Aký je váš názor na integrované deti na základnej škole?

skylarka001
25. sep 2017

Ahojte, trochu som hľadala po internete, aby som si zistila, či som so svojím názorom jediná, ale natrafila som väčšinou na debaty v teoretickej rovine, akí by boli všetci nadšení z toho, že sa deti s mentálnym postihnutím, ADHD apod. integrujú na ZŠ. Akí budú šťastní, lebo ich dieťa si uvedomí, že zdravie nie je samozrejmosť a aké to bude super, lebo vychovajú citlivého potomka, ktorý nebude mať sklony k diskriminácii. A zároveň sa obávali, či tie integrované deti nebudú šikanované tými ostatnými, pretože deti sú kruté atď.

Ja mám ale úplne opačnú skúsenosť. V triede mojej dcéry sú takéto integrované deti. Počas písomných prác vyskakujú, vyvreskujú, behajú po triede, ostatné deti vyrušujú a ony sa nemôžu sústrediť. Drvivá pozornosť učiteľky sa zameriava na nich, aby nezvalili školu a tak výučba ostatných je neustále pozadu. Asistentka si ich bráva len dvakrát za týždeň na dve hodiny. Na informatike jedno z tých detí pozeralo porno. Cez prestávku je to ešte horšie. Tie deti si priniesli do školy palice, kuchynské nože a iné veci a urobili písomný zoznam, koho zo spolužiakov zabijú. Neustále sa zaháňajú na spolužiakov ceruzkami, práve nedávno dcéra prišla domov s plačom, že jej skoro oko vypichol jeden z nich, lebo si napchal medzi prsty zaostrené ceruzky a hral sa, že sú to pazúry a snažil sa ju nimi bodnúť do tváre. Druhý nedávno napadol bez provokácie spolužiaka a začal ho škrtiť. Dvaja ďalší sa agresora pokúšali odtrhnúť od chlapca a pritom agresorovi ohli okuliare. A viete čo?

Poznámky dostali tí traja - napadnutý chlapec a jeho obrancovia - za to, že ohli agresorovi okuliare. Integrovaný agresor z toho vyšiel ako obeť. A čo sa týka bodacej mánie? No, stoja mi vlasy dupkom, pretože integrované deti už začali rysovať a dostalo sa im do ruky kružidlo. A na výtvarnej nožnice. Kristepane....

Ide mi o toto: tieto deti aspoň v našej ZŠ sú podľa mňa neuveriteľne zvýhodňované. Mnohí rodičia svoje deti upozorňovali, že títo integrovaní chlapci sú jednoducho chorí, preto k nim treba byť láskavý a nápomocný, nebiť ich, nešikanovať atď...a kupodivu to deti aj pochopili a voči integrovaných chalanom sa správajú milo a priateľsky - lenže diskriminované sú ony, nie tí chalani. Šikanované sú ony, nie tí chalani. Keď títo výrastkovia robia niečo neprijateľné, učiteľky ich láskavo napomínajú, kým chalani sa jej vyškierajú do ksichtu a dieťa, ktoré práve šikanovali, ešte stále plače. Akože, ja chápem, že ich nemôžu učiteľky vytrieskať, ale mám posielať vystrašené dieťa do školy s pokrčením pliec?

Nehádžem všetky integrované deti do jedného vreca, to vôbec nie. Predpokladám, že nie sú všetky takéto. Ale ako chcete integrovať neintegrovateľné? Stačí jedno takéto decko a trpí celý kolektív. Pokiaľ je mentálne postihnutie príliš silné a sociálne správanie neakceptovateľné, nebolo by lepšie, keby navštevovalo špeciálnu školu, kde bude mať individuálny prístup? Alebo aspoň urobiť z nich jednu triedu so špeciálnym pedagógom?

Je mi jasné aj to, že deti s nezvládnuteľným správaním sa nevyskytujú len medzi integrovanými. Ale na našej škole je skoro 15% integrovaných detí a skoro všetky s problémovým správaním patria medzi ne. Tak čo hovoríte, maminy? Integrácia funguje už pár rokov, aké skúsenosti máte vy?

pininka
25. sep 2017

Ja s tebou suhlasim,takto sa integracia nerobi ako je to u nas. Zachvilu zdrave deti budu mensina a treba sa aj nad tym pozastavit,ze ucitelka ktora uci na zakladke nieke specialny pedagog,nikto ju neucil ako robit s takymito detmi a zvlast ak ich je viacero v triede.

gabrielka450
25. sep 2017

ja som špeciálny pedagóg ale mne sa zda podla toho čo pisene ze maju problemy so správaním. adhd(porucha pozornosti s hyperaktivitou) nema nič spoločne s tym ze ubližujú ostatným....
ja na vasom mieste idem za riaditeľom a stazujem sa...nie toto nie je dobre

lukyazojka
25. sep 2017

Môj syn keď bol druhákom na ZŠ mal integrovaného spolužiaka, chlapec mal malé telesne postihnutie, rozsah mentálneho postihnutia neviem posúdiť. Ale bolo to trápenie pre celú triedu, neustále vyrušovanie,strháva nie pozornosti všetkých len na seba za akúkoľvek cenu. Bol agresívny, vulgárny, nemal základné hygienické návyky. Nám ako rodičom ho bolo najskôr ľúto, pochádzal z naozaj veľmi zlých pomerov..pomáhali pedagógovia ,riaditeľka, deti sa snažili pomôcť. A skončilo to v tretej triede petíciou rodičov aby ho preradili inam. Triedna učiteľka si to trápenie s ním odniesla najviac..ochorela. Chlapca preradili do špeciálnej školy do Ba, decká dostali v štvrtom ročníku novú triednu. Ale tá sa už tej prvej nevyrovnala. Dodnes syn spomína aké trápenie mali s tým chlapcom. Viem si predstaviť ako bezmocne sa cítite keď je dcérka vystrašená. Snáď len neustále sa sťažovať pomôže. Ja som za integráciu, ale nie za cenu že to naruší vzdelávanie ostatných detí.

dotti
25. sep 2017

Jeden velmi mudry clovek mi raz povedal... Spytajte sa obhajcov integracie, ci by chceli lezat so zlomenou nohou s pacientom chorym na tuberkulozu v jednej neklimatizovanej izbe?! Bez urazky. Bezhlava integracia nerobi dobrotu. Bohuzial. A vonkoncom nie, ked sa integruju mentalne postihnute deti, medzi tie zdrave a problemovi ziaci do normalneho kolektivu... Dis-ky a pod. su nieco ine. Tot moj nazor 😉

gabrielka450
25. sep 2017

@pininka ale to nieje tym ze ucitelka nevie co snimi.....ucitelka nema cas na nich, alebo na ostatnu triedu, pretoze sa potrebuje venovat len tym a ostatní su v pozadi...
tu je chyba v financovani....keby boli peniaze na asistentov a špecialnych pedagogov....inak by to vyzeralo

deti95060810
25. sep 2017

@gabrielka450 presne tak, chýbajú asistenti, pretože na asistentov nie sú peniaze....A zas sme skončili pri financiách...🙂

nikaeli
25. sep 2017

Tu je chyba v tom, ze niekto mudry od stola vymyslel somarinu. Pracujem v spec.skole, nasi ziaci z variantu A (lahka ment.ret.) by malibyt podla tohto navrhu postupne integrovani do beznej ZS. Z mojho pohladu neexistuje! Co sa ziak ZS nauci za 1 rok, my za 3 - tak je koncipovany obsah vzdelavania.
A teraz iny pohlad - moja dcera (piatacka) je dysgramaticka. Ziadne ADHD, ziadne divoke vypady. Len tazke pochopenie gram.pravidiel a oslabena kratkodoba pamat. Okrem SJL zapasime na ANJ a od tohto roka aj s Nemcinou. Nema pisat rychlovky, rozcvicky, ma mat tolerovany fonematicky zapis slovicok, ma byt skusana ustne, nie testovo. Bezi stvrty skolsky tyzden, pisali uz dve rozcvicky z ANJ. Jedna za 5, druha za 4. Je jedina integrovana, ucitelka o tom vie. A zda sa, ze jej to je sum a fuk. Ma sa laskavo zacat ucit. Ktosi tu nadhodil temu, kolko sa ucia piataci doma. My dnes napr. 2hodiny. Spolu. Sama ani nahodou.
Integracia v slovenskej praxi nefunguje ☹

lukyazojka
25. sep 2017

A ešte som chcela napísať že syn je teraz tiež na druhom stupni integovany, s dysgrafiou 3 st. Má len určité úľavy v písaní, špeciálna pedagogička sa mu venuje. Najskôr som mala obavy či to nebude on brať ako hedikep, teraz som rada.A on má menej stresu v škole.

deti95060810
25. sep 2017

dosť závisí aj od učiteľky...
s mojou staršou dcérou chodil chlapec, ktorý mal očividné problémy so správaním.... počas vyučovania sedával pod lavicou, alebo sa pozeral von oknom, spal na lavici, zobral si veci a učiteľke povedal že on už ide domov, pretože tu je to o ničom, behal po triede....učiteˇka chlapca naháňala po celej triede, vyučovanie bolo často prerušované. Na rodičovskom učiteľka hodinu rozprávala len o správaní a problémoch chlapca - niektorých rodičov to ani nezaujímalo....učiteĺka sa s chlapcom trápila 3 roky....V 5 triede im bol triedny učiteľ a chalanisko na jeho hodinách sekal dobrotu....žiadne behanie, spanie, pozeranie von oknom.....Pred učiteľom mal rešpekt, pretože ten mu to hneď vytmavil kto bude koho počúvať...

lukyazojka
25. sep 2017

@nikaeli , hned by som namietala triednej že nedodržujú, čo máte odporučené od psychológa.U nás keď píšu diktát tak si ich zoberie integrovaných špeciálna.pedagogička do inej triedy a diktuje im to osobitne, na písomky má syn viac času ako ostatní. Vždy má šancu si známku opraviť ústne pokiaľ písomka je katastrofa. Aj on nosí 4, z písomiek..na konci roka bol vyznamenaný, mal šancu preukázať vedomosti formou ktorá jemu najviac vyhovuje. A aj ja sa ním denne asi hodinu učím.

bohuslava8
25. sep 2017

no o pár rokov by to tumohlo byť ako v nemecku či rakúsku, tam majú integrovaní vlastné školy, ale to musí prejsť celé školstvo reformou, museli by všetky deti plošne testovať, rodičia detí s poruchami pozornosti to neriešia, na vine je učiteľka atd ich dieťa nebude chodiť do špeciálky do poradne ... .
u dcéri 25 detí minimálne 7 detí by malo chodiť do poradne
u syna 22 detí minimálne 12 detí by malo chodiť do poradne
bez srandy
máme naprd školský systém.
zbytočne máme trojkárov, štvorkárov, päťkárov, oni sú všetci jednotkári, dvojkári, aj správanie majú na jednotku, len ich to nemá kto naučiť

bohuslava8
25. sep 2017

@nikaeli
moj syn ma add, chodime do špecilky do poradne a učitelka mi povedala, že ona to može kašlať, čo jej pisu z poradne, ze ona na to nema cas

lukyazojka
25. sep 2017

A nemáte na škole špeciálneho pedagóga?

anjelicek26
25. sep 2017

Bohuzial je to tak, integracia je casto na ukor ostatnych ziakov. Posledny incident na dcerinej skole - hyperaktivny stvrtak obesil na sal v satni prvaka zo "srandy", zvesovali ho modreho, bol asi posledna kvapka. Od dalsieho dna bolo toto dieta zo skoly prec a vsetci si neskutocne vydychli. Na skolskom dvore mal on samostatny dozor, v triede samostatny dozor a aj tak stale niekoho tyral. Ved to je strasne pre tie ostatne deti uprimne.

Bohuzial nevidim nieco medzi "specialnou" skolou pre mentalne postihnute deti a deti s poruchami pozornosti a ucenia. Trebalo by to. S odbornymi na toto vyskolenymi pedagogmi v malych triedach s klucom 1/5 ziakov. Nie 1/25 ziakov. Toto ani fungovat nemoze. Casovo. Ved ta ucitelka kym spise ziakov, rozdeli priklady, skontroluje ulohy, vysvetli ucivo, uz aj tak zvoni. Nie to 55x usmernovat jedno a to iste dieta pomedzi to.

Syn je autista, ma poruchu vnimania, chapania reci, ako to bude s nim, ukaze az cas. Tiez bude potrebovat mozno viac pochopenia, viac casu od ucitelky. Pravdepodobne ho posleme rok neskor do skoly tak ci tak. Pre toto sme zvolili aj malu dedinsku skolu, kde je v triede menej deti, viac zu proste spravit nemozeme. Len ho vychovavat, vychovavat, vychovavat.

Pozeram na problems oboch stran a aj tak nevidim adekvatne riesenie. Dobre pre obe strany.

elisadavinci
25. sep 2017

tiež si myslím, že celá táto integrácia nebola domyslená.... na školách chýbajú špeciálni pedagógovia a asistenti. štát namiesto pomoci hádže polená pod nohy....
jediné, čo by som vedela poradiť, je to, aby ste sa vy rodičia dohodli a spísali nejakú petíciu, aby sa deťom vybavilo individuálne vzdelávanie na 2x2 hodiny týždenne, keďže ohrozujú svojím správaním intaktné deti.

renulka111
25. sep 2017

Ja mam z tej tzv. Integracie po slovensky vlasy dupkom. Zbytocne zvyhodnovane niektore deti ktore su povedzme si niekedy viac nevychovane ,rodicia maju problemy pri vychove a cele sa to ucese papierom o poruche spravania alebo adhd. Potom same tutu nunu laskavy dohovor a zasran sa vyceruje. A ak je nejake dieta mentalne menej zdatne pre mna jednoznacne specialna skola. Ozaj to ublizuje kolektivu ako celku ked ta ucitalka sa musi niekolkonasobne viac venovat integrovanemu ako ostatnym zdravym detom. Zdrave deti su v dnesnom skolskom systeme diskrimonovane. A pre mna je inak zahadou ako to ze medzi detmi v tejto dobe je tak vysoke percentualne zastupenie deti ktore maju tieto rozne diagnozy a potrebuju integraciu. Mam 40 rokov. A to akoze vtedy boli len neodhaleni? Ci ako boli stvorkari? Ved co si pamatam v triedach nebolo zase tolko stvorkarov a patkarov alebo zeby mali dvojky trojky zo spravania ako nezvladnutelni ziaci. Za mna integracia cela zle.

dotti
25. sep 2017

@anjelicek26 To s tym prvakom. Vsak ti rodicia toho drobca museli byt uplne na prasky. Az mi zostalo zle normalne. Strasne ☹

anjelicek26
25. sep 2017

@dotti keby ten otec to nasledujuce rano toho grazlika odchyti, zle by veru skoncil. Mne Maxa zobral na skolskom dvore tiez palicou po hlave, nastastie len raz. Maxi bol prvak vtedy, 109cm krpec.. toto proste nebolo integrovatelne dieta, ale zakerny vulgarny nasilnik v mini verzii. Rodicia ho po poslednom "incidente" ale vzali hned prec a dalsie rano uz neprisiel a viem, ze sa kratko na to stahovali inam.

dotti
25. sep 2017

@anjelicek26 No to je riesenie, zo strany jeho rodicov, hodne darwinovej ceny, odstahovat sa a neriesit. Vsak ked dakoho zabije, uvidime. Nechapem, ze tu nenastupi institucia 🙄

novana
25. sep 2017

@renulka111, ja nie som proti integrácii, ale len v prípade rôznych dys porúch a PAS, pod podmienkou, že budú mať na vyučovaní vzdelaného asistenta, ktorý sa im bude venovať na hodinách v kmeňovej triede, podľa potreby si ich odvedie aj do inej, na tento účel vyhradenej miestnosti, cez prestávky na nich tiež dohliadne... Mamičky na MK často obdivujú vzdelávací systém vyspelejších demokracií. Mne osobne sa páči systém v USA, konkrétne na Floride. Ak dieťa počas vyučovania nerešpektuje školský poriadok - narúša vyučovanie atď., učiteľ to s ním nerieši, nerobí divadlo, neokráda o čas ostatných žiakov, ale zavolá zamestnanca na to určeného, ten žiaka odvedie a zavolá zase rodičom, aby si ho prišli vyzdvihnúť. Podľa závažnosti priestupku je dieťa zo školy vylúčené aj na viac dní. Ak je dieťa vo veku, kedy si nemôžu dovoliť nechať ho doma bez dozoru, rodičia majú o "zábavu" postarané. Mám za sebou dlhoročnú pedagogickú prax a VŠETKY deti s tkz. poruchou správania boli poznačené domácim prostredím, nedôslednou výchovou... ☹ Deti sa nerodia neposlušné, to len rodičia majú tendenciu sa vyhovárať raz na povahu či obdobie vzdoru, inokedy na pubertu alebo gény po dedkovi, ktorý tiež bol nespratník. 😀 Výhovorka sa vždy nájde. 😉 Takmer všetky deti sú od prírody živé, plné energie, našťastie väčšina rodičov nastavuje svojim deťom mantinely včas a pri nástupe do školy sa správať vedia.

nikaeli
25. sep 2017

@lukyazojka tak to ma byt. My sme sa len minuly pondelok dostali na kontrolu, takze cakam za novou spravou. Pani v poradni o tychto "drobnostiach" vie a vsetko spise do odporucani. Problem je v tom, ze ucitelia maju pocit, ze ja ako speckar im kafrem do roboty. A pritom len chcem, aby moje dieta nieco vedelo a nesklzlo do pocitu marnosti (naco sa ucim, ked mam aj tak iba patky ☹ ) dnes rano ju uz bolelo brusko.. Musi este par dni vydrzat, kazdym dnom cakam na novu spravu, prekopirujem ju kazdemu vyucujucemu a uvidim, co bude dalej....

lukyazojka
25. sep 2017

Môj syn mával tiež bolesti brucha, dokonca v noci pred pisomkou vracal, on je taká citlivá povaha. S tým prekopirovanim správy to je dobrý ťah. Aj ja som to tak urobila na matematike a SJ, u nás zaberá chvalenie za jednotky, za všetky..aj vytvarnej😃, a aj keď dostane zlú známku tak ho vždy povzbudime že má možnosť si to opravit. A z AJ má doučovanie raz týždenne. Aj to pomohlo. Nedajte sa, moja rodina aj manžel nechápali že čo behám po psychológ poradnich so synom, ved chalani môžu aj škaredo písať..nik sa s ním neučil len ja..má toľko vedomostí..akonáhle je v strese..píše totálne bludy..ani on to po sebe neprečítal. Teraz po roku, vidíme výsledky..jeho prístup k škole sa zmenil k lepšiemu.

euka210
25. sep 2017

ja som mala v triede "len" niekolkych "dis" a uplne stacilo...extra skusanie, extra pisomky...urcite take tazke postihnutia patria do specialne skoly kde je pre nich cas a priestor

nikaeli
26. sep 2017

@lukyazojka verte, ze ja ako speckar vymyslam aj nemozne, len aby pochopila. Aktualne jev stave, ze ma pocit, ze ju chvalim "nezasluzene", len aby mala pocit uspechu, pritom ona ho nevnima. Snazim sa jej vysvetlit, ze znamka nie je vsetko. Ale.. Zial.. V nasom skolstve stale je.. V kutiku duse vsak verim, ze v dospelosti, mozno uz na strednej, to bude vnimat inak a dokaze dat do popredia to, v com je dobra, bez toho, aby sa hanbila za to, ze v skole nevedela vysypat z rukava znele hlasky, ci abecedu po nemecky....

lukyazojka
26. sep 2017

Ja myslím že sa teraz kladú naozaj vysoké nároky na deti, ja ani neviem ako mi prebehla ZŠ, mama sa so mnou učila hadam iba v prvej triede. Tiež dúfam že syn na strednej nebude školu brať ako nutné zlo ale miesto kam sa bude tešiť, lebo tam bude v pohode. A myslím že aj takýto stres ich posilní do života, keď budú mať láskyplné rodinné zázemie.

novana
26. sep 2017

@nikaeli, známka nie je všetko, na známkach bazírujú rodičia a dieťa to pochytí od nich. Dieťa má chodiť do školy kvôli vedomostiam, nie kvôli známkam.

deti95060810
26. sep 2017

@lukyazojka teraz majú v škole vysoké nároky? Všade sa poľavuje, ešte aj na vysokých školách.... a potom máme veľké percento vysokovzdelaných ľudí ale viac menej len na papieri...

lukyazojka
26. sep 2017

Nebavíme sa tu predsa o vysokých školách,to jediná kapitola sama o sebe. Neviem či máte deti napríklad na prvom stupni ZŠ, ale tieto nové osnovy..niekedy sa mi rozum pozastavuje..malú násobilku sa napríklad nemohol naučiť naspamät, ale metódou sčítania..potom mi minútu trvalo kým si spočítal koľko je napr. 8.9, výber básne na Hviezdoslavov Kubín?.. nič nebolo dosť dlhé ,alebo dosť zaujímavé podľa učiteľky. A úloh majú veru veľa, samý projekt. Keď bol menší tie projekty boli vizitkou rodičov, tie boli na nástenke,on si ich robil sám..iba som ho kontrolovala..ale presedel pritom niekedy chudák aj hodiny na nástenke však nemal ani jeden..A niektoré príklady z Matematiky u nás riešili všetci susedia naokolo..tak boli postavené zadania že sa v tomto aj dospelý mal problémom zorientovať.

m.i.r.i
26. sep 2017

@deti95060810 maju vysoke naroky...na zaciatkoch...potom je to postupne horsie a horsie..podla mna su aj 7-8-9 rocne deti stale deti...mali by mat pomalicky samozrejme vyvijany zmysel pre povinnosti, aj tie skolske, ale nie byt zasypane ulohami z ktorymi si casto nevedia poradit ani rodicia, v skole stresovat z pisomiek atd...trendom vo svete zacina pomalicky byt meni tieto 100 rocne systemy, deti by nemali mat ziadne domace ulohy, ucit sa maju v skole a to inou formou ako sed na zadku, pocuvaj co ti diktujem a pis..dieta by malo prist domov, vypnut, ist na kruzok, hrat sa s kamaratmi, travit cas s rodicmi...a nie dalsie 2 hodiny ci viac sa stresovat s ulohami...myslim teraz hlavne male deti na prvom stupni...nehovoriac o vlaceni 10 knih kazdy den hore dole a tazke tasky, ale ved vsetko treba...cely system je zly..a patri k tomu aj integracia
Potom uz osma trieda co sme my mali kedysi rozdelena na 2 roky, cize deviatka pomaly nic nerobenie, puberta trieska a ucit sa uz moc netreba..na gympel ide kazdy, skonci ho kazdy..vysoku skolu spravi uz uplne kazdy..tam uz je ta nasa uroven na bode mrazu..hlavne ze sme sprotilivili skolu detom v zaciatkoch a drvili ich ulohami, pachtili sa za jednotkami..koniec koncov je to nakoniec jedno a tie deti to pochopia uz pred pubertou. ze je to cele fraska....☹

lukyazojka
26. sep 2017

@m.i.r.i úplne súhlasím so všetkým ,👍