Čo všetko má vedieť 4 ročné dieťa?

kikafilipko
13. nov 2011

Ahojte, zaujímalo by ma, čo všetko vie Vaše dieťatko. Či mám začať malého učiť počítať, písať, kresliť a pod. A uvítala by som aj nejaké rady ako na to. Filipko sa nie a nie naučiť farby, v akom veku by už dieťa malo poznať základné farby?Ďááákujem

hajanka
13. nov 2011

@kikafilipko urcite nie pisat, ci pocitat... ked nevie este zakladne veci ako je rozoznavanie farieb.

hajanka
13. nov 2011

@kikafilipko vie ich rozoznat, len ich nevie pomenovat?

evatko
13. nov 2011

No urcite sa 4 roc dieta nema UCIT. Moj syn uz sice v 4 r vedel celu abecedu napisat a pomenovat, ale nikdy sme sa to neucili. Pri citani knizky bolo na kazdej str velke pismeno a on sa pytal ako sa vola. Tak som mu povedala a na 2 den to sam povedal. A tak to nejako slo same, pisat sa naucil sam. Ale nikdy som ho nemotivovala v tychto veciach, ved co bude robit v skole? Kamoskin syn je natom podobne, tak ho dali na tie testy, co robia detom ci je nadmerne nadane, ci dokonca genius 😲. pomozte, ako sa volaju, nie su to klasicke IQ testy...
Co sa farieb tyka, uz by ich mal vediet, s tym, ze napr dve s moze mylit . A tiez to do neho netreba hustit. treba ich len zapajat do hry a nenapadne podporovat a motivovat a vymyslat kadejake cinnosti v kazdodennom zivote...

kikafilipko
autor
13. nov 2011

@hajanka vie ich rozoznať, keď mu poviem aby si lego poskladal podľa farieb, tak to spraví, len ich nevie pomenovať, no a rátať sme začali (to mu ide lepšie ako tie farby) vie narátať do päť, keď sa spýtam kamarátok ako sú na tom ich deti (máme zopár v okolí, v jeho veku) tak väčšinou vedia rátať do 20, tak ma to trošku zaskočilo.... Neviem či ho mám teda riadne začať učiť, zatiaľ sa to snažím hrou, ale jeho vždy zaujíma niečo iné 🙂

tyli
13. nov 2011

@kikafilipko každé dieťa je iné. uč ho iba to, o čo javí záujem. nasilu to nerob. skús formou hry, ak ho chceš niečo naučiť. no ak zbadáš, že nechce, nenúť ho.

nelicefo
13. nov 2011

@kikafilipko preboha na co ho to chces ucit???? Ked tak jedine formou hry.kazde dieta je ine

hajanka
13. nov 2011

@kikafilipko ziadne silene ucenie, ucte sa zakladne veci ako su farby, pomenovanie tvarov a pod... formou hry, vzdy ked mu ukazes na farbu tak ju pomenuj a vyzvy ho aby ti podal najskor napr. modru farby, potom zelenu, ... atd, potom sa pytaj ktora farba je aka a stale opakuj. Ak ich vie rozoznat a vie pocitat do 5 tak by nemal mat velky problem naucit sa pomenovat konkretne farby.

anjelicek26
13. nov 2011

Ako pisu baby, ziadne silene ucenie, ak to dieta zaujima - tak vysvetlit, ukazat, samozrejme primerane veku, - ale nic ineho.. Tlacenie do hlavy - nasilu - skor sposobi u dietata odpor. Deti su rozdielne, len preto, ze nejake "super dieta" v skolke to uz vie neznamena, ze to musia vediet aj vsetky ostatne. Hlavne neporovnavat s ostatnymi a nesnazit sa dieta nutit do niecoho, na co nie je pripravene.

Zakladne farby by poznat mal, teda vediet, ze zelenou kresli trav, zltou slnko, modrou vodicku, resp, ked sa ho spytas, ake je slniecko, mal by ti podat zltu.... to priradit im nazvy by ste mali trenovat, ale katastrofa to nie je.

V tom veku sa Saska naucila ratat do 100. Pomoze ti to? Nie! Preboha neporovnavaj neporovnatelne. Vsetci sme iny. Za to mi do 2,5 roka nepovedala viac ako 5 slov, doslova sme boli exoti, no proste.... kazdy ma ine tempo.

ivush
13. nov 2011

Dnes žijeme v súťaživej dobe a maminy sa rady predbiehajú, ktorej dieťa čo vie a tak je ľahké skĺznuť k panike, že uaaaaa moje toto ešte nevie....Dieťa sa v škôlke oficiálne učí počítať do 6. Ak niekoho veľmi zaujímajú čísla - tak vie viac. Napr. náš syn má čerstvo 4 roky a akosi začína pomaly sčítavať...ale nie v zmysle, že si s ním sadnem a učím ho, že tri a jeden je štyri....len proste podvedome mi povedal, že keď sa hrajú pri stolíku traja a prišiel k ním ešte ďalší chlapec tak už boli pri stole štyria...Dieťa veľa mimovoľne pochytí aj pri hre.
Myslím si, že 4 ročné dieťa by farby malo suverénne ovládať, tak isto by malo vedieť rozlíšiť základné tvary - kruh., štvorec, obdĺžnik, trojuholník. Má si vedieť spájať význam vecí v zmysle - keď vidí fľašu - opýtaš sa ho čo sa robí z fľaše - ma povedať pije. Malo by sa učiť priraďovať rôzne predmety, ktoré patria do rovnakej skupiny - hrniec, šporák, varecha ale trebárs už šampón na vlasy tam nepatrí....Taktiež roztriediť napr. dopravné prostriedky, ktoré sa pohybujú po kolesách po ceste - auto, autobus, motorka a zas tie ktoré idú po koľajniciach - vlak, električka, zubačka a potom tie, ktoré sa pohybujú vo vzduchu....
Proste deti netreba učiť veci, ktoré sa majú čas učiť v škole - písanie, čítanie, počítanie....skôr také základné, všeobecné fungovanie sveta a vecí v ňom....

kikafilipko
autor
13. nov 2011

Baby ďakujem, trošku sa mi uľavilo. Nútiť ho určite nechcem, viem, že by som nemala porovnávať, ale nedá mi to 🙂 tuším mám v okolí samé nadpriemerne inteligentné deti 🙂 Len som chcela vedieť či by už mal vedieť niečo viac. A anjeliček26 práveže nevie priradiť farby, jedine vie, že červená znamená stoj a zelená ideš 🙂 , no a ako som písala vie ich poskladať, ale keď sa ho spýtam Flipko vidíš trávičku ? Akej je farby, povie: červenej, nuž tak budem trpezlivá a nebudem už porovnávať, sľubujem 😉

jaduska
13. nov 2011

@kikafilipko súhlasím s príspevkami predo mnou, mňa by len zaujímalo, čo si predstavuješ pod pojmom učiť? Normálne si ho posadíš, a že Filipko, si predstav, že 2+2=4??? A ešte sa chcem opýtať, doteraz si akože nekreslil? Či ho chceš učiť ako sa kreslí kravička, mačička, domček??? 😕
Počítať sa naučí v škole, písať sa naučí v škole (niektoré deti aj skôr, ale musí to byť ich iniciatíva), kreslenie je predsa spontánna aktivita detí, odkedy vie chytiť do ruky nejaký písací nástroj - niektoré to začne baviť a kreslia pekne, iné to nerobia vôbec, alebo kreslia iba "čmáranice" (ktoré sú čmáranicami iba pre dospelých, dieťa v nich niečo vidí)....

Čo sa týka farieb - tak aspoň tie základné by už poznať mohol, je dobré, ak pomenúvaš predmety aj s označením farby - napr. podaj mi ten biely hrnček, oblečieme modrú vetrovku, dáme si hnedé topánočky, akej farby je tento psík??? atď...

jaduska
13. nov 2011

@kikafilipko a ešte jedna vec - všetko, čo ti povedia ostatné mamičky, tak si zredukuj tak o 50%. Niektoré strašne rady preháňajúúúúúúúúú 😀

anjelicek26
13. nov 2011

@kikafilipko - rodicia ak maju moznost sa dnes detom nenormalne venuju, vela z nich su jedinacikovia, alebo maju maximalne jedneho surodenca, maminy su doma, tak deti ucia co mozu, plus vsade citaju, co by deti mali vediet, je kopu casopisov s cviceniami uz pred predskolske deti...no proste s toho vznikne, ze deti vedia hoooodne viac, ako je pre ich vek "bezne" a nemusi to byt nadpriemerna inteligencia, ale to, do akej miery sa mu rodicia maju cas venovat.

Nasa mala chodi od 4 rokov do skoly, preto vie to co vie, nie, ze by bola nieco extra. Deti sa to ano - naucit vedia - ale ako vravis, co potom budu robit v skole? Ak moje dieta vie pisat, citat, pocitat pred zaciatkom skolskej dochadzky - de fakto by hned malo preskakovat prvu triedu 🙄

@jaduska - s tym prehananim je to tiez pravda, dieta raz precita slovo, alebo rozozna par napisov a vie hned "citat" spocita na prstoch jednej ruky kolko su dve a tri a hned vie "pocitat" vie sa podpisat a hned vie "pisat"...ono je to strasne relativne.

janka_pn
13. nov 2011

@kikafilipko a nechodi do skolky? lebo moja ma cerstve 3 a prave sa ucia geometricke tvary, minuly tyzden sa ucili pocitat tusim do 5, ucili sa uz aj farby.... vsetko formou basniciek, pesniciek, ukazovaciek....

kikafilipko
autor
13. nov 2011

@jaduska tak to určite nie, formou hry, to je jasné 🙂 Ak by som si ho posadila a skúšala, tak to len z princípu by mi neodpovedal 🙂 On si aj sám rád ráta, len som myslela či mu má častejšie opakovať a pod.

kikafilipko
autor
13. nov 2011

@janka_pn Chodí do škôlky, ale ak mám pravdu povedať zatiaľ mi okrem básničiek nič nové odtiaľ nedoniesol (aj to z básničiek si zapamätá iba pár slov a potom je zábava ho počúvať) Keď som mu začala v jeho obľúbenej knižke čítať, tak sa sám začal pýtať čo je toto (trojuholník), takže si myslím, že niečo takéto ešte v škôlke nepreberali. Dobre, takže počítať začneme neskôr a zameriame sa na farby 🙂

jaduska
13. nov 2011

@kikafilipko no ak má rád matematiku, tak sa môžte hrať nejaké matematické hry, to je jasné, ale ako sama píšeš, tak formou hry a skúšať mu podsúvať stále niečo nové, ale postupne, prispôsobiť sa jeho tempu.... 😉

kikafilipko
autor
13. nov 2011

@jaduska ešte som zabudla, že čo sa týka kreslenia, tak kreslí len machule, ale keď som mu ukazovala ako sa kreslí slniečko, tak to pekne po mne nakreslil, tak som chcela vedieť či mu mám ukazovať ako kresliť, alebo ho nechať aby si kreslil sám čo chce.

janka_pn
13. nov 2011

@kikafilipko ja by som mu ukazovala ako sa co kresli a ano ucila by som ho teda sama zakladne tvary, farby a podobne.... to by uz vediet asi mal 🙂

janka_pn
13. nov 2011

@kikafilipko u nas v skolke je vzdy na tabuli pre rodicov vyveseny tyzdenny plan co sa ucia, co recituju, co sa budu hrat, resp. mavaju vzdy tematicke tyzdne, preto viem, co uz "preberali" vy take nemate?

jaduska
13. nov 2011

@kikafilipko moja 4,5 ročná ratolesť mi práve doniesla svoj výkres, maľovala vodovými farbami a je to samá machuľa 😀 😀 😀 😀
Ja by som ho na tvojom mieste nechala tak, nech kreslí čo chce, ale sem-tam ho možno vyzvať, aby skúsil nakresliť niečo konkrétne, napr. čo ste videli na prechádzke a pod. Ono pri tom kreslení je základ, aby sa striedali rôzne techniky - kreslenie pastelkami, kreslenie obyčajnou ceruzou, kreslenie voskovkami (voskovkami sa dajú pekne zmiešavať farby), kreslenie prstami, na veľký formát, na menší formát papiera, kresliť môžete aj paličkou do piesku (nakresliť cestičku pre autá - trénuje kreslenie čiar), môžeš mu dať nádobu s jemným pieskom, alebo múkou, aby do toho kreslil prstom a tak. Tam ani tak neide o výsledok, ako o rozvoj grafomotoriky, aby vedel rukou ľahko narábať.... Môžeš mu ukázať ako sa kreslí dom, strom, slniečko, ale iba ako inšpiráciu, nútiť ho do toho určite nie (ale ako čítam tvoje príspevky, tak to vieš aj sama 😉 )

jaduska
13. nov 2011

@kikafilipko a napríklad čo sa týka poznávania geometrických útvarov, tak tie je lepšie modelovať - napr. z plastelíny, z drôtu a pod. Tam je podstatné, aby si dieťa "vyskúšalo" ten tvar. Len treba dávať pozor na pomenúvanie týchto vecí - napr. že štvorec nie je kocka, kruh nie je guľa a pod. Alebo si ich môžete vystrihovať, nech ti doma ukáže, čo je štorcové, čo je trojuholníkové, takisto keď idete von, tak sa môžte dohodnúť, že dnes budete vonku hľadať všetko, čo je trojuholníkové (alebo to môžete využiť aj pri učení farieb - dnes hľadáme všetko žlté - to môžete hľadať aj pár dní jednu farbu, alebo jeden tvar)

katecameron
13. nov 2011

moj vie napr. napísat zopar písmenok male nevie povedat r noaco nerobím paniku a farby niektore povie normalne ale cervena je furtz krvickova zlta je slnieckova kazde dieta je individi 😉 tie písmena inak píse sam nikdy som mu nevravela aby to písal proste si kreslí na papier a popritom píse kopec písmenok tlacenych samozrejme

ivush
13. nov 2011

Áno, plne súhlasím - veľakrát čo dieťa vie - je obrazom toho ako sa rodičia venujú deťom, v akom prostredí dieťa žije....ale ak sa chcete venovať tak niektoré tie časáky sú už pre 4 ročné decká fakt skvelé, treba samozrejme vybrať vhodné úlohy - lebo sú tam aj pre školákov....ale poniektoré úlohy sú naozaj nápomocné pri rozvíjaní detí....trebárs sme s malým robili úlohu - videl obrázky akože odfotené cez deň a potom v noci len ako tieň....a vlastne dieťa si tak cibrí predstavivosť keď priraďuje, ktorý obrázok je totožný s tým tieňom....
Alebo sme našli dopravné značky, to nášho veľmi zaujíma a niektoré už pozná z denného života nakoľko denne sa vozieva autom....samozrejme dieťa, ktoré prakticky vôbec nechodieva autom tak nemá odkiaľ poznať a sledovať dopravu....On sa ma sám pýta popri tom ako si autom jazdí autom po tej papierovej ceste, že kt. čo šoférovi hovorí....ale ako som už písala každopádne -nedrilovať vedomosťami dieťa - voľne sa s ním o tom rozprávať, podporovať ho v tom čo ho zaujíma a vyčerpávajúco mu vždy odpovedať... a čo si zapamätá tak fajn...

kikafilipko
autor
14. nov 2011

@janka_pn v škôlke na nástenke, máme väčšinou odkazy pre rodičou (čo majú priniesť, príp. kedy sa ide na výlet) alebo obrázky, ktoré deti kreslia, no a harmonogram čo robia cez deň, ale len taký všeobecný, napr. ranné cvičenie, prechádzka, obed a pod. nič také ako píšeš ty, čo by som uvítala...

kikafilipko
autor
14. nov 2011

@ivush s tými dopravnými značkami je to dobrý nápad, malého bavia, dokonca niektoré už ovláda, musím pozrieť či nie je v predaji nejaká knižka so značkami, to ho určite zaujme 🙂
A baby ďakujem za všetky postrehy, veľmi ste mi pomohli 🙂

blanblan
14. nov 2011

@kikafilipko ja som prekvapena ked som citala od zaciatku diskusiu vravim si ze preco tvoj syn nechodi do skolky? teraz na konci vidim ze chodi.🙂 Co tam potom robia v tej skolke ked nevie pomenovat farby??? 😕 Keby moja dcera nevedela pomenovat farby tak by ju snad ani nedali postupit do dalsieho rocnika! Veru len tak pre porovnanie, tu sa v skolke naozaj pracuje, dokonca moja dcera chodi na doucovanie pretoze ma omeskany vyvoj jazyka takze na doucovani sa jej venuje ucitelka aby sa naucila co najviac slovicok co ju obklopuju v triede, lebo ma oproti rovesnikom dost biednu slovnu zasobu. Napriklad 3-4rocne deti sa ucia pisat a rozoznavat velke tlacene pismena, 5rocne uz aj pisane pismena. Ratat by mali tusim do 30 (aspon co pocuvam dceru ako rata tak s pomocou je to do 30, resp. 29 🙂 ) S kreslenim je to tak ze ked nad nou sedim vie nakreslit velmi pekne veci ale ked si kresli sama pre seba tak vacsinou sa moc nesnasi. V skolke maju asi 3 -4 zosity ktore vzdy na prazdniny dostavame domov kde si mozeme pozret ako dieta pracuje, tento rok - teda 2.skolkarska trieda ma uz aj linajkovy zosit na pisanie ako sme mali my v 1.triede kde pisu prve ciarky vlnky slucky a pismenka!!! Dalej maju zosit s pesnickami a basnickami co sa ucia ( z ktorych moja dcera nevie zaspievat ani jednu, maxi tak jednu vetu) potom zosit kde su nalepene obrazky a rozne prace, fotky z vychadzok a aktivit co robia.... Takze tak pre porovnanie...osobne si myslim ze sa od nich vyzaduje moc vela a chyba mi taka ta bezstarostnost ako som mala ja.

syslica
14. nov 2011

@kikafilipko Ahoj, super knižky o dopravných značkách sú od Petra Stoličného Rozprávky o dopravných značkách I a II., tvrdé knižky leporelového typu Bezpečne na ceste: Ulica, Bycikel a Auto, alebo takisto tvrdé knižky Lokomotíva a Hasiči (tuším vyd. Matys), ktoré sú už zamerané nie tak na dopravné značky, ale skôr na rôzne úlohy spojené s témou doprava...
Všetko, čo ti žienky hore napísali, je pravda a sú to dobré rady. Základ je: neporovnávať, ani deti v jednej rodine, lebo každé je individualita s vlastným tempom učenia. Nepočúvať iné mamy... rady sa chvália, je to normálne, i keď pre ostatných frustrujúce 😉 Ja mám napríklad možnosť pozorovať mimoriadne nadané dieťa, normálne bystré dieťa a dieťa, ktorého potenciál je síce vyšší, ale z dôvodu nevhodného rodinného prostredia nerozvíjaný... a môžem ti povedať, sú to ozaj veľké rozdiely. Najviac pomáha, ak sa rodičia intenzívne svojmu dieťaťu venujú, netreba to vnímať tak, že sa teraz totálne obetujem a budem sa venovať len potomkovi, pre pracujúcich rodičov je to aj tak nepredstaviteľné... skôr, vyhradiť si čas, kedy sa budem 100 % venovať len dieťaťu, hoci pol hodinu, hodinu denne, ale bez iných rušivých vplyvov. Vtedy môžete robiť čokoľvek, čo Filipka baví a nenásilnou formou prebrať aj farby, počítanie, tvary, hoci aj básničky, čokoľvek, čo ti napadne. Jediná podmienka je, synček to musí brať ako zábavu, nie ako dril 😉

tinki
14. nov 2011

@kikafilipko ahoj, vieš ako sa moja naučila pomenovať farby? pomenovali sme ich po svojom: napr. žltá bola slniečková, zelená - trávičková, modrá - vodičková, červená - srdiečková, no a potom keď to už vedela, tak sme nenápadne hovorili, že zober si tú slniečkovú-žltú kocku a daj ju k tej trávičkovej-zelenej..a tak postupne sa to naučila. Deti sa skôr naučia veci, ktorím rozumejú. Je pre nich ťažké si len zapamätať názov, že zelená..prečo zelená..? Ale tráva je zelená, tak sa naučia, že trávičková.. 😉 Aspoň u nás to fungovalo..

krasnulka
14. nov 2011

Moja kamaratka ucila svoju dceru vsetko mozne,len aby sa mohla vsade pochvalit, ako jej dcera vie pisat, citat a to chodila len do skolky. Namiesto hrania sa s nou ucila, bolo to sikovne dievcatko, ale ked prisla do skoly, stalo sa nieco, s cim jej mamicka nepocitala. Dcerka sa jej zacala hravat a nechcela sa ucit. Aj v skole namiesto ucenia si kreslila, hrala sa a nedavala pozor. Moj nazor je taky, ze cele jej detstvo ktore malo byt plne hier bolo plne ucenia a ked sa mala ucit, dohanala svoje hrave detstvo. Takze radsej nech tvoje dietatko vie len to, co chce vediet, co ho zaujima, nenut ho, aj ked nevie to, co ostatne deti, netrap sa s tým, lebo sa ti moze stat to iste, co mojej kamoske. V skole sa ti zacne hrat. Moj syn chcel,aby sme mu napisali jeho meno a teraz ho uz napise sam. Vie pocitat do 10, vie rozoznat farby, auticka si uklada vedlaseba podla velkosti, lego rozdeluje podla farieb, ke uvarim polievku spyta sa co vsetko som do nej dala a za par dni mi povie, aby som uvarila tu polievocku, do ktorej som dala to a to-tu istu ako som mu povedala co vsetko so do nej dala. Viem ze je sikovný, ale nechcem ho silit a velakrat mu ani nepoviem z coho sa co vari, lebo ho takymito vecami nechcem zatazovat. Chcem len,aby sa hral, ucil sa len to, co od neho hra vyzaduje a popripade co ho zaujima. Uz ked mal 4 roky tak nakreslil pekna auto, panacika, domcek. Takze vsetko je len na dietatku, co ho zaujme a co nie. Nic nesil, ak sa chce hrat, nech sa hraje, ved skola je od toho,aby ho naucila 🙂