Vybrať ten správny kočík nie je v dnešnej dobe vôbec jednoduché. Na trhu je ich totiž obrovské množstvo. Kombinované, športové, terénne, golfky… Niektoré sú skladné a ľahké, iné zasa ťažšie, ale zvládnu akýkoľvek terén. Ako teda vybrať kočík, ktorý splní vaše očakávania? Poďme sa na to pozrieť…

Foto-zdroj: Pixabay.com

Jeden stačiť nebude

S rastom a vývojom dieťaťa sa nemení len ono, ale aj jeho potreby. Pri výbere kočíka je preto zásadným parametrom vek dieťaťa.

Prvým kočíkom v živote bábätka býva tzv. hlboký kočík, alebo kočík s hlbokou vaničkou, ktorý je prispôsobený potrebám tých najmenších detí. Hlboká vanička totiž umožňuje ležanie v úplne rovnej polohe, čo je pre novorodenca jediná prijateľná možnosť.

Po hlbokom kočíku nasleduje tzv. športový kočík. Nedajte sa však jeho názvom zmiasť. Medzi športovým kočíkom a kočíkom určeným na šport je veľký rozdiel. Slovným spojením športový kočík označujeme pokračovací kočík (a teda kočík, ktorým nahradíme hlboký kočík) a nemusí mať so športom nič spoločné.

Foto-zdroj: Ondalek.cz.

Tretími v poradí bývajú tzv. golfky, aj keď nie všetci rodičia po nich siahnu a niektorí zostanú verní športovému kočíku aj naďalej (a niektorí si zadovážia aj aj).

Úplne samostatnú skupinu tvoria dvojkočíky, a teda kočíky určené pre dvojičky alebo pre súrodencov s nízkym vekovým rozdielom. Špeciálnu kategóriu tvoria tiež kočíky na cestovanie, ktoré sú skvelou voľbou práve vďaka svojej nízkej hmotnosti a malým rozmerom.

Mestský chodník alebo terén?

Nemenej dôležitými parametrami pri výbere kočíka by mali byť tiež jeho jazdné vlastnosti, hmotnosť, rozmery, počet kolies a pod., na základe čoho kočíky rozdeľujeme na tzv.:

  • terénne kočíky
  • kočíky do mesta
  • kočíky na dedinu
  • kočíky na beh a šport
  • cestovné kočíky
  • golfové kočíky
  • retro kočíky

Ako dieťa rastie…

Športový, hlboký, golfky... Ktorým začať? Do akého veku je vhodný a kedy ho vymeniť za iný typ? Ako správne vybrať kočík podľa veku dieťaťa a našich požiadaviek?

1. Hlboký kočík
Ako už bolo vyššie spomenuté, hlboký kočík sa používa od narodenia do približne 6-tich až 12-tich mesiacov veku dieťaťa, prípadne do doby, kým si samostatne nesadne alebo sa nebude chcieť obzerať okolo seba.

Skladá sa z konštrukcie a hlbokej vaničky. Vanička by mala byť dostatočne priestranná, aby sa do nej dieťatko vošlo pohodlne aj so zimným fusakom, prípadne aj vtedy, keď trochu podrastie, no stále nesedí a nie je pripravené na pokračovací kočík. Ďalej by mala disponovať kvalitným matracom a predlžovacou strieškou, ktorá slúži ako ochrana pred slnkom a nečasom.

Niektoré vaničky sú vybavené polohovaním opierky hlavičky dieťatka, čo je výborným pomocníkom v prípadoch, ak má (alebo bude mať) váš drobec reflux. Praktickou vecou je tiež madlo alebo úchyt nad strieškou vaničky, vďaka ktorým ju ľahko prenesiete. Bonusom môžu byť aj malé nožičky zospodu, pretože sa nezašpiní, ak by ste ju potrebovali položiť na zem.

Hlboký kočík si môžete zakúpiť samostatne, alebo ako súčasť takzvanej dvoj či trojkombinácie. (Viď nižšie.)

Foto-zdroj: Pexels.com

2. Športový kočík alebo športiak
Športový kočík začíname využívať v období, kedy je dieťatko schopné samo sedieť a začína ho zaujímať dianie okolo (cca v 6-tich až 12-tich mesiacoch). Sedačku je preto možné polohovať do ľahu, polosedu a sedu, takže si malý pasažier môže podľa potreby pospať alebo pohodlne sledovať, čo sa okolo neho deje.

Kočík sa skladá z konštrukcie a športovej sedačky, ktorú je väčšinou možné nasadiť na konštrukciu dvomi spôsobmi:v smere jazdy kočíka tak, aby dieťa videlo pred seba na cestu, v protismere jazdy tak, aby videlo na osobu, ktorá ho vezie. Táto vlastnosť je praktická aj v prípade, ak na vášho drobca v smere jazdy svieti slnko alebo na neho fúka silný vietor. Otočením sedačky problém hravo vyriešite. Avšak, je nutné zdôrazniť, že túto možnosť nemajú všetky športové kočíky, preto, ak je to pre vás dôležité, si to pred kúpou najskôr overte.

Nakoľko si aj dieťa, ktoré už dokáže samostatne sedieť, v kočíku rado pospí, malo by mať možnosť pohodlne si ľahnúť. Niektoré kočíky umožňujú okrem polohovania zadnej opierky taktiež polohovanie opierky nôh, vďaka čomu má drobec viac priestoru a pohodlia. Poloha zadnej opierky sa dá ovládať viacerými spôsobmi, a to páčkou na zadnej strane opierky, pomocou tlačidiel na bočných stranách opierky alebo pásom. Všetky tri spôsoby sú naozaj jednoduché a je len na vás, ktorý sa vám zdá najpraktickejší.

Zaujímavou témou je pri športových kočíkoch aj úplný ľah. Ten totiž nie je štandardom a nie každý kočík ho umožňuje. Napríklad, pri športových kočíkoch poznáme aj tzv. korýtkový typ sedenia (alebo kolísku), ktorý sa v poslednej dobe teší stále väčšej obľube. Kočíky, ktoré majú tento typ sedenia, sú väčšinou dizajnovo veľmi príťažlivé, športová sedačka má nižšiu hmotnosť a môžete ju otočiť tak, že ju zdvihnete aj s dieťaťom. Navyše, pokrčené nohy napomáhajú predísť bolestiam bruška. Nevýhoda teda spočíva v tom, že sedačku nie je možné nastaviť do úplného ľahu, dieťa sa preto nemôže napríklad otočiť na bruško a v tejto polohe zaspať. Kočíky s týmto sedením majú zvyčajne len tri fixné polohy a pri polohovaní sa sklápa celá sedačka (nie opierka samostatne) na úplný sed, polosed/poloľah a ľah.

Mimochodom, pod tento typ kočíka (okrem iných) patria ako podskupina už spomínané kočíky na šport. Tie ocenia najmä aktívni rodičia, ktorí radi behajú alebo korčuľujú na kolieskových korčuliach. Tieto kočíky vďaka svojim vlastnostiam taktiež výborne zvládajú náročnejší terén.

3. Golfky alebo golfový kočík
Golfky sú pre vás to pravé v prípade, ak potrebujete naozaj ľahký a praktický kočík na dovolenku, na cestovanie lietadlom alebo na prechádzky, počas ktorých už dieťa zvládne veľkú časť cesty po vlastných. Zjednodušene povedané, je to kočík pre odrastenejšie deti, ktoré chodia, ale sem tam sa ešte potrebujú odviezť.

A prečo ten názov? Tradičné golfové kočíky mávajú oddelené rukoväte a po zložení pripomínajú vak na golfové palice. V minulosti bol tento typ kočíka veľmi obľúbený pre svoju skladnosť a nízku hmotnosť. Dnes mu konkurujú mnohé ľahké či cestovné športové kočíky, ktoré disponujú spojenou rukoväťou a sú tým pádom praktickejšie, pretože ich môžete ovládať jednou rukou.

4. Dvojkočík (Súrodenecký kočík)
Tento typ kočíka sa skladá z jednej konštrukcie a dvoch sedačiek, ktoré sú umiestnené vedľa seba alebo za sebou (tzv. tandem). Sedačky je možné kombinovať podľa veku detí, takže môžete použiť dve hlboké vaničky zároveň alebo skombinovať hlbokú vaničku a športovú sedačku, či použiť dve športové sedačky naraz.

Z mnohých dvojkočíkov sa dá vytvoriť aj klasický - jednomiestny kočík, čo je ideálne pre rodičov rôzne starých detí, u ktorých sa bude jedno z nich v kočíku určite voziť dlhšie.

5. Kočík na cestovanie
Kočíky na cestovanie sú vyrobené tak, aby mali čo najpraktickejšie vlastnosti. To v prípade cestovania znamená hlavne nízku hmostnosť a malé rozmery. Niektoré z nich vďaka tomu letecké spoločnosti uznávajú ako príručnú batožinu, takže si ich môžete vziať so sebou na palubu lietadla (vždy si ale skontrolujte prepravné podmienky konkrétnej spoločnosti, s ktorou cestujete). V úložnom priestore auta a autobusu zasa zaberú málo miesta a vo vlaku sa s nimi manipuluje naozaj ľahko.


Kombinované kočíky

Hlboký kočík, športový kočík či autosedačku si môžete zakúpiť zvlášť, ale môžete siahnuť aj po súprave „všetkého v jednom balení”. Na výber máte tzv. dvojkombináciu alebo trojkombináciu.

Dvojkombinácia (2v1) obvykle obsahuje:

  • konštrukciu s kolesami (podvozok)
  • hlbokú vaničku
  • športovú sedačku

Niektoré obchody však ponúkajú rôzne vlastné zvýhodnené ponuky „2v1", a preto môžete pod názvom dvojkombinácia nájsť napríklad aj kombináciu podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka), alebo kombináciu podvozku, športovej sedačky a autosedačky (vajíčka).

Trojkombinácia (3v1) obsahuje:

  • konštrukciu s kolesami (podvozok)
  • hlbokú vaničku
  • športovú sedačku
  • autosedačku (vajíčko)

Pokiaľ plánujete na podvozok kočíka pripevňovať autosedačku, čo je praktické napríklad pri jazdení autom na nákupy, máte dve možnosti. Buď si zakúpite autosedačku, ktorá je priamo kompatibilná s vašim kočíkom, alebo si budete musieť k autosedačke a kočíku dokúpiť adaptéry. Ak sa vám nechce tieto položky riešiť zvlášť, môžete siahnuť práve po trojkombinácii, ktorá okrem hlbokej vaničky a športovej časti obsahuje práve aj kompatibilnú autosedačku (tzv. vajíčko - autosedačka od 0 do 13 kg).

Pri kúpe 3v1 si však dajte pozor práve na autosedačku. V snahe ponúknuť trojkombináciu v dobrej cene nemusí byť autosedačka z tých najkvalitnejších.


Využitie a vlastnosti...

alebo otázky, na ktoré by ste mali poznať odpoveď

Už dávno neplatí, že na trhu je len pár kočíkov, ktoré sa od seba veľmi nelíšia. Práve naopak. Výber je široký a jednotlivé kočíky ponúkajú kombinácie rôznych vlastností. Na rodičoch teda je, aby si uvedomili, čo od kočíka očakávajú. Odpovedať by si preto mali na tieto otázky:

  • V akom teréne sa budeme najčastejšie pohybovať? (Bude to mesto alebo dedina? Chodníky alebo nespevnené povrchy?)
  • Ak bývame v paneláku - máme výťah alebo budeme musieť kočík nosiť po schodoch?
  • Ak máme výťah - vojdeme sa s kočíkom do výťahu?
  • Budeme kočík často skladať?
  • Aký veľký priestor na uloženie kočíka máme?
  • Vojde sa zložený kočík do kufra nášho auta?
  • Budeme kočík využívať na šport?
  • Potrebujeme, aby mal kočík veľký úložný priestor?
  • V ktorom ročnom období sa dieťatko narodí?
  • Predpokladá sa, že bude dieťatko väčšie?
  • Využijeme stúpadlo pre staršieho súrodenca?

Foto-zdroj: Pixabay.com

Na čo sa teda zamerať?

Okrem dizajnu si určite dobre prehliadnite aj nasledujúce časti a parametre.

1, Kolesá kočíka (materiál, veľkosť, počet a odpruženie)

  • Veľkosť kolies určite netreba podceňovať. Práve pri veľkosti totiž platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie kočík zvláda rôzne nerovnosti. Väčšie kolesá sú preto vhodné do terénu, menšie zas do mesta.
  • Odpruženie je veľmi dôležité. Najlepšie je, ak sú odpružené všetky kolesá, pretože bez odpruženia je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväti a k dieťatu.
  • Aretácia znamená, že sa predné otočné kolesá dajú zafixovať („zaseknúť”) na neotočné, vďaka čomu kočík nadobudne lepšie jazdné vlastnosti v horšom teréne. Použitie aretácie sa preto odporúča vždy pri pohybe na nerovnom povrchu a pri rýchlej jazde (aby sa predišlo vibrovaniu a zaseknutiu kolies). Naopak, ak sa chystáte na prechádzku do mesta, je lepšie kolesá nezaaretovať. Vďaka otočným kolesám je totiž manipulácia s kočíkom oveľa ľahšia a jednoduchšia.
  • Počet kolies má taktiež svoj význam. Za klasiku považujeme skôr štvorkolesové kočíky, ktoré sa viac hodia na bežné denné používanie, no na trhu nájdete aj kočíky, ktoré majú tri kolesá. Jedná sa o tzv. trojkolky a sú vďaka ich jazdným vlastnostiam primárne určené práve do terénu a na šport (beh, kolieskové korčule).
  • Materiál
    • Nafukovacie - sú ideálne na jazdu v teréne alebo po nespevnených cestách, pretože disponujú prirodzeným odpružením, vďaka čomu je ale kočík aj o niečo ťažší. Ich nevýhodou je hlavne riziko defektu.
    • Nenafukovacie s výplňou - sú totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom, ale gélom, penou alebo majú tzv. vzduchové komory. Sú taktiež vhodné do terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
    • Z tvrdenej gumy - majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta a na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén. Do tejto kategórie patria aj silikónové a živicové kolesá.
    • Penové - sú vyrobené z EVA peny a vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
    • Umelohmotné alebo plastové - majú kratšiu životnosť a nie príliš dobré jazdné vlastnosti, preto postupne z ponuky predajcov miznú. Nájdete ich napríklad pri lacnejších golfových kočíkoch. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a tvrdenými gumovými kolesami. Ich životnosť je totiž omnoho vyššia.
TerénŠportDedinaMestoCestovný
Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumyNafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumyNafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy, penovéPenové, umelohmotné, z tvrdenej gumyPenové, umelohmotné, z tvrdenej gumy
Pevné, otočné s aretáciouPevné, otočné s aretáciouOtočné s aretáciouOtočné s aretáciouOtočné s aretáciou
Odpružené všetkyOdpružené všetky, zadnéOdpružené všetky, zadnéOdpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženiaOdpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia
⌀>30–40 cm⌀>30-40 cm⌀>25 cm⌀>20 cm⌀>15 cm

2, Rukoväť
Rukoväť môže byť pevná alebo nastaviteľná. Ako určite sami uznáte, nastaviteľná rukoväť je oveľa praktickejšou voľbou, a to špeciálne v prípade, kedy majú rodičia rozdielnu výšku.

Rozlišujeme dva typy nastaviteľnej rukoväti:

  • Kĺbová rukoväť kočíka sa výškovo nastavuje pomocou tlačidiel umiestnených po jej stranách. Je ideálna pre vyšších rodičov, ale samozrejme aj pre tých, ktorí majú medzi sebou výškový rozdiel.

  • Teleskopická rukoväť sa väčšinou výškovo nastavuje jednoduchým stlačením tlačidla a zatiahnutím rukoväti smerom k sebe. Nastavuje sa tak nielen jej výška, ale aj jej vzdialenosť od kočíka. Tento typ rukoväti je vhodný najmä pre vysokých rodičov, aby im pri chôdzi neprekážala os zadných kolies.


3, Podvozok kočíka
Práve od podvozku najviac záleží:

  • ako sa nám s kočíkom jazdí
  • aká je celková hmotnosť kočíka
  • ako dobre sa skladá

Niektoré kočíky majú podvozky odľahčené, najčastejšie to bývajú hliníkové podvozky (teda ALU), s tlmičom nárazov, ktorý eliminuje vibrácie a nerovnosti terénu.

Súčasťou podvozku môže byť taktiež odpruženie, pričom na niektorých kočíkoch si ho dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom sa bude kočík pohybovať. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.

Druhy odpružení:

  • mäkké - vhodné do náročného terénu (kvôli prispôsobeniu sa nerovnostiam)
  • tvrdé - vhodné do mesta a na iný tvrdý povrch (kvôli ľahšej ovládateľnosti)

4, Brzdy
Brzdy sú už samozrejmým vybavením každého kočíka, pretože ide nielen o praktický, ale aj o bezpečnostný prvok.

Typy bŕzd:

  • Ručná (doplnková brzda) - nachádza sa na rukoväti. Umožňuje rýchle pribrzdenie kočíka a je výborným pomocníkom na dobrzďovanie pri jazde z kopca. Tento typ brzdy nájdete skôr na kočíkoch do terénu alebo na trojkolkách (kočíkoch na šport).

  • Hlavná brzda - môžeme ju prirovnať k „ručnej brzde” v aute. Kočík úplne zablokuje na mieste. V drvivej väčšine prípadov sa ovláda nohou a nachádza sa na zadnej náprave kočíka. Ojedinele sa ale môže nachádzať aj na na bočnej strane konštrukcie.


5, Skladanie
V prípade, že chceme zložiť hlboký kočík, je potrebné vaničku od podvozku úplne odpojiť a odložiť ju samostatne. V tomto majú obrovskú výhodu práve športové kočíky. Väčšina sa totiž dá zložiť „pokope” - konštrukcia spoločne so sedačkou. Ušetrí to nielen čas, ale aj miesto, pretože kočík má po zložení oveľa praktickejšie rozmery.

Niektoré kočíky sa dokonca dajú zložiť jednou rukou (čo sa môže zísť pri častých presunoch autom), iné po zložení zostanú priamo stáť, takže ich môžete kamkoľvek postaviť a neušpinia sa.

Tip: Pri kúpe sa vždy uistite, že sa vám kočík v zloženom stave zmestí do kufra auta.


6, Nosnosť kočíka
Pod nosnosťou kočíka sa väčšinou rozumie maximálne zaťaženie sedačky váhou dieťaťa. Obvykle je to 15 kg hmotnosti dieťaťa, ale existujú aj kočíky, kde je to 22 kg a viac.

Avšak, predajca alebo výrobca môže pri predaji uvádzať aj údaj celková nosnosť kočíka, do ktorej sa počíta aj nosnosť nákupného košíka a prípadných vreciek či organizérov. Preto sa pri nákupe kočíka uistite, že si s predajcom dobre rozumiete.


7, Hmostnosť kočíka
Od hmotnosti kočíka vo veľkej miere závisí, ako sa s ním bude dať manipulovať (ovládať ho) pri jazde, pri skladaní, dvíhaní, pri jazde v teréne, pri tlačení do kopca atď.

Kočíky do terénu bývajú ťažšie, pretože majú vďaka väčšej hmotnosti lepšiu stabilitu. Kočíky do mesta sú účelovo ľahšie kvôli jednoduchšej manipulácii. Medzi najľahšie kočíky zaručene patria golfky a cestovné športové kočíky.


8, Strieška
Strieška (či už na hlbokej vaničke alebo na športovej sedačke) je u väčšiny kočíkov rozopínateľná, inými slovami „predlžovacia”. Pri strieške určite platí: Čím dlhšia, tým lepšia. A to nielen kvôli slnku, dlhšia strieška bábätko lepšie ochráni aj pred vetrom či mrholením. Niektoré striešky sú naviac vodeodolné alebo majú dokonca ochranný faktor proti slnečnému žiareniu (SPF 50+), čo sa najmä v lete výborne hodí.

Dôležitým parametrom je tiež možnosť odvetrávania. Strieška hlbokej vaničky a športového sedadla sa navzájom mierne líšia.

Strieška hlbokej vaničky:
Väčšina striešok má tzv. ventilačnú sieťku určenú na prúdenie vzduchu. Je zabudovaná priamo v strieške a „otvoríte” ju pomocou klasického zipsu (čím teda väčšinou aj predĺžite striešku). Sieťka môže byť po rozopnutí prekrytá odklápacou látkou.

Foto-zdroj: tutis.lt.

Avšak, nie je to pravidlom. Niektoré kočíky to majú nastavené inak a odkrytie sieťky striešku nepredĺži.

Novšie typy hlbokých vaničiek majú na boku kočíka aj tzv. panoramatické okno, ktoré taktiež slúži na cirkuláciu vzduchu a zároveň poskytuje dieťaťu kontakt s okolitým svetom.

Strieška športovej sedačky:
Obvykle máva oproti vaničke „naviac” tzv. náhľadové okienko, ktoré môže byť prekryté odklápacou látkou alebo schované v zipsovej predlžovacej časti kočíka. Využijete ho predovšetkým v prípadoch, kedy budete mať športovú sedačku nasadenú v smere jazdy kočíka a cez okienko pohodlne skontrolujete, čo sa v kočíku deje.

Cez náhľadové okienko vidíte, čo dieťa v kočíku robí. Foto-zdroj: x-lander.com.

Pokiaľ je okienko zároveň celosieťkové, môže sa taktiež využiť ako zdroj prúdenia vzduchu. Tieto okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík alebo pomocou suchých zipsov. Avšak, ani toto nie je pravidlom a náhľadové okienko môže byť nepriedušné. Cirkulácia vzduchu je v tomto prípade zabezpečená inak, a to vo väčšinou ventilačnou sieťkou skrytou v zipse predlžovacej časti.

Foto-zdroj: tutis.lt.


9, Úložný priestor
Úložný priestor kočíkom zaisťuje hlavne košík (alebo nákupný košík), ktorý je umiestnený na konštrukcii pod vaničkou alebo športovou sedačkou. Môže byť úplne otvorený alebo uzatvárateľný. V každom prípade, tento košík nie je primárne určený na vozenie veľmi ťažkého nákupu a každý má svoju maximálnu nosnosť, ktorá by nemala byť prekročená - na čo je treba dbať, pretože pri viditeľnom poškodení košíka by mohol byť problém s reklamáciou.

Mnohé kočíky majú v základnej výbave tiež tašku na kočík, v ktorej sa zvyčajne nosia prebaľovacie potreby a pod. Pripevňuje sa na rukoväť, dá sa kedykoľvek odpojiť a zvyčajne dispunuje aj popruhom/popruhmi, takže si ju môžete hodiť aj cez rameno.


10, Príslušenstvo ku kočíku
Niektoré druhy príslušenstva sú priamou súčasťou výbavy kočíka. Najčastejšie sa sem radí: pláštenka, sieťka proti hmyzu, madlo pred dieťa, adaptéry na autosedačku, držiak na nápoj, nánožník či prebaľovacia taška. Nebýva to však podmienkou.

Ďalšími často dokupovanými doplnkami sú: fusak, deka, podložka do športovej sedačky, držiak na mobil, jedálny pultík, slnečník, stúpadlo pre súrodenca a pod.


Bezpečnosť kočíka

Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.

Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.

Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:

  • sa nastaviteľná rukoväť automaticky zablokuje v požadovanej pozícii
  • je vnútorný poťah napnutý, takže nehrozí udusenie dieťaťa
  • sa malé časti nedajú dieťaťom uvolniť
  • v okolí dieťaťa nie sú žiadne nevhodne veľké medzery
  • sú hrany a hroty zaoblené alebo zakryté
  • sú kovové materiály odolné proti korózii
  • farba nie je toxická a je odolná

Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.

Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.


Kočík z bazáru

Ak sa rozhodnete pre kočík z druhej ruky, vyberajte ešte starostlivejšie. Odporúčame uprednostniť osobný odber, vďaka čomu si môžete kočík dobre prezrieť a vyskúšať si jazdu, skladanie a rôzne nastavenia.

Na čo sa predávajúceho pýtať?

  • Aký je presný názov a rok výroby kočíka?
  • Bol to nový kočík alebo už bol bazárový?
  • Ako dlho bol kočík používaný a koľko detí sa v ňom „odvozilo”?
  • Je ešte v záruke?
  • Bolo na ňom niečo reklamované? Bol už v oprave? Dajú sa naň stále zohnať náhradné diely?
  • Je k nemu dostupný originálny návod?
  • Čo všetko je v cene? Len kočík alebo aj príslušenstvo? Ak aj príslušenstvo, aké?
  • Aký je dôvod predaja?
  • Sú na ňom viditeľné poškodenia, prípadne neodstrániteľné fľaky?
  • Je z prostredia, kde sa fajčilo?
  • V akom stave sú kolesá?
  • Ako funguje brzda a polohovanie? Aký má podvozok?
  • Ako sa kočík skladá a aké sú jeho rozmery v zloženom stave?

#nakupny_sprievodca
#buying_guides

Začni písať komentár...

Odošli