Krátky sprievodca začínajúcej blogerky

Kamarátky ti hovoria, že máš rozprávačský talent a mala by si začať písať. Alebo si vravíš, pri čítaní príspevkov iných používateliek, že ty by si to zvládla lepšie. Či si už chceš iba písať vlastný blog pre radosť alebo sa stať budúcou držiteľkou Pulitzerovej ceny, niekde treba začať. A keďže nikto učený z neba nespadol, ponúkame ti niekoľko praktických rád a tipov, ktorými sa riadia aj ostrieľaní novinári a blogeri.

Štýl

Aby tvoj článok pôsobil dôveryhodne a ucelene, musíš si hneď na začiatku zvoliť štýl a tón. Skôr ako sa pustíš do písania, polož si tieto otázky:

  • Je tvoj článok nezáväzne humorný, informatívny a poučný alebo rozoberá vážne témy?
  • Chceš aby tvoj hlas znel autoritatívne, nestranne, konfrontačne alebo povzbudivo?
  • Oslovíš čitateľov priamo? Budeš im tykať alebo vykať?

Svoj autorský hlas musíš prispôsobiť obsahu textu. Ak chceš, aby tvoj text vyznieval seriózne a oficiálne, daj si záležať na gramatike. Požívaj len spisovné slová, vyhni sa hovorovému štýlu a slangu. Ak má naopak pôsobiť neformálne a priateľsky, píš tak akoby si sa rozprávala s kamarátkou. Buď prirodzená, emotívna, neboj sa použiť priamu reč a slang.

Nadpis

Prezradím ti tajomstvo. Vymyslieť dobrý nadpis je rovnako dôležité ako napísať pútavý a originálny článok, dokonca možno aj viac.

V dobe internetu, sociálnych médií a 24-hodinových spravodajských kanálov nájdeš za pár minút akékoľvek informácie. Stačí len párkrát kliknúť myšou. Zadaj do vyhľadávača ľubovoľnú tému a okamžite ťa zaplaví more článkov, blogov a návodov.

Ak chceš, aby si čitatelia všimli práve ten tvoj, musíš ich upútať. V priemere osem z desiatich ľudí si prečíta nadpis, ale len dvaja z desiatich aj celý text. Zaujímavý článok s banálnym nadpisom je ako šťavnatý čučoriedkový muffin zabalený v šedej kartónovej krabici. Len málokto do nej nakukne, aby ho ochutnal, keď má na dosah ruky desiatky iných lákadiel.

Nadpis môže byť vtipný, šokujúci, tajomný, alebo veľmi konkrétny. Môže čitateľa inšpirovať, lákať alebo mu názorne ukázať, že práve tvoj článok mu poskytne neoceniteľné informácie, zmení život alebo spríjemní nedeľné popoludnie.

Napríklad:

  • Ako som kvôli detskej výžive skoro prišla o rozum
  • Čo som komu urobila?!
  • 7 neuveriteľne jednoduchých metód ako uspať aj najväčšieho uplakanca

Záleží na každom slovíčku

Tak už máš úžasný, šťavnatý nadpis, ale ešte si celkom nevyhrala. Ak si čitateľov hneď v úvode nepripútaš a nenalákaš ich, aby pokračovali ďalej, jedným kliknutím opustia stránku, možno ešte skôr než sa dostanú k pointe.

Prezradíme ti zopár trikov ako si udržať pozornosť čitateľov:

1. Používaj akčné slová a zapoj pri rozprávaní ich zmysly. Prinúť ich aby cítili, videli, počuli o čom píšeš.

Napríklad:

  • Čľup! A už bol vo vode.
  • Halooooo! Je tam niektoooo?
  • Dunčo bežal, až mu sliny fŕkali z papule na prašnú cestu.

2. Vymaž všetky nadbytočné slová. Buď ako Hemingway. Ten nepoužíval skoro žiadne prídavné mená a príslovky. Opakovanie a rozvláčnosť spomaľuje dej. Ak niektoré slovo nie je nevyhnutné pre pochopenie súvislostí, nemá tam čo hľadať. Preč s ním!

3. Namiesto opisných, pasívnych a zdĺhavých viet, zvoľ vždy radšej kratšie a aktívne. Krátke vety sú dynamické, dodávajú textu rytmus.

Napríklad:

  • Zelenina sa má dusiť minimálne 20 minút, až kým sa väčšina tekutiny neodparí.
  • Zeleninu dusíme aspoň 20 minút až sa väčšina tekutiny odparí.
  • Pozrela som na hodiny, ukazujúce deväť dvadsať, a hneď som vedela, že budem meškať. Pomóc!
  • Pozrela som na hodiny. Ukazovali deväť dvadsať. Hneď som vedela, že budem meškať. Pomóc!
  • Pozrela som na hodiny. Deväť dvadsať. Zase budem meškať. Pomóc!

4. Nadviaž dialóg. Zaangažuj čitateľov kladením otázok. Vytvor napätie. Predstav si svoju ideálnu čitateľku a prihováraj sa priamo jej. Aj najlepší učitelia alebo rozhlasoví spíkri nehovoria k davu. Máš pocit akoby sa prihovárali priamo tebe.

Napríklad:

  • A čo myslíte, ako to dopadlo?
  • Už asi vieš, čo chcem povedať – zamilovala som sa.

5. Buď presvedčivá – použi dôkazy, konkrétne príklady, pridaj farbisté detaily alebo krátke príhody. Odvolaj sa na autority – cituj výskumy, experimenty alebo slávnych ľudí z branže.

Napríklad:

„Nikdy nepouži metaforu, prirovnanie alebo rečnícky obrat, ktorý pravidelne vídaš v tlači.“
- George Orwell

6. Buď poetická. Trópy a figúry, obrazné pomenovania a zvukomaľba nepatria len do beletrie.
Oživíš nimi akýkoľvek štýl, treba len dodržať správnu mieru.

7. Uč sa od majstrov. Všimni sa aké slová používajú iní spisovatelia, novinári alebo blogeri. Majú
vlastnú symboliku? Ako opisujú udalosti a miesta?

8. Daj tomu čas. Prejdi si každý text ešte raz s odstupom. Najlepšie na druhý deň, a potom ten ďalší.
Určite zrazu nájdeš veľa vecí, ktoré by bolo treba vylepšiť alebo zmeniť.

A malý bonus na záver

Čo čitateľa okamžite odradí?

  • Dlhý nečlenený text bez odsekov a štruktúry
  • Hrúbky a gramatické chyby
  • Nekonečne dlhé vety a opakovanie slov
  • Žiadne obrázky
  • Otrepané frázy a klišé

Inšpirovali ťa naše rady? Tak teda šup-šup písať a tvoriť a prepisovať a publikovať. Už sa veľmi tešíme na tvoje články. A napíš nám aj to, aké zaručené a odskúšané novinárske triky a techniky požívaš ty alebo ktoré naopak, podľa teba, vôbec nefungujú.

Vaša moderátorka rannazora

Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti Krátky sprievodca začínajúcej blogerky

Máš skúsenosť Krátky sprievodca začínajúcej blogerky?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť