Chápem správne adopcii, pestúnskej rodine a profesionálnej rodine?

19. júl 2021

Ahojte,

som študentkou strednej školy a už dlhší čas ma zaujíma téma okolo adopcie.
Vždy mi prišlo lepšie si adoptovať dieťa ako len "vytvoriť" ďalšie. Samozrejme, adoptovať prípadne inak osvojiť dieťa by som chcela až tak za 10 rokov, keďže chcem ísť aj na VŠ, zamestnať sa, mať vlastné bývanie, partnera atď...
Chcela by som avšak vidieť, či týmto pojmom chápem správne.
Čo sa týka adopcie, tak adopciou sa zapíšu adoptívni rodičia do rodného listu, čiže majú rovnaké práva a povinnosti ako iní rodičia, ktorí si dieťa neadoptovali. Čaká sa dlho a asi je to dosť "neeticky" spôsob, pokiaľ nie ste neplodní, keďže tým vlastne zaoberáte miesto iným rodičom a dieťatko by bolo pravdepodobne aj tak adoptované.
Pri pestunstve nemáte také práva a povinnosti. Ak tomu chápem správne záväzky na dieťa máte len do 18. roku života, rovnako ako keby bolo v dedskom domove. Keby ma ísť napríklad na operáciu potrebujete povolenie súdu? Dajú sa dať do pestúnstva na čas aj deti, ktoré sú voľné na adopciu?
Do pestúnstva sú buď vhodné deti, ktoré si nikto nemôže adoptovať, keďže ich rodičia s tým nesúhlasia a udržujú si kontakt, hoci aj pohladnicami raz za pol roka. Prípadne majú nejaké zdravotné znevýhodnenie a sú väčšinou staršie. Je tu možnosť, že si ich zoberú späť bio rodičia (ale mala sanca). Ak sa 9 mesiacov bio rodičia neozvu, môžte požiadať o adopciu dieťaťa. Predpokladám, že rodičia majú o niečo väčší príspevok na dieťa ako pri adopcií (ale nie ako pri profesionálnych rodičov - tu kožu mať rodičia normálne zamestanie). Zaujímalo by ma, či je tu niekto kto má v pestunstve "zdravé" deti (môžu mať samozrejme napríklad dyslexiu a pod., Myslím také choroby, ktoré úplne ovplyvňujú jeho život ako napr. autizmus). Dokážete popri starostlivosti o tieto deti robiť a mať "normálny" život?