Ako dlho sa dokáže sústrediť štvorročné dieťa?

siska53
2. apr 2014

Ahoj,ake mate skusenosti so sustredenim sa,4r. deti? Moj nechodi do skolky,nedostal sa a len preventivne sme sli k psychologicke,ci je pripraveny, na skolku, je na nas dost naviazany. Boli sme u dvoch,u jednej spolupracoval,ta nikde problem nevidela,u druhej po urcitom case spolupracu odmietol. Boli sme u kazdej len raz. Ta,u ktorej odmietol spolupracu,mi povedala,ze s,nim treba,systematicky pracovat tak,ako to robia v skolke. No my mnohe veci robime v ramci hry a tak,nuz som si povedala,ze teda pojdeme na to cielene. to vsetko by bolo ok,ucime sa,aj sme sa,ucili vselico,vravim,u prvej bol uplne v pohode,vsetko zvladol,spolupraca krasna,aj na,cviceni s detmi sa sprava,ako ostatne, rozdiel,nevidim.
len,to sustredenie sa-on sa vie aj dlho sustredit na cinnost,co ho uputa,co ho bavi,nie je to tak,ze by nevydrzal a po minute odbehol k niecomu inemu. Ale na to,co az tak nie,tak pri tom,dlho nevydrzi. Ake mate skusenosti? Vydrzia aj pri neoblubenych cinnostiach? Alebo ho motivovat nejak? Mate dake triky?
dakujem.

monicm
2. apr 2014

pri neobľúbenej činnosti nevydrží ani náhodou,teda,ak by som ho priviazala,ak je to niečo,čo ho baví,tak aj pol hodinu,možno viac,ale v podstate tak cca 15-20 minút maximálne pri niečom bežnom

autosedacky_net
2. apr 2014

@siska53 : neviem, či poznáš Montessori pedagogiku a odkiaľ si, ale u nás v PO máme napr. v materskom centre Montessori herňu, robíme aj špeciálne programy pre škôlkárov a predškolákov (napr. letné "škôlky")... niečo je aj v KE v mc Haliganda a sú aj iné mestá... Na Slovensku sa robia kurzy Montessori pedagogiky, nielen v BA ale v rôznych mestách. Ja som mala to šťastie absolvovať ten prvý (a potom ďalšie) asi 2 roky dozadu a kompletne nám to zmenilo život - doslova... Len som ľutovala, že som o tých veciach nevedela skôr, lebo pri 13-ročnej dcére už toho veľa nezmením 😒 , ale cez dva roky "fungujeme" Montessori u nás doma s prostrednou dcérkou a teším sa teraz pri bábätku, ako môžem začať tento prístup úplne od narodenia...
Bolo by toho na písanie veľmi veľa, skús popozerať aj tu na MK alebo napr. www.montessoridoma.cz, www.montessori-doma.sk, je tam veľa nápadov na činnosti pre deti...
Práve Montessori prístup vedie k tomu, že dieťa je pokojné, dokáže sa sústrediť na činnosť, ktorú robí, je motivované k činnostiam, neskôr v škole dokáže vydržať 45-minútové hodiny v pohode (i keď nie som zástancom tohto školského systému, čo máme u nás, hoci som bola dlho učiteľka pred materskými 🙂 )... a tiež je pravda, že keď človek "naskočí" na Montessori, tak už nevie prestať 🙂)

siska53
autor
2. apr 2014

@autosedacky_net dakujem za tip,skusim,viem,ze to existuje,moje au-pairca chodilo do skolky s tymto systemom,tak si skusim nieco nastudovat,lebo sme na tom podobne ako @monicm . Tiez tak vydrzi,ale ked ho to nebavi,tal to len,cchvilu,zipakuje raz,dvakrat a koniec. Takze je to asi normalne,treba len najst spospb,ako ich to naucit. Ja tiez nevydrzim,pri dacom,co ma,nebavi..resp.s tym mam problem..

autosedacky_net
2. apr 2014

@siska53 áno, presne ako hovoríš, dieťa je motivované pracovať (hrať sa) s niečím, čo ho baví (práve v tom jeho období - senzorickom období - môže to trvať od pár hodín po týždne...) - ťažko čakať, že pri aktivite potom vydrží dlhšie.
Možno si spomínate na "vodné" obdobie, u nás to bolo veľmi silné, stále voda pustená v kúpelni a sa džabala celé hodiny... stačilo vodu "preniesť" na stolík na prelievacie aktivity a netiekla prúdom v kúpelni... 🙂 a pri tom vydržala fakt hodiny... Keď vidím niektoré detičky v herni pri presýpaní fazuliek či naberaní (tréning pinzetového úchopu - dôležitý pre písanie v škole), tak naozaj dieťa, ktoré pri bežných hračkách vydržalo minútku dve, tak sa hralo polhodinu a viac...

siska53
autor
2. apr 2014

@autosedacky_net my ho este mame,lebo mal obdobie,ked voda bola problem,maximalne umyt ruky,kupanie ci sprchovanie bol horor. Teraz aj kvetinku zalieva,sam jej isiel po vodu a neskor ju aj polial (vysverlila som,mu,ze musi mat odstatu vodu).
pomaha mi varit,aj rad valka cesto a tak.
on skor take sa mu nechce,ze hladaj,co chyba,co pribudlo,to spravi raz a uz nie.ale nie vzdy,u tej prvej psycho bol super,vsetko spravil,spolupracoval ako hodinky.
a kedze ho mam,doma,tak sa to musi naucit pri mne.
dik este raz.

siska53
autor
8. apr 2014

@autosedacky_net dakujem za tip,uz som si to pozerala a robime viac podla toho i doma,znova sme sa vratili k castejsiemu a hlbsiemu "skumaniu" veci,ale len v case,ked mm nie je doma,on ma s niektorymi vecami problem. 🙂 no myslim,ze to,staci ten cas,co venujeme akoze skumaniu,vzdy,ked si deti uz od babatka nieco prezerali,som im,o tom hovorila a ich aj nechala,nech si poprezeraju,pokial,to nebolo nebezpecne,vravela som,im,ze,skumaju. Neviem,ci to,co sme,robili,bolo,presne "montessori",ale snazila som sa a snazim. 🙂)

autosedacky_net
9. apr 2014

@siska53 ako píšeš - veľa vecí robíme intuitívne, čo som sa tiež dozvedela, že je to "montessori", ale Montessori vychádzala z pozorovania detí, celá tá pedagogika je odvodená len čisto "z dieťaťa", nie je to nič vymyslené ani umelé - to sa mi na tom páči 🙂

tosomja
27. apr 2014

@siska53 Ahoj, moja tiež nechodí do škôlky - bude mať 4 roky a nejak som premeškala aj zápis, respektive som ju ani nechcela zapísať, lebo je veľmi na mne závislá, ja na nej (možno je to sebecké do mňa) ale ja nemám to srdce pozerať ako reve cestou do školy a počúvať od všetkých, že ju týram, lebo ju tam dám...
...tak a teraz k veci. Omaľovánky ju bavia a dokáže maľovať aj hodinu, veľmi pekne a detailne maľuje. Rada kreslí. Čo sa týka napr. navliekanie korálok - tak keď som jej kúpila sadu, tak pri tom presedela aj celé dní, zo začiatku, teraz ak to vytiahnem, tak ani nie 10 minút a už neobsedí, okusuje nitku, skladá z korálok obrázky, ale nerobí to, čo je "prikážem". Umývanie riadu - zo začiatku ju bavilo robiť penu, oplachovať, podávať, alebo utierať...teraz po 10 minútach robí úplne niečo iné, otáča sa, rozpráva od veci...Vonku napr. trháme kvietky a robíme veniec z púpav, o pár minút už pchá prsty do mraveniska...Aj napr. dnes sme boli na rušňoparáde v Ke, boli tam detské aktivity...chcela kresliť, sadla si, chytila farbičku do ruky, vymaľovala lienku a už sa obzerala ostatné deti, "zaspávala" pri tom...Poobede mi nespí, lebo má veľa energie a v posteli dokáže rozprávať aj 3 hodiny, zaspí až okolo 3tej a to by som ju nedokázala večer uložiť...takže obedný spánok som zrušila, možno aj preto je taká nesústredená.