ani3012
24. sep 2011

ADHD

Poruchy pozornosti a hyperaktivity

Je vaše ďieťa nápadne nepokojné alebo nápadne pomalé? Máte pocit, že vás vôbec nepočúva keď mu niečo prikazujete? Prípravu domácich úloh zvláda iba s vami, pričom spolužiaci sa už pripravujú samostatne? V škole vyrušuje a hovorí bez dovolenia? Odporučili mu návštevu logopéda? Jeho príprava do školy je sústavne nesústavná? Okolie, vrátane vás si myslí, že by mohlo dokázať oveľa viac, len keby sa mu chcelo? Stávajú sa mu často nehody a úrazy? Pôsobí akonešikovné a neohrabané? Alebo ste dospelý človek, ktorý sa len ťažko sústredí na svoju prácu? Nemáte s ničím trpezlivosť, ste zábudliví? Vaše výkony nezodpovedajú vašim možnostiam? Máte problém kamkoľvek prísť načas a zvládať vašu prácu načas? Kopec svojho času strávite hľadaním rôzne založených vecí? Ak ste sa v predchádzajúcich vetách našli vy, alebo vaše dieťa, pravdepodobne ide o poruchu pozornosti (ADD), prípadne o poruchu pozornosti spojenú s hyperaktivitou(ADHD). Nositelia tejto diagnózy majú v mnohom sťažený život, výkonnosť a úspešnosť. Doba, keď sa nad takýmito deťmi iba mávlo rukou v zmysle ,,aj tak sa s ním nedá nič robiť“ , prípadne ,, veď on z toho vyrastie“, je našťastie za nami. Vo väčšine prípadov je možné pomôcť novými, progresívnymi metódami s trvalým účinkom. Dnešná doba pritom kladie vysoké požiadavky na každého z nás. Jednak technika napreduje priam raketovým tempom a tí, ktorí s ňou pracujú, musia spĺňať určité požiadavky. Veľmi dôležitá je aj organizácia práce a života, nutnosť hladkého fungovania v medziľudských vzťahoch. Tým rastú nároky na optimálnu výkonnosť, na koncentráciu a sebaovládanie dnešného človeka. A tu je ,,kameň úrazu“ .Nie všetci sa rodíme s dokonalým mozgom. Približne jedna tretina z nás potrebuje pomoc, aby v spoločnosti obstála s úspechom.

Čo sa stane s takýmito deťmi, keď dospejú?

1. tretina ,,dozrie“ , - centrálna nervová sústava dospeje síce neskôr, ale bez následkov.
2. tretina tzv. ,,kompenzuje“ . Znamená to, že vonkajšie príznaky zo správania vymiznú, ale neurofyziologický obraz sa nezmení. Tu môže napomôcť voľba povolania – človek si nájde takú prácu, v ktorej sa vyhne činnostiam s ktorými má problém. Kompenzácia ale môže aj zlyhať v dôsledku stresu ( strata práce, manželská kríza, choroba atď...) a prichádza k návratu ťažkostí aj v strednom veku, kedy súvislosť s problémami z detstva už nie je zrejmá.
3. tretina ani nedozrie, ani nekompenzuje. Títo ľudia majú problémy prispôsobiť sa v povolaní, pri slabšom intelekte sa ťažšie zaraďujú do spoločnosti. Klinické výskumy našli práve u alkoholikov, toxikomanov, páchateľov trestnej činnosti a bezdomovcov veľmi vysoké percento ľudí s hyperaktívnou poruchou, alebo s poruchami učenia. Z uvedeného vyplýva, že u väčšiny osôb s týmto postihnutím ide bez odbornej nápravy o tzv. ,,celoživotnú diagnózu”.

Príznaky správania pri:A . Poruche pozornosti:

1. nedáva pozor na detaily, alebo robí chyby z nepozornosti v škole, domácich prácach a pod. 
2. má problém udržať nepretržite pozornosť pri úlohe alebo hre 
3. vyzerá, že nepočúva, aj keď sa priamo s ním rozprávate 
4. nedodrží, čo sa mu zadá, nie je schopné dokončiť domácu úlohu alebo domáce povinnosti (nie preto, že by nerozumelo príkazu, alebo zo vzdoru) 
5. má problémy s organizovaním si úloh a činností, odkladá úlohy ktoré si vyžadujú nepretržité duševné úsilie 
6. stráca veci nevyhnutné pre úlohy, alebo činnosti (školské potreby, knihy, zadania úloh...)
7. možno ho ľahko vyrušiť vonkajšími podnetmi 
8. je zábudlivé pri denných činnostiach 

B. Hyperaktivite a impulzivite:

Hyperaktivita: 
1. často sa pohráva s rukami alebo nohami, vrtí sa na stoličke
2. vyskakuje zo stoličky napr. v škole a iných situáciách, kde má sedieť 
3. pobieha dookola alebo sa šplhá po veciach v nevhodných situáciách 
4. má problém hrať sa alebo inak tráviť voľný čas potichu 
5. je stále,, na pochode“ , akoby poháňané motorom 
6. priveľa hovorí 
Impulzivita: 
7. vyhŕkne odpoveď skôr, ako bola dopovedaná otázka 
8. je pre neho ťažké čakať, kým príde na rad 
9. prerušuje ostatných a skáče im do reči 

C. Výskyt a trvanie príznakov:

- trvajú sústavne aspoň pol roka 
- vyskytujú sa v domácom prostredí aj v škole 
- vyskytovali sa pred siedmym rokom života 
- znižujú jeho výkon v škole, alebo sociálnu adaptáciu vo vzťahoch 
      • Ak je znakov nepozornosti 6 a viac (plus znaky C), tak jedinec pravdepodobne trpí poruchou pozornosti 
      • Ak je znakov hyperaktivity a impulzivity 6 a viac (plus znaky C) tak jedinec pravdepodobne trpí hyperaktívnou poruchou 
      • Ak má viac ako 6 znakov nepozornosti aj hyperaktivity, trpí kombinovanou poruchou pozornosti a hyperaktivity 

Čo mám robiť ako rodič dieťaťa s ľahkou mozgovou dysfunkciou (ďalej ĽMD)?

Pociťujete niekedy bezmocnosť, vyčerpanie a zúfalstvo, keď sa bezúspešne snažíte prinútiť dieťa, aby sa sústredilo na úlohu? Tak cítite presne to, čo cíti dieťa nad úlohou!
Osvedčená psychoanalytická múdrosť znie: 
,,Pacient hovorí, že nemôže. Pacientova rodina hovorí, že nechce. Psychoanalytik vie, že pacient nemôže chcieť“. Nemôže chcieť, pretože jeho chcenie, jeho vôľa je oslabená chorobou.
Tieto deti mávajú slabú vôľu – oslabenú vrodenou neschopnosťou sústrediť sa či nepokojom. Nikoho z nás neteší, keď nám niečo nejde. Aj tieto deti chcú byť úspešné a chcú, aby sa im darilo.
1. Pravidlo číslo jeden: uvedomiť si, že problémy dieťaťa majú biologický základ. Nevyplývajú z jeho charakteru, morálky, alebo vôle. Keby sme napr. vedeli, že má zlomenú nohu, tiež by sme ho nenútili, aby to rozchodilo. Včasným vyšetrením v poradni si preto ušetríme mnohé trápenie.
2. Najdôležitejšia vec, ktorú deti potrebujú a rodičia môžu dať, nie je výchova, ale láska. Ak sa dieťa – i zdravé dieťa – necíti milované, zhoršujú sa aj jeho výkony. Láska, ktorú od vás dostane, mu pomôže lepšie sa preniesť cez jeho nedostatky .

3. Každý deň s ním robte také veci, ktoré vás oboch tešia.Ak sa nebude so sebou cítiť dobre, pôjde mu všetko ešte horšie. 
4 .Pozitívna výchova upevňuje žiaduce správanie oveľa účinnejšie, než negatívna. Oceňujte dieťa za to, čo mu ide dobre ( i maličkosti ), namiesto aby ste ho trestali za to, čo mu nejde. 
5. Ak potrebujete dieťa pokarhať, urobte to presne za to, čo urobilo: ,,toto bolo zle“ je predsa len niečo iné ako ,, ty ma stále hneváš“. Ak bude stále dostávať nálepky ,, hneváš, lenivý, hlúpy“, nakoniec vám dá za pravdu a prestane sa snažiť.
6. Nikto nie je taký odborník na dieťa, ako jeho rodičia – keď chcú. Staňte sa expertmi na problémy svojho dieťaťa. 
7. Nedajte na zastarané poznámky typu „on z toho vyrastie“, alebo „nedá sa s tým aj tak nič robiť“. Ani jedno nie je pravda: väčšinou z toho nevyrastie( iba to bude menej nápadné) a v prevažnej väčšine sa s tým niečo robiť dá. Pokiaľ sa všetko nevyskúšalo, na rezignáciu je vždy času dosť.
8. Nepodceňujte vplyv toho, čo dieťa dostáva z vonkajšieho prostredia! Pri ĽMD sa vyslovene odporúča vylúčiť zo stravy potraviny s glutamanom, slané pečivo, instantné polievky a údeniny. Môžeme dodávať vitamíny skupiny B a preparáty s obsahom gingko biloby.
9. Zamyslite sa nad tým, že na to isté správanie sa môžeme dívať negatívne i pozitívne. Dieťa napr. môžeme vidieť ako:
> Urečnené....................................pohotovo rozpráva 
> Nepokojné..................................živého temperamentu
> Hyperaktívne.............................. plné energie 
> Ľútostivé..................................... citlivé a vnímavé 
> Vymýšľa si bájky....................... má výbornú fantáziu 
> Impulzívne.................................. spontánne 
> Roztržité...................................... schopné robiť viac vecí naraz
> Neporiadne................................ nezdržuje sa maličkosťami 
> Neposedné................................ hravé 
> Nepredvídateľné....................... nikdy sa nenudí 
> Ťažko zaspáva........................... potrebuje menej spánku 
> Pri ničom nevydrží..................... stále sa zaujíma o nové veci 
10. Nepreceňujte veci, ktoré vám vadia teraz( školské výsledky a pod.), akoby v živote dieťaťa už nikdy nič iné nemalo nastať. Nekazte si vzťah do budúcna.
11. S nápravou sa obráťte na odborníkov. Vaše dieťa potrebuje so svojimi mentálnymi problémami pomoc rovnako, ako keby trpelo telesnou chybou.

zdroj: http://biofeedbacktrnava.sk/?page=2  

Velmi ma zaujal bod cislo 9 ... naozaj dobry clanok 🙂

24. sep 2011

kruta skutocnost ☹

24. sep 2011

Ej..no...dobrý článok! 🙂) Tak len si poprajme pevné nervy a veľa síl a dúfajme že naše deti sú predsa z tej prvej tretiny, ktorá dozreje....raz....snáď...

24. sep 2011

výborné. tak mam len poruchu pozornosti....a Angie mozno tiez, uvidime v skole

27. sep 2011
ani3012
autor

@buburka jojo ! Bod 9 je naj 😀 ani som nevedela,aké skvelé mám dieťa xixi 😀

27. sep 2011
ani3012
autor

@yukki určite sú z 1. tretiny už len preto,že sa im venujeme,čítame,pátrame,skúšame .... 😉

27. sep 2011

Ahojik, tak teda stručne 🙂 hehe môj malý Martinko je od narodenia velmi nekludný, uz ako malé babatko nemal velmi rád ked sme ho mali na rukách, stále sa vzpieral.. velmi skoro začal chodiť na 10 mesiacov.. teda on nechodí ale beží a to doslovne a stále... má len 19 mesiacov, ale je naozaj velmi žívý, neposedný, nikde neobsedí a ked s ním cestujeme tak to je naozaj o nervy... este nerozpráva ale rozumie dobre ale neposlucha ani náhodou.. ak sme vonku tak ani na ruky nechce velmi sa vzpiera, len by behal.. doma to isté.. ak sa mu niečo nepáči tak nám to dáva velmi na javo.. aj o zem sa hádže reve ako keby ho z kože brali.. daktoré dni sú len o jeho zlostení a plači, lebo sa mu nič nepáči.... nechce sa dať prebaliť, ani obliecť aj s papaním je problém lebo nechce sedieť.. spať tiež nepotrebuje veľa :( je tu veľa takých vecí... chcem ho učit na nočník ale on tam ani za nič chvíľku posedieť... dakedy mám pocit ze je aj lepší, má lepšie dni .. ked sa zlostí tak hádze veci, a ak niečo nie je hned tak sa velmi zlostí... od neurologičky sme mali magne b6 čo sa na začiatku javilo ako dobré hlavne večer ale teraz uz to nepomáha a potom nám dala fenistil kvapky ale to sa mi velmi nepáči ze by som mu dávala.. aký máte na to názor.. myslíte ze bude adhd? neurologička povedala že má znaky hyperaktivity ale to sa este nedá posúdiť až ked bude starší.. chcela mu urobiť eeg ale on ani za svet si nenechal... dakujem za všetky postrehy..

7. máj 2012

tiež som zabudla dodať že pri ničom nevydrží, vždy len minutku alebo pár sekúnd a už zase beží inam..

7. máj 2012

Začni písať komentár...

Odošli