icon

JE POTREBNÉ DETI ODMEŇOVAŤ ZA ICH VEDOMOSTI ZNÁNKAMI?
Učenie je prirodzená činnosť každého človeka už od narodenia. Motiváciou a cieľom učenia má byť nový poznatok a nie známka. Z tohto hľadiska deti, ktoré navštevujú školu pociťujú stres z toho ak dostanú zlú známku a to vedie k demotivácii dieťaťa učiť sa nové poznatky a rozširovať si obzory. Najväčší problém známkovania, ktorý ja vnímam je ten, že deti chybu vnímajú ako to kvôli čomu dostali zlú známku. Pritom na chybách sa dieťa najlepšie naučí. Stačí keď si danú chybu s dieťaťom doma rozoberieme prečo to malo byť inak a určite bude spokojnejšie ako dostať na svoju nevedomosť napríklad 4. Význam pri učení má hlavne spätná väzba o postupe a zlepšení sa dieťaťa v danom učive. Dôležité je dieťaťu ukázať čo vie a nie ho demotivovať tým čo nevie. Preto u nás na domácom vzdelávaní neriešime žiadne známky. Tie nemajú pre nás žiadny význam. Snažím sa deti motivovať k učeniu preto, aby sa oni niečo oni nové dozvedeli a nie preto, že to chcem od nich ja. Vďaka tomu, že ich pochválim za ich úsilie, neustále sa pokúšajú o zlepšenie a neboja sa toho keď povedia niečo nesprávne. Sami prišli na to, že aj keď niečo povedali zle, že to nevadí a vedia, že to im pomohlo naučiť sa niečo nové. Deti prišli na to, že to, že nevedieť všetko vôbec nevadí pretože tým, že na niečo odpovedali nesprávne tak ich to vedie k novým poznatkom a vôbec to nepovažujú za zlyhanie, ktorému by sa mali vyhnúť. Ich cieľom nie sú jednotky ani mať všetky body na písomke. Ich cieľom je naučiť sa niečo nové. A v neposlednom rade aj my dospelí sa od nich často učíme niečo nové aj keď si to niekedy ani neuvedomíme.