redakcia
9. júl 2019
2106 

Dynamický dovolenkár v haute-couture šate - recenzia športového kočíka Maclaren Atom

Ozaj malý, ľahký a šikovný "závodník". Navyše, netypický pre danú kategóriu, vybavený kvalitnými kolieskami, prepracovanými detailami a na pohľad i dotyk kvalitnými textíliami. Krpec napakovaný extra vlastnosťami - aj taký nám pripadal nový, prvý ultraskladný športiak od Maclarenu - Atom, výborný spoločník (nielen) na letné dovolenky. Na exkluzívne testovanie sme ho dostali od www.babymarket.sk.

Image title

V krátkosti:

Plusy

  • ľahučký a kompaktný
  • kvalitné materiály
  • odolné kolesá, všetky odpružené
  • vysoká rúčka s prieduchmi a koženkovým poťahom v cene
  • spracovanie, detaily, reflexné prvky
  • veľká strieška s UV ochranou
  • polstrovanie
  • dobré ťažisko kočíka
  • príslušenstvo - taška na prenos, obojstranná podložka
  • pláštenka v balení
  • jednoduchá aretácia predných kolies nohou (netreba sa zohýnať)

Mínusy

  • vyššia cena (odvodená od použitých materiálov a celoživotnej záruky na konštrukciu)
  • kratšia ložná plocha (súvisí s typom kočíka a kompaktnosťou skladania)
  • šikmejší sed
  • kočík nemá madlo
  • nedá sa zložiť jednou rukou
  • puzzle spôsob zapínania pásov
  • aretáciu nad kolieskami dokáže staršie dieťatko počas jazdy samo zablokovať

A v dlhosti: 😉

Pre rok 2019 vydal dlhoročný velikán a prvý výrobca golfových kočíkov Maclaren svoj prvý ultrakompaktný model - Atom. Potešil tak množstvo rodičov, ktorí zvažovali praktický skladný dovolenkový kočík a mali dosť lacných hrkálok, či toho najznámejšieho, najviac kopírovaného, no i vďaka toľkým extra dokupovateľným doplnkom jedného z najdrahších športových kočíkov "do lietadla". Atom kombinuje nízku váhu (bez striešky, košíka a popruhu na prenášanie 5,4 kg), vysokú nosnosť (25 kg), rozmery vyhovujúce kritériám na príručnú batožinu (zložený 53,5 × 45 × 24 cm - akceptáciu na palubu vždy over u vybranej aerolinky) a zároveň pre značku typický dynamický štýl a luxusné prevedenie použitých materiálov.

Image title

Keď ho krpatí videli, rovno sa pýtali, či je tento kočík "rýchly". Áno, odpovedám, vidiac, aký je ľahký a jednoduchý na manipuláciu. Spomeniem aj názov Maclaren, ktorý asociuje aj podobne znejúcu značku áut, a "už sme doma". Všetci traja boli z dizajnu nadšení a, pravdupovediac, aj mňa ako "nechlapa" zaujal. Prvý (a aj každý neskorší) dojem, navodený povrchmi netypicky sršiacimi kvalitou a detailným spracovaním, k čomu sa pridala prekvapivo vyššie umiestnená, na dotyk príjemná rúčka, ma na používanie kočíka jednoznačne navnadili. Malí, ktorí po prevzatí kočíka práve odchádzali na výlet za babkou, kočík ihneď považovali za svoj - a bez váhania ho vzali so sebou.

Image title

Konfigurovateľnosť

Maclaren Atom je dostupný ako tzv. "style set", teda set športového kočíka, obojstrannej podložky, popruhu na ruku, chráničov na popruhy, obalu na prenášanie kočíka na ramene resp. ochranu pred poškriabaním pri prevoze, obalu na rodičovskú rúčku a originálnej pláštenky. Celý style set stojí približne 390 eur.

Image title

Samotný kočík podrobne rozoberiem ďalej; nedá mi však nepovenovať sa trochu príslušenstvu. Rada by som vyzdvihla skvelú podložku, ktorá je nielen super polstrovaná, ale aj obojstranná (jedna strana viac priedušná, druhá vhodnejšia do chladného počasia) a vzadu má dva suché zipsy na integrované uchytenie, takže sa nešmýka.

Image title

Popruh na ruku je podľa môjho názoru skôr na ozdobu - kočík "neuteká", udržať ho aj bez popruhu nie je problém. Mať túto možnosť však nie je na škodu a pri staršom súrodencovi oceníš fakt, že sa jej dobrovoľne drží aj sám (ak práve nemáš voľnú ruku, použi tento tajný trik 😉 a ukáž mu ho).

Image title

Tašku s jedným ramenným popruhom sme ocenili najmä pri dlhších cestách, kedy kočík nielen prakticky prenesieš z/do auta, ale v preplnenom kufri samotného auta kočík aj ochráni. Takisto ním pri vkladaní nikde nezavadíš trčiacimi časťami, rohmi či kolesami…

Image title

Koženkový obal na rúčku je určite skvelou ochranou proti jej olúpaniu, predovšetkým pri častom skladaní, či zlom počasí.

Image title

Pláštenka, typicky dodávaná s každým Maclarenom, je jednoducho nasaditeľná, nie veľmi hrubá (takže ju zložíš relatívne úsporne a dobre sedí). Nôžky dieťaťa - rozumej časť, kde sú topánočky, budú starším deťom na konci vytŕčať. Nemyslím si však, že toto je kočík, ktorý vezmeš na dvoj - trojhodinovú prechádzku v búrke a základnú ochranu jednoznačne zabezpečí.

Image title

Dokupovať veľa príslušenstva sa mi nezdá nutné - ale ak by si sa zaujímala o ďalšie možnosti, dostupné budú aj prepracovanejšie tašky na prenos s duálnymi popruhmi na ramená (Atom Jet Pack). Druhým oficiálnym, výrobcom propagovaným doplnkom je organizér na kočík.

Hlboká vanička

Keďže sa jedná o micro-urban, teda v prvom rade cestovný/mestský kočík, len málo rodičov ho reálne bude chcieť využívať ako plnohodnotnú kombináciu. Pre hlboký ľah, mäkkú vložku, či v prípadnej kombinácii s univerzálnym hniezdom ho však možno využiť už pre najmenšie bábätká, čo podporuje aj pre značku tradičná, záchytná sieťka zabudovaná v opierke nôh. V lete je to výhodná alternatíva k hlbokej vaničke, ktorá je však tiež dostupná. Jedná sa o vkladnú vaničku Maclaren Carrycot, stojí okolo 120 eur a dá sa v prípade potreby objednať.

Image title

Autosedačka

V niektorých krajinách je dostupná aj kombinovateľnosť s autosedačkami Britax-Römer, Maxi-Cosi/Cybex (a ďalšie s rovnakou koncovkou), prípadne tiež Concord (Jané, Be cool…) - je k nim však potrebné dokúpiť adaptéry, ktoré nie sú práve najlacnejšie. V našich obchodoch zatiaľ adaptéry k autosedačkám vo veľkom dostupné nie sú, ale takisto si ich môžeš doobjednať napríklad aj v BabyMarket - e.

Image title

Vlastnosti

Športový kočík - hlavný aktér celej tejto recenzie, je v prvom rade maličký a ľahučký. Ľahučký na dvíhanie, ale aj na tlačenie, otáčanie, manévrovanie. Spolu so všetkým, čo na neho nasúkaš, je jeho váha stále nižšia než 6 kg, takže naozaj nebude zbytočnou záťažou. Vďaka rozumnému ťažisku, kvalitným kolesám, odpruženiu a umiestneniu rúčky je naozaj jednoduchý na manipuláciu pri každodennom vození. Na hladkých povrchoch, napríklad obchodov, je to samozrejmosť, no ani na chodníkoch nebudeš mať s Atomom problém. Teda, pokiaľ nenatrafíš na dieru väčšiu ako kolesá - vtedy je určite lepšie ju obísť alebo kočík podvihnúť.

Image title

Čo sa týka dvíhania na obrubník (pre mňa veľmi dôležitého kritéria) - nemali sme jediný problém, ide to hladko s ľahším i ťažším dieťatkom. A to sme skúšali (a nasadili) najmenšieho, dvojročného Ferdíka, ale aj štvorročného (16 kg) Felixa i najstaršieho, päť a polročného Floriho - ten váži cez 20 kg, teda sa pomaly blíži k maximálnej, 25kg udávanej nosnosti kočíka.

Image title

Look kočíka je na prvý pohľad typovo podobný ďalším v tejto cestovateľskej kategórii, pretože ultrakompaktnému skladaniu sú niektoré dizajnové záležitosti jednoducho podriadené. Stačí sa však pozrieť trochu bližšie (alebo v mojom prípade, nasadiť si okuliare 😉 ), a hneď vidíš unikátnosť textílií, vyšívaných, prešívaných a potlačených detailov, veľkosť striešky a dôraz na odvetrávanie "na každom rohu"… Dynamický duch štýlu značky Maclaren je u Atom-u taktiež hneď zrejmý - napriek odlišnosti od všetkých svojich golfových bratov. Galaxie na bočných tlačidlách, polstrovanie popruhov, prípadne ufo na svetlej strane podložky dodávajú celému dizajnu hravý podtón, s ktorým sa deti veľmi rýchlo stotožnia. Atom v tmavej je prirodzene elegantným, pričom ostáva hravým a "veselým".

Image title

Rukoväť

Jedinečnosť rúčky kočíka je skôr detail - je možné, že si ho z promofotiek ani nevšimneš. Je však ozaj unikátna - okrem toho, že k nej dostaneš štýlový koženkový poťah, máš možnosť kočík využívať aj bez neho, teda v plastovej verzii. Plast je však - nemám poňatia, ako sa to výrobcom podarilo - veľmi príjemný, jemný na dotyk, finiš je akoby zamatový. Ďalšou výhodou v beznávlekovej variácii sú prieduchy - rozšírenia s dierkami po stranách. Praktické riešenie, predovšetkým ak sa ti potia dlane, alebo potrebuješ pri tlačení trochu lepší grip. Nie každému to však bude pohodlné - v tom prípade sa zasa dá vrátiť ku komfortu koženky.

Image title

Spojená rúčka a jej vyššie umiestnenie (podľa môjho merania 103 cm od zeme) umožňuje pohodlné šoférovanie aj vyšším rodičom. So svojimi 176 cm som nemala najmenší problém - a verím, že aj všetky "neextrémne" výšky budú relatívne v poriadku. Pod 160, alebo nad 190 cm určite odporúčam odskúšať naživo (tento, ale aj každý iný kočík, ktorý zvažuješ kúpiť 😉 ).

Image title

Strieška

Strieška je vzhľadom na klasifikáciu kočíka jednoducho výborná. Má viacero funkčných úrovní a je riadne prepracovaná. Samozrejmosťou je slnečný šilt v prednej časti, ako aj klasické rozzipsovateľné rozšírenie. To je dostatočne široké - tvorí celú, plnú, tretinovú časť striešky. Sú v ňom integrované tiež bočné (strieborné) sieťky umožňujúce cirkuláciu vzduchu, ktorá je podporená aj celkovým vyhotovením materiálu striešky a tichým (magnetickým) okienkom s ďalšou sieťkou vo vrchnej časti. Okienko je dostatočne veľké a umiestnené rozumne. Celá strieška je práve pre (prevažne) letné používanie na dovolenkách vybavená ochranným faktorom UV50+ - hlavičku, chrbátik, ani tváričku dieťatka slnko nespáli.

Image title

Image title

Image title

Kočík skladný takýmto spôsobom väčšiu striešku ani nemôže mať. Nožičky, samozrejme, nie je možné zatieniť kompletne - to by vyžadovalo mať striešku na hĺbku dlhšiu, ale konštrukčne to, zachovajúc skladnosť, nie je možné. Striešku (a kočík) dodatkovo oživujú milé detaily štítkov po bokoch s lietadlom a kufrom na druhej strane. Ak vezmeme do úvahy, že nejde o zimný ale naopak, o čo najvzdušnejší kočík, môžeme striešku hodnotiť plným počtom bodov.

Image title

Sedadlo

Sedacia časť nie je najväčšia - s opierkou 42 cm, hĺbkou sedadla 20 cm a 12,5 cm opierkou na nohy tvorí 75 cm ložnú plochu, adekvátnu typu kočíka na cestovanie. Na šírku (34 cm) je ale Atom relatívne priestranný a priestor pre dieťa vyvažuje naozaj úctyhodnou výškou, od sedáku k strieške - 66 cm. Ak ti ide o niekoľkohodinové každodenné spánky v kočíku, je Atom vhodnejší skôr pre menšie deti, ale v prípade bežných vychádzok sa v pohode zmestia aj dlhší jedinci 😉.

Image title

Vlastnosťou sedenia, ktorú je nutné spomenúť - a je typická práve pre takéto kočíky - je sediaca poloha, ktorá je mierne zošikmená. Polohovanie na pás ide do sklopeného stavu ľahko, hore ho treba silnejšie potiahnuť. A - malý "lifehack", na ktorý som prišla - v konečnej fáze ešte poriadne zatiahni dve časti pásu "od seba", čím dosiahneš najmenšie možné zošikmenie, teda najrovnejší sed, aký kočík umožňuje. Malý sa nesťažoval a aj v občasnej mierne sklopenej, polosediacej pozícii, si pohodlne hovel. Sedadlo ide až do ľahu, ale Dino rád spal práve mierne zdvihnutý a úplný, rovný ľah ho obvykle zobudil (a nahneval 😀 ).

Image title

Sedák je ladený prevažne do čiernej so striebornými a bielymi detailmi. Ako si možno všimnúť aj z fotiek, poťahy (napríklad aj striešky) sú akoby polopriehľadné, teda dobre vetrané, prepúšťajúce vzduch. Čo však z fotiek až také jasné nie je - sú skutočne pevné, "tuhé", no zároveň ľahké a poddajné… láska na prvý dotyk. Z kočíka priam cítiš, že sa nerozpadne, látka sa nepotrhá, len tak ľahko nevybledne. A poťahy je možné aj sňať a prať.

Image title

Aj keď nie som fanúšik veľmi tmavých kočíkov (a Atom je aktuálne dostupný iba v tmavej variácii), táto "perforovaná" štruktúra v kombinácii s bielou, sivou a striebornou ma neznervózňovala pre slnko ani horúčavu. V kombinácii s UV faktorom a podložkou, ktorá je z jednej strany kompletne svetlá, nemôžem ani po testovaní v podmienkach horúcich letných dní povedať, že by kočík malému spôsoboval akékoľvek potenie navyše. Je to určite aj tým, že ako typ "na cestovanie" je kočík okrem odvetrávania aj dosť otvorený.

Image title

Opierka nôh, teda jej polohovanie, je regulované spodnými akoby klipmi - v porovnaní s klasickejšími páčkami sa mi toto riešenie zdalo trochu neobvyklé. Aby držala vystretá, opierku nôh zdvihneš, zaklikneš spodné mechanizmy dozadu a pustíš - nie je to náročné. Spustiť opierku znamená opačný proces, teda zakliknúť ich naspäť - dopredu, čím sa uvoľnia. Tento extra priestor nie je vyslovene dlhý, ale menším a spiacim deťom určite pridá na pohodlí. A tým s väčšou ritkou zasa na sedacej ploche. Integrovanou funkciou je záchytná sieťka, v spodnej časti zaisťujúca uzavretejší, bezpečnejší priestor pre najmenšie bábätká, ktoré sa tak zo sedadla ani náhodou nevyšmyknú. Zaklikneš ju o cvočky po bokoch sedadla.

Image title

Image title

Rada by som upozornila aj na podnožku, teda spodnú "poličku" na nohy pre starších. Krásna, prepracovaná, s detailmi značky slúžiacimi aj protišmykovo, a komfortne široká - možnosť položiť si na ňu nôžky deti využívali naozaj často.

Image title

Atom nie je vybavený detským madlom. Namiesto neho, ak to bolo potrebné, sa chalani pridržiavali zaoblených plastových bočníc. Tie sú tu také, aké sú, asi najmä z konštrukčno-skladacích dôvodov. Ako bočné "držiaky" sa mi však zdali tiež vhodné 🙂.

Image title

Okrem nich mi z hľadiska pohodlia a bezpečnosti sedenia nedá nepodčiarknuť aj ozaj pohodlné, plne nastaviteľné päťbodové pásy, ktoré môžeš plne regulovať a nastaviť ozaj nízko, ako aj ozaj vysoko. Aj ich dĺžku upravíš v ramennej i brušnej časti na krátku či dlhú podľa potreby. Držia pevne a sú celkovo dobre urobené - vrátane bohatého polstrovania s mini grafikou, ktoré tiež drží presne tam, kde má.

Image title

Malú výhradu mám k puzzle systému (aktuálne takému populárnemu), pri ktorom musíš najprv vložiť jednu stranu do druhej a až potom do klipu. S hnevajúcim sa krpcom to môže byť náročnejšie. Škoda je aj to, že slávna Maclaren pracka s dvoma bezpečnostnými prvkami (stlačenie vpredu aj vzadu) už nie je prítomná. Rozopínanie funguje stlačením jednej, bočnej červenej strany, dietko sa však samo neoslobodí 🙂.

Image title

Konštrukcia

Rám z hliníka, ako sme spomínali už vyššie, je ozaj ľahunký. Nepruží tak, ako si predstavujeme pri slove "odpruženie", ale každé koleso je citeľne, individuálne odpružené a absorbuje otrasy a nárazy. Na konštrukciu (pozor, nie na kolesá, ktoré sa prirodzene opotrebujú) výrobca poskytuje celoživotnú záruku.

Image title

Keďže kolesá sú malé, logicky, aj keď s odpružením, nie sú určené do terénu. Bežné, aj hrboľatejšie chodníky zvládnu, takisto mačacie hlavy (samozrejme cítiť ich mierne budeš) či občasnú trávu a podobne . Priemer kolies je 12 cm, šírka však až 3 cm a sú vyrobený z typicky "maclareňáckej", teda kvalitnej peny. Po kompletnom testovaní (a to aj na štrku, tráve, ihrisku) nemajú zapichnutý jediný kamienok, čo je dobrá správa. Čo ma taktiež potešilo - kolesá sú vpredu aj vzadu od seba približne rovnako vzdialené. To je vždy dobrým znamením, čo sa týka ovládateľnosti, a, ako som už spomenula, práve ovládateľnosť je jedna zo silných stránok tohto modelu. Zabrzdíš ich malou, teda nezavadzajúcou, ale jednoducho funkčnou kolískovou brzdou v pravej časti. Tomuto systému nemám čo vytknúť.

Image title

Image title

Jedným z veľkých plusov, ale zároveň aj pomerne podstatných mínusov kočíka je aretácia kolies umiestnená v tlačidlovej forme nad nimi. Neskutočne praktické a rýchle - len stlačíš nohou obe strany a priechod trávou, rozbitým úsekom a podobne je omnoho jednoduchší. Treba si však zvyknúť na fakt, že aj (staršie) dieťa, ktoré vďaka pozícii tlačidiel na ne dočiahne svojou spodnou "labkou", bude túto "zábavku" z času na čas využívať a mamina nebude chápať, prečo, preboha, nevie kočík otočiť, keď kolesá nearetovala! (true story) 😀

Image title

Skladanie kočíka

Skladanie nie je jednoručné ani jednokrokové, ale napriek tomu nie je zložité a po pár odskúšaniach nebude zloženie kočíka nijaký problém. Najprv, pomocou veľkých bielych gombíkov, spustíš rúčku, a potom sa zohneš po (už jednoručný) mechanizmus dvoch gombíkov na spodnej stredovej oske. Jeden posunieš, druhý stlačíš a svižne kočík zdvihneš - hotovo, je poskladaný. Minimalistický rozmer po zložení (53,5 x 45 x 24 cm) by mala akceptovať aj väčšina aeroliniek.

Image title

Pri rozkladaní na to pôjdeš opačne - stlačením rovnakých dvoch ho uvoľníš, odistíš bočný automatický zámok proti rozloženiu, energicky švihneš a Atom máš rozložený.

Image title

Nákupný košík

Nákupný košík je tradičným predstaviteľom tejto kategórie kočíkov. Je relatívne dobre prístupný, ale pomerne malý - 43 x 29 x 19 cm , začiatok a koniec sú plytšie, stred hrubší. Vďaka otvorenosti je možné do neho naskladať aj menší až stredný nákup, ale pozor, aby ti nič nepovypadávalo (menšie veci daj radšej na spodok). Neodporúčam ho ani preťažovať - zadná časť je na suchý zips, takže ak by si košík naložila viacerými fľašami vody, môže sa odopnúť. Košík je najideálnejšie využívať v rozumnej miere - bežne ho nakladať najpotrebnejšími vecami (pláštenka - áno, vojde, a nezaberie celý kôš; dečka, fľaška, náhradné oblečenie, vlhčené obrúsky a prípadne pár náhradných plienok) - a nákupom ho zaťažiť len občas.

Image title

Navyše máš k dispozícii aj zadné vrecko v strieške, ktoré je dokonca pomerne veľké. Cestou-necestou sme stretli dve slečny rozdávajúce čokoládky a ku fľaške vo vrecku tak natlačili asi 30 podarovaných vzoriek 😉. Ideálne je využitie na nápoj (ak nie je v košíku) a snack, prípadne nejaké vreckovky. Alebo teda klasickejšie - mobil, kľúče. Ja sa však vždy bojím, že mi ich odtiaľ niekto vezme a radšej ich mám u seba.

Image title

ZHRNUTIE

Maclaren Atom je krásny a na túto kategóriu ultimátne kvalitný kočík s mnohými výhodami, ale samozrejme aj nevýhodami vyplývajúcimi predovšetkým z typu kočíka, akým je. V pomere k cene, ktorou však platíš za overenú kvalitu použitých materiálov aj kolies, ale tiež výbavu navyše, je to ozaj funkčný model, ktorý sa medzi mnohými z konkurenčných modelov len tak nestratí.

Image title

Atom sa totiž, podľa môjho názoru, funkčne i skladaním, najviac približuje modelu Babyzen Yoyo, ktorému robí vyrovnaného, ak nie ešte výhodnejšieho súpera. Či už pre o niečo nižšiu cenu, alebo príslušenstvo, ktoré už nemusíš dokupovať. Nehovoriac o úplnom ľahu bez potreby extra kitu… Jednoznačne by som ho dala do radu s kočíkmi Babystyle Oyster Atom (s ktorým zdieľa aj Atom v názve), Ergobaby Metro, GB Qbit+ All-City či Easywalker Buggy XS - všetky však už trochu iné, cenovo, výbavou i prevedením, a teda v úplne inom "šate" (na textílie a leto uľahčujúce vlastnosti tohto kočíka nemá ani jeden z nich).

Image title

Atom je jednoznačne kočík pre rodičov - cestovateľov. Využiješ ho aj ako druhý kočík v meste, v aute či pri nákupoch, kde ti vyhovie svojou nízkou váhou, mini rozmermi a skvelou manipuláciou. Určite by som si ho však, tak ako ani iné kočíky z tejto kategórie, nezaobstarávala do veľmi náročného terénu (hory, kompletne rozbité chodníky). Takisto nie je najlepšou voľbou pre extrémne dlhé deti či extrémne nízkych rodičov, alebo v prípade, že vyžaduješ úplne kolmé sedenie. Všetkým ostatným ho môžem odporučiť, a zhrniem to 85 percentami a dodatkom, že aj keď sama vlastním (záložný) golfáč Maclaren u babky a na istý štandard som už zvyknutá, prepracovanosť materiálov na Atome ma veľmi príjemne prekvapila. Tá, spolu s vysokou rúčkou a skvelým príslušenstvom, tvorí asi najsilnejší argument na kúpu tohto malého, no odolného atómového svetobežníka.

Image title

Image title

Za možnosť kočík reálne otestovať a napísať recenziu ďakujeme celému tímu BabyMarket, po novom sídliacemu v novej prevádzke v Golden City na Starej Vajnorskej v Bratislave (kde kočík možno vidieť aj naživo). Všetky názory a hodnotenia kočíka sú moje vlastné, zohľadňujúce jeho výhody, ale aj nevýhody.

Image title

Tento článok vyšiel s podporou BabyMarket

Začni písať komentár...

Odošli