Únava za volantom

Únava za volantom zapríčiňuje až 20 % dopravných nehôd. Ak vás začne bolieť pri šoférovaní šija a chrbát, nie je to zapríčinené nesprávnym sedením za volantom.
Únava za volantom

Spôsobenie dopravnej nehody vplyvom únavy a následne mikrospánku, sa preukazuje veľmi zložito. Okrem výpovedí očitých svedkov, sú smerodajné stopy po brzdení vozidla, no tie často chýbajú. Samotný vodič nie je schopný vypovedať, prečo nereagoval, nevidel prekážku, alebo prečo vybočil z jazdného pruhu. Ospalosť a mikrospánok sa prejavia nenápadne.

Subjektívne prejavy únavy za volantom

Únava za volantom sa preukáže postupným ubýtkom výkonnosti. Najprv sa dostavia somatické symptómy:

  • stuhnutosť,
  • bolesť hlavy, krku, ramien,
  • bolesť chrbta, nôh,
  • pálenie a neskôr zatváranie očí

Zároveň sa oslabia psychické funkcie:

  • zhorší sa pozornosť,
  • zhorší sa reaktibilita,
  • prejaví sa podráždenosť,
  • stupňuje sa agresivita

Šofér začína vidieť rozmazane kontúry predmetov v okolí auta, môže sa zľaknúť zmenenej zvukovej kulisy, napríklad, pri vjazde do tunela.

Mikrospánok

Únava prechádza plynule do mikrospánku, ktorý trvá 3 až 15 sekúnd. Po tejto dobe príde buď prebudenie, alebo úplné zaspanie. Pri prebudení vodič reaguje zmätene, panicky. Práve táto fáza je príčinou nehôd.

Prejavy na vozovke

Auto sa na vozovke nedrží vo svojom jazdnom pruhu, opúšťa cestu. Často sa pozoruje prechod do protismeru, najmä, ak nejde po diaľnici. Neskoré brzdenie a tým vyššia rýchlosť pri náraze, majú na svedomí vážne následky.

Príčiny únavy a mikrospánku

  • Najlogickejším dôvodom únavy je nedostatočné množstvo spánku. Nemenej závažnou príčinou je aj kvalita spánku. Prerušovaný, alebo nepravidelný spánok1, hlučné prostredie, či zdravotné problémy spôsobujú pocit únavy už aj krátko po prebudení.
  • Únava vzniká, aj keď za volant sadáte svieži, vyspatí. Zapríčinia ju:
  • Dlhá jazda bez pauzy
  • Monotónna jazda
  • Zlá pozícia sedenia
  • Diskomfort krčnej chrbtice, hlavy
  • Prekúrenie auta
  • Nedostatočný pitný režim
  • Ťažké jedlá, väčšie množstvo jedla pred cestou
  • Paradoxne, väčšie množstvo kávy
  • Časté fajčenie v kabíne auta
  • Niektoré lieky

Ako únavu premôcť

1. Spánok : dostatočné množstvo a kvalita spánku sú pred cestou kľúčové. Nespite viac a ani menej ako 8 hodín.
Ako premôcť mirkospánok
2. Pauzy počas jazdy: častejšie prestávky sú dôležité kvôli bezpečnosti. Robte ich približne po dvoch až troch hodinách jazdy. Neostaňte sedieť v aute, ani blízko pri ňom, aspoň sa prechádzajte.
3. Energetické nápoje a pitný režim: energetické nápoje preberú, no nerátajte s rýchlym nástupom účinku. Je dokázané, že na povzbudzujúci účinok treba počkať viac ako 30 minút. Piť ich v čase, keď je už vodič unavený, nie je riešenie. Je potrebné zastaviť, dať si nápoj a po pol hodine pokračovať. Na dostatočný príjem tekutín nezabúdajte najmä v letných mesiacoch.
4. Káva: povzbudzujúci účinok je veľmi rozdielny. Závisí od množstva a spôsobu prípravy, aj na znášanlivosti kávy. Šálka kávy môže aj dodať energiu, ale aj uspať.
5. Pravidelná a správna pohybová aktivita: profesionálny kondičný tréner Viliam Eichoff poradil šoférom Modrého koníka pár účinných cvikov: “Oprite sa o kapotu auta, urobte pár klikov. Ruky pri šoférovaní stŕpnu, treba ich prekrviť. V tejto pozícii pokračujte stiedavým zakopávaním nôh. Prejdite sa výskoky z drepu. Tento cvik je veľmi účinný – zapája celé telo. Nezabudnite ani na lýtka. Spravte pár výponov. A nakoniec uvoľnite krčnú chrbticu: hlavu nakloňte k pravému a potom ľavému ramenu. Následne dole a dozadu. Krv treba dostať do svalov a mozgu.”
6. Správne sedenie za volantom: seďte vzpriamene. Podľa neurológov, najväčšia kapacita pľúc je vo vzpriamenej polohe, kyslík sa lepšie dostáva do tela. Pohodlné, nízke sedenie (ako v pretekárskych autách) vás privádza do stavu relaxácie, telo začne odpočívať.
Ako premôcť mirkospánok 7. Klimatizácia2 v aute: v kabíne auta by mala byť teplota okolo 22 stupňov Celzia.
8. Lieky: šoférovanie výrazne ovplyvňujú lieky na spanie a antidepresíva. Ich sedatívny účinok modifikuje kognitívne funkcie. Doktorka farmácie Pharm.Dr. Anna Jauschová prízvukuje: “Aj bežne užívané lieky, napríklad, na tlmenie bolestí pohybového aparátu, alebo tíšenie kašľa, či na potlačenie alergie, majú vplyv na šoférovanie. Vodiči si to často neuvedomujú a aj podceňujú. Keď plánujete dlhšiu cestu, určite sa poraďte s lekárnikom, alebo lekárom, kedy daný liek užiť. “
9. Fajčenie: časté fajčenie počas jazdy v nevetranej kabíne auta spôsobuje ospanlivosť. Oxid uhličitý nahromadený v kabíne sa dostane do tela a premení sa na oxid uhoľnatý. Fajčite počas pauzy vonku, alebo aspoň častejšie vyvetrajte auto.
10. Rozptýlenie: hudba, rádio, rozprávanie sa, tvárová gymnastika.

Vibrujúci volant

Šoférom môžu pomôcť aj najnovšie technológie. Najpoužívanejšou je systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu (Lane Departure Warning System). Ten, pomocou kamery umiestnenej na spätnom zrkadle, odhalí nechcené vybočenie. Upozorní naň vibrovaním volantu, sedadla, alebo zvukovým signálom.
Vo vývoji sú aj systémy, ktoré dokážu u šoféra zistiť pocit únavy prostredníctvom zaznamenávania srdcovej činnosti a frekvencie dýchania.

Biorytmus ľudského mozgu hovorí za všetko: ospalosť prichádza automaticky počas noci od 2:00 do 5:00 a poobede od 15:00 do 16:00. Najúčinnejším opatrením je preto uvedomenie si rizika – teda zastavte a oddýchnite si.

Súvisiace články

Viac o únave za volantom na modrykonik.sk

Použité zdroje:

  1. Mgr. Radek Stehlík: Kvalita spánku šoférov a jej vplyv na nehodovosť
  2. Petríková V., Patočka J.: Káva očima toxikologa
  3. Prof.MUDr. Kadaňka Z., CSc.: Syndrom chronické únavy
  4. http://mikrospanek.cz/mikrospanek-unava-a-ospalost-za-volantem
  5. https://www.youtube.com/watch?v=skC56B-8OMY
  6. freeimages.com
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s únavou za volantom

Máš skúsenosť s únavou za volantom?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť