Prečo by štvormesačné dieťa nemalo pozerať televízor?

Zodpovedané
14. jún 2022

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom pozerania TV.

Prečo nemôže štvormesačné dieťa pozerať televízor?

Keď už je nepokojné a nechce byť ani na rukách a ani ležať, dáme ho do autosedačķy, pozerá televízor a je kľudné.

Čo môže spôsobiť takému dieťaťu televízor?

Aké to má negatíva?

Ďakujem

Dobrý deň,

viaceré zahraničné štúdie ukazujú, že čas strávený pred obrazovkou tzv. screen time už v rannom detstve (TV, tablet, mobil) je formatívny pre celý ďalší život. Takže tak isto ako sú najdôležitejšie prvé roky života pre výchovu (formovanie dieťatka), pre výživu (stravovacie návyky), tak sú najdôležitejšie aj pre návyk na trávenie času (TV, aktívna hra, čítanie, maľovanie...).

Na začiatok si treba uvedomiť, že v akomkoľvek veku pozeranie TV je vysoko návykové.Čím skôr s ním začneme, tým skôr nás v tomto zmysle negatívne ovplyvní do budúcnosti. Zvyšuje sa pravdepodobnosť nadužívania vo vyššom veku, závislosti.Všetky štúdie naznačujú zvyšujúci sa trend screen time aj u detí do 2 rokov. To, či čas strávený pred obrazovkami mení vývin detského mozgu je stále predmetom skúmaní.

Čo je však už zo štúdií známe?

1. Dieťa je schopné odpozorovať a následne napodobniť určité činnosti, ktoré vidí na obrazovke už od 6. mesiaca. Zároveň je známe, že kojenci a batoľatá majú ťažkosti s prenosom nového učenia z 2D reprezentácie na 3D objekt a je teda nepravdepodobné, že by sa v tomto veku učili z obrazovky – takže názor, že dieťa sa formou pozerania videí z obrazovky učí, sa ukazuje ako nesprávny. Naopak, výučba v ranom veku je ľahšia, obohacujúca a vývojovo efektívna, keď je skúsenosť naživo, interaktívna, v reálnom čase a priestore a so skutočnými ľuďmi.

2. Existujú dôkazy, že okolo 2 rokov je už dieťa schopné učiť sa, rozvíjať najmä jazykové schopnosti prostredníctvom vhodne zvolených aktivít prostredníctvom obrazoviek. Avšak na toto je stále potrebná aktívna spoluúčasť dospelej osoby, s ktorou počas pozerania živo a dynamicky dieťatko interaguje.

3. Viaceré štúdie ukazujú negatívny dopad screen time u detí pod 12 mesiacov a rozvoji ich jazykových schopností. Ak je expozícia obrazovkám extrémne vysoká je potvrdený aj problém s pozornosťou. Ako negatívne sa ukazuje aj pasívne časté púšťanie TV (TV zapnutá doma ako „podmaz“) – spôsobuje poruchy pozornosti u detí do 5 rokov, znižuje celkový čas strávený s dieťaťom hrou, rozprávaním sa.

4. Neschopnosť malých detí (najmä tých mladších ako 2 roky) rozlíšiť každodennú realitu od toho, čo sa deje na obrazovke, spolu s ich snahou opakovať videné je veľmi nebezpečná (najmä pri nekontrolovanom obsahu).

5. Posledné dôkazy naznačujú súvislosť medzi zvýšeným časom screen time vo veku 2 rokov a samopoškodzovaním, sociálnou izoláciou, agresiou a protispoločenským správaním v neskoršom detstve.

6. Screen time v prvých rokoch života sa môže stať rutinou, čo zvyšuje pravdepodobnosť nadváhy, zvýšeného BMI a s tým spojenými ochoreniami u detí (tiež vystavuje deti reklamám na nezdravé jedlá a podporuje občerstvovanie, ktoré zvyšuje celkový príjem potravy).

7. Screen time pred spaním súvisí s nárastom problémov so spánkom v tejto vekovej skupine a dôkazy naznačujú, že ide najmä o množstvo screen time, aj keď samozrejme dôležitý je aj obsah. Prítomnosť ľubovoľného elektronického zariadenia v spálni je spojená s nižším počtom minút spánku za noc, čiastočne v dôsledku potlačenia melatonínu.


Prajem pekný zvyšok dňa.
MUDr. Denisa Jaššová
Instagram: @pediatricka_denjas