Nikto vám nemôže diktovať, akým štýlom budete viesť svoj blog a písať články. No každý správny bloger sa dokáže aspoň raz za čas zahrať na spisovateľa a zmeniť tón svojho hlasu. Prečo je to vhodné?
Pretože zmena rutiny a stereotypu vám udrží čitateľov a vzbudí v nich zvedavosť, dokážete sa cez iný štýl prispôsobiť téme, o ktorej chcete vierohodne rozprávať, a tak znieť uveriteľne. Alebo práve naopak, utvrdíte sa v štýle, v ktorom už tvoríte.
Predstavme si preto niekoľko štýlov a ich základné charakteristiky, ktoré v blogoch môžete využiť.
Stručne a jasne, je to jazyk bežnej komunikácie medzi ľuďmi. Má najmenej ustálenú podobu spomedzi všetkých štýlov a je spätý s každodenným životom. Pozor však na nárečia, žargón a slang, tie tam nepatria, pretože hovorový štýl je spisovný, zatiaľ čo ostatné spomenuté nie. Väčšina blogov vzniká práve v tomto štýle, pretože je pre blogerov najprirodzenejší. Aj keď je to štýl prevažne ústnej podoby, do blogu sa perfektne hodí, pretože čitateľovi niečo hovoríte bez okoľkov, priamo a konverzačne.
V tomto štýle je na mieste využívať priame oslovenia, výzvy, frazeologizmy a zaužívané príslovia.
Príklad: “Počkaj, Eva! Veď ty raz zistíš, čo je to mať tri deti. Aj na psa príde mráz.”
Jeho dominantnou funkciou je estetickosť. Bohato využíva spisovné aj nespisovné slová, hrá sa s nimi, využíva synonymá, metaformy, prirovnania,… Je variabilný, neusporiadaný a na oko vyzerá, že nedodržiava žiadne pravidlá. Píšu sa ním básne, romány, či divadelné hry, no kto povedal, že ho nemôžete využiť vo svojom blogu? V umeleckom štýle je dovolené (takmer) všetko.
Príklad: “Sťa kameň bola jeho tvár, keď mu vyznala svoje krehké city”.
Je to najobjektívnejší štýl zo všetkých. Vecne sprostredkúva vedecké informácie a poznatky. Zaznamenáva dôležité myšlienky, ktoré budú z vedeckého hľadiska pre ľudstvo ešte potrebné. Je zreteľný, zrozumiteľný, dlho plánovaný a väčšinou má rovnakú štruktúru.
No, čo ak máte vyštudovaný nejaký vedecký odbor, alebo v ňom pracujete a snažíte sa iným ženám sprostredkovať kvalitné vedecké informácie? Nuž, už váš blog nebude v ňom vedený, pretože by nezaujal bežnejšie čitateľa, no zachovajte aspoň termíny a pojmy.
Príklad: “Atopický ekzém/atopická dermatitída je zápal kože.”
Je to spôsob cieľavedomého výberu, usporiadania jazykových prostriedkov, ktoré slúžia na presnú a pohotovú informáciu verejnosti. Je veľmi prehľadný, aktuálny a objektívny. A môžete ho využiť aj na svojom blogu. Ak ste boli na zaujímavom podujatí alebo sprostredkúvate informácie “novinového” charakteru, tak je to na blogoch len a len vítané.
Veľmi veľa blogerov sa vyjadruje k témam politiky, hospodárstva, či ekonómie. No taktiež sú populárne aj interview s populárnymi osobnosťami, story, čo je akoby výpoveď svedka istej udalosti, glosa, komentár, recenzia, fejtón, reportáž, pamflet,… Tu máte toho na výber naozaj veľmi veľa.
Príklad: “Majka, ako sa zmenil tvoj život po low-cost cestovaní Indiou?”
Subjektívno-objektívny štýl, ktorý sa vyznačuje ústnosťou, názornoťou, môže taktiež motivovať k nejakej akcii, ale predovšetkým komunikuje veľmi originálnym spôsobom. Má veľmi silnú estetickosť, je pútavý a čitateľmi aj vyhľadávaný.
Môžu to byť filozofické úvahy, články písané týmto štýlom sa môžu venovať jednej problematike alebo naopak, vyzerá, že je to zápis rôznych myšlienok, ktoré v konečnom dôsledku spolu súvisia.
Využíva nové slová, kontrasty, metaformy a je emocionálne zafarbený.
Príklad: “Dnes už človek, veru, nevie, či sa smiať či plakať, keď ráno vstane z postele. Ja to mám takto.”
V článku som vám opísala niekoľko základných jazykových štýlov, ktoré sa dajú rôznorodo kombinovať a meniť aj podľa potreby a účelu blogu. Každý zo štýlov si vyberá také slová zo slovnej zásoby, aby čitateľovi bolo hneď na prvý dojem jasné, o aký typ textu ide. Už si stačí len vyskúšať všetky a vybrať si taký, ktorý vám bude najviac vyhovovať.
Vaša moderátorka nugat.