Kolesá kočíka: Na čo sa zamerať pri ich výbere?
Parametrov, na ktoré by sme sa mali pri výbere kočíka zamerať, je hneď niekoľko. Jedným z najdôležitejších sú určite aj jeho kolesá. Nie všetky totiž zvládnu zložitejší terén či plynulý a ľahký pohyb po nákupnom centre. V tomto článku vám preto ukážeme, aké kolesá by mal mať vami vybraný kočík, aby splnil vaše očakávania.
Foto-zdroj: Pixabay.com.
*A ak by ste si náhodou ani po prečítaní článku neboli istí, aké kolesá na vašom budúcom kočíku hľadať, pokojne sa opýtajte našej odborníčky v Kočíkovej poradni 🙂
Toto je základná otázka, ktorú si musíte zodpovedať ešte skôr, ako začnete kočík vyberať.
Samostatnú kapitolu predstavuje sneh a poľadovica. S nimi mávajú problémy hlavne malé kolesá a potom aj kočíky, ktoré majú tzv. zdvojené kolieska (časté napríklad u golfiek). Tie sa totiž ľahko obalia snehom, a to natoľko, až sa zaseknú. Po ľade sa zase budú veľmi nepríjemne a nebezpečne kĺzať.
Nebudeme si klamať, v poslednom období sa u nás sneh dlho „neohreje", a to špeciálne v južnejších častiach krajiny. Preto je dobré zvážiť, či sa budete po snehu pohybovať často. Ak áno, pretože bývate severnejšie alebo radi chodíte napr. na zimné dovolenky, riešením pre vás budú kolesá s väčším priemerom, ktoré majú gumový povrch a na ňom nerovnomerné drážky. S nimi sneh a ľad zvládnete najlepšie.
Ak sa však so snehom stretávate len pár dní v roku, vystačíte si aj s iným typom kolies. Stačí, ak budú mať väčší priemer a možnosť aretácie (aretácia je vysvetlená nižšie).
Príklad kočíka s gumovými kolesami:
Nie je koleso ako koleso 🙂 Aj keď by sa mohlo zdať, že sú si vcelku podobné, opak je pravdou. Rozhoduje hneď niekoľko vlastností:
1. materiál,
2. veľkosť,
3. odpruženie,
4. počet,
5. otáčanie a aretácia,
6. možnosť náhradných kolies.
Ale pekne postupne...
Na trhu existujú kolesá z množstva materiálov, pričom mnohé z nich sa veľmi líšia v spôsobe údržby a v tom, po akom teréne s nimi môžete jazdiť.
Ponuku tvoria:
Aké sú ich vlastnosti?
Sú ideálne na jazdu v náročnom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože vďaka tomu, že sú vyplnené vzduchom, disponujú prirodzeným odpružením. Kočík je kvôli nim ale o niečo ťažší. Ich hlavnou nevýhodou je zvýšené riziko defektu.
Pri nafukovacích kolesách musíte sledovať ich tlak. Ten by mal mať hodnotu, aká je uvedená na plášti. Akonáhle budete jazdiť s nižším, alebo naopak vyšším tlakom, poškodíte plášte, duše aj ráfiky. Kontrola a prípadná „oprava“ sú popritom úplne jednoduché. Stačí mať vlastnú pumpu s tlakomerom, alebo sa zastaviť pri stojane s týmto zariadením, ktoré slúži pre cyklistov, prípadne na akejkoľvek benzínovej pumpe so stojanmi určenými na dofúkanie kolies.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Tieto kolesá sú takmer totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom. Vnútri môžu mať gél, penu alebo tzv. vzduchové komory. Vzduchové komory tvoria malé priestory naplnené vzduchom, takže sa v prípade pretrhnutia plášťa vyfúkne napríklad len jeden dielik, nie celé koleso.
Vhodné sú aj do náročnejšieho terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom, bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou či vzduchovými komorami, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Vyrábajú sa z tvrdenej gumy. Majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta a na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén.
*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá, ktoré tvorí zmes gumy a peny a kvalitou sú veľmi podobné tvrdenej gume.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Vyrábajú sa z mäkkej peny, ktorú nájdete pod označením EVA pena. Sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá z tvrdenej peny. Rozdiel je v tom, že sa po očistení od kamienkov a nečistôt akoby zatiahne (spätne zacelí) a na kolese nezostávajú také viditeľné dierky a poškodenia ako pri obyčajnej pene.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Plastové kolesá z ponuky výrobcov postupne miznú, pretože majú nižšiu životnosť a neposkytujú príliš dobré jazdné vlastnosti. Nájdete ich predovšetkým u lacnejších golfových kočíkov. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a kolesami z tvrdenej gumy, ktorých životnosť je oveľa vyššia.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Silikónové kolesá sú z rovnakého materiálu ako in-line korčule. Ponúkajú vyššiu odolnosť proti odratiu ako plastové či penové. Sú vhodné do mesta a na náročnejšie povrchy. Nevýhodou je vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies kvôli špecifickosti.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Vyrábajú sa zo živice, do ktorej sa pridáva špeciálne tvrdidlo. Na kočíkoch sa vyskytujú ojedinele. Sú odolné podobne ako silikónové a tvrdené gumové kolesá. Vhodné sú do mesta a na náročnejší povrch. Nevýhodou je ale vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
Veľkosť kolies kočíka rozhodne nepodceňujte. Všeobecne platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie zvládnu rôzne nerovnosti. Práve preto nájdete inú veľkosť kolies na kočíkoch určených do mesta a inú na kočíkoch do terénu alebo na dedinu.
Druhy kolies podľa veľkosti:
Terén | Šport | Dedina | Mesto | Cestovný |
---|---|---|---|---|
Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy, penové | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy |
Pevné, otočné s aretáciou | Pevné, otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou |
Odpružené všetky | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia |
⌀>30–40 cm | ⌀>30-40 cm | ⌀>25 cm | ⌀>20 cm | ⌀>15 cm |
Odpruženie je veľmi dôležité, pretože bez neho je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväte a k dieťaťu.
Odpruženie sa môže nachádzať:
Druhy odpruženia:
Na niektorých kočíkoch si odpruženie dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa priamo pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom budete s kočíkom jazdiť. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.
Avšak je dôležité povedať, že samotné odpruženie, nech by bolo akokoľvek skvelé, je na nič, pokiaľ nie je skombinované so správnym typom kolesa čo do veľkosti a materiálu. Preto sa pri kúpe kočíka, čo sa týka odpruženia, zamerajte radšej na to, či je to kočík určený do terénu, do mesta alebo na šport, v ideálnom prípade si ho choďte vyskúšať do predajne alebo si prečítajte recenzie iných rodičov.
V kočíkovom svete poznáme tzv. trojkolky a štvorkolky. Správny výber klasicky súvisí s druhom terénu, v ktorom sa budete s kočíkom pohybovať najčastejšie. Všeobecne sa určite ľahšie manipuluje s kočíkmi, ktoré majú len tri kolesá. Avšak tie štvorkolesové sú stabilnejšie.
Pozrite si krátke video, v ktorom nám odborníčka na kočíky vysvetlila, prečo je to tak 😊
Čo sa tejto témy týka, poznáme viac typov kolies, a to:
Aretácia je v podstate fixácia predných otočných kolies. V skratke, ak majú kolesá na kočíku okrem prirodzeného točenia sa dopredu a dozadu aj schopnosť točiť sa okolo svojej osi, ale my túto schopnosť práve nepotrebujeme, môžeme ich „zaaretovať" (zafixovať), aby sa točili len vpred a vzad.
Táto funkcia kolies je naozaj fajn vec, pretože vám uľahčí každodenné fungovanie. Nezafixované otočné kolesá sa totiž viac hodia do mesta a na rovné povrchy, zatiaľ čo zafixované (zaaretované) kolesá sú praktické napríklad na poľnú cestu, na ktorej by sa vám kočík s voľnými kolesami neriadil dobre, pretože by na nerovnostiach lietal zo strany na stranu. Pri voľbe aretácie sa tak opäť stáva rozhodujúcim terén, v ktorom sa budete pohybovať.
Používanie aretácie je špecifické hlavne u trojkoliek, teda kočíkov s tromi kolesami.
Oproti tomu jeho „brat“ Thule Urban Glide 2 otočné predné koleso má a je nutné s ním podľa terénu pracovať. Ak si totiž zaobstaráte kočík, ktorý disponuje otočným predným kolesom, je veľmi dôležité mať ho v nerovnom teréne správne zaaretované (zafixované), a to pre možný vznik poškodenia tzv. „vykyvaním". To môže nastať práve vtedy, ak budete chodiť po nerovnom teréne s nezamknutým predným kolesom príliš rýchlo.
Koleso sa pri silných otrasoch a behaním zo strany na stranu poškodzuje v púzdre a vykýva sa tak jeho vnútorná oska. Toto bývajú najčastejšie neuznané reklamácie kočíkov. Koleso sa dokáže poškodiť tak veľmi, že je potrebné ho celé vymeniť, no niekedy až tak, že oprava nieje možná, takže kočík je na odpis. A to aj taký drahý kus, ako je napr. Thule Urban Glide 2.
nullNáhradné kolesá sú dôležité nielen kvôli možnému poškodeniu a nutnej výmene, ale aj pri zmene terénu. Je výhodné mať možnosť voľby, aj keď častejšie jazdíte po meste, ale radi tiež chodievate na výlety do prírody. Pri niektorých modeloch kočíkov je možné dokúpiť tzv. terénnu sadu, väčšinou ide o náhradné nafukovacie kolesá.
Nezabudnite na ne ani pri kupovaní kočíka v bazáre. Zaobstarať si kočík, na ktorý sa ťažko zháňajú náhradné kolesá, vám môže narobiť veľa starostí.
Prajeme príjemné kočíkovanie 🙂
Čo je to dvojkombinácia (2v1) a ako ju vybrať?
Ak si práve vyberáte kočík, potom ste už určite počuli pojem dvojkombinácia alebo 2v1. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo to tá dvojkombinácia vlastne je a na aké otázky si je dôležité pred jej kúpou odpovedať.
Dvojkombinácia obsahuje hlboký a pokračovací (tzv. športový) variant kočíka.
Dvojkombinácia je kočíkový set, ktorý obvykle obsahuje podvozok, hlbokú vaničku a športovú (pokračovaciu) sedačku. Niekedy však obchody s kočíkmi vytvoria vlastné „dvojkombinácie" z podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka) alebo z podvozku, športovej sedačky a autosedačky, no ide o menej častú ponuku. Klasikou určite zostáva podvozok + hlboká vanička + športová sedačka.
Názvom 2v1 sa tiež nesprávne označujú kočíky:
Tieto typy kočíkov správne nazývame: kočík so sedadlom typu 2v1.
Skĺbiť dva varianty kočíka (hlboký a športový) tak, aby vyhovovali všetkým vašim požiadavkám, je pomerne zložité. Preto sa pri výbere dvojkombinácie rodičia často riadia tým, ako dlho sa budú jednotlivé časti kočíka používať. Hlbokú vaničku využijete zhruba šesť až maximálne dvanásť mesiacov, zatiaľ čo športovú sedačku budete používať cca dva a pol roka, preto sa na ňu obvykle kladie väčší dôraz. Aj tak vám ale samozrejme musia dobre poslúžiť oba varianty.
Foto-zdroj: cybex-online.com.
Pri hlbokej vaničke je podstatná jej veľkosť. Zvlášť rodičia, ktorí od lekára vedia, že budú mať väčšie bábätko, alebo sú sami vyšší, by mali pre istotu siahnuť po väčšej vaničke. Ale pozor! Uvedená dĺžka a šírka vaničky sa nerovná veľkosti matraca, ktorá by vás vlastne mala zaujímať najviac. Preto, ak budete nakupovať v predajni, pokojne si so sebou zoberte krajčírsky meter a vnútorné rozmery vaničky si premerajte. Ak budete nakupovať online, zamerajte sa radšej na rozmer matraca, nie na rozmer vaničky. Výrobca totiž často uvádza „vnútorný" rozmer jej horného okraja, ktorý sa od toho dolného (kde je uložený matrac) môže líšiť aj o 10 centimetrov.
Ďalej tiež záleží na ročnom období, kedy sa dieťatko narodí:
Mohlo by sa zdať, že typ vaničky a materiál, z ktorého je vyrobená, sú vlastne len dizajnovou záležitosťou, ale nie je to pravda. Všetko má totiž svoje výhody a nevýhody.
Výhodou plastovej vaničky je ľahká údržba, pretože ju po zašpinení stačí utrieť. Na druhej strane nie je dobre priedušná a má vyššiu váhu.
V prípade látkových vaničiek sa rodičia obávajú, že bábätko neochránia pred chladom. Tento strach ale nie je na mieste. Moderné látky kočíkov sú totiž pevné a husto tkané, navyše ochranu v chladných dňoch môžete umocniť aj hrejivým fusakom, dekou a teplým oblečením. Výhodou tejto vaničky je nižšia hmotnosť. Pre lepšiu ochranu pred slnečným žiarením môžete zvoliť látkovú vaničku, ktorá ponúka SPF 50+.
Výrobcovia ponúkajú aj kombináciu materiálov — plastové dno a látkové bočnice. Oproti celoplastovej vaničke bude ľahšia, v porovnaní s látkovou zase o niečo ťažšia. Záleží teda na vašich preferenciách, pretože pokiaľ budete vaničku často dávať dolu z podvozku a prenášať ju, je praktickejšie zvoliť ľahší variant.
Plusom tohto typu vaničky určite je, že môže mať zabudované bezpečnostné pásy, a teda sa dá použiť na prepravu autom ako autovanička (toto však nie je pravidlom pri každej kombinovanej vaničke, preto je dobré si to pri každej značke zvlášť overiť).
Nevýhodou môže byť kombinácia tmavej farby a plastu, čo zvyšuje riziko prehrievania vaničky v letných mesiacoch.
nullKoženkové prevedenie dodáva kočíku punc luxusu. Aj tu platí výhoda, že sa ľahko utiera, ale údržba je podmienená používaním špeciálnych krémov, prípadne sprejov. Vplyvom počasia a používania totiž môže koženka popraskať, čo sa dá zmierniť alebo oddialiť jedine starostlivosťou. Tento materiál tiež nebude taký priedušný ako napríklad látka, čo v kombinácii s tmavou farbou kočíka nemusí byť v letných mesiacoch ideálne.
nullStriešky hlbokých vaničiek sa v mnohom líšia.
Môžu mať (ale nemusia):
Niektoré bábätká v kočíku strávia pomerne dosť času, najmä ak v nich lepšie zaspávajú. Mal by im preto poskytnúť zdravé ležanie, ktoré im zaistí rovný a tvrdší povrch. Príliš mäkký matrac by rozhodne nebol tým pravým pre vyvíjajúci sa pohybový aparát. Záleží na konkrétnom type kočíka, ktorý vyberiete, avšak špeciálne u lacnejších je niekedy nutné dokúpiť vhodný matrac zvlášť.
Ak chcete kvalitnejší matrac, siahnite po takom, ktorý je vyrobený zo studenej peny (napríklad od značky Träumeland). Veľa kočíkov má matrac z pamäťovej peny, ktorá nie je príliš vhodná pre malé bábätká, a to hlavne z dôvodu, že neposkytuje potrebnú oporu. Oproti tomu matrace s jadrom zo studenej peny majú vynikajúce ortopedické aj termoregulačné vlastnosti.
Pre udržanie čistoty je praktické, ak sa dá poťah matraca stiahnuť a vyprať, pretože bábätko sa môže v kočíku spotiť alebo povracať. Snímateľný poťah chýba zvyčajne práve u tých lacnejších matracov. V oboch prípadoch je ale dobré dokúpiť prestieradlo, nie však nepremokavú ochranu na matrace. Z hľadiska ochrany zdravia dieťatka, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch, nie je vhodné ukladať dieťa na nepriedušné materiály. Môže sa prehriať, pretože jeho termoregulácia ešte nie je dovyvinutá.
Nezabúdajte ani na kontrolu matraca. Pokiaľ je preležaný, vymeňte ho za nový.
Foto-zdroj: cybex-online.com.
Veľa rodičov ocení, keď môžu mať drobca v kočíku otočeného k sebe, ale aj od seba. Obojsmerné pripevnenie sedadla však nie je štandardom pri každom kočíku, preto si to vždy radšej overte. Nutné je tiež spomenúť, že kočíky s obojsmerným sedadlom bývajú ťažšie, ale väčšie deti sa už rady pozerajú okolo seba, preto je praktické túto možnosť mať.
Taktiež nezabúdajte, že aj sediace dieťa môže v kočíku zaspať, preto by malo mať možnosť pohodlne sa uložiť. Niektoré kočíky z tohto dôvodu umožňujú okrem polohovania chrbtovej opierky aj manipuláciu s opierkou nôh, vďaka čomu má dieťa na spánok viac priestoru a pohodlia.
Korýtkové sedadlo: Nôžky dieťaťa sú „trošku vyložené”. Korýtko sa inak nazýva aj ergonomickým sedením. Pre deti s vrodeným refluxom vám ho dokonca môže odporučiť pediater. Korýtko pripomína ľah v autosedačke (vajíčku). Problémom ale je spánok dieťaťa na brušku. Ten v prípade korýtka nie je možný.
nullRovný ľah: Chrbtová opierka spolu s opierkou nôh dokážu vytvoriť vodorovnú (alebo takmer vodorovnú) plochu, ktorá pripomína ľah podobný tomu v hlbokej vaničke. Väčšina výrobcov označuje tento parameter kočíka ako úplný ľah (sklon opierky vytvorí priestor na ležanie s uhlom minimálne 150 stupňov a viac).
Rovný ľah ale v skutočnosti rozdeľujeme na:
Podľa polohy sedu môžeme kočíky ďalej rozdeliť na tie, ktoré majú možnosť nastaviť chrbtovú opierku do tzv. kolmého sedu (90°) a na tie, ktoré ponúkajú klasický „kočíkový” sed (viac než 90°).
Kolmý sed
Chrbtová opierka sa dá nastaviť do úplne vzpriameného 90° sedu, ktorý pripomína sklon opierky na jedálenskej stoličke. Mal by sa využívať pri podávaní jedla mimo domu, napr. v kaviarni, nie však na dlhé trasy. Disponuje ním len pár kočíkov na trhu. Väčšinou sa vyskytuje u kočíkov s páčkovým polohovaním chrbtovej opierky.
Klasický „kočíkový” sed
Chrbtová opierka sa nastavuje do mierneho sklonu dozadu (viac než 90°). Táto poloha je pre chrbticu dieťaťa v prípade dlhodobejšieho pobytu v kočíku vhodnejšia ako kolmý sed. Avšak deťom, ktoré sa priťahujú za madlo do aktívneho sedu, niektoré mamičky dokupujú tzv. univerzálny pás, vďaka ktorému dosiahnu aj v týchto kočíkoch vzpriamenejší sed. Toto riešenie je často úplne zbytočné, pretože dieťa pri tomto konaní oporu nepotrebuje. Práve naopak. Jeho „priťahovanie sa za madlo" je súčasťou úplne štandardného a zdravého vývoja pohybového aparátu.
Do tejto kategórie spadá aj korýtkové sedadlo, nakoľko sa v jeho prípade väčšinou polohuje celý rám sedadla, nie chrbtová opierka zvlášť, a sed má tým pádom vždy viac ako 90°.
Foto-zdroj: luksusbaby.com.
Zaujímať by vás mali tiež bezpečnostné pásy, aby dieťatko z kočíka nevypadlo. Najlepší je určite päťbodový pás, ktorý sa ľahko zapína uprostred, čo je pohodlné aj pre našich najmenších. Niektoré pásy sa dajú z päťbodových prerobiť na trojbodové, čo využijete najmä pri aktívnom sede dieťaťa v športovom sedadle.
Pri výbere športového sedadla je potrebné všímať si aj jeho vnútorné rozmery, aby malo dieťa pohodlie, a to aj keď povyrastie. Dôležitými parametrami sú:
Výška chrbtovej opierky by mala byť pri kočíkoch s nosnosťou do 22 kg minimálne 50 cm. Pri nižšej, 15 kg nosnosti, býva obvykle menšia.
Šírka a dĺžka vnútorného sedadla by mala byť väčšia ako 30 x 20 cm. Je to vlastne kresielko, v ktorom má dieťa pohodlne sedieť, a k tomu potrebuje primeraný priestor.
Celková dĺžka ložnej plochy je druhoradým parametrom. Veľmi často si jej dôležitosť mamičky zamieňajú s výškou chrbtovej opierky. Do celkovej dĺžky sa totiž započítava aj dĺžka opierky nôh, takže tento parameter môže skresľovať celkovú priestrannosť sedadla.
Tip: Ja pri výbere športovej časti používam veľkého plyšového zajaca (plyšové zvieratká bývajú vystavené na predajni), ktorý má dĺžku chrbta a hlavy minimálne 50 cm. Takto môžem reálne vidieť, či bude sedadlo dostatočne priestranné aj pre väčšie (2 či 3-ročné) dieťa a či jeho hlava nebude narážať do striešky.
Sedadlo športovej časti by malo byť mäkké a malo by mať v základnej výbave kočíka vnútornú vložku. Tá sa používa hlavne pri menších 6 až 16-mesačných deťoch, ktoré sa už do hlbokej vaničky kočíka nezmestia alebo v nej skrátka už nechcú byť. Vložka je vyberateľná. Keď z nej vaše dieťa vyrastie, tak sa sedadlo z časti rozšíri. Keď je dieťa väčšie, nepotrebuje mať sedadlo až také mäkké. Naviac, v chladnejšom počasí vnútornú vložku staršiemu dieťaťu nahrádza fusak či nepadavá deka. Tie sú dostatočne mäkké a teplé. Pri menších deťoch ostáva v kočíku vložka a fusak či nepadavú deku vkladáme na ňu.
nullTip: Pokiaľ vložka nie je súčasťou kočíka, môžete si ju dokúpiť. Voliť môžete medzi originálnou alebo inou značkou. Na trhu je veľmi široký výber. Dobre hodnotenou je značka Babymoov, ktorá sa dá okrem kočíka využiť aj v autosedačke alebo len tak v posteli na spanie.
Sedadlo športovej časti môže mať skrytý mechanizmus cirkulácie vzduchu, ktorý je dôležitý najmä v teplých letných dňoch. Chrbtová opierka je v tomto prípade tvorená sieťovinou, ktorá sa dá v chladnejších dňoch prekryť vložkou na to určenou. Sieťovina môže byť ukrytá tiež pod zipsom pri polohe ľahu, pričom zároveň plní funkciu panoramatického okienka. Tieto okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík alebo pomocou suchých zipsov.
nullDetské madlo je súčasťou štandardnej výbavy väčšiny kočíkov. Madlo môže byť klasické tyčové alebo pultové. Pultové madlo pripomína tácku na jedlo. Madlo by sa malo dať úplne odobrať alebo odklopiť. Je to vlastnosť dôležitá pre pohodlnú manipuláciu s dieťaťom pri jeho vkladaní a vykladaní z kočíka alebo pri nastupovaní a vystupovaní väčšieho chodiaceho dieťaťa. Môže sa stať, že je potrebné ho samostatne dokúpiť alebo je dokonca úplne nahradené Snack Trayom, či iným príslušentvom (volant, LED svetlo, atď.).
Niektoré striešky disponujú hneď niekoľkými benefitmi. Iné naopak žiadnym, čo sa obvykle odráža aj na cene kočíka.
Možu mať:
Niektoré kočíky majú konštrukciu odľahčenú, najčastejšie z hliníka (teda ALU), s tlmičom nárazov, ktorý eliminuje vibrácie a nerovnosti terénu. Oboje je veľmi praktické, pretože ide o kočíky ľahké, pri ktorých každé drncnutie neprechádza do rukoväte a k dieťaťu.
Od konštrukcie kočíka sa odráža:
Pri niektorých kočíkoch je dokonca možné prispôsobiť odpruženie vlastným potrebám. Najčastejšie sa nastavuje pri kolesách, ale môže sa nastavovať aj na konštrukcii. Prispôsobiť ho môžeme podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom pôjdeme – vďaka čomu môžeme ovplyvniť jazdné vlastnosti kočíka.
Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave. Môže ísť a o tzv. mäkké odpruženie – vhodné do náročného terénu (kvôli prispôsobeniu sa nerovnostiam) alebo tvrdé odpruženie – vhodné do mesta a na iný tvrdý povrch (čo v kombinácii s aretáciou predných kolies zaistí ľahšiu manipuláciu).
Na trhu sú dostupné kolesá z viacerých materiálov. Môžu byť plastové, nafukovacie, nenafukovacie plnené (plnené gélom, penou alebo so vzduchovými komorami), z tvrdenej gumy, silikónové, živicové a penové.
Na jazdu v teréne sú vhodnejšie tie nafukovacie, nenafukovacie plnené alebo z tvrdenej gumy. Do mesta sa viac hodia penové, umelohomotné alebo odolnejšie kolesá z tvrdenej gumy, pretože majú nižšiu hmotnosť. Na dedinu sú vhodné nafukovacie, nenafukovacie plnené, penové alebo tie z tvrdenej gumy.
Taktiež platí, že čím väčší je ich priemer, tým lepšie zdolávajú nerovnosti. Odpruženie kolies, najlepšie všetkých, zasa zaistí vyšší komfort pre dieťatko, pretože utlmí otrasy, a možnosť aretácie – teda upevnenia predných kolies – uľahčuje rýchlu jazdu a zdolávanie nerovného terénu.
Manipuláciu s kočíkom vám zaručene uľahčí nastaviteľná rukoväť (nemajú ju všetky kočíky). Poznáme dva typy:
Teleskopická rukoväť neponúka len výškové nastavenie, ale aj variabilitu vo vzdialenosti od kočíka. To sa hodí hlavne v prípade, keď vyšší rodič potrebuje dlhšiu rukoväť, aby nekopal do osi kolies.
Brzdy sú bezpečnostným a praktickým prvkom, vďaka ktorému môžete kočík rýchlo zastaviť, pribrzdiť či zaparkovať tak, aby zostal stáť na mieste.
Typy bŕzd:
Jednoduché skladanie – v ideálnom prípade si kočík na predajni skúste zložiť a rozložiť. Pri športovom variante je praktickejšie, keď sa pred skladaním nemusí dávať dole sedák – u väčšiny kočíkov to tak býva, ale existujú aj výnimky. Niektoré kočíky sa dokonca dajú zložiť jednou rukou a/alebo po zložení zostanú stáť, takže ich nemusíte položiť na zem a neušpinia sa.
Skladnosť – premyslite si (alebo ešte lepšie - zmerajte si), či sa zložený kočík zmestí do kufra vášho auta, a to najmä v prípade, keď viete, že ho budete často prevážať. Zvážte tiež možnosti skladovania doma – napríklad kočikárne v panelových domoch bývajú napchaté na prasknutie, preto je dobré, keď sa dá kočík zložiť na čo najmenšiu veľkosť.
Hmotnosť - s ťažším kočíkom sa bude horšie manipulovať a jazdiť v teréne či do kopca. Záleží teda na tom, či ho budete často prenášať a aký terén bude na vašich prechádzkach najčastejší.
Nosnosť – Nosnosťou kočíka sa rozumie zaťaženie sedadla dieťaťom (jednoducho povedané, aké „ťažké" dieťa kočík odvezie). Obvykle je to 15 kg, avšak existujú aj kočíky s nosnosťou do 22 kg a viac.
Celková nosnosť - Pod pojmom celková nosnosť sa rozumie celkové zaťaženie kočíka, a teda váha dieťaťa + maximálne zaťaženie košíka + zaťaženie iných úložných priestorov na kočíku. Celková nosnosť a nosnosť sú pojmy, ktoré sa ľahko zamieňajú, preto sa pri kúpe kočíka uistite, že s predajcom hovoríte o tom istom.
Úložný priestor – okrem tašky, ktorá je určená na uskladnenie prebaľovacích potrieb a pripevňuje sa na rukoväť, sa hodí, keď kočík poskytuje možnosť previesť menší nákup alebo napríklad detskú deku a pod. Preto sa na konštrukcii nachádza druhá „taška" alebo tzv. košík. Každý košík má ale nosnosť, ktorú nie je dobré prekročiť, aby sa nepoškodil.
Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.
Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:
Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.
Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.
Pokiaľ sa rozhodnete zaobstarať si dvojkombináciu v bazári, postupujte pri výbere ešte dôkladnejšie a vyhnite sa nepríjemnostiam. Vo videu vám poradíme, na čo určite nezabudnúť.
Ako vybrať hlboký kočík?
„Hlboký” je prvý typ kočíka, ktorý rodičia pre svoje novorodené bábätko kupujú. Niekedy ale narazia na to, že sa v možnostiach, ktoré trh ponúka, nevedia zorientovať. A nie je sa čomu diviť, pretože hlboké kočíky majú množstvo vlastností, ktoré sa u jednotlivých druhov a značiek líšia.
Čo si teda pri kúpe prvého kočíka všímať?
Foto-zdroj: cybex-online.com
Kočík s hlbokou vaničkou sa používa od narodenia do približne 6-tich až 12-tich mesiacov veku dieťaťa. Skladá sa z konštrukcie a hlbokej vaničky. Určený je pre bábätká, ktoré ešte nevedia samostatne sedieť.
Neskôr, obvykle pred dosiahnutím jedného roka, deti prechádzajú z hlbokého do športového variantu kočíka - tzv. športiaku, ktorý poznáme aj ako „pokračovací kočík”.
Hlbokú vaničku tvorí lôžko a strieška. V oboch prípadoch existuje celý rad parametrov, ktoré je nutné sledovať, pretože práve od nich závisí pohodlie bábätka, použiteľnosť kočíka a kvalita jazdy.
V dnešnej dobe už vďaka ultrazvuku vieme vopred, aké veľké naše bábätko bude (aspoň približne). Prípadne sa to dá predpokladať z výšky rodičov. Preto, ak ste obidvaja vysokí a lekár vám oznámi, že bude vaše dieťatko väčšie, myslite na to aj pri výbere vaničky hlbokého kočíka. Nie všetky sú totiž rovnako veľké.
Dôležitým faktorom je aj termín pôrodu. Bábätko narodené začiatkom jari už vaničku v zime nevyužije, pretože ju pravdepodobne stihne vymeniť za vyššie spomínaný športiak. Kúpa príliš veľkej vaničky by sa preto minula účinku a bábätko by v nej zbytočne „lietalo”.
Naopak, v lete narodené dieťa cez zimu ešte v hlbokej vaničke pobudne, pričom už bude niekoľkomesačné, čiže väčšie, navyše s fusakom a dekou. Je preto dobré počítať s nutnosťou väčších rozmerov (viac ako 77x34 cm).
Ale pozor! Uvedená dĺžka a šírka vaničky sa nerovná veľkosti matraca, ktorá by vás vlastne mala zaujímať najviac. Preto, ak budete nakupovať v predajni, pokojne si so sebou zoberte krajčírsky meter a vnútorné rozmery vaničky si premerajte. Ak budete nakupovať online, zamerajte sa na uvedený rozmer matraca alebo vnútorný rozmer vaničky. Ak tieto údaje nebudú dostupné, dopýtajte sa na ne predajcu.
Mohlo by sa zdať, že typ vaničky a materiál, z ktorého je vyrobená, sú vlastne len dizajnovou záležitosťou, ale nie je to pravda. Všetko má totiž svoje výhody a nevýhody.
A. Plastové vaničky
Výhodou plastovej vaničky je ľahká údržba, pretože ju po zašpinení stačí utrieť. Na druhej strane nie je dobre priedušná a má vyššiu váhu.
nullB. Látkové vaničky
V prípade látkových vaničiek sa rodičia obávajú, že bábätko neochránia pred chladom. Tento strach ale nie je na mieste. Moderné látky kočíkov sú totiž pevné a husto tkané, navyše ochranu v chladných dňoch môžete umocniť aj hrejivým fusakom, dekou a teplým oblečením.
Výhodou tejto vaničky je nižšia hmotnosť. Pre lepšiu ochranu pred slnečným žiarením môžete zvoliť látkovú vaničku, ktorá ponúka SPF 50+.
nullC. Kombinované vaničky
Výrobcovia ponúkajú aj kombináciu materiálov - plastové dno a látkové bočnice. Oproti celoplastovým vaničkám bude ľahšia, v porovnaní s látkovými zase o niečo ťažšia. Záleží teda na vašich preferenciách, pretože pokiaľ budete vaničku často dávať dolu z podvozku a prenášať ju, je určite praktickejšie zvoliť si celolátkové prevedenie.
Výhodou tejto vaničky je taktiež údržba, nakoľko jej plastové časti stačí po ušpinení utrieť. Navyše má väčšinou zabudované bezpečnostné pásy, a teda sa dá použiť na prepravu autom ako autovanička.
Nevýhodou môže byť kombinácia tmavej farby a plastu, čo zvyšuje riziko prehrievania vaničky v letných mesiacoch.
nullD. Koženkové vaničky
Koženkové prevedenie dodáva kočíku punc luxusu. Aj tu platí výhoda, že sa ľahko utiera, ale údržba je podmienená používaním špeciálnych krémov, prípadne sprejov. Vplyvom počasia a používania sa totiž môže koženka popraskať, čo sa dá zmierniť alebo oddialiť jedine starostlivosťou. Tento materiál tiež nebude taký priedušný ako napríklad látka, čo v kombinácii s tmavou farbou kočíka nemusí byť v letných mesiacoch ideálne.
nullNiektoré bábätká v kočíku strávia pomerne dosť času, najmä ak v nich lepšie zaspávajú. Mal by im preto poskytnúť zdravé ležanie, ktoré im zaistí rovný a tvrdší povrch. Príliš mäkký matrac by rozhodne nebol tým pravým pre vyvíjajúci sa pohybový aparát. Záleží na konkrétnom type kočíka, ktorý vyberiete, avšak špeciálne u lacnejších je niekedy nutné dokúpiť vhodný matrac zvlášť.
Ak chcete kvalitnejší matrac, siahnite po takom, ktorý je vyrobený zo studenej peny (napríklad od značky Träumeland).
Veľa kočíkov má matrac z pamäťovej peny, ktorá môže byť rôznych tvrdostí, tá mäkká ale nie je príliš vhodná pre malé bábätká, a to hlavne z dôvodu, že neposkytuje potrebnú oporu. Oproti tomu matrace s jadrom zo studenej peny majú vynikajúce ortopedické aj termoregulačné vlastnosti.
Pre udržanie čistoty je praktické, ak sa dá poťah matraca stiahnuť a vyprať, pretože bábätko sa môže v kočíku spotiť alebo povracať. Snímateľný poťah chýba zvyčajne práve u tých lacnejších matracov. V oboch prípadoch je ale dobré dokúpiť prestieradlo, nie však nepremokavú ochranu na matrace. Z hľadiska ochrany zdravia dieťatka, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch, nie je vhodné ukladať dieťa na nepriedušné materiály. Môže sa prehriať, pretože jeho termoregulácia ešte nie je dovyvinutá.
Nezabúdajte ani na kontrolu matraca. Pokiaľ je preležaný, vymeňte ho za nový.
Niektoré striešky disponujú hneď niekoľkými benefitmi. Iné naopak žiadnym, čo sa obvykle odráža aj na cene kočíka.
Môžu mať:
Niektoré kočíky disponujú možnosťou polohovania chrbtovej opierky. Tú je potom možné nastaviť do niekoľkých zvýšených polôh alebo úplného ľahu. Používanie je však potrebné dobre premyslieť, pretože pre zdravý vývoj chrbtice je najvhodnejší práve úplný ľah. Možnosť zvýšenej polohy je vhodná najmä pre deti s refluxom.
Chrbtová opierka hlbokého kočíka môže byť vylepšená o možnosť odvetrávania, a teda ventilácie v jej spodnej časti. Vetrací priestor sa obvykle ovláda pomocou páčky alebo tlačidla.
Funkciou odvetrávania chrbtovej opierky disponuje napríklad hlboká vanička kočíka Inglesina Aptica XT.
Nánožník je doplnok, ktorý svoju funkciu plní hlavne v zime, kedy chráni bábätko pred mrazom. Niektoré sú ale využiteľné aj v letných mesiacoch, a to v prípade, že majú zrolovateľnú/snímateľnú teplú vrstvu a pod ňou sieťku, cez ktorú bude cirkulovať vzduch.
Nánožníky sa k vaničkám pripínajú niekoľkými spôsobmi. Záleží na konkrétnom modeli:
Na uľahčenie prenášania hlbokej vaničky slúžia madlá, ktoré majú kočíky zabudované v strieške alebo v stredovej časti. Ak sa ale vo vaničke nachádza bábätko, neprenášajte ju len držaním madla a to z bezpečnostných dôvodov.
Príklad kočíka s madlom umiestneným v stredovej časti:
Príklad kočíka s madlom umiestneným v strieške:
Vaničku je nutné z podvozku zložiť a opäť ju nasadiť pri každom skladaní kočíka, preto sa zamerajte aj na to, akým spôsobom sa vanička na podvozok pripevňuje. Čím jednoduchší tento systém bude, tým lepšie, najmä keď budete kočík skladať napríklad do auta.
Vaničky obvykle možno na konštrukciu nasadiť priamo, teda bez adaptérov, ale sú aj typy, kde adaptéry potrebujete (napríklad Thule Urban Glide 2). Záleží tiež na tom, či budete kupovať zvlášť hlbokú vaničku a zvlášť podvozok, pretože niektorí rodičia kombinujú napríklad dva typy alebo dve značky kočíkov dohromady.
Ďalším druhom adaptérov sú tzv. zvyšovacie adaptéry. Tie volia hlavne vysokí rodičia alebo páry, kde je jeden z partnerov vyšší. Pri kočíku s vaničkou posadenou príliš nízko by sa totiž vysoký rodič musel ohýbať, čo by rozhodne neprospelo zdraviu jeho chrbtice.
Väčšinu vaničiek možno nasadiť iba jedným smerom – bábätko je potom čelom k tomu, kto tlačí kočík. Existujú však aj typy kočíkov, ktoré umožňujú ich otočenie (tzv. obojsmerné). Avšak, z bezpečnostných dôvodov sa neodporúča mať vaničku smerom od seba, pretože na dieťa nevidíte, čo je pri malom bábätku naozaj nebezpečné.
Niektoré kočíky majú podvozky odľahčené, najčastejšie to bývajú hliníkové podvozky (teda ALU) s tlmičom nárazov, ktorý eliminuje vibrácie a nerovnosti terénu.
Práve od podvozku najviac záleží:
Súčasťou podvozku môže byť taktiež odpruženie, pričom na niektorých kočíkoch si ho dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom sa bude kočík pohybovať. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.
Druhy odpružení:
Brzdy sú bezpečnostným a praktickým prvkom, vďaka ktorému môžete kočík rýchlo zastaviť, pribrzdiť či zaparkovať tak, aby zostal stáť na mieste.
Typy bŕzd:
Rukoväť na kočíku môže byť pevná, čo znamená, že sa nedá výškovo nastaviť. Toto riešenie nie je veľmi praktické, pretože na prechádzku s kočíkom môže ísť mamička, oveľa vyšší otecko alebo nižší starí rodičia a jedna výška nebude vyhovovať všetkým.
Ďalším typom je nastaviteľná rukoväť. Tú rozdeľujeme na kĺbovú a teleskopickú. Kĺbová rukoväť kočíka sa ovláda tlačidlami, teleskopická sa výškovo nastaví stlačením tlačidla a zároveň potiahnutím rukoväte smerom k sebe. U teleskopickej sa teda nenastavuje iba výška, ale aj vzdialenosť od kočíka. Tento typ rukoväte je vhodný najmä pre vyšších rodičov, aby im neprekážala zadná os kolies.
Príklad kočíka s kĺbovou rukoväťou:
Príklad kočíka s teleskopickou rukoväťou:
Všeobecne platí, že čím má kočík väčšie kolesá, tým ľahšie zvládne nerovnosti. Z tohto dôvodu disponujú väčšími kolesami práve kočíky určené do terénu. Do mesta postačia aj tie menšie.
Vlastností, ktoré si treba všímať, je ale viac:
Štyri kolesá zatiaľ zostávajú klasikou, do obľuby sa ale dostávajú aj tzv. trojkolky – teda kočíky s tromi kolesami. Veľmi zjednodušene povedané, s trojkolkou sa ľahšie manipuluje, ale štvorkolka vám zaistí o niečo lepšiu stabilitu.
Trojkolky sú vďaka dobrým jazdným vlastnostiam vhodnou voľbou práve pre aktívnych rodičov, ktorí plánujú s kočíkom športovať (behať alebo jazdiť na kolieskových korčuliach).
Najväčší rozdiel je v spôsobe nájazdu na obrubník alebo šikmý chodník. Keď máte štvorkolesový kočík, zvládnete to cez predné kolesá, ale pri trojkolke na to musíte ísť inak - vyjsť musíte najskôr zadnými kolesami. Druhou možnosťou je nabehnúť na chodník predným kolesom, zadnými dôjsť až k obrubníku a dotknúť sa ho. Až potom je možné zadné kolesá zdvihnúť, pretože inak by bola stabilita iba na jednom koliesku, takže by hrozilo prevrátenie kočíka.
Aj keď to znie trochu desivo, nie je potrebné sa kočíkov s tromi kolesami báť. Dôležité je naučiť sa s nimi správne manipulovať. Pre lepšiu stabilitu je potom pri trojkolkách podstatný rozchod (rozostup) zadných kolies, ktorý by mal byť dostatočný. Nejde však o konkrétne číslo, pretože rozchod musí ísť ruka v ruke s ťažiskom kočíka. Napríklad kočík Thule Urban Glide 2 má rozchod 69 cm a TFK Mono 58 cm, pričom stabilné sú oba, pretože majú nižšie položené ťažisko správne skombinované práve s rozchodom zadných kolies.
Hlboké vaničky sa dosť často predávajú v kombináciách, dokonca by sa dalo povedať, že sa predávajú prevažne v kombináciách a kúpa samostatného hlbokého kočíka je menej častá.
Na trhu sú dostupné tzv. dvojkombinácie alebo trojkombinácie.
Dvojkombinácia (2v1) obvykle obsahuje:
Niektoré obchody však ponúkajú rôzne vlastné zvýhodnené ponuky „2v1", a preto môžete pod názvom dvojkombinácia nájsť napríklad aj kombináciu podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka), alebo kombináciu podvozku, športovej sedačky a autosedačky (vajíčka). Klasikou ale určite zostáva podvozok + hlboká vanička + športová sedačka.
nullTradičná trojkombinácia (3v1) okrem podvozku, hlbokej vaničky a športovej sedačky obsahuje ešte autosedačku (vajíčko).
Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.
Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:
Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosi kolies.
Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.
Ak sa rozhodnete pre kočík z druhej ruky, vyberajte ešte starostlivejšie. Odporúčame uprednostniť osobný odber, vďaka čomu si môžete kočík dobre prezrieť a vyskúšať si jazdu, skladanie a rôzne nastavenia.
Na čo sa predávajúceho pýtať?
Niektoré bábätká sú zvedavé, a tak sa v hlbokom kočíku začnú nudiť skôr, než sa naučia sedieť. V takomto prípade môžu do pokračovacieho kočíka, ktorého chrbtová opierka sa dá sklopiť do úplného ľahu. Športiak ale bude pre také malé dieťa príliš otvorený, preto je potrebné vybaviť ho novorodeneckou vložkou/podložkou. Tá vnútorný priestor zútulní a ešte viac vyrovná ľah.
Kočíková poradkyňa Modrého koníka odporúča napríklad univerzálnu ergonomickú Babymoov CosyMorpho podložku. Je vyrobená z jemnej priedušnej tkaniny a bola špeciálne vyvinutá na zaistenie optimálneho komfortu novorodencov v každom prostredí. Vhodná je na použitie pre deti od narodenia do 6-tich mesiacov. Môžete ju využiť v kočíku, vajíčku, hojdačke, lehátku alebo len tak ako podložku na pohodlný spánok.
Ako vybrať kočík?
Vybrať ten správny kočík nie je v dnešnej dobe vôbec jednoduché. Na trhu je ich totiž obrovské množstvo. Kombinované, športové, terénne, golfky… Niektoré sú skladné a ľahké, iné zasa ťažšie, ale zvládnu akýkoľvek terén. Ako teda vybrať kočík, ktorý splní vaše očakávania? Poďme sa na to pozrieť…
Foto-zdroj: Pixabay.com
S rastom a vývojom dieťaťa sa nemení len ono, ale aj jeho potreby. Pri výbere kočíka je preto zásadným parametrom vek dieťaťa.
Prvým kočíkom v živote bábätka býva tzv. hlboký kočík, alebo kočík s hlbokou vaničkou, ktorý je prispôsobený potrebám tých najmenších detí. Hlboká vanička totiž umožňuje ležanie v úplne rovnej polohe, čo je pre novorodenca jediná prijateľná možnosť.
Po hlbokom kočíku nasleduje tzv. športový kočík. Nedajte sa však jeho názvom zmiasť. Medzi športovým kočíkom a kočíkom určeným na šport je veľký rozdiel. Slovným spojením športový kočík označujeme pokračovací kočík (a teda kočík, ktorým nahradíme hlboký kočík) a nemusí mať so športom nič spoločné.
Foto-zdroj: Ondalek.cz.
Tretími v poradí bývajú tzv. golfky, aj keď nie všetci rodičia po nich siahnu a niektorí zostanú verní športovému kočíku aj naďalej (a niektorí si zadovážia aj aj).
Úplne samostatnú skupinu tvoria dvojkočíky, a teda kočíky určené pre dvojičky alebo pre súrodencov s nízkym vekovým rozdielom. Špeciálnu kategóriu tvoria tiež kočíky na cestovanie, ktoré sú skvelou voľbou práve vďaka svojej nízkej hmotnosti a malým rozmerom.
Nemenej dôležitými parametrami pri výbere kočíka by mali byť tiež jeho jazdné vlastnosti, hmotnosť, rozmery, počet kolies a pod., na základe čoho kočíky rozdeľujeme na tzv.:
Športový, hlboký, golfky... Ktorým začať? Do akého veku je vhodný a kedy ho vymeniť za iný typ? Ako správne vybrať kočík podľa veku dieťaťa a našich požiadaviek?
1. Hlboký kočík
Ako už bolo vyššie spomenuté, hlboký kočík sa používa od narodenia do približne 6-tich až 12-tich mesiacov veku dieťaťa, prípadne do doby, kým si samostatne nesadne alebo sa nebude chcieť obzerať okolo seba.
Skladá sa z konštrukcie a hlbokej vaničky. Vanička by mala byť dostatočne priestranná, aby sa do nej dieťatko vošlo pohodlne aj so zimným fusakom, prípadne aj vtedy, keď trochu podrastie, no stále nesedí a nie je pripravené na pokračovací kočík. Ďalej by mala disponovať kvalitným matracom a predlžovacou strieškou, ktorá slúži ako ochrana pred slnkom a nečasom.
Niektoré vaničky sú vybavené polohovaním opierky hlavičky dieťatka, čo je výborným pomocníkom v prípadoch, ak má (alebo bude mať) váš drobec reflux. Praktickou vecou je tiež madlo alebo úchyt nad strieškou vaničky, vďaka ktorým ju ľahko prenesiete. Bonusom môžu byť aj malé nožičky zospodu, pretože sa nezašpiní, ak by ste ju potrebovali položiť na zem.
nullHlboký kočík si môžete zakúpiť samostatne, alebo ako súčasť takzvanej dvoj či trojkombinácie. (Viď nižšie.)
Foto-zdroj: Pexels.com
2. Športový kočík alebo športiak
Športový kočík začíname využívať v období, kedy je dieťatko schopné samo sedieť a začína ho zaujímať dianie okolo (cca v 6-tich až 12-tich mesiacoch). Sedačku je preto možné polohovať do ľahu, polosedu a sedu, takže si malý pasažier môže podľa potreby pospať alebo pohodlne sledovať, čo sa okolo neho deje.
Kočík sa skladá z konštrukcie a športovej sedačky, ktorú je väčšinou možné nasadiť na konštrukciu dvomi spôsobmi:v smere jazdy kočíka tak, aby dieťa videlo pred seba na cestu, v protismere jazdy tak, aby videlo na osobu, ktorá ho vezie. Táto vlastnosť je praktická aj v prípade, ak na vášho drobca v smere jazdy svieti slnko alebo na neho fúka silný vietor. Otočením sedačky problém hravo vyriešite. Avšak, je nutné zdôrazniť, že túto možnosť nemajú všetky športové kočíky, preto, ak je to pre vás dôležité, si to pred kúpou najskôr overte.
Nakoľko si aj dieťa, ktoré už dokáže samostatne sedieť, v kočíku rado pospí, malo by mať možnosť pohodlne si ľahnúť. Niektoré kočíky umožňujú okrem polohovania zadnej opierky taktiež polohovanie opierky nôh, vďaka čomu má drobec viac priestoru a pohodlia. Poloha zadnej opierky sa dá ovládať viacerými spôsobmi, a to páčkou na zadnej strane opierky, pomocou tlačidiel na bočných stranách opierky alebo pásom. Všetky tri spôsoby sú naozaj jednoduché a je len na vás, ktorý sa vám zdá najpraktickejší.
Zaujímavou témou je pri športových kočíkoch aj úplný ľah. Ten totiž nie je štandardom a nie každý kočík ho umožňuje. Napríklad, pri športových kočíkoch poznáme aj tzv. korýtkový typ sedenia (alebo kolísku), ktorý sa v poslednej dobe teší stále väčšej obľube. Kočíky, ktoré majú tento typ sedenia, sú väčšinou dizajnovo veľmi príťažlivé, športová sedačka má nižšiu hmotnosť a môžete ju otočiť tak, že ju zdvihnete aj s dieťaťom. Navyše, pokrčené nohy napomáhajú predísť bolestiam bruška. Nevýhoda teda spočíva v tom, že sedačku nie je možné nastaviť do úplného ľahu, dieťa sa preto nemôže napríklad otočiť na bruško a v tejto polohe zaspať. Kočíky s týmto sedením majú zvyčajne len tri fixné polohy a pri polohovaní sa sklápa celá sedačka (nie opierka samostatne) na úplný sed, polosed/poloľah a ľah.
Mimochodom, pod tento typ kočíka (okrem iných) patria ako podskupina už spomínané kočíky na šport. Tie ocenia najmä aktívni rodičia, ktorí radi behajú alebo korčuľujú na kolieskových korčuliach. Tieto kočíky vďaka svojim vlastnostiam taktiež výborne zvládajú náročnejší terén.
3. Golfky alebo golfový kočík
Golfky sú pre vás to pravé v prípade, ak potrebujete naozaj ľahký a praktický kočík na dovolenku, na cestovanie lietadlom alebo na prechádzky, počas ktorých už dieťa zvládne veľkú časť cesty po vlastných. Zjednodušene povedané, je to kočík pre odrastenejšie deti, ktoré chodia, ale sem tam sa ešte potrebujú odviezť.
A prečo ten názov? Tradičné golfové kočíky mávajú oddelené rukoväte a po zložení pripomínajú vak na golfové palice. V minulosti bol tento typ kočíka veľmi obľúbený pre svoju skladnosť a nízku hmotnosť. Dnes mu konkurujú mnohé ľahké či cestovné športové kočíky, ktoré disponujú spojenou rukoväťou a sú tým pádom praktickejšie, pretože ich môžete ovládať jednou rukou.
4. Dvojkočík (Súrodenecký kočík)
Tento typ kočíka sa skladá z jednej konštrukcie a dvoch sedačiek, ktoré sú umiestnené vedľa seba alebo za sebou (tzv. tandem). Sedačky je možné kombinovať podľa veku detí, takže môžete použiť dve hlboké vaničky zároveň alebo skombinovať hlbokú vaničku a športovú sedačku, či použiť dve športové sedačky naraz.
Z mnohých dvojkočíkov sa dá vytvoriť aj klasický - jednomiestny kočík, čo je ideálne pre rodičov rôzne starých detí, u ktorých sa bude jedno z nich v kočíku určite voziť dlhšie.
5. Kočík na cestovanie
Kočíky na cestovanie sú vyrobené tak, aby mali čo najpraktickejšie vlastnosti. To v prípade cestovania znamená hlavne nízku hmostnosť a malé rozmery. Niektoré z nich vďaka tomu letecké spoločnosti uznávajú ako príručnú batožinu, takže si ich môžete vziať so sebou na palubu lietadla (vždy si ale skontrolujte prepravné podmienky konkrétnej spoločnosti, s ktorou cestujete). V úložnom priestore auta a autobusu zasa zaberú málo miesta a vo vlaku sa s nimi manipuluje naozaj ľahko.
Hlboký kočík, športový kočík či autosedačku si môžete zakúpiť zvlášť, ale môžete siahnuť aj po súprave „všetkého v jednom balení”. Na výber máte tzv. dvojkombináciu alebo trojkombináciu.
Dvojkombinácia (2v1) obvykle obsahuje:
Niektoré obchody však ponúkajú rôzne vlastné zvýhodnené ponuky „2v1", a preto môžete pod názvom dvojkombinácia nájsť napríklad aj kombináciu podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka), alebo kombináciu podvozku, športovej sedačky a autosedačky (vajíčka).
Trojkombinácia (3v1) obsahuje:
Pokiaľ plánujete na podvozok kočíka pripevňovať autosedačku, čo je praktické napríklad pri jazdení autom na nákupy, máte dve možnosti. Buď si zakúpite autosedačku, ktorá je priamo kompatibilná s vašim kočíkom, alebo si budete musieť k autosedačke a kočíku dokúpiť adaptéry. Ak sa vám nechce tieto položky riešiť zvlášť, môžete siahnuť práve po trojkombinácii, ktorá okrem hlbokej vaničky a športovej časti obsahuje práve aj kompatibilnú autosedačku (tzv. vajíčko - autosedačka od 0 do 13 kg).
Pri kúpe 3v1 si však dajte pozor práve na autosedačku. V snahe ponúknuť trojkombináciu v dobrej cene nemusí byť autosedačka z tých najkvalitnejších.
alebo otázky, na ktoré by ste mali poznať odpoveď
Už dávno neplatí, že na trhu je len pár kočíkov, ktoré sa od seba veľmi nelíšia. Práve naopak. Výber je široký a jednotlivé kočíky ponúkajú kombinácie rôznych vlastností. Na rodičoch teda je, aby si uvedomili, čo od kočíka očakávajú. Odpovedať by si preto mali na tieto otázky:
Foto-zdroj: Pixabay.com
Okrem dizajnu si určite dobre prehliadnite aj nasledujúce časti a parametre.
1, Kolesá kočíka (materiál, veľkosť, počet a odpruženie)
Terén | Šport | Dedina | Mesto | Cestovný |
---|---|---|---|---|
Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy, penové | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy |
Pevné, otočné s aretáciou | Pevné, otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou | Otočné s aretáciou |
Odpružené všetky | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, zadné | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia |
⌀>30–40 cm | ⌀>30-40 cm | ⌀>25 cm | ⌀>20 cm | ⌀>15 cm |
2, Rukoväť
Rukoväť môže byť pevná alebo nastaviteľná. Ako určite sami uznáte, nastaviteľná rukoväť je oveľa praktickejšou voľbou, a to špeciálne v prípade, kedy majú rodičia rozdielnu výšku.
Rozlišujeme dva typy nastaviteľnej rukoväti:
3, Podvozok kočíka
Práve od podvozku najviac záleží:
Niektoré kočíky majú podvozky odľahčené, najčastejšie to bývajú hliníkové podvozky (teda ALU), s tlmičom nárazov, ktorý eliminuje vibrácie a nerovnosti terénu.
Súčasťou podvozku môže byť taktiež odpruženie, pričom na niektorých kočíkoch si ho dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom sa bude kočík pohybovať. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.
Druhy odpružení:
4, Brzdy
Brzdy sú už samozrejmým vybavením každého kočíka, pretože ide nielen o praktický, ale aj o bezpečnostný prvok.
Typy bŕzd:
5, Skladanie
V prípade, že chceme zložiť hlboký kočík, je potrebné vaničku od podvozku úplne odpojiť a odložiť ju samostatne. V tomto majú obrovskú výhodu práve športové kočíky. Väčšina sa totiž dá zložiť „pokope” - konštrukcia spoločne so sedačkou. Ušetrí to nielen čas, ale aj miesto, pretože kočík má po zložení oveľa praktickejšie rozmery.
Niektoré kočíky sa dokonca dajú zložiť jednou rukou (čo sa môže zísť pri častých presunoch autom), iné po zložení zostanú priamo stáť, takže ich môžete kamkoľvek postaviť a neušpinia sa.
Tip: Pri kúpe sa vždy uistite, že sa vám kočík v zloženom stave zmestí do kufra auta.
6, Nosnosť kočíka
Pod nosnosťou kočíka sa väčšinou rozumie maximálne zaťaženie sedačky váhou dieťaťa. Obvykle je to 15 kg hmotnosti dieťaťa, ale existujú aj kočíky, kde je to 22 kg a viac.
Avšak, predajca alebo výrobca môže pri predaji uvádzať aj údaj celková nosnosť kočíka, do ktorej sa počíta aj nosnosť nákupného košíka a prípadných vreciek či organizérov. Preto sa pri nákupe kočíka uistite, že si s predajcom dobre rozumiete.
7, Hmostnosť kočíka
Od hmotnosti kočíka vo veľkej miere závisí, ako sa s ním bude dať manipulovať (ovládať ho) pri jazde, pri skladaní, dvíhaní, pri jazde v teréne, pri tlačení do kopca atď.
Kočíky do terénu bývajú ťažšie, pretože majú vďaka väčšej hmotnosti lepšiu stabilitu. Kočíky do mesta sú účelovo ľahšie kvôli jednoduchšej manipulácii. Medzi najľahšie kočíky zaručene patria golfky a cestovné športové kočíky.
8, Strieška
Strieška (či už na hlbokej vaničke alebo na športovej sedačke) je u väčšiny kočíkov rozopínateľná, inými slovami „predlžovacia”. Pri strieške určite platí: Čím dlhšia, tým lepšia. A to nielen kvôli slnku, dlhšia strieška bábätko lepšie ochráni aj pred vetrom či mrholením. Niektoré striešky sú naviac vodeodolné alebo majú dokonca ochranný faktor proti slnečnému žiareniu (SPF 50+), čo sa najmä v lete výborne hodí.
Dôležitým parametrom je tiež možnosť odvetrávania. Strieška hlbokej vaničky a športového sedadla sa navzájom mierne líšia.
Strieška hlbokej vaničky:
Väčšina striešok má tzv. ventilačnú sieťku určenú na prúdenie vzduchu. Je zabudovaná priamo v strieške a „otvoríte” ju pomocou klasického zipsu (čím teda väčšinou aj predĺžite striešku). Sieťka môže byť po rozopnutí prekrytá odklápacou látkou.
Foto-zdroj: tutis.lt.
Avšak, nie je to pravidlom. Niektoré kočíky to majú nastavené inak a odkrytie sieťky striešku nepredĺži.
Novšie typy hlbokých vaničiek majú na boku kočíka aj tzv. panoramatické okno, ktoré taktiež slúži na cirkuláciu vzduchu a zároveň poskytuje dieťaťu kontakt s okolitým svetom.
Strieška športovej sedačky:
Obvykle máva oproti vaničke „naviac” tzv. náhľadové okienko, ktoré môže byť prekryté odklápacou látkou alebo schované v zipsovej predlžovacej časti kočíka. Využijete ho predovšetkým v prípadoch, kedy budete mať športovú sedačku nasadenú v smere jazdy kočíka a cez okienko pohodlne skontrolujete, čo sa v kočíku deje.
Cez náhľadové okienko vidíte, čo dieťa v kočíku robí. Foto-zdroj: x-lander.com.
Pokiaľ je okienko zároveň celosieťkové, môže sa taktiež využiť ako zdroj prúdenia vzduchu. Tieto okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík alebo pomocou suchých zipsov. Avšak, ani toto nie je pravidlom a náhľadové okienko môže byť nepriedušné. Cirkulácia vzduchu je v tomto prípade zabezpečená inak, a to vo väčšinou ventilačnou sieťkou skrytou v zipse predlžovacej časti.
Foto-zdroj: tutis.lt.
9, Úložný priestor
Úložný priestor kočíkom zaisťuje hlavne košík (alebo nákupný košík), ktorý je umiestnený na konštrukcii pod vaničkou alebo športovou sedačkou. Môže byť úplne otvorený alebo uzatvárateľný. V každom prípade, tento košík nie je primárne určený na vozenie veľmi ťažkého nákupu a každý má svoju maximálnu nosnosť, ktorá by nemala byť prekročená - na čo je treba dbať, pretože pri viditeľnom poškodení košíka by mohol byť problém s reklamáciou.
Mnohé kočíky majú v základnej výbave tiež tašku na kočík, v ktorej sa zvyčajne nosia prebaľovacie potreby a pod. Pripevňuje sa na rukoväť, dá sa kedykoľvek odpojiť a zvyčajne dispunuje aj popruhom/popruhmi, takže si ju môžete hodiť aj cez rameno.
10, Príslušenstvo ku kočíku
Niektoré druhy príslušenstva sú priamou súčasťou výbavy kočíka. Najčastejšie sa sem radí: pláštenka, sieťka proti hmyzu, madlo pred dieťa, adaptéry na autosedačku, držiak na nápoj, nánožník či prebaľovacia taška. Nebýva to však podmienkou.
Ďalšími často dokupovanými doplnkami sú: fusak, deka, podložka do športovej sedačky, držiak na mobil, jedálny pultík, slnečník, stúpadlo pre súrodenca a pod.
Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.
Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:
Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.
Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.
Ak sa rozhodnete pre kočík z druhej ruky, vyberajte ešte starostlivejšie. Odporúčame uprednostniť osobný odber, vďaka čomu si môžete kočík dobre prezrieť a vyskúšať si jazdu, skladanie a rôzne nastavenia.
Na čo sa predávajúceho pýtať?