Otužovanie detí

Otužovanie je výbornou formou posilňovania prirodzenej imunity dieťaťa. Je vhodné u všetkých zdravých ľudí, ktorí nemajú problémy so srdcom či cievami.

Domáce otužovanie


Potieranie mokrým uterákom


Najjednoduchší spôsob, ako začať s otužovaním, je urobiť dieťaťu masáž mokrým uterákom. Pri takejto masáži sa dobre prekrví celý organizmus a telo sa učí privykať na chlad, keď teplotu vody na uteráku postupne znižujeme. Okrem toho je masáž pre väčšinu detí veľmi príjemná a majú ju rady.

Sprchovanie vlažnou vodou


Ďalšou formou otužovania je sprchovať dieťa vlažnou vodou, ktorá sa postupom času, keď si dieťa zvykne, môže viac a viac ochladzovať až na studenú. Takto otužovať telo je dobré najmä ráno. Večerné sprchovanie studenou vodou sa odporúča len ako doplnok ranného, nie samostatne. V zime by malo takéto sprchovanie trvať minútu, v lete tri minúty. Začína sa vo veku 2-3 rokov. Studenšou vodou sa môže sprchovať iba úplne zdravé dieťa. Počas choroby sa studené sprchovanie vynecháva.

Najčastejšie chyby pri sprchovaní studenou vodou sú:
  • namáčanie hlavy a vlasov
  • zámena so sedavým kúpeľom v studenej vode (ktorý môže naopak poškodiť zdravie)
  • strohé státie pod sprchou bez akéhokoľvek pohybu
  • sprchovanie iba niektorých častí tela - síce neuškodí, ale nie je účinné
  • nedostatočné osušenie celého tela po sprchovaní
  • absencia zahrievacích cvikov po sprchovaní
  • sprchovanie po raňajkách, t.j. po jedle - lepšie je sprchovať sa pred raňajkami
  • negatívny postoj k studenému sprchovaniu
  • sprchovanie v zhone

Psychika je pri sprchovaní vlažnou vodou veľmi dôležitá. Ak je táto činnosť dieťaťu vyslovene nepríjemná, treba od nej načas upustiť a potom hľadať tú správnu motiváciu a postupnosť krokov, šitú dieťaťu na mieru. Určite nie do otužovania nútiť s odôvodnením, že je to zdravé.

Dôležitými súčasťami domáceho otužovania sú:
  • časté vetranie
  • pravidelný bio-rytmus (vstávať a chodiť spať vždy v rovnakom čase)
  • spánok pri otvorenom okne, pokiaľ sa len dá (celé leto, časť jesene aj jari)
  • neprekurovať miestnosti v dome či byte, ideálna teplota je 20 stupňov Celzia (v miestnosti kde spíme ešte menej)
  • racionálna strava

Otužovanie vonku


U detí je potrebný najmä pobyt vonku za každého počasia. Pri studenom počasí sa treba veľa hýbať, športovať (bicyklovanie, prechádzky, a pod.). Každodenný minimálne 2-hodinový pobyt na čerstvom vzduchu je pre deti výborným spôsobom posilňovania imunity.
Oblečenie na von má byť primerané, ľahké, z prírodného materiálu. Deťom sa nemá dávať viac vrstiev ako dospelým.
Občas je dobré umožniť deťom krátkodobé behanie na boso na mokrej tráve, prípadne aj po snehu. Stačí 5 - 15 minút. Po takejto aktivite sa majú nohy dôkladne osušiť a môžu sa pred obutím ponožiek a obuvi aj vymasírovať. Pobyt v mrazivom počasí v ľahkej obuvi určite nie je otužovaním a skôr môže viesť k prechladnutiu. Vždy sa má dohliadať na primerane teplé ponožky a obuv.
Vhodným spôsobom otužovania detí je aj nechať ich v chladnejšom počasí pobehať si na 5 minút napríklad po záhrade iba v plavkách. Následne sa osušia, oblečú a strávia čas v uzavretej teplej miestnosti, kde sa rozcvičia, aby sa zahriali.

Video (AJ): Behanie po snehu po kúpeli vo vonkajšom bazéne




Dobrým doplnkom otužovania je saunovanie3 skúsenosti.

Súvisiace články



Viac o otužovaní detí na modrykonik.sk



Použité zdroje


  1. Jozef Makai: Otužovanie - základné pokyny
  2. www.zimneplavanie.sk 
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s otužovaním detí

Máš skúsenosť s otužovaním detí?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť