Úloha z matematiky - výpočet pí (Ludolfovo číslo)

10. apr 2024

Ahojte, prosím o radu. Dcéra (8 ročník) v škole preberá obvod a obsah kruhu a kružnice. Za úlohu dostali výpočet ludolfovho čísla (neviem tu zadať znak). My sme sa učili pracovať s číslom 3,14 po zaokrúhlení, nepamatam ale, aby sme ho niekedy počítali... Čiže ma si nájsť nejaky okruhly predmet, premerať obvod aj priemer a polomer a rátať. Vychádzajú nám samozrejme čísla kadejaké, neviem nájsť žiaden vzorec na to určený... Neviem ani popísať zadanie. Vie mi niekto pomôcť?

autor
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
autor
10. apr 2024

A ja sa neviem od čoho odrazit, v knihe nič k tomuto nemajú, netuším, co s tým a načo to rátať, keď je to konstanta...

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

Netreba hladat ziaden vzorec, treba si napr. zobrat hrniec, krajcirskym metrom odmerat obvod, priemer alebo polomer a podla vzorca pre vypocet obvodu potom treba vyjadrit pi a takto asi vyskusat na roznych kruhovych predmetoch. Tu zrejme nejde o nic ine, len o experiment, ktorym sa maju dopracovat k pribliznej hodnote pi.

autor
10. apr 2024

@dskjhfdlkdjhl áno, presne takto to robíme, ale tie čísla vychádzajú kadejako, niekde 3,67, niekde 1,6... Ja viem, ako to odmerať, ale ten výpočet nám nevychádza.

h2
10. apr 2024

Výpočet máš správne, tak treba asi len presnejšie merať.

luliu
10. apr 2024

Nepresne merias

hefo
10. apr 2024

@h2 Notymojdúchode, akože existuje niečo ako "inžiniersky odhad" - "27, to je zhruba 30" (Doc. Pavol Valko na prednáške), ale ak vyjde pí 1,6 tak to je už totálne mimo akejkoľvek (ne)presnosti, to akurát zle rátali (niekde tam zabudli alebo pridali naviac dvojku, potom to vyjde približne presne).

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

Ved to nevadi, ze to vychadza kadejako.

h2
10. apr 2024

@hefo Ja som vychádzala z toho prvého výpočtu, čo je na fotke. Že jej vyšlo aj 1,6 mi nejako uniklo, to už je, samozrejme, blbosť.

ptvw
10. apr 2024

Tak ak ste merali nejakú skákalku jasne ze sa to naprd meria obyč metrom...daj ze mala 7:3,14=2,23 (rovná sa s bodkou hore) a to bude d =2,23...však princíp chápete ak to chce uč presne tak nech sa tvári ze ozaj namerala 2,23 😝 a vtedy bude pi 3,139 cize po zaokrúhlení 3,14

hefo
10. apr 2024

@autorka, ten obrázok - zápis končiaci "π = 35 mm", to opisovala žiačka z tabule, alebo je to vlastná invencia? Lebo je to celé teda pekná hovadina, aj obrázok aj jeho nadpis - vrátane miešania hrušiek s jablkami, teda milimetrov s centimetrami a tak.

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

Tu ide v prvom rade o to, aby si deti ten vzorec "ohmatali". A samozrejme, je lepsie zobrat hrniec a ten odmerat, ako nejaku malu kravinu.

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

@hefo Toto asi na tabuli nebolo, to bude zrejme vlastna tvorba. Ja som si ten obrazok vsimla az teraz, ja som odpovedala na uvodny prispevok, takze az teraz mi tu nieco oci reze😀

ptvw
10. apr 2024

Jaj ak je vzorec naprd tak len uprav ten si nepamat , rátala som s tým ze to mate správne 🫣

h2
10. apr 2024

@hefo Áno, tie jednotky som si ani nevšimla.
Autorka, buď rátaš v cm, alebo v mm. Čiže buď 70:20, alebo 7:2. A π nemá jednotky, to nemáš ani v mm, ani v cm.

hefo
10. apr 2024

Ten obrázok má byť správne takto nejako:

autor
10. apr 2024

Ja som to premerala, merala som metrom, pravítkom aj niťou okolo obvodu, nech je to presne. A zápis ma zo školy, písala aj spolužiakom, lebo som jej tvrdila, ze odpísala bludy, ale majú to rovnako.

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

@hefo Este taka drobnost-nad = za pi treba dat bodku, lebo je to len priblizne (hodne priblizne).

autor
10. apr 2024

Píšem, ze to ma z tabule, nie je to náš zápis.

autor
10. apr 2024

Ok, tak v ostatných príkladoch sa pokúsime priblížiť sa k tomu číslu. Len pre mňa je toto nové, prvýkrát mam problém s jej učivom 🤦‍♀️

h2
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
autor
10. apr 2024

@h2 príklady, ktoré ma zo školy, majú na mm zmeneny len obvod. Nerozumiem Tvojim úpravám, keďže výsledok ma tak ci tak 3,5...

hefo
10. apr 2024

@dskjhfdlkdjhl No v tom nemám úplne jasno, kde by sa mali teoreticky správne dať bodky, lebo približné sú rovná sa aj v prvých dvoch riadkoch (neexistuje kruhový tvar, kde by platili oba naraz presne), osobne by som to dal takto nejako:

autor
10. apr 2024

@h2 alebo mam zmeniť na mm polomeru, a to číslo 2 ostane v cm?

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

Autorka-nie je dolezite, ze Ty to nevies, osmacka by si s domacou ulohou mala poradit bez rodicov.
Ak to mala odpisane z tabule a na tabuli bolo naozaj to, co mala v zosite, tak to je velky pruser. Pevne verim, ze to len zle odpisala. @h2 Ti to tam dobre opravila.

autor
10. apr 2024

@hefo ďakujem, toto som jej ukázala, toto jej zatiaľ dáva najviac zmysel.

dskjhfdlkdjhl
10. apr 2024

@hefo hej, dal si to spravne, ja som sa trochu blbo v tom prispevku vyjadrila.

hefo
10. apr 2024

@autorka - "výsledok ma tak ci tak 3,5" je chybný prístup, lebo sa k nemu došlo úplne zlým postupom.
Nemôžeš napísať, že 35 mm = 3,5 ktoviečoho, a to je len posledný z radu nezmyslov, čo sú tam.

autor
10. apr 2024

Len nechapem, preco učiteľka nezmenila na mm všetko. A vlastne celé to mi príde zbytočne, keďže pi je vopred určené.

h2
10. apr 2024

Ale napísať, že 35mm = 3,5 je nezmysel. To je, ako keby si napísala, že 1+1=5,6=2 , tak čo na tom, veď výsledok mám dobrý.
Keď zmeníš jednotky obvodu na mm, musíš zmeniť aj jednotky priemeru/polomeru. Nemôže byť jedno v cm a druhé v mm.