vampgirl
1. mar 2017
439 

Montessori číselné tyče

Číselné tyče, niekedy nazývané aj červenomodré, predstavujú v montessori prostredí úvod do sveta aritmetiky. Ide o 10 drevených tyčí (hranolov), ktoré sú odstupňované dĺžkou od 10 cm po 1m. Každá je rozdelená na 10-centimetrové úseky, namaľované striedavo červenou a modrou farbou. Najmenšia, 10-centimetrová, tyč je celá červená. Najväčšia, 100-centimetrová, tyč má 10 úsekov, pričom prvý je červený a posledný modrý. Odporúčané sú približne od 4 rokov, je to však individuálne, a dieťaťu je najvhodnejšie ich predstaviť vtedy, keď začne javiť záujem o počítanie.

V čom spočíva ich jedinečnosť? Predovšetkým v tom, že predstavujú pre dieťa určité množstvo ako nedeliteľný celok. Keď sa dieťa učí počítať, a počíta napríklad autá na ulici, ešte nechápe, že keď povie TRI, ten pojem sa nevzťahuje len na to tretie auto v rade, ale na množinu troch áut. Rovnako keď počítame na prstoch, jeden - dva - tri, dieťa si myslí, že pomenovávame jednotlivé prsty. Pri tyči TRI však vidí, že tri znamená tri jednotky, ktoré spolu tvoria jeden spoločný celok.

Ako sa s nimi pracuje? Rozložíme ich na koberček, neusporiadane, ale tak, aby na ľavej strane bol vždy prvý červený dielik. Potom ich ukladáme od najväčšej po najmenšiu, a zarovnávame vľavo. Keď sú tyče usporiadané, zoznamujeme dieťa s nimi pomocou trojstupňovej jazykovej lekcie. Začneme s prvými tromi tyčami.

Zoberieme najmenšiu tyč a položíme pred nás na koberček:

„Toto je JEDEN. Jeden... Toto je DVA. Jeden, dva....Toto je TRI. Jeden, dva, tri.“

Prvé je názov tyče, druhé je počítanie jej dielikov.

V druhom stupni dávame dieťaťu pokyny: „Podaj mi TRI... Ukáž mi DVA...“

V treťom stupni preveríme, že dieťa už aktívne pozná názvy tyčí: „Čo je to?“ „DVA.“ Postupne sa takto zoznámime so všetkými tyčami.

Keď dieťa už pozná číslice, môžeme k jednotlivým tyčiam priraďovať čísla 1- 10 na kartičkách. Na koberčeku, kde máme usporiadané tyče, si rozložíme do radu kartičky s číslami (nemusia byť zoradené) a postupne prikladáme k tyčiam správne čísla od najmenšej po najväčšiu. Potom tyče rozhádžeme a dieťa skúsi opäť priraďovať čísla.

Na tyčiach si môžeme znázorniť aj rozklad čísla a podstatu základných matematických operácií. Desiatkovú tyč položíme vyššie ako ostatné, porovnáme ju s deviatkou, a premýšlame, akú tyč musíme priložiť k deviatke, aby boli spolu rovnako dlhé. Pokračujeme s tyčou 8, 7, 6 a 5. Takto názorne sa dieťa učí - bez toho, aby o tom vedelo - akými spôsobmi sa dá rozložiť číslo 10.

Tyče sa dajú dobre použiť aj pri meraní dĺžky a porovnávaní veľkostí. Môžete jednoducho zobrať jednu tyč a hľadať doma, čo je rovnako dlhé. Alebo si môžete názorne pomocou tyče ukázať, aké veľké je nejaké zvieratko, o ktorom práve čítate v knižke. My sme napríklad porovnávali veľkosť vtákov, ktoré v zime stretávame na prechádzkach.

Ďalšou nadstavbovou aktivitou je stavanie rôznych obrazcov podľa predlohy. Pre moje 4-ročné deti je to celkom výzva, najmä ak to skúšajú robiť bez počítania tyčí, len tak “od oka”.

Obľúbenou konštrukciou je “labyrint”, cez ktorý potom deti musia pomaly a opatrne chodiť tak, aby sa tyče nepohli. Niekde som dokonca videla takú verziu tejto hry, kde deti pri prechádzaní labyrintom mali v ruke zvonček a museli dávať pozor, aby im nezvonil 🙂

My naše tyče používame aj ako “narodeninové”. Na narodeniny deti vždy s nadšením zoberú svoju novú tyč a odfotia sa s ňou. Raz dokonca chceli vyskladať vek nás -dospelých - z tyčí, pre porovnanie. Bola to poriadne dlhá čiara, ale našťastie sme ešte takí mladí, že to ide 🙂

Ako si ich vyrobiť doma? Tie naše som vyrobila z drevených hranolov, ktoré som kúpila 2-metrové (potrebovala som 3), doma narezala a natrela akrylovými farbami. Tyče však nemusia byť presne podľa návodu. Nemusia to byť hranoly, nemusia byť ani červeno-modré. Môžete použiť palice, čo nájdete v lese. Alebo duplo kocky. Dôležité je, aby na nich bolo jasné, že predstavujú celok neoddeliteľných jednotiek.

Čo ďalej? Keď dieťa už pozná číselné tyče, vie ich pomenovať aj bez počítania, a pozná čísla, je pripravené na ďalší materiál. V montessori je to škatuľa s vretienkami, kde dieťa už k číslam priraďuje príslušné množstvo voľných jednotiek.

Viac tipov na zmyslupne hranie s detmi nájdete na mojom blogu MontessoriKids (http://montessorikids.sk alebo www.facebook.com/montessorikids.sk)

#montessori

#matematika

😍 Ďakujeeeem - velmi pekne a názorne napísané 👍

1. mar 2017
1. mar 2017

Nadi, skvele napísané! ĎAKUJEME 👏

1. mar 2017

Aj ja ďakujem.

1. mar 2017

Naďka, super 👍

1. mar 2017

Začni písať komentár...

Odošli