Základná škola Benková, Nitra - nadané deti

slniecko26
28. jan 2015

Prosím Vás má niekto dieťatko čo chodilo na túto školu? Chcela by som Vás poprosiť o Vaše názory na triedu pre nadané deti. Moja malá by tam mala nastúpiť od septembra ale stále neviem či robím dobre alebo nie ak ju tam dám. Malá je veľmi šikovná už prešla aj testami u psychologičky, ktorá ju pre školu odporučila. Bývame 30km od Nitry takže dochádzka bude asi trošku náročnejšia ale nevadí nejako to zvládneme. Budem veľmi rada ak sa so mnou podelíte o Vaše skúsenosti s uvedenou školou. Vopred Vám veľmi pekne ďakujem 😉

slniecko26
autor
1. feb 2015

Nikto nemá žiadne skúsenosti s touto školou?

gajdosovci
24. feb 2015

@slniecko26 Ahoj, pred 6 rokmi som tam ucila prvakov, ale pre mna same rozmaznane deti... Mozno dvaja z jedenastich boli nadani... Nepacilo sa mi tam, ze deti sami robili rozdiely medzi sebou, ze my sme ti nadani.... Ale mozno sa to uz zmenilo... 😉

slniecko26
autor
24. feb 2015

Dakujem krasne za prispevok. Mohla by som sa este spytat aka je tam forma ucenia, len chcem vediet ci sa na obycajnej zs nevyucuje lepsie. Vlastne v com je rozdiel medzi triedou pre nadane deti a klasickou triedou? Vedia sa potom tie deti zaclenit na strednych skolach ci to tam pre nich nie je nieco ine. Mala nie je rozmaznana 🙂 len nechcem urobit hlupost a dat ju niekam na odporucanie ked to nema zmysel.

slniecko2
24. feb 2015

@slniecko26 mne tam mal chodiť syn - neurologička z neho bola hotová, aký je hyperaktívny. Na Benkovej sú aj také integrované deti, takže neviem, či ich majú rozdelených alebo ako. Ja som tam syna nezapísala - myslím, že to nie je až také zlé a ani psychologička mi to nejako nenanucovala. A ktoré sú dobré školy v Nitre? ja som počula že na vysokej úrovni učenia sú cirkevné- ja ale nemám ako vodiť deti tak ďaleko, ale asi by som ich tam dala.

gajdosovci
24. feb 2015

Tak ked som tam bola ja, tak skoro vsetky deti vedeli pisat tlacenym pismom, citat a pocitat do 20... Maju ine ucebnice v prvom rocniku (ucia sa najskor pisat tlacenym pismom, pisane pismo len tak letmo prebehnu v 2. polroku). Rano pred vyucovanim maju taku akoby triednicku hodinu, tam sa zhovaraju a zacinaju sa pripravovat na vyucovanie.. Vsetko je to postavene na tvorivosti, cize deti tam maju viac volna, co podla mna robilo neplechu.. :-/ Robili projekty, mne bolo povedane, ze treba rozvijat tu stranku dietata, na ktore ma nadanie, cize ked vedelo perfektne pocitat, tak sa malo venovat pocitaniu a trebars nemuselo vediet perfektne citat.. Ja sa nestotoznujem s tymto nazorom, lebo nadane dieta ma na 1. stupni zvladat vsetko... Co sa tyka zaclenenia na strednu skolu, tak vela deti ide potom na osemrocne gymnazium, ale co viem, tak maju potom v 6. rocniku rovnake znamky ako deti z beznych ZS. Ked som tam bola ja, tak sa spekulovalo zriadit aj strednu skolu pre nadane deti, akoby take pokracovanie tejto ZS, ale malo to byt len aby nejaka stredna skola nezanikla, tak neviem ci sa to vobec zrealizovalo....
Su tam deti hyperaktivne, podla mna az privelmi drze, ale to je asi na kazdej ZS.
Netvrdim, ze vsetky deti su tam rozmaznane, no ja som mala taku skusenost, ze som mala deti fakt drze... Mozno to bolo tym, ze nam deti tykali a oslovovali nas menom... Proste chybal tam respekt..
Netvrdim, ze je to zla skola, ale ja by som tam svoje dieta nedala... Myslim, ze kazda ZS je na vysokej urovni, vela zalezi na ucitelovi, a potom urcite aj na pocte ziakov v triede... (Ucitel sa nedokaze 100% venovat 25tim ziakom, ale ked ma v triede 15 ziakov, tak to sa uz da). Rozhodnutie je len na tebe, viem ze tam mavali aj den otvorenych dveri, tak skus si zistit a tam ist a sama uvidis.... A keby tam dceru aj zapises, tak lahko sa da preradit naspät do klasickej skoly... 😉
@slniecko26

slniecko26
autor
9. mar 2015

@gajdosovci Ďakujem Ti veľmi pekne za Tvoje skúsenosti a že si sa s nimi podelila. Na základe toho čo si mi napísala som sa rozhodla pre klasickú školu 🙂 vnútorne som to tak cítila ale nerada by som urobila zlé rozhodnutie a potom by som si to vyčítala, že mohla som ju dať radšej do klasickej. Mamičky ktorým tam tiež chodili detičky hovorili, že sa im po prechode na strednú veľmi zle učilo - že sa deti učiť nevedeli. Ak by Ta ešte niečo k tomu napadlo, kľudne napíš budem len rada!!!!

angiene
17. mar 2015

@slniecko26 Ahoj, aj napriek tomu, že si už pravdepodobne dospela k rozhodnutiu, prispejem svojim názorom aj ja. Myslím si totiž, že robiť rozhodnutia na základe jednostranného pohľadu nie je správne - hlavne, ak tým môžeš ovplyvniť život svojho dieťaťa. Viem o čom hovorím. Tiež sme pri staršej dcére zvolili variantu klasická škola. Dobre. Zvládla ju ľavou zadnou, ale v šiestej triede sme museli riešiť veci s psychologičkou, pretože dcéra mala stále pocit, že tam nepatrí, že si s deckami nerozumie. Bola totiž o 3-4 roky mentálne vpredu oproti rovesníkom... Bez problémov prešla aj Goliankom a dnes študuje na VŠ. A aj teraz si ešte občas "rypne", že mohla mať iný život... Pri druhom dieťati som už bežnú školu ani neriešila. Syn totiž už v útlom veku vynikal vo viacerych oblastiach, ( hlavne v matematike ) že sa to proste nedalo prehliadať. Dnes je piatak na Benkovej a ešte nebol jediný okamih, kedy by som oľutovala, že sme zvolili túto školu. A teraz pár slov k vyučovaciemu procesu. Deti skutočne začínajú trošku skôr, o 8:45 im začína komunita, akási psychosociálna hygiena, kde sa decká rozprávaju o tom, čo zažili deň pred tým, alebo preberajú nejaké zaujímavé temy - slušné správanie a tak... Veľa vecí sa na tabletoch, alebo na NTB, v triedach pracujú na interaktívnych tabuliach. Decká sú vedené k samostatnosti pri učeni, nebifľujú sa, ale učia sa, ako nájsť a využiť informácie. Pripravuju si projekty na rôzne predmety, učenie maju skôr formou diskusie, využívaju aj samohodnotenie.... Čo sa týka pedagogického zboru, som nadmieru spokojná - aj na prvom stupni - na rozdiel od bežnej školy decká prídu do kontaktu s viacerými vyučujúcimi - neučí ich všetko jeden pedagóg. Deti si tak rýchlo zvyknú na rôzne pedagogické postupy a metódy a nie sú " v šoku " po prechode na druhý stupeň. V rámci niektorých predmetov sa členia na skupinky ( spájajú sa U- čkari s T- čkarmi ) - podľa toho, ako im daný predmet ide. Napr. niektoré deti ešte nevedia čítať, tie pracujú svojim tempom a nezdržujú tých, ktorí už plynule čítajú. Na matematike podobne.O ročníkových prácach asi vieš. Mala by si vidieť tých drobcov, akí sú hrdí, keď maju obhajobu práce. Ako vášnivo diskutujú prváčence so siedmakmi na témy, o ktorých sa nám v ich veku ani nesnívalo 🙂. A vychovávateľky majú tiež skvelé.... Synova trieda mala štyri roky Majku, úžasné žieňa, drobučké, ale s obrovským srdcom, deti ju milovali a bol problém ich dostať popoludní z klubu.
Takže, nech uz sa rozhodneš pre ktorúkoľvek školu, držím prsty, nech sa malej v škole páči a nech sa jej darí.
P.S. Neviem, čo si mám myslieť o kvalitách pedagóga, ktorý povie, že mal v triede samé rozmaznané decká... Niečo také kvalitný pedagóg z úst nevypustí, pretože by tým priznal vlastnú neschopnosť. A to, že deti učiteľovi tykajú, alebo vykajú, tiež nemá nič spoločné s tým, či majú, alebo nemajú voči učiteľovi rešpekt. Učiteľ musí byť pre dieťa prirodzená autorita. Ak v prvom ročníku nedokáže niekto deti zaujať, vytvoriť si s nimi vzťah, ( a zvlášť deti, ktoré majú na svet trochu iný pohľad z titulu svojej rozumovej vyspelosti ) asi by nemal učiť na žiadnej škole. Ako dokáže zvládnuť 20- 25 detí, ak nedokázal zvládnuť 12???

gajdosovci
17. mar 2015

@angiene Neviem na co narazas, ale kvalitny pedagog ma deti ucit a deti maju prist do skoly uz vychovane.. Co nie je vzdy pravidlo... Urcite vies, ze v tejto skole su aj 5 rocne deti, ktore este do skoly urcite nepatria, lebo su este prilis hrave. Ukracovat dieta o detstvo, lebo vraj je nadane.. no neviem... :-/ (v casoch mojho posobenia tam ked boli prijimacky, tak bolo prihlasenych 20 deti, a zahadne, vsetky boli mimoriadne nadane a vsetky boli aj prijate... Co sa tyka vybavenia, tak uz aj na beznej ZS su v triedach interaktivne tabule, takisto deti maju k dispozicii notebooky, takze ziadna ZS nezaostava... Deti su vedene k samostatnosti, dokonca prevlada vedenie k logickemu mysleniu a memorovanie sa akosi aj tam vytraca... Deti robia projeky v powerpointe, z coho maju tiez velku radost...
Co sa tyka delenia a spajania na skupiny - rychlejsich a pomalsich, myslis si, ze tam neprevlada povysovanie sa?? Ja som lepsi ako ten druhy?? V ramci kamaratstva a triedy su deti rozdelene, a potom vznikaju skupinky, co tiez nerobi dobrotu.... Myslis, ze ako to vnima 5 rocne dieta, ktore prave nastupilo do skoly, ma uplne cudzich novych kamaratov a zrazu mu je povedane, ze nebude v skupine so svojim najlepsim kamaratom?? Deti su rozne a kazde to preziva inac.. Aj ja som tam zazila slzy a trapenia deti, ktorych to trapilo pokial si zvykli... Na toto psycholog akosi neprihliada...
Ja som napisala svoj pohlad, svoj subjektivny nazor, za ktorym si stojim... Mimochodom aj ja mam syna a tiez sa cochvila budem rozhodovat na ktoru ZS ho prihlasim... Je urcite nadany, lebo pozna farby od dvoch rokov, v troch zacal pocitat na prstoch, je velmi vnimavy a zacina citat pismena.. Do nicoho som ho nenutila, vsetko sa naucil spontanne a uplne sam. Ked ho porovnam s rovesnikmi, tak tiez je na inej rozumovej urovni ako oni.. Ja mam vsak averziu voci tomu, ze je nieco viac ako jeho rovesnici, kazde dieta sa vyvija totiz inym tempom, to hadam vies. Volakedy v minulosti bolo skutocne nadane jedno dieta v dedine, ci v meste, malo vysoke IQ ako vsetci ostatni, ale teraz je bezne, ze je nadana cela rodina, od najstarsej sestry po najmladsieho brata...Prepac, ale tomu akosi neverim..

angiene
18. mar 2015

@gajdosovci Ahoj, nepoznám Ťa a ani Ti neberiem Tvoj názor. Pravdepodobne si mala naozaj negatívnu skúsenosť z vyučovacieho procesu na tejto škole ale vyjadrila si svoj postoj na Benkovu verejne a myslím si, že mám právo sa k tomu vyjadriť tak z pohľadu rodiča, ako aj z profesionálneho hľadiska. Tiež som pedagóg, aj keď momentálne v školstve nepracujem. A nemaj obavy. Nie som zaslepená tým, že moje deti sú iné, ako ostatné. Ich nadanie vnímam skôr ako príťaž nielen pre rodinu, ale hlavne pre nich. Viem sa odosobniť a pozrieť sa na vec z viacerych uhlov.
Rada by som sa vyjadrila k niektorým bodom v Tvojej odpovedi. Píšeš, že " dieťa má prísť do školy vychované". Proces, ktorý v škole prbieha, sa volá "výchovno - vzdelávací". prečo asi? Ja netvrdím, že pedagóg má suplovať rodiča. Samozrejme dieťaťu treba v rodine od útleho detstva vštepovať základy slušného správania. A žiaľ,skutočne je dnes doba taká, že si mnohí rodičia myslia, že však škola sa postará.... Dnes bežne vidím na ulici, ako dieťa odvráva rodičovi, hádže o zem veci a pod. A nepáči sa mi to rovnako, ako Tebe. Ale predstav si, za 5 rokov, čo môj syn chodí na Benkovu, som na tejto škole nevidela jediný náznak takéhoto správania, alebo nedajbože šikany. Interakcia rodič- škola tu podľa mňa zohráva dôležitú úlohu.
Ďalej píšeš, že 5 ročné deti do školy nepatria, lebo sú príliš hravé a že ich rodičia ukracujú o detstvo... Hm. Mám pocit, že generalizuješ. Každé dieťa je iné. Niektoré nie je dostatočne vyzreté ani v siedmich rokoch, to však neznamená, že nebude chodiť do školy. A naopak, niekedy v piatich rokoch dieťa škôlka nenapĺňa a vtedy je na mieste uvažovať nad ďalším postupom.
Uvediem príklad z vlastného života. Môj syn chodil do MŠ od troch rokov. Bol veľký individualista a odmietal sa hrať s ostatnými deťmi, radšej si čítal,rátal, alebo diskutoval s učiteľkou o záhadách vesmíru. Už vtedy takmer plynulo čítal, a robil z hlavy jednoduchšie matematické výpočty s trojcifernými číslami. Odmietal tam chodiť, lebo sa nudil. Po pol roku ho preradila riaditeľka do skupiny k predškolákom, aby sa aspoň trochu mohol realizovať ( ako 3,5 ročného a dieťa bolo zrazu najšťastnejšie na svete). Lenže. Prišiel druhý rok v škôlke a on zas skončil u predškolákov a mal robiť to isté, čo pol roka predtým. No katastrofa. Našťastie mali učiteľku, ktorá mu vymýšľala rôzne aktivity navyše. Mohol si dokonca nosiťsvoje encyklopédie.... Vychádzali mu maximálne v ústrety, za čo som im nesmierne vďačná. Tak tie dva roky nejako prežil a my tiež. V škôlke, i psychologička nám odporúčali zaškolenie v 5 -tich rokoch. Nakoniec šiel do školy až ako šesťročný, dôvodom však bol jeho zdravotný stav a nie to, že by som sa bála, že to nezvládne. Nástup do školy bol pre neho vykúpením. Rozhodovanie- bežná škola s malým počtom žiakov versus Benkova, kam dieťa musíme voziť, vzhľadom k tomu, že nie sme z NR bolo veľmi rýchle. Zvíťazila kvalita pedagogického zboru a hlavne skúsenosť so staršou dcérou, ktorá v tom čase už mala za sebou klasickú ZŠ. A som presvedčená, že našim rozhodnutím syn netrpí. Nemyslíš, že by som ho ukrátila práve tým, ak by som ho dala do klasickej školy, kde by sa musel prispôsobovať väčšine a "držať hubu a krok"?
Ale vráťme sa k téme Škola Benkova. Píšeš o prijímacích pohovoroch, kde prišlo 20 detí a všetky boli "geniálne". Prečo sa tomu čuduješ? Len v Nitre ročne nastupuje do školy cca 800 prvákov. V rámci okresu to môže byť koľko? 2500? Možno viac...Benkova je spádová škola pre VIN pre celý okres. Číslo 20 je podľa mňa primerané. A že všetkych zobrali? Deti môžu nasúpiť do tejto školy po absolvovaní psychotestov a ak vzali všetky deti, ktoré boli na zápise, tak asi tie testy absolvovali. Ja netvrdím, že v tomto štáte neexistuje korupcia a že sa nedajú veci "vybaviť". Nie som padnutá na hlavu. Ale myslím si, že pri nárokoch, ktoré táto škola na deti kladie, sa protekčné deti na tejto škole dlho neudržia. Proste nebudú zvládať tempo a nakoniec tak či tak skončia na klasickej škole. A komu tým rodičia ublížia?
Ešte k tomu deleniu na skupiny - v klasickej škole je v triede 22 prvákov a tiež sa musia zo začiatku adaptovať na nové prostredie. Tiež si vytvárajú väzby s novými spolužiakmi.. Tu je 10- 12 detí v jednej triede a na skupiny sa delia takmer od prvých hodín, takže je to pre ne úplne prirodzené. A s tým, aby si vykrikovali, že tí druhí sú slabší, som sa naozaj nestratla. A práve to podľa mňa svedčí o kvalitách pedagógov, ktorí si dokážu takéto veci ukočírovať.
A ešte jedna vec na záver. Neoberajú o detstvo rodičia skôr prehnane ambiciózni rodičia, krorí vláčia od rána do večera deti po rôznych tréningoch a krúžkoch len aby si splnili vlastné neuskutočnené sny?
P.S. pobavila ma Tvoja hláška o tom, že dnes sú geniálne celé rodiny. Hlavne keď mám doma dvoch takých členov. Sama sa smejem z toho, že tretie dieťa už nesmiem mať len z toho dôvodu, že by asi z maternice utekal rovno na univerzitu ( vzhľadom k tomu, že u druhého dieťaťa bol náskok voči rovesníkom omnoho okatejší ako pri staršej dcére. A fakt by ma zaujímalo, čím to je.

1sophie
19. mar 2015

Ahojte, zaujalo ma čo sa tu píše a mám silné nutkanie sa ozvať. Myslím, že mám syna v rovnakej triede ako angiene, už som si všimla čo si písala v minulosti a je to skutočne aj moja skúsenosť. Škola ako taká je vynikajúca, poskytujúca šikovným deťom dostatok podnetov , veľmi rôznorodých a určite sa deťom maximálne venujú. Podobne aj pani vychovávateľka Marika je žena s tak dobrým srdcom, akých je málo. Tiež prístup a výber pani učiteliek je mimoriadne ľudský a hlavne toto chcem zdôrazniť, je obrovská výhoda oproti bežným školám. Ich pedagogická profesionalita je stopercentná. Teraz trochu odbočím... nech sa na mňa nehnevajú tie učiteľky, ktoré tam nepatria, ale v našom štáte sa považuje za normálne na deti jačať ako nepríčetná, myslím aj na prváčikov, od októbra v prvom ročníku im mesiac po nástupe dávať diktáty, ktoré sú hodnotené u polky triedy štvorkami a päťkami celý prvý rok, bežné je hádzanie kľúčov do detí alebo zhodenie všetkých pomôcok na zem, keď niečo nevieš, prípadne roztrhanie zošita prváčikovi...Keď som po týchto veciach šla za jej nadriadenými, tak sa skutok samozrejme nestal, bolo mi povedané, že je to tvrdenie proti tvrdeniu a ich "skúsená" pedagogička niečo také určite na deťoch nepácha...Podobne kolegyňa rieši už rok sedenia s psychologičkou, lebo jej prváčka tiež netoleruje prístup typu "strašne kričí" a keď dostane dieťa 1/2 tak to učiteľka komentuje, že je najhlúpejšia z celej triedy....Tieto príklady tu píšem preto, že toto sa na Benkovej určite stať nemôže, aj naša skúsenosť je len a len najlepšia, nielen že je to prostredie podnetné, ale učitelia sú učitelia svojím srdcom a dušou, tak ako by to malo byť všade.. Čo sa týka toho príspevku tej pani učiteľky, čo tu učila, ja si myslím, že z časti má aj ona pravdu, len ani ja neviem porovnať a posúdiť, ako je to v bežnej škole v súčasnosti, keď sa mladá generácia naozaj často správa úplne hrozne. Aj tu sú deti aj rozmaznané, podľa toho, čo počujem od syna aj tu sú rôzne problémy so správaním detí, ale to je realita dnešnej doby všade, integrovaných detí z rôznych príčin pribúda, veď viete. A ani mne sa nepáči to hyperego niektorých detí a rodičov, dnes by splnilo kritériá na vstup sem veľa detí, ktoré sú z podnetného prostredia v rodine, kde sa im venujú a mnohé deti sú vytúžení jedináčikovia, pre ktorých chcú rodičia spraviť všetko a vtedy je to ešte zvýraznené. Naozaj sa ich "nadanosť" aj medzi deťmi priveľmi zdôrazňuje, čo by sa nemuselo. Vidím, čo sa deti učia, veď to nie je univerzita, ale trošku s iným princípom fungujúca základná škola, nič nenormálne navyše ani ťažké. Ich ďalšie zaraďovanie do škôl je väčšinou bezproblémové, treba najviac vyzdvihnúť ten mimoriadne dobrý prístup k individualite dieťaťa v mladšom školskom veku a výber pedagogických zamestnancov. Neskôr sa škola veľmi približuje normálnej škole, aj tu sa treba učiť slovíčka, vybrané slová a všetko, čo do hlavy treba dostať. Ja si myslím, že škola je vynikajúca a deťom je tu veľmi dobre, čo je to najdôležitejšie. Je veľká škoda, že to, čo sa dáva deťom tu nie je štandardom všade, čím netvrdím, že je to všeobecne katastrofa, ale , že všetko je hlavne o ľuďoch. Aj ja učím a keď je niekto vyhorená učiteľka s tečúcimi nervami, len čo zbadá ráno decká, tak deťom s ňou nie je bohvieako, preto môj odkaz znie skôr tak, že pri rozhodovaní sú tu aj tieto veci.

gajdosovci
19. mar 2015

@angiene Pozri, nebudem ta presviedcat o svojom nazore, ty to vidis z pohladu rodica, ja som to v ten rok videla zvnutra... Bohuzial, taky postoj mam a aj zostane.. Presne ako pises, cely vyucovaci proces sa vola "vychovno-vzdelavaci" - ale skor si myslim, ze deti by mali mat zvladnutu uz etiketu spravania sa do 6 rokov.. Pedagog by ho mal dalej len smerovat tym spravnym smerom.. Podla mojho nazoru vsak dnesni rodicia vsetko hadzu na ucitela, "ved ich to mal naucit.." Cest vinimkam ako si ty.. Pekny vecer.. 😉

nika.r
19. mar 2015

@gajdosovci prepáčte, ak sa Vám trošku "zamontujem" do debaty. Mám tiež dieťa v triede pre ND, tak si občas čítam aj ako to chodí na iných školách, lebo som zvedavá. 😉

Som tiež učiteľka a trošku sa ma aj ako matky takéhoto dieťaťa dotklo, ako si písala o ND, zvlášť z pohľadu učiteľky. Ono je to možno aj tým, že jednoducho Ti tieto deti "nesadli" a nevyhovoval Ti tento typ žiakov. Lebo ono sú to skutočne iné deti, odporúčala by som také mať doma, možno by si zmenila názor na rozmaznanosť. 😉 Ak hovoríme o skutočne nadaných deťoch a nie o deťoch ambicióznych rodičov, ktoré sú len od detstva nadupané, aby boli skvelé a súťaživé, tak ako pedagóg musíš vedieť, že tieto deti v mnohom majú pridané, ale v niečom aj ubrané. A uberané majú práve v sociálnych zručnostiach, chlapci viac ako dievčatá. Môj syn sa napríklad od útleho detstva radšej bavil s dospelými a staršími, deti má rád, nie je to totálny odľud, ale skôr na takej zdvorilostnej úrovni, nevedel sa s bežnými rovesníkmi nikdy hrať ich hry. Tieto deti majú iný vzťah k dospelým, považujú ich sa rovnocenných partnerov do diskusie, takže naoko naozaj môžu vyzerať "drzo". Ale dovolím si povedať, že môj syn je určite vychovaný, veľmi veľa pracujeme na zlepšovaní komunikácie a na tom, kedy je čo vhodné povedať a nepovedať. Ale ono to vyplýva aj z úplne iného typu myslenia, kto takéto dieťa má doma alebo s takými deťmi intenzívne pracuje a pochopí ich spôsob rozmýšľania, nemôže povedať, že sú rozmaznané alebo drzé. Možno niektoré sú, ale to sú všade. Tieto deti potrebujú argumenty a veľa veľa vysvetľovať a rozprávať, pretože potrebujú všetko spracovať v prvom rade racionálne.

Môj syn má skvelé pani učiteľky. Som nesmierne vďačná za ich obetavý prístup. Triedna učiteľka je zároveň mamičkou nadaného dieťaťa, tá má skutočne empatie na rozdávanie, vždy vie tak krásne vystihnúť pozitívne aj to negatívne. syn ju doma volá "Lenočka". Ona ich aj postíska, môjho konkrétne ešte aj ponapomína, aby si zakasal tričko a nezabudol svoje veci, vždy vie tak pekne s humorom okomentovať aj malé detské tragédie. Dosť pracuje aj na tom, aby v triede boli dobré vzťahy, aspoň čo syn doma rozpráva, tak viem, že veľakrát riešia celá trieda spolu nejakú problémovú situáciu. Pani učiteľku na slovenčinu majú trošku prísnejšiu, ale aj o nej syn rozpráva len v dobrom,vie ich krásne nadchnúť, veľakrát príde domov s tým, že "Tinka" povedala toto a toto. Odkedy je v škole, normálne je z neho spokojnejšie a šťastnejšie dieťa, má množstvo podnetov, ktoré sme mu už doma nevedeli dostatočne naplniť. A hlavne som rada, že si našiel kamarátov, s ktorými sa cíti v pohode a nie ako nejaký čudák.

A ešte sa musím pristaviť pri tom, ako si písala, že aj bežné školy už vedú deti k logike a kreativite. To je pravda a je to skvelé, že sa snažia, ale už z princípu nemôžu tomu venovať toľko času a nemôžu to robiť v takom rozsahu. Keďže tiež učím, poznám to veľmi dobre. učiteľ predsa musí naučiť všetkých 25 detí v triede, vieme veľmi dobre, že v každej triede sa nájdu aj slabší, ktorých učiteľ nemôže odbiť s tým, že nestihajú, a zvlášť nie u prváčikov. V tejto triede je max. tuším 12 detí, u syna ich je 8. Zároveň keď sú raz osnovy inak nastavené a učiteľ musí prebrať to, čo je v nich, venuje na takéto aktivity len vymedzený čas. ND sa v 1. ročníku stretnú všetky už počítajúce, môžu naozaj hneď začať s logickými operáciami, rébusmi atď., pretože jednak im to všetkým rýchlo páli a učiteľ nemusí stratiť čas vysvetľovaním slabším, ktorí nepochopili a zároveň začínajú spoločne s úplne iným základom. syn už teraz rieši slovné úlohy, rébusy. Občas musím aj dvakrát prečítať zadanie, kým pochopím, ozaj majú samostatné pracovné listy s úplne inými úlohami. Neviem, ako si to robila ty, u našich si veľa materiálov pripravujú aj učiteľky samotné. To isté čo sa týka slovenčiny. Kým v bežnej škole sa deti učili nejaké štvrté piate písmenko, oni už tvorili rýmy a lúštili prešmyčky a učiteľka to mohla s nimi v pohode robiť aj polovicu hodiny, pretože má na to priestor jednak v osnovách a jednak vie, že tie deti to zvládajú. Momentálne dostávajú na pracovných listoch krátke rozprávačky a k nim majú samostatné úlohy na porozumenie textu, občas, keď synovi kontrolujem úlohy, tiež musím prečítať text aj dvakrát, aby som si overila, či odpovedám správne. Takže žiadne ľahučké úlohy. A dovolím si to napokon zakončiť aj reakciou na to, že podľa Teba v tejto triede nie sú skutočne ND. O testoch sa baviť nebudem, tie sa určite dajú obísť, keby niekto chcel, ale v konečnom dôsledku dostať slabšie dieťa do takejto triedy určite nie je výhra a rodičia by uškodili vlastnému dieťaťu. Aspoň keď vidím to tempo, ktorým syn ide, bez hanby poviem, že priemerné dieťa by to určite nezvládlo. A nemyslím to tak, že ND je "niečo viac", ale je to úplne iný typ vzdelávania, kde tú logiku a bystrosť musí mať dieťa vrodenú, to sa nedá "nabifliť". resp. potom to určite stojí veľmi veľa úsilia, aby sa tam dieťa udržalo.

Viem, že pre Teba je to už možno pasé baviť sa o ND, keď neučíš na tejto škole a máš s ňou zlé skúsenosti. Ale ako matka aj učiteľka som si musela trošku vyliať emócie (však vieš, "my učitelia" vieme všetko najlepšie 😀 ). Mňa môj syn v živote neskutočne obohacuje, je to náročné, občas ma z neho bolí hlava, občas som v koncoch, ale jeho úplne iný pohľad na svet je niečo, čo treba zažiť. 😉 Odporúčala by som až tak neškatuľkovať. Tieto deti majú aj veľa pozitívneho. vedia sa do krvi pohádať kvôli matematickému príkladu alebo kvôli teórii gravitácie či nekonečnosti vesmíru, ale vedia byť tiež nesmierne spravodlivé, vedia nájsť netradičné riešenia, vedia sa na veci pozerať z úplne iného pohľadu. Majú možno problém si správne obliecť tričko,ale z mnohých zložitých situácií, do ktorých sa dostanú vedia naopak vyťažiť maximum a poradiť si s nimi hravo a ľahko. Život s nimi nie je ľahký, ale je veľmi obohacujúci, ak v ňom človek hľadá pozitíva, to mi ver. 😉

gajdosovci
20. mar 2015

@nika.r Ahoj, presne si to vystihla.... Presne si napisala, ako ma nadane dieta vyzerat... Uplne s stebou suhlasim.. Ja nenarazam na skolu ako taku, len zial v tej dobe a to som aj upresnila, som mala skusenost, ze v 11 clennej triede boli podla tvojho opisu asi 3 deti.. Dalsie 4 nepisali, necitali, vobec sa nijako neprejavovali, a dalsie 4 sa hrali, ked sa isla robit nejaka cinnost, tak kricali, ze oni nechcu a doma nemusia, poviem to mamine a podobne... Hovorim o vseobecnom spravani sa deti, ci uz na hodine, cez prestavku, alebo v SKD. Bohuzial nejde len o moje hodnotenie, ale predovsetkym aj o hodnotenie mojich kolegov..
A co sa tyka poctu deti v triede, zatial nemam skusenosti s viacclennou triedou, mozno som doteraz mala stastie, lebo som mala maximalne 15 deti v triede...

nika.r
20. mar 2015

@gajdosovci hmm, tak to som potom veľmi rada, že naši sa v triede zišli skutočne na podobnej úrovni a nie sú podobné problémy. Nebola si ešte len pri zrode školy, keď možno brali aj deti pod hranicou, aby naplnili kvóty? Možno kým neboli známi a nevedelo sa o týchto možnostiach vzdelávania až tak, možno mali naozaj problém naplniť triedu. inak si to neviem vysvetliť. Lebo napríklad u nás na Košice a okolie máme týchto detí v 1. ročníku 16. Čo si myslím, že na tak veľkú oblasť je to málo, ak vezmeme, že bežne sú v populácii 2% ND, tak by ich mohlo byť aj viac, čiže niektoré sú v klasickej škole, niektoré možno neodhalené a tie, čo tam sú, sa mi zdá, že kritériá spĺňajú všetky.

moni73
20. mar 2015

@gajdosovci idem sa ta verejne zastat 😉 . moj pohlad rodica je totozny s tvojim s vynimkou toho, ze si nemyslim, ze by deti boli rozmaznane. myslim, ze vacsina z nich je vedena k neuveritelnej sebadiscipline. ja vidim v triede "klasickych biflosov". s % nadanych v triede sa s tebou tiez stotoznujem. nepaci sa mi delenie na skupiny, nepaci sa mi hodnotenie pismenami, nepaci sa mi prezentovanie "nadania"...

ad rocnikove prace.... ukazte mi 1 nadane dieta, ktore je v prvom rocniku schopne samostatne spravit rocnikovku, ktorou sa prezentuje

a nechcem byt zla, ale medzi nadanymi detmi je vela deti ucitelov (co vlastne potvrdzuje aj tato diskusia) 😒

uplne na zaver pre
@slniecko26 ja som sa rozhodovala az do posledneho augustoveho tyzdna, rozhodla som sa pre nd. vycitam si to od prvych tyzdnov v skole. bohuzial je problem dieta prelozit. za mna urcite klasicka zs, ak by boli problemy prechod medzi nd. drzim palce!

nika.r
20. mar 2015

@moni73 ja zase poznám väčšinu ND u rodičov IT-čkárov. U nás konkrétne je manžel. 😉 V manželovej robote ich je asi 30, nie všetci majú deti a z toho teraz do školy pre ND chodia 3 deti a ďalšie bude. Čiže ja tam vidím dosť veľkú koncentráciu a môžem povedať, že sú to deti naozaj veľmi bystré a naozaj ND, lebo ich osobne poznám a poznám aj ich rodičov a určite to nie sú žiadni "eliťáci" a ani učiteľky medzi manželkami, ja som jediná. 😉

Inak vidím, že sa dosť často rieši, že sa tieto ND odniekiaľ "zjavili", že predtým neboli alebo ich bolo menej. Veď pred pár rokmi jednoducho neexistovala diagnostika, tak ako sa nič netušilo o dyslexiii, dysgrafii a dnes je v každej triede minimálne jedno také dieťa. To neznamená, že keď neboli pred 20 rokmi zdiagnostikovaní, že neexistovali.

Určite si každý spomenie, že mal v triede minimálne jedného čudáka, ktorému to pálilo v istých oblastiach, niekde bol možno slabší. Ja som mala aj na ZŠ takých aj na strednej. Na strednej dokonca títo chalani cez prestávky hrávali šachy a boli aj terčom posmechu. Volali sme ich "ikváči" Ja som ich mala rada, lebo ako jediní neriešili, kde sa pôjdu po škole opiť a dalo s a s nimi porozprávať. Inak obaja spolužiaci sú teraz presne IT-čkári, obaja majú aj manželky s technickým vzdelaním, jeden z párov prednáša aj na univerzite, obaja sú úspešní programátori v medzinárodných firmách a ja som presvedčená, že sú to vysoko inteligentní ľudia a ich deti, hoci ich aj budú mať 4 budú tiež ND a kľudne aj všetky. A nevidím na tom nič zvláštne. Veď tak ako sa dedí hudobný sluch a nikto sa nepozastaví nad tým, že dieťa zdedilo talent po rodičoch alebo ako sa nikto nečuduje, že rodičia športovci majú športovo nadané deti, tak nechápem trošku, prečo je to čudné, že inteligentní rodičia majú inteligentné deti. 😅

priemerné IQ populácie okrem iného stále stúpa, veď aj tie testy nanovo kalibrujú po niekoľkých rokoch. Je to celosvetový trend v rozvinutých krajinách, nie je to žiadna špecialita ambicióznych slovenských mamičiek, ktoré by na trojročnej materskej nemali čo robiť a učia deti z nudy čítať a počítať. 😉 Aj americkým deťom odchovaným aupairkami pred telkou stúpa IQ, pravdepodobne je to zlepšenou výživou, ktorá začína už v prenatálnom veku. A potom, samozrejme, množstvo podnetov a úplne iný spôsob myslenia, ktorý dnes máme. Myslíme viac abstraktne ako kedysi a deti s tým rastú, čiže mnohé myšlienkové operácie typické pre starších poznajú už malé deti. Okrem toho všade sú obrázky, plagáty, reklamy na bilboardoch, kedysi dieťa prvýkrát videlo písmená naozaj len v knihe v škole, dnes už dvojročné dieťa minimálne keď sa prejde po ulici, vidí slová všade. je logické, že keď to deti často vidia, vedia to konkrétnejšie uchopiť, že ich to zaujíma a vedia si to aj zapamätať. Písmená a čísla už nie sú tak abstraktné pre deti ako boli kedysi.

dudkav
23. mar 2015

tak som sa zasa naucila nieco nove, nakolko mam muza IT-ckara a nas syn je asi ND, tymto dakujem
@nika.r , ze mi to cele objasnila 🙂.
Tiez sme s muzom zvazovali, ci nasho syna dame do triedy pre ND, mal by podstupit testy, ale ked vidime, aky je iny v spravani, ze sa od deti odlisuje, ze nezapada do priemeru, ze nie je stadovity a ze potrebuje seberovnych kamaratov, sme rozhodnuti, ak testy urobi, dat ho do takejto triedy. V skolke mi povedali, ze syn nemoze mat vsetko, na jednej strane je mudry, vynika nad ostatnymi detmi, na druhej strane v spravani ma medzery a naozaj sa snazime, aby bol z neho slusny clovek, nie rozmaznanec. A ze napriek tomu, ze je taky mudry, ci mudrejsi, je v spravani skromny a nevyvysuje sa nad ostatne deti.

gajdosovci
23. mar 2015

@moni73 dakujem 😀

vladka77
25. máj 2015

no boli sme dnes v škole pre VIN a celkom sa mi to pozdáva, takže od 2.9. nastupujeme a potom sa uvidí 🙂

koninaa
2. sep 2015

Jednoznačne Vám odporúčam túto školu. Chodia mi tam dve deti. Tiež som mala na začiatku veľkú dilemu, pretože učiteľky z klasických škôl neodporúčali, dnes po vlastných skúsenostiach to hodnotím takto:
Ak "klasická" učiteľka príde zastupovať nadané deti- nemá šancu (možno preto ten odpor klasikárov)- deti sú zvyknuté sa pýtať- učiteľka je nútená sa oveľa viac vzdelávať a pracovať na zaujatí a zapojení detí (nie každej sa chce, najľahšie je totiž ticho bez otázok a odverklíkovaný text, avšak pre učiteľku, nie pre deti)
Veľmi som na začiatku sledovala učivo a porovnávala, pretože mi bolo povedané, že tieto deti sa vďaka "nedisciplinovanému" správaniu naučia menej. Nie je to pravda. Majú navyše, vedia viac, oveľa oveľa viac ako deti v klasických triedach, ibaže- nemávajú stres z písomky, učenie považujú za zaujímavé, preto mnohokrát ani si neuvedomujú, že sa vlastne učia- a toto chce prácu navyše zo strany učiteľky. Vedomosti sú oveľa trvalejšie- prekvapuje ma bezproblémová aplikácia poznatkov v praxi- URČITE ODPORÚČAM.
Predtým ako som tam dala svoje prvé dieťa a všetky kamarátky učiteľky na klasických ZŠ mi to neodporúčali, napadlo ma ísť sa spýtať rovno na gymnázium- Párovské gymnázium má najvyššiu úroveň v širokom okolí. Tam mi bolo povedané, že žiadne problémy s deťmi z tejto školy nemajú, naopak, že deti vedia a vedia nepomerne viac- a toto u mňa rozhodlo.
Teraz aj vidím, že vedia viac, navyše - to vedia použiť!

koninaa
2. sep 2015

@moni73 To rodičia tak väčšinou berú, že sa musia nadmieru zapájať. Ročníková práca je úžasná veci- opäť- bez toho, že by si deti uvedomovali sa učia a nie je to nasilu, pretože si vyberajú tému, ktorá ich baví a prezentujú ju pred kamarátmi- od prváka sa nevyžaduje projekt, to iba my dospeláci mylne predpokladáme, obrázok a pár viet o tom, čo ho baví a to ho nepriamo vedie k:
- samostatnej práci
- práci s internetom, vyhľadávanie zdrojov, kopírovanie obrázkou
- písanie na klávesnici
- práca v skupine (veľmi vyžadovaná pre firmy)
- prezentácia vlastnej práce pred malou skupinkou kamarátov (opäť požadujú firmy)
A čo je na tom najúžasnejšie, to dieťa to samo chce- a to je veľká výhra a veľké umenie učiť takýmto spôsobom.

koninaa
2. sep 2015

@nika.r Tiež si myslím, že učiť nadané deti vyžaduje oveľa viac námahy a neustáleho vzdelávania zo strany učiteľa. No "klobúk dole" pred takýmto prístupom. Mám dve deti v takejto triede a nemenila by som. Ak chcete, aby dieťa skutočne vedelo, jeho poznatky boli trvalé, nemalo stres pri učení a hlavne- vedelo naučené aplikovať v praxi, toto je správna voľba. Okrem toho, že tieto deti len tak mimochodom zvládnu "klasické " učebnice, majú popri nich aj zvlášť učebnice pre nadané deti- keď v nich listujem, nevychádzam z úžasu, ako niekto mohol tak úžasným spôsobom, tak zaujímavo, jasne a účinne ( bez toho, že by deti nudil opakovanými rovnakými bezduchými cvičeniami) vysvetľovať a učiť. Učebnice pre nadané deti sú kráľovské učebnice a ja vzdávam veľkú úctu autorom ")

koninaa
2. sep 2015

@1sophie ja tiež túto školu z vlastnej skúsenosti jednoznačne odporúčam.

koninaa
2. sep 2015

@slniecko2 ja zase viem, že práve cirkevné školy majú veľmi nízku úroveň, mala som aj osobnú možnosť porovnávať napríklad aj cirkevné gymnázium s klasickým- nedá sa porovnať 🙂 vážne

koninaa
2. sep 2015

@slniecko26 ten strach vychádza z nepoznaného, ľudia sú väčšinou opatrní uveriť niečomu novému, správnosť názoru nie je definovaná tým, že ho podporuje väčšina 🙂 pozrime sa len, akú máme vládu 🙂
Veľa ľudí odsúdi nadané triedy už len preto, že sa tam deti hrajú na koberci. Nie je to prostoduché? Čo je dôležité? Či tam majú koberec alebo koľko a ako vedia? Z vlastnej skúsenosti hovorím- vedia viac, vedia bez stresu, ich poznatky sú trvalé a vedia ich plynule aplikovať.
Mňa napríklad prekvapilo, keď som chcela syna skúšať vybrané slová: "Nemusíme ich vedieť naspamäť, stačí ich vedieť používať" Používa ich bezchybne. Čo je viac?
Učiteľke nestačilo slaboduché odrecitovanie pár slov za sebou, ale dala si námahu naučiť deti viac. To chce iný spôsob, to chce aj od učiteľa viac.

vladka77
2. sep 2015

ahojte, dnes sme boli 1x v škole, zatial som milo prekvapená 🙂, Gregor chodí do I.U a majú velmi milú pani učiteľku aj vychovávateľku.

mimanr
21. mar 2016

chcem sa spytat mamin, co tu maju deti, ako to funguje so zapisom. ak sem dieta zapisem, ale ho nevezmu, po psych. testoch nadania, dopredu sa na zapise uvadza aj nahradna skola? a tam ho mam tiez zapisat,kym neviem vysledok odtialto? 😕

vladka77
21. mar 2016

@mimanr zapise sa pytsli na alternativu ak by ho nevzali

mimanr
21. mar 2016

@vladka77 ak je napr. v pondelok zapis na benkovu a udam alternativu, tak v utorok mam ista dat dieta zapisat aj na tu alternativnu, kym budem vediet vysledok?

vladka77
21. mar 2016

@mimanr to ti neviem povedat, my sme hned vedeli ze bude chodit do tejto skoly nakolko sme do cpppp chodili uz od 3. rokov