dankaa78
13. máj 2016
154 

Na čo si treba dávať pozor pri kúpe auta alebo obozretnosti nie je nikdy dosť !

      V súčastnosti prevláda trend,že ojazdených vozidiel sa predáva stále viac ako nových . Ak sa napriek tomu rozhodnete kúpiť vozidlo na vlastnú päsť, nezabudnite na nasledovné užitočné rady 🙂

     Zrejme ako prvý krok pred kúpou auta by malo prísť ujasnenie si, aké auto vlastne chcete. To znamená, ujasnenie si napr: veľkosť vozidla, spôsob jeho využívania, množstvo najazdených kilometrov, výkon a druh motora atď. Že sa nejedná o drobnosť, svedčia často nevhodne kúpené vozidlá, ktoré idú zakrátko po kúpe do opätovného predaja, alebo sú zdrojom problémov. Ako príklad možno uviesť : pre starší manželský pár jazdiaci prevažne po meste a blízkom okolí bude vhodnejšie menšie vozidlo. Pre mladú rodinu s jedným dieťaťom vyhovie bežný hatchback poprípade kombi. V prípadne ak je viac detí ako dve, vhodne padne veľkopriestorové vozidlo typu napr. Citroën C4 Grand Picasso 🙂

     Ďalším krokom pri kúpe vozidla je kontrola faktov uvedených z inzeráte. Treba si ich porovnať so skutočnosťou. Napr. kontrola prvkov výbavy, stavom búraný/nebúraný, poriadne vedená servisná knižka, funkčnosť všetkých systémov, čistota atď. Nezriedka sa totiž stáva, že v inzeráte boli údaje zámerne skreslené s cieľom nalákať kupujúceho na osobnú obhliadku, kde by bol dodatočne "spracovaný".

Čo si treba pozorne skontrolovať?

Údaje o vozidle

Rok výroby - skutočný rok výroby zistíte z kódov, ktoré sú napríklad na sklách, bezpečnostných pásoch, plastových dieloch alebo nádobkách na kvapaliny. Napríklad ak majú všetky sklá rovnaké kódy a dolu číslo 5, mali by byť vyrobené v roku 2005-2006. Dátum výroby nájdete aj na nášivke alebo štítku v dolnej časti bezpečnostného pásu.

VIN kód - podľa VIN sa dá skontrolovať, či súhlasí rok výroby a pre aký štát bolo auto vyrobené. Musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencii (OEV). VIN kód býva vyrazený buď v motorovom priestore, na kovovej priečke medzi motorom a kabínou, na podlahe alebo v batožinovom priestore.

Typový štítok - najčastejšie ho nájdete v motorovom priestore. Všetky údaje sa musia zhodovať s OEV. Štítok by nemal byť poškodený alebo dokonca chýbajúci. Vtedy je  vysoká pravdepodobnosť, že s vozidlom niečo nie je v poriadku.

Číslo motora - typ a výrobné číslo nájdete vyrazené na bloku motora. V OEV od 1. 7. 2007 musí byť povinne uvedený len typ motora a ten sa musí zhodovať s vyrazeným údajom na motore. Kontrola je však často pomerne komplikovaná, keďže veľa motorov je oplastovaných, alebo má vyrazené číslo na veľmi zle prístupných miestach.

Servisná knižka - pri kúpe nového auta je samozrejmosťou, v prípade ojazdeného auta, ak chýba, majiteľ sa možno snaží niečo zatajiť. Zo servisnej knižky vyčítame, či boli všetky veľké aj malé kontroly urobené včas. Ale ani samotná knižka nie je ešte zárukou 100%-ného servisovania a poctivých kilometrov. 

Počet majiteľov - veľa o vozidle napovie aj počet majiteľov, dozvedieť sa však niekedy pravdu je veľmi obtiažne. Je to však dobrá informácia. Ak by som zvažovala kúpu ojazdeného auta, určite by som volila jedného majiteľa 🙂

Počet kľúčov - jednoznačne by mali byť ku vozidlu dva kľúče, master kľúč (kód) od imobilizéru, kód od originálneho rádia, kľúč od zabezpečovacieho zariadenia, alarmu atď.

Vonkajší a vnútorný vzhľad vozidla

Lakovanie vozidla - mnohokrát práve farba, teda lakovanie rozhodne, či si auto kúpime. Malo by mať po celej ploche rovnakú farbu a odtieň. Treba si tiež dávať pozor na koróziu, ktorej sa darí hlavne na spodných častiach karosérie, pri okrajoch dverí a blatníkov.

Medzery - veľmi veľa napovedia aj špáry resp. medzery a ich veľkosť medzi časťami karosérie, napríklad medzery pri dverách alebo kufri. Diely musia sedieť a diery medzi nimi by mali byt rovnako široké. Ak nie sú, auto mohlo byť poškodené pri nehode a nekvalitne opravené. Dôležitý je aj lak na skrutkách, ktoré spájajú jednotlivé časti karosérie. Ak sú poškodené, môže to značiť, že ich mechanik povoľoval, keď daný diel opravoval alebo menil.

Pneumatiky - zákon hovorí jasne, koľko je minimálna hrúbka vzoru pneumatík. Letné aspoň 1,6 milimetra, zimné 3 mm. Skontrolovať však treba aj bočnice plášťa a vzhľad diskov. Veľa napovie aj opotrebovanie behúňa pneumatiky. Môže napovedať o zlej geometrii, neodbornej oprave alebo jazdnom štýle predchádzajúceho majiteľa.

Predná a zadná náprava - pri zbežnej kontrole zvonku je potrebné dať pozor na akýkoľvek netypický odklon kolies. Môže to byť znak neodbornej opravy alebo poškodenia dielu. V dôsledku toho sa nesprávne opotrebovávajú pneumatiky.

Spodná časť vozidla - pri pohľade spredu, zboku alebo zozadu by nemalo nič trčať. Tiež by nemalo byť nič premačknuté a pod. Pozor treba dať aj na rôzne neoriginálne zvary, môžu naznačovať zváranie karosérie, a teda možnosť zostavenia vozidla z viacerých častí. Na motorovej a prevodovej časti si treba dať pozor na únik oleja.

Vlhkosť - akýkoľvek netypický puch by mal zvýšiť vašu pozornosť. Môže signalizovať zatekanie vďaka neodbornej oprave po búračke. Treba teda pozrieť aj celý interiér, či v ňom nie sú stopy vody, piesku alebo blata.

Airbagy - airbag môže veľa napovedať o prípadnej nehode vozidla. Preto je potrebné poriadne skontrolovať, či neboli vystrelené. Kryt airbagu musí sedieť presne. Treba spraviť aj test s kontrolkami. Po otočení alebo zasunutí kľúča do ready režimu (prvej polohy) sa rozsvietia všetky kontrolky. Ak namiesto postupného zhasínania zhasnú všetky naraz (prípadne kontrolka airbagu súčasne s inou z kontroliek), znamená to, že je kontrolka prepojená na inú (pomerne častý trik) a airbag je nefunkčný. Auto bolo buď šlendriánsky opravené alebo bola porucha na elektronike airbagu.

Bezpečnostné pásy - nesmú byť nijako mechanicky poškodené alebo sa zadrhávať.

Skúšobná jazda s vozidlom

     Pokiaľ je možné, je vhodné, aby bol motor pred skúšobnou jazdou studený. Ako prvé je treba overiť, či nie je na viečku doplňovanie oleja vyzrážaná voda, ktorá vytvorí po vychladnutí na spodnej strane viečka biely film. Taktiež treba skontrolovať nádobku s chladiacou kvapalinou, v ktorej sa nesmú nachádzať stopy mastnoty alebo nečistôt. Mastnota ukazuje na prenikanie oleja do chladiacej kvapaliny a nečistoty na nepravidelnú údržbu. Skontrolovať treba aj olejovú mierku, pričom kontrolovať je potrebné nielen množstvstvo oleja, ale v prípade benzínových motorov aj jeho sfarbenie - olej nesmie byť čierny. V prípade dieselov takáto farba neprekáža, tam je dôležitý hlavne stav. Venovať treba pozornosť aj vzhľadu motora. Na prvý pohľad by mal byt suchý a čistý, bez prepúšťania oleja. Pozrieť sa treba aj na prípadné zvary a skrutky v motorovom priestore. Olej treba skontrolovať aj v automatickej prevodovke, ak je ňou vozidlo vybavené. Olej nesmie byť špinavý a zapáchať spáleninou. Taktiež je dôležitá jeho správna hladina, ktorá je ale veľmi rôznorodá a tiež sa v niektorých vozidlách meria v kľude, inde za chodu motora.

     Samotné naštartovanie motora musí prebehnúť hladko, bez akéhokoľvek škrípania, chrchlania a motor by mal naskočiť na prvýkrát, a to bez pridania plynu. Dobré je nechať motor chvíľku naštartovaný a pozorovať, či drží  otáčky, pri studenom motore za chladného rána môžu byť najskôr aj o niečo zvýšené (okolo 1100-1200), po chvíli klesnú na približne 850-900 ot/min. Tiež si treba dať pozor, či sa neozývajú nejaké divné zvuky z motora, pískanie, chod by mal byť pokojný a plynulý, bez zvláštneho hluku, vibrácií alebo trhania. Všimnite si, v akom poradí a s akým oneskorením zhasínajú kontrolky na prístrojovom panely. Kontrolka airbagov musí vždy zhasnúť samostatne, inak je prepojená s inou kontrolkou. Dôležité je sledovať aj ručičku teplomera, ktorá sa nesmie dostať cez 90 stupňov Celzia. Samozrejme, prvé kilometre skúšobnej jazdy by mali byť v miernom tempe bez vytáčania motora, obzvlášť ak sa jedná o diesel.  Pozornosť treba venovať aj samotnej spojke, či nezaberá pedál príliš vysoko, či nie je rozbeh trhavý a taktiež treba vyskúšať na vyššom prevodovom stupni a nižšej rýchlosti (napr. 5-ka pri cca 70 km/hod) prudko zošliapnuť akcelerátor a pozorovať, či vozidlo plynulo zrýchľuje bez prešmykovania a náhleho stúpnutia otáčok. Za jazdy je aj dôležité si všímať, či vozidlo neťahá do strany. Na rovnom a menej frekventovanom úseku treba vyskúšať brzdy. Najskôr brzdiť zľahka a ak je všetko v poriadku pokus zopakovať s väčšou intenzitou. Brzdenie musí byť rovnomerné a volant sa nesmie klepať, triasť, otáčať a ani nič podobné. Za jazdy bez brzdenia sa tiež nesmie volant rozvibrovať, inak to ukazuje na chybu vyváženia pneumatík, či vôle v prednej náprave alebo riadení. Hučanie od kolies znamená opotrebované ložiská. Pozor na autá s automatickou prevodovkou. Ak bývalý majiteľ za jazdy často vyraďoval, prevodovka môže byť značne opotrebovaná, pretože v tej chvíli nie je dostatočne mazaná. Taktiež je problém, ak po takomto "vyradení" je za jazdy zaradené opäť D, čo neraz sprevádza značný ráz, ktorý životnosti prevodovky neprospieva.           Rozbiehanie s vozidlom musí byť bezproblémové a plynulé, to znamená, pri miernom plyne sa musí vozidlo rozbehnúť bez šklbania, to isté platí aj o cúvaní. Nikdy vozidlo nesmie poskakovať alebo sa správať, ako keby prekĺzavala spojka. Vtedy je na vine únik tlaku v prevodovke a samozrejme nutná oprava. Za jazdy by mala prevodovka pri riadnom zošliapnutí plynu podradiť, samozrejme ak už nie sú otáčky príliš vysoké. Toto podradenie by malo prebehnúť pokiaľ možno bez väčšieho cuknutia a nemalo by byť sprevádzané zmätkami v radení rýchlostí, čo prezrádza chybu v riadiacej elektronike. Taktiež je dobre vyskúšať parkovaciu polohu P, nikdy však nie za jazdy a tiež ak je taká možnosť voľby, aj manuálne radenie všetkých rýchlostí. Po jazde je dobré opäť skontrolovať mierku oleja prevodovky, ale tentoraz z dôvodu pachu oleja. Olej je síce horúci, ale nesmie zaváňať spáleninou.

Skúšobná jazda ešte raz heslovite :

  • Na rovnom úseku cesty treba dať na chvíľu ruky z volantu, zistíme či nás vozidlo citeľne neťahá do niektorej strany.
  • Na ceste s dierami zistíme odozvy podvozku a prípadné "iné"zvuky.
  • Treba zistiť ako sedí vozidlo v zákrutách.
  • Skúšať sa rozbiehať a brzdiť, či auto neskáče pri pridávaní plynu.
  • Vyskúšať, ako ide auto za "plynom" od nízkych otáčok.
  • Zistiť či sa pri cúvaní neozýva búchanie.
  • Skúsiť nástup bŕzd, či pri brzdení auto nevybočuje, netrasie a ak je možnosť vyskúšať to aj na mokrej vozovke, ľade či snehu.
  • Preveriť fungovanie ABS, prípadne ESP, ASR a ďalších trakčných systémov napr 4x4.
  • U vozidla s karosériou kombi či hatchback treba dať pozor na prílišné vŕzganie piatych dverí, či sú na nich obe gumové tesnenia, či funguje vyhrievanie zadného skla a zadný stierač.
  • V prípade vozidlá kupé/kabriolet zase treba venovať zvýšenú opatrnosť na stopy po zatekaní vody do interiéru a tiež správnom fungovaní otvárania či zatvárania strechy.
  • Pozor treba dať či vozidlo začne tak do 3-5 km kúriť a ako sa správa ručička teplomera na prístrojovom štíte.
  • Skontrolovať fungovanie klimatizácie.
  • Kontrola vozidla skúšobnou jazdou neskončila a pozornosť treba venovať aj správaniu sa vozidla po skúšobnej jazde.
  • Motor resp. teplota chladiacej kvapaliny nesmie nikdy pri ani po skúšobnej jazde prekročiť povolenú max. teplotu, obvykle 90 stupňov Celzia. Ak sa tak v určitých špecifických prípadoch stane (jazda v kolóne), musí sa v krátkom čase po prekročení tejto hranice spustiť ventilátor chladenia.
  • Po skončení skúšobnej jazdy nechajte motor chvíľu bežať na voľnobeh. Chod by mal byť vyrovnaný, bez výraznejších vibrácii (podľa druhu motora). Pri voľnobehu treba skontrolovať viečko dolievania oleja. Tu však treba byť opatrný, keďže v prípade opotrebovaného motora môže olej aj s horúcimi spalinami striekať von. Pri niektorých typov motorov je možné, že zopár kvapiek vystrekne von, aj keď je motor v dobrom stave, obecne však platí, že olej pri voľnobežných otáčkach z dobrého motora výrazne striekať nesmie.
  • Podobne treba skontrolovať aj  nádržku chladiacej kvapaliny. Tu ale s otváraním uzáveru treba ešte väčšej opatrnosti, keďže systém je v miernom pretlaku a hrozí náhly únik horúcej pary. Preto treba uzáver otvárať postupne a opatrne. Ak je totiž motor poškodený, hrozí výstrek aj vriacej vody. Pokiaľ je motor v poriadku, voda zostane v nádržke. 
  • Taktiež treba po skúšobnej jazde vozidlo znova naštartovať. Zohriaty motor musí naskočiť bez problémov. Najmä u dieselov sa občas stáva, že vozidlo za tepla nedobre štartuje, čo svedčí o chybnom naftovom čerpadle.
  • Pri bežiacom a zohriatom motore je dobré si všímať aj farbu výfukových plynov. Hustý biely dym prezrádza prenikajúcu vodu do spaľovacieho priestoru, čo znamená poškodené tesnenie pod hlavou alebo poškodenie - prasklinu samotnej hlavy valcov. Modrý pri dieseloch až modro-tmavý dym ukazuje na veľké opotrebovanie motora, kedy sa do spaľovacieho priestoru dostáva množstvo motorového oleja. Okrem opotrebovaného motora spôsobuje prenik oleja do spaľovacieho priestoru aj opotrebované turbodúchadlo. Čierny dym zase prezrádza, že sa do spaľovacieho priestoru dostáva viac paliva, ako je potreba a to nie je v poriadku.

    Ďalšie rady

  • Predné svetlá. Pozor treba dať na praskliny od kamienkov a tiež či sú originálne.
  • Čelné sklo. Platí to isté čo vyššie a tiež zistiť dôvod výmeny.
  • Predná kapota. Ak je bez oderov a čelné sklo bolo menené, môže signalizovať výmenu alebo lakovanie. Veľké poškodenie od kamienkov zase signalizuje veľký počet najazdených kilometrov.
  • Brzdové kotúče. Skontrolovať hrúbku a stav.
  • Výfuk. Zadná časť sa mení po približne 200 tisíc km alebo 3-5 rokoch.
  • Volant. Lesklosť a opotrebovanie.
  • Sedačky. Vysedenosť vodičovej aj spolujazdca.
  • Interiér. Jeho opotrebovanosť. Vyzerá úplne inak, keď niekto v aute vozil viac ľudí alebo detí.
  • Jednotlivé diely karosérie. Skontrolovať farby. Ak vozidlo bolo havarované na predok, stačí otvoriť kapotu a skontrolovať zvary medzi karosériou a blatníkom, bude viditeľný iný odtieň farby. Skontrolujte radiacu páku, volant a pedále, ale aj stav čalúnenia. Podľa miery ich opotrebovania môžete odhadnúť počet skutočne najazdených kilometrov. Pri 50 000 najazdených km by nemali byť príliš opotrebované. Pri viac ako 250 000 km býva viditeľne poškodený povrch radiacej páky a pedále sú úplne zodraté. Ale pozor! Volant nie je vždy dôveryhodný. Často krát sa mení volant + hlavica radiacej páky, resp. niekto používa na volante rôzne poťahy atď. Je potrebné mať otvorené oči a hľadať jednotlivé súvislosti.
  • Motor. Mal by byť pred jazdou studený.

      My sme kúpili Citroen cez ebay a je nám verný od roku 2008 až do teraz🙂 Tento rok oslávi sladkých "16" . Netreba sa báť ani vozidiel z dovozu, pretože vozidlo z cudziny napr. po 200 000 km často v lepšom stave je porovnateľné vozidlo jazdené u nás s najazdenými 100 000 km. Môže za to lepšia kvalita cestnej siete, (ne)solenie na cestách, údajne aj lepšia kvalita tamojších značkových servisov a väčšia ochota majiteľov vozidiel ich pravidelne navštevovať. Ale pozor na práve vozidlá z dovozu, ktoré sa stávajú predmetom rôznych podvodov (búračiek, stáčania kilometrov, falšovania dokladov)...

#auto

#dolezite

#kupa_auta

#prakticka_rada

#citroen

Komentár bol odstránený

@sisinka625 praktické info pre Teba.Inak viac zistím a napíšem Ti😉

5. mar 2017
5. mar 2017

Začni písať komentár...

Odošli