icon

Dieťa má oneskorený vývin reči, je odstrkované a bité v kolektíve. Ako mu dodať odvahu?

Zodpovedané
31. aug 2023

Dobrý deň,

syn bude mať 6 rokov. Do škôlky nastúpil ako 3,5-ročný. Má OVR a celkovo má problém s rozprávaním s cudzími ľuďmi. S učiteľkami v škôlke nerozpráva. Odpovedá na to, na čo musí. S deťmi zo začiatku tiež nekomunikoval, až po cca pol roku. Je tichší, pasívny, sám sa málo bez vyzvania zapája do kolektívu.

Chodíme 2,5 roka na logopédiu a na špeciálnu pedagogiku. Mal aj podozrenie na PAS, ale to bolo dávnejšie vylúčené. Deti v škôlke sa s ním moc nechcú hrať. Má len 1 kamaráta, ale ten je veľmi ovplyvniteľný. Keď mu druhé deti robia zle, pridá sa k ním. Často príde domov a vidím, že má modrinu alebo niečo oškreté. Keď sa spýtam, tak deti ho sácali a robili zle.

Doma sa na to veľmi hnevá. Keď sa ho na to pýtame, zostane nervózny, smutný a hrozne vybuchne. Kričí, že deti chce zabiť, alebo hodiť cez balkón. Neviem odkiaľ zobral takéto veci. Proste v škôlke si nechá robiť zle, aj keď sme mu veľakrát povedali, aby išiel za učiteľkou, aby deti okríkol, odstrčil, no nenechal si proste ubližovať. To nevie a potom má doma takéto reakcie.

Ako mu pomôcť to spracovať?

Čo mi radíte v takejto situácii?

Ako mu dodať odvahu?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.

Vo Vašej otázke vidíme viac problémov:

  • V prvom rade je u syna zrejme problém so spracovaním emócií. Ak ich nedokáže adekvátne ventilovať, môžu sa v ňom negatívne pocity hromadiť. To je podľa nás časovaná bomba. Už teraz píšete, že v niektorých prípadoch syn hrozne vybuchne a používa výrazy, ktoré netreba brať na ľahkú váhu. Deti si občas neuvedomujú váhu niektorých slov. Je potrebné, aby sa svoje emócie naučil ventilovať pokojným spôsobom, aby nehrozilo ublíženie jemu alebo iným.


  • Ak vidíte, že zo škôlky prišiel nepokojný, opýtajte sa ho, či sa chce o probléme porozprávať. Ak nie, nechajte ho upokojiť sa, "vyfučať" a potom sa s ním o tom, čo najpokojnejšie porozprávajte.


  • Vytvorte mu model správnej reakcie na provokácie zo strany iných detí. Napr. V prípade provokácie alebo ubližovania im má povedať, že sa mu to nepáči, nech to nerobia. Dať im slovne najavo, že je to nesprávne, ubližuje mu to a podobne. Ak to nebudú rešpektovať, nech sa obráti na vyučujúcu. Je potrebné, aby sa naučil dospelým, ktorí sa o neho starajú, veriť a požiadať ich o pomoc.


  • Pokiaľ ide o budovanie odvahy - chváľte ho za to, čo mu ide dobre. Poukazujte na jeho prínos, zvyšujte mu pomaly sebavedomie tak, aby videl svoje dobré stránky a aj tie, na ktorých ešte musí popracovať. Ide o dlhodobý proces, ale veríme, že to zvládnete.


Z hľadiska situácie v škôlke by sme rady tiež vyjadrili svoj názor:

  • Je potrebné, aby ste po zistení problémov prediskutovali situácie s vyučujúcou. Spoločne sa pokúste nájsť riešenie celej situácie tak, aby to vyhovovalo Vášmu dieťaťu a aj ostatným. Strkanie, modriny a provokácie nie sú správne a žiadne dieťa by ich nemalo zažívať už v škôlke.


  • Vyzerá, že ide o problematický kolektív. Je potrebné s ním pracovať, rozvíjať v triede pozitívnu klímu, empatiu a toleranciu. Na druhej strane musia mať všetky deti nastavené pravidlá a "mantinely". Existujú na to aj preventívne programy vhodné už od škôlky. Samé sme jeden tento rok vydali.


V prípade potreby nás neváhajte kontaktovať.

S prianím príjemného dňa

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.