Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

Načo sú známky v škole?

maminkaalm
23. nov 2012

Síce som učiteľka momentálne na materskej, rada by so poznala aj iný názor.
Mám 2 dcéry, ktoré už chodia do školy a tá mladšia je druháčka. Od prvého ročníka má v podstate odpor k čítaniu. Ale bojujeme stále a cvičíme ako je v našich silách.
Myslím si aj jej učiteľka ktorá ich učila v prvom ročníku a prvé dva mesiace druhého videla, že sa neustále zlepšuje že doma naozaj čítame. NO len tá učiteľka odišla na materskú a dcéra dostala novú učiteľku dôchodkyňu. Pri prvej učiteľke mala zatiaľ v druhom ročníku vždy z čítania jednotku. A teraz nová učiteľka a hneď trojky. Tak som sa išla pýtať prečo to tak je. A dostala som odpoveď, že objektívne na viac nemá. Neberie nič čo bolo pred tým a že predchádzajúca učiteľka jej dávala jednotky len na povzbudenie, že neodrážali to čo naozaj moje dieťa vie. Tak ja sa pýtam načo sú známky keď jeden učiteľ hodnotí tak a druhý tak.

eeffka
23. nov 2012

@maminkaalm je mi luto ale skor bud vdacna za ucitelku co ti povie pravdu ako za taku co "z laskavosti" dava 1ky.
ked pojde dcera na strednu tiez budete chodit za novou ucitelkou aby jej dala 1ky lebo na ZS take mala a je zvyknuta?
Neviem aku mate citanku ale ked taku debilknu ako my, ries to tym ze budete citat veci co ju zaujimaju,, my z citanky necitame cita si encyklopedie ( tvoja nech si cita co ju bavi) a ked raz citat VIE tak precita aj ten nezaujimavy blabol z Citanky

cemi
23. nov 2012

Raz som citala taky vyrok, s ktorym sa stotoznujem, som tiez ucitelka: znamka vyjadruje mieru prisposobenia sa ziaka na ucitela. Takze ziadne objektivne znamkovanie neexistuje.

6mia6
23. nov 2012

Neviem či je správne dávať jednotky na motiváciu, či povzbudenie na to by mali byť ine prostriedky. Ak sa nenaučili dibre čítať pôjde to s ňou cely život. Ja som v tom že znamky su preto aby hodnotili prospech. Neviem si momentálne predstaviť skolu bez znamok.

traktor
23. nov 2012

tiez sme citanie riesili tak, ze cital ine, nie citanku..dostal casopisy a ked chcel vediet, co sa tam pise, tak musel citat..potom uz s citanim problem nemal, dnes cita super..a myslim, ze radsej nech dieta dostane taku znamku ako ma, ako tu z milosti..ta horsia by ju mala viacej tahat, nech sa zlepsi..pri jednotke si môze povedat naco sa viacej snazit, ked mam jednotku..skus ju aj ty doma motivovat ..doma nech cita , to co sa jej paci , urobte si potom napr. na chladnicke taky papier, kde ju budes bodovat. za kazde spravne precitanie..za urcity pocet bodov si môze nieco vybrat..samozrejme v ramci moznosti..ak napr. zbiera magnetky, tak novu magnetku..alebo tak..

aduskatt
23. nov 2012

nasi dostali pred dvoma tyzdnami motivacne patky...asi 80% triedy🙂

senoble
23. nov 2012

ties necitame citanku,nebavi nas,citaju ju x krat v skole ,ma nove knihy ,teraz bosorku a cita tie,ked necita tak poviem ze ma doniest citanku a viac nepotrebuje,dojdem sa jej opytat ze kde je s tou citankou a to uz lezi na posteli a cita knizku🙂🙂

maminkaalm
autor
23. nov 2012

@eeffka a keď nečíta to čo majú z čítanky vie to v pohode prečítať? lebo ani mne sa nepáči tá čítanka ale bojím sa s ňou čítanku vôbec nečítať ☹

katecameron
23. nov 2012

@aduskatt moj syn v triede kde uz nastastie nechodí mali motivacne od ucitelky nadavky do DEBILOV ale vravím uz tam niesme zmenili sme skolu tu na novej síce nema jednotky ale ani mu nikto nenadava do debilov

ichbinich
23. nov 2012

Aj ja si myslim, ze objektivne znamkovanie neexistuje...

Ja som mala podobny pripad, ale na hudobnej. Ked odisla moja ucitelka na matersku, prisiel ucitel z konzervatoria. Ten bol samozrejme zvyknuty a aj ocakaval inu "hladinu" zrucnosti, ako bola na provincnej hudobnej skole. Tak som namiesto 1 a 2 dostavala od neho 3. LENZE, bohuzial to nebola pre mna motivacia. U mna to malo opacny efekt. Nechcelo sa mi cvicit, nerada som tam chodila. Chut sa vratila, ked sa vratila moja milovana ucitelka 😉
Takze to s tou motivaciou horsou znamkou nemusi byt vzdy pravda...

Ale celkovo, co sa tyka citania: casto deti vedia sice precitat, niektore iba preslabikovat, napisany text, ale nevedia ho pochopit. Preto potom neskor maju problemy aj s matematikou a podobne, kde su zadane priklady slovne. Proste nepochopia, co tam je napisane a teda nevedia, co s tym prikladom maju robit. A potom maju zle znamky, aj ked v principe nie su hlupe, ale treba im inde pomoct ako napr. rata donemoty priklady z matiky...

Ja by som odporucala citat spolu s dcerkou a potom sa ju pytat na to, co precitala. Napr. precitat kratky pribeh a potom sa spytat, co kto v tom pribehu urobil, ako sa volalo dieta, co spravilo hento a toto v tom pribehu. Proste otazkami skontrolovat, ci aj spravne ten text pochopila a rozumela mu. A suhlasim aj s ostatnymi, vybrat casopisy alebo ine texty okrem citanky, co by ju viac zaujali. A mozno aby nemala dojem, ze sa "uci", ked cita povinnu citanku. Ale aby citala z vlastneho zaujmu.

Vsetko dobre!

aduskatt
23. nov 2012

@katecameron ja som jednoducho odmietla investovat akekolvek euro navyse, lebo za vsetko chce skola prchy a doma nemame mapu, lebo pouzivame GPS🙂 tak som povedala, ze sa kupovat nic nebude, tak fasol za to 5, ze nemal pomocky.........tato patka mi zily netrha, akurat polovica z tych deti doma plakala, lebo viac rodicov odmietlo kupit dalsiu vec navyse🙂 tak taka motivacia

katecameron
23. nov 2012

@aduskatt inak s tym platením je to otrasne pri zmene skoly sme museli vela vecí dokupovat bo nase skolstvgo hruza na kazdej skole ine ucebnice tiez som zacvakala cca50eur no ale co uz hlavne ze je prec s tejto tu nasej dedinskej podivuhodnej skoly kde vsetci zatvaraju oci pred jednou nadboha ucitelkou

renab
23. nov 2012

@aduskatt tak si dostala 5 ty 😀 😀 😀 . známky za pomôcky ma odjakživa fascinovali 😒

evabb35
23. nov 2012

Píšeš, že nová učiteľka je dôchodkyňa..patrí do vekovej kategórie učiteľov, ktorí učili aj nás. Boli prísni. V prvom ročníku ma učiteľka ohodnotila ako žiačku na 1-. Vraj zo všetkého som na 1-. Z matematiky som na 1-, z čítania som na 1-, s písania takisto na 1-. Čo myslíš, akú známku som mala v prvom ročníku na vysvedčení? Dvojku. Keďže v prvom ročníku sa väčšina žiakov pýši jednotkou, pociťovala som zahanbenie. Keďže moji rodičia tomu neprikladali veľký význam a v ušiach im znelo, že som na 1-, vysvedčenie len založili do obalu a to bolo všetko. V druhom ročníku som mala druhú učiteľku, pri ktorej mi učenie išlo lepšie, všetko učivo mi bolo jasné a mala som jednotky. Dnes sa už len pousmejeme pri spomienkach na našich prísnych učiteľov. Vtedy nám veru nebolo všetko jedno a vedeli sme, že musíme pracovať na maximum, každé poľavenie v učení si učiteľ hneď všimne a odzrkadlí nám to na známkach. Neodpustili nám nič. Od prvej triedy na základnej škole. Dokonca si pamätám, že nám vyčítali, že sme málo aktívni na vyučovacích hodinách.,,že čítame málo kníh...dokonca aj počas prázdnin. Niektorí dokonca známkovali čisto len aktivitu na vyučovacej hodine...hodnotili naše správanie na vyučovacej hodine bodmi...Vieš, aké sme písali diktáty? Som vzorný žiak. Zošity a ruky mám čisté. Prvá je práca v škole. Druhá je domáca úloha. Každý deň čítam knihy.
Každý žiak musel mať čitateľský preukaz v knižnici, každý bol členom klubu mladých čitateľov... Neustále sme museli navštevovať knižnicu, čítať knihy - počas školského roka, cez prázdniny... neustále sa nás učitelia pýtali, akú knihu práce čítame, rozoberali s nami jednotlivé príbehy v knihe, čo čítame, pracovali sme s knihami priamo na vyučovaní. Niektoré knihy sme si museli kúpiť a tak sme s nimi na vyučovaní pracovali...veľa sme recitovali, veľa sme sa učili básničiek rôznych...takže celkovo ten tlak na nás bol omnoho väčší ako na dnešné deti. Nebral sa ohľad na to, že keď dieťa dostane zlú známku, tak ho to demotivuje. Jednoducho nedosahoval požadované výsledky, dostal horšiu známku a hotovo. Nikto to už nerozoberal, že čo to je za známka...ako je to zvykom dnes. Neprikladal sa taký veľký význam známkam ako dnes. Bolo hanbou niečo nevedieť, niečo neovládať....Takže potom keď sme dostali celá trieda päťky za to, že sme nemali domácu úlohu, tak nás to nevyviedlo z miery.

renab
23. nov 2012

@evabb35 tak takéto presne bolo moje detstvo.

inak známka má taký význam, aký jej rodič prikladá.

maminkaalm
autor
23. nov 2012

@evabb35 Ja si každého učiteľa vážim aj staršieho aj mladšieho. Viem že my sme to mali omnoho ťažšie ako to majú dnešné deti, len si myslím že učiteľ by mal zohľadňovať pokroky žiaka. AJ keď ešte nie je dokonalý ☹

bodka13
23. nov 2012

problém nie je v známkach ....problém vzniká ak učiteľ oznámkuje neobjektívne možno s dobrým úmyslom ...motivačné známky vedia pomôcť , no niekedy aj ublížiť ....ak je známka horšia pomôže dieťa naštartovať a ak sa taký prváčik-druháčik nevie poriadne rozbehnúť pomôžu mu k lepšiemu výkonu ....ten druhý prípad sa týka mladšieho syna - bol prvák a do zošitov nepribúdali žiadne včielky či jednotky, pani učiteľka tvrdila že to nie je tak napísané aby mu to mohla ohodnotiť jednotkou a že on má naviac ...ale stalo sa to,že odmietol pracovať ...tak po rozhovore s učiteľkou,keď mu v celom tom neúhľadnom riadku oznámkovala "najkrajšie" písmenko sa David naštartoval a konečne sa začal snažiť 😉

xenicka13
23. nov 2012

no to som rada, co pisete, lebo ja uz som vzdala citanku minuly rok, syn cita, co ho bavi, knih mame kopu, aj na vianoce si rozkazal 🙂

gretka2
23. nov 2012

Raz som pocula v skolskej druzine, ako sa jeden chlapec - druhak, stazoval, ze aka je to spravodlivost, ked pisu pisomku, a jeho spoluziacka ma na test o polovicu viac casu ako ostatni (dislekticka). Ze ako to, ze ona dostane jednotku, a aj on dostane jednotku, a nie za to iste. Normalne bol ten chlapec tak demotivovany a smutny.
Znamkovanie , teda aspon v nizsich rocnikov podla mna objektivne nie je. Moj syn je tretiak, a este nemal v ziackej knizke inu znamku ako 1. Pripada mi to, akoby sa mu ucitelka bala dat inu znamku. Ktovie, ake znamky by mal u niekoho ineho. Aj ked urcite je riadna hlavicka, a s ucenim nema absolutne ziadne problemy.
Ked deti dostavaju dobre znamky za slabsi vykon, tak si myslia, ze sa netreba viac snazit. Ale pokial sa niekto viditelne zlepsi, tak by sa to na znamke malo odzrkadlit.
Je to dost zlozite...a velky podiel ma na tom subjektivny nazor ucitela.A kazdy je iny.
A na nizsich stupnoch musi byt ucitel z vacsej casti "psychologom", aby vedel, co to "prilepsenie" ci "pohorsenie" znamky so ziacikom spravio. Ci ho to udupe, alebo nakopne.

lubikan
23. nov 2012

no tiez objektivne znamkovanie neni...syn cita podla nalady....niekedy vie clanok fakt tak krasne precitat,ze sa az divim,inokedy to rapka,seka,hrozne nieco,ze byt ucitelkou,schytal by 5-ku...pre mna je momentalne dolezite,ze si vie precitat,kam ide autobus,aby nenasadol na druhy koniec republiky 😀

evabb35
23. nov 2012

Spomínam si na príhodu. Najväčší triedny nezbedník a bitkár prišiel neskoro do školy. Viete prečo? Ráno v posteli sa začítal do knihy o školských šibalstvách.

renab
23. nov 2012

@maminkaalm súhlasím, že učiteľ by mal zohľadňovať pokroky žiaka. ale to sa dá asi len slovne. známka žiaľ odzrkadľuje len momentálny výkon žiaka (hoci v čítaní je to naozaj len o posúdení učiteľa). mám 20 chýb v diktáte - je to päťka, v ďalšom mám len 10 a stále je to päťka. učiteľ môže dieťa pochváliť, že sa zlepšilo, ale lepšiu známku by mu podľa mňa dať nemal. ako by k tomu prišli ostatné deti.
a potom nastupuje na scénu rodič a pochváli dieťa doma, že sa snažilo a dieťa už tú päťku berie menej tragicky.

maminkaalm
autor
23. nov 2012

@renab ja sa netrápim kvôli známke, len sa bojím aby to moju dcéru neodradilo úplne čítať, že aj keď sa snaží je to nanič

aduskatt
23. nov 2012

@renab ja som jej to tak aj predvcerom na rodicku povedaLA🙂

aduskatt
23. nov 2012

tak u nas ucitelka porozdavala noznice, lebo nepovedaladeckam, ze si maju doniest, samozrejme moj lavak dostal pravacke, s tymi strihat nevie, taky bol aj vysledok jeho prace.z vytvarnej vychovy doniesol 4.no mam ho zabit?........

renab
23. nov 2012

@gretka2 deťom mala učiteľka vysvetliť, prečo je to tak, že dievčatko má viac času. u nás sú v triede integrované deti s poruchami učenia aj nadpriemerne inteligentné. každé má rôzny čas na vypracovanie úlohy. a nikto sa nad tým ani nepozastavuje. mali to vysvetlené a pochopili.

renab
23. nov 2012

@maminkaalm ja ťa chápem. v tvojom prípade by som asi zašla s dcérkou do kníhkupectva, kúpila by som jej knižku, aká sa jej páči a čítali by sme spolu. nič iné ti asi neostáva, len jej stále opakovať, že čím to bude viac trénovať, tým to bude lepšie. a chváliť a chváliť. 🙂
a vy doma čítate? myslím ostatní. lebo ja keď si doma sadnem ku knihe, sadne si aj manžel a aj syn a máme čitateľský krúžok.

katecameron
23. nov 2012

ja musím povedat ze kazde dieta je indivídum a mame to aj doma ja mam sikovne dievcatko no minuly rok bola strásne nezodpovedna leniva pritom hlavu ma super bomba spicovu pamat ale kedze nic nepomahalo nechala som ju tak na konci roka mala dvojku z matiky a vtedy jej to doplo ze keby nebola taka darebna mohla mat jednotky IJNAK PODOTYKAM VIAC DETí z triedy mali jednotku aj napriek tomu ze matiku zdaleka neovladaju tak ako moja dcera Lenze ja som tej ucitelke vdacna ze jej dala horsiu znamku pretoze ju to motivovalo k lepsiemu teraz je stvrtacka a ma asi 30jednotiek v ziackej aj z matiky iba jednotky 🙂 CIZE dceru to motivovalo kj lpsiemu kym u syna taketo veci maju opacny efekt

gretka2
23. nov 2012

Moj syn cita od 4 rokov, ale citat knihy ho zacalo bavit az v 2 rocniku (!!!!!). Dovtedy cital len vselijake encyklopedie, kratke vysvetlanie a tak. Ale knihu so suvislym pribehom ho dovtedy nebavilo.
Az ked sa zacali ucit vybrane slova, som mu vysvetlila, ze ak bude vela citat, lahko sa mu to opticky vryje do pamate, a nikdy nebude musiet rozmyslat, kam ma dat "I" a kam "Y", lebo sa to tam jednoducho nebude hodit (tak ma to ucil aj moj ocino 🙂. Nejako to pochopil a zacal citat.
Lebo aj tu na konikovi, ked vidim pravopis dospelych zien-matiek, fuuuu....hroza. Mam chut zobrat cervenu fixku a docmarat nou tie hrubky cez monitor.(nie som ucitelka🙂 Niekedy je to nieco strasne...a smutne.

evabb35
23. nov 2012

Keď moje dieťa sa učilo písať, tak som ho napomenula, že to písmenko nemá napísané pekne...lebo som vedela, že keby sa viac snažilo, tak to zvládne aj lepšie. Na to mi moje dieťa odvetilo, ale prečo sa ti to nepáči, však pani učiteľka vraví, že to mám pekné. Veru aj jednotku dostalo za takú lajdácku prácu. Ja by som za takéto písanie jednotku nedostala, ale trojku.

eeffka
23. nov 2012

@maminkaalm ano, ked raz citat vies tak precitas vsetko, ona mi cita tie encyklopedie, cita si detske komiksy ( je 2hacka ma 7), letaky na WC , akurat ma napdlo ze mali vcera citat daco o medvedici necitali sme nic, zato mi vecer citala moju detektivku 😀 ze chcela vediet co tolko do tej knihy pozeram

@gretka2 a ako pises, ked ma dieta vela nacitane, ma ovela lepsi pravopis, ja vela veci neviem vysvtlit ale viem ze sa to tak pise lebo mam napozerane a presne ked " vydim niektore mamyčki" kks az ma oci bolia 🙂 a konkretne ta mamyčka je ucitelka OMG

Tu začni písať odpoveď...

Odošli