kocikopedia
10. júl 2022
3767 

Čo je to dvojkombinácia (2v1) a ako ju vybrať?

Ak si práve vyberáte kočík, potom ste už určite počuli pojem dvojkombinácia alebo 2v1. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo to tá dvojkombinácia vlastne je a na aké otázky si je dôležité pred jej kúpou odpovedať.

Dvojkombinácia obsahuje hlboký a pokračovací (tzv. športový) variant kočíka.

Čo je to dvojkombinácia?

Dvojkombinácia je kočíkový set, ktorý obvykle obsahuje podvozok, hlbokú vaničku a športovú (pokračovaciu) sedačku. Niekedy však obchody s kočíkmi vytvoria vlastné „dvojkombinácie" z podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka) alebo z podvozku, športovej sedačky a autosedačky, no ide o menej častú ponuku. Klasikou určite zostáva podvozok + hlboká vanička + športová sedačka.

Názvom 2v1 sa tiež nesprávne označujú kočíky:

  • kde sa hlboká vanička potiahnutím za pásy, ktoré sú umiestnené na spodnej časti vaničky, zmení na športové sedadlo. Takéto kočíky sú cenovo dostupné, skladnejšie, ale zároveň mávajú nižšiu nosnosť na dieťa (15 kg). A teda set netvorí samostatná hlboká vanička a samostatné športové sedadlo. Takýmto typom kočíka je napríklad G-Mini Grand.
  • kde sa dva samostatné poťahy (hlboká vanička a športové sedadlo) navliekajú podľa aktuálnej potreby na jeden rám. Takýmto typom kočíka je napríklad model Bugaboo Fox 3.

Tieto typy kočíkov správne nazývame: kočík so sedadlom typu 2v1.

Ako vybrať dvojkombináciu?

Skĺbiť dva varianty kočíka (hlboký a športový) tak, aby vyhovovali všetkým vašim požiadavkám, je pomerne zložité. Preto sa pri výbere dvojkombinácie rodičia často riadia tým, ako dlho sa budú jednotlivé časti kočíka používať. Hlbokú vaničku využijete zhruba šesť až maximálne dvanásť mesiacov, zatiaľ čo športovú sedačku budete používať cca dva a pol roka, preto sa na ňu obvykle kladie väčší dôraz. Aj tak vám ale samozrejme musia dobre poslúžiť oba varianty.


Hlboká vanička dvojkombinácie

Foto-zdroj: cybex-online.com.

Pri hlbokej vaničke je podstatná jej veľkosť. Zvlášť rodičia, ktorí od lekára vedia, že budú mať väčšie bábätko, alebo sú sami vyšší, by mali pre istotu siahnuť po väčšej vaničke. Ale pozor! Uvedená dĺžka a šírka vaničky sa nerovná veľkosti matraca, ktorá by vás vlastne mala zaujímať najviac. Preto, ak budete nakupovať v predajni, pokojne si so sebou zoberte krajčírsky meter a vnútorné rozmery vaničky si premerajte. Ak budete nakupovať online, zamerajte sa radšej na rozmer matraca, nie na rozmer vaničky. Výrobca totiž často uvádza „vnútorný" rozmer jej horného okraja, ktorý sa od toho dolného (kde je uložený matrac) môže líšiť aj o 10 centimetrov.

Ďalej tiež záleží na ročnom období, kedy sa dieťatko narodí:

  • Jarné bábätko už vaničku v zime nevyužije, pretože ju pravdepodobne stihne vymeniť za vyššie spomínaný športiak. Kúpa príliš veľkej vaničky by sa preto minula účinku a bábätko by v nej zbytočne „lietalo”.
  • Naopak, v lete narodené dieťa cez zimu ešte v hlbokej vaničke pobudne, pričom už bude niekoľkomesačné, čiže väčšie, navyše s fusakom a dekou. Je preto dobré počítať s nutnosťou väčších rozmerov.
  • Bábätko, ktoré sa narodí v zime, potrebuje fusak iba v prvých mesiacoch života, kedy je ešte maličké, takže ak vám na ultrazvuku nepovedali, že bude vaše dieťatko z tých väčších, nadštandardne veľká vanička taktiež nie je potrebná.

Typy hlbokých vaničiek

Mohlo by sa zdať, že typ vaničky a materiál, z ktorého je vyrobená, sú vlastne len dizajnovou záležitosťou, ale nie je to pravda. Všetko má totiž svoje výhody a nevýhody.

  • Plastové vaničky

Výhodou plastovej vaničky je ľahká údržba, pretože ju po zašpinení stačí utrieť. Na druhej strane nie je dobre priedušná a má vyššiu váhu.

Plastová vanička kočíka Anex Quant.

  • Látkové vaničky

V prípade látkových vaničiek sa rodičia obávajú, že bábätko neochránia pred chladom. Tento strach ale nie je na mieste. Moderné látky kočíkov sú totiž pevné a husto tkané, navyše ochranu v chladných dňoch môžete umocniť aj hrejivým fusakom, dekou a teplým oblečením. Výhodou tejto vaničky je nižšia hmotnosť. Pre lepšiu ochranu pred slnečným žiarením môžete zvoliť látkovú vaničku, ktorá ponúka SPF 50+.

Látková vanička kočíka Hauck Walk N Care.

  • Kombinované vaničky

Výrobcovia ponúkajú aj kombináciu materiálov — plastové dno a látkové bočnice. Oproti celoplastovej vaničke bude ľahšia, v porovnaní s látkovou zase o niečo ťažšia. Záleží teda na vašich preferenciách, pretože pokiaľ budete vaničku často dávať dolu z podvozku a prenášať ju, je praktickejšie zvoliť ľahší variant.

Plusom tohto typu vaničky určite je, že môže mať zabudované bezpečnostné pásy, a teda sa dá použiť na prepravu autom ako autovanička (toto však nie je pravidlom pri každej kombinovanej vaničke, preto je dobré si to pri každej značke zvlášť overiť).

Nevýhodou môže byť kombinácia tmavej farby a plastu, čo zvyšuje riziko prehrievania vaničky v letných mesiacoch.

Kombinovaná vanička kočíka Concord Neo, ktorá sa dá využiť aj ako autovanička.

  • Koženkové vaničky

Koženkové prevedenie dodáva kočíku punc luxusu. Aj tu platí výhoda, že sa ľahko utiera, ale údržba je podmienená používaním špeciálnych krémov, prípadne sprejov. Vplyvom počasia a používania totiž môže koženka popraskať, čo sa dá zmierniť alebo oddialiť jedine starostlivosťou. Tento materiál tiež nebude taký priedušný ako napríklad látka, čo v kombinácii s tmavou farbou kočíka nemusí byť v letných mesiacoch ideálne.

Koženková vanička kočíka Anex e/type.

Strieška

Striešky hlbokých vaničiek sa v mnohom líšia.

Môžu mať (ale nemusia):

  • Možnosť predĺženia striešky pre lepšiu ochranu pred slnečnými lúčmi a vetrom.

Hlboká vanička kočíka Bugaboo Fox 3.

  • Zabudovanú moskytiéru.
  • Filter UPF 50+.
  • Náhľadové okienko pre kontakt rodiča s dieťaťom.
  • Ventilačné okienko na odvetrávanie, ktoré sa hodí najmä v lete.
  • Panoramatické okienko, ktoré zaisťuje lepšiu cirkuláciu vzduchu a dieťatko sa ním môže pozerať von, keď v kočíku pasie koníky.

Hlboká vanička kočíka Easywalker Jimmey.

  • Môžu byť vodeodolné.

Matrace

Niektoré bábätká v kočíku strávia pomerne dosť času, najmä ak v nich lepšie zaspávajú. Mal by im preto poskytnúť zdravé ležanie, ktoré im zaistí rovný a tvrdší povrch. Príliš mäkký matrac by rozhodne nebol tým pravým pre vyvíjajúci sa pohybový aparát. Záleží na konkrétnom type kočíka, ktorý vyberiete, avšak špeciálne u lacnejších je niekedy nutné dokúpiť vhodný matrac zvlášť.

Ak chcete kvalitnejší matrac, siahnite po takom, ktorý je vyrobený zo studenej peny (napríklad od značky Träumeland). Veľa kočíkov má matrac z pamäťovej peny, ktorá nie je príliš vhodná pre malé bábätká, a to hlavne z dôvodu, že neposkytuje potrebnú oporu. Oproti tomu matrace s jadrom zo studenej peny majú vynikajúce ortopedické aj termoregulačné vlastnosti.

Pre udržanie čistoty je praktické, ak sa dá poťah matraca stiahnuť a vyprať, pretože bábätko sa môže v kočíku spotiť alebo povracať. Snímateľný poťah chýba zvyčajne práve u tých lacnejších matracov. V oboch prípadoch je ale dobré dokúpiť prestieradlo, nie však nepremokavú ochranu na matrace. Z hľadiska ochrany zdravia dieťatka, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch, nie je vhodné ukladať dieťa na nepriedušné materiály. Môže sa prehriať, pretože jeho termoregulácia ešte nie je dovyvinutá.

Nezabúdajte ani na kontrolu matraca. Pokiaľ je preležaný, vymeňte ho za nový.

  • Viac užitočných informácií o výbere hlbokej vaničky nájdete tu:

Športový variant dvojkombinácie

Foto-zdroj: cybex-online.com.

Veľa rodičov ocení, keď môžu mať drobca v kočíku otočeného k sebe, ale aj od seba. Obojsmerné pripevnenie sedadla však nie je štandardom pri každom kočíku, preto si to vždy radšej overte. Nutné je tiež spomenúť, že kočíky s obojsmerným sedadlom bývajú ťažšie, ale väčšie deti sa už rady pozerajú okolo seba, preto je praktické túto možnosť mať.

Taktiež nezabúdajte, že aj sediace dieťa môže v kočíku zaspať, preto by malo mať možnosť pohodlne sa uložiť. Niektoré kočíky z tohto dôvodu umožňujú okrem polohovania chrbtovej opierky aj manipuláciu s opierkou nôh, vďaka čomu má dieťa na spánok viac priestoru a pohodlia.

Poznáme dva základné typy športového sedadla, a to:

  • korýtkové sedadlo
  • sedadlo s „rovným ľahom"

Korýtkové sedadlo: Nôžky dieťaťa sú „trošku vyložené”. Korýtko sa inak nazýva aj ergonomickým sedením. Pre deti s vrodeným refluxom vám ho dokonca môže odporučiť pediater. Korýtko pripomína ľah v autosedačke (vajíčku). Problémom ale je spánok dieťaťa na brušku. Ten v prípade korýtka nie je možný.

Bugaboo Fox 3

Korýtkové sedadlo má napríklad kočík Bugaboo Fox 3.

Rovný ľah: Chrbtová opierka spolu s opierkou nôh dokážu vytvoriť vodorovnú (alebo takmer vodorovnú) plochu, ktorá pripomína ľah podobný tomu v hlbokej vaničke. Väčšina výrobcov označuje tento parameter kočíka ako úplný ľah (sklon opierky vytvorí priestor na ležanie s uhlom minimálne 150 stupňov a viac).

Rovný ľah ale v skutočnosti rozdeľujeme na:

  • Úplný rovný ľah (180°) - Chrbtovú opierku je možné nastaviť do úplnej (180°) roviny. Je totožný s ľahom dieťaťa na rovnom matraci. Sedadlo sa dá v ojedinelých prípadoch využiť od narodenia, pretože v kombinácii s vložnou taškou dokáže nahradiť hlbokú vaničku. Ponúka ho len pár kočíkov na trhu, ale získava čoraz väčšiu popularitu.

Úplný rovný ľah kočíka Easywalker Jimmey.

  • Takmer úplný ľah (165°) - Chrbtovú opierku je možné nastaviť do ľahu s menším sklonom (165°). Pripomína dieťa v posteli s hlávkou položenou na vankúši. Takýto sklon sa u kočíkov vyskytuje najčastejšie, pretože doň dieťa prechádza z hlbokej vaničky od cca 6 mesiacov. Ideálne až vtedy, keď vie samostatne sedieť. Pre novorodenca je nevhodný.

Takmer úplný ľah kočíka Cybex Eezy S+².

  • Poloľah (150°) - Sklon chrbtovej opierky je 150° a môže pripomínať tzv. polosed. Tento typ ľahu je na kratší nepravidelný oddych (spánok) dieťaťa postačujúci a majú ho najčastejšie športové kočíky určené na šport či cestovanie. Zabezpečuje im stabilitu (aby nedochádzalo k prevráteniu) a chráni chrbticu dieťaťa pred silnými otrasmi pri športe. Poloľah je pre novorodenca taktiež nevhodný.

Poloľah kočíka Joolz Aer.

Ďalšie dôležité vlastnosti a parametre

Typ sedu

Podľa polohy sedu môžeme kočíky ďalej rozdeliť na tie, ktoré majú možnosť nastaviť chrbtovú opierku do tzv. kolmého sedu (90°) a na tie, ktoré ponúkajú klasický „kočíkový” sed (viac než 90°).

Kolmý sed
Chrbtová opierka sa dá nastaviť do úplne vzpriameného 90° sedu, ktorý pripomína sklon opierky na jedálenskej stoličke. Mal by sa využívať pri podávaní jedla mimo domu, napr. v kaviarni, nie však na dlhé trasy. Disponuje ním len pár kočíkov na trhu. Väčšinou sa vyskytuje u kočíkov s páčkovým polohovaním chrbtovej opierky.

Klasický „kočíkový” sed
Chrbtová opierka sa nastavuje do mierneho sklonu dozadu (viac než 90°). Táto poloha je pre chrbticu dieťaťa v prípade dlhodobejšieho pobytu v kočíku vhodnejšia ako kolmý sed. Avšak deťom, ktoré sa priťahujú za madlo do aktívneho sedu, niektoré mamičky dokupujú tzv. univerzálny pás, vďaka ktorému dosiahnu aj v týchto kočíkoch vzpriamenejší sed. Toto riešenie je často úplne zbytočné, pretože dieťa pri tomto konaní oporu nepotrebuje. Práve naopak. Jeho „priťahovanie sa za madlo" je súčasťou úplne štandardného a zdravého vývoja pohybového aparátu.

Do tejto kategórie spadá aj korýtkové sedadlo, nakoľko sa v jeho prípade väčšinou polohuje celý rám sedadla, nie chrbtová opierka zvlášť, a sed má tým pádom vždy viac ako 90°.

Foto-zdroj: luksusbaby.com.

Bezpečnostné pásy

Zaujímať by vás mali tiež bezpečnostné pásy, aby dieťatko z kočíka nevypadlo. Najlepší je určite päťbodový pás, ktorý sa ľahko zapína uprostred, čo je pohodlné aj pre našich najmenších. Niektoré pásy sa dajú z päťbodových prerobiť na trojbodové, čo využijete najmä pri aktívnom sede dieťaťa v športovom sedadle.

Vnútorné rozmery

Pri výbere športového sedadla je potrebné všímať si aj jeho vnútorné rozmery, aby malo dieťa pohodlie, a to aj keď povyrastie. Dôležitými parametrami sú:

  • výška chrbtovej opierky
  • šírka a dĺžka vnútorného sedadla
  • celková dĺžka ložnej plochy

Výška chrbtovej opierky by mala byť pri kočíkoch s nosnosťou do 22 kg minimálne 50 cm. Pri nižšej, 15 kg nosnosti, býva obvykle menšia.

Šírka a dĺžka vnútorného sedadla by mala byť väčšia ako 30 x 20 cm. Je to vlastne kresielko, v ktorom má dieťa pohodlne sedieť, a k tomu potrebuje primeraný priestor.

Celková dĺžka ložnej plochy je druhoradým parametrom. Veľmi často si jej dôležitosť mamičky zamieňajú s výškou chrbtovej opierky. Do celkovej dĺžky sa totiž započítava aj dĺžka opierky nôh, takže tento parameter môže skresľovať celkovú priestrannosť sedadla.

Tip: Ja pri výbere športovej časti používam veľkého plyšového zajaca (plyšové zvieratká bývajú vystavené na predajni), ktorý má dĺžku chrbta a hlavy minimálne 50 cm. Takto môžem reálne vidieť, či bude sedadlo dostatočne priestranné aj pre väčšie (2 či 3-ročné) dieťa a či jeho hlava nebude narážať do striešky.

Vnútorná vložka sedadla

Sedadlo športovej časti by malo byť mäkké a malo by mať v základnej výbave kočíka vnútornú vložku. Tá sa používa hlavne pri menších 6 až 16-mesačných deťoch, ktoré sa už do hlbokej vaničky kočíka nezmestia alebo v nej skrátka už nechcú byť. Vložka je vyberateľná. Keď z nej vaše dieťa vyrastie, tak sa sedadlo z časti rozšíri. Keď je dieťa väčšie, nepotrebuje mať sedadlo až také mäkké. Naviac, v chladnejšom počasí vnútornú vložku staršiemu dieťaťu nahrádza fusak či nepadavá deka. Tie sú dostatočne mäkké a teplé. Pri menších deťoch ostáva v kočíku vložka a fusak či nepadavú deku vkladáme na ňu.

Kočík Jané Muum s vloženou vnútornou vložkou.

Tip: Pokiaľ vložka nie je súčasťou kočíka, môžete si ju dokúpiť. Voliť môžete medzi originálnou alebo inou značkou. Na trhu je veľmi široký výber. Dobre hodnotenou je značka Babymoov, ktorá sa dá okrem kočíka využiť aj v autosedačke alebo len tak v posteli na spanie.

Ventilačná chrbtová opierka

Sedadlo športovej časti môže mať skrytý mechanizmus cirkulácie vzduchu, ktorý je dôležitý najmä v teplých letných dňoch. Chrbtová opierka je v tomto prípade tvorená sieťovinou, ktorá sa dá v chladnejších dňoch prekryť vložkou na to určenou. Sieťovina môže byť ukrytá tiež pod zipsom pri polohe ľahu, pričom zároveň plní funkciu panoramatického okienka. Tieto okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík alebo pomocou suchých zipsov.

Kočík Joolz Geo3 s ventilačnou chrbtovou opierkou.

Detské madlo

Detské madlo je súčasťou štandardnej výbavy väčšiny kočíkov. Madlo môže byť klasické tyčové alebo pultové. Pultové madlo pripomína tácku na jedlo. Madlo by sa malo dať úplne odobrať alebo odklopiť. Je to vlastnosť dôležitá pre pohodlnú manipuláciu s dieťaťom pri jeho vkladaní a vykladaní z kočíka alebo pri nastupovaní a vystupovaní väčšieho chodiaceho dieťaťa. Môže sa stať, že je potrebné ho samostatne dokúpiť alebo je dokonca úplne nahradené Snack Trayom, či iným príslušentvom (volant, LED svetlo, atď.).

Strieška športovej časti

Niektoré striešky disponujú hneď niekoľkými benefitmi. Iné naopak žiadnym, čo sa obvykle odráža aj na cene kočíka.

Možu mať:

  • možnosť predĺženia striešky pre lepšiu ochranu pred slnečnými lúčmi a vetrom.
  • možnosť úplného odobratia striešky.
  • zabudované polohovanie pre možnosť prispôsobenia sa výške dieťaťa.
  • zabudovanú moskytiéru.
  • vodeodolnosť
  • filter UPF 50+.
  • vyklápateľný šilt pre rozšírenie striešky a väčšiu ochranu pred slnečnými lúčmi.
  • náhľadové a ventilačné okienka, ktoré zabezpečujú kontakt rodiča s dieťaťom a cirkuláciu vzduchu. Okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík, pomocou suchých zipsov alebo môžu byť skryté v zipse predlžovacej časti striešky či prekryté vyklápacou látkou. Tieto okienka je náročné rozdeliť na „také a také", pretože vo väčšine prípadov plní jedno okienko obidve funkcie. Môžete ho využiť ako náhľadové, a to predovšetkým v prípadoch, kedy budete mať športovú sedačku nasadenú v smere jazdy kočíka a cez okienko pohodlne skontrolujete, čo sa v kočíku deje. No zároveň sú tieto okienka vo väčšine prípadov zo sieťoviny a plnia aj odvetrávaciu funkciu. Čo samozrejme nie je 100% pravidlom a náhľadové okienko môže byť aj z priehľadného plastu. Preto je dobré si pri kúpe tieto okienka skontrolovať tak, aby naplnili vaše očakávania.

Ventilačné okienko (alebo aj tzv. ventilačná sieťka) skryté v zipse predlžovacej časti kočíka Easywalker Jimmey.


Konštrukcia

Niektoré kočíky majú konštrukciu odľahčenú, najčastejšie z hliníka (teda ALU), s tlmičom nárazov, ktorý eliminuje vibrácie a nerovnosti terénu. Oboje je veľmi praktické, pretože ide o kočíky ľahké, pri ktorých každé drncnutie neprechádza do rukoväte a k dieťaťu.

Od konštrukcie kočíka sa odráža:

  • Ako sa nám s kočíkom jazdí.
  • Ako ťažký kočík celkovo je.
  • Ako dobre sa skladá.
  • Koľko miesta zaberie.

Pri niektorých kočíkoch je dokonca možné prispôsobiť odpruženie vlastným potrebám. Najčastejšie sa nastavuje pri kolesách, ale môže sa nastavovať aj na konštrukcii. Prispôsobiť ho môžeme podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom pôjdeme – vďaka čomu môžeme ovplyvniť jazdné vlastnosti kočíka.

Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave. Môže ísť a o tzv. mäkké odpruženie – vhodné do náročného terénu (kvôli prispôsobeniu sa nerovnostiam) alebo tvrdé odpruženie – vhodné do mesta a na iný tvrdý povrch (čo v kombinácii s aretáciou predných kolies zaistí ľahšiu manipuláciu).

Kolesá

Na trhu sú dostupné kolesá z viacerých materiálov. Môžu byť plastové, nafukovacie, nenafukovacie plnené (plnené gélom, penou alebo so vzduchovými komorami), z tvrdenej gumy, silikónové, živicové a penové.

Na jazdu v teréne sú vhodnejšie tie nafukovacie, nenafukovacie plnené alebo z tvrdenej gumy. Do mesta sa viac hodia penové, umelohomotné alebo odolnejšie kolesá z tvrdenej gumy, pretože majú nižšiu hmotnosť. Na dedinu sú vhodné nafukovacie, nenafukovacie plnené, penové alebo tie z tvrdenej gumy.

Taktiež platí, že čím väčší je ich priemer, tým lepšie zdolávajú nerovnosti. Odpruženie kolies, najlepšie všetkých, zasa zaistí vyšší komfort pre dieťatko, pretože utlmí otrasy, a možnosť aretácie – teda upevnenia predných kolies – uľahčuje rýchlu jazdu a zdolávanie nerovného terénu.

Rukoväť

Manipuláciu s kočíkom vám zaručene uľahčí nastaviteľná rukoväť (nemajú ju všetky kočíky). Poznáme dva typy:

  • kĺbovú (disponuje ňou napríklad kočík Zopa Quest),
  • teleskopickú (disponuje ňou napríklad kočík Easywalker Harvey3).

Teleskopická rukoväť neponúka len výškové nastavenie, ale aj variabilitu vo vzdialenosti od kočíka. To sa hodí hlavne v prípade, keď vyšší rodič potrebuje dlhšiu rukoväť, aby nekopal do osi kolies.

Nastaviteľná rukoväť je u kočíkov veľmi praktická.

Brzda

Brzdy sú bezpečnostným a praktickým prvkom, vďaka ktorému môžete kočík rýchlo zastaviť, pribrzdiť či zaparkovať tak, aby zostal stáť na mieste.

Typy bŕzd:

  • Ručná (doplnková brzda) - nachádza sa na rukoväti. Umožňuje rýchle pribrzdenie kočíka a je výborným pomocníkom na dobrzďovanie pri jazde z kopca. Tento typ brzdy nájdete skôr na kočíkoch do terénu alebo na trojkolkách (kočíkoch na šport).
  • Hlavná brzda - môžeme ju prirovnať k „ručnej brzde” v aute. Kočík úplne zablokuje na mieste. V drvivej väčšine prípadov sa ovláda nohou a nachádza sa na zadnej náprave kočíka. Ojedinele sa ale môže nachádzať aj na na bočnej strane konštrukcie.

Ručná a hlavná brzda.


Ďalšie vlastnosti

Jednoduché skladanie – v ideálnom prípade si kočík na predajni skúste zložiť a rozložiť. Pri športovom variante je praktickejšie, keď sa pred skladaním nemusí dávať dole sedák – u väčšiny kočíkov to tak býva, ale existujú aj výnimky. Niektoré kočíky sa dokonca dajú zložiť jednou rukou a/alebo po zložení zostanú stáť, takže ich nemusíte položiť na zem a neušpinia sa.

Skladnosť – premyslite si (alebo ešte lepšie - zmerajte si), či sa zložený kočík zmestí do kufra vášho auta, a to najmä v prípade, keď viete, že ho budete často prevážať. Zvážte tiež možnosti skladovania doma – napríklad kočikárne v panelových domoch bývajú napchaté na prasknutie, preto je dobré, keď sa dá kočík zložiť na čo najmenšiu veľkosť.

Hmotnosť - s ťažším kočíkom sa bude horšie manipulovať a jazdiť v teréne či do kopca. Záleží teda na tom, či ho budete často prenášať a aký terén bude na vašich prechádzkach najčastejší.

Nosnosť – Nosnosťou kočíka sa rozumie zaťaženie sedadla dieťaťom (jednoducho povedané, aké „ťažké" dieťa kočík odvezie). Obvykle je to 15 kg, avšak existujú aj kočíky s nosnosťou do 22 kg a viac.

Celková nosnosť - Pod pojmom celková nosnosť sa rozumie celkové zaťaženie kočíka, a teda váha dieťaťa + maximálne zaťaženie košíka + zaťaženie iných úložných priestorov na kočíku. Celková nosnosť a nosnosť sú pojmy, ktoré sa ľahko zamieňajú, preto sa pri kúpe kočíka uistite, že s predajcom hovoríte o tom istom.

Úložný priestor – okrem tašky, ktorá je určená na uskladnenie prebaľovacích potrieb a pripevňuje sa na rukoväť, sa hodí, keď kočík poskytuje možnosť previesť menší nákup alebo napríklad detskú deku a pod. Preto sa na konštrukcii nachádza druhá „taška" alebo tzv. košík. Každý košík má ale nosnosť, ktorú nie je dobré prekročiť, aby sa nepoškodil.


Ako overiť bezpečnosť?

Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.

Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.

Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:

  • sa nastaviteľná rukoväť automaticky zablokuje v požadovanej pozícii
  • je vnútorný poťah napnutý, takže nehrozí udusenie dieťaťa
  • sa malé časti nedajú dieťaťom uvolniť
  • v okolí dieťaťa nie sú žiadne nevhodne veľké medzery
  • sú hrany a hroty zaoblené alebo zakryté
  • sú kovové materiály odolné proti korózii
  • farba nie je toxická a je odolná

Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.

Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.


Dvojkombinácia (2v1) v bazári

Pokiaľ sa rozhodnete zaobstarať si dvojkombináciu v bazári, postupujte pri výbere ešte dôkladnejšie a vyhnite sa nepríjemnostiam. Vo videu vám poradíme, na čo určite nezabudnúť.

#buying_guides

Začni písať komentár...

Odošli