Ako motivovať dcéru na II. stupni základnej školy k učeniu?

Zodpovedané
4. nov 2023

Dobrý deň,

máme veľmi náročnú dcéru a problémy u nej začali už od prvej triedy. Do učenia ju treba naháňať, matematika jej nejde vôbec. Teraz prešla na druhý stupeň základnej školy do mesta a začína to byť ešte väčšia katastrofa. Nechce sa učiť, nerešpektuje žiadne pravidlá. Je to dieťa, na ktoré neplatí žiadna motivácia.

Snažíme sa ju motivovať, ale nemá žiadne ambície. Nechceme, aby skončila kvôli zlým známkam a lenivosti niekde, kde si podľa nás nezaslúži. Nie je až taká nešikovná. Sme z toho zúfalí. Aj keď chce, aby sme jej niečo kúpili, nedokáže nič pre to urobiť.

Ako na dieťa, ktoré nemá žiadnu motiváciu?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili. 

Vidíme, že u Vás nejde o novú situáciu a naozaj ste skúšali rôzne spôsoby motivovania dcéry. Ak problémy začali už od prvej triedy a sú dlhotrvajúce, môžu mať inú príčinu ako je len lenivosť a demotivácia.

V prvom rade by sme Vám poradili, aby ste sa s dcérou v pokoji porozprávali a spoločne hľadali dôvod. Ako to pociťuje ona? Je to len o tom, že sa jej nechce, alebo má pocit, že hoci sa snaží, nejde jej to? Demotivácia často vzniká vtedy, ak nie sme za svoju snahu ocenení. V tomto prípade napr. dobrou známkou. Skúšali ste vylúčiť u nej poruchu učenia - napr. dyskalkúliu? Keďže popisujete, že problémy s matematikou sú dlhodobé.

Skúste sa súčasne porozprávať s jej učiteľmi z prvého stupňa, ako to vidia oni. Resp. aj s novými. Je síce v adaptačnom období, keď sa musí prispôsobiť novému kolektívu, spôsobu výučby a učiteľom, ale jej problémy nie sú nové. V prípade odhalenia problému sa môže jej demotivácia znížiť. Napr. v prípade dyskalkúlie existujú iné postupy ako zvládnuť matematiku na potrebnej úrovni a súčasne sa dieťa naučí kompenzovať deficity. Po rozhovore so školou sa skúste objednať aj do centra poradenstva a prevencie. Popíšte im obavy a požiadajte ich o vyšetrenie.

Zatiaľ si skúste spoločne stanoviť krátkodobé i dlhodobé ciele:

  • Krátkodobé - čo má zvládnuť a na akej úrovni. Ak to dokáže, nezabudnite na ocenenie. Niekedy stačí pochvala, inokedy napr. zážitok alebo spoločne strávený čas.
  • Dlhodobé - pouvažujte spoločne s ňou, čo by chcela v budúcnosti robiť a stanovte si to ako dlhodobý cieľ. Ponúknite jej pomoc pri ceste za týmto cieľom, ale neuvažujte za ňu. Sama musí vyvinúť nejakú snahu.


Nájdite niečo, čo ju baví alebo, čo zvládne. Každý máme nejaký talent, niečo dokážeme lepšie ako iní. Ona tiež potrebuje zažiť pocit úspechu, keďže ho nezažíva v škole. Ak ide v jej prípade len o lenivosť, poukážte na to, že pri troške snahy by jej to v škole išlo lepšie a dosahovala by určitý úspech aj tam.

Veríme, že situácia sa upraví. Ak by ste mali ešte nejaké otázky, kontaktujte nás cez sociálne siete alebo cez náš profil na MK @akcne_rodiny.

S pozdravom

Veronika a Kristína


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.