Umenie je našou súčasťou po celý život 🌸
#detiaumenie #umenie #originalita #tvorivost #myslienkadna #jedinecnost #studnamyslienok #phyliciarashad #kreativita
Tréning fantázie a tvorivosti TROCHA INAK
I. M. Rozet vo svojej knihe O psychológii fantázie píše, že pri výchove tvorivosti detí treba už od najútlejšieho veku rozvíjať, uvoľňovať aj fantáziu. Fantázia má širší vplyv. Dobrá fantázia umožňuje dieťaťu tvorivejšie vnímať, vidieť svet, lepšie tvoriť asociácie, hypotézy, alternatívy pri riešení problémov. Navyše, keď sa cvičí fantázia, nie je možné, aby sa súčasne necvičili schopnosti, ktoré učia dieťa odlišovať fantáziu od skutočnosti, meniť progresívnu fantáziu na skutočnosť. Ide to teda ruka v ruke s hodnotiacim systémom, s tréningom posudzovania a rozhodovania , rozvíjaním hodnotiaceho myslenia.
Tip na edukačnú úlohu - trénovanie fantázie a tvorivosti:
Dieťa si zoberie kartičku so snehuliakom. Zatvorí oči a predstaví si, že je snehuliak, ktorý stojí na lúke a vonku začína byť teplo. Úlohou dieťaťa je opísať a nakresliť svoje pocity.
Daná úloha je zameraná na :
▪️tvorivé vnímanie
▪️rozvoj fantázie
▪️obrazotvornosť
▪️imagináciu
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)
Tvorivosť
Životopisy slávnych a tvorivých ľudí poukazujú na to, že títo ľudia videli "viac", videli "trocha inak" a videli aj podrobnejšie, všímali si detaily, ktoré iným unikali.
Opakom tvorivého vnímania a videnia sveta je jeho stereotypné, schématické zmyslové vnímanie v ustálených pravdách a formulkách. Pravda, istá funkčná stálosť vnímania je potrebná, ale prílišná strohosť, povrchnosť vnímania tvorivosť nerozvíja.
Človek ide denne po tej istej ulici. Zdá sa mu, že ju dobre pozná, že si už na nej niet čo všimnúť, pri čom postáť, porozmýšľať. Inak vníma človek s tvorivým vnímaním. Neraz sa pozastaví pri detailoch, zmenách, pýta sa, prečo je to tak, ako by to mohlo byť inak.
Výskumy dokázali, že tvoriví ľudia vidia, vnímajú svet súčasne viacerými zmyslami, majú zmysly citlivejšie, ostrejšie vnímajú konflikty, narušenia, nedostatky, problémy, ktoré sú pre nich výzvami na myslenie a tvorivosť. Ide o to, aby ľudia boli vnímaví ku kráse, pravde, ale aj k problémom a ťažkostiam, aby sa vnímané stalo podnetom na ich tvorivosť. Tieto vlastnosti - byť vnímavý a citlivý - treba pestovať od malička a v tom je nezastupiteľná úloha nás rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
P. S. : Naše ďalšie príspevky (didaktické úlohy nielen pre deti) budú zamerané na tvorivosť..., pretože tvorivosť sa dá rozvíjať a cvičiť.
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)