Moje dieťa ma nepočúva, ale čo ak počúva, len inak?
V posledných týždňoch som sa s viacerými rodičmi rozprávala o tom, ako často majú pocit, že ich dieťa ich ignoruje.

„Poviem mu trikrát, aby sa oblieklo, a ono – nič. Akoby ma vôbec nepočulo.“
Znie vám to povedome? A pritom... dieťa často neignoruje. Ono jednoducho nevládze spracovať všetko, čo sa deje okolo.
Prečo to tak je? Niektoré deti (najmä tie so zmyslovou precitlivenosťou, ADHD či PAS) vnímajú svet intenzívnejšie. Hluk, svetlo, dotyky, pachy – to všetko zaplaví ich nervový systém tak, že sa „vypnú“. Mozog je zahltený a nedokáže rozpoznať, čo z tých desiatok podnetov je dôležité.
A tak keď mu hovoríte: „Poď, ideme!“, ono to možno aj počuje, ale informácia sa jednoducho „nespracuje“.
💛 Čo pomáha:
1️⃣ Pristúpte bližšie, aby vás videlo.
2️⃣ Nadviažte očný kontakt (jemne, bez nátlaku).
3️⃣ Povedzte len jednu vetu – pomaly, pokojne.
4️⃣ Dajte mu pár sekúnd – mozog potrebuje čas, aby ju spracoval.
💬 Otázka pre vás, rodičov: Máte to doma podobne?
Kedy máte pocit, že vaše dieťa „nepočuje“ – a čo vtedy funguje vám?
Budem veľmi rada, ak sa podelíte o skúsenosť – možno práve váš tip pomôže niekomu ďalšiemu. 🌿
Odporúčame
Mame to tak. Je to caato na maslu🎀 Pocuje dobre, ale vnimanie a spracovanie podnetov je take ake je. Este k tomu PDA. V kazdom momente hladat spravnu mieru poziadaviek, cez vnutornu motivaciu, da to zabrat.
Vcera som najmladsiemu 1.5r povedala, ze sa ide vecerat a on sam prisiel k stolu. Pre mna to bol maly zazrak, ktory som u najstarsieho videla az vo vvyssom veku. Vzdy s hlavou niekde inde.
Mame to tak. Je to caato na maslu🎀 Pocuje dobre, ale vnimanie a spracovanie podnetov je take ake je. Este k tomu PDA. V kazdom momente hladat spravnu mieru poziadaviek, cez vnutornu motivaciu, da to zabrat.
Vcera som najmladsiemu 1.5r povedala, ze sa ide vecerat a on sam prisiel k stolu. Pre mna to bol maly zazrak, ktory som u najstarsieho videla az vo vvyssom veku. Vzdy s hlavou niekde inde.
@eli3k Úplne ti rozumiem ❤️
Keď sa k tomu pridá aj PDA profil, je to často naozaj náročné – nie preto, že by dieťa nechcelo, ale preto, že jeho mozog to jednoducho v danej chvíli nezvláda.
Hľadanie tej rovnováhy medzi rešpektom, pochopením a jemným vedením dá človeku zabrať – obzvlášť, keď sa každý deň môže prejaviť inak.
Ja Pracujem práve s deťmi, ktoré majú podobný profil správania (PAS, PDA) a viem, aké vyčerpávajúce je to pre rodiča.
Veľmi pomáha, keď rodič začne chápať, čo sa deje v pozadí – nie len čo dieťa robí, ale prečo to robí.
Ak by si niekedy chcela, môžem ti poslať nieco, co pomáha aj im zvládať tieto situácie s väčším pokojom.“ 🌿
@eli3k Úplne ti rozumiem ❤️
Keď sa k tomu pridá aj PDA profil, je to často naozaj náročné – nie preto, že by dieťa nechcelo, ale preto, že jeho mozog to jednoducho v danej chvíli nezvláda.
Hľadanie tej rovnováhy medzi rešpektom, pochopením a jemným vedením dá človeku zabrať – obzvlášť, keď sa každý deň môže prejaviť inak.
Ja Pracujem práve s deťmi, ktoré majú podobný profil správania (PAS, PDA) a viem, aké vyčerpávajúce je to pre rodiča.
Veľmi pomáha, keď rodič začne chápať, čo sa deje v pozadí – nie len čo dieťa robí, ale prečo to robí.
Ak by si niekedy chcela, môžem ti poslať nieco, co pomáha aj im zvládať tieto situácie s väčším pokojom.“ 🌿
@anonymka11 to by bolo fajn. Davam si magnezko 🙂 Kazdu aj malu podporu uvitam 🙂
@anonymka11 to by bolo fajn. Davam si magnezko 🙂 Kazdu aj malu podporu uvitam 🙂
@eli3k veľmi rada 💛
Pošlem ti do správy niečo, čo pomáha rodičom zvládať tieto situácie s väčším pokojom – je tam aj pár konkrétnych tipov, ktoré sa dajú hneď skúsiť doma 🌿
Začni písať komentár...


Pochopenie pre vynimocne deti a ich rodicov? Pre vsetky deti, pre niektore mozno viac. No ale k tipom
- menej je viac, dieta neusmernujeme 155 roznymi prikazmi za sebou v rovnakej tonine hllasu, prepnu na priefuk v hlave
- nedavat viac pokynov za sebou, kym ta prva vec nie je splnena, multitasking prijde vekom (u muzov vobec)
- nauc deti robit veci automaticky, pomaha napriklad menovanie "rannej rutiny" ci "pred spinkanim" ci "upratujeme" - cim zacnes, cim skoncis, co robis medzi tym, funguje uz od veku 4-5 rokov
- ano ocny kontakt, chytit napriklad rozlietane dieta na rameno, oslovit ho menom, "Petko pocuvaj ma chvilu - ideme robit toto a toto"
- pomoc, robit veci spolu, je pre vela deti este dlho - vyhodou pre obe strany. To neznamena robit veci za dieta, ale aktivne spolu (ma to aj ten poziitivny efekt do buducna, ze to dieta aktivne "pomaha" mame v domacnosti, lebo je to tak naucene, ze nie moje-tvoje, ale my spolu rychlejsie.