Čo hovoríte na superhrubú mzdu?

majda27
11. jan 2011

Dobry den

Dnes cely den v rozhlase davali spravu o super hrubej mzde. podla tohto clanku http://tvnoviny.sk/spravy/ekonomika/zarabat-bud.... Ja som to pochopila len tak, ze chcu zamestnancom pridat len starosti. Pretoze si kazdy zamestnanec dane odvody bude musiet platit sam

tinara23
12. jan 2011

"Po novom sa odvody zamestnávateľa a zamestnanca zlúčia a odvedú sa naraz zo superhrubej mzdy. Daň zostane nezmenená a totožná zostane aj suma, ktorú zamestnanec dostane „v čistom“ na účet.
REKAPITULÁCIA:
Zavedením superhrubej mzdy sa nezmenia mzdové náklady zamestnávateľa a nezmení sa ani výsledná čistá mzda zamestnanca. Zamestnanec si však lepšie uvedomí, akú vysokú časť jeho príjmu pohltia odvody."

toto je citácia toho článku, odvody bude aj naďalej odvádzať zamestnávateľ.

kaktusik007
13. jan 2011

@majda27 podla mna to iba pomoze.... aby si aj obycajny clovek (odborar) uvedomil, kolko penazi vlastne svojho zamestnavatela stoji.... pretoze uprimne, kolko z nas naozaj cita vyplatnu pasku kde ma uvedene celkova cena prace????
tam nech si zamestnanec uvedomi, kolko penazi stoji svojho zamestnavatela....

titkovamiriam
13. jan 2011

My v praci mame na paske presne napisane odvody aj z firmy vzdy nas vytaca aka je superhruba mzda -kolko odvadza zamestnavatel-takze pre mna to nieje novinka u nas to funguje roky ze mam stlpec-svoj a vedla firemny 🙂

mamutka
14. jan 2011

ja som za.....podla mna vacsina ludi ani len netusi o superhrubej mzde, ake naklady ma zamestanavatel a tym padom kolko v skutocnosti clovek do systemu odvedie, lebo hruba a cista mzda mu to nepovie...to budu ludia este len oci otvarat, ked uvidia ako hodnoty v prepocte na sumu tvoria, kolko na to zamestavatel da a kolko im nakoniec z toho pride na ucet 🙄

tin007
14. jan 2011

Suhlasim so zavedenim superhrubej mzdy; v podstate je to teraz len zmena sposobu zobrazovania nakladov na mzdu na vyplatnej paske. Presne ako pise katusik007, strasne vela ludi netusi, ze okrem cistej mzdy = toho, co dostanu na ruku, ma zamestnavatel este dalsie velke naklady v podobe odvodov.

lauricka
20. aug 2011

Jednoznacne NIE, ludia sa tak lahko nechaju oklamat a okradnut...citajte pozorne:
Dávka v nezamestnanosti a daňovo odvodová reforma
Pán minister Ivan Mikloš presadzoval dlhšiu dobu poberania dávky v nezamestnanosti ako súčasných 6 mesiacov. Čo navrhuje reforma ?
Podporné obdobie v nezamestnanosti pre poistenca zostáva šesť mesiacov a pre poistenca uvedeného v § 82b ods. 2 (zamestnanec na dobu určitú) zostávajú štyri mesiace.
Výška dávky v nezamestnanosti pre poistenca je
a) 65 % denného vymeriavacieho základu počas prvých dvoch mesiacov podporného obdobia v nezamestnanosti,
b) 45 % denného vymeriavacieho základu od tretieho mesiaca podporného obdobia v nezamestnanosti do konca štvrtého mesiaca podporného obdobia v nezamestnanosti,
c) 35 % denného vymeriavacieho základu od piateho mesiaca podporného obdobia v nezamestnanosti do konca podporného obdobia v nezamestnanosti.
Výška dávky v nezamestnanosti pre poistenca uvedeného v § 82b ods. 2 je
50 % denného vymeriavacieho základu.
Dávka v nezamestnanosti je dávka slúžiaca na zabezpečenie príjmu poistenca v dôsledku nezamestnanosti a počas krízy sa jej význam ešte zvýšil. Podľa prehľadu sociálnych platieb a ich osudu v systéme prípadného zavedenia odvodového bonusu, odvodový bonus by mal nahradiť dávku v nezamestnanosti, ktorá by mala byť zrušená. Občania, ktorí budú mať záujem o príjem v prípade nezamestnanosti vyšší ako je odvodový bonus, budú mať možnosť komerčne sa pripoistiť.

Zamestnanec ohrozený druh –
bude platiť 19 % daň zo všetkého, 28 % odvody = 47 %
Právnická osoba – 19 % daň zo zisku, 0,6 % odvody = 19,6 %
Nie návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, nie superhrubej mzde
Máme vážne obavy z pripravovaných zmien sociálneho systému na Slovensku, ktoré prinášajú zmenu presunu financií medzi štátom a občanom v právnej norme v Návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Súčasťou návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti je aj dramatické zníženie výšky poistného na sociálne a zdravotné poistenie zo súčasných 48,6 % (35,2 % z vymeriavacieho základu plateného zamestnávateľom a 13,4 % z vymeriavacieho základu plateného zamestnancom) na 28,6 % (0,6 % z vymeriavacieho základu plateného zamestnávateľom na úrazové poistenie a 28 % z vymeriavacieho základu plateného zamestnancom). Zamestnávateľ nebude platiť poistné na verejné zdravotné poistenie a na sociálne poistenie a ani príspevok na II. pilier. Nová sadzba zamestnanca poistného na zdravotné poistenie sa navrhuje 9 % z vymeriavacieho základu a nová sadzba na sociálne poistenie 19 %.

To znamená, že poistné vo výške 48,6 % sa zníži na poistné vo výške 28,6 % aj keď z upraveného vymeriavacieho základu.
Zamestnanec ako platca poistného bude platiť nižšie poistné, ako je teraz súčet poistného, ktoré platili zamestnávateľ a zamestnanec spolu. Hrubá mzda zamestnanca sa zvýši o 34,4 %, ale bude platiť daň aj z poistného a znižuje sa odpočítateľná položka. Základom dane (čiastkovým základom dane) sú zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti, do ktorých sa zahrnuje aj poistné na verejné zdravotné poistenie, poistné na sociálne poistenie, poistné na sociálne zabezpečenie, príspevky na starobné dôchodkové sporenie podľa osobitného predpisu.
Teda o vzniknutý rozdiel sa nezvýši čistá mzda zamestnanca, ale zamestnanec ho odvedie do štátneho rozpočtu a tým sa mení objem peňazí, ktoré si zamestnanec odkladá na svoje budúce dávky a dôchodky a zvyšuje sa objem peňazí odvedený do štátneho rozpočtu. Čistá mzda súčasného zamestnanca v prvom kroku zostane skoro nezmenená, ale jeho budúce dávky sa výrazne znížia.
Daňové zaťaženie pre zamestnancov je vysoké, odvody si budú platiť len zamestnanci, čo nebude stačiť na financovanie súčasného systému. Bude to znamenať zvyšovanie dôchodkového veku a znižovanie dôchodkov, sprísňovanie podmienok na dávky, alebo rušenie jednotlivých dávok, problémy so zdravotnou starostlivosťou.
Novoprijatí zamestnanci do pracovného pomeru za tú istú mzdu ako v súčasnosti budú mať výrazne nižšiu čistú mzdu, zamestnávateľ ušetrí na nákladoch, zvýši sa príjem štátu z daní.
Prípadná potreba zvýšenia odvodov do poistných fondov bude bremenom zamestnanca, na druhej strane, neexistuje ochrana zamestnanca, aby mu zamestnávateľ v ďalšom mesiaci prepočítanú mzdu neznížil, alebo aby je priznal prijatým zamestnancom.
Garančné poistenie nebudú platiť zamestnávatelia ale bude to štátna sociálna dávka. Účelom garančnej dávky je uspokojovanie nárokov zamestnanca pre prípad platobnej neschopnosti zamestnávateľa.
Prečo NIE superhrubej mzde
Z cieľov uvedených v Programovom vyhlásení vlády na obdobie rokov 2010-2014:
- zavedenie superhrubej mzdy s príslušným navýšením hrubej mzdy a presunutie odvodovej povinnosti na zamestnanca,
- zavedenie odvodového bonusu za predpokladu fiškálnej neutrality a zohľadnenia dosahov na marginalizované skupiny obyvateľstva.

Prečo platenie poistného zamestnávateľom
č. 172/1929 Sb., č. 173/1929 Sb.- Článek 7.

Pojištěnci a jich zaměstnavatelé musí přispívati na úhradu nákladů nemocenského pojištění.

Vnitrostátnímu zákonodárství zůstává ponecháno, aby stanovilo finanční účast veřejnoprávních institucí. (Dohovory MOP č. 24., č. 25 nemocenské poistenie) .

V zbierke zákonov sú pod oznámením č. 469/1990 Zb. štyri dohovory Medzinárodnej organizácie práce (č.37, 38, 39, 40), o povinnom invalidnom poistení zamestnancov a o povinnom poistení pre prípad smrti zamestnancov, v ktorých sa štát zaväzuje, že zavedie alebo bude udržiavať povinné poistenie, za podmienok uvedených v dohovoroch a verejné úrady budú prispievať k vytváraniu zdrojov alebo na dávky poistenia vzťahujúce sa na zamestnancov. Podľa dohovorov poistenci a ich zamestnávatelia budú prispievať k vytváraniu zdrojov poistenia.
Dohovor o invalidných, starobných a pozostalostných dávkach č. 128 revidoval predchádzajúce dohovory (oznámenie č. 416/1991 Zb.). Dohovor o liečebno-preventívnej starostlivosti a dávkach v chorobe č. 130 (oznámenie č. 537/1990 Zb.) revidoval dohovor o nemocenskom poistení.
Dohovor o minimálnej norme sociálneho zabezpečenia č. 102 (oznámenie č. 461/1991 Zb.) hovorí, že úhrn poistných príspevkov na ťarchu chránených zamestnancov nesmie prevyšovať 50 % celkových nákladov určených na ochranu zamestnancov, ich manželiek a detí.
Zavedenie superhrubej mzdy:
- doteraz sú odvody záväzkom aj zamestnávateľa a po zavedení superhrubej mzdy sa stanú len záväzkom zamestnanca, zamestnávateľ nebude platiť odvody, teda poistné na verejné zdravotné poistenie a na sociálne poistenie s výnimkou úrazového poistenia, ruší sa povinnosť zamestnávateľa platiť príspevok na II. pilier a presúva sa táto povinnosť na zamestnanca,
- o sumu, ktorú platil zamestnávateľ na poistnom na zdravotné poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie sa má zvýšiť hrubá mzda súčasného zamestnanca, čo je právne problematický, zbytočný a náročný úkon,
- zo superhrubej mzdy sa bude platiť jedno poistné na zdravotné poistenie 9 % a 4,5 % pre osoby so zdravotným postihnutím a jedno poistné na sociálne poistenie 19% (z toho 6,7 % II. pilier) , SZČO – 13 % a dohodári 10%, a 19 % daň,
- ruší sa rezervný fond solidarity,
- zavádza sa garančná dávka ako štátna sociálna dávka,
- ruší sa zamestnanecká prémia a fondové hospodárenie Sociálnej poisťovne,
- znižuje sa nezdaniteľná časť základu dane.

NIE superhrubej mzde, lebo
- platenie odvodov zamestnancom aj zamestnávateľom má svoj význam a tradíciu, podporu v dohovoroch MOP,
- zvyšuje sa objem peňazí odvedených do štátneho rozpočtu, a znižuje sa príjem zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne, čo znamená nepriaznivú zmenu valorizácie dôchodkov, zvyšovanie dôchodkového veku, zmenu výpočtu dôchodkov,
- prípadná potreba zvýšenia odvodov do poistných fondov bude bremenom zamestnanca,
- základ dane sa nebude znižovať o odvody, základom dane bude superhrubá mzda,
- nie je žiaden logický dôvod, aby sa na platení odvodov naďalej nepodieľali zamestnávatelia aj zamestnanci, pretože sa jedná o odloženú mzdu a spotrebu do budúcnosti, práve naopak:
- tripartitné zastúpenie v dozornej rade Sociálnej poisťovne ( záujem zamestnávateľov na správe týchto finančných prostriedkov), systémy by mali byť riadené transparentným spôsobom a pri zachovaní úlohy sociálnych partnerov, možnosť ovplyvňovať rozhodnutia,
- kolektívne vyjednávanie - aby zamestnávateľ platil pripoistenie pre zamestnancov, opätovný návrat k plateniu poistného zamestnávateľom,
- záujem zamestnávateľa na poistení zamestnancov, ktorí si nebudú môcť dovoliť komerčné poistenia, aby sa udržala kvalitná pracovná sila,
- poistné odvody sú odloženou časťou mzdy pre prípad, že zamestnanec nemá z rôznych sociálnych dôvodov mesačný príjem, pretože možnosti zamestnanca vytvárať finančné rezervy sú obmedzené.

Superhrubá mzda patrí medzi prvé kroky pre zmeny sociálneho systému. Mení presun financií medzi štátom a občanom. Podľa Ústavy SR občania majú právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a pri nespôsobilosti na prácu, ako aj pri strate živiteľa.

ela2710
20. aug 2011

@titkovamiriam Moj priatel to ma na paske rovnako, ma tam jeden stlpec svoj, druhy stlpec zamestnavatela a vzdy sa hnevame, kolko sa strhava 😒
takze mne ta superhruba mzda vobec neprekaza, na nasej paske sa nezmeni nic a okrem toho neviem komu to moze vadit, ved plat sa tym nemeni...

maznacik007
20. aug 2011

neushlasim s touto danovo odvodovou reformou.... je to okradnutie najma nas matiek... lebo sa znizi percento odvodov na nemocenske a zdravotne detto poistenie v nezamestnanosti.. a zvysi sa cisty prijem o par EUR ale zasa klesa nezdanitelne minimum a zaplatime zasa viac na daniach.. najma SZCO..

ako malokto si to uvedomi sa ma o tri EUR navyse na vyplate.. ale ked pojde na PN OCR na matersku tak sa mu bude vyratavat nizsia materska PN atd atd...
cize bude viac penazi vybranych na daniach ale menej na zdravotne poistenie menej v socialnej poistovni... a co bude potom... menej penazi na zdravotnictvo atd atd..
jednoznacne nesuhlasim s tym...