Používame cookies. Viac informácií tu. OK

Ako presadiť predčasné zaškolenie?

maestro
9. máj 2016

Môjmu 5-ročnému synovi by prospelo predčasné zaškolenie, t.j. škola o rok skôr (dôvody sú na dlho) a máme to už aj dohodnuté s jednou súkromnou školou, ale štátna psychologička si postavila hlavu, že ona ho do školy nepustí. Má na to paragraf v školskom zákone, takže jednoducho ignorovať ju nemôžem. Povedal som jej, že mi stačí podmienený súhlas pre domácu školu (partnerka je učiteľka ZŠ) s tým, že syn by potom nastúpil do 2. ročníka na súkromnú ZŠ s 10 deťmi v triede, ale ani to psychologičku neobmäkčilo. Dal som jej portfólio synových prác, ktoré ukazuje, že je v niektorých oblastiach o 1-2 roky popredu, ale ani to nezabralo. Jej argumenty sú odborne spochybniteľné (ba až absurdné), ale súd by trval príliš dlho (a šance sú, že súdneho znalca by robila jej kolegyňa).

Nástup do školy v bežnom termíne (v 6-tich rokoch) by synovi veľmi uškodil, tak mi to nedá spávať. Už ma napadlo aj to, že by sme sa presťahovali do Anglicka, kde sa chodí do školy od 5-tich rokov. Stále ale hľadám nejaké riešenie na Slovensku.

Chcem sa spýtať, aké máte skúsenosti so štátnymi psychológmi (CPPPaP)? Aké mladé dieťa vám pustila psychologička do školy? Sú nejaké páky na štátnych psychológov? Sú vôbec pri rozhodovaní viazaní zákonom, záujmom dieťaťa a povinnosťou náležitej odbornej starostlivosti? Alebo majú voľnosť v rozhodovaní a nikto okrem ich nadriadených s nimi nepohne? Dá sa to obísť fiktívnym štúdiom v zahraničí? Aktuálne fyzické sťahovanie do zahraničia (napr. do Anglicka) beriem ako krajnú možnosť. Čo môžem urobiť pre to, aby som mal dieťa prijaté do ZŠ na Slovensku v 5-tich rokoch?

mysga
9. máj 2016

Držím palce, nech sa vám to nejako podarí, ale zaujala ma jedna vec "Nástup do školy v bežnom termíne (v 6-tich rokoch) by synovi veľmi uškodil, tak mi to nedá spávať."

Čo znamená, veľmi uškodil?

veronikapodolska
9. máj 2016

my sme mali návrh na predčasné zaškolenie od riaditelky zš, aj od súkromnej psychologičky, a ked sme išli na testy do CPPP tak nám tiež povedali že nedovolia zaškolenie, tiež som sa čudovala a ked som sa opýtala prečo, tak mi povedali že všetko zvládla vysoko nadpriemer ale že jednu úlohu nie, citujem : "nepočuje - nevie rozoznať hlásky na konci slova" no pravdupovediac som kukala na nu s otvorenými ústami aj riaditelka v škôlke sa čudovala, našťastie nám dala ešte jeden náhradný termín o mesiac, ja som malej vysvetlila o čo ide čo má vedieť, jasné že to vedela a potom už naozaj nič nemohli nájsť a dali nám potvrdenie o skoršom zaškolení. Ale celkovo som sa stretla s negativizmom aj na zápise v škole na mna kukali ako na.... že preboha prečo ju chcem dať už do školy. Dcéra je 16.9.narodená. Dnes je štvrtáčka, má samé jednotky, ale v škole sa nudí, nechce sa jej učiť je unudená, hromží že stále opakujú to isté a tak, zvažujeme prestup na gymnázium od budúceho roku 😉

andrea1010
9. máj 2016

@veronikapodolska určite ju daj preč, lebo sa v škole unudí ako ja, ja som narodená v októbri, samozrejme, že som šla do školy ako káže zákon, no kto to kedy riešil, vedela som čítať, písať aj počítať, kým moji rovesníci kreslili lastovičky, ja som pod stolom čítala čítanku, mamka ma na gymnázium nedala a ešte aj dnes podotkne, že to bola chyba, nevravím, že som o niečo prišla, to teda nie, vyštudovala som, pracujem, ale na základnú školu mám príšerné spomienky, bola to neskutočná nuda 😒

stepanka274
9. máj 2016

V niektorych skolach existuju nulte rocniky, tak skus tam

andrea1010
9. máj 2016

@maestro
@veronikapodolska deti treba v nadaní podporiť, za každú cenu a slovenské akože psychologičky by sa mali zamyslieť, to nie je normálne takto brzdiť nadanie, nečudo, že všade počujeme britskí vedci 😀

meluela
9. máj 2016

@maestro angl. sukromne skolko-skoly v ba maju vyucovanie uz pre predskolakov i ked ja osobne v skorom umiestneni do skolskeho systemu ziadnu vyhodu pre akekolvek dieta (ak, tak mozno pre silne marginalizovane skupiny) nevidim, skor naopak
a system co je v uk je totalne chory ... plosne testovanie deti v 4r a pod 😠

slizicek
9. máj 2016

mozno skusit program aprogen, niektore skoly maju tieto triedy pre nadané deti..

slizicek
9. máj 2016

@maestro
alebo skúsiť vyučovanie doma , suseda bola teraz na zápis ale išli až do Banskej Bystrice, kde majú dlhoročné skúsenosti s domácim vyučovaním, treba skúsiť, isto nejaká cesta existuje aj na slovensku, ale do obyčajnej školy by som ho netlačila, ak je taký šikovný..

jaghvali
9. máj 2016

@maestro nenapisal si vobec ake dovody dala k tomu, ze neodporucila este zaskolit. preco su podla teba absurdne?

maestro
autor
9. máj 2016

@mysga Škola dnes nemá monopol na vzdelávanie. Je len súčasťou vzdelávania a ani to nie dominantnou. Deti sa učia veľa mimo školy - od rodičov, na krúžkoch, z kníh, z internetu, pri svojich záujmoch. A práve takéto mimoškolské aktivity dávajú deťom tie najhodnotnejšie skúsenosti aj keď väčšinu času trávia deti v škole.

Odklad o rok znamená zdržanie v mimoškolských aktivitách, kde je potrebná gramotnosť, ale mňa skôr trápi opačný fenomén. Deti sa pri mimoškolských aktivitách učia veci, ktoré by sa inak v škole učili až o pár rokov. Môj syn bude pravdepodobne o rok vedieť +/- celé učivo prvého ročníka. Keď sa ma teraz spýta, prečo má ísť do školy, viem mu dať celý rad dôvodov, prečo bude tieto vedomosti potrebovať. Ak by šiel do školy o rok, keď už bude všetko vedieť, tak čo mu potom poviem? Že musí niekde byť kým rodičia pracujú? To je ako keby som mu povedal, že škola je zbytočná a nezmyselná. Ako to bude vplývať na jeho vzťah ku škole a k vzdelaniu všeobecne?

Pravdepodobne by sa s ním stalo to, čo kedysi so mnou. Bol by najchytrejší v triede, nemusel by nič robiť a naučil by sa flákať. Tá lenivosť by mu zostala aj keby neskôr nároky začali stúpať a jeho prospech by šiel ku dnu. Flákanie by sa stalo životným štýlom, ktorý by sa prelieval aj do mimoškolských aktivít. Áno, dá sa to neskôr dohnať. Ale ja by som bol radšej, keby ten nekonečne dlhý čas strávený v škole bol užitočný a neviedol k formovaniu nezdravých návykov a postojov.

mysga
9. máj 2016

@maestro Veľmi pekne a rozumne napísané. Snáď sa nejaký menej zakomplexovaný psychológ dokáže cez celú vašu situáciu "preniesť". Držím vám palce. 🙂

alaguema
9. máj 2016

@maestro na začiatok mi nedá skonštatovať, že je to zvláštna storry. Prečo by synovi veľmi uškodil nástup v 6. rokoch? A prečo by psychologička neobjektívne posúdila stav dieťaťa? Nie je vo veci osobne zainteresovaná, nie je príbuzná, nechápem... Naša skúsenosť s CPPPaP je veľmi dobrá, ale my sme tam nešli preto, že by sme chceli pretláčať našu vôľu, alebo že by sme my mali určitú konkrétnu predstavu o výsledku testov, ale preto, že naše dietko už chce do školy z vlastnej iniciatívy a my sme chceli objektívny pohľad z vonku a samozrejme, nástup je tým aj podmienený. Odporúčanie sme dostali, dcérka bude mať 6 v októbri, v sept. nastupuje. Aj na zápise v škole sme sa stretli s vynikajúcim prístupom. Ak máš o postupe danej psychologičky pochybnosti, môžeš sa obrátiť na jej nadriadeného a trvať na pretestovaní. Prípadne sa obrátiť na iné CPPPaP. Nikto ti nemôže brániť, aby si dal dieťa testovať aj sto krát, kým nedosiahneš želaný výsledok. Otázne je, či je v popredí naozaj záujem dieťaťa, alebo nejaká tvoja utkvelá predstava, lebo naozaj si neviem predstaviť, prečo by psychologička neodporučila dieťa na zaškolenie, pokiaľ by na to bolo zrelé. Tvoj syn môže vynikať v niektorých oblastiach a v iných môže byť pozadu. Len to je pre niektorých rodičov hrozne ťažká téma na spracovanie.

alaguema
9. máj 2016

@maestro a najdôlezitejšia otázka - tvoj syn chce ísť do školy? Tvoja teória o chytrosti a flákaní je, prepáč, ale strašná blbosť. To, že sa to stalo tebe, neznamená, že je to pravidlo. Moja staršia dcéra je premiantka triedy a nefláka sa. Je to o povahe, motivácií, stimulácii. Dnešným deťom ani zďaleka škola nestačí. Dopĺňame kultúrou, múzeami, výletmi do prírody, ale aj internetom a nekonečnými rozhovormi. Ak má dieťa potenciál, ten sa nestratí. Záleží na rodičoch a na tom, čo s deťmi (ne)robia.

lilinka234
9. máj 2016

Nuž ono je super, že Tvoj syn je taký chytrý, to je svojim spôsobom veľmi dobre. Na druhej strane, myslíš si, že tlačiť ho už do školy je pre neho naozaj to najlepšie? Dnes už nie je ničím výnimočné, že prváčikovia už vedia písať čítať. Možno psychologička vidí veci, ktoré ty ako otec nevnímaš, napríklad to či je syn zrelý aj po emočnej a sociálnej stránke, či nie je priveľmi hravý.
Nemáte možnosť nultého ročníka? Tam sú často aj deti, ktoré majú naopak odloženú školskú dochádzku, malo by to fungovať ako plynulý prechod medzi školou a škôlkou. Alebo možnosť tých mimoškolských aktivít, ktorá by nebola viazaná na školu? Alebo trebárs medzinárodnú škôlku? Tie často fungujú tak, že deti ktoré by u nás boli v prípravke už majú školský režim. Nech Tvoje rozhodovanie dopadne pre sny najlepšie.

kvetulienka253
9. máj 2016

Nenapisal si dovody, pre ktore psychologicka spravila rozhodnutie, tak tazko sudit. Pride mi to vsak, ze na dieta len prenasas strach z toho, co sa stalo v minulosti tebe. Mozete skusit opakovane testy, resp. inu psychologicku, ci bude mat rozdielny nazor. Kazdopadne, skus zobrat na vedomie fakt, ze psychologicka nema dovod, preco by chcela tvojmu dietatu uskodit. Niekedy su rodicia jesitnejsi ako deti... a s tym spojeny mi pride aj napad prestahovat sa do Anglicka preto, aby si zaskolil. To, ze chodia do skoly skor je pravda, ale aj ucebne osnovy a postupy su ine ako na Slovensku, tak aby ste potom neostali prekvapeni, ze ani tam to nie je podla tvojich predstav 😉

saurian
9. máj 2016

@maestro a musis mat posudok zo "spadoveho" CPPPaP? Je to dane? Nemozes navstivit ine centrum?

maestro
autor
9. máj 2016

@alaguema Prečo psychologička rozhoduje proti záujmom dieťaťa? No to je dobrá otázka. Tých dôvodov môže byť viac.

1) Hneď ako sme vošli sa ma pýtala, či ten rok narodenia nie je chyba, že oni pri januárových a neskorších deťoch zväčša riešia odklad dochádzky, nie predčasné zaškolenie. Je dosť možné, že zvyšok času strávila hľadaním dôkazov pre svoj prvý dojem. Ani psychológovia nie sú imúnni voči predsudkom.

2) Jej záver bol ten, že nemôžu legálne schváliť predčasné zaškolenie. Podstatné je to slovo "legálne". Zákon sa pri rozhovore s ňou skloňoval viac krát. Spochybňovala možnosť prijať ako podklad portfólio synových prác a informácie od rodičov. Spochybňovala možnosť podmieneného súhlasu so zaškolením (podmienkou by bolo domáce vzdelávanie). Naša psychologička je možno presvedčená, že ju zákon núti takto rozhodnúť. Alebo sa na zákon vyhovára a skutočné dôvody mi nechce povedať.

3) Je to aj o tom ako fungujú štátne inštitúcie. CPPPaP nie je klasický úrad, ale tiež majú svoje postupy a neradi robia výnimky. Posudzovanie školskej zrelosti sa robí hromadne a neosobne. O každú výnimku treba prosiť ako o láskavosť. Psychologička si vyžiadala stanovisko nadriadenej inštitúcie. Tam nikto nemal čas (a nikto s nami nehovoril) a je dosť možné, že to ktosi zamietol v priebehu 5 minút medzi dvoma poradami s komentárom "čo vymýšľajú?". Nemôžem to posúdiť, kým s tými ľuďmi nebudem hovoriť osobne, ale viem, že takto inštitúcie bežne fungujú.

4) Psychologička povedala, že sa musí zodpovedať nadriadeným za svoje rozhodnutia. Ak by sa predčasným zaškolením niečo pokazilo, mohla by byť na vine ona. Ak sa niečo pokazí ročným odkladom, bude na vine dieťa alebo rodičia alebo učiteľka. Proste strach z rozhodovania, zo zodpovednosti. A naivný predpoklad že nerozhodnúť o ničom je bezpečná voľba.

5) Paragraf v zákone je prežitok z minulosti, keď všetky školy boli štátne. Štát potreboval centrálne riešiť tieto prípady a hlavne sa staral o to, aby sa preťaženým štátnym učiteľkám pracovalo čo najľahšie. Zákon tu chráni učiteľku, nie deti. My síce dávame syna do súkromnej školy (a prvý rok dokonca do domácej školy), kde je to vec dohody medzi rodičmi a školou (máme pre syna veľmi ústretovú školu), takže štát by to teoreticky nemalo zaujímať, ale paragraf v zákone zostal z čias minulých a CPPPaP sa ním naďalej riadia aj pri súkromných školách a ešte aj aplikujú tvrdé kritériá, ktoré zákon nepredpisuje, čo vyhovuje predovšetkým štátnym školám.

6) Ďalší problém je dnešný stav pedagogiky. Ja som u vlastného syna videl aký neuveriteľný rozdiel robí voľba správnej metodiky a učebných pomôcok. Psychológovia a pedagógovia sú stále v tom, že rozdiel medzi deťmi robí len nadanie. Ja ale viem, že vplyv nadania je zanedbateľný v porovnaní s možným pokrokom v metódach učenia. Napredovanie môjho syna má korene práve v moderných metódach výchovy a výučby. Teraz potrebujem, aby škola plynule nadviazala a nie ho tlačila naspäť do priemeru. Psychologička podľa mňa toto vôbec nechápe. Ona stále skúma znaky nadania alebo posunutého mentálneho veku, čo sú podľa mňa úplne irelevantné ukazovatele pokiaľ sa nebavíme o škole pre nadané deti.

7) Psychológia je na tom ešte horšie ako pedagogika. V prípade našej psychologičky to zašlo tak ďaleko, že mi začala vykladať nezmysly o dozrievaní centier mozgu. Používať také nezrelé hypotézy pri rozhodovaní o deťoch je čisté šarlatánstvo. Toto som jej samozrejme nemohol povedať, aby som ju neurazil. Ona by ale mala vedieť, že psychológia je mínové pole chybných hypotéz a hodnotenie rodičov môže byť spoľahlivejší indikátor než akýkoľvek test. A ten test, čo tam hromadne robili, mal teda k dokonalosti ďaleko, ale to je na dlho.

Inak psychologička bola vždy milá a už teraz ide nad rámec svojich povinností. To ale neznamená, že rozhoduje zmysluplne a výlučne v záujme dieťaťa. Je tam stále možnosť civilizovanej diskusie, nijako sme sa nepohádali, aj keď mne bolo veľa vecí proti srsti.

maestro
autor
9. máj 2016

@saurian CPPPaP hneď pri úvodnom telefonáte skúma, do ktorého obvodu dieťa patrí. Ak voláš do nesprávneho CPPPaP, odkážu ťa na tvoj miestne príslušný CPPPaP. Nepýtal som sa, či v tomto robia výnimky. Ale myslím si, že nie.

saurian
9. máj 2016

@maestro a co sukromne centrum špecialno pedagogickeho poradenstva? odtial neakceptuju spravy?
neviem ako presne funguje tento system pri predcasnom zaskoleni, moj syn ma odklad a neboli sme v "spadovom" centre ale v sukromnom ktore je rovnako zaradene do siete skol a skolskych zariadeni, psychologicke a specialnopedagogicke vysetrenie a spravu normalne akceptovali.

ellaeliska
9. máj 2016

Zaujímavé, naša dcéra má 4 roky a tiež ju chceme dať do ZŠ skôr. Všetci sa čudujú. Už MŠ bol problém .

lucinocka
9. máj 2016

och joj, preco tym detom nedoprajete dlhsie detstvo...o nic nepride...v dnesnej dobe, cim viac skol mas tym tazsie najdes robotu a detstvo sa ti uz nevrati.... a co ze vie pisat a pocitat....to vie vacsina deti predtym, nez idu do skoly...nebolo by lepsie radsej ten rok v skolke rozvijat jeho ine strany v ktorych je slaby a patria k detom? ( predpokladam, ze dokonale dieta doma nemate)...moja ma 3 roky, vie pocitat v troch jazykoch, vedela svoje meno napisat jak dvojrocna...a do skoly veru pojde jak 7 rocna...nech sa hra cim dlhsie, beha povonku, uziva si...nad knihami sa nasedi dlho...

maestro
autor
9. máj 2016

@saurian Ďakujem za tip. Súkromné centrá špeciálno-pedagogického poradenstva som neskúmal. Riaditeľka školy hovorila, že potrebujú potvrdenie od štátneho psychológa, ale je možné, že má nepresné informácie. Skúsim toto preveriť.

saurian
9. máj 2016

@maestro naozaj neviem ci su ine podmienky na centrum/psychologa pre "predcasne" zaskolenie ako na odklad, ale mne to logicky vychadza ze ak pre odklad skolskej dochadzky a o rok pre integraciu akceptuje skola spravu sukromneho centra ktore ma statut ci akreditaciu ci co tam je (neviem, ale spadaju rovnako pod skolstvo) tak rovnako aj pre predcasne zaskolenie by to malo byt rovnake.
urcite prever 😉
mmch - pochopila som spravne - chces ho predcasne zaskolit, ale vzdelavat prvy rok na domacom vzdelavani a potom do druheho pojde do nejakej "minislolicky" sukromnej, ktora splna tvoje ocakavania na system vzdelavania pre drobca? existuje uz tato skola, ci este sa na nej "pracuje"? dakujem.

natali.83
9. máj 2016

@maestro U nás sa robia testy kvôli predčasnému zaškoleniu hádam rovnako často ako testy kvôli odloženiu šk. dochádzky. Pokiaľ je dieťatko zrelé, nikto s predčasným zaškolením problémy nerobí. Je to v dnešnej dobe bežná vec, dokonca aj triedy pre nadané deti. Je to naprosto legálne. Je pravda, že sa posudzuje nielen výsledok testu, ale viacero faktorov, ale váhu má aj názor rodiča a samotného dieťaťa. Aspoň u nás. Pokiaľ rodič nie je spokojný, môže požiadať o pretestovanie - testy sa s určitým odstupom dajú opakovať. Prípadne vyskúšajte súkromné centrum pedagogicko-psychologického poradenstva.

yanni
9. máj 2016

@lucinocka ono je to ale individualne. Preto by sa mal brat ohlad na kazde dieta individualne. Ano, mas pravdu, v dnesnej dobe uz vedia takmer vsetky deti pred nastupom do skoly v 6. rokoch pisat a citat. Ale to nie je vsetko. Niektore vedia este viac. Nas stredny je tiez take dieta. Idsiel ale do skoly normalne v 6. rokoch a v prvom rocniku ucitelka zistila, ze to dieta tam nepatri. Tak na zaciatok chodil na akesi "hospitacie" do druheho rocnika dvakrat do tyzdna. Nakoniec rocnik preskocil. Doteraz je vo vsetkom lepsi ako najstarsi, co je o rok a pol starsi.
Takze ani brzdenie, ci "predlzenie detstva" nemusi byt pre to dieta dobre.

yanni
9. máj 2016

@maestro zial neporadim, nezijeme na SK. Slovenske skolstvo je zial akoby "nalinajkovane". Odklady schvalia takmer okamzite, opacne je to tazsie. Ja za seba, u nas som sa nestretla s tolkymi odkladmi ako na SK. Vlastne v mojom okoli so ziadnymi. Praveze "skor" je jednoduchsie ako odklad.

lucinocka
9. máj 2016

@yanni ja mam pocit ze v dnesenj dobe ich aj v skolke prilis tlacia do ucenia novych veci... jak mi dala ucitelka vykresy zo skolky, tak ma kopec kde pisu vlnky, ciarky, spajaju cisla...ako vsetko super, ale naco je to 3 rocnemu dietatu? nemali by sa ucit nove basnicky, spievat, tancovat, hrta vonku futbal, kolaciky z piesku? sak jasne ze pri takom pristupe, sa bude jak 6 rocna nudit uz...cely system je nejaky na hlavu...cim rychlejsie urobit z malych deti dospelakov

ellaeliska
9. máj 2016

Dráha lucinocka, každý vidí detstvo svojich detí inak. Moja dcéra nepíše, nečíta . Má všeobecný prehľad, prirodzenú inteligenciu, empatiu a je spoločenská. Neucim ju nič sama sa naučila počítať a písmená asi keď mala 2 roky. Myslíme si, že už teraz by zvládla učivo 1 ročníka. Všetko počúva od staršej sestry a lepí sa na ňu prirodzenou cestou. Má 4 roky a medzi deťmi sa cíti dobre , rada sa hrá . Ale potom keď príde staršia dcéra zo školy chce sa len a len učiť

maestro
autor
9. máj 2016

@lucinocka Nerád by som tu riešil, či je správne alebo nesprávne predčasne zaškoliť. O tom je veľa iných diskusií. Tak len stručne k takýmto argumentom. Detstvo bude synovi samozrejme pokračovať ďalej. Škola je predsa len v pracovné dni doobeda. Hra detí tiež potrebuje inšpiráciu. Syn často hrou opakuje a rozvíja to, čo sa predtým naučil. Myslím, že je chyba chrániť deti pred zlým svetom. Dnešný svet je taký fascinujúci, že tromfne každú hračku. Plot okolo toho sveta deti nechráni, iba ich obmedzuje. Len sa na svet treba pozerať zo správneho uhla. Učenie už dávno nie je o zošite a ceruzke (ako test v CPPPaP). A prebytok vzdelania nemáme. Máme len prebytok titulov. Keby bolo vzdelania dosť, nepripomínalo by hľadanie nových kolegov u nás v práci ryžovanie zlata z piesku.

lucinocka
9. máj 2016

@maestro myslim ze to neni vzdelanim, ale pristupom ludi ku praci 🙂 u nas v praci napr. na vzdelanie vobec nepozerali, vyberali podla charakteru cloveka

Tu začni písať odpoveď...

Odošli