tana_v
30. jan 2020
222

Spoznávame: Slovinsko – prírodné a kultúrne krásy 4.deň

Posledný deň bol tiež krásny. Na toto som sa skutočne tešila. Škocjanska jaskyňa (pamiatka UNESCO), ktorá vraj zatiaľ nie je až taká komerčná ako Postojna. Ráno sme dorazili celkom zavčasu, lebo ešte nepredávali vstupenky. Prišli sme pred 9:00 a vstup sme mali okolo 11. V programe bolo písané, že máme rezervovaný vstup o 10:00, takže tu nám začal časový sklz tohto dňa. Ľudí tam bolo celkom dosť, no v tej obrovskej jaskyni ste nemali šancu to vnímať. Všetci, asi 100 ľudí, sme sa spoločne presunuli k vstupu do jaskyne, ktorý bola oveľa nižšie, než kasa. Pre nás nezvyčajné, keďže u nás zvyčajne k jaskyniam ideme do kopca. Pred nami vstupovali asi 3 skupiny, hovoriace anglicky, nemecky a slovinsky, k akejkoľvek ste sa mohli pripojiť. Každý sprievodca sa predstavil, porozprával úvod a vzal svoju skupinu dnu. My sme išli ako poslední, výklad nám prekladal zo slovinčiny náš sprievodca. Na jaskyňu môžem napísať: WAU. Ja mám naozaj rada takéto komplexy a takú obrovskú u nás nemáme. Bola krásna a ten priestor tam, ktorý si na povrchu vôbec neuvedomíte. No krása. Nemohlo sa tam fotiť, ani by ste nič extra nevideli, ale pri východe si môžete skúsiť uvedomiť veľkosť. Na starom chodníku by bola úžasná ferata. Pozor, jaskyňa nie je vhodná pre ľudí, ktorí majú panický strach z výšok, keďže sa prechádza chodníkmi, kde vidíte hlboko pod seba, tiež je tam most v dosť veľkej výške. Určite ešte nejaké ich jaskyne pôjdeme pozrieť.

V jaskyni máte na výber viacero okruhov. My sme mali vnútorný, čo je škoda, pretože predtým sme sa boli prejsť a zvonku sme videli, kadiaľ pokračuje ďalšia časť vonkajškom. Mohlo to byť zaujímavé. To by som si veľmi rada pozrela kompletné.

No a keďže ja vleziem všade, tak sa aj náš sprievodca takto dozvedel, že sa v jednej časti, už vo vonkajších priestoroch, nachádza menší vodopád. Je to označená odbočka len pár minút mimo cesty.

Z jaskyne sme vyšli asi za hodinu a ku kase sme potrebovali asi ďalšiu pol hodinu úplne pohodovým tempom. Na konci jaskyne je možnosť vyviesť sa výťahom smerom hore. Naplnení zážitkom z podzemia sme sa presunuli k ďalšiemu krásnemu miestu, Predjamskému hradu, postavenému pred skalným previsom. Pri vstupe sme dostali audio guide v češtine, tak sme neboli na nikoho viazaní a mohli sme si všetko pozrieť sami. Celkom som sa bavila na všetkých ľuďoch, ktorí pri ušiach držali zariadenia a počúvali, rovnako ako ja. Na prehliadku hradu sme mali asi hodinu. Dlhšie sa tam ani stráviť čas nedá. Nezabudnite si tam niečo želať.

Keďže sme v tento deň mali časový sklz, tak sme nenavštívili posledné mesto z programu, Maribor. Čo je to škoda, pretože na fotkách vyzerá krásne a práve tam sme plánovali kúpiť si slovinské víno. Do Bratislavy sme dorazili večer a stihli vlak o 22:00.

Počasie nám celkovo vyšlo veľmi pekné a teplé. Síce sme mali búrky a občasné prehánky hlavne v prvý deň a po prehliadke Predjamského hradu, to nám zo zážitku nič neubralo.

Na tomto zájazde sa určite dá ešte trochu zapracovať. Veľmi sa mi na ňom páči, že je tu aj roklina Vintgar. V iných zájazdoch do Slovinska som nič takéto nenašla. Možno som zle hľadala. Mínus je ubytovanie v Sežane mimo mesta. Tiež pán sprievodca bol v určitých miestach chaotický a veľmi ma sklamalo, že sme nestihli Maribor. Takže posledné suveníry sme kupovali na jednom odpočívadle. Občas sa žiaľ nedá predvídať, ako sa čo bude stíhať. Možno práve ten opačný sled je vyhovujúcejší a pre mňa teraz lákavejší. Ak naň niekto počas Veľkonočných sviatkov pôjdete, dajte vedieť, ako ste všetko stíhali. Aj keď tretí deň programu vyzerá LTT, a teda v Ľubľane nebudete tak dlho, ako my, alebo ju nestihnete.

Vstupné:

• Škocjanska jaskyňa: cena 18 € /dospelí, 9 € /deti, 14 € /študenti do 26 r. (vyžaduje sa preukaz študenta), seniori nad 65 r. Prehliadka trvá 1,5 - 2 hodiny, trasa dlhá asi 3 km, cca 500 schodov – postupne, nie naraz. V jaskyni je teplota 10 -12º C, vyžaduje sa teplejšie oblečenie a pevná obuv.
  • Predjamský hrad: 13,8 € /dospelí, 8,3 € /deti 6-15r., 11€ /študenti 16-25 r.

Pri mnohých vstupenkách býva kombo, tak si dopredu zistite, na aké miesta môžete uplatniť zľavu.

A čo miesta, ktoré sa určite oplatí vidieť z tohto zájazdu? Za mňa jednoznačne:

• jazero a hrad na Blede,
  • roklina Vintgar,
  • Škocjanska jaskyňa,
  • Predjamský hrad,
  • Ľubľanský hrad,
  • Piran,
  • a predpokladám, že by som sem pridala aj Maribor.

Každý ma iné preferencie, tak ho možno zaujmú práve iné časti zájazdu. Ja jednoznačne odporúčam objavovať Slovinsko. My sa tam určite ešte vrátime. Má rovnako, ako naše Slovensko, veľmi veľa prírodných aj kultúrnych krás.

Hor sa do spoznávania 😉

Uf, tak to by manzel nadaval, ak by zrusili Maribor, kvoli hradu.

31. jan 2020
tana_v
autor

@adri266 ja som bola asi jedina naozaj nespokojna v autobuse. vsetci, ze v pohode, nevadi. je to skoda, ale co sa da robit a bla bla. hlavne preto ma to stvalo, ked sme v inych dnoch boli na par miestach dost dlho. este som aj zvazovala reklamaciu zajazdu, ale asi by mi to nic nepomohlo. sprievodca aj tusim navrhoval alternativu, zastavit sa aspon na pol hodiny v tej dedine s pivom, ale, ze by sme do ba dorazili neskoro, tak vacsina nesuhlasila tam ist.

31. jan 2020

@tana_v Ved toto som vravela, ze je to tazke, ak zbytok autobusu s tym suhlasi. To je ta nevyhoda takych zajazdov. Jasne, ma to kopu vyhod, len skoda, ak toto miesto bolo pre Teba dovod, preco si sla na ten vylet.