icon
avatar
demeeri
13. mar 2014

9 myšlienok Naomi Aldort

 Deväť myšlienok Naomi Aldortovej

  1. 1.      Dieťa má pravdu. Nech už robí čokoľvek, má na to pádny dôvod. Opravovaním v ňom vyvolávate pocit zlyhania. Podstatné je nájsť pravú príčinu jeho konania a tú napraviť. Spravidla za ňou stojíme my – väčšinou sme dieťa niečo nevedomky naučili alebo máme nerealistické očakávania. Dieťa je naše zrkadlo.
  2. 2.      Poslušnosť nie je naším cieľom. Znamená totiž, že dieťa sa bojí. Možno robí dobrú vec, ale zo zlého dôvodu. Bojí sa trestu, našej zlosti alebo toho, že príde o našu lásku. Poslušné dieťa môže neskôr počúvať kohokoľvek, napríklad vodcu gangu. Naučí sa počúvať iných, a nie samo seba. Človek by mal niekedy počúvať iných ľudí, ale mal by sa vždy najskôr poradiť sám so sebou a vedieť sa rozhodnúť, koho a kedy počúvať.
  3. 3.       Naším cieľom je, aby bolo dieťa nezávislé, aby v každej chvíli cítilo: To, ako sa cítim, je správne. Tento pocit sebadôvery budujeme tak, že reagujeme na jeho potreby. Nemusíme sa obávať, že neskôr bude robiť veci na úkor iných ľudí, alebo že sa o druhých nebude starať. Naopak, pre dieťa, ktoré sa cíti nezávislé a dôveruje si, je oveľa jednoduchšie všímať si druhých a starať sa o nich.
  4. 4.      Spokojné dieťa sa správa dobre zo svojej vlastnej slobodnej vôle. Na to nepotrebuje príkazy, zákazy a napomínanie, potrebuje len, aby boli naplnené jeho základné potreby, ktorými – okrem tých fyzických – sú bezpodmienečná láska, možnosť sebavyjadrenia, emocionálna istota, samostatnosť, moc nad sebou a sebavedomie.
  5. 5.      Ľudia sú zo svojej podstaty nezávislé bytosti. Keďže ovládaním ideme proti tejto prirodzenosti detí, vytvárame agresivitu a vzdor. Niektoré deti tým privedieme k vnútornej rezignácii a vytvoríme v nich pocit uzatvorenia, neistoty a neschopnosti dôverovať sám sebe.
  6. 6.      Naším cieľom je, aby deti boli šťastné. Snažíme sa ich toho čo najviac naučiť, aby toho čo najviac dosiahli a čo najviac mali, a potom mohli byť šťastné. Na tom nie je nič zlé, oveľa dôležitejšie však je naučiť deti byť šťastné hneď. Nezávisle od toho, či dostanú to, čo chcú, alebo sa im niečo podarí. Aby boli schopné BYŤ. Naučme ich radšej BYŤ, než ROBIŤ a MAŤ.
  7. 7.      Ak dieťaťu pomáhame, v skutočnosti ničíme jeho sebaúctu. Hovoríme mu tým: Ty to nevieš. Ja ti to ukážem. Ja ti pomôžem. Dávajme deťom také projekty a aktivity, ktoré zvládnu samy. Nie príliš ľahké, ale ani nie veľmi náročné, aby ich odradili alebo aby pri nich potrebovali našu pomoc. Ak vidíte, že na niečo nestačia, je lepšie vybrať im niečo iné, než im pomáhať.
  8. 8.      Chválenie ničí sebaúctu a je druhom manipulácie. Ak dieťa chválime, chceme, aby niečoho robilo viac. A ono to funguje, ale opäť zo zlého dôvodu – chce získať našu lásku. Učíme deti byť závislé od mienky druhých ľudí. Tento prístup vnáša do života neistotu.
  9. 9.      Sloboda nie je povolenie robiť čokoľvek. Dať dieťaťu moc nad samým sebou neznamená dať mu moc nad rodičmi a ostatnými ľuďmi. Pretože to je pre dieťa príliš veľká moc, ktorá ho frustruje a oslabuje. 
avatar

to je úplne super .....

Odpovedz
14. mar 2014
avatar

Somza vztahovu vychovu a snazim sa ju praktizovat, ale s niketorymi vecami nesuhlasim. Dieta ma vzdy pravdu a opravovanim v nom vyvolavame pocit zlyhania...je to mozne, no ak dieta chyti do ruky ostry noz, prave skoro vbehlo pod auto, alebo chce podpalit barak, ma tiez pravdu? Nemam ho upozornit, zabranit v tom, opravit??? Ako ho potom mam naucit, ze niekotre veci su nbezepecne alebo nespravne? Kto vie, nech vysvetli.
Dalsia vec: detom netreba pomahat a treba im ponukat aktivity, ktore zvladaju. Neviem ako u koho, no mje dieta si aktivity vybera samo a casto take na ktore este nestaci. Mam mu to rovno vytrhnut z ruky so slovami, ze ty to este nevies, odlozime, alebo ho mam usmernit, ako by to zvladnut predsalen mohol??
Chvalenie je manipulacia? Ja som vyrastala bez chvaly a sebavedomeho cloveka to zo mna urcite neurobilo, prave naopak. Preto, ak moje dieta nieco zvladne a vidim ze sa z toho tesi, dam mu najavo, ze ma to tesi tiez, ze som nanho hrda. Niekedy staci usmev, pre mna je aj to formou chvaly

Odpovedz
14. mar 2014
avatar
demeeri
autor

@marionmarion Súhlasím s tebou.Ako myšlienky sú krásne ale žiaĺ nie všetko je čierne a biele.Veľa vecí je medzi.Všetko súvisí samozrejme od situácie.

Odpovedz
14. mar 2014
avatar

@demeeri a ja si tiez myslim ze to suvisi aj do matky...toto dokaze mozno praktizovat vyrovanan, spokojnazena, ktoru nic nerozhadze, nenahneva, ktora nikedy nepodlieha paniek, nekona s hnevom alebo z frustracie...neviem ci taka existuje, no ja taka nie som a nikdy ani nebudem. Davno viem, ze nikdy nebudem stopercentna, robim co mozem a za svoje hranice ist nedokazem...

Odpovedz
14. mar 2014
avatar

@marionmarion ja som toho nazoru ze 100%nie je nikto ale na druhu stranu formulacia S.A.L.V.E je super metoda....hlavne S(separate) - oddelte sa od chovania dietata a od jeho emocii pomocou ticheho rozhovoru sami so sebou. Je to viac rozvedene v knihe ale funguje to....u mna teraz tak 60 ku 40 🙂ale verim ze to zvladnem. Co sa tyka bebezpecnyvh situacii tak to je jasne ze zasahujem okamzite ( aj nahnevane) ale hned sa snazim potvrdit emociu dietata. Co sa tyka aktivit tiez si sama vybera a obcas cumim co uz vlastne dokaze ak do toho nezasahujem. A samozrejme nikto aa neubrani nie uplne spravnym reakciam ale staci ze o tom viem a snazim sa kontrolovat

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@marionmarion treba poznať myšlienky do hlbky ... Naomi tvrdí, keď napríklad dieťa beží na cestu, či robí niečo, čo mu može ohroziť život, vtedy treba využiť našu autoritu, a buď skríknuť, či zabrániť situácii. S nožom to je diskutabilné, tiež som bola proti, ale už mu nechám, v niektorých kmeňoch už batoľatá vedia narábať s nožom, treba len stanoviť pravidlá, odporúčam video http://cestacloveka.sk/2014/05/11/gever-tulley-...

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@eir lenze my nezijeme v kmenoch. To aby dieta samo odhadnut nebezpecenstvo musi vyrastat odmalicka aj v takych istych podmienkach ako deti z kmena. Potom by som mozno dietatu ten noz nezobrala, ale som si vedoma toho, ze dieta vyrastajuce v civilizacii taky pud sebazachovy nema a dat mu noz do ruky je nezodpovedne, pojial nerozumiwe riziko ono samo. A pravidla sa mozu stanovit, ked im dieta rozumie...skus stanovit pravidla dietatu s vyvinovou dysfaziou, ked nechape co mu hovoris. Pekne myslienky sa nie vzdy daju aplikovat do praxe a ja tu stojim pevnymi nohami na zemi a nesnazim sa o nemozne...

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@eir absolútny súhlas tiež si myslím, že čím skôr sa dieťa oboznámi s "nebezpečným" predmetom tým lepšie pre neho. ja som v tehotenstve čítala Osha a tam je krásna veta parafrázujem: nezakazuj mi to ale nauč ma to, aby som to robil bezpečne. to si myslím, je základ bezpečnosti pre deti 😉

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@marionmarion lenže, ak chceme, aby sa v našich podmienkach naučili odhadovať, musíme im k tomu dopriať situácie, presne ako píše @rienok (naozaj krásna a múdra myšlienka, stotožňujem sa 🙂 ) "nezakazuj mi to, ale nauč ma to, aby som to robil bezpečne"
samozrejme, treba brať do úvahy zdravotný stav dieťatka, každá matka by mala vedieť odhadnúť, na čo je jej dieťa pripravené, keď sa bavíme o nožoch, učiť sa môže začať s príborovým ...

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@eir potom som asi z v vasho hladiska nejaka vadna a zla matka,ked nemam cas na to, aby som dietatu take situacie dopriala vzdy ked ono potrebuje. Ja som nanho sama. Domacnost, nakupy, vsetko stoji na mne. Este k tomu ma moje dieta dysfaziu. A v tejto situacii NIE je realne to, co tu vy dve pisete. Vyskusajte, potom posudzujte. Uz sem nebudem prispievat, lebo to nema cenu. Zivot nie je kniha, to co som napisala je moja realita, neviem aka je vasa, ale je mi jasne ze sa k tej mojej ani nepriblizuje...

Odpovedz
17. máj 2014
avatar

@marionmarion prepáč, ale nik ťa neposudzuje, len sme vyjadrili svoj názor, ak sa ťa niečo dotklo, tak prepáč, ale podla mna, nič, čo tu padlo, nebolo mienené ako urážka, čisto len subjektívne poňatie názorov ... práve keď budeme komunikovať, môžeme pochopiť viac ...a ako som už písala, Ty poznáš svoje dieťa, takže Ty vieš, čo je preň v danej situácii naj ... Ja mám toho tiež vela, nemám poblízku nikoho, kto by mi drobca postrážil, takže viem, aké je to byť na všetko sama ...

Odpovedz
18. máj 2014
avatar
demeeri
autor

@eir
@marionmarion Ja som tiež na dieťa sama,ale snažím sa mu venovať neustále,takže spolu robíme všetko,nákupy,varenie,upratovanie.Môže zapínať elektroniku,počítač,zapína práčku sám,tak že stojím pri ňom.A áno,nechám mu na chvýľu nôž v ruke ak chce držať.Stáva sa že krájam jablko a nôž ostáva na stole.Malý vezme do ruky a snaží sa sám odkrojiť.Tam mu to ukážem ako sa robí.Ak by som mu s krikom vybrala z ruky nôž,tak by vzdorovite reval,poznám ho,urobil by toto.

Odpovedz
18. máj 2014
avatar

@demeeri aj my tak 🙂 dúfam, že týmto prístupom mu to ostane do dospelosti a bude skvelým mužom, ktorý bude bez problémov pomáhať svojej žienke 🙂 môj drobec keď "dokrája", sám mi dá nôž a povie stačí 🙂 veľmi ho baví umývať záchod s kefou 😀

Odpovedz
18. máj 2014
avatar
demeeri
autor

@eir Môj tiež rád umýva špongiu,handrou alebo kefou vaňu.Záchod zatiaľ nie.

Odpovedz
18. máj 2014
avatar

@demeeri skus si precitat nieco o perceptivenej dysfazii a potom pochopis. Bud rada, ze tvoje dieta je zdrave, sikovne a nerobi mu problem skusat a ucit sa. Keby som mojmu dala noz aby skusal ako sa s nim naraba, tak by mu to v najlepsom pripade iba padlo na zem, lebo je pozadu s motorikou a este by sa z tej frustracie aj rozplakal alebo rovno dostal hystericky zachvat, ze zase nieco nezvladol...nehodnot, co nepoznas...to co tu opisujes mozno aplikovat u dietata, ktore sa vyvija normalne a rozumie tomu, co mu vysvetlujes a zvlada veci, ktore zvladaju jeho rovesnici. Pochybujem, ze si dokazes predstavit ake to je divat sa na svoje dieta, na jeho bezmocnost, frustaciu, ze ti nerozumie, ze nezvlada bezne veci a nemoct mu s tym pomoct...vysvetlovat mu tisickrat za den zakladne veci do kolecka a vidiet ze to ma minimalny alebo ziaden vysledok, snazit sa ho ucit a divat sa na to, ako on nema zaujem. Napriek tomu ze nestiham, snazit sa ho zaclenit do domacich prac , ukazovat co sa ako robi a zmierovat sa s tym, ze on nema o tie veci absolutne zaujem...neprajem to nikomu. A este v jednom sa mylis, ty nie si na dieta sama, mas manzela, ktory aspon obcas pride za vami domov, ktory vas ma rad a ked potrebujes je tam...ja nemam nikoho

Odpovedz
18. máj 2014
avatar

@marionmarion ale tu nikto nepisal o tom, ze nieco robis nespravne....skor len o tom ze ak je dieta zdrave tak mu viac doverovat.deti maju uzasny pozorovaci talent a ak budeme my dospeli narabat s nastrojmi spravne tak oni to spravne nacitaju...vidim na mojej dcere. Ona presne opakuje co robim ja ak robim nieco po dospelacky aj ona sa snazi. Myslim pozriet principy montessori pedagogiky vo vasom pripade by mohlo krpcovi ale aj tebe pomoct. A nemysli si ze dam mojej dcere do ruk noz uz teraz to nie, ale vzdy ked nieco robim mam ju pri sebe aby sa pozorovanim ucila ....nieco zvlada lepsie nieco menej. Dolezita jr hlavne nepodmienecna laska. Ak zvladneme my rodicia prejavovat ju voci svojim detom budeme prekvapeni ake su to uzasne bytosti. Krasny dnik

Odpovedz
19. máj 2014
avatar

@marionmarion nejde o to, že dať dieťaťu niečo do ruky a učiť ho s tým narábať, ale keď ono niečo vezme a chce s tým narábať, nebrať mu to, že to nevie a pod. ale ukázať mu "čo s tým" držím palce, aby si mala dosť energie všetko zvládať a hlavne nech ste spolu šťastní ...

Odpovedz
19. máj 2014
avatar

@rienok ja s tebou suhlasim, pokial je dieta zdrave a reaguje tak ako opisujes, tak sa to aplikovat da a urcite to ma pozitivny ucinok...odmalicka sme som sa snazila ho k tomu viest, nezakazovala som, nechala vyskusat ak chcel, skusala som aj montessori, skusali sme kreslit, malovat, stavat vezu z kociek, spolu umyvat riad, citat knizky..vsetko robime dodnes...ale rozdiel je v tom, ze moje idte anrema zaujem po mne opakovat,nema zaujem sa zapajat, nema zaujem sa ucit. cokolvek mu vyvsetlujem, hovorim ono sa na mna ani nediva, odbehne, zacne sa venovat niecomu inemu, udrzta jeho pozornost je nemozne a tiez je nemozne spoliehat sa na to, ze pochopi princip veci, ako funguju, na co si ma davat pozor...on proste nerozumie reci, nevie si spojit veci, nechape vyznam viet, nedokaze odhadnut nebezpecenstvo...
@eir netrham mu veci z ruk, nebranim mu v tom, ked sam chce...ale ide o to, ze on to skusi a kdze je s motorikou pozadu je takmer pravidlom, ze to nezvladne. To ho hneva a zacne plakat a hadzat sa o zem, niekedy toto mame aj 20 krat za den. On sa nechce ucit, on to chce hned a ked to nejde, uz nechce dalej skusat...samozrejme ze mu ukazujem, pomaham ako mozem, aj ked mam na krku aj ine veci nez sa venovat nonstop dietatu, snazim sa...ale to co sa v clanku od Aldortovej piuse, je pre mna utopia. Keby som mala diat ktore reaguje normalne, to by bolo o nicom inom...

Odpovedz
19. máj 2014
avatar
demeeri
autor

@marionmarion Prepáč,to som nevedela.Samozrejme že v tom článku ide o zdravé dieťa.Nechcela som ťa dotknúť ani krtizovať to ani náhodou..Teraz,že si mi to vysvetlila,dám ti za pravdu.

Odpovedz
19. máj 2014
avatar

@demeeri neospravedlnuj sa,nemala si to ako vediet...to skor ja sa ospravedlnujem tebe za ton,aky som pouzila...tiez som chcela aplikovat aldortovej metodu u syna a mna najviac mrzi, ze to nejde...

Odpovedz
19. máj 2014
avatar
demeeri
autor

@marionmarion Ja o tej netode počujem po prvý krát,tie myšlinky ma zaujali,preto som sem dala,to skôr pre seba aby som nezabudla.Ja nevychovávam syna podľa žiadnej knihy ale podľa seba a podľa toho čo som videla od mojej mamy.Ale takéto články si rada prečítam.

Odpovedz
19. máj 2014
avatar

@demeeri nemyslim si ze ktokolvek vychovava svoje dieta podla knihy, po kninach siahneme v pripade ze si s niecim nevieme rady...ja som Aldortovu nasla, ked aml maly zachvaty zlosti a hadzal sa o zem. Tam nam jej rady pomohli..no kadze dieta je individualne a neda sa riadit vo vsetkom podla knihy pri ziadnom dietati. Matka vzdy vie a citi najlepsie, co jeho dieta potrebuje...uznavanie pocitov vyuzivam, lebo nam pomaha, niektore veci sa u nas aplikovat nedaju...Je super za sa mozes spolahnut aj na vychovne metody tvojej mamy...ta moja ma vychovavala sposobom psychickeho vydierania a obvinovania za svoje nestastie a toto urcite synovi nechcem a nemozem odovzdat...
a ty si skvela mama aj bez knih...

Odpovedz
19. máj 2014
avatar
demeeri
autor

@marionmarion Ďakujem za kompliment ale nezaslúžim si to.Ja si to o sebe vôbec nemyslím.Možno mám nízke sebavedomie ale snažím sa.Vieš práve Modrý Koník mi vo všetkom pomohol.Poznať aj druhú stranu vecí,to mi vo veľkom pomáha.Už vidím že nie je všetko biele a čierne.

Odpovedz
19. máj 2014
avatar

@demeeri asi mas nizke sebavedomie 🙂 Vies, pre mnohe maminky si tu zase ty vzorom...ale je otazne, ci vobec nejaka matka si o sebe mysli ze je dobra...asi vacsina z nas sa snazi byt este lepsou a dat drobcom maximum a mozno este cosi navyse 🙂

Odpovedz
19. máj 2014

Začni písať komentár...

sticker
Odošli