1 / 1

    Akoze ked toto su prejavy autizmu, mam ho aj ja a moje deti. Nechapem, preco by sa malo dieta delit o hracky na ihrisku nejako autimaticky? Ze neobsedi u lekara, a to je akoze niecim zaujimave tam sediet? A to ze sa hlasno smeje, ja moje deti povzbudzujem, aby sa co najviac smiali, samozrejme vramci nejakych hranic, ktore ked prekrocia, je potrebne im to povedat.
    A vies co? Mam skusenosti, ze mojim detom sa v skole a v skolke nevenuju tak ako detom "s papierom". A to nechcem tieto temy bagatelizovat. Proste ja som na moje deti sama. Za vami je cela plejada psychlogov, psychiatrov a mate podporu. Urcite rozumiem, ze je to narocne, ale KAZDE dieta si zasluzi pozornost a mat stastne a bezstarostne detstvo.
    Nepoznam vas pripad, nechcela som sa Ta nicim dotknut, ale dlhodobo vidim tento negativny trend skatulkovania, casto aj vyuzivania systemu a vobec sa mi to nepaci a citim sa diskriminovane. A ked sa ta dotkne, ze ti to niekto povie, asi nevidi, aby si v tych situaciach reagovala s respektom na okolie. Asi by sa ti tiez nepacilo, keby si na stretnuti a druha strana skace po stole a krici. Ja len taka reflexia z druhej stramy. Ale mozno som len nediagnostikovane skryte ADHD alebo nieco ine, ked to tak vidim ✌️😇

    6. jan 2023

    @eli3k suhlasim pekne vystihnute

    6. jan 2023

    @eli3k Ty ale si v obraze ….len co je pravda….

    6. jan 2023

    ..tie "príznaky" co píšeš...to s autizmom moc nemá. Mám 13r autistu.
    A jasne kedze je za nami celá plejáda psychológov a psychiatrov, preto chodí denne 50km do základnej školy, nie do susednej ulice.
    Psychológ či psychiater ti povie, je autista, má adhd, musite to vydržať.
    Ked sa pokusil o samovraždu, ani sme sa pomoci psychiatra/psychologa nedovolali. Lieky má, termín máte. Tak za nami všetci stoja a zneužíváme systém 🤣

    6. jan 2023

    @pink_lady ma to dosť spoločné s autizmom

    6. jan 2023

    @eli3k bože, niektorí ešte aj ten autizmu závidite 🤦‍♂️

    6. jan 2023

    @lavinis tak sa správajú aj zdravé deti...

    6. jan 2023

    @lavinis ale tiež musím povedať že v 7 rokoch sa spraval oveľa viac light ako teraz v puberte, teraz to už je aj na pohľad vidieť že nie je ok

    6. jan 2023

    @charliee1980 prepac som v obraze z mojej osobnej skusenosti. ADHD ani v skole neupozornuju,, ze vystrajal pocas HODINY, mojho zdrbkavali, ze nestoji rovno v rade na obed🙈 to je voci detom fer? Hadaj, kto ma v skole lepsi pocit a prezivanie???? A o sebavedomi ani nehovorim.

    6. jan 2023

    @lavinis este raz, KAZDE dieta si zasluzi pozornost, ferovy pristup a bezstarostne detstvo. Nasa skusenost je, ze dietatu "s papierom" sa toho dostava, ostatnym nie. Citliva tema, viem, ale nie je to cierno-biele ako ani sam zivot 😇

    6. jan 2023

    Chodime rano do skolky vlakom a chodieva aj autisticky chlapcek. My sa vzdy nahlime lebo musim stihat hned dalsi spoj a mam to ltt. No a ten chlapec take vresky, ked si dovolime ho predbehnut, to naozaj neni OK musi pochopit, ze sa svet netoci len okolo neho, ale to musi naucit mama. Ako kvoli nemu som taka upotena chodila do roboty, lebo som to pocuvat nechcela. Ale to je jediny taky pripad ktory poznam z osobnej skusenosti.

    6. jan 2023

    @pink_lady to ma mrzi. Verim, ze existuju vazne pripady. Skor si myslim, ze ako spolocnost to nemame dobre nastavene. Ale to je nadlho... Dufam, ze kazde dieta dostane, co potrebuje na svoj zdravy rozvoj ❤️

    6. jan 2023

    @eli3k Keby si bola, nezlatas tu tie skvosty hned v prvom komente. Lebo pravda je uplne niekde inde. Ale nebudem plytvať mojou energiou, Toz, potrebujem ju vynaložiť zmysluplnejšie.

    6. jan 2023

    @eli3k tak to je zly prístup v škole...ked máš pocit že je tvojmu dieťaťu krivdene treba dať podnet na ssi...alw súhlasím že systém je nastavený zle

    @veronikastrickova ked naučiť takéto dieťa je niekedy nad ľudské sily 🙈 a niekedy to nejde...preto majú autisti často schválenu potrebu individualnej prepravy, pretože jednak aby bola zachovaná dôstojnosť samotného postihnutého a tiež aby to druhých neobťažovalo...dostavame od statu 34eur na prevadzku auta 😁 je čo závidieť,no 🙈 niektorí majú kvôli tomuto príspevok na auto ale to sme my neziadali
    Obdivujeme ludi co chodia s týmito detmi hromadnou dopravou, ja si netrúfam...ale viem že nie všetci majú možnosť voziť

    6. jan 2023

    @veronikastrickova "pochopiť, ze sa svet netoci okolo neho? Ze ho to ma naučiť mama?"

    Ty máš vôbec predstavu, co je to naučiť takéto dieťa? Ze to sú roky niekedy? Fuu

    6. jan 2023

    @charliee1980 predpokladam, ze som sa ta niecim dotkla. Ale skus si precitat prvy komentar s porozumenim. Deti jednoducho neobsedia, nahlas sa smeju, skusaju hranice a netradicne sposoby. Mozno tvoje nie a su to roboti, co pocuvaju na rozkaz.

    6. jan 2023

    @pink_lady to je zbytocne. Je to sukromna skola zamerana na integraciu 🙁

    6. jan 2023

    Akurát to zistili známej, jej 4r syn tiež prežíva svoj svet po svojom a teda, nie je čo závidieť 🥺

    6. jan 2023

    @eli3k radšej by som bola, keby môj syn bol len nevychovaný...keby som každému nemusela vysvetlovať, to či ono, chodiť po celom meste a dožadovať sa, aby mi ho vzali do škôlky medzi normálne deti lebo je len Asperger...a vôbec to nemá vďaka papierom lahšie, všade ho odsuvajú inam, lebo sa boja...lebo autizmus. Žiaľ tu na Slovensku všetko iné je postrachom, či ide o vyznanie, národnosť, postihnutie...

    6. jan 2023

    @eli3k Ja viem citat s porozumenim 😁 Preco by som nemala vediet ? Lebo na nic ine si sa nezmohla…? O mojich detoch pochybovať nemusis….a nie, nedotkla…len konštatujem, ze o tom nic nevies….a nie je v mojom zaujme ti to dopodrobna rozpisovať, preco o tom nic nevies.

    6. jan 2023

    @eli3k Ak je to súkromná skola zameraná na integráciu, asi nie ste na správnej adrese, ci…..? Tak ako autisticke deti nie su prave na správnej adrese v beznych skolach….ci…? Mylim sa ?

    6. jan 2023

    @veronikastrickova autizmus je o tom, že ten chlapec má svoje stereotypy, svoj vlastný svet...on vidí a chápe všetko úplne inak....možno pre vás je to jacanie blbosť, nevychovanosť, preňho je to veľmi podstatná a dôležitá vec. Ich svet a zmýšľanie sa nedá zmeniť, naučiť ho "normálne" vnímať fungovanie okolo...nerobí to preto, aby vám či okoliu robil naprieky a naschvály

    6. jan 2023

    @veronikastrickova vsimam si casto tvoje komenty, si rozumna zena, no tentokrat nemas pravdu, prepac. A pisem ti to preto, ze mam s autistami skusenost. Naucit autisticke dieta, ze nema robit hystericke sceny kvoli bezvyznamnej blbosti? Ze sa svet netoci okolo neho? Tak to skor naucis ryby chodit po susi... Iste zohrava ulohu stupen postihnutia, ale vo vseobecnosti: Mozes sa rozkrajat, prosit, kricat, plakat, trestat, bit ho, odmenovat, slubovat cokolvek, hrozit, trhat si vlasy... Dosad si, co chces. Proste ho to nenaucis - nie a este raz nie. Absolutna bezmocnost. Keby sa to dalo - naucit ho to - nebol by to autista. Bolo by to proste "len" nevychovane decko, nic viac, nic menej. Autizmus je diagnoza - nie vymysel. Bohuzial.

    6. jan 2023

    @charliee1980 vies celkom som v obraze, co sa inkluzie tyka. Aj tam sa mozu robit chyby, hlavne ked nepostupujes s porozumenim, co tebe nic nehovori. Je to teraz moderne, ale realizacia je agresivna a arogantna. Nie je to speavne. No verim, ze existuju pripady, ktore sa nevedia dovolat prijatia, umiestnenia vobec niekde.

    6. jan 2023

    @charliee1980 inac ta sukromna skola sa sama predstavila, ze aspergerov radsej nie... Tolko k "inkluzii" po slovensky.

    6. jan 2023

    @eli3k Noze ma dostan do obrazu…..tvoje dieta ma aku dg.? (Deti isli spat, tak mam viac casu)

    6. jan 2023

    @charliee1980 diagnozu STASTNE a MILOVANE dieta. Mojaaaa. Si fakt v obraze 🤪

    6. jan 2023

    @eli3k Tak s takym dietatom mozes uplne kdekoľvek 😁 Vynájde sa. A take, ktore potrebuju spec.pristup a súkromne skoly špecializujúce sa na integráciu, prenechaj detom špeciálnym. Lebo tie uz vo vlastnej koži nie su stastne. Good luck 😁 A bude spokojnost na oboch stranách 😁

    6. jan 2023

    @duracelka13 @luuubik ako som napisala, toto je jedine take dieta ktore poznam ze toto robi. Poznam ich dost, ale tam je vidno, ze matka mu nepomoze pochopit, ze nemoze byt prvy vsade. A mala by, lebo inak je to rozumny chlapec, to je vidiet. Tieto deti treba co najviac zaclenit a vysvetlovat im, lebo neklamme si, rodicia sa raz pominu a tym padom aj ti, ktori mozno nad niektorymi drzia az prilis ochranarsku ruku a co s nimi bude? Vela veci sa tie deti da naucit, ale rodicia nechcu lebo oni su ine. Pritom sa naozaj vela z nich, ale nie vsetky, da vycibrit pre zivot. Ako sa musi naucit prehravat zdrave dieta, musi sa naucit aj take.
    A ked som so synom lezala v nemocnici ked bol maly, vedla na posteli bol priputany autista, ktori nezniesol, ze prehral sutaz, doma sa zamkol v izbe a vsetko rozbijal, museli volat policajtov. Mam ho stale na ociach lebo ked sa ukludnil bol uzasny.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova Naucit sa prehrávať je pre mojho syna velmi, velmi tazke. Nastastie, ma súrodenca, tam sa to da cibrit, to je jeden z faktorov, ale je to nadľudský výkon upokojiť ho ked prehra. On to chápe ako totálne zlyhanie. Na jednej strane si poviem : fajn, je to taky hnací motor pre neho, na druhej strane to v nom musis zároveň “ubiť” Nedala som ho kvoli tomu ani na futbal napr. Nepustila som ho púšťať si s detmi sarkana z druziny, lebo keby bol niekto šikovnejší, to by ho položilo. Zažila som to minuly rok s nim a stacilo mi. Je to velmi stresujúce, ver mi. Chodi na moderne skupinové tance. Tam su particka. Tam nesúťažia.

    6. jan 2023

    @charliee1980 su to este len deti. Urcite nemam zaujem o woodcamp, aby si nejako poradil, lebo na konci dna tam aj tak zasahuje nejaka vyssia "autorita", ktora dokaze celu situaciu pokrivit, napriklad odlisnym pristupom k inemu dietatu. A vzhladom na uroven kultury a vzdelania v nasej krajine si dovolim pochybovat aj o nasich "specialistoch" (urcite su aj vynimky).
    Rady si nechaj pre niekoho, kto si ich od teba pytat 😉
    Prajem ti, aby aj tvoje deti rozdavali stastie ✌️

    6. jan 2023

    @eli3k No netváris sa z tvojich riadkov šťastná 😁😁😁 Ked uz teda mas to stastie rozdávajúce dieta 😁 Skor tak trochu frustrovaná 😁 Ale ako som pisala…na vsetko existuje riesenie. Ani my neobťažujeme normo deti v beznej skole, tak neobťažujte svojou “normalitou” ani vy v skole, ktora je zameraná na integráciu.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova s tymto s tebou suhlasim. Uloha matky a rodiny je klucova. Zazila som obrovske mnozstvo priadov, kedy deti robili zle inym detom na ihrisku a matky nezasiahli. Potom co ma robit skola/skolka, ked tie deti ani raz nepoculi, ze by to nemali robit? Vychova deti je jedna z najtazsich uloh. A sme v tom vsetci spolocne, lebo deti vidia a citia aj to, co nevypovieme. Otazka je, ci vieme co s tym? My dospely?
    Prajem vsetkym detom, aby boli stastne a aby nam pomohli spravit lepsie miesto pre zivot ❤️

    6. jan 2023

    @veronikastrickova ako pisem, zavisi vela aj od stupna postihnutia, iste kazdy rodic autistu tuzi, aby sa prave jeho dieta zaradilo do bezneho zivota, to mi ver... Nie uplne vzdy to vsak ide, zial... Ten chlapec sa ti inak moze zdat "v pohode" , no prave to, ze chce byt niekde prvy - hoc len v rade na listok - ma v jeho svete taku mega enormnu obrovsku dolezitost, ako pre neautistu svetovy mier a zdravie a stastie celej jeho rodiny... To je to... nesmierme tazke... Chapes? Vzit sa do ich - pre nas nepochopitelneho myslenia... Ale co... Ako castokrat v zivote... Kto nezazil nepochopi 😔

    6. jan 2023

    @charliee1980 v dnesnej dobe je byt "normalny" na skole vysmech. Asi si vybavime papier, aby sme zapadli a mohli obtazovat na skole zameranej na integraciu bez aspergerikov alebo mozno prideme aj na vasu skolu. Nech sme v obraze 🤪🤪

    6. jan 2023

    @eli3k Nie je to na výsmech…..je to uplne normalne, Chvalabohu, ze normo deti maju svoje miesto a tie špeciálne so zameraním na int. tiez. Nechapem, co tam vlastne robíte, ked tvoje dieta je len STASTNE. 🤷‍♀️ Teraz by si tu nemusela frustrovaná z Aspergera vypisovať 🤷‍♀️

    6. jan 2023

    @eli3k A nie, u nas uz nie je miesto….kapacita plna, aj keby si si ten papier nejak vybavila 😁 Za schodnejsie riesenie vidim skor normo skolu.

    6. jan 2023

    @charliee1980 ty toho vela NECHAPES! Presne taketo komentare maju ludia, co si vynucuju integraciu nasilu a este sa ohanaju definiciou nejakej "normalnosti" a podporuju nenavist.
    Stale mas potrebu poucovat? O tvoje rady nestojim. Ked si precitas svoje prispevky, zistis preco 😁 alebo aj nie. Ale to je jedno 😁

    6. jan 2023

    @eli3k Jasne, odborník na psychológiu este k tomu 🤣🤣🤣

    6. jan 2023

    @charliee1980 cize preto ze je chore dieta neni mozne ho to naucit? Ale to mozne je! Len treba viac trpezlivosti. A zase viem, ze ty ju mas. Da sa to dostat na nejaku uroven. Ja chapem tazke pripady, ale nie toto. Ako bude normalne, ked dieta tym ze prehra napadne druhe, lebo to neznesie? Preco by ine malo byt zase utlacane? Len preto lebo to je chore a "musi" nieco dosiahnut? No nemusi. Ako sa musi naucit prehravat zdrave dieta, tak aj chore. A nato su rodicia. Moje deti chodia do skolky s takto chorymi detmi a absolutne toto sa tam nedeje. To su tak mile deti, take slusne, lebo ich ku tomu viedli. Ved to vidiet na tej vychove, ze nieco sa naozaj snazi a ho mrzi ze to nema uspech, ale vidiet aj to, ze ved to je jedno je chory to "musi" kazdy chapat. Ano mate to tazsie a musite 10x dlhsie nieco ucit, ale to je na rodicovi. Musi sa venovat dietatu, nie 10tim psom, mackam, hackovaniu. Ovocie uspechu pozbieras len po namahe, nespadne ti z neba.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova Niektore naučíš, niektore nie….vzdy zalezi od stupňa postihnutia a ako je dieta schopné veci poňať. To treba zohľadniť…pretoze kazde taketo dieta ma svoje limity a kapacity, a nie preto, lebo je chore alebo postihnuté. Chapes tomu….? To dieta nedokáže viac….nie je schopné poňať tie pre nas uplne jednoduche veci, ktore bezny clovek nerieši. Výchova je az ten dalsi faktor v tomto pripade. Ked dieta tu kapacitu ma, da sa s nim pracovat. No ak ma dieta mentálnu retardaciu, ty sa mozes aj na hlavu postavit. To dieta to jednoducho nedokáže.
    Moje dieta ma normointelekt, da sa s nim pracovat, ale nie je tomu tak vsade…
    A hoc tebe sa moze zdať, ze matka ma na saláme….ked vies, ze to nema zmysel, ze jednoducho to nie je v jeho možnostiach (predpokladam, ze si svije dieta pozna), tak to nerieši. Lebo vsetko márne.

    6. jan 2023

    @luuubik na tej matke vidis, ze to ma na salame mu to vysvetlit. A ja nechcem riskovat, ze cosi vyvedie, lebo mu to nedokaze vysvetlit, ze aj druhy sa ponahlaju. Prestali sme chodit tym vlakom nakoniec, lebo sa to pocuvat nedalo. A on je inteligentny, meno mojho syna zapocul len fakt okrajovo a hned po nom krical Marek nebez. A maly ostal vysokovany, tak som mu povedala, ze on je chory, ze musi byt prvy. Maly to pochopil, ale vies neda sa to. Musi rodic toho dietata vediet zakrocit. Ved mu nebude cely zivot za zadkom, ked to tak musim napisat. Ja deti ucim, ze aj taky su ludia, ze su postihnuty, ze su na vozickoch, ze nevedia premyslat uplne ako oni a mna deti vzdy vidia ze mam slzave oci ked ich stratame uplne cudzich, takze vedia ze to neni ziadna sranda. Ale niektory, nie vsetci, to vedia aj zneuzivat. A nevravte ze nie. Ja som plne zato aby sa tieto deti co najviac zaclenovali medzi normalne, pokial to pojde, nie automaticky pomocne skoly, len takych je naozaj par, ktory tomu obetuju tie roky. Lebo lahsie je sa vzdat ako vytrvat.

    6. jan 2023

    @charliee1980 ty naozaj nevrav ze sa to neda. Kolko krat ta maly prekvapil tym ze sa nieco naucil? Kolko krat urobil, napisal nieco spravne aj ked si mu neporadila nic. Velakrat! Tak nepodcenuj tie deti. Opat sa opakujem, nie kazde je schopne sa naucit, ale vela detom sa staci venovat, naozaj poctivo venovat a dokazu nepredstavitelne.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova A Ano, tymto detom su rodicia vacsinou cely zivot za zadkom….aj ten inteligentný Asperger ma svoje problemy, inak by nedostali dg., vsakze.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova Ale jasne, ze prekvapil, ale nie vsade je tomu tak….Ved teraz som ti to opísala…..pod nami byva autista….to je nebo a dudy oproti mojmu. Ten ani nevie, ze je mojho syna spolužiak…Kazdy je uplne iny a kazdy ma to poškodenie mozgu ine.

    6. jan 2023

    @charliee1980 ja som normalne v soku, ci vlastne ani nie, ze ja verim viac inteligencii tychto deti ako vlastny rodicia.

    6. jan 2023

    @veronikastrickova Pozri, autizmus ti je taka zvláštna dg. Moze byt autista inteligentný akokolvek IT-ckar, no jeho autizmus je tak silný, ze sa nedokáže zaradiť do spolocnosti. Moze mu vadiť sero, slnko, vietor, páchnuci ludia, a tak tento inteligentný IT-čkar bude sediet cely zivot doma idealne a bude pracovat z domu. No ked ho matka spustí z oci, tak sa realne nebude vediet o seba postarat, zodpovedne zaplatit šeky, aby mu nevypil elektrinu….potom moze byt autista s nižším intelektom, ktory bude pracovat ako pomocník na stavbe, no jeho autizmus nie je tak silný, a tak vnima, co a preco sa okolo neho deje, mozno jednoduchú súvislosť pochopí. No jemu sa bude zit na tomto svete ovela lahsie. No a potom mame autistov takych, ktori si pol dna mrnkaju - nas sused, nerozprávajú….takyto autista nema šancu poňať nieco z vonkajšieho sveta. Takéhoto autistu naucis nanajvýš nieco mechanicky, bez vysvetlenia preco….nejakou komunikačnou kartičkou. Kym s mojim autistom si to mozem akotak vydiskutovať.
    Takze to spektrum je tak široké a skutocne sa neda zovšeobecňovať.

    6. jan 2023

    @charliee1980 tisic lajkov by som ti dala za snahu vysvetlit ludom nieco o autizme, aj za priliehave prirovnania. Mas 100% pravdu. Napriek pokroku vo vnimani autistickych deti to stale este, zial,velmi vela ludi nechape, to vidis aj v tejto diskusii. Ako moze mat niekto problem pochopit, ze ma napr. pozdravit susedu, ked je taky inteligentny, ze dokaze vyratat z hlavy 3595 x 1457? Mozu aj stokrat vidiet Rainmena, aj tak im to hlava neberie... Chyba rodica, ze ho nevychoval a hotovo... Zasa je mi raz tazko a smutno pri citani diskusie na MK...

    6. jan 2023

    @luuubik Jj, snazila som sa 😁🙏
    No teraz úprimne vazne….kym som sama nemala dieta autistu, vzdy som mala predstavu, ze dieta autista si cely den búcha hlavu do steny, nevníma, neponima. Proste ten “ukážkový” priklad. Tiez som sa musela za pochodu po nociach dovzdelávat, a tak sa nedivím, ze ludia o tom stale malo vedia. Lebo keby sa ma to realne nedotklo, tiez by som po nociach radsej spávala 😁

    7. jan 2023

    @veronikastrickova si strašne mimo PAS nie je zo srandy porucha autistického SPEKTRA... Na jednej strane sú vysokofunkční inteligentní a na druhej strane večné malé deti (detský autizmus, silná retardácia) špecifický autizmus, tí ľudia si dokážu zapamätať počuté meno, to o ich inteligencii nesvedčí.... videla som veľmi ťažké prípady v dss a videla som aj integrovaného aspergera. Za jeho integráciou bolo veľa práce, ten chlapec bol štvrták.. Všetko vedel, vybrané slová, matematiku, hodiny... Ale musel byť prvý, vždy a všade, prosto musel....a ja som mu to umožnila, bol môj ''pomocník''(nechcela som zažiť žiaden záchvat zúrivosti, kôli takej blbosti, nikto okrem neho nemal potrebu byť prvý )
    A to sa nedá ale povedať o prostredí v škôlke, kde chcú byť prví všetci 😂😂😂a tam začína sranda s nediagnostikovaným možno aspergerom (ak by aj vysokofunkčným a normálne inteligentným ) až na nejaké tie črty spektra v pohode zvladnuteľný....

    Ja neviem milá autorka ako je to s tvojím dieťaťom, keď už v takom skorom veku má takýto papier, ale nieje vôbec jednoduché integrovať niekoho s ťažšou PAS do kolektívu naromálnych detí bez asistenta a špeciálneho pedagóga tj. normálna škôlka, všetko by to bolo na úkor ostatných detí a oni to určite dobre vedia, preto sa tomu vyhýbajú. Videla som dokonca na vlastné oči ťažký prípad pre jednu učiteľku s ďalšími 20 deťmi proste nezvladnuteľný(ihneď aj vylúčený v adaptačnom) .. Necíť sa ukrivdeno a snaž sa teda dostať do špeciálnej škôlky...

    Tieto integrované deti zhltnú všetku pozornosť, nie preto, že majú papier a sú zaujímavejšie ale preto, že tú pozornosť vyžadujú a keď sa im nedostane potom ide už o zdravie iných.
    Napr. robím všetko preto aby sa mi podarilo zabaviť a udržať dieťa pri hre(porucha správania, možno nejaké adhd, nulový záujem a výdrž) len aby nezlomil ruku, nohu, nerozbil hlavu inému dieťaťu pri jeho voľnej '' hre''
    A tam už pramení problém z rodiny, bohužiaľ to sa nedá pedagógovi vyriešiť
    Keď štvorročné deti pozerajú Wednesday, netflix, playko, zabíjačky, strielačky, hrajú Sqiud game, príde do škôlky 4 ročný chlapec a vraví, že chce byť vojakom, aby mohol zabíjať ľudí (ale to už je iný príbeh)

    7. jan 2023

    @eli3k suhlasim na plnej ciare

    7. jan 2023

    @lavinis vytried si v hlave pojmy....

    7. jan 2023

    Baby máte všetky svoju pravdu.
    Ja len pridám svoju skúsenosť.
    Normo dieťa a všade nás je počuť stále od detstva, jednoducho hlučné a svojské. Nie je zle, ale dys- funkcie napríklad malo, tak možno aj s tým to súvisí. Netuším. Ale všetci okolo to prežili aj bez nejakého komentovania. A ak nejaký bol, tak občas stačí nebrať všetko úplne osobne, aj ten druhý človek možno nemá vždy svoj deň.
    A teraz k tomu príkladu, dieťa malo postupne v škôlke začlenené tri deti v rôznych stupňoch, riaditeľka sa od prvého dňa venovala deťom a mali veľa činnosti (tento pocit som mala kým sme do škôlky nechodili-dedinska). Ako prišli tieto deti (hlavne ten prvý chlapec), pri ktorých si riaditeľka dopĺňala školu (už si presne nepamätám čo to bolo), tak klesli aktivity
    také zaujímavejsie s ostatnými deťmi na minimum. Lebo to už nešlo a pozornosť musela ísť niekde inde. A ona prioritne sa venovala tomuto chlapcovi . Lebo na Tom stavala svoju prácu (písala). A na základe tejto práce potom prišli ďalší dvaja autisti a to už boli zložitejšie prípady.
    Takže síce oni boli integrovaní, ale veľa išlo na úkor ostatných detí.
    Som vďačná za skúsenosť dieťaťa, lebo sa naučilo, že sme rôzni ľudia. Ale je mi zároveň trochu ľúto (a myslím že na to právo mám), že to bolo na úkor iných aktivít. Pred tým ako tam moje dieťa prišlo, tak chodili na výlety, chodil im tam pravidelne koník, fakt strašne veľa aktivít.
    Potom už nič z toho nebolo.

    Aby ste ma ale zle nepochopili, skladám pomysleny klobúk pred mamičkami s deťmi s diagnózami. Majú toho dosť.

    7. jan 2023

    @charliee1980 autorka podava svoj pohlad...nic ine...nikde nenapisala, ze pozna situaciu v rodine s toutou diagnozou...len konstatovala fakty, kt.vidim aj ja...nic ine

    7. jan 2023

    @poopsie presne toto sme zazili my....neviem presne, co dotycnemu chlapcovi bolo...ked som jedneho dna prisla do skolky po syna, tak msa sram pri oku a strasne plakal a triasol sa...odmietal mi chodit do skolky...vysledok...matka zamlcala diagnozu a moj syn bol po ruke a keby nezasiahla ucitelka...moj syn nema oko...zasiahla v poslednej sekunde...a ver, ze by som to decko potom nesetrila, ci ma dg.alebo nie...odvtedy ako v skolke zistili, ze mu nieco je.... samozrejme rodicia nekomunikovali, ignorovali pozvania do skolky, vyzvy riaditela a dokonca starostu...nastala v skolke zmena, ucitelka sa od decka ani nepohla...bala sa, ze nieco vyvedie a fyzicky detom ublizi...to, ze nechutne detom nadaval, ze kopal ucitelku, ked na neho davala pozor, ze nadaval ucitelkam ani spominat nebudem...ale deti prestali chodit von, lebo skoro porozbijal akesi vytrazne okna v kostole, ucitelke sa bezne vytrhol a utiekol...deti prestali robit mnohe zaujimave cinnosti...on s ucitelkou na jednom a ostatne deti na druhom konci miestnosti, dokonca obefoval pri ucitelkach...dnes chodi na dolinskeho v ba do skoly, lebo inde ho odmietli zobrat...a to sa matka este oduvala, ked ucitelky v skolke odporucili navstivit cppp...
    Raz je to fieta chore a nema, co hladst medzi normalnymi detmi...problem je mnohokrat v rodicoch, kt.si nechcu dg.priznat a potom casto aj v integracii, pretoze prijat dieta s dg.bez specialneho pedagoga je na ukor ostatnych deti..

    7. jan 2023

    @eli3k mňa napr. zaujalo to, že ako píšeš majú na škole problém prijímať aspergerov? Nepýtam sa na autistov všeobecne, zaujíma ma ten asperger.

    7. jan 2023

    @erikavesela presne, problem je vo vela pripadoch rodic, ktory to nechce prijat ze jeho dieta je ine, alebo sa mu nechce s dietatom robit.

    7. jan 2023

    @charliee1980 no ja som napriklad nikdy nemala predstavu o tom, ze tieto deti si len hlavu trieskaju a nevnimaju. A opat, cjtaj s porozumenim, ja nehadzem.kazdeho do jedneho vreca, to robite vy. Vidim ze to ide, ved aj ty si tu toho prikladom ze niekedy sa to da, lebo si sa mu venovala a obetovala tomu kolko casu. Tak neskatulkuj ich ty do jedneho vreca.

    7. jan 2023

    @luuubik @charlie1980 vyzera, ze mate, co sa diagnoz prehlad. Ale nakoniec skoncite, ze sa to neda zovseobecnit a velmi to zavisi... Ale predsa aj deti, ktore nemaju stanovenu diagnozu su SPECIALNE a JEDINECNE a nechapem, co vam dava pravo ich detstvo a prezivanie bagatelizovat, dokonca utocit, ze co si to dovolime, ked sa o tom bavime?
    Ako tu uz odznelo, mate omnoho tazsiu ulohu, take dieta "ukocirovat", ale predstavte, robime to kazdy kazducky den aj my!!!

    7. jan 2023

    @poopsie “v takomto skorom veku ma takyto papier” Okolo 3.veku dietata to musi vidiet kazda jedna matka, ak ovsem nie je nejak mentalne “jednoduchšia” Dieta s PAS sa zacne javiť okolo 1,5r, a to aj ten VFA. Praveze okolo tohto veku je ten autizmus najviditeľnejší, pretoze ak ma dieta tie predpoklady, vekom sa vie vela veci naucit z vonka. Cize cim staršie, tym sa tazsie diagnostikuje a potom sa psychológ pyta na retrospektívu vyvinu, ktoru si uz matky velmi nepamätajú. V 3.rokoch uz moze byt diagnostikovane, definitívne uzavreté MUSI byt pred školskou dochádzkou.
    @veronikastrickova
    Samotná diagnostika je velmi náročný a dlhodobý proces. Neuveris, ja som 3.roky chodila s mojim od dverí k dverom, cez pol Slovenska. Neuveris, psychiater nebol ochotny uzavrieť ho (co sme uz potrebovali kvoli odkladu, autisti maju narok na 1.rok do plusu). Psychiater na mna nahucal, ci nevidim ake je to pekne dieta 🤦🏽‍♀️ Aky autista 🤦🏽‍♀️ Zo zúfalstva som kričala a vyhrážala sa do telefonu zamestnankyni v BA, ze ak ho neuzavrú, dam ho do beznej skoly a tam nech si privolaju vsetkych psychológov, psychiatrov, logopedov, no mna uz s dietatom nikam nikto nedostane, pretoze 3.roky sa s nim vláčim po lekároch. Dovtedy mu stale cmarali, ze ma ADHD, NKS, semanticko pragmaticky syndróm, co lekar, to ina dg., a najlepsie ked po sebe odpisovali 🤦🏽‍♀️ Cize ak by sa jednalo o nejaku “jednoduchšiu” matku, tak ta tomu aj uverí, ze jej dieta PAS nema a bude sa ho snažiť dat do beznej skolky.
    Na druhej strane chapem, ze malým detom takto závažnú dg.nemozu pisat na počkanie.
    Chýbajú nam šikovní diagnostici. .

    7. jan 2023

    @eli3k Ano, v tomto pripade v 1.rade závisí od samotných moznosti a schopnosti dietata samotného a az v 2.rade od prístupu rodica.
    Vsetci ludia sme jedinecni. Vsetky deti. No kedze mam aj zdrave dieta, viem a vidim to dennodenne, ze to, co ma autista problem spracovať, neautistu vobec nezaujima. Preto su tie deti špeciálne, preto potrebuju asistentov, preto potrebuju skoly zamerané na integráciu….lebo neautista si poradí uplne prirodzene.

    7. jan 2023

    @eli3k Predstáv si, ze by si mala dieta autistu a robíte si domacu ulohu….no ty sa s nim nepohnes, pretoze sa zaťal, pretoze jeho písmo nie je perfektne a uhladene, pretoze nema gumovacie pero k dispozícii. Na jednej strane si povies : je super, ze je taky perfekcionista, na druhej strane tu snahu v nom musis “ubiť”, lebo Ved nemusi mat najkrajšie písmo. Preco by (v opačnom garde) nemohol byt autista jedinečný v tom, ze chce mat vsetko tip top ? A to je ten autizmus….rovnako ja by som mohla volat po jedinečnosti mojho dietata.
    Iny priklad…..preco moje dieta nemoze byt vo vsetkom prve …..? Ved je jedinečne ….je na tom nieco zle ? Ved nech je náročný na seba…nie, nemoze, musi spracovať to, ze nemoze byt vzdy prvy…pretoze tak funguje vacsina v normo spolocnosti. Ale aj on je predsa jedinečný 😁

    7. jan 2023

    @eli3k ako nehnevaj sa... Podla teba je teda uplne rovnako narocne zvladnut dieta neautistu ako autistu (hoc aj uplne s tym najlahsim stupnom postihnutia), lebo ved su to rovnako deti, rovnako je kazde specificke, rovnako ma kazde svojsku osobnost. Fiha, tak naco potom vobec tato diagnoza existuje? Resp. inak - prosim ta - ako a kde, cim bagatelizujem detstvo inych deti, ked poukazujem na to, v com su auti deti ine? Mam skusenost s auti aj neauti dietatom - a poviem ti - aj s tym najlahsim auti je to nie ze stokrat tazsie - to je svetelne roky vzdialene od neauti dietata. Nemusis mi to verit, v poriadku, je to tvoje pravo. Neprajem ti, naozaj neprajem, aby si na vlastnej kozi zazila v praxi svojho zivota ten rozdiel.

    7. jan 2023

    @charliee1980 vies, prvy chce byt kazdy😉 a neuveris pri domacich sa moze zatnut kazde dieta, lebo toto hento tamto. Lebo sme ludia a sme KAZDY JEDINECNY.
    S tebou uz nemienim diskutovat. Dost som si tu od Teba a o Tebe precitala 😔

    7. jan 2023

    @luuubik nehnevaj sa, ked nase skolstvo bude na spicovej urovni, alebo aspon popredu oproti aspon polovicou sveta, mozes tu vyskakovat s narocnostou zvladania dg deti!! Je to tak ako to je! A nie je svetlo na konci tunela a casto premarneny dolezity cas v zivote deti, kedy su systemom ubijane/prevalcovane, lebo ....
    Mas svoju pravdu a ja ti ju neberiem. Ja, ako matka, si len dovolim priat pre nase deti, aby mali lepsie podmienky na rozvoj a neboli v svojich detskych potrebach diskriminovane. Lebo vies co? Da sa to aj lepsie....

    7. jan 2023

    @eli3k A znova sa dostávame na začiatok, kedy musim konštatovať, ze o tejto dg.nemas poňatia. V podstate ani nemusis mat o nej poňatie, len prosim ta, nezrovnavaj normu s auti, lebo keby bolo mozne to zrovnat, tak ta dg.asi ani neexistuje.
    Ak mas pocit, ze tvije dieta je vo svojich potrebách diskriminované (co necitam od teba prvykrat), preco nezmeníte skolu ? Lebo tu plačeš na nesprávnom hrobe. V tomto ti my tazko pomôžeme. Od zaciatku tvojej diskusie mam pocit, ze si nejaka nespokojná, konkretne s Aspergermi. Ja ked nie som spokojna, urobim vsetko pre to, aby tomu tak nebolo.
    Noze prezraď, co robi tvoje dieta na takejto skole ? Odmietla si ju diagnostikovať ? Ak je tomu tak, potom si netreba sťažovať, ze jej nebol pridelený asistent. Inak si neviem predstavit vas dovod na tejto skole. Poznam aj taku matku….Ano, natrapila sa s nim v skole a nakoniec v 8.ročníku aj tak musel byt diagnostikovaný kvoli asistencii.
    Ak to ale nie je vas pripad, pytam sa : co tam vobec robíte ?

    7. jan 2023

    @charliee1980 nechcem sa Ta dotknut, ale nakolko je autizmus dedicny alebo ziskany v prenatalnom obdobi, z tvojich reakcii je mi cim dalej jasnejsie preco si sa ocitla v takejto zivotnej situacii.
    Pisala som ti, ze s tebou uz nebudem diskutovat. Nepaci sa mi tvoj ton, ako vyrivas a utocis hlava nehlava. Nevies, kedy je dost.
    Zrejme to mas tazke, ale to ta neopravnuje utocit a ublizovat okoliu, ako ani autistom!
    Maj sa dobre! Stacilo!

    7. jan 2023

    @eli3k ja nevyskakujem s narocnostou zvladania dg deti - to, ze je to nepomerne narocnejsie ako u normo deti, je holy fakt, zial. Co sa tyka urovne skolstva, to som vobec nespominala, ani sa nejdem pustat do toho, to je samostatna kapitola. Jedine, o co mi islo, bolo, aby okolie pochopilo, ze rozne "ulety" autistov na verejnosti nie su ani ich vinou, a v prevaznej vacsine ani vinou ich rodicov, je to vinou diagnozy. Moze dotycna mamina auti dieta pri nejakom nevhodnom vystupe dieta pacifikovat, aby upokojila verejnu mienku a vyzerala "chrumkavo" pred ostnatnymi, ze dieta "riesi". Avsak! ako som pisala v prispevku vyssie - moze decko desat hodin vkuse denne ucit elementarnu vec a pouzit pritom vsetky myslitelne metody a proste ho to nenauci, ani keby potila krv. Bodka. Jedine, o co mi ide, je tolerancia a pochopenie podstaty tejto choroby. Isteze, ak maju auti zachvaty ohrozovat ci cezprilis obtazovat okolie, nie je to v poriadku a nemozu normo ludia byt utlacani ci trpiet kvoli autistom, suhlasim. Otazka vsak je, co je uz skutocne ohrozovanie a co je len nasa neochota naucit sa tolerovat inakost.

    7. jan 2023

    @eli3k Nejaka si precitlivelá, no za to ti ja uz nemozem…nemyslim si, ze by som vyryvala hlava, nehlava. Mozno som zasiahla na tvoju citlivú strunu, co sa ta nesmierne dotklo. Ale to nie je moj problem. Stale som sa vsak nedočkala tvojej odpovede, co na takejto skole vlastne robíte.
    Skor mne pride, ze od zaciatku tejto diskusie len prskas naokolo. Kym ja som mala snahu vysvetlit z pohľadu matky autistu.
    Nuz, kedy a ako vzniká autizmus mi v tejto chvili nijak nepomoze 😁 Nie je to to, co by nas dnes malo posunúť vpred 😁 Faktom je, ze autizmus je tu a toto tu mi nijak nepomoze 😁

    7. jan 2023

    @eli3k a tvoje deti sú v čom utláčané a diskriminované? Veď ked majú nejaky problém v škole , treba sa ozvať. Každé dieťa si zaslúži šťastne a bezstarostne detstvo, to mas pravdu. Ale od toho sú rodičia, aby to šťastne a bezstarostne detstvo zabezpečili svojim deťom. Skôr tu z tvojej strany cítim frustrovanost, zatrpknutost. Ja teda nevidím nikde plejádu psychológov a ani psychiatrov, nakoľko je nedostatok odborníkov. A že ty si na deti sama, snáď za to nemôžu ani autisti, ani adhd deti, otca svojich deti si si vybrala sama.

    7. jan 2023

    @luuubik normo ludia neexistuju. V zasade chapem, o com pises. Je to komplikovana tema. Inakost, aj pozitivna, nie je na SK dobra. A hranice su prilis uzke 🤷

    @saskiass nasu skusenost som napisala vyssie. Dieta "s papierom" dostava speci pristup, ani nie je upozornovane, ked vystraja. Dieta bez je pucovane za dovolim si povedat nie take dolezote veci. Neboj ozvala som sa. Psychlogicka mi do tvare povedala, ze tak to ma byt. Ved predsa ten ma ADHD, toho nebudu upozornovat. Nasa frustracia je normalna. No comment. O tej skole si myslim svoje. Urcite to budem riesit ver mi.
    To ze na deti som sama, som myslela vychovu v zmysle hladania pozitiv a konstruktivneho pristupu a napredovania u dietata. Alebo u teba to ma na starosti otec deti???🤦

    7. jan 2023

    @eli3k nemusíš si plieskat po čele😀, veď ty tu píšeš, že si na deti sama. Z tvojho písania mi pôsobis veľmi negatívna a nešťastná. Sama si písala o plejáde psychológov a psychiatrov. Ked si nespokojná so školou, ozvi sa, rieš. A na výchovu deti, ich napredovanie by mali mať záujem obidvaja rodičia.

    7. jan 2023

    @saskiass 🤦 plejada psycholog sa stara iba o niektore deti. Asi ostatne su vzduch ??? Islo mi o to, ze z pohladu psychologa a zrejme aj ostatnych je normalne sa "povenovat" jednemu dietatu, ale v realite to nie je take jednoduche. V triede je predsa dalsich 20-24 jedinecnych deti a osobnosti. To ze sa tp zda normalne aj tebe ma neudivuje.
    Ano aj polovicku to zaujima, aku maskaradu a divadielko mesacne plati 🤦

    7. jan 2023

    @eli3k a tvoje dieťa ma nejaký zdravotný problém? Lebo na výučbu a “povenovaniu ” sú tam učiteľky. Len sa pýtam.

    7. jan 2023

    @saskiass vies co, bola tam taka ucitelka, ze nulove skusenosti. Tak robila, co jej psychologicka nakazala 🤷 sa nepretrhla no. Ale o to v zasade nejde, kto sa im bude venovat. Ved su predsa nejaky tim, nie? Ci k tvojmu decku sa prihovara iba ucitelka? Zasa dalsia,co chyta za slovo, lebo ona je najmudrejsia 😇

    7. jan 2023

    @luuubik presne tak mám to doma

    7. jan 2023