila na takuto informaciu.
Som aj trochu znechutena ohladom da sa povedat akejkolvek potraviny, ktora sa dovaza. Lebo vies sojove mlieko, ktore kupis tu je urcite ine nez to japonske. Alebo napr. ryza sa vraj dovaza uplne ina nez ta, ktoru konzumuju v Cine. Aj preto si myslim, ze sa nemozeme s nimi porovnavat lebo evidentne nie je vsetko to iste.
Tie sojove vyrobky, ktore kupujes su povodom odkial?
25. máj 2016 o 13:54  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 slovenské tofu, niekedy aj mlieko, inak mlieko väčšinou Alnatura, co je neviem aké asi nemecké (teraz mam doma len slovenské). Z pohľadu konzistencie a chuti sú samozrejme iné ako napr. japonské, zdravé sú však rovnako :relaxed:
25. máj 2016 o 14:00  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 humbuk okolo sóje vznikol, keď sa preukázalo, že sója obsahuje fytoestrogény, ktoré v obrovskom množstve môžu pôsobiť ako estrogény. Vtedy vznikla myšlienka, že sója je zlá. Takže sa prešlo z extrému "jedzte sóju" do extrému "nejedzte sóju".
Každý zdravo rozmýšľajúci človek, však nekonzumuje také množstvo sóje, aby si to telo zmýlilo s vlastnými estrogénmi. Tie prípady sa ukázali len u extrémov, keď ľudia raňajkovali sójové mlieko so sójovými vločkami, obedovali sójové mäso a večerali tofu. Pardón, ale toto normálny človek nerobí. Vďaka týmto ľuďom sa mnoho "akože odborníkov" otočilo k tomu, že sója nie. Zase raz extrém bez pochopenia kontextu.

Lekársky vzdelaní odborníci na výživu ti potvrdia, že v normálnej miere sója uškodí človeku asi toľko, koľko šošovica - tá tiež obsahuje veľké množstvo fytoestrogénov (a nikto ju nekonzumuje 3x denne každý deň).

Bavíme sa ovšem o zdravých ľuďoch, nie tých, čo majú alergie. U nich by som si najprv overila, či človeka nealergizuje, sójová bielkovina môže byť silným alergénom, podobne ako mliečna bielkovina.

O fermentovanej sóje vs. nefermentovanej som zatiaľ čítala len od "akože odborníkov" na internete v populárnych článkoch, takže sa k tomu nebudem vyjadrovať, kým nemám overené vedecké zdroje.
25. máj 2016 o 14:22  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (3)
@albao
@jaron Ok tak ste ma presvedcili. Precitam si este o tom a uvidim.
25. máj 2016 o 14:52  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 hlavne si najprv prezri, kto je zdroj informácií. Pozor na populárne články.

Mnoho zdrojov pôsobí na prvý dojem dôveryhodne, ale keď to človek skúma, tak zistí, že vlastne zle interpretovali nejaký výskum. Treba si pozrieť, či tam má odkaz na zdroj (ak nie, netreba ani čítať, človek si iba spletie hlavu a stratí čas) a potom si ten zdroj otvoriť a prečítať si aspoň úvod a záver, či hovorí to isté ako článok. Často-krát nie :grinning: Nechcem nič vyčítať novinárskej obci, ale toľko logických chýb, čo sa robí v populárno-vedeckých článkoch je buď na zasmiatie alebo plač :sweat_smile:
25. máj 2016 o 15:07  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
@albao tiež ide pravdepodobne prvotne o marketingový konkurenčný boj. Sója začala ako jedna z mála potravín konkurovať mäsu a mäsovým výrobkom, mlieku a mliečnym výrobkom. Tak sa dostali rôzne jednostranné informácie proti sóji do obehu, pričom ich mnohí nekriticky preberajú jeden od druhého.
25. máj 2016 o 17:32  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (3)
@jaron môže byť, mäsiarska lobby sa ale teší veľkej obľube .... Ale nechcem o tom špekulovať, že kto to ako začal šíriť, lebo napokon ono taká malá konšpiračná teória sa dá ušiť na všeličo :grinning: A k nim ja nechcem patriť, tieto emocionálne zbrane prenechám druhej strane, tá ich potrebuje ... :stuck_out_tongue_closed_eyes: Mne postačia fakty a veselo vyargumentujem a obhájim, že vegetariánstvo je zdraviu prospešné, pokiaľ sa dodržiava rozumne, čo zase nie je veľký problém.
25. máj 2016 o 17:43  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
@jaron Este sa chcem spytat ako je to so syrom. Niektore obsahuju zivocisne syridla, napr.parmezan. Da sa spoliehat na to, ze je tam napisane vhodne pre vegetarianov?
A celkovo su nejake potraviny, pri ktorych si mam dat pozor lebo by mohli obsahovat nieco zivocisne ako napr. zelatinu?
30. máj 2016 o 18:50  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 aký syr konkrétne máš na mysli? tofu?
30. máj 2016 o 19:49  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 už som asi pochopil, čo si chcela povedať, že či sa v syroch z mlieka môže nachádzať aj iný produkt zo zvieraťa. Preto ma to pomýlilo, lebo aj mlieko a syr sú živočíšne produkty.
To neviem, nemám s istotou taký dobrý prehľad, keďže syrov je strašne veľa druhov. Asi je potrebné sa riadiť zložením, stránkou výrobcu prípadne otázkou u toho konkrétneho výrobku.

Živočíšna želatína sa môže nachádzať v niektorých cukrárenských výrobkoch, cukríkoch a pod., tiež v niektorých jogurtoch. Z času na čas môže byť problém, že je niekde niečo, čo človek nechce, ale zvyčajne to sú aj tak nie celkom zdravé výrobky. Avšak jedna vec, ktorá ma zaskočila a dosť ma hnevá, je, že niektorí výrobcovia pridávajú do grahamových rožkov bravčovú masť :angry: .
30. máj 2016 o 20:01  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@jaron s tou bravcovou mastou v grahamovych rozkoch som sa stretla aj u nas :unamused:
30. máj 2016 o 21:19  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@zfidorka videl som raz nejaký dokument z ČR a pohoršoval sa s tým, že ešte dobre, že to len nejakú pekáreň v ČR napadlo a to som netušil, že je to tak rozšírené. Zdá sa mi to dosť hlúpe, až drzé. Je to výrobok, kde by to nemalo byť samozrejmosťou a tak to považujem za dosť neférové a aj z hľadiska zdravia strašne zaostalé. Odvety už v Tescu a pod. vždy pozerám tie ich zoznamy so zložením výrobku. Aj keď grahamové rožky kupujeme minimálne.
30. máj 2016 o 21:25  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron Ano mala som na mysli klasicke syry z mlieka, nie tofu. Vlastne som sa to dozvedela len vcera, aj ked na tu informaciu s parmezanom som uz natrafila skor - len vtedy som netusila preco to nie je vhodne pre vegetarianov. Tak sa zatial budem riadit tym oznacenim ci to je pre vegetarianov kedze normalne je v zlozeni napisane len mlieko.
O tych grahamovych rozkoch som nepocula. Ked to kupim na kusy (nie balene) tak sa nemam ako dopracovat k zlozeniu. Najlepsie je asi upiect si to doma nez kupovat.
30. máj 2016 o 23:24  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@dejka77 zloženie majú v každej predajni k dispozícii, malo by to byť už niekde prístupné aj bez potreby vyžiadania, len je to trochu nepraktické, človek sa musí prehrabávať v zozname množstva výrobkov. Niekde je pri nebalených výrobkoch dosť kompletný zoznam alergénov a pod. to už by sa tam pokojne zmestilo aj to zloženie.

Podľa zloženia sú napr. výborné ražné "kocky" LIDL, kde prevažuje celozrnná ražná múka a nie je tam kopec zbytočností navyše. I keď sú trochu drahšie, ale zase aj viac nasýtia.
31. máj 2016 o 09:02  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Margit Slimáková je odborníčka na výživu v Čechách a hlavne nie je extrémistka, posielam jej video o sóji: https://www.youtube.com/watch?v=qTTOzlBdz-I
31. máj 2016 o 09:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@mandala77 pri všetkej úcte k nej, ona sa len zaraďuje, čo sa týka sóje, medzi tú internetovú klasiku viac menej opakovania vypustených info proti sóji. Je to len jej názor, ktorý sa svojou odbornou váhou určite nedá porovnávať napr. so stanoviskom Amerického inštitútu pre výskum rakoviny alebo Dr. Marka Messinu, ktorý je priamo výskumník z oblasti vplyvu sóje na zdravie atď.
31. máj 2016 o 09:20  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@jaron pri všetkej úcte k Tebe, Ty máš na všetko svoju jedinú správnu odbornú a vedeckú odpoveď.
31. máj 2016 o 09:32  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@mandala77 mám na všetko svoj názor (vrátane toho, že keď neviem, tak sa nebojím povedať aj, že neviem), ale veď to máš aj ty, nie? Každý, kto sem píše, píše to, čo pokladá za najlepšie.
31. máj 2016 o 09:52  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@mandala77 ak ti vadí môj spôsob písania, tak snáď aspoň trochu pre ospravedlnenie a pochopenie pridávam, že je tak trochu ovplyvnený ako sa hovorí "profesionálnou deformáciou".
31. máj 2016 o 10:19  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@jaron prijímam Tvoje ospravedlnenie :slight_smile: Sama som bola vegetariánka ale vrátila som sa kvôli zdravotným problémom aj k mäsu. Nemám vôbec nič proti vegetariánom. V mojom živote ich bolo požehnane. Aj v kombinácii jogín vegetarián. Ale dovolím si povedať, že len možno dvaja, traja boli v tomto smere nie extrémisti. Ostatní tak tlačili, posudzovali a odsudzovali a presviedčali a tak boli násilní vo svojom podávaní, že mi jednoducho liezli na nervy (a sama keď som bola, som bola podobná). Keďže väčšina vegetariánov je nimi aj z etického dôvodu a vychádzajú aj z princípov neubližovania a nenásilia, tak teda dosť opomínajú svoju násilie pri presvedčovaní iných o správnosti tejto cesty.
31. máj 2016 o 10:27  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
@mandala77 mne samému extrémizmus a vnucovanie vadí. Ja viem, možno ti môj spôsob písania o sóji to mohol pripomenúť, i keď z mojej strany bola skôr snaha o serióznosť a zodpovednosť v podávaní informácií. Ale rozumiem a chápem, ako to mohlo na teba pôsobiť.

I keď viem, že keď človek sám o sebe povie, že nie je extrémista, nie je to celkom ono (veď kto si prizná, že je extrémista a fanatik, keď je extrémista a fanatik :slight_smile: ). Ale naozaj si myslím, že nie som človek, ktorý iným vnucuje napr. vegetariánstvo. Keď mám možnosť motivovať ľudí k zdravému životu, vždy sa snažím rešpektovať ich voľbu a pomáhať im napr. aj v rámci stravy s mäsom, nie ich za každú cenu presvedčiť, aby boli vegetariáni. Ale keď niekto namieta proti vegetariánstvu, samozrejme sa snažím to obhájiť. Je asi rozdiel niečomu veriť, mať nejaké hodnoty a rozdiel, ako s tým človek vplýva na iných.
Tiež pokladám za najvyššiu hodnotu vzťahy, som veriaci, tak ja tom mám tak, že vzťah s Bohom a vzťahy medzi ľuďmi navzájom. Výživa a zdravie vôbec ako také by podľa mňa malo byť v službách týchto vzťahov. Byť zodpovedný za svoje zdravie nie je sebecké, práve naopak, môžem viac žiť pre osoh iných a nie im byť zbytočne na príťaž.

Niekedy je dobrou kontrolkou extrémizmu, keď kritika prichádza z dvoch protichodných strán - z tej veľmi radikálnej i z tej liberálnej, či ako ju nazvať. To si človek povie, že snáď na tom nie je až tak s tým extrémizmom zle. :slight_smile: I keď platí aj to, že každý z nás sme tak trochu extrémista. :slight_smile: Určite aj ja v niečom.
31. máj 2016 o 10:47  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@mandala77 to poznám. Ale netýka sa to len vegetariánov, ale aj ľudí, čo idú cestou raw, či inou stravou. Týka sa to aj ľudí, čo objavili behanie, športovanie, či niečo iné .... majú pocit, že niečo úžasné objavili a nechápu, prečo to okolie neprijíma. Nechápu, že niečo také môže druhý človek prijať, len ak je na to pripravený a je to "jeho cesta". To sa dá rozpoznať tak, že si človek o danú radu povie. Tiež mi lezú na nervy takýto "misionári" :sweat_smile: Komu by aj neliezli :grinning: Vraj aj môj muž si priznáva, že taký bol! Ešteže som ho vtedy nepoznala, asi by sa moje deti volali inak :sweat_smile:

Ale myslím, že @jaron komentoval to video celkom ok, možno ostrejšie, ale je má pravdu, že pani neuviedla svoje vedecké zdroje ani nič nové, čo nepoznáme z populárnych článkov. Keby som ju poznala ako MUDr, čo si študuje odborné štúdie a literatúru, ... tak by ma to video asi oslovilo aj takto. Ale keďže ju nepoznám a zdroje neuvádza, tak ju radím len medzi populárne články, kde je kvalita pochybná. Ale neznie extrémisticky, to je fakt :slight_smile: V podstate hovorí, že by sme to nemali preháňať so sójou, čo je aj môj poznatok a súhlasím. Ohľadne tej fermentácie sa neviem vyjadriť.

Ono je ešte rozdiel urobiť jednu štúdiu a vyhodnotiť výskum všetkých štúdií na rovnakú tému. Takže len z čisto kvôli kritickému mysleniu prijímam nové štúdie ťažšie a kritickejšie, lebo sa výsledky nie vždy sa výsledky podarí aj verifikovať.
31. máj 2016 o 11:17  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
@albao k tej sóji: je k dispozícii aj dosť štúdií, ktoré sú proti nej. Mnohí ich na internete aj zozbierajú a uvedú, čo sa zdá byť na prvý pohľad presvedčivé, ale len zdá. Drvivá väčšina je na zvieratách, pričom keď máme k dispozícii oveľa lepšie štúdie a na ľuďoch, je dosť neseriózne ich ignorovať. Páči sa mi, že zdroje, ktoré pokladám za seriózne, nezamlčujú aj tie negatívne štúdie, venujú im pozornosť a dôkladne zvažujú, kým dôjdu k nejakému uzáveru. Na rozdiel od odporcov, pre ktorých akoby tie dobré štúdie na ľuďoch ani neexistovali. (Vedel by som uviesť príklad na jedno i na druhé.)
Ono to vyzerá, že akoby sa môj svet strašne točil iba okolo sóje, mne však v tom nejde len o sóju, ale skôr o princíp. O férovosť, serióznosť, o spôsobe získavania informácií a pod.
31. máj 2016 o 11:36  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Ahojte, tiez som riesila soju...ja som sa dostala k vyjadreniam profesorky Struneckej, ktora hovori, ze soju a vyrobky z nej by deti nemali vobec konzumovat. Bukovsky napriklad aspon pripusta, ze ludia, ktori maju problem so stitnou zlazou by nemali konzumovat soju kazdy den...

Ja obcas dam tofu, vynimocne alfabio natierky, ale sojove mlieko ani sojove maso nekonzumujeme.
31. máj 2016 o 14:34  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Chcem sa vas opytat, tí, ktori mate male deti, ako riesite vsetky skolkarske /skolske akcie typu gulas, opekacka, vylety, vsetky akcie a sutaze, kde detom pchaju sladkosti. My sme na zdravej strave odmalicka, cukriky nejedia vobec odmalicka, ani nezdrave lizatka, teda nic z bieleho cukru...chori nebyvame. Doma sladime susenym ovocim, maximalne medom. Sladime celkovo menej.

Zaujimalo by ma, co robite, ci dieta jednoducho na taku akciu nevezmete alebo si donesiete vlastne jedlo? Dakujem:slight_smile:
31. máj 2016 o 14:39  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@mima777 Máme súkromnú škôlku a rieši to už priamo škôlka. Napríklad taký Mikuláš - vopred nám napísali, čo deťom nakúpili a kto nesúhlasil, mohol doniesť svojmu dieťaťu náhradu. Všetky balíčky mali mená, takže sa to nepoplietlo. Ovocie bolo v každom rovnaké a plus jedna sladkosť, už si nespomínam aká, to sa dalo vymeniť.
Na oslavy v škôlke sa smie doniesť iba ovocie a zelenina, a to občas čumím akú krásu vytvoria maminy!
Na opekačku som dcérke zabalila baklažán a cuketu :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Takže my to máme jednoduchšie, lebo škôlka nám vychádza v ústrety.
31. máj 2016 o 15:41  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
vegetariankou som bola 4 roky a nasledne 3 roky vegankou. niekde na ceste cisto "zivej stravy" som skoncila a vratila som sa k mäsu. za tie roky som nastudovala o strave tolko, ze by som mohla robit doktorat . a prave preto nie som ako vela exvegeratianov - veganov, ktory tuto formu stravovania kritizuju ako byvali fajciari fajcenie. naopak, som presvedcena o tom, ze sa jedna o velmi zdravu formu stravovania - aj celozivotne a aj pre deti, avsak s niekolkymi obmedzeniami
- nesmie byt clovek krvna skupina 0. lovcom vegetarianstvo proste dobre nerobi. najvhodnejsia krvna skupina pre takuto formu stravovania je A
- doplnanie bielkovin a inych zivin je viac ako podstatne. vylucit mäso nie je vegetarianstvo. pre mna ku vegetarianstvu plati aj obmedzenie bielej muky, cukru, stuzenych tukov, stabilizatorov a tu nastava problem. dieta, ktore nema dostatok zivocisnych bielkovin enzymaticky uplne inak prijima a spracovava napr. taku horalku ci inu zabalenu sladkost. na to pozor! ak si da na obed, ktory obsahuje pre celu rodinu segedin s knedlou len knedlu, tak dochadza k podvyzive
- soja? dnes ju nekonzumujem, lebo 90% soje na trhu je z Brazilie. nie je problem soja ale jej pestovanie. co tak nam prirodzena a vyzivovo velmi podobna fazula?
- so smutkom sledujem zlozenie vsetkych b´vegetarianskych pastek, salam ... je to horsie ako zozenie a primesy v pecenovych pastekach! ale ani to nevypoveda za skodlivost vegetarianstva, len za zlozenie vyrobkov pre nich urcenych ...
- vegetarianstvo je o znalostiach a casovej narocnosti
- prave u deti je podstatny vapnik. nezabudat napr. na mak
- zelezo a B vitaminy pre spravny vyvoj nervovej sustavy atd

Nechcem tu hrat mudru ale vela ludi nesuhlasi s vegetarianstvom len pre to, ze vela tkzv. vegetarianov len vyluci mäso a je to. zabuda na plnohodnotnost stravy, ktoru prijima a tu je kamen urazu. aj ja sa snazim mojej dcere, ktora nie je vegetariankou, ponukat aj takuto stravu.
od 3 rokov mi bez problemov vypije BIO mladu psenicu, vypije olej z ciernej rasce, do vlociek chia semiacka plne omega-3 a omega-6 mastnych kyselin, kvetovy pel plny B a inych vitaminov, pochutnava si na goji pre jeho antioxidacne ucinky .. ono sa to vsetko da. treba len chciet a mat chut, takze drzim palce :slight_smile:

https://www.naturonline.sk/sk/zdrava-vyziva-vyzivove-doplnky-pre-zdravie/zdrava-strava-zelene-potraviny/
31. máj 2016 o 16:15  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
@naturonline veľmi súhlasím, že vegetariánstvo nie je iba o vylúčení mäsa, ale o celej vyváženej strave.

Ale zaujímalo by ma, či niekto niekedy urobil už štúdie o tých krvných skupinách? Všade to počujem a dôkazy nikde. Tie zdôvodnenia, čo sú na nete mi prídu také typické "internetové". Znie to dobre, to stačí :stuck_out_tongue_closed_eyes: :grinning: Prespala som niečo?
31. máj 2016 o 17:32  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Na populárnu tému stravovanie podľa krvných skupín som našla len toto:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23697707
Rok 2013 - záver zhruba v znení, že je nedostatok dôkazov, nedostatok štúdií, ktoré sledovali aspekty diéty a krvnej skupiny.

Inak, ak sa niekto rád hrabe vo vedeckých štúdiách, ja som si obľúbila túto "knižnicu"
http://onlinelibrary.wiley.com/cochranelibrary/search
31. máj 2016 o 17:45  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Choď na stranu:   Zruš
Tvoj príspevok