nelinkabublinka
15. sep 2016
198 

Kamaráti s ceruzkou

Ide jeseň. Okrem babieho leta, farebných listov a žiariaceho zubatého slnka na rannej rose, nás čakajú aj studené, sychravé, upršané a ufúkané dni. Dni, kedy neradno ani psa vyhnať von, ani ženu s deťmi, ani s gumákmi. Dni, kedy psychika matky dieťaťa  36m- (väčšie sú už v škôlke) dostane zabrať.

Letné dni postavili latku vysoko a vymyslieť program bude strategický ťah voči súperovi, aby nezdolal vašu pevnosť ako kôlničku na drevo. Kým vymyslíte nejaké svetoborné psychiku stimulujúce, fantáziu rozvíjajúce, reč obohacujúce hry  (asi ste to čakali odo mňa, pri toľkom predslove, no hádam nabudúce) , možno si vystačíte aj s kreslením.

Obyčajné kreslenie je veľmi dôležitým medzikrokom pred prvým písmenkami vášho dieťaťa. Možno si poviete, že je to ešte skoro. Veď má len 2, či 3. No predpokladom úspešného osvojenia písania je, aby dieťa dokázalo správne uchopiť pero a bolo na určitom stupni vývoja grafomotoriky. Prosím o zameranie sa na slovné spojenie, vývoj grafomotoriky. To znamená, že je to proces, ktorý trvá. A keď sa vaše dieťa hralo výhradne s tabletom, namiesto s ceruzkou a papierom, je viac ako pravdepodobné, že osvojenie si správnych návykov písania bude náročnejšie.

Čo to vlastne je tá grafomotorika? Je so súbor psychomotorických činností, ktoré dieťa vykonáva pri písaní, či kreslení. Na tieto pohyby je potrebná koordinácia očí a rúk. Aj v tomto prípade platí, že cvik robí majstra a vývojom grafomotoriky sa táto koordinácia zdokonaľuje. Dieťa sa tak od bezobsažných čarbaníc dostáva cez kresby s obsahom až k z znakovej kresbe.

U detí rovnakého veku sa objavujú približne rovnaké znaky v grafomotorickom vývoji:

1-2 roky

Dieťa drží ceruzku kŕčovito v dlani, strieda ruky, experimentuje. Pri kreslení hýbe celou rukou a pohyb vychádza z ramena.

2-3 roky

Ceruzku drží troma prstami. Niekedy si podoprie farbičku štvrtým. Na radosť mamičiek, dokáže sa trafiť na papier a kresliť na obmedzenú, vytýčenú plochu. Do repertoáru patria čiary zvislé a vodorovné. Dieťa v tomto veku dokáže obkresliť kruh.

3-4 roky

V tomto veku dieťa objavuje čaro tzv. hlavonožca - prvý prototyp postavy. Kreslí geometrické tvary, no nedokáže ich pomenovať.

4-5 rokov

Postavu už dieťa nakreslí s trupom a končatinami. Začína vyfarbovať, kombinuje tvary. Kresba je sama o sebe bohatšia.

5-6 rokov

Dieťa začína písať veľké tlačené písmená, ak ho to rodič učí. Nakreslená postava má všetky patričné časti.

Vývoj detskej kresby ide ruka v ruke s vývojom úchopu ceruzky do rúčky. S tým, ako sa rozvíja jemná motorika dieťaťa, mení sa aj spôsob  úchopu predmetov a aj písacích potrieb:

2 – 4 mesiace

Dieťatko uchopuje predmety náhodne. Vystiera ručičky k  ponúknutej hračke. Sem tam brnkne do hračky zavesenej v kočíku, či na hrazde nad hracou dekou.

4 – 6 mesiacov

Detičky používajú tzv. dlaňový úchop, kedy predmet uchopia do celej dlane cielene.

                                                    zdroj foto: grafomotorika.eu

8  - 10 mesiacov

Dlaňový úchop strieda tzv. trojprstový. Neskôr sa palec dostáva do opozície k ostatným prstom. Predmet uchopuje medzi palec a prsty.

11 – 13 mesiacov

Okolo jedného roku dieťaťa sa vyvíja tzv. pinzetový úchop. Dieťa chytá predmety medzi palec a ukazovák ako do pinzety.

16 – 18 mesiacov

V tomto veku sa väčšinou objavujú prvé náhodné skúsenosti s kreslením. Dieťa uchopuje ceruzku do celej dlane s palcom smerujúcim nahor alebo dole. Deti zatiaľ s ceruzkou viac menej experimentujú. Zovretá ruka smeruje väčšinou kolmo k podložke a kreslia akoby celou rukou. Pohyb vychádza z ramena alebo lakťa.

                                                   

18 – 24 mesiacov

Dieťa už svoje pohyb koordinuje a kreslenie má charakter cielenej snahy o zanechanie stopy.

2 – 3 roky

V tomto veku začína obdobie intenzívneho kreslenia. Dieťatko sa pokúša o kreslenie kruhov, ale aj hranatých tvarov. V tomto veku dieťa používa pri úchope (tzv. hrstičkovom) ceruzky 4 prsty - palec, ukazovák, prostredník a prstenník, ktorým podopiera ceruzku. Niektorý rodičia tento úchop mylne považujú za správny. U detí je potrebné včas ukázať, ako správne ceruzku držať. Kreslenie ako také je viac koordinované.

                                                    zdroj foto: grafomotorika.eu

3 – 4,5 roka

Pohyby pri kreslení sú kontinuálne, plynulejšie. V tomto období je najdôležitejšie sledovať, či dieťa drží ceruzku správne. Nesprávne úchopy sa v tomto veku fixujú a ich neskoršie preučenie môže byť zbytočne komplikované. Písať sa dá rôznymi úchopmi a fantázia detí je v tomto smere naozaj bezhraničná a dokážu si vymyslieť priam neuveriteľné a zložito popísateľné úchopy. Však iba jeden je pre ľudskú ruku prirodzený - tzv. štipkovitý.

4,5 – 5 rokov

Práve tomto veku sa u detí vytvára vyššie spomenutý štipkovitý úchop. Jeho zvládnutie je základným kritériom pre školskú zrelosť. Mal by sa objaviť u 5 ročných detičiek, aby mali dosť času na jeho zafixovanie a zautomatizovanie pred nástupom do školy.

                                                    zdroj foto: grafomotorika.eu

Pri štipkovitom úchope používa dieťa 3 prsty. Palec a ukazovák sú bruškami prstov proti sebe a prostredník hranou bruška podopiera pero či ceruzku zospodu. Prstenník a malíček sú pritisnuté k prostredníku a dlaň musí zostať voľná.

Možno si poviete, zase raz prežívajú niečo, čo bolo kedysi prirodzené. Naše mamy sa nezaoberali tým, ako držíme pero, a vôbec netušili, že nejaká grafomotorika existuje. Rovnako však neexistovali tablety, dotykové telefóny, trúbiace, húkajúce, blikajúce hračky. Hrali sme sa s gorálkymi, plastelínou, vareškami, mikádom. Kresbe sa kedysi venovalo omnho viac času a priestoru. Pohybu ako tekému rovnao. Rozvoj grafomotoriky ide ruka v ruke s rozvojom hrubej a jemnej motoriky. Existuje mnoho činností, kotrými tieto schopnosti môžeme cibriť. Niečo som už naznačila vyššie spomenutými hrami, ale o tom nabudúce.

Pochválte sa kresbičkami svojich detičiek do komentára 🙂 Za srdiečko 🙂

Zdroj: grafomotorika.eu

Začni písať komentár...

Odošli