hejtermama
5. apr 2019
1689 

Mamou ostávame...

Priznávam, najviac ma štve nezáujem, možno lepšie povedané mamvpažizmus. Všade sa stále píše, aké sú deti dôležité, ako sú našim svetom. Ako máme byť rodičia takí alebo takí. Píše sa, aké plienky, aké jedlo, aké hračky. Čím je dieťa staršie, tým menej článkov. Potom sa uhol pohľadu mení a články a rady sú o tom, ako sa nezblázniť s deckom, ktoré je v puberte. Prípadne komenty o tom, aká je dnešná mládež, že fajčia, pijú, drogujú skôr, ako sme to robili my a definitívne skôr, ako to robili naši rodičia (ale ja som fajčila v 12 tich a mama? No dobre v 15...) Ďalej všade, kam sa pozriem dospeláci riešia, že decká, puberťáci a mladí stále sedia za compom a pod. 

Ale čo ak nie?! Ak navštevujú nejaký odbor, krúžok, robia šport či umenie. Viete, ako vidím tých rodičov ja? (Som pedagogička na umeleckej škole, kam chodia deti od 7 do 25 rokov) Vidím ich sedieť a každého tretieho aj nesedieť v hľadisku. Moderujem tie premiéry, koncerty a podujatia. Vidím ich mámvpažizmus.

Myslíte, že som ako režisérka dvoch predstavení s 12 deťmi dostala nejaký kvet? Alebo že tie decká či mládežníci, či takmer dospelí ľudia, ktorí obnažujú na javisku svoju krehkú dušu, dostali nejaký kvet? Alebo to sa už nenosí? Googli- nosí a patrí! Jediný feedback od dospelákov dostali, že to bolo nejaké moc komplikované, že tomu rodičia nerozumeli...

Lenže moji milí rodičia- na to, aby ste chápali sa musíte aj snažiť! Vy! Nie deti! Keď neviete jediné zaklínadlo z Harryho Pottera a vaše decko denne kuká, číta práve HP, je to problém. Keď nepoznáte skratku fb ani slovo hešteg a vaša ,,krv“ je dennodenne na sieti a na webe a vy netušíte, že čo to a o čom, aj to je problém. Alebo keď nepoznáte ani jedného ich obľúbeného blogera, youtubera alebo hiphopera.. Deti musia poznať vašu obľúbenú hudbu, lebo si ju púšťate, či sa im to páči a či nie. Oni si dajú slúchadlá...

Ja viem, som ešte rodičovský krpec, a možno budem inak hovoriť, keď moja Hana bude mať 13, ale dnes ma štvete, vy ignorantskí rodičia, ktorí o svojich deťoch neviete ani prd! A viete, čo bolo na tých premiérach 50 detí najhoršie- okrem žiadnej vďaky, kvetu či potľapkania po pleci?! Že svokra a mama sa hádali cez malé 8 ročné dievča (rozumej- ona sedela medzi nimi a oni hovorili, čo ona chce a má urobiť a cítiť). A viete, čo robil otec, ktorého nová žena sedela o radu vyššie? Točil si to, aby mal dôkaz na súd! Je vám dúfam jasné, že dievčatko nakoniec neodohralo svoju premiéru a plakalo polhodinu v mojom, nie rodičovom náručí....

Nemajme v paži. Ani tie najmenšie. Ani tie takmer dospelé. Potrebujú objať, pochopiť, hovoriť!

Pravdivý článok.. žiaľ, súhlasím s ním a vidno to už v škôlke na detských besiedkach. Tých rodičov nie je veľa, ,,mám v p... ,, ale sú a o to je to smutnejšie , keď sa potom dozvedáte, že aké je to dieťa v škôlke neposlušné a doslova zlé... nie je to jeho chyba... ono sa snaží ,,zakričať,, hej som tu! a nevie ako inak.. lebo si ho všímajú len vtedy keď je zlé.. tiež sme boli deti, fajčili a pili sme na tajnáša, v partii aj sami... ale v 18tke-20tke sme vytriezveli a šli sme vlastnou cestou do života... dnes keď robím pohovory do práce a príde mi 20 - 22 ročný chlap na robotnícku pozíciu na pohovor, tak mi zahlási, že on sa má moc rád na to, aby to robil... pritom problém je v tom, že chalan nemá vodičák a na otázku či je problém v dnešnej dobe vodičák si spraviť, zasmeje sa a povie, viete mne ho zobrali , za rýchlosť.... za rýchlosť sa vodičák neberie... hm... a to sú ..miléniové deti... už som fakt stará a vďaka, že som sa narodila pred 89 rokom :D

8. apr 2019

Mala si sa postaviť na javisko, a povedať to rovno rodičom. Myslím, že by to bolo pamatné predstavenie o ktorom by sa rozprávalo ešte na Vianoce roku 2034 😎

8. apr 2019

@kittykat22

Tiez ma to napadlo.Ale jednak to nie je v jej kompetencii a po duhe mala by to z toho len problemy.
Dnes sa radsej nikto do vychovy rodicom nemiesa.

8. apr 2019

Ahoj,normalne si ma rozplakala tqkto hned rano v buse cestou do prace.
Dufam,ze to daju na titulku konika.
Dakujem

8. apr 2019

Keci, keci, keci. Uvidis az budes mat napr. 3 deti pubertakov, ktore budes musiet zivit, satit, robit im sluzku ako budes mat vsetky ich volnocasove aktivity v pazi.

8. apr 2019

Ja osobne si myslím, že čím sú starší, tým viac nás potrebujú. Teda môj ma 10 bude mať 11. Nemusím ho obskakovat a dávať pozor aby nespadol. Ale vidím jeho zraniteľnosti a ako sa vysporiada s okolitým svetom. V tomto období sú hlbavejsi a aj keď sa zdá byť v pohode je rad, keď zapnem svoje inštinkty a môže sa ma bez stresu pýtať alebo len počúvam co v škole s kamosmi. Je to krásne obdobie, sledovať ako sa vyvíja jeho osobnosť.

8. apr 2019

@zuzka2288 som sa pobavila :D zivit ano, zo zakona musime :D satit, no patrilo by sa :D ale v ramci vychovy a normy (ako ak chce oblecko za 200€ nech si kupi , so svojeho :D s ,,darcekov,, od starych rodicov - to moja ma 6 rokov a teda vie, ze ak chce nejaku blbost, tak si to musi zaplatit sama) a robenie sluzky je kazdeho osobna vec... zase vychova :D ja som ,,prilis leniva,, na to aby som robila sluzku :D ked bola malicka, upratovali sme spolu, postupne viac sama a sama :D dnes neexistuje, zeby si veci rozhadzala a neupratala :D lebo vie, ze jej s tym uz nepomozeme :D takze je to o postoji a vychove 🙂 kolega ma 4 deti, vie o kazdom kolko a co ho bavi, co pocuva a ak mu je to umoznene chodi na kazde predstavenie a kazdu aktivitu svojich deti 🙂 od jazdenia, sutaze, cez hokej :D a dokonca ja ako kolegyna viem, co maju jeho deti radi :D

8. apr 2019

Bože, úplne súhlasím. Manžel je učiteľ a tréner v tanečnom športe a ja s ním vo všetkom spolupracujem, vedieme tréningy, robíme súťaže. Toľko problémov, ktoré majú deti v rodinách pre nezáujem rodičov je strašne moc. Rodičia nestíhajú, nechce sa im, nebaví...Ale buďme im oporou aspoň my, ktorí sa im venujeme v ich voľne a buďme im náhradnými rodičmi, nech aj tie deti, "veľké deti" vedia, že je tu niekto, kto má záujem a že sa to dá aj inak v živote...

8. apr 2019

@zuzka2288
Keci takto napisane sice v slovencine nepoznam,ale ak myslis "kecy",tak sa ani nemame o com bavit.
P.S.Mas mat tolko deti,kolko zvladnes,finacne,psychicky aj fyzicky.
Pubertu nevyjimajuc.
A ze im robis sluzku? Co zasejes,to zozneses

8. apr 2019

@kittykat22 obávam sa, že by to nepochopili a odhlásili deti z krúžkov. Ale aspoň by sa jej uľavilo. Ja pedagógov obdivujem, je to poslanie a v dnešnej dobe to kazia rodičia

8. apr 2019

súhlasím, veľmi málo rodičov sa zapája aj do aktivít s deťmi. Deti mám dve, ale s obidvoma chodím do ZUŠ, majú hádzanú, plaváreň. Jedno dieťa s autizmom, druhé s nks. A napriek tomu som s nimi všade a aj oni sa pekne posúvajú. Na ukážku viď. môj starší príspevok z môjho blogu:
lenko
7. dec 2018 Len pre registrovaných
Keď Vám jeden deň donesie domov diplom z I-bobor, diplom mali až traja z triedy (informatická súťaž), poviete si ok, vedel o tom skôr, bolo to v škole, nestresoval. Na ďalší deň príde s tým, že ide na budúci týždeň na matematickú Pytagoriádu, nech si s ním niečo precvičím. 😲 Na to, že má nielen PAS ale aj NKS (problém s porozumením) ťahšie rozumie slovným úlohám, ale matiku zbožňuje, idú ich len pár z triedy, učiteľka to s ním prebrala, a on súhlasil, dokonca sa teší. Že ma čaká minimálne 8 sobôt s ním na hádzanej, lebo na turnaje sám s deťmi nechce cestovať, a na cudzích miestach s neznámymi ľuďmi bezomňa ešte nie moc sa dobre cíti. Tak poviete si, ok, veď na poslednom turnaji dal 5 gólov, vyše roka je aj riadnym členom Slovenského zväzu hádzanej. Baví ho to, ide mu to, zariadite aby bol spokojný on, aj tréner. 😕 Keď viete dopredu, že ho treba pripraviť na celoslovenskú súťaž v hraní na flaute, dať ho do psychickej pohody bude tréning pre mňa, no prebdená noc s ním pred súťažou to istí. 😒 už vie jednu skladbu potrebuje sa doučiť ešte jednu. Túto sa učí už tri mesiace, ale tak stíha aj tú druhú, ešte je čas. Ale keď Vám príde s prihláškou do Slovenske plaveckej federácii 😲 😵 smiech prechádza. 😂 Chodí síce plávať piaty rok, dva z toho prereval, mal silnú paniku z vody, ešte stále má obavy z vody, ešte stále stresuje na tréningoch. 😒 aj keď tento rok je to omnoho lepšie. Práve na plavárni bolo vidno, že je iný, ale tréner už len koľkorazy hodil rukou, že to je proste on. 😕 Je v skupine zdokonaľovací kurz a potom je už predpríprava na výkonnostné plávanie. Dva tréningy má skrátené o 15minút kvôli hádzanej lebo nestíha časovo, čomu sa vždy teší. O súťažiach vždy bolo, že nepôjde, vždy chodil plávať kvôli tomu, aby sa neutopil. A teraz dostal od trénera prihlášku, že postúpil aj na súťaže, a on chce, už súhlasil aj so súťažou, len nech mu to podpíšem 😲 šklbem si vlasy už teraz, aj keď na druhej strane mám dva metre. Len vidím aj to čo je za tým pozlátkom, čo sa odohráva v malej dušičke, ako stále musí prekonávať svoj strach, obavy, úzkosti a mama ukľudňuje najprv jeho, potom seba ...

8. apr 2019

@trdelnik234 To je ako keby vo fabrike po zmene prisiel sef a rozdal pracovnikom kvetinky za dobre odvedenu pracu. Alebo v hociakom inom zamestnani. Je to jej praca, ked to bude robit dobre dostane zaplatene, pripadne niekto jej slovne podakuje (to sa v inych zamestnaniach v podstate nestava). Ale ziadat nieco extra od vytazenych rodicov to sa mi zda v dnesnej dobe minimalne zvlastne. Ona ked nieco dobre kupi v obchode tak skoci do fabriky kde sa to vyrobilo a rozda kvetinky?

8. apr 2019

@zuzka2288 môj názor je trochu iný, príklad: pani učiteľka v škôlke bola skvelý pedagóg, všetko bolo tip top, ale malý začínal chodiť a nevedela si s ním rady. Poprosili sme (ako viacero rodičov), či nemôžu mať menšie deti inú pani učiteľku, takú viac mamičkovskú, od vtedy syn neplače.
Všetci robia svoju prácu dobre, ale aj tak prinesiete do školy a školky kvety, pretože ste vďační, že sa správajú pekne a ľudsky a chápu, že vaše dieťa nie je vždy ideálne a ďakujete, že ešte učitelia, tréneri a lektori neušli s plačom....

To je slušnosť a preto tak trochu čakáme aspoň ďakujem
(napr, že nezabijeme dieťa pre sprosté slová na našu adresu, že to prehltneme, keď malý 8 ročný chlapec udrie moju 65 ročnú svokru -trénerku- na tréningu po zadku a pod...)

8. apr 2019
Komentár bol odstránený

paci sa mi clanok, povazujem za potrebne precitat si nieco aj z druhej strany a veru, najblizsie po vystupeni z folklorneho kruzku nieco nasej ucitelke donesiem 🙂 Mam 4 deti a priznam sa, uz na niektore vystupenia/akcie zo skoly delegujem starych rodicov namiesto mojej ucasti, nechodim casto... Mna osobne velmi vycerpava sledovat vystupenie mojho dietata a pritom este sledovat okom jeho dalsich surodencov, ktori sa pohybuju kade-tade, vacsinou sa ani nedostanu do prvych radov, nech nieco vidia, vacsinou tam sedia dospeli a fotia, tocia, toto ma nebavi najvac...

8. apr 2019

@zuzka2288
Ty fakt existujes alebo si troll?

8. apr 2019

@dazdovka
To je skoda.

8. apr 2019

@neirra
Pekne si to vysvetlila, ale bohuzial myslim, ze nema zmysel specialne @zuzka2288cokolvek vysvetlovat.
Alebo vlastne ano. Mozno zase napise nejaky super mudry komentar a aspoon sa pobavime.

8. apr 2019

@trdelnik234 podla mna troll :D

8. apr 2019
8. apr 2019

Nebudem tu "trollovat", len som chcela pripomenut, ze ak by sme to brali tymto pohladom tak 99% povolani je nedocenenych, kde Vam nikdo za dobre odvedenu pracu nepovie Dakujem a nedonesie kvet a pod. ;)

8. apr 2019

@zuzka2288 lenze profesia ucitela, vychovavatela a pedagoga sa neda porovnavat s robotnikom za pasom vo fabrike preboha.... ved su to ludia, co su nasim detom mnohokrat blizsie ako my rodicia, druhe mamy a druhy otcovia...travia s nimi neporovnatelne viac casu ako my.. vychovavaju ich , ukazuju im veci, ktore my ,,zaneprazdeny,, rodicia uz ani nevnimame, nevidime, necitime... uprimne, ja som nasim ucitelkam v MS neskutocne vdacna, ako vedu nase deti, ako s nimi pracuju, ja by som na to nemala ani chut ani energiu... az sa niekedy hanbim, ze nemam silu... preto ist na ich besiedku, aby nam rodicom ukazali, aky su sikovny , co sa naucili a kolko prace do toho ucitelky vlozili, je to najmenej aj s tou kyticou ako vdakou. Ale ako pozeram, to pochopis, az ked tvoje dieta sa dostane do skolky... 🙂

8. apr 2019

@zuzka2288
Zuzi, tak este raz a pomaly.
Tento clanok NIE JE o UCITELOCH ZUS ale o tom, ze rodicia sa DETOM maju venovat nielen vtedy, ked su s nimi na MD alebo na RD ale aj vtedy, ked uz deti podrastli a chodia do skoly a na kruzky same. ZAUJIMAT SA O NE.

8. apr 2019

@didianac
Suhlasim;
Ja som robila pedagogicky dozor na vyletoch s dcerkinou triedou. Boli sme na vylete len pol dna, ale utahana som bola viac ako za cely den vo firme, a to sa niektore dni nezastavim;
Manzel si to skusil tiez a to iste povedal.

8. apr 2019

@zuzka2288
Tak kvet mi sice najvyssi sef neprinesie, ale za odvedenu pracu sa podakuje.

8. apr 2019

@trdelnik234 vies co, aj stari rodicia si vedia tieto akcosky uzit 😉 keby sme tam vsetci podobni Hujerovcom, tak proste zas problem... Idealne je, ak ide tie decka aspon niekto blizky podporit a ak to nejde, tak je namieste ocenit pracu pedagoga 🙂

8. apr 2019

@zuzka2288 ako prečo slúžku??? Mám 14 ročnú dcéru. V sobotu sme išli na výlet, jej sa nechcelo, že ostane doma, uprace a poobede pôjde ku koňom. Vrátili sme sa do uprataneho domu (utrela prach, povysávala, umyla podlahy a umývadlá, povysávala celú pivnicu) a v nedeľu piekla dezert ona. Prostredná bežne utiera prach, polieva kvety, občas povysáva, alebo pomôže tým že postráži a hra sa s trojročným bratom. Ako si vychováš tak máš. Keď chodili na plávanie a hudobnú stíhala som ich na plaváreň voziť aj vystúpenia z hudobnej chodím pozerať a aj keď hrá to isté na troch koncertoch idem. Iba tie čo má v mojom pracovnom čase nevidím. Teraz rok plaváreň rekonštruujú a nevieme sa dočkať kým budeme môcť pokračovať.

8. apr 2019

Trafená hus zagagala ....sa vraví 😀

8. apr 2019

Popisujete realitu, s ktorou sa dennodenne stretávam. Bojujem nie iba sama so sebou, keď nemôžem vykricat mnohým stav ako to vidim aj ja, ale bojujem s tými bezbrannymi deťmi, ktoré sa hľadajú vo svojom veku a chcem im dat pocit, že som tu iba pre nich a sú pre mňa stredobodom vesmíru. Kde sú "všetky tie mamičky a oteckovia roka," ktorí sa hrdili svojim potomstvo a teraz majú problém venovať svojim ratolestiam svoj drahocenný čas?

8. apr 2019

Maminy, teším sa veľmi, že o tom hovoríte a diskutujete! chcela som ukázať, že niekedy si to ten rodič nemusí všimnúť, že je problém, že dieťa s niečim bojuje a práve tieto vystúpenia často poodchýlia dvere do zraniteľnej puberťákovej duše... @kittykat22 aj som sa postavila aj som povedala, ibaže náznakovo a nie z mosta dosprosta- to si nelajsnem. a neurobím to našej škole. Bohužiaľ často ako rodičia bývame veľmi vzťahovační... @zuzka2288 nejde o kvety, ide o záujem! času máme toľko, koľko si ho urobíme. A bez kukania seriálu sa prežiť dá, bez kvalitných vzťahov sa dá iba živoriť.. a vieš čo?! štvú ma takéto výhovorky o komplikovanosti sveta. Všetci bývame leniví, ale..

9. apr 2019

Dnes na návšteve u kamošky: ,,tak škôlka dva mesiace propaguje brigádu a tri dni po sebe z 80 rodičov- natierame a kosime len traja. A pani, ktorá čaká na svoju ratolesť, si sadne na čerstvo natretú lavičku a pozerá sa na nás a na záver nám ešte nadá, že prečo tu neni nejaký papier, že lavičky sú čerstvo natreté?!” Že hallo?!

10. apr 2019

Povedzme si ale pravdu, nech robíme čokoľvek, s tými puberťákmi je to tažké a veľakrát človek stráca energiu, a celkové ilúzie o rodičovstve...keď len dáva, dáva a nič sa mu nevracia. Majú pozornosť rodičov aj starých rodičov, ale nie prehnanú, takú zdravú...majú aj povinnosti a vyváženú výchovu. Priznám sa, že som ti to takto nepredstavovala. Ešte že máme najmenšieho, ktorý ešte tú energiu dáva a starší už z toho budú snáď vonku, keď tam bude on.

11. apr 2019

@zuzka2288 nemusíš nič. Pusti ich na ulicu, nejako sa o seba postarajú 😏

18. apr 2019

@luckai odkedy je rodičovstvo o dostavaní? 😉 Rodičovstvo je len prináša nie obetí, z lásky k našim deťom, nič iné. Oni sa tu nepýtali. Oni sa sami neporodili. Dostali sme veľký dar o ktorý sa máme postarať najlepšie ako vieme.
  @hejtermama pracujem v materskej škole. Často mám pocit, že niektorým tým cudzím deťom dávam viac ako ich vlastní rodičia, viac mi záleží na tom čo z nich bude... A to mám doma dve vlastné. Aj keď prichádzam z práce totálne vyšťavená- psychicky, fyzicky, mentálne a niekedy aj emočne, nikdy som nechýbala na koncerte dcérky (synček je ešte drobec) Viedla som ju k športu, vrátila sa v 35-ke k lyžovaniu (muž k tomu nemá vzťah), vozila na plávanie, hľadala zmysluplné aktivity... Išla som vypľuť dušu, keďže rodičov ani nikoho k dispozícii nemám. Buď som to bola ja, prinajhoršom už aj manžel... Takže môžem potvrdiť, že sa to dá. Aj popri tom "živení a šatení"... ako tu bolo spomenuté.
Mala som na to jednoduchý dôvod. Ak ju nepodporím ja, kto to urobí? Nikto nedá dieťaťu taký pocit sebadôvery, ako vlastný rodič. Dieťa k nemu vzhliada ako k prirodzenej a najbližšej autorite. Ak to nedostáva v pravý čas, hľadá to márne po zvyšok svojho života ☹

18. apr 2019

@montemotherone ďakujem za práve takéto pani učiteľky! Verím, že moja Hanka bude mat tiež takú🙂

19. apr 2019

och, ako pravdivo hovoríš. Mne až srdce stislo, keď som na športovú olympiádu prišla z rodičov detí asi z 12 materských škôl ja a manžel. Lebo som videla, ako tie detičky zosmutneli, že prišla len Maťkova mamka a moja nie... A vieš, že najviac kritiky znášam od mojich rodičov a svokrovcov? Že som premotivovaná matka a načo sa furt ťahám na akcie? S novorodencom? Lebo si pamätám, ako som ja drela v tanečnej, vonku bolo teplo a mne pot stekal po čele, aby mi na predstavenie neprišiel nikto. Preto som premotivovaná matka. Žiaľ, babky znova nezaujíma skutočný život ich vnuka.

26. apr 2019

Začni písať komentár...

Odošli