pravomila
10. mar 2021
267 

Naše nechodenie do škôlky

Patrím do menšiny mamičiek, ktorých deti nechodili do škôlky napriek už škôlkárskemu veku, čiže hneď od troch rokov. Keďže mám tú skúsenosť, aké to je byť v tomto smere iný ako všetci známi, ako celé okolie, ako väčšina, mám chuť toto svoje poznanie zhrnúť a tak trochu sa obhájiť.

Keď sa mi narodilo druhé dieťa, staršia dcérka mala 2,5 roka. A ani mi nenapadlo dávať ju do škôlky. Prišlo by mi to absolútne nelogické odkladať ju, keď ja jej mama som doma. A až vtedy som si začala všímať, že ostatné mamky to vôbec tak neberú a niekedy aj napriek skomplikovania životného fungovania celej rodiny tých starších súrodencov do škôlky vodia. Tak trochu som sa im čudovala, no samozrejme chápem, že pre každého je vyhovujúce niečo iné. Opačne to však až také rešpektujúce nebolo. U niektorých ľudí som sa stretla s pochopením, s rešpektovaním môjho rozhodnutia napriek tomu, že oni konajú ináč. Niekedy aj s plným súhlasom. To si skutočne vážim. U mnohých však nie, či už mi to dali najavo, alebo som to len tak cítila. A čím bola dcérka staršia, tým viacej. Mamičiek, ktoré podnikli to isté rozhodnutie, poznám osobne naozaj veľmi málo. Nebyť na MK skupinky neškôlkárskych maminiek, tak sa naozaj cítim v tomto smere osamelo. Asi je to so všetkým tak, keď si človek dovolí konať ináč ako drvivá väčšina.

Po čase viem, že ako nič nie je čierno-biele, aj neškôlkovanie má svoje pozitíva aj negatíva. My ako rodina sme v tom však našli viac výhod ako nevýhod, a tak keď mladší dosiahol 3 roky, dovolila som si ostať na neplatenej rodičovskej dovolenke. Proste som to chcela nám dopriať. Nielen jemu, ale aj sebe. 

Asi teraz v myšlienkach čitateľov naskakujú samé ale… A tak sa pokúsim všetky tie „ale“ vysvetliť:

Ale bežná matka musí zarábať peniaze a preto je škôlka nevyhnutné riešenie…

Áno, tak sa dnes žije. Živiteľmi rodín nie sú len muži, ale aj ženy. Dajme tomu, že väčšina matiek skutočne musí, prípadne chce. Niekedy však nejde o nevyhnutnosť alebo slobodné rozhodnutie, ale len zotrvačnosť žiť tak, ako žije väčšina. V každom prípade, ak žena ostáva so svojimi deťmi doma napriek tomu, že už sú staršie ako 3 roky, by nemala byť posudzovaná ostatnými v zlom, práve naopak. Ak je tá možnosť, že si to rodina vie zariadiť, tak prečo nie?

Ale dieťa sa v škôlke mnohým veciam naučí ….

Samozrejme, naučí sa. Škôlka môže byť pre intelekt dieťaťa veľkým prínosom. Farby, tvary, básničky, pesničky, bežné veci o živote… Ste si ako mamky naozaj isté, že toto nedokážete vlastné dieťa naučiť samy? Dokážete. A nezáleží na vzdelaní. Dokážete to lepšie ako ktokoľvek iný. Pretože ste mamy. Sprevádzali ste svoje dieťa na začiatku cesty jeho poznania, boli ste jeho prvou učiteľkou a vôbec sa nemusíte báť, keď jeho učenie bude vo vašich rukách i naďalej.

Som presvedčená, že v škôlke môže nadobudnúť informácie bohatšie čo do kvantity (viac básničiek ako doma…), no v domácom prostredí získa poznanie hlbšieho charakteru, kvalitnejšie (jedna básnička, no zapamätateľná na celý život, navždy pripomínajúca sladké roky detstva).

Ale doma mu nikdy nevytvorím tak kvalitný program ako v škôlke….

V škôlkach, kde sa pani učiteľky skutočne snažia, sú naozaj pre deti pripravené rôzne podnetné aktivity. A je pravda, že doma mama nech sa akokoľvek snaží, má aj iné povinnosti ako neustále vytvárať dieťaťu program. Otázka však je, prečo by sme ten program mali stále vytvárať. Nie je to práve toto, čo učí naše deti k závislosti od vonkajších podnetov a potrebe byť organizovaný od niekoho. A takto sa tvoria jedinci svojím spôsobom nesamostatní, očakávajúci od vonkajšieho sveta, aby ma bavil. Detstvo je práve ten čas, kedy by malo byť dostatok priestoru na voľnú hru, ktorá sa v dnešnom ponímaní výchovy veľmi podceňuje. No dieťa hrou poznáva, spracúva zážitky, ventiluje emócie, rozvíja svoju fantáziu. Môže sa nám to zdať nezmyselné, no získava viac oko sa nám zdá. A čím viac mu život organizujeme, tým menej ostáva času, aby sa len tak hralo. Dieťa, ktoré ešte nie je ovplyvnené rýchlymi formami zábavy (čo je v dnešnej dobe však dosť náročné sa tomu vyhnúť) sa určite nudiť nebude. A keby aj, netreba sa toho báť. Nuda otvára priestor kreativite.

Ale v škôlke sa naučí disciplíne…

Závisí ako vnímame disciplínu. U dieťaťa, ktoré začína chodiť do školy, sa očakáva, že bude vedieť si plniť určité povinnosti, bude schopné sa trochu kontrolovať a byť na vyučovaní pozorné. A na to sa má v škôlke akože pripraviť. Ja disciplinované správanie spájam so zodpovednosťou. Voči iným, ale ja voči sebe. V školskom prostredí to znamená, že dávam pozor, nevyrušujem, kvôli tomu, že by to bolo bezohľadné voči ostatným, ale aj kvôli tomu, že ja sa chcem čo najviac naučiť. Čiže aj kvôli sebe. Určite nie kvôli tomu, že sa bojím, aby som nedostal „poznámku“. Bohužiaľ v školskom systéme táto vnútorná potreba disciplíny podporovaná nie je, práve naopak rieši sa to trestami, ktoré dlhodobo účinné nie sú. Ja ako rodič však vnútornú potrebu disciplíny podporovať chcem. A to, či je dieťa disciplinované alebo nie, je v rukách rodičov, nie škôlky. Je všeobecne známe, že v školách sú veľké problémy práve s disciplínou a s nezvládnuteľným správaním detí. A to aj napriek tomu, že drvivá väčšina detí škôlku navštevovala.

Ale dieťa potrebuje byť socializované….

Maminky tento termín rady používajú: „Začínam svoje dieťa socializovať...“, hovoria príchodom do materského centra medzi kolektív iných detí. Poďme si však vysvetliť, čo celkovo pojem socializácia znamená. Socializácia je postupné začleňovanie sa jednotlivca do spoločnosti prostredníctvom napodobňovania a identifikácie, začínajúc v nukleárnej rodine, ďalej v malých spoločenských skupinách až po zapojenie sa do najširších, celospoločenských vzťahov. (podľa wikipédie) Čiže dieťa bude osoby, s ktorými prichádza do kontaktu napodobňovať a identifikovať sa s nimi. Deje sa to prirodzene, netreba s tým „začínať“. Je však pre dieťa dobré, keď má na to optimálne podmienky. To znamená, že má silné vzťahy s najbližšími osobami, rodičmi, súrodencami, veľmi prínosný určite je rozšírený okruh rodiny a okolia: starí rodičia, tety, ujovia, sesternice, bratranci, možno susedia … Vtedy prebieha správne prvotné učenie sa hodnotám, postojom a normám spoločnosti. Vtedy má dieťa možnosť napodobňovania osôb, ktoré sú od neho vyspelejšie. Prostredie škôlky predstavuje malý počet dospelých a veľký počet detí, u ktorých sa absolútne o nejakej sociálnej zrelosti nedá hovoriť. Kontakt dieťaťa s deťmi, učenie sa pravidlám v detskom kolektíve je určite tiež dôležitou súčasťou socializácie. Mylne sa však zvykne hovoriť, že práve to je celá socializácia. Nie je. Ak by celá socializácia prebiehala len tam, bola by obmedzená na veľmi chudobné prostredie, čo sa týka sociálnych vzťahov.

Ale dieťa potrebuje kontakt s inými deťmi…

To určite potrebuje. Už malé dieťatko reaguje na detskú tvár so záujmom. Od určitého veku čoraz viac vyhľadáva príslušníkov svojho detského sveta, pretože si s nimi rozumie a potrebuje v spolupráci s nimi fungovať v hrách, ktorým my dospelí už nie veľmi rozumieme. To všetko by sa dialo prirodzene a presne podľa individuálnej potreby každého dieťaťa (veď miera spoločenskosti je u každého rôzna a taktiež dieťa môže mať občas väčšiu potrebu byť viac s dospelými ako s deťmi, prípadne aj byť samo). Keď si predstavíme tradičný spôsob spolunažívania ľudí, tak presne toto bolo deťom umožnené. Bohužiaľ, moderná doba o túto prirodzenosť deti oberá čoraz viac. Možnosti prirodzeného a nenúteného kontaktu s deťmi má dnešný malý človiečik naozaj málo. Škôlka nie je prirodzené prostredie a do detského kolektívu je dieťa donútené. Problémom tiež je, že zďaleka nie každé dieťa je v troch rokoch (a skorej už vôbec nie) pripravené fungovať v cudzom prostredí obklopené cudzími ľuďmi. Mnohé v tom veku ešte vôbec nepotrebujú a ani nevedie interagovať s inými deťmi. Niektoré by sa zas možno rady aj v detskom kolektíve pohrali, no potrebovali by ešte prítomnosť blízkej dospelej osoby, v ktorej by mali istotu. Určite by mi teraz mnohí rodičia argumentovali, že ich deti chodili (chodia) do škôlky s radosťou a nemajú pocit donútenia. Určite a prajem im to. Sú to pravdepodobne detičky spoločenské, skôr extrovertné, viac prispôsobivé. Sú však mnohé deti, ktoré týmito vlastnosťami nedisponujú a nie je to chyba, majú určite iné prednosti, ale pobyt v škôlke znášajú problematicky.

 Ale dieťa si v kolektíve musí prejsť detskými chorobami na získanie imunity…

Nuž neviem, ako sa k tomuto stavajú odborníci. Náš lekár nechodenie do škôlky u nás ohodnotil pozitívne. Niektorý iný lekár by však mal možno iný názor. Mojím receptom na budovanie imunity u detí je dostatok pohybu, pobyt na čerstvom vzduchu, nepreháňať to s nadmerným obliekaním, trochu dopriať otužovanie. Tiež podľa mňa imunite neprospieva priveľa stresu a k tomu pri nástupe do škôlky dochádza a nie každé dieťa to zvláda bez následkov. Zvýšenú chorľavosť detí po nástupe do škôlky pripisujem aj tomu. Na strane druhej, ak má občasný kontakt s pôvodcami ochorenia a prípadne aj občasné prekonanie choroby imunitu posilniť, nie je nutné, aby bolo dieťa v škôlke. Nechodiť do škôlky neznamená absolútnu izoláciu dieťaťa od okolitého sveta a držanie ho doma v nejakých sterilných podmienkach.

Nechcem svojimi vyjadreniami sa niekoho dotknúť, či škôlky celkovo odsudzovať. To absolútne nie, veď každý koná voči svojim deťom, tak ako najlepšie vie. Len možno sa nájdu mamičky, ktoré sa s chodením do škôlky u svojich detí vnútorne nestotožňujú, no z nejakého dôvodu sa boja to nespraviť. Tak práve tie si dovolím povzbudiť, že absolútne nie je dôvod sa niečoho báť a ak sa im to dá, nech si dieťa nechajú doma. Pretože najsprávnejšie rozhodnutie je práve to intuitívne, pochádzajúce z nášho vnútra. 

myslim, ze na drvivu vacsinu zien plati bod 1. ci ma rodina len jedno dieta, alebo viac, pricom posledne uz malo 3 roky. akurat prezivam skolkarsku "krizu" a jasne, ze keby financne nemusim, tak ju tam nedavam. hold...

10. mar 2021

...ja iba tak stručne. Chodila som do škôlky iba rok. Lebo mal byť kto so mnou doma, lebo veď mám čas, lebo veď doma sa zahrám, lebo veď aspoň nebudem chorá... ako ja som tým deťom v škôlke závidela... vyzerala z okna, keď chodili ulicou na prechádzku...

10. mar 2021

Ja mám 4 deti a ani jedno nechodilo do škôlky...a nepociťovali sme, že by boli pri nástupe do školy nejak utiahnuté alebo nejak menej šikovné oproti iným deťom.Nástup do školy zvládli bez problémov a v učení sa im darilo od začiatku...

10. mar 2021

Aj ja sa vďaka okoliu cítim "divná" ze som nedala dcérku do škôlky aj keď ma 3 roky.... 🥴 Tak som rada že nie som sama. Vysvetľovala som, vysvetľovala dokola, ale už neriešim.

10. mar 2021

@zuzicka122 netreba riešiť...u nás sa tiež veľa ľudí čudovalo... otázky typu a ty prečo nechodíš do škôlky?...som už ani nevnímala

10. mar 2021

@adrika72
@zuzicka122 To je presne o tej inakosti. Platí to pri všetkom, kde sa človek vymyká z bežnosti. Ľudia sa proste čudujú. Niekedy má zmysel niečo vysvetliť a niekedy je to úplne strata času aj energie 🙂

10. mar 2021

Moja vlastná skúsenosť je taká, že som do škôlky nechodila, doma bola babka so mnou, chodili sme von, mala som kontakt aj s inými deťmi, ale ako tu už zaznelo ,skolkarskym deťom som trošku závidela a za druhé v prvej triede Žš som bola permanentne chorá, všetky choroby som dohnala v škole.

10. mar 2021

@galganka
@pseudomonas87
Veď nič nie je jednoznačné. Ja som do škôlky chodila len rok, aj to dosť nerada 🙂 To však súvisí s povahou. Byť vo väčšom kolektíve nie je pre každého. Sme rôzni. U svojich detí som však pociťovala ako negatívum nechodenia do škôlky málo príležitostí kontaktu s inými deťmi. Však ťažko, keď sú všetci v škôlke. Do materského centra chodia deti maličké. Chodili na krúžky, ale to nie je až tak ono... Preto nakoniec dcérka do predškolského ročníka chodila, aspoň doobeda. Syn tiež teraz od septembra pôjde, už je to vlastne povinné.

10. mar 2021

Vždy záleží od dieťaťa. Moj syn chodil do škôlky len rok lebo bol môj tieň a nechcel skor isť a dcera od 2.7r. A to kvôli tomu že vyslovene vyhladávala deti. Ani jeden deň mi deti neplakali od prvého dňa sa tešili. Tiež som sa pohrávala s myšlienkou nedať ich vôbec ale riadila som sa tým ako sa chovajú moje deti. Pre dcéru by to bol riadny trest keby ju nedam. A syn sa ma teraz po rokoch pýtal prečo chodil tak malo do skolky ze mu to je lúto lebo mohol mať viac kamarátov v dedine. Ja som teraz keď su skoláci pochopila ze som urobila dobre ze do skolky chodili. A nikdy by som nepresviedcala nikoho nech da alebo neda.

10. mar 2021

Cca taky rozdiel medzi detmi mam aj ja. Ale moja starsia dcerka do skolky chodila-nechodila. Nam to tak vyhovovalo. Syncek bol narocne babo, ktore bez mamy nespalo do 3r.Vacsinu pondelkov a piatkov sme trávili spolu. Alebo sme boli u starkych, pri sesterniciach atd. Kazdy si musi najst svoju cestu, ktora mu vyhovuje.

10. mar 2021

Tiez som kedysi zastavala nazor, ze dieta mladsie ako 3 roky nem co v skolke robit a potrebuje mamu... ale vidim, ze moj syn, ktory este zdaleka nema 3 roky sa toho kolektivu nevie dockat, je to neskutocne spolocenske a extrovertne dieta.. som s nim rada doma a uzivam si ho a mozno keby nas tato doba covidova tak neizolovala od inych ludi a deti, tak ho do skolky v septembri ani nedam, ale ihriska opaskovane, detske centra, bazeny, herne zatvorene a mne je proste luto toho dietata, ze mu teraz ten kontakt s inymi detmi neviem zabezpecit..

10. mar 2021

Začni písať komentár...

Odošli