• Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO
  • Odporúčame:  Mojasvadba.sk Modrastrecha.sk
  • Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO

Vitamín C - megaskorbická liečba, rady a skúsenosti

23. júla 2017 
autor
martina,ten link som asi mala dať hned do nazvu temy :dizzy_face:
7. jún 2009 o 09:28  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Ahojte,

pridávam zopár štúdií o vitamíne C. Ak sa vám to nechce čítať, kludne to preskočte, ale skúste aspoň tie nadpisy.
7. jún 2009 o 11:12  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Pizza se sýrem způsobila kurděje u pětiletého dítěte

Když bylo zjištěno, že námořníkům při dalekých plavbách pomáhá proti krvácejícím dásním žvýkání citrusových plodů, znamenalo to rozpoznání jedné z prvních souvislostí mezi stravou a nemocí – v tomto případě onemocnění z nedostatku vitamínu C. Zpráva z nedávné doby svědčí o tom, že kurděje mohou hrozit i moderním dětem.

Pětiletý chlapec se pět měsíců živil pouze koláčky, sušenkami, pizzou se sýrem a vodou. Odmítal ovoce, zeleninu, ovocné šťávy a vitamíny. Výsledek? Kurděje – onemocnění, které se dnes už v rozvinutých zemích nevidí.

I když byl chlapec dále hravý, čilý a zdálo se, že normálně roste, začal kulhat a diagnostikovali u něj anémii. Dásně mu otekly a na jeho kůži se objevily malé růžové skvrnky. Bolest byla nakonec tak silná, že nebyl schopen vstát z postele ani chodit bez pomoci. Poté, co lékaři vyloučili leukémii a další onemocnění, diagnostikovali u chlapce vážný nedostatek vitamínu C – jako důsledek jeho neobvyklé diety. Začali mu podávat vitamín C a během jednoho týdne se příznaky začaly vytrácet.

Kurděje se od třicátých let minulého století po světě vytrácejí. Nedostatkem vitamínu C jsou dnes ohroženi pouze bezdomovci, duševně nemocní, alkoholici a lidé, kteří se vyhýbají kyselým potravinám, protože je jejich žaludek obtížně snáší.

Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine 2000; 154:732-735
7. jún 2009 o 11:12  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Strava s vysokým obsahem vitamínu C snižuje riziko úmrtí

Ty druhy ovoce a zeleniny, které jsou bohaté na vitamín C, souvisejí podle britských vědců se sníženým rizikem úmrtí ze všech příčin, včetně srdečního onemocnění a mrtvice.

Dokonce i malá zvýšení hladiny vitamínu C v krvi přinášejí zmenšení rizika srdeční choroby a úmrtí u zdravých dospělých lidí. Např. pouhá jedna porce ovoce nebo zeleniny přinesla snížení celkové úmrtnosti o 20 %, a to nezávisle na věku, krevním tlaku, cholesterolu, cukrovce a užívání výživových doplňků.

Úmrtnost byla poloviční u těch jedinců, kteří měli nejvyšší hladiny vitamínu C v krvi – v porovnání s lidmi, kteří měli nejnižší hladiny vitamínu C v krvi.

Nová studie vypracovaná na University of Cambridge School of Clinical Medicine pod vedením dr. Kay-Tee Khaw potvrdila souvislost mezi zásobením vitamínem C a dobrým zdravím, současně znovu ukázala, že již malé změny jídelníčku mohou mít za následek značné celkové zlepšení zdravotního stavu.

The Lancet 2001;357:657-663
7. jún 2009 o 11:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Studie ukazuje na vitamín C jako na klíč k dobrému zdraví

I když je známo, že konzumace rostlinné stravy je obecně spojena s lepším celkovým zdravím a specificky nižším rizikem srdečního onemocnění a některých druhů rakoviny, jak přesně tato strava ovlivňuje hladiny určitých živin v krvi, to není jasné.

Nové poznatky naznačují, že „zvýšení hladiny vitamínu C může být důležitým mechanismem, kterým přispívá spotřeba ovoce a zeleniny k lepšímu zdraví,“ uvedla Gladys Blocková ve zprávě o studii vypracované na University of California v Berkeley.

Vědci měřili hladiny vitamínu C, beta karotenu a vitamínu E u 116 mužů nekuřáků ve věku 35 až 72 let. Čím více jedli účastníci studie ovoce a zeleniny, tím byly hladiny kyseliny askorbové (vitamín C) a karotenoidů v jejich krvi vyšší. Tento vztah byl těsnější u vitamínu C, který tak může být stejně důležitým, ne-li důležitějším faktorem než spotřeba karotenoidů.

American Journal of Epidemiology 2001;154:1113-1118
7. jún 2009 o 11:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Vitamín C pomáhá ženám proti žlučníkovým kamenům

V první studii svého druhu se ukázalo, že dobré zásobení vitamínem C snižuje u žen riziko vzniku žlučníkových kamenů. Více než 13 000 účastníků studie dostávalo vitamín C v různých formách, od ovoce a zeleniny bohatých na tento vitamín až po vitamínové doplňky.

Ženy, které měly nejvyšší hladiny vitamínu C v krvi, měly o 39% nižší riziko výskytu žlučníkových kamenů než ženy s nejnižšími hladinami vitamínu C v krvi. U mužů se podobná závislost neprokázala. Žlučníkové kameny se vytvářejí , když ve žlučníku (tedy orgánu, ve kterém se žluč skladuje) dochází ke spojování žluči, cholesterolu, vápenatých solí a dalších látek.

Archives of Internal Medicine 2000;160:931-936
7. jún 2009 o 11:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Spotřebou ovoce a zeleniny proti mrtvici

Dr. Jishipura s kolegy z Harvard School of Public Health v Bostonu studoval po čtrnáct let souvislost mezi spotřebou ovoce a zeleniny a ischemickou mozkovou mrtvicí u 75 596 žen (účastnic velké studie zdravotních sester) ve věku 34 až 59 let. Stejnou souvislost sledoval po osm let i u 38 683 mužů ve věku 40 až 75 let, účastníků velké studie lékařů.

Nejnižší riziko bylo zjištěno u těch žen i mužů, kteří jedli nejvíce určitého druhu zeleniny, jako brokolice, zelí, květáku, růžičkové kapusty, zelené listové zeleniny, citrusového ovoce a ovoce a zeleniny bohaté na vitamín C. Celkově bylo riziko u těch, kteří konzumovali hodně zeleniny a ovoce o 31% nižší než u těch, kteří konzumovali málo zeleniny a ovoce.

K ischemické mrtvici (asi 80% všech mozkových mrtvic) dochází, když dojde (krevní sraženinou nebo tukovým nánosem) k zablokování tepny zásobující mozek. Konkrétní příznaky mrtvice (ochrnutí, svalová ochablost a ztráta schopnosti mluvit) odrážejí, ve které oblasti mozku byl přívod krve přerušen.

The Journal of the American Medical Assosication 1999;282:1233-1239
7. jún 2009 o 11:14  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
A toto som už zase ja :slight_smile: , nie štúdie:

Vitamín C je naozaj dôležitý. Dnes mnohým ľuďom chýba zdravá vyvážená strava, mnohí poznajú zeleninu a ovocie len vo forme kyslej uhorky alebo zaváraných čerešní ku nedelnému kuraťu. Za zlé však pokladám, keď sa z dobrej myšlienky urobí extrém, keď sa z viacerých dobrých princípov vytiahne jeden a ten sa zveličí a povýši nad všetko ostatné. V tých štúdiach naozaj ľuďom pomáhal dostatočný príjem vit. C, ale väčšinou vo forme ovocia a zeleniny a dovolím si povedať, že napriek dusičnanom, napriek tomu, že nie vždy bola ihneď po odtrhnutí aj skonzumovaná, napriek tomu, že možno niekde chvíľu stála.... že sa v nej možno znížil obsah vitamínu C.

Neodmietam v zásade užívanie výživových doplnkov, v mnohých odvôvodnených prípadoch to má svoj význam, napr. vit. D v zimnom období u starších ľudí alebo u ľudí s nedostatočným vystavením sa slnku, vit. B12 u vegánov i u všetkých ľudí po päťdesiatke, železo v zvláštnych prípadoch - krvácanie..., a možno niekedy môže mať zmysel i vitamín C v "tabletkách", ale urobiť z toho všeobecný princíp vysokých dávok ako nutnosť pre zdravie, je podľa mňa extrém a vytrhnutie z kontextu komplexného pohľadu na zdravie človeka.
7. jún 2009 o 11:15  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
autor
jaron,ja som prečítala aj to pod nadpisom :grinning: a netvrdim,že vitamin C je jednotka,a že ostatne nam netreba ,to určite nie,ale tu som chcel prezentovať a zozbierať skusenosti a rady ohladne Cečka.ktovie ,možno niekto založi temu ohladne Bečka - tam tiež prispejem,ako som vdaka mega davkam bečka uspešne donosila konečne svojho syna - lebo to bola jedina cesta ako to dieťa donosit ... takže asi takto som to myslela,ked som to založila.

Vitamin C a vyššie davky davam teraz synovi preto,lebo - po tretej hexa vakcine sa u neho "prebudil" virus,s ktorým sme mali niekolko mesiacov velke problemy,kým sme prišli na to,čo to je. Od leukemie,cez celiakiu....všetko sme mali v kaŕte napísane s otaznikom,nakoniec z toho vznikol AKTIVNY CYTOMEGALOVIRUS. A kedže cečko je prospešne aj na virusy,tak mu ho davam,lepšie ako ho napchavať virotikami,tie sme brali 2 mesiace popri menším davkam Cečka (500mg) , teraz ma lieky vysadene a davame len 1g cečka. Samozrejme,neviem to odhadnuť,kedže je to v prašku,možno davam 853mg :grinning: ,ale max. do štvrt lyžičky (ako sa píše v navode) Okrem toho mu davam aj bečko, dečko sme vysadili kedže je slniečko. Papme ovococie aj zeleninuale žeby jej ziedol vela nemožem tvrdiť. Teda neviem,kolko ovocia dokažu zjest ine rok a pol ročne deti,ale my ked zvladneme pol väčšej paradajky,pol jablka a banan,tak to je tak akurat na den.Ovocne šťavy nedavam,pije čaj bylinkovy . Okrem toho mrkvu,brokolicu,zemiaky,karfiol , kukuricu...ale neverim,že ked to uvarim,tak ho tie vitaminy zachrania.
7. jún 2009 o 11:44  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Príspevok bol zmazaný adminom, lebo nespĺňal pravidlá fóra. Porušoval pravidlo "Fórum nie je pre firmy".
7. jún 2009 o 12:02 • vodafon20
autor
trapny si teda
7. jún 2009 o 12:06  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
a ktovie,možno by sa aj ekzem dal vyliečiť cečkom :grinning:
7. jún 2009 o 12:07  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Denisocka,
to, čo píšeš ty, mi už neznie tak bláznivo. Pekný deň ti želám. :slight_smile:
7. jún 2009 o 12:09  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
AHOJTE;;;; deni jaron.. :wink:
7. jún 2009 o 12:11  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
tak blaznivo ako by viznelo z nazvu temy? :grinning: nie,zas to neprehanam , a tobož nie u syna, neni pokusny kralik
7. jún 2009 o 12:11  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
ou - vyznelo ..... preklep,utekala som pomiešať tarhonu :grinning:
7. jún 2009 o 12:13  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
ja si myslím,že ked sa človek stretne s chorobou,kde medicina zlyhava,alebo človek poste nechce davať chcemiu na to,tak sa chyta mnohých veci,dnes je taka doba,že ludia veria alternativnym liečebny postupom... a niekto siahne na Cečko,iny na homeopatiu,dalšie na vegetarianstvo,alebo makro neviem čo.... dalši reiky , hladovku .... je toho milion , bežny smrtelik ma z toho chaoz a preto sa nečudujem,že človek neveri Cečku alebo inemu .... Ja som tiež hladala a hladala,bola som je den čas na homeo,nevravim -mne pomohlo z vyliečenia abscesou po porode v prsniku,synovi zas nie,ale je pravda,že keby tu na SK boli ty homeopati lacnejši,alebo by to bolo tak bežne ako u Eriky vo fr. a diagnostikovali by ho resne,tak by možno pomohlo .... skušali sme reiky nereiky,lieky aj nelieky,mala som odporučania,že tachyovova voda je to naj .... dalši že hento,tamto .....naozaj zaleži na človeku,čo skusi a na čo ma,čomu veri ... momentalne som pri tom Cečku,ktovie kde sa stretneme o rok ,v akej teme :wink:
7. jún 2009 o 12:19  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
shaula, niekto v predchadzajucej diskusii hodil link, ze ked je clovek, alebo aj dieta chore, alebo po ockovani, potreba vitaminu c sa rapidne zvysuje, aby telo s tym virusom, aj co je v ockovani mohlo bojovat. a tam boli prave napisane tak enormne obrovske davky, tak som trocha guglila, a vyguglila som ze to tak je:slight_smile: ja som davala ten cebion, ale na radu denisky dnes rozpustam jamiesona :slight_smile: ale to preto, ze maly je prechladnuty, inak si myslim ze uplne staci cerstve ovocie a zelenina, takze ked sme fit cecko nedam, ked sme nachladnuty, dam ho naopak strasne vela.
7. jún 2009 o 12:50  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
paola :dizzy_face:
7. jún 2009 o 12:53  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
deni neboj tym ceckom nic nepokazis a mas pravdu niekedy treba skusat....aj ine metody... myslim tym tie prirodne... :slight_smile:
7. jún 2009 o 14:14  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Som rád, že téma takto rozkvitla :slight_smile:

Pokiaľ ide o TYP céčka, pre deti je výber slabý. Buď nehorázne drahý Cebion s glycerínom, alebo už potom tabletky určené pre dospelých, v primeraných dávkach. Z hľadiska alergií apod, najlepším riešením by mohol byť paradoxne čistý chemický askorbát sodný alebo kyselina askorbová, v troche vody. Jamieson používame preto, lebo neobsahuje umelé súčasti, a zatiaľ sme nič lepšie nenašli (okrem chemickej kyseliny askorbovej). Je to kompromis. Radšej by som mal nejaký prípravok špeciálne pre deti.

No ale čo si budeme navrávať, tie sirupčeky proti kašľu, horúčke, antibiotiká apod, to je samá chémia a nikto sa nad tým nepozastavuje. Sú tam celkom bežne také "vitamíny" ako benzoan sodný, sorban draselný apod. Osobne si myslím, že to prírodné céčko má (aj v dospeláckej forme) viac výhod ako nevýhod, ale naozaj treba zachovať zdravú opatrnosť.
8. jún 2009 o 19:05  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Dávka. Hovorí sa, že všetkého veľa škodí. Ale koľko je "veľa" céčka? :wink:

Všetky cicavce, ktoré ho syntetizujú, ho majú cca 50-400x viac, než my ľudia tvrdíme, že nám stačí. Nesyntetizujú akurát opice, morčatá a niektoré kvetožravé netopiere. Morčatá v prírode pojedajú oriešky, a nie hocijaké, ale také, ktorých 100g obsahuje 4g vitamínu C. Gorila skonzumuje denne kilá čerstvých výhonkov, čo znamená cca 6 gramov prírodného céčka denne. Kvetožravé netopiere ani netreba rozoberať.

Pauling et al sa snažili vypočítať na základe predpokladanej stravy našich plodožravých predkov, koľko asi céčka to dalo, a vyšlo im 2300mg denne. Zaujímavý je aj pojem "črevná tolerancia", čiže množstvo céčka, ktoré človek ústne požije bez toho, aby to malo laxatívny účinok. To, čo sa nevstrebe, spôsobí miernu hnačku. Dávka, ktorá spôsobuje hnačku, sa u zdravých ľudí pohybuje medzi 3-15g. Takže toto je približne množstvo, ktoré si organizmus dobrovoľne zoberie, ak mu ho dáme.

Obsiahlu diskusiu nájdete napríklad v http://rizikaockovania.sk/dok/Vitamin_C-liecba.pdf kapitola II.Genetický koncept. To neuvádzam ako "dogmu", ale skôr ako námet pre určite veľmi zaujímavú diskusiu, na ktorú sa teším :slight_smile:

Mimochodom, väčšina vedcov, ktorí sa týmto zaoberali, špekulovali v evolučnom zmysle problematiky, ale je zaujímavé rozmýšľať o tom aj z pohľadu kresťanstva. Jedna vec je istá, naša strava by mala byť celkom iná, a vtedy by sme možno nepotrebovali vôbec uvažovať nad výživovými doplnkami. Ďalšou otázkou je, či "vypnutie" produkcie céčka u ľudí nie je náhodou jedným z opatrení, ktorým Boh obmedzil dĺžku ľudského života na max. 120 rokov (prvá kniha Mojžišova).
8. jún 2009 o 19:17  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
Pokiaľ ide o "miznutie B12", tak toto je pokiaľ viem iba teoretický, nedokázaný mýtus. Ale samozrejme som za to, aby sme sa zaoberali aj inými vitamínmi, nielen C. Béčka sú tiež veľmi dôležité a treba ich dopĺňať, či už prírodne, alebo nie prírodne. Ja uprednostňujem "spriemyselnenú prírodnú formu" (pangamín), ale nikomu inému doma to nechutí, a ani mne príliš nie, ak mám byť úprimný :wink: Vždy si k tomu dám ešte aj cmúľacie céčko, čo už, sme ľudia spohodlnelí :slight_smile:
8. jún 2009 o 19:20  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (1)
Ozaj, erikasadek, to s tou využiteľnosťou (prírodný vs syntetický) nie je tiež úplne jasné. Áno, prírodný komplex vitamínov je lepší, než syntetický izolovaný C-vitamín, ale to neznamená, že syntetický nemá zmysel. Len sa stihne "menejkrát otočiť". Tie ostatné prírodné komplexy (napr. bioflavonoidy) dokážu regenerovať už použitý vitamín C, takže ho telo využije viackrát. Pri syntetickom to organizmus robí tiež (recykluje), len mu v tom nikto nepomáha :slight_smile:
8. jún 2009 o 19:24  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
erikasadek: Tie mediálne fámy o hrôzostrašných účinkoch vitamínov netreba brať až tak vážne. Veď poznáš médiá :slight_smile:
8. jún 2009 o 19:42  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
nobody: Ale veď zinok už fičí :slight_smile: Minule v lekárni (môžete 3x hádať, čo som tam chcel) :grinning: jedna dievčina úplne samozrejme vysypala: "céčko a zinok". Trochu jej bolo počuť na hlase prechladnutie, a zahryzol som si do jazyka, keď som chcel povedať "toho céčka máte málo" :slight_smile:

Ale zinkom sa dá (na rozdiel od céčka) dlhodobo predávkovať. Takže s ním ešte viac opatrne.
8. jún 2009 o 19:52  • Odpovedz  •  Páči sa mi to (2)
dobrá to dievčina :wink: :grinning:
Zn-mánie fičí
8. jún 2009 o 20:16  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
autor
petot, kolko zinku je norma?dost ma to zaujíma,kedže davame ten C-salts a on je aj tam
8. jún 2009 o 20:24  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
jaron: Tie žlčové kamene ma neprekvapujú, lebo vitamín C je nevyhnutný na premenu cholesterolu v žlčové kyseliny. Na morčatách je dokázané už dávno, že nedostatok vitamínu C vedie ku zvýšenému riziku žlčových kameňov (okrem iného). :wink:
Ginter, E. Cholesterol and Vitamin C. Amer J Clin Nutr., 24: 1238-1245, 1971.
Ginter, E. Effects of Dietary Cholesterol on Vitamin C Metabolism in laboratory animals. Acta Med Acad Sci. Hungary. 27:23-29; 1970.
8. jún 2009 o 21:27  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
jaron: Ak máš ešte nejaké zaujímavosti, sem s nimi! Určite toho bude dosť. :wink:

denisocka: Len tak narýchlo som vygooglil: "odporúčaná denná dávka je asi 15 mg. U tehotných žien, kojacich žien a športovcov by toto číslo malo byť 25 mg a viac. Nadbytok zinku nie je častý a môže byť preto jeho dávkovanie omnoho benevolentnejšie. Jeho prejavy sú nepokoj, dehydratácia a nevoľnosť."

Mne osobne predpísala kožná na dermatitídu až 50mg denne po 6 týždňov, a pomohlo to, ale to je už liečebná dávka.
8. jún 2009 o 21:32  • Odpovedz  •  Páči sa mi to
Choď na stranu:   Zruš
Tvoj príspevok