Predškoláčka vie čítať

minislon
22. júl 2016

Ahojte. Dnes večer pred spaním ma moja dcérka prekvapila. Sadli sme si vedľa postele ako obyčajne, že jej idem čítať rozprávku. Na moje počudovanie mi knižku nepodala, ale začala čítať názov rozprávky, ktorý bol na rade. Potom ešte prečítala pár nadpisov a podala mi knižku so slovami, no už môžeš opäť Ty.
Ja som ju čítať neučila. Máme síce kopec hier a hračiek na Abecedu, ale nikdy pri nich moc dlho nevydržala. Síce ich vždy vytiahla sama, ale keď sa jej nedarilo, tak schovala.
Už dlhšie pozorujem, že ovláda celú Abecedu paličkovým písmom a dnes čítanie 🙂 Máte niekto skúsenosť s tým, že predškoláčka ovláda celú tlačenú abecedu a vie pár viet (aj malé písmená, nielen veľké tlačené) prečítať? Nebude to v škole problém?
Ďakujem.

tyelde
22. júl 2016

No ja čo si pamätám svoju prvú triedu tak čítať vedelo aspoň 60% deti...ja som sa prvé 2 roky nudila jak kôň napr... 😀 ale problém to nie je, pokiaľ učiteľ vie deti zaujať a zamestnať...

pukita
22. júl 2016

Nemyslim si ze by s tym mal byt problem. Proste je iba vnimava. Asi sa bojis toho ze nebude davat pozor na hodinach kedze uz co to vie...ja si myslim ze prave naopak jej bude stacit malo aby pochopila ucivo. Ale to sa dozvies az ked to bude aktualne 🙂 No problem by som v tom nevidela, lebo co jej teraz prestanes citat aby sa nepriucila? Ked tvrdis ze si ju neucila a predsa vie.

loginexistuje
22. júl 2016

Neni to problem v skole ... dcera sla do prvej pred siedmimi rokmi a to uz plynulo citala knihy a citat vedelo viacero spoluziakov zo skolky ... vobec to nebolo ojedinele oni idu aj tak pomerne dost rychlo (teraz sme mali zasa prvaka) a pred vianocami uz citavali na cas a oktober november sa uz pisu diktaty ...

korytnacka7
22. júl 2016

Ano, dcerka bude mat 5 v septembri a mame tento isty problem 🙂 Pismena vie uz velmi dlho, postupne zacala pisat lahke slova a teraz uz aj cita. Riesit sa to bude na zapise, porozmyslajte nad dobrymi skolami v okoli- nebolo by od veci dat ju na jar otestovat v centre pedag.psych.poradenstva a tam presne povedia, ci je vhodna do beznej triedy/ skoly alebo by tam velmi stagnovala. Naptiklad ta moja je v septembri, takze by mala ist do skoly az o 2 roky 🙂)) My pojdeme tiez na dar dat sa otestovat a ked povedia, ze je zrela, s papierom sup na zapis.

sissy27
22. júl 2016

@minislon bežná vec, žiadny problém 🙂 a v škole bude mať aj tak čo robiť, prvý ročník nie je len o zvládnutí čítania a tlačených písmen 😉
Inak nás takto šokovala dcéra v cca 4 rokoch, keď plynulo prečítala nahlas rozprávku, dokonca v češtine... Bola to jej obľúbená rozprávka, ktorú sme museli čítať každý večer... Až sa ju naučila naspamäť 😂😂😂 ale tak dokonale, že vedela sledovať text očami a v správnom momente otočiť list 😂😂😂 seriózne to vyzeralo, že číta 😂

andrejta
22. júl 2016

@minislon moj trojrocny syn precita vsetky tlacene pismena aj velke aj male uz par mesiacov. Rovnako cisla, pocita slovensko-anglicky do dvacat a tiez dumam kam to bude pokracovat, kym pojde do skoly 🙂

andrejta
22. júl 2016

@minislon malo tam byt dvadsat 😀

opica
23. júl 2016

Moj sym cital plynule davno pred nastupom do skoly. Mame za sebou prvy rocnik v normalnej skole a nemal ziaden problem. On zas mal slabsiu jemnu motoriku,cize sa musel zlepsit v pisani. Neboj,nie je jedina. U syna boli 4deti,co vedeli citat,nez isli do skoly

timea7
23. júl 2016

@minislon som učiteľkou v škôlke, dnes je to celkom bežné, mám v triede trojročného chlapca, ktorý ovláda obecedu, má starších súrodencov, tak sa stále vypytuje, cielene ho to nik neučí, dokonca raz som mala triedu, kde okrem jedného písali a čítali všetci predškoláci. Deti majú iný prístup k informáciám, ako sme mali my, od útleho veku používajú klávesnicu na PC, majú množstvo hračiek, kníh, ktoré im uľahčujú spoznávať písmená.
@korytnacka7 dieťa, ktoré píše a číta a ešte nie je vekovo predškolákom, musí byť pre školu zrelé celkovo, čítanie a písanie v predškolskom veku nie je už ničím výnimočným, ale skôr bežnou vecou. Dieťa treba podporovať v jeho túžbe po poznaní, dávať mu dostatok podnetov, rozvíjať ho po všetkých stránkach. Čítanie a písanie u päťročného nie je problémom, ako píšeš, to by mala problém polovica triedy. Ak tvoje dieťa vekovo do školy ešte nepatrí, na testy s ním ísť musíš, nemôže ísť bez toho skôr do školy. No keď je septembrová, zotrvávať ešte v škôlke...no oni ti poradia, posúdia dieťa po všetkých stránkach.

timea7
23. júl 2016

@andrejta možno bude plynule čítať v dvoch jazykoch, ako môj synovec. A možno sa jeho pozornosť presunie na niečo iné - vesmír, história, zvieratá...niekedy sa deti vyvíjajú tak, že ich v určitom časovom úseku zaujíma niečo a to uprednostňujú pred všetkým ostatným.

hettinka
23. júl 2016

@minislon ako píše @tyelde , sikovnejšie dieťa sa v tomto veku bežne dokáže naučiť čítať a nie je to problém, pokiaľ natrafíte na ústretovú pani učiteľku a aj aké bude zloženie triedy, teda, či budú veľké rozdiely v rýchlosti zvládania učiva alebo sa dostane medzi slabšie deti ... a tiež závisí, aká je dcérka povaha. či jej tá "nuda" vadiť bude, alebo sa prispôsobí triede. V tomto ohľade sú dievčatká vcelku prispôsobivejšie.

Na druhej strane, môže to byť aj jedným zo znakov nadpriemerného intelektu, ale aj nemusí. Závisí od toho, či je to "len" čítanie, alebo má aj celkovo inak zamerané záujmy. Moj syn začal čítať v 5 rokoch, tiež sám od seba, jeho zaujímali mapy a mal potrebu sa to naučiť, aby si mohol študovať tie názvy štátov a hlavných miest atď. V 6 rokoch už vedel kde sa ktorý štát nachádza (aj také exotické), u veľkej väčšiny názvy hlavných miest, vlajky (ti mi skladal z LEGO), vedel počty obyvateľov a aj iné údaje. Okrem toho vedel počítať cez desiatku, chápal význam mínusových hodnôt (chápal príklady ako -5+7 = 2), lúštil osemsmerovky, krížovky, rôzne úlohy v novinách pre staršie deti alebo aj dospelých, ale inak to bol normálny chalan ... do školy sa tešil ako blázon a bolo to pre neho jedno velké sklamanie a nuda, čo však aj výrazne prejavoval správaním - vykrikoval, že sa učia hlúposti, chodil po triede, padal zo stoličky, ničil si školské pomôcky a mne doma hovoril, že prečo všetko tak zložito vysvetľujú, keď je to jasnééé ... so strachom som ho ráno dávala do školy a zo strachom brala, čo zas bude, aká poznámka pribudla ... nakoniec sme v decembri išli na testy do CPPPaP, že ma asi nejakú poruchu pozornosti alebo čo ... a do týždňa sme boli v triede pre nadané deti s programom APROGEN. Odvtedy super...

Takže sama si zváž, ako sa to bude vyvíjať, za otestovanie nič nedáš, prípadne vám dajú odporúčania, ako ju rozvíjať ďalej

korytnacka7
23. júl 2016

@timea7 Ano, uplne suhlasim a necham to rozhodnutie na odbornikov, ja ju tam nechcem dat za kazdu cenu... ona je vnimava aj po inych strankach, co som tam nepisala 🙂 Takze vieme, nechavame to uplne prirodzene zatial tak 🙂

janickacrazy
23. júl 2016

@minislon Určite to nie je problém, dnes sú deti múdre ako rádiá, moj syn ovládal celú abecedu po anglicky aj po slovensky ako 2ročný, tiež v tom veku počítal do 20 po slovensky aj anglicky, vedel všetky značky áut, atd. Teraz má 5 rokov a rieši AIDS a HIV momentálne. 😀

titkovamiriam
23. júl 2016

vôbec sa s tým netráp dnes už veľa prváčikov čita,píše,počita-dokonca sčitovanie do 10 samozrejme formou hry sa učia v predškolskej príprave.Moje deti všetky išli do prvej ako čitajúce a poznali a vedeli pisat tlacene písmená a v škole sa vôbec nenudili.

kikina84
23. júl 2016

@minislon
@minislon aj moja mala vie citat a to bude mat 6 rokov len v oktobri tohto roku..uz vyse roka ovlada celu tlacenu abecedu,,a pise krajsie ako ja :D ale poznam viac deti takto z okolia co su popredu 🙂

stvura
23. júl 2016

@minislon to ta trapi? Mozes ju dat do triedy pre nadane deti...
Moja bude teraz predskolacka, pise a cita tiez (zvlada i matematicke ulohy pre prvy rocnik, je lepsia v anglictine ako moj buduci tretiak). Nejako to neriesim...v diagnostike obstala lepsie ako deti co nastupuju teraz do skoly (chodila s takymi do triedy) - odporucili mi ju dat do skoly ale som tak nespravila (ja som dala na rovnake odporucanie syna do triedy - teraz je tretiak a prvy rocnik som si s nim oddrela, takne nie, neprosim si repete - inac syn je nadpriemerne nadany len je to chlap a nebavi ho nic, nie je sustredeny). Mna to nejako netrapi, chcem ju dat do bilingualnej triedy takze to bude jej plus. Skutocne nic nezmeska, ja to beriem tak ne nebude jedna z vybornych ale bude najlepsia ak pojde so svojim rocnikom.

siska53
23. júl 2016

@minislon ano,mam. Nas mal dva roky,hovorit nevedel a poznal takmer vsetky velke tlacene pismena. Prosto ho to bavilo. Teraz pozna vlastne tiez vsetky pismena velke tlacene. Dokonca minule ucil malu pismenka a svokra bola pri nich a ta mi povedala,ze aj mala uz mnohe pozna a maly zas vsetky. Tie pismena rozdelovali podla farieb a aj pocitali.

Nasa mala zas pozna viacero lniziek naspamat. Zblast jednu - Vesela abeceda. Tu so otvori,recituje - pretaca si strany,vyzera akoby naozaj citala a ona to len vie naspamat.

cmulinko
23. júl 2016

@minislon ja zijem v Irsku a tu zacinaju deti skolu uz ako 4 ročné a vsetky deti do tej doby uz ovládajú abecedu,cisla a farby po irsky ( po anglicky to je samozrejmost) zo skolky.Tu sa uz v skolke ucia pisat pismenka,potom kratsie slova a tak isto aj citat.Ja som zacinala školu ako 7 rocna na SK a moj 7 rocny syn uz cita Harryho Pottera a pise si vlastny komix. A ci je nadpriemerne nadany? Myslim si,ze je to normálne dieta len ma možnosť vyrastat tam,kde je iný pristup a sposob učenia.V dnesnom svete to nie je nic vynimocne.Deti maju viac podnetov a moznosti.To,ze dieta je " nadanejsie " este vobec neznamena,ze z neho bude spickovy lekar ci pravnik.Kludne sa moze stat,ze aj z mojho syna vyrastie zrucny manualny pracovnik,ktory v 7 rokoch cital knizky pre pubertakov 🙂

hettinka
23. júl 2016

@cmulinko práve v tomto je pre nás výhoda naša škola, lebo samozrejme, nie je to o tom, že by v 3. triede už robili neviemčo, ani to nie s žiadni šprti alebo vedátori.
No vidím veľa výhod, je ich v triede menej, takže máme individuálnejší prístup, v triede je uvolnenejšia atmosféra, sedia do kruhu, veľa diskutujú, nie sú tak zviazaní osnovami, takže ak to deťom ide, neopakujú dookola staré známe veci a idú ďalej. Používajú aj iné metódy, učiteľka menej vysvetľuje a viac objavujú. Máme vysokú podporu čítania, zapájania sa do rôznych súťaží podľa záujmu, samostatných aktivít, podpora rozvíjania sa v smere, ktorý deti baví. Nemáme známky (len bodové a percentuálne hodnotenie) a nemáme poznámky. Ak je problém, rieši sa ... a nie že učiteľka napíše poznámku, ktorá nič nerieši. Veľa z tých vecí by fungovalo aj na bežných školách, keby sme ešte stále nemali školský systém ako za Márie Terézie ,,, a ak chceš niečo lepšie, bud platíš súkromné školy, alebo si nájdeš vhodnú štátnu a vozíš dieťa do susedného okresu, ako my...

Na klasickej škole sme zažili 22 detí v 3 radoch, a prístup "ticho buď a rob čo vravím" a ak nie, tak poznámky, poznámky a poznámky ...

alaguema
23. júl 2016

@minislon je to dnes už úplne bežné. Moja dcéra začala čítať a písať do slova zo dňa na deň, keď mala 5. V škole nebol žiadny problém.

timea7
23. júl 2016

@korytnacka7 ty ju tam ani nemôžeš dať, aj keby si chcela, jedine, že by si to riešila prípravným ročníkom v nejakej súkromnej škole, ak by ti teda psychológ neodporučil ju do školy dať. Aj to je cesta, dieťa je šikovné, takže zostávať ďalší rok v škôlke nemá zmysel, ale na druhej strane nie je napr. natoľko samostatné, aby zvládlo záťaž v prvej triede, tak to je taký medzistupeň.

cmulinko
23. júl 2016

@hettinka velmi podobny skolsky system funguje tu v Irsku.Moj syn mal vo " vysvedceni " napisane od pani učiteľky ze jej bolo ctou mat mojho syna v triede,spoznat ho a ucit ho.Kde sa takych slov dozije bezny ziacik na SK?

yanni
23. júl 2016

@minislon nechapem, co sa cuduje a v com vidis problem. V dnesnej dobe je uplne normalne, ze predskolaci vedia citat a pisat a ucitelia su na to pripraveni, ze minimalne jeden prvacik v triede toto ovlada.
Ja som tiez ako 5 rocna vedela plynule cita, co pred takmer 40timi rokmi zase nebolo take bezne ale stavalo sa. Terza je to naopak, bezne, maloktory prvak neviem vakt ze nic, co sa tyka abecedy a pocitania.
Nas druhorodeny je teraz druhak, ako stvorrocny uz ovladal celu abecedu a vedel pocitat do 10, ako 5 rocny cital plynule (ano plynule!!!) a pocital (aj scitaval a odcitaval) do 20. Ked bol v prvej triede, ucitelka ho raz za tyzden od druheho polroka dala do druhej triedy na matiku a nemcinu (zijeme v DE). Bol stale a vo vsetkom lepsi a rychlejsie sa ucil ako prvorodeny o rok vyssie. A je to tak doteraz.
Nepoj sa, dobra skola a hlavne dobra ucitelka toto rozozna a ak sama nenavrhne (plus psycholog) prestup do vyssieho rocnika, tak ju zaujme niecim inym, popripade jej da zaujimave ulohy navyse.

Ale ako vravim, nie je to ziadna genialita, v dnesnej dobe uplne normalne.

timea7
23. júl 2016

@cmulinko v niektorých školách áno, ale ťažko pokrivkávame za svetom....deťom trepú do hlavičiek encyklopedické vedomosti, neučia ich rozmýšľať, kombinovať, alebo len v malej miere, väčšinou len pasívne prijímajú poznatky, čo v nich zabíja túžbu po vzdelaní. Viem, že sú výnimky, či už celé školy, alebo učitelia, no tí sa ešte musia boriť s tým, že im kolegovia, alebo vedenie podrážajú nohy, lebo vytŕčajú z rady 😠 😠 😠 😠 . Moji synovci chodia do školy v zahraničí, rozdiel priepastný 😖 😖 😖 lenže nie je v triede napchatých 28 detí, ale polovica.

charlie1980
23. júl 2016

Tak ja hovorim za seba....velmi dobre si pamatam este aj dnes, ako som behala za otcom a pytala som sa na jednotlive pismenka v knizke. V 5r. som plynule citala knihy. V skole v 1.rocniku bol problem. Prvu stranu mojej ziackej knizky boli same texty - poznamky o vyrusovani, hojdani sa na stolicke, po nepozornost. Aj ked ucit sa bolo co (pisane). Pismo som mala uhladne, dokonca som bola kronikarka 😂 Kazdopadne, casom to ustalo, ked som sa asi prestala nudit😀.

timea7
23. júl 2016

@charlie1980 no dúfam, že toto je už dnes prekonané, Učiteľka má v triede viac detí, ktoré vedia čítať a písať, môže si pre nich pripraviť iné úlohy, aby ich zaujala. Viem,je to práca navyše, ale bude mať v triede kľud, dieťa, ktoré sa nudí, vymýšľa, to je prirodzené.

hettinka
23. júl 2016

@cmulinko nikdy ... vysvedčenie máme so "slovným hodnotením", čo je však rovnako ako klasické známky nič-nehovoriace vyjadrenie "veľmi dobré výsledky". My dostávame okrem toho aj každý štvrťrok aj takéto osobné hodnotenie, ako vy, píšu ho aj deti, aj rodičia aj učiteľka a je tam zhrnutie toho, kde je dobrý a kde sú rezervy ... no nie je to oficiálny dokument, no pre mňa má oveľa vyššiu výpovednú hodnotu.

Inak, čo tu píšete, že je normálne a bežné, že deti vedia čítať, mne sa to nezdá, možno podľa regionu, my žijeme v maličkom meste ďaleko od Bratislavy a v synovej triede čítal takto plynulo iba on a ešte jeden chlapec. A ked šla do školy staršia dcéra, tiež vedelo plynulo čítať len jedno dieťa, dcéra nevedela nič, poznala asi 5 písmen, zámerne sme ju nič vopred neučili a ona sama záujem nemala.
A tiež je rozdiel poznať písmená, a plynulo čítať a textu aj rozumieť, čítať s porozumením a vedieť k tomu riešiť úlohy, prípadne vedieť hľadať v texte konkrétne informácie ... to je oveľa ťažšie ako mechanické čítanie.

hettinka
23. júl 2016

@charlie1980 a koľko to trvalo, kým sa to "utriaslo" ... a čo neskôr, nenudila si sa? Ja som sa prenudila celú základku, ani na gympli som sa učiť nemusela ... na ZŠ som mala len tú výhodu, že som mala prvé 3 roky domáce vzdelávanie, takže tie poznámky som si neužila 🙂

yanni
23. júl 2016

@charlie1980 haha ja som sa nenudila, citala som si pod lavicou Kamarata 😀 😀 😀 😀
Pokym mi na to neprisla ucitelka. Poznamka v ziackej ale nasi sa len pousmiali. Odvtedy som sice nevyrusovala ale otvarala nemo usta, spulila pery a zmurkala raz jednym,r az druhym ockom na ucku. Za to poznamky neboli. Len raz na rodicku ucka mojmu otcovi povedala, ze ju provokujem. Ale bola to rachetla, tak si z toho nic nerobil 😀 😀 😀 😀

alaguema
23. júl 2016

@charlie1980 toto sa dnes už deje asi len v triedach úplných diletantov. Moja dcéra sa sem tam mierne nudila, ale nie tak, ako to popisuješ ty. Nakoniec si našla niečo sama, alebo dostala úlohu navyše. Dnes je veľa predškolákov, ktorí majú učivo prvej triedy v podstate zmáknuté.