Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

Majú to trojročné nerozprávajúce detičky v škôlke ťažšie?

anonymna
10. feb 2015

Ahojte,zaujímalo by ma (najlepšia by bola vlastná skúsenosť),či trojročné detičky,ktoré ešte nerozprávajú a začnú chodiť do škôlky to majú oveľa ťažšie ako ostatné už ako-tak alebo celkom hovoriace.
Či nebude dieťa napríklad odstrčené od ostatných detičiek,alebo vysmiate.Ako bude vedieť oznámiť učiteľke,že chce cikať alebo čokoľvek iné?
Náš krpec má v apríli 3 roky,rozviazaný jazyk nemá,DR.že to ešte nemáme riešiť,lebo každé dieťa je iné.
Ale strach trošku mám.
Ďakujem za odpovede akéhokoľvek druhu.

nyusika
10. feb 2015

@anonymna kedy nastupuje do skolky ? mozno sa este stihne rozkecat 🙂

drobecbobo
10. feb 2015

@anonymna Ahoj. Z vlastnej skúsenosti, aj zo skúsenosti ako učiteľky Ti viem povedať, že deti, ktoré nerozprávajú, to nemajú v MŠ ťažšie. Môj syn do 2 rokov a 8 mesiacov, kedy nastúpil do MŠ, hovoril len mami, ocko, mňam, kaka, kasa (starká) a veľa hovoril tou svojou hatlaninkou. Ja som jej rozumela 😀 . V MŠ to od začiatku zvládal ukážkovo, v kolektíve bol aktívny a obľúbený a po pár mesiacoch rozprával veľa, ale už rečou, ktorej rozumeli všetci.
Zo skúsenosti učiteľky: dostali sme v októbri do kolektívu 3 ročného chlapčeka. Hneď prvý deň prechádzky sa so mnou držal, hovoril tou svojou detskou nezrozumiteľnou rečou 😀 a ja som počúvala, odpovedala, pýtala sa ho a on sa tešil, takže ho ten rozhovor bavil.Nevedel povedať naozaj nič. Po pár mesiacoch používa veľa zrozumiteľných slov, jazýček sa mu pekne rozviazal a rovnako ako môjmu synovi, aj jemu nástup do MŠ, pomohol v naštartovaní komunikácie. V kolektíve je od začiatku obľúbený, nebol nikdy odstrkovaný ani deťmi. Deti si totiž rozumejú 😀 , nepotrebujú k tomu ani náš dospelácky jazyk.

bonaqa2013
10. feb 2015

Moja dcéra je hluchá, nosí ušné prístroje, nerozpráva, v piatok má 5 rokov. Špec. MŠ v MT nie je, písala som primátorovi MT, na ministerstvo školstva, a na školstvo do ZA -krajský úrad. Ministerstvo ani neodpovedalo, a primátor mi odpísal niečo v tom zmysle, že mám dieťa dať medzi zdravé deti do MŠ - že by ju mali zobrať. Nikto nerieši ako to tam bude, ale mňa ako matku to trápi. Takže vy máte ešte akú takú šancu že sa do sept. rozkecáte, len horšie je to s nami. Či sa jej deti budú smiať? no nech sa smejú, ja som už na také veci navyknutá. Stačí aby som s dcérou išla po ulici a ľudia po nás pozerajú ako keby sme mali na krku 2 hlavy....
Maminka neboj sa, ak aj budete málo rozprávať, pani učiteľka na dieťa dozrie a jeho budúcich nepriateľov spacifikuje hneď a zaraz.

dai
10. feb 2015

@anonymna ahoj, urcite to problem nie je... teda zalezi aj od povahy tvojho dietata, ale moja skusenost je pozitivna... Moj syn nastupoval do skolky ako 2rocny, nevedel povedat dokopy nic, zo skolky sa aj tak vzdy strasne tesil a stale tesi, ma vela kamaratov , je pozyvany na oslavy etc. ... Moj ma teraz 3.5 roka a uz rozprava ooomnoho viac aj ked stale nieco nezrozumitelne, chodim s nim od 2och rokov na logopediu, aj ked to su len take sedenia pozorovacie ( my chpodime do 2jazycnej skolky, takze chodim pre istotu, ci to na neho nema velmi negativny vplyv... ), teraz ideme dat vybrat mandle, co mi odporucala logo aj pediatricka a detto orl - toto tiez moze byt problem pri dalsom rozvezovani jazycka a zrozumitelnejsej reci ( pokial ju teda ma zvaecsenu...)

@bonaqa2013 tomu co pises nerozumiem... ako fakt nie - ako sa moze tvojej dcere niekto vysmievat? ved hluchota nic nie je... aspon ja to tak vnimam, deti su vnimave , mudre, normalne... mnohe sa naucia rozpravat a mnohe vdaka nacuvacim pristrojom aj pocuju nieco... mame hlucheho chlapceka v dome a nikdy by mi nenapadlo sa mu posmievat a detom detto... nerozumiem kto vychovava tieto deti co sa dokazu posmievat a o dospelych uz ani nehovorim:_(

katy1979
10. feb 2015

@bonaqa2013 preco sa bojis dopredu? Preco by sa jej mal niekto smiat. Vies kolko je roznorodych deti dnes v skolkach a skolach? na skole sa mozes stretnut s vysmievanim ale u skolkarov nie. -Skor si tam najde baby ochrankyne.
A na ulici ludia mozno pozeraju lebo su zvedavi ale urcite nie aby sa vam niekto vysmieval.

miku1
10. feb 2015

@anonymna Ja som sa tiež toho bála, moja mala v máji 3 a tiež poriadne nerozprávala. Bola som s ňou na neurológii, u psychologičky, na foniatrii a aj u logopedičky. Všetky skonštatovali, že malá je OK. Logopedička akurát vravela, že máme prísť v auguste o rok na kontrolu a potom sa uvidí. Neurologička jej dala nejaký prírodný sirup či čo, už ani neviem ako sa to volalo. Brala to 3 mesiace a teda rozkecala sa riadne. Malá nastúpila v septembri do škôlky a bola úplne v pohode, žiadne problémy, nič....A aj keď doteraz úplne čisto nerozpráva, a predpokladám, že nás logopédia neminie, tak ten pokrok čo v škôlke urobila je obrovský. Nemusíš sa báť, škôlka mu určite v rozvíjaní reči pomôže. 🙂

salsa82
10. feb 2015

@anonymna Chapem tvoje obavy, ja som tiez vahala. Nas starsi sice rozpraval, ale svojou recou, ktorej sme rozumeli len my. Po nastupe do skolky (mal takmer 3r.) doma sice s nami rozpraval, ale v skolke vobec. Ked som sa ho pytala preco, odpovedal, ze sa mu deti koli reci smeju. Postupne doma cvicenim, roznymi basnickami, riekankami a pesnickami v skolke, navstevami logopeda zacal rozpravat zrozumitelne a aj pomalsie. Nasiel si v skolke kamaratov a tesi sa tam. Cize ja skolku rozhodne odporucam 🙂
Este mali v triede chlapceka, kt.nerozpraval vobec. Postupne sa mu jazyk rozviazal a rozprava lepsie ako nas. Nemuseli s nim ani k logopedovi. A nemusis sa bat, s najmensimi detickami chodia na wc kazdu chvilu.... 🙂

katrinka8
10. feb 2015

Ahoj, tiež si myslím, že s týmto mať problém nebude. Mimochodom, ak sa bojíš napr. o to WC, tak v škôlke sa s detičkami chodí na WC hromadne v určitých intervaloch (napr. po raňajkách, predtým, ako idú von, keď idú na obed, pred spaním - to som si vymyslela ten harmonogram, neviem presne kedy), takže určite nebude mať problém, že by sa pocikal z tohto dôvodu, že nebude vedieť povedať. Ale v škôlke sa rozrozpáva, od detí pochytí. No, ja mám problém z iného súdka, moja dcérka v škôlke nerozpráva, niežeby nevedela, ona od 1,5 - roka rozpráva v súvetiach, vravia nám, že má dar reči, ale nechce (v škôlke). Chodí už druhý rok, lepší sa to, ale stále takmer nič nehovorí. Vari iba pani učiteľke. Ale deti s tým problém nemajú, oni jej hovoria, ona nie. Napriek tomu sa mi zdá, že ju majú rady deti.

loxa
10. feb 2015

Moj malicky ma 2 roky aj 4 mesiace, nerozprava skoro nic iba jogurt, daj, papa, ham a zopakuje stekanie obcas mama a tato. do skolky pojde ako 2 r a 11 mesacny , velmi sa bojim ze to nezvladne, lebo mame aj ine problemy..syncek velmi malicko rozumie..boli sme u neurologa, povedal cakat a kontrola, navstivili sme aj psychiatra, lebo sme sa obavali ze je autista, ma zvlastne spravanie, nema moc rad cudzich ludi , ale psychiater zhodnotil ze pravdepodobne ( aj ked vylucit na 100% sa vraj neda) podla neho autista nmebude, skor ma poruchu pozornosti a napisal oneskoreny psychicky vyvin..pomalicky sa nam maly rozbieha, uz rozumie viacej, aj zopakuje nahodne nejake slovo ako flasa, kolacik...ale len zopakuje..velmi sa bojim ze skolku nezvladne, ze nebude vobec spolupracovat, ze ucitelky s nim budu mat vela prace , ze bude negativisticky a tak..mate niektora skusenosti s takymito tazsimi povahami v skolke?? mam kamaratky ucitelky v skolkach a viacere mi povedali , ze treba urcite dat a cakat, ze viac deti sa krasne rozbehlo a pomohla im skolka, len nechcem v nom nejaku traumu zanechat , co by ste poradili ?

kacena4
10. feb 2015

@anonymna ahojko moja ma 4,5 a chodime do specialnej logopedickej skolky ale prvy rocnik sme absolvovali v klasickej skolke a nebol problem. vedela svoju hatlaninu, ucitelky sa ju naucili aj deti jej rozumeli. ak je spolocensky tak mu skolka len pomoze. ak nema ine recove problemy co moze zhodnotit neurolog alebo logoped tak sup s nim do skolky a o 1/2 roka uz bude vsetko vediet. deti ho budu s pomocou ucitelky tahat a bude naparedovat milovymi krokmi. v kazdom pripade rozvijaj jeho rec nie len podstatne mena ale aj pridavne, slovena, predlozky, spojky.... my sme trenovali na pexesach, roznych encyklopediach napr. v aute ked sme sa nudili pocas jazdy - opisovali sme obrazky. ucili sme sa komunikovat "na predavacku" to je najjedoduchsi sposob ako rozvinut rec u dietata (to su rady od logopedky nenasilnou formou zopakovat 1-2 nie viac ak nechce ideme dalej)

drobecbobo
10. feb 2015

@katrinka8 Áno, chodí sa aj hromadne - pred desiatou, pred vychádzkou, po vychádzke, pred spánkom, po spánku. Toto sú hromadné chodenia na WC. Každé dieťa, aj také, čo nevie rozprávať, vie, že na wc sa môže vypýtať. Ten chlapček, ktorý nehovoril, prišiel za mnou a chytil sa medzi nôžky a vedela som. Deti si spôsob, ako povedať, že im treba cikať, nájdu. V prípade, ak by bol nový žiačik, by som povolila aj to, aby išiel na WC bez pýtania. Veď to je hneď za dverami. Je ale lepšie, ak má učiteľka prehľad, ktoré dieťa išlo na WC, aby vedela, kde sa dieťa nachádza. Občas sa mi stalo, že sa mi počet detí nezdal a každú chvíľu som rátala deti po triede 😀 a niektoré proste, kým som kreslila s niektorými deťmi pri stole, nenápadne odbehlo. Teraz im pripomínam, aby mi to radšej oznámili a veru, zvykli si na to. Lepšie je to už len preto, že ak idú na veľkú potrebu, viem, že im mám ísť utrieť zadoček, pretože občas, aj keď zo záchodu volajú, mi to pri hlučnejších fázach v triede, chvíľu trvá, kým ich volanie zachytím.

hradnapani
10. feb 2015

@anonymna ani moj nehovoril a nepostrehla som nic, ze by sa mu vysmievali a podobne. Naopak, uplne tam zapadol, komunikoval po svojom ,decka si rozumeli, ucitelky boli tiez v pohode. Za par tyzdnov sa tak rozkecal, ze nebolo mozne ho zastavit. Mojmu dietatu ten vacsi kolektiv velmi prospel, co sa tyka reci.

bonaqa2013
10. feb 2015

@dai vieš ona strašne kričí, na ulici vzbudzujeme pozornosť, suseda mi povedala že v lete nás často počujú - máme 4 deti tak kričia jedno cez druhé a to bývame v rod. dome.
v lete sme boli na kúpalisku v ZA aj s deťmi. Dcéru som mala na starosti ja, ostatné boli s ocinkom. A videla som keď sme boli na deke ako jedna pani len krútila hlavou a potom sa zobrala a odišla od nás ďálej. Mala ale bola troška hlučnejšia. Aj tam ďálej od nás - tiež pozorovali a šepkali si .... Ale ja som si už troška zvykla.
V lete sme mali ešte zlé prístroje, od nov. máme nové, lepšie, ale stáli 1500 e. Dcéra lepšie reaguje, nie je taká hlučná, nemáva toľko rukami..... Raz darmo, ľudia neradi vidia postihnuté dieťa.

saskia_repcikova
11. feb 2015

Máme v škôlke deti, ktoré pri nástupe nerozprávajú zrozumiteľne a u všetkých, ktoré majú normálny vývoj reči, sa do niekoľkých týždňov reč krásne rozbehla. Kontakty s ostatnými deťmi nie sú založené na rečovom prejave (sama asi z vlastnej skúsenosti poznáte situácie, kedy deti pri mori kýblikujú spolu ostošesť, hoci hovoria rozličnými jazykmi), ale na napodobňovaní a spoločnom zapájaní. Netreba sa preto vôbec báť nástupu do škôlky, základné veci bude vedieť dať synček učiteľkám najavou aj svojou detskou hatmatilkou, alebo ukazovaním, neskôr sa však určite rozhovorí. U nás v škôlke máme aj 2 x ročne logopedický skríning na skoré podchytenie odlišností vo vývoji reči, takže odporúčam popýtať sa aj na logopedičku v škôlke, s ktorou sa môžete v prípade pochybností poradiť. Hlavne sa ničoho neobávajte, syna nenúťte do plynulého vyjadrovania s tým, že "v škôlke ti nikto nebude rozumieť" a veľa s ním čítajte, o všetkom sa rozprávajte, pýtajte sa na to, čo ho baví. Držím palce, nech sa mu v škôlke darí a nech je tam šťastný 🙂

tova
11. feb 2015

@bonaqa2013 suseda ked vie aky je problem by nemala rozpravat nic. Cudzi ludia, neviem ci dcera rozprava cisto a len nahlas, vtedy si ludia mozu mysliet ze je hlucna, ked sa da v spolocnosti jej povedz nech rozprava troche potichsie a na ludi okolo ani nepozeraj, nech tocia aj chvostom, Ked je vidiet ze nepocuje dobre a niekto ziza, tak mozno je to aj z lutosti, neznamna ze mu vadite, ja si tiez nezakryjem oci ked je niekto na vziku vedla mna alebo ma iny zdrav. problem, snazim sa nepozerat napadne a uz vobec mi ludia s nejakym hendikepom nevadia aj keby stojky robili.

erickatt
11. feb 2015

@bonaqa2013 preco na vas pozeraju? Ma v uskach strojceky?

erickatt
11. feb 2015

@anonymna aj moj syn malo rozpraval, a ucitelky ho mali radi lebo on bol mojkaci a vela krat k nej dosiel, ja ta tak lybim,.. ale zas hral sa najradsej sam bo je individualista

evittam
11. feb 2015

@anonymna Ahojky, no ak nastupuje od septembra, tak neboj možno sa rozbehne. A o tom či to bude mať ťažšie - no vieš, deti sú väčšinou úprimné a bohužiaľ "kruté", ak nebude rozprávať, tak rýchlo stratia záujem sa s ním hrať a podobne - toď skúsenosť. 😉

love232
11. feb 2015

Ahoj náš Jakub mal 3roky v juny v septembri nastúpil do škôlky teraz je február a super.. No stále nerozpráva ale všetci si zvykli co sa týka učiteliek a maleho.. Maly tam ma dvoch super kamošov zlatí 🙂 áno je to určite ťažšie keď dieťa nerozpráva.. Ale určite odporúčam dat do škôlky.. Naozaj to pomôže teda nám to ešte nepomohlo ale všetci vidíme ze je lepší v správaní snaží sa slabikovat atď... Maly bude mať vlastne o 4mesiace 4roky a stále nerozpráva sme z toho všetci smutný ale všetko rozumie úplne všetko takže aspoň to 🙂

bonaqa2013
11. feb 2015

@erickatt áno, máme strojčeky, kričí a máva rukami. Nerozpráva, len kričí rôzne zvuky. Je to dosť nepríjemné, snažíme sa ju utíšiť. Niekedy je ticho. Ale aj napriek tomu s ňou chodíme do mesta na nákupy, medzi ľudí, na ihrisko, na kúpalisko a pod. mne je ľúto že ja s ostatnými deťmi pôjdem do mesta a ona by mala zostať napr. u mojej mamy.

bonaqa2013
11. feb 2015

@tova susede som povedala, že dcéra je hluchá, nerozpráva a len vydáva zvuky. nosíme dokonca strojčeky na uškách. A keďže dieťa nerozpráva, tak používa ruky, nohy na dorozumievanie. Niekedy to vyzerá komicky ale žiaľ aj takéto detičky sú.

lenka105
11. feb 2015

to ze nerozprava neznamena ze nerozumie, a v kolektve deti zacne velmi skoro rozpravat 🙂 hehe ucitelke treba len povedat ako sa pyta na zachod aby vedela ze napr. kako kako znamena ze chce ist na zachod ... atd. nemyslim si ze nerozpravajuce deti to maju tahsie aspon u nas to tak nebolo, a behom 1-2 mesiacov nastala taka zmena ze nerozpravajuce deti zacali blabotat odusu...

erickatt
11. feb 2015

@bonaqa2013 chod s nou vsade!!!!! Ludia su odporni, mne sa take deti strihat a vobec mi to neva. Kamoska ma drobca s pristrijcekmi a dnes sme boli na klzisku, sice na lade ho to nebavilo ale inak bol zlaty

timea7
12. feb 2015

@anonymna nemajú to ťažšie, učiteľke stačí, keď kývnu hlavičkou na znak súhlasu alebo nesúhlasu. Čo sa týka kontaktu s ostatnými deťmi, v jej veku sa deti ešte veľmi spolu nehrajú, hrajú sa vedľa seba, takže reč pri ich hre nie je až taká podstatná.

michaela1711
13. feb 2015

Naše dieťa síce málo rozpráva ale hádže sa o zem. Ako to riešia učiteľky lebo náš to robieva a niekedy nechce počúvať a niekedy aj nespolupracuje.
@drobecbobo

drobecbobo
13. feb 2015

@michaela1711 Ahoj, toto som ešte neriešila, ale poradila by som si. V podstate ide o vzor a rovnako si myslím, že dieťa sa inak správa doma a inak v MŠ. Ak by sa to ale stalo, vysvetliť dieťaťu pod odoznení hnevu, že hádzaním o zem nič nedosiahne a iné deti sa tiež v triede nehádžu po zemi. Navrhla by som mu, aby sa, ak sa hnevá, hneval na svojej stoličke. Dieťa vtedy potrebuje mať kľud. Vyzúriť sa a upokojí sa. Zbytočné je riešiť to, pokiaľ trvá takýto stav. Riešenie je aj zaujať ho niečím iným, zamestnať ho niečím, čo ho baví, upriamiť pozornosť inam. Vždy sa nájde riešenie. Na môjho syna pri týchto stavoch platil kľudný tón. Vzala som ho za ruku, odviedla do izby na jeho posteľ a povedala som mu, aby sa vyzúril a keď bude dobre, nech príde. Zo začiatku sa vracal stále, len čo som odišla z izby a skúšal, či nepopustím. Opäť som ho ale s pokojom, tichým hlasom, vedúc ho za ruku, odviedla do izby a zopakovala čo predtým. Nakoniec si to tak osvojil, že keď sa hneval v období vzdoru a ja som ukázala na izbu, bežal tam sám, hodil sa na posteľ, vyzúril sa a prišiel po čase usmiaty so slovkom prepáč. Deti potrebujú len nasmerovať, kľudom sa vždy dosiahne viac.

Takže neboj, v MŠ si poradia aj sa takýmto problémom. Dieťa si týmito obdobiami vzdoru utvára osobnosť a to je preňho dôležité. Učiteľka nejaký ten krik a vzdor prežije 😉 a správnym vedením dieťa postupne tohoto prejavu hnevu zbaví.

Aj tak som ale presvedčená, že v MŠ by to nerobil. Iné, ako domáce prostredie, urobí veľa. Čo sa týka nespolupráce, pokiaľ dieťa niečo nechce robiť, nenútime ho. Máme žiačika, ktorý má obdobie že nechce kresliť, ani sa zapájať do spoločných edukačných hier. Potom má obdobia, kedy všetko robí veľmi rád a obdobia, kedy sa mu síce veľmi nechce, ale správnou motiváciou sa dá prehovoriť.

katarina644
13. feb 2015

@anonymna mne trojrocna nekecala, ked isla do skolky, mala hatlamatlaninu a vedeli sa dohovorit s nou, a teraz je velmi sikovna... a s malym stvorrocnym chodim ku logopedicke a velmi mu to zase pomaha na rozkecavanie. takze asi tak.... treba sa rozhodnut...🙂))))))))))))

michaela1711
14. feb 2015

@drobecbobo Ďakujem veľmi pekne 🙂

srnqqa
14. feb 2015

@bonaqa2013 ahoj, no ja mám brata s ťažkou DMO a keď bol v kúpeľoch, známych zlatých, dopočuli sme sa od personálu, že ubytovaní chcú spisovať nejakú petíciu, aby tam takéto deti nechodili. Chápem, že je nepríjemné vidieť, ako tieto deti jedia, vydávajú rôzne zvuky, aj mali svoje vlastné miesto v jedálni (predtým ich totiž "miešali" s ostatnými "normálnymi" ľuďmi), ale nechápem tú snahu vyčleniť ich za každú cenu... Smutné. Ale NIKDY som sa za brata nehanbila...

liebling98
14. feb 2015

@srnqqa preboha to hádam nemyslíš vážne? Na toto nemám slov. Teda mám, ale sú nepublikovateľné...

Tu začni písať odpoveď...

Odošli