Ako riešiť zmenu správania 10 ročného chlapca po rodinných nezhodách?

Zodpovedané
4. feb 2022

Dobrý deň,

môj 10 ročný syn sa zmenil v správaní. V rodine sme mali s partnerom nezhody, nebolo to nič príjemné. Syn všetko videl a aj počúval. Zmenil sa. Učil sa dobre a teraz to seklo. Nechce sa mu do učenia a do všetkého ho nútim. Zmeny sú aj v škole, deti si robia zle.

Ako to mám riešiť?

Slovné dohovory a ani zákazy už nestačia.

Ďakujem

Dobrý deň,

naše emócie sa na deťoch môžu často odraziť. Deti sú veľmi vnímavé, napodobňujú nás. Keď je nejakým spôsobom narušená ich istota a bezpečie v rodine, tak reagujú na to veľmi negatívne.

Keď sú medzi partnermi nezhody, tak riešiť by sa mali čo najmenej pred samotným dieťaťom. Vaším spoločným cieľom by malo byť samotné dieťa nech sú vzťahy medzi vami akékoľvek.

Popisujete len zmeny v učení a správanie v škole. Predpokladám, že prežíva frustráciu aj v domácom prostredí. V prípade nenaplnenia určitých potrieb ako je bezpečie, láska od obidvoch rodičov dieťa nie je schopné efektívneho učenia a sebarealizácie. Preto pravdepobone nechce, ale možno aj nedokáže už podávať dobrý výkon.

Syn je akurát aj v citlivom období kedy sa skúša presadzovať, vytvára si svoju identitu a je pre neho dôležitý aj mužský vzor. Je dôležité, aby mal v tomto období dostatok sebadôvery. V prípade, že dieťa prechádza týmto štádiom s pocitom sebadôvery a sebapresadenia, pocitmi úspechu v dosahovaní vytýčených cieľov získava cnosť kompetencie alebo výkonnosti.

Čo sa týka určitej zmeny u synčeka, tak dá sa na tom pracovať. Záleží aj od toho od akej doby zmeny v jeho správaní vnímate. Teda či sú už dlhodobého charakteru. Čo sa týka zmien správania v škole neviem, či robia zle jemu, alebo takto reaguje na deti on sám, že robí zle im.

Na vašom mieste by som teraz v provom rade pracovala na vzťahu a dôvere so synom až následne riešila jeho výkony v škole. Správanie je len to, čo vidíme navonok ako keby špičkou ľadovca. Dôležité je zistiť, čo sa skrýva pod tým, aká je príčina. Pravdepobone syn ešte aktuálnu situáciu nemá spracovanú a vy by ste mu mali v tom pomáhať.

Syn musí mať istotu, že kedykoľvek sa môže na rodiča obrátiť. Rodič ho bude vnímať a počúvať a rozhodne nič nebagatelizovať.

Dôležité je v tomto prípade využívanie rešpektujúcej komunikácie. V komunikácií by sa mali snažiť o vytvorenie partnerstva. Deti v tomto veku negatívne reagujú na direktivne vedenie. Prihliadajte na jeho potreby, aktívne ho počúvajte. Napríklad využívajte vety typu: Vidím, že sa necítiš dobre. Vidím, že sa hneváš, môžem ti s niečím pomôcť? Čo by ti pomohlo, aby si sa cítil lepšie? V prípade ak neodpovie, dajte mu nejaké návrhy vy.

Ak vám syn povie, že vás nepotrebuje, musíte to akceptovať, ale dať mu zároveň najavo, že keď vás bude potrebovať ste mu na blízku.

V motivácií k učeniu je dôležité povzbudzovanie a oceňovanie dieťaťa za jeho pokrok a to hlavne v predmetoch, v ktorých zažíva neúspech, a preto ho často odrádzajú. Povzbudzujte ho a dodávajte mu odvahu. Verím ti, že to zvládneš. Oceňujem, že si dnes prečítal tieto slová. Páči sa mi, že dnes si sa tomu venoval dlhšie ako včera. Som na teba hrdá. Môžete sa ho aj v tomto prípade opýtať, ako situáciu vidí on.

Skúste hľadať cesty, ktoré na syna zaberú. Napríklad môžete syna namotivovať, že keď si nazbiera niekoľko bodov za splnené domáce úlohy môžete si spolu spraviť nejaký program alebo skrátka získa nejakú výhodu.

Pristupujte k synovi pozitívne a vytvárajte pozitívnu atmosféru doma. Oceňujte ho a povzbudzujte v tom v čom je dobrý, alebo aj keď zvládne vhodne emočne ťažkú situáciu.

Každé dieťa potrebuje určitý čas, aby si na zásadnú zmenu v živote zvyklo. Preto je nutné byť v tomto prípade trpezliví a prijímajúci.

Prajem veľa šťastných spoločných chvíľ.


Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička