Mám 19 rokov, som tehotná a môj nárok na rodičovský

angel257
5. jan 2015

Ahoj, mohli by ste mi poradiť? Študujem externe, pracovala som asi pol roka. Chcela by som vedieť aké požiadavky musím mať splnené aby som dostala rodičovský príspevok, keďže na matersku nárok nemám. Vôbec sa v tom nevyznám. Ďakujem 🙂

prstek
5. jan 2015

Na rodičovksý nárok máš, nakoľko si už plnoletá, rodičák sa práce teda veľmi netýka, len materská ak si pracovala najmenej 270 dní pred narodením resp. pred uplatnením MD a riadne odvádzala poistenie do sociálnej poistovne. Ale na rodičák (RP) nárok máš, po narodení dieťatka, vopred netreba nič vybavovať,max si vopred vypýtať všetky formuláre.

elen83j
5. jan 2015

rodičák dostane každá čo porodí 😉 stačí behnúť po pôrode na úsvar a tam ti dajú tlačivá aj na príspevok pri narodení,treba mať RL dieťaťa a aspon 10x ofotený,lebo sa necháva ku každému tlačivu.

gapa
5. jan 2015

@angel257 ak chceš byť dôchodkovo poistená štátom odo dna pôrodu ako osoba riadne sa starajúca o dieťa do 6rokov, tak musíš dať sama prihlášku na sociálnu poistenu (nie upsvar) do 45dní po pôrode. Nedá sa to vybaviť spätne neskôr!!!! pozor na to! Budeš poistená štátom z cca 483eur (to bolo v r.2014, teraz 2015u ž o niečo viac- pre rok 2015 - 60% z priemernej mzdy v roku 2013)
Treba tlačivo RLFO (registračný list fyzickej osoby) + tlačivo vyhlásenie(či prehlásenie) o riadnej starostlivosti + k tomu príloha kopia rodného listu. Odporúčam si urobiť z rlfo kopiu (alebo vyplniť 2x) a na kopiu/rovnopis si dať potvrdiť pečiatkov v soc.poistovni prevzatie. To si založ až do dôchodku, človek nikdy nevie a toto bude tvoj jediný dôkaz, že si to podala. Potom nezabudni, že máš aj povinnost sa odhlásiť, ak ti vznikne nejaké povinné dôchodkové poistenie (zamestnanca na dohodu, zamestnanca na prac.pomer alebo povinné szčo) alebo dovršením 6rokov dieťaťa alebo ak prestaneš splnať podmienky riadnej starostlivosti (to je definícia podla aktuálného Zákona o rodič.príspevu).

angel257
autor