Hodnotenie prváčikov

vedejova
14. mar 2012

Neviem aký máte názor na hodnotenie prváčikov, ale je v poriadku, aby prváčikovia boli hodnotení známkami a teda hlavne tými špatnými? Ja si pamätám prvú štvorku hádam v piatej triede a moje dieťa dostáva bežne aj keď neakú úlohu nevie a spraví ju v škole zle aj len z nepozornosti. Dokonca zo začiatku sme dostávali z čítania jednotky, teraz jak písmeniek viac pani učiteľka stále hovorí že seká a jednotky už ani nepoznáme a dostáva dvojky, hoci čítame aj 12krát doma ten istý článok a už ho vie takmer naspamäť furt je to dvojka, prípadne je možné sa o objektívnosti pedagóga presvedčiť aj neako inak? 🙂

kacickah
14. mar 2012

@vedejova moja malá je už druháčka.ale ked bola prváčka a doniesla domov prvú známku tak ma to zaskočilo.inde deti dostávali prasiatka,včielky atd...zo začiatku samé jednotky a potom už boli aj iné známky neskôr aj nejaká tá poznámka.myslím že prváčikovia by mali mat ešte volno v škole a nie mat vysoké nároky

andrejecka
14. mar 2012

ja mám prváčku a oni dostávajú len hviezdičky, červená je veľmi dobre a zelená dobre a podpis znamená polepšiť sa

vedejova
autor
14. mar 2012

@kacickah
Tiež si myslím je mi to fakt ľúto, lebo to ako vstúpia do školy s nimi pôjde podľa mňa do konca školy, a znechucovať im školu od začiatku je fakt smutné. ☹
Inak možem sa spýtať dostávali aj papiere s čítaním k šlabikáru navyše, alebo pracovali len v šlabikári, nakoľko my máme jednu stranu čítania v šlabikári na jeden deň na druhý dáva ďalšiu a tú z predošlého dňa obvykle známkuje, ale sú tie články stále dlhšie a náročnejšie nakoľko sú tam skoro všetky písmená a málokedy im nechá článok 2dni zdá sa mi že sa strašne rýchlo ženú a keď už nemajú ísť ďalej, tak dostanú ďalšie prefotené články a s tými pracujú. Neviem či to robia navyše alebo je to v učebných osnovách, no zdá sa mi to akoby to bolo zbytočne navyše a išli moc rýchlo, Tak to už potom ani nehovorím že už na neaké čítanie iného textu doma z knižky nevydá čas, hoci by sme chceli.

vedejova
autor
14. mar 2012

@andrejecka
tak toto sa mi zdá fakt perfektný prístup 🙂 Ste šťastná mamička, lebo u nás lietajú paťky z triedy počuť krik hoci je na prvom poschodí a aula kde čakáme na prízemí, fakt som nešťastná a bezradná 😒

jaduska
14. mar 2012

@vedejova myslím, že je úplne jedno, akú formu hodnotenie má - či je to obrázok, číslo alebo slovo.... Skôr ide o pedagogické umenie učiteľa, kedy aké hodnotenie dať.
Moja dcéra, keď bola prváčka, tak dostávali za svoje výkony buď jednotky, alebo iba V (akože videla). Všetky deti mali v prvom ročníku na vysvedčeniach samé jednotky. V druhom ročníku začali padať už aj horšie známky, ale až od druhého polroka a pani učiteľka nás na to upozornila, že už začne známkovať všetko....

Nehovorím, že treba deťom dávať za každú prácu jednotku, ale dávať v prvom ročníku horšie známky je demotivujúce a z môjho pohľadu didakticky nie veľmi šťastné riešenie.... 😒

andrejka10
14. mar 2012

@vedejova , vidím, že my máme presne opačný problém. 😎 Máme doma prváčku a oni dostávajú len jednotky a pozitívne slovné hodnotenia. U nás to zaberá presne opačne, ako by malo. Andrejulka dostane jednotku, poprípade pochvalu za "lajdácku" prácu a mám pocit, že to pôsobí demotivačne. Jej prístup je asi taký, načo sa trápiť, učiť, čítať, počítať, keď dostane tú jednotku aj bez námahy. Nemôžem sa sťažovať, učí sa mi dobre, aj sa snaží, len nám by asi viac vyhovovalo, keď by niekedy doniesla aj inú známku. Hmm, zrejme veľmi záleží na povahe dieťaťa. Držím vám palčeky, aby ste poľahúčky zvládali všetky prvácke povinnosti. 🙂

jaduska
14. mar 2012

@andrejka10 inak presne to sa stalo aj u nás - dcérke som povedala, že má niečo zle a ona povedala, že nevadí, že aj tak dostane jednotku.... Ako sa vraví, všetkého veľa škodí - aj dobrého.... Preto by mala učiteľka hodnotiť spravodlivo, ale hlavne motivujúco... Niekoho zlá známka nakopne, iného demotivuje.... A to by mal pedagóg odhadnúť... Preto sa všade toľko hovorí o individuálnom prístupe k vyučovaniu....

vedejova
autor
14. mar 2012

@andrejka10
podobne aj ja drtím palčeky, myslím ale že je to demotivujúce aj pre rodičov keď článok čítajú 12 krát s dieťaťom a už mám pocit že u tejto pani učiteľky syn nedostane lepšiu známku ako 2, žiaľ nebadala som žiadne zhoršenie čítania akurát články sú náročnejšie učíme sa dlhšie. Predtým nám stačilo čítať 7krát dnes je to 12 krát raz taký dlhý článok, no mám taký dojem že fakt môžem robiť čo chcem, tak isto v písanke čo ho pani učiteľka zastupovala a pochválila že pekne napísal za to čo by od svojej dostal 3 možno najlepšiu 2. 😔
Básničku sme sa doma učili v piatok opakovali celú sobotu nedeľu. Jemu pre tabuli vypadlo museli mu napovedať jedno slovo už to bola 2, že sa jedenkrát zasekol.

hajanka
14. mar 2012

@jaduska suhlasim + este dodam, ucitelka by mala spravodlivo ohodnotit daneho ziaka a jeho vedomosti a schopnosti aj v porovnani s inymi. Pretoze ten co ma v malicku a ten co ma resty by asi nemali dostat rovnaku znamku, ci? To by bolo nepravodlive potom voci tomu, co nema s ucenim ziadny problem. Ale podobna tema tu uz bola 😉 a dost sa v nej o tom popisalo.

sandracs
14. mar 2012

Ahojte, mali sme v škole podobný problém. Staršia dcéra dostala veľmi milú učiteľku a tak sme na tú istú školu dali s dôverou aj nášho syna. Ten ale dostal staršiu nervóznejšiu pani učiteľku, ktorá kričala bola prísna a úplne tie deti demotivovala. Zvažovali sme aj prestup, ale nakoniec sme to neurobili a doteraz ľutujem. V druhej triede dostal mladšiu pani učiteľku, ktorá aspoň nekričí, ale známkovanie je na môj vkus dosť prísne a nosí poznámky typu" nemal som červenú farbičku, mal som rozhádzané papuče, meškal som 1 minútu" a pod.
Tak zvažujeme prestup naďalej.
Stále sa hovorí o modernizácii školstva, zmenených prístupoch a neviem či som jediná, že veľké výsledky nevidím.
Viem že učiť 25 detí nieje jednoduché, tak moja veľká úcta patrí tým učiteľom, ktorí pri vybudovní si autority dokážu zostať láskavý.

nela82
14. mar 2012

@vedejova moj syn dostaval peciatky 😉 A na vysvedceni boli slovne hodnotení-pre prvacikov je to urcite lepsie 😉
Sama ucitelka to takto navrhla a my ako rodicia sme suhlasili.Teraz je druhak,no telesnu,vytvarnu,hudobnu....nemaju hodnotenu-lebo nie kazde dieta ma talent malovat,spievat..a vyhovuje nam to-moj kreslit neviem takmer vobec 😀 Vsetko zalezi od skoly.

vedejova
autor
14. mar 2012

@nela82
No ja si pripadám ako v inom svete, ešte aj angličtinu majú od prvej triede čo si myslím že je úplne zbytočné zaťažovanie detí, nakoľko je toho veľa a musia sa učiť aj slovíčka čo ja sama som mala angličtinu na strednej základy 4roky a tieto slovíčka sme nemali 😕 i a hudobná a tieto predmety sú tiež známkované normálne ☹

nela82
14. mar 2012

@vedejova anglictinu mal aj moj syn-no nebola znamkovana..no preberali to ucivo-slovicka.
Vies,vsetko je na riaditelovi skoly-no v prvej triede by sa taketo znamky davat nemali 😒 Dieta musi byt motivovane-a motivovat dieta zlou znamkou....akurat ho to odradi od ucenia-nic viac 😒 Moj syn je dyslektik-no aj teraz ak dostane dobru znamku-pochvalu-ani ho nemusim napominat a sam sa uteka ucit 😀 My sa ucime denno-denne aj 4 hodiny... 😔 No tiez riesime rozne "problemy" co sa skoly tyka... 😔

andrejka10
14. mar 2012

@jaduska , samozrejme súhlasím s tebou. Tak by to malo fungovať, len....... nie vždy to tak funguje aj v praxi. Inak, nechcem byť zlá, ale potešila si ma, že nie len moja je taká "vychytralá" 😀 😀 😀 😀
@vedejova, od nás na škole nechcú, aby sme čítali dookola jeden článok, tak ako si napísala 12x 😕 . Aj mne sa to zdá veľa, lebo detičky sa rýchlo učia a naozaj ho potom vedia takmer celý naspamät. Radšej preferujú čitanie z detských knižočiekm s väčšími obrázkami. Dokonca sme mali jedno rodičovské na začiatku roka pre rodičov prváčikov, niečo o detskej psychohygiene s detskou psychologičkou. A tam boli povedané niektoré dobré, použiteľné rady. Pre zaujímavosť spomeniem, že hovorila, že detičky prváčence sa nemajú učiť viac ako 30 minút. Čo mňa prekvapilo, lebo učíme sa určite dlhšie. A to zrejme aj vy, keď čítate jeden článok 12x.
Ja by som sa skúsila porozprávať s učiteľkou. Nech ti vysvetlí aké má nároky na detičky, čo od nich očakáva. Alebo, nemáte niečo také ako otvorený deň pre rodičov?? Tam by si videla ako sú na tom iné detičky a ako ich pani učiteľka hodnotí.

andrejka10
14. mar 2012

S väčšími písmenkami malo byť a nie s väčšími obrázkami. Sorry, chybička se vloudila 🙂

vedejova
autor
14. mar 2012

No my sa učíme tiež štyri hodiny a syn dislektik nie je 😉

anjelicek26
14. mar 2012

Sasenka chodi do skoly v anglicku a dostava len vysvedcenie zo slovnym hodnotenim, chodi do skoly druhy rok. V jej novej skole (zacina september) do 10 rokov budu dostavat taktiez len slovne hodnotenie - rozumej 4xA4 zapisany o dietati, omnoho viacej ti to povie, kde ma dieta slabiny, kde ma pridat, ake je v kolektive, na hodinach, ako spolupracuje, proste lepsie ako akakolvek znamka.

katren
14. mar 2012

Kocky, normalne mam strach, ze ako to nasa zvladne....
mm ma uplnu nechut k citaniu, za tych 7 rokov co sme spolu neprecital 1 knihu, casopis....jedine co cita su maily, ale aj to ma co robit....
stale spomina ako sa ucili citat a este citavali na cas.....ale kedze je dyslektik, tak sa mu pletu pismenka a trva mu to dlhsie....ucitelka vobec nehladela na to a stale maval zle znamky zo slovenciny...
ked vychadzal zo skoly, tak sa mu ucitelka posmievala, ze chce vidiet, ako on zmaturuje....a to isiel na gympel a este ma k tomu 2 vysky....a vraj jej posielal vsetky oznamenia o promocii 😀 😀 😀 😀
no ale k teme....bojim sa o malu, v tejto rodine su zo 6 clenov 4 dyslektici...takze dedicne a ja sa uz teraz trasiem ako sa budeme ucit citat....

vedejova
autor
14. mar 2012

@andrejka10
no aj iným deťom lietajú 4 aspoň čo viem od syna, a z toho čítania čo má 2 tak viem že napríklad štyria žo 16 majú 2 takže a osobne som sa jej pýtala čo prečo z čítania dostáva tieto známky vraj číta bodky tam kde nie sú doma na tom pracujeme no žiadne zlepšenie známok nevidím čítania samozrejme áno. Keď sa opýta prečo mal 2 tak mu povie, že sekal 😖

akrima
14. mar 2012

ahojte maminy 🙂 ja sama som učiteľkou - mám v triede 22 prváčikov. Hodnotím ich pečiatkami - štyri stupne: slniečko, hviezdička, mesiačik a oblak. Každého žiaka vnímam ako individualitu. Nerada rozdávam zlé "známky", ale keď viem, že niektorému z nich to pomôže, tak dám aj takú. Naopak, keď vidím, že aj tí najslabší žiaci sa na hodine snažia - napr. na písaní, tak aj keď to nemá dokonale napísané - dám motivačné slniečko 🙂 Deti treba chváliť, ale treba v nich aj rozvíjať zmysel pre sebahodnotenie. Moji prváčikovia dostali vysvedčenie so slovným hodnotením, ale spravila som im aj vysvedčenie s obrázkami ku každému predmetu. Inak angličtinu sa učia hravým spôsobom, žiadne memorovanie. Čo sa týka preberania učebnej látky na hodinách - máme predpísaný presný počet hodín koľko, ktorému učivu venovať ;)

andrejka10
14. mar 2012

@vedejova , tak to mi je potom ľúto. Nechcem si predstaviť to sklamanie detičiek, ktoré idú do školy zo škôlky s veľkým očakávaním a zrazu je tu veľké sklamanie. My máme šťastie na dobrú pani učiteľku a v triede ich je len 15. Kiež by mal každý také šťastie. 😉

vedejova
autor
14. mar 2012

@akrima
možem sa opýtať, máte v tom učebnom programe aj k šlabikáru ešte prefotené ďalšie články s ktorými s deťmi pracujete a dávate im z nich domáce úlohy napríklad úplne iný papier s textom na písmeno č alebo akékoľvek iné a ktorých potom dostanú aj domáce úlohy? Pani učiteľka nám ku každmu článku v šlabikári, píše že ho treba čítať 10x, je to tak aj u vás? Na druhý deň obvykle deti dostávajú známky z čítania článku, ktorý dostali na DU 🙂

andrejka10
14. mar 2012

@vedejova , viem, že otázočka, nebola adresovaná mne, ale tie prefotené papiere, či už zo slovenského jazyka, alebo matematiky dostávame aj my.

akrima
14. mar 2012

Máme iba šlabikár. Iné texty sú iniciatívou pani učiteľky. Nie je to myslené z jej strany asi zle, ale slabší žiaci majú problém prečítať aj to, čo je len v šlabikári. Zase pre šikovné deti je to plus, lebo nestagnujú - zlepšujú sa ďalej. Ja osobne rodičom nepíšem koľkokrát majú deti čítať článok, pretože každý žiak je na inom stupni čítania. Ten kto ovláda výborne techniku čítania predsa nemusí čítať text 10-krát. Známkujem aj ja na druhý deň článok, ktorý som zadala na d.ú. deň predtým, ale väčšinou skúšam najskôr lepších žiakov a slabších skúšam až na ďalší deň ;)

vedejova
autor
14. mar 2012

@akrima
No, to som predpokladala že ich ženie zbytočne dopredu a doplňa im ešte ďalšími činnosťami, myslím že toto je v pohode pre tých, čo už písmenká poznajú predsa u detí sa to musí trošku vstrebať to každé nové písmenko a zdá sa mi to všetko príliš rýchle, a potom nestíhame písať písmenká prepisovať zase stráda na tom že zabúda veľké písmenká ako sa píšu, na začiatku nám stačilo čítať 6 alebo 7krát najviac teraz sme na ž a čítame aj 12krát aj je to málo teda mne sa to čítanie nijak horšie nezdá zato som sa aj pani učiteľky pýtala, že na čom máme popracovať, a povedala že na tých bodkách a čiarkách, aby ich čítal tam kde naozaj sú,ale nijak sa potom to hodnotenie nezlepšilo, tak som na mrtvom bode. ☹

vedejova
autor
14. mar 2012

@andrejka10
samozrejme, každý pedagog má svoje metódy, názor mi pomože každý, hlavne ma trápia tie známky a to že aj napriek tomu že sa v čítaní nezhoršil, dnes mal vraj 2 sám a nikto iný a texty sú stále náročnejšie, dostávame horšie známky, a hlavne ten prístup a krik ktorý počuť z triedy☹

kacickah
14. mar 2012

@vedejova my sme pracovali iba so šlabikárom.ked mali nový text tak sa mu venovali aj dva dni a až potom ich skúšala.raz mala priniesla 5 cez celú stranu a to len preto že nevedela básničku 😠 ale každý učitel je iní a inak to bere ale myslím že prváci by mali byt najprv motivovaní aby sa do školy tešili a aj na svojho učitela.a hlavne aby sa učili s radostou.....

jaduska
14. mar 2012

@hajanka ono to hodnotenie je strašne záludná záležitosť....jasné, že učiteľ potrebuje nejakú normu, na základe ktorej hodnotiť, takže hodnotí aj porovnávaním s iným dieťaťom, ale zároveň by mal hodnotiť aj dané dieťa so sebou samým....ale toto ty asi vieš, že? mám taký pocit 🙂 🙂 🙂

@vedejova a neskúšala si sa porozprávať s učiteľkou? Väčšinou je všetko o komunikácii. Nech ti ona vysvetlí, prečo podľa nej nastalo také rapídne zhoršenie. Nech ti poradí, ako sa máš s dieťaťom učiť. Učiť sa štyri hodiny v kuse nezvládam ani ja pred skúškami, nie to taký prváčik.... Fakt by mala domáca príprava trvať 20-30 minút, ako tu ktosi vyššie spomínal.... Dlhšia príprava nemá žiaden zmysel...
Pamätám si, keď chodievala relácia Pestúnka, tak presne tam riešili problém, že sa treba s dieťaťom strašne dlho doma učiť, ono je potom nepozorné, nesústredené, neide mu to.... A po radách tej pestúnky sa domáca príprava skrátila na 30 minút, dieťa dosahovalo oveľa lepšie výsledky....

vedejova
autor
14. mar 2012

@jaduska
Myslím že s tou nepozornosťou je to pravda aj únava robí svoje, v tomto prípade, s pani učiteľkou som sa rozprávala ale každé to čítanie článku nám trvá dosť dlho nakoľko sú to už 3-5 slabičné slová, mám z toho dojem akurát taký je nemožné aby dieťa takého slovo prečítalo okamžite, takže mu to trvá 2-3 sekundy aj ak sme článok čítali už 10 krát samozrejme nehovorím že všetky ale tie najťažšie ja fakt nerozumiem či by chcela aby prečítal článok plynule vetu neviem či je to možné nepočula som ako čítajú jeho spolužiaci a spolužiačky, v tých čiarkách a bodkách sa ešte občas pomýli ale málo kedy.

bv_alexandra
14. mar 2012

ja moc neschvalujem znamkovanie prváčikov. Podla mna to nie je dobre a na deti to môze vplývat velmi deprimujúco. ja si neviem vynachválit ked moja dcéra od prvého až do tretieho ročnika bola hodnotená na vysvedčení slovne. žiadne známky. ten slovný popis na celú A4 mi dal viac ako znamky.
Naša herečka vedela v prvej triede už pisať aj čitať, tak sme mali problem ju motivovať že do školy je nutné cchodit, nakoniec bola aj na IQ testoch, ale nie kvôli tomu aby išla na špeci školu ale kvôli tomu aby tr. učitelka vedela ako ma knej pristupovat a kolko jej môze "naložit". odporučila nam to vtedy triedna. Dcere sa potvrdilo vyššie IQ a tiez sme dostali siahodlhý popis ktorý bol hlavne smerodajný pre učitelku. Saške davala ulohy navyše aby sa v triede nenudila, a aby az moc nevynikala a pod.
takže je to hlavne o pristupe učitela.
Tiež sme mali problem v štvrtom ročniku na AJ, dcera jednoducho nevie pisat pisomky, skôr odpovedat, ale tu tiež stačil pohovor s učitelkou AJ, tiez som jej ukázala psychologicku správu a zmenila pristup a spôsob skúšania, a saška mala z trojky na polroku jednotku a dodnes ked ju stretnem ked idem na rodičko kriči na mna ze aká je moja dcéra perfektná z AJ.
Skús sa porozprávat s učitelkou. Je velmi dôlezita komunikácia rodič vs učitel. 🙂 😉