icon
avatar
cesta1
20. dec 2017
127 

AKO ZABEZPEČOVAŤ POTREBY DETÍ.

    

Cesta zabezpečovania potrieb dieťaťa by mala byť spojená s prekážkami.

Životaschopné deti sú tie, ktoré vedia čo naozaj potrebujú a dokážu vyvinúť úsilie a majú motiváciu niečo urobiť a tak zobudiť svoj vnútorný potenciál.

    Výchova dieťaťa je spočiatku prepojená so zabezpečovaním jeho základných potrieb. Súčasne by vaša pozornosť vo výchove mala byť zameraná aj na vyššie potreby, čiže pracovať s celou pyramídou potrieb.
To, čo umožňuje naplniť potreby dieťaťa – sú posilňovače, odmeny – a sme pri dôležitej výchovnej téme a to sú odmeny a tresty vo výchove. Potreby dieťaťa umožňujú posilňovať a usmerňovať jeho správanie určitým smerom, motivovať ho (našetriť, predať, pracovať, vymeniť, darovať.)

K dispozícii máme veci alebo “uspokojovače” hmotného ale aj zážitkového charakteru. Moderná doba tlačí väčšinu rodičov k tomu, aby uspokojovali materiálne potreby detí, len aby netrpelo ich sebavedomie. Mať mobil, tablet, oblečenie sa stáva sebavedomím dieťaťa.
    Aké prostriedky, budú mať prioritu vo výchove dieťaťa prioritu záleží od rodičov. Ak je rodina zameraná na hmotné zabezpečenie potrieb dieťaťa, jeho túžby budú smerovať k bohatstvu a dostatku. Je dobré si uvedomiť či hmotnými vecami nie sú kompenzované jeho potreby z vyššej úrovne (potreba lásky, uznania, ocenenia).

Každé vekové obdobie má rovnaké potreby – potrebujeme jedlo, lásku, bezpečie, poznávanie atď.
Vekom sa menia iba možnosti a spôsoby ako ich napĺňame.

Predovšetkým dieťaťu jasne zadefinujte dve cesty k uspokojeniu potrieb a to je férová cesta – dokázať niečo vytvoriť a férovo získať a neférová cesta hraničiaca s kriminálnym spôsobmi ako sú kradnutie alebo klamanie.
Cesta od potreby k jej naplneniu je dneska krátka a rýchla. Deti sú orientované na to čo chcú a nie na proces získavania a preto sa rýchle vzdávajú.

Medzi potreby dieťaťa a ich naplnenie vsúvajte fyzické ale aj mentálne prekážky a nechajte medzi nimi aj časový odstup.

Časový odstup – nereagujte hneď na každú prejavenú potrebu dieťaťa. Nechajte ho, nech si počká, nech niečo skúsi urobiť – darovať alebo predať prebytočnú hračku, oblečenie, brigádovať, niekomu pomôcť. Ak zistíte, že to čo chce, je pre jeho život okrajové – odmietnite to ako nepotrebné.
    Predovšetkým ale skúste vnútorne narátať do desať a položte si dve otázky – “Čo mu to dá do budúcna ak mu toto kúpime? Ako to ovplyvní jeho život ak mu to nekúpime”?

Fyzické prekážky – komplikujte cestu od potrieb k ich napĺňaniu. Od útleho veku dieťaťa mu komplikujte prístup k hračke, musí niečo obísť, niekde vyliezť alebo podliezť, čiže vytvoriť mu prekážky na ceste k dosiahnutiu toho, čo chce. Neskôr komplikujte a podmieňujte aj prístup k počítaču, mobilu. (hodina pri počítači a dve hodiny vonku alebo pomoc v domácnosti, alebo urobiť 10 drepov.)
Od hladu k nasýteniu – nechajte dieťa zažívať únosný hlad a smäd. Vytvorte podmienky, kde prostriedky na uspokojenie hladu budú nedostupnejšie (prázdna chladnička, jedlo si musí pripraviť, ísť kúpiť využiť kódovaný prístup do chladničky, počítaču ktoré musí rozlúštiť, prísť na určitý princíp).
Ak chce nové oblečenie – mal by si urobiť poriadok v skrini, darovať oblečenie, ktoré už nechce a chce ho nahradiť novým.

Mentálne prekážky – ak niečo chce má uhádnuť hádanku, neskôr preložiť nejaký text napr. z iného jazyka, jednoducho by malo by niečo uhádnuť, rozlúštiť, dekódovať. Postupne by sa dieťa malo samo naučiť vymýšľať rôzne aktivity, ktorými získa prostriedky, na zabezpečenie svojich potrieb.
Nejde pritom iba o nástroje a veci ale zapojiť aj spoločnosť iných ľudí alebo detí. Poprosiť, žiadať, niekomu pomôcť, niečo vymeniť.

Naučiť dieťa využívať kombináciu viacerých nástrojov na zabezpečovanie jeho potrieb, ho vedie k rozmýšľaniu.
Aj rozprávkový hrdina musel splniť tri úlohy, alebo uhádnuť tri hádanky ak chcel niečo získať.

Čo pomáhajú potreby dieťaťa rozvíjať?
Podstatou výchovy by malo byť naučiť deti napĺňať svoje potreby a rešpektovať aj potreby iných. Rozvíjajú sa pritom, také vlastnosti detí ako sú empatia, úcta, tolerancia, obetavosť.

V tomto procese “získavanie niečoho” dostáva svoje miesto aj detská vôľa, trpezlivosť, sústredenosť, vytrvalosť, ktorých silu môžeme trénovať.
Predstavte si, že vaše dieťa sa dostane na pustý ostrov alebo sa stratí v lese – aké potreby budú preňho dôležité, bude si ich vedieť zabezpečiť? Učte ho zabezpečiť si tie najzákladnejšie potreby prežitia. Takto objavenú silu bude vedieť využiť kdekoľvek a kedykoľvek v živote.

Pre napĺňanie vyšších potrieb u detí je potrebné vytvárať priestor – čiže priestor, kde môže dieťa tvoriť, experimentovať, zažívať úspech, cítiť uznanie, prijatie, ocenenie, kde rastie jeho sebadôvera a sebaistota.
Aké sú to prostredia? Znovu zdôrazňujem – je to príroda, národ a spoločnosť, rod a rodina.
Pozor na školu! Celých deväť rokov povinnej školskej dochádzky niektorým deťom ukrajuje práve z prirodzených schopností – tvoriť, učiť sa, zažívať úspech a ocenenie.

http://vychovavkocke.sk/

Mgr. Adamcová Lýdia

Začni písať komentár...

sticker
Odošli