Ako reagovať a čo robiť, keď predškoláčka odmieta škôlku?
Zodpovedané14. sep 2025
Dobrý deň,
obraciam sa na Vás s prosbou o pomoc. Sme rodičmi predškoláčky, ktorá má povinnú školskú dochádzku. Naša dcéra odmieta chodíť do škôlky. Každý deň sľubuje, že pôjde, ale je to zakaždým boj, ktorý sprevádza krik a plač.
V škôlke nemá žiadne problémy. Učiteľky ju chvália za to, že je spokojná a šikovná. Večer často hovorí, že sa do škôlky teší, plánuje, čo si chce obliecť a akú hračku si zoberie so sebou. Niekedy ráno sa rýchlo vychystá, ale scény začína robiť až v aute pred škôlkou, kde ju musím nasilu odniesť s plačom. Iné dni dokonca odmieta vstať z postele.
Nevieme, ako ďalej postupovať, keďže má povinnú dochádzku a nemôže si vyberať dni, ktoré strávi v škôlke. Tento problém však potrebujeme čím skôr vyriešiť.
Ďakujem.
Pekný deň,
vo Vašom prípade vnímam ako dôležitý aspekt, že v škôlke je následne všetko v poriadku a ani dcérka sa na nič nesťažuje. Pokiaľ u nej nie sú prítomné iné ťažkosti, môže ísť o nespracovanie prechodov, separácie alebo potrebu kontroly zo strany dieťaťa.
Skúste zmeniť ranný rituál.
Stabilný, krátky a príjemný ranný rituál (pesnička, objatie, vtip) pomáha dieťaťu pripraviť sa na prechod. Môžete si aj vizualizovať pomocou rôznych kartičiek ranné rutiny – pomôže jej to nadobudnúť istotu a predvídateľnosť.
Odporúčam ráno nechať si dosť času, aby nebola v strese, že musí veci robiť rýchlo.
Dlhé presviedčanie situáciu zhoršuje. Skúste krátke, láskavé, ale jasné rozlúčenie.
Vymyslite si rituál rozlúčenia.
Deti veľmi citlivo vnímajú reakcie rodičov.
Ak cítia, že váhate alebo že boj vyvolá zmenu rozhodnutia (zostane doma), boj sa môže opakovať častejšie.
Jasné, pokojné a láskavé trvanie na rutine pomáha dieťaťu cítiť, že je v bezpečí, aj keď plače. Pomenúvajte jej emócie stručne, aby Vás vnímala aj keď je v afekte:
„Vidím, že sa ti teraz vôbec nechce ísť. Rozumiem, že plačeš. Teraz však pôjdeme dnu, chceš ísť sama alebo ti pomôžem?“
Po príchode do škôlky:
„Vidím, že je ti smutno. Mám ťa rada. Rozlúčime sa našim rituálom. Teraz ťa odovzdám pani učiteľke a poobede prídem pre teba.“
Po príchode poobede sa zamerajte na pozitívne aspekty ako prvé.
Napríklad: „Vidím na tebe veselosť, mala si príjemný deň?“
Neustále komunikujte s učiteľkou – koľko trval plač, ako sa zapája do aktivít a podobne.
Ak by problémy pretrvávali, konzultujte s odborníkom aj inou formou.
S pozdravom.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička online poradne Mojra.sk, Mojra.cz
Psychologické poradenstvo Katarína Kaličiaková