Koľko vaše dieťa denne strávi pri počítači?

libawet
13. feb 2018

Tablety nepomôžu, deťom treba pero, najlepšie atramentové

Dôležitou oblasťou, ktorej sa v publikácii venovali, je aj zmena človeka vplyvom digitálneho sveta, ktorá sa v prácach západnej proveniencie veľmi neobjavuje. „Keď sa objavuje, tak na to upozorňujú lekári, ale tí sa skôr zaoberajú otázkami vplyvu virtuálneho sveta, do ktorého sa ponárajú školáci často četujúci až desať, dvanásť hodín, hrajúci rôzne typy hier,“ uviedla Pauhofová, pričom sa v oblasti vplyvu sociálnych sietí a digitalizácie na človeka inšpirovala sociológmi, psychológmi a neurológmi ruskej proveniencie. „Myslím si, že aj u nás na Slovensku existuje pár neodborníkov, ktorí sú však vo významných funkciách. Vyjadrujú sa v zmysle, že realizácia digitalizácie už u nás nastala, treba to len dotiahnuť do konca, všetkým školákom v prvej triede treba zabezpečiť tablety,“ upozornila.

„Ak prestanú školáci v prvej triede používať pero, v mozgu dochádza k významným nielen fyziologickým zmenám a dieťa prestáva byť sústredené a prijímať informácie optimálnym spôsobom,“ doplnila ekonómka a vysvetlila, že optimálnym spôsobom myslela, aby ich dokázali ešte ďalej používať, nielen izolovane na niekoľko sekúnd, bez kontextu systémového videnia problému a potenciálu jeho možného riešenia. „To sa vytráca. Dokonca už generácia tridsiatnikov má určité obmedzenia v tom, že používame guličkové pero, nehovoriac o automatizácii,“ povedala a konkretizovala, že dokiaľ sa používalo klasické atramentové pero, ktoré sa nemohlo otáčať, museli sme pri písaní písaného písma prerušovať tlak, čo stimuluje schopnosť koncentrácie a zapamätania si. „Pokiaľ sa toto nerobí, dochádza k atrofovaniu, u slabších jedincov až k prerušeniu fungovania synapsií,“ dôvodila Pauhofová s tým, že aj tieto záležitosti patria do súvislostnej roviny problematiky zamestnanosti. Zmienila tiež, že dôležitosť problematiky sa dnes posudzuje podľa počtu lajkov, nie podľa skutočnej podstaty problému, a formuje to názor mladej generácie a ľudí, ktorí majú blízky vzťah k sociálnym sieťam.

klaudi31
13. feb 2018

Tak to je všeobecne známe, že tým, že keď človek normálne píše tak si lepšie zapamätá to čo píše, rozmýšľa nad tým, vidí to. Toto by sa podľa mňa nemalo zo školy vytratiť, aspoň teda nie na prvom stupni minimálne

janickacrazy
13. feb 2018

@klaudi31 Neviem teda ako na iných školách, ale u nás normálne píšu deti perom na celej ZŠ aj na SŠ, máločo majú na počítačoch, o tabletoch ani nesnívajú v škole.

deti95060810
13. feb 2018

@janickacrazy my sme na tom podobne....a myslím že 80perc, ZŠ a SŠ tak isto...

libawet
autor
13. feb 2018

@deti95060810 @janickacrazy.....a ako som čítala ten článok ( zaujal ma a preto som ho sem dala ), buďme radi, že naše deti ešte píšu atrament. perom, lebo toto, že prechod na tablety, tak naozaj - už celkom " sprostý " národ....musíme sa brániť.

viera27
13. feb 2018

tak ja v tom zase vobec nevidim problem. Tablet, pocitac atd su len nastroje. Ide o to, co s tymi nastrojmi robis.
Momentalne nase skolstvo vobec nie je digitalizovane a pise sa perami. A mate pocit, ze nase skolstvo stupa, pripadne si aspon drzi svoju latku :D? Smiesne.
Teraz je nasobne vacsie mnozstvo dostupnych informacii, ide len o to, ze ich nevieme triedit (a tu je aj suvislost s vecne klesajucou tendenciou nasich deti porozumiet pisanemu slovu). A k ich triedeniu a spracovavaniu su prave idealne elektronicke nastroje. Vsak si len spomente na take povinne citanie. Kolko sme museli zhanat vecne vybrakovane knihy v knizniciach, o odbornej literature pre studentov VS ani nehovorim. Kolko trval referat trebars o Matici slovenskej a ako tazko sa zhanali akekolvek materialy a informacie. Ruku hore, komu dieta malo problem s nedostatkom ucebnic (nakolko stare uz neplatili a nove sa este na skoly nedostali?
Naco sa vehementne branit pokroku? Pre mna je to rovnaka paralela ako s knihami. Elektronicka citacka by teda mala mat neblahy vplyv na moje citanie. EE, naopak, citam 2* tolko ako v casoch obycajnych knih.
Takze ja sa teda vobec branit nemienim. Ja s tymto digitalnym trendom suhlasim a hlasujem proti atramentovym peram a vobec proti pisanemu pismu. Ze je nieco tradicne neznamena, ze je to lepsie. Svojho casu sa pisalo na dosticky. A to sme uz tiez prekonali. Tak sa raz budu deti nasich deti pozerat na atramentove pera - v muzeu. Krasne, uzitocne, ale svoju eru uz maju za sebou.

libawet
autor
13. feb 2018

@viera27 OK, ale tablet ich písať nenaučí. Teda - nepotrebujeme vedieť písať písaným písmom? Tiež sa nebránim novým trendom, ale - treba nechať aj to staré, ak je to dobré a nie a´priori všetko staré zrušiť, lebo je to zastaralé.

viera27
13. feb 2018

@libawet co ja viem. Ani si nepamatam, kedy naposledy som pisane pismo pouzila. Vsak este aj do vsetkych formularov musis davat velke tlacene, aby bolo citatelne. Neviem teda aky ma pisane zmysel. Jedine to, ze pekne vyzera, ale to vyzera aj schwabach, ci ine typy pisma. A teda pokial to nema ziaden uzitok, naco s tym travia v skole decka tolko casu?

libawet
autor
13. feb 2018

@viera27 ja ešte písaným píšem, napr. a verím, že aj iní ľudia, možno menej, ale určite nejakí ešte sú, ale OK, poďme od tohto preč. Tu skôr hrozí to, že decká zo škôl idú čoraz hlúpejšie a toto môže byť len ďalší prvok, ktorý k tomu len viac dopomôže, lebo to písanie písaným písmom niečo v mozgu rozvíja ďalej, a toto je hrozba.

viera27
13. feb 2018

@libawet ani s tym nesuhlasim. Za to ake decka vyliezaju zo skol podla mna vobec nemoze elektronika. Ako som vravela, to je vecou systemu vzdelavania. Napriek tomu, ze doba sa milovymi krokmi zmenila, vzdelavanie zastalo stale na tom istom sposobe ako kedysi.
Ci pisanie perom vs klavesnicou ma taky relevantny rozdiel na pamat posudit neviem. Faktom je, ze roky rokuce zapisujem drvivu vacsinu na klavesnici, detto kolegovia a veru ziaden pamatovy ci inteligencny vypadok som nezaznamenala 🙂. Syn studuje na skole, kde sa prave pouziva len elektronika a pristup na internet (ziadne knihy a zosity) a uroven inteligencie tych deti ma velmi zahanbuje, ten vlak uz nestihnem, ani keby mi naproti bezali 😃.
Ale pre nich je elektronika prave nastroj na pracu a ucenie, nie na hry a chatovanie. Na to maju herne konzoly. Mozno aj v tom je ten rozdiel, ze deti k tabletu a pocitacu pristupuju ako k niecomu na hranie. K niecomu, co maju limitovane a tak sa povoleny cas snazia vyuzit na 100% na zabavu. Ale to su len moje spekulacie.

stanislavicenka
13. feb 2018

@viera27 lezne tu nejde iba o pisanie perom ako take, ono to ma urcity vyznam. To nie je o tom, ze je to prezitok. Pisanie suvisi s jemnou motorikou, so sustredenim, trpezlivostou a kopou inych zalezitosti. Ma to svoj vyznamm. To nie je brzdenie pokroku, to, co spominas ty, su vyhody digitalizacie, to je v poriadku, ale s pisanim perom to nesuvisi.

viera27
13. feb 2018

@stanislavicenka sustredenie, trpezlivost a jemnu motoriku vies milion inymi a prospesnejsimi sposobmi nahradit. Napriklad mne tolko chybajucimi pestovatelskymi / praktickymi/ technickymi pracami. Keby to kvantum casu (vsak to su neskutocne hodiny, dni, tyzdne mesiace, roky v skole aj doma pri ulohach), ktore sa venuje pisanemu pismu radsej naucili decka zase sit, vypestovat si vlastne potraviny ci zatlct par klincov. To bolo sustredenia a motoriky, ked clovek majstroval vtaciu budku. A este to malo aj nejaky prakticky uzitok!

sisaka
13. feb 2018

@libawet Prepojenie ruka-mozog a tým pádom písanie ako take považujem za veľmi dôležité a určite by som ho nenahrádzala písaním na klávesnici i keď to je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou a neviem si predstaviť, žeby deti v škole nepracovali s klávesnicou.
Dôležitosť konkrétneho písma (písané vs tlačené) či dokonca konktretneho druhu pisacej potreby mi príde už pekne pritiahnute za vlasy. Už za našich čias ľaváci nepoužívali atramentove pera a som si istá, že nikomu to na inteligencii neubralo. Ide o čisté bazirovanie na forme - klasika slovenského školstva, obsah ako inak druhoradý. Osobne a to som už 40+ sa pisanym písmom len podpisujem všetka komunikácia ide cez klávesnicu, zvysok ako napr. krátke odkazy pre rodinu, či v práci všetko tlačeným písmom. Moje decká sa učili písané písmo len informatívne, nakoľko ho už nik nepoužíva, fakt len generácia 30+ aj to skôr zriedkavo. Obe moje deti píšu tlačeným, dcéra ma už 19 rokov a šťastne si žije a študuje aj bez písaného písma. Už si ani nepamätám, kedy na škole prešli z písania ceruzkou na pero, syn je štvrták, stále píšu ceruzkou, praktické, keďže písanie v angličtine nie je až take jednoduché a casto si dieťa všimne, že je to zle napísané až na papieri
O atramentových perách tu síce vedia už cele generácie len z rozprávania, ale pozrite si medzinárodné testy žiakov, kde sa umiestňuje Kanada a kde Slovensko, kde ide školstvo stale podľa Marie-Terézie a kde sa riešia blbosti typu akú značku pera treba kúpiť prvákovi. Technológie v dnešnej dobe musia byt súčasťou vyučovania, ak ma byt vzdelávanie progresívne, kráčať s dobou a pripravovať dieťa na reálny život, na to treba ale aj učiteľov, čo vedia, čo robia a vedia ich využiť na skvalitnenie vzdelávania

libawet
autor
13. feb 2018

@viera27 určite áno, je to systém vzdelávania, ktorý tu máme a ako je nastavený, predsa nehovorím, že za slabú vzdelanosť našich detí môžu počítače, aj keď tiež určitý podiel viny na tom majú ( dnes deti už nečítajú, nehľadajú, kliknú na net, všetko majú, to pátranie, čítanie, snorenie našej generácie kde kade tiež učilo, tiež nás rozvíjalo - ako si pomôcť sám napríklad, spoľahnúť sa len sám na seba a nie na niečo iné, napr. na počítač a Google...). Znovu hovorím, zobrať deťom písanie vlastnou rukou a nahradiť ho " ťukaním " do tabletu je krok späť a nie dopredu - v ich rozvíjaní mozgu a to úzko súvisí aj s ich ďalším vzdelávaním a rozvojom ich inteligencie. Ako sa naučia napr. správnu gramatiku, keď PC im všetko opraví ? Už dnes, aj tu, vidíme, kto ju ovláda a kto nie, čo si pomyslíš o človeku, kt. napíše napr. kyno namiesto kino? Aj to patrí k základnej inteligencii človeka, preto hovorím, čím viac sa spoliehame na PC techniku a nie už sami na seba, tým sme viac oslabenejší a osprostelejší, pretože nie sme nútení sami premýšľať. Napr. tzv. smart home tzv. inteligentná domácnosť - všetko riadené cez počítač - na druhej strane veľké nebezpečenstvo napadnutia hackermi....takže všetko má svoje ZA a PROTI.

vandicka7
13. feb 2018

Tazka tema na nejaku debatu. Pocitace detom istu formu zvysovania gramotnosti dodavaju, no niekedy aj uberaju z tych zakladnych veci. Podla mna treba najst nejaku zdravu rovnovahu a nebude v tom ziadny problem

sisaka
13. feb 2018

@libawet s tvojim posledným prispevkom súhlasím, akurát by som nehnala všetko do extrémov s technológie apriori nezatracovala

libawet
autor
13. feb 2018

@sisaka kde zatracujem PC technológie? Určite nie, to som predsa nikde nenapísala, hovorím len - neničme všetko staré, lebo aj z toho starého je niečo dobré a prospešné, zachovajme rovnováhu aj v tomto.

nmonikaa
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
blairgossip
16. feb 2018

a ako potom chcu pisat pisomky , testy atd ? ja studujem medicinu a vsetky pisomky napr z biochwmie kde musime pisat vzorce poucky nazvy rucne.. to potom co?

mamazlesa
24. apr 2018

Ahojte 🙂 Na stránke www.nasedeti.sk som našla celú sekciu o pozitívnom a negatívnom vplyve technológií na deti. Je tam dosť aj tom, ako deti vnímajú reklamu, resp. ako na nich vplýva obsah nevhodný ich veku....
https://www.nasedeti.sk/clanky/medialna-vychova...